Opintolaina ja verotuspäätös

Niuhnauh

Ennäkonpidatystä oli kertynyt reippaasti, mutta olin ottanut myös opintolainaa ja se oli laskettu siitä pois, joten en saa palautuksia melkein yhtään. Mä en kyllä tajua verojutuista mitään, mutta tälläisellä menolla munhan ei tarttis maksaa sitä lainaakaan takais vai mitä? :D Vai minne ne rahat hävis? Sakko siitä että olen ottanut lainaa ja edelleen opiskelen joten en ole maksanut poiskaan sitä vielä..

3

1455

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • levitä se

paperi lattialle ja lue nyt joka rivi, niin että ymmärrät. Ei se niin ylivoimainen ole. Ennakot on taatusti se summa, minkä työnantajasi on verottajalle ilmoittanut ja jos se on väärin, niin sitten korjaat sen. Opintolainan nostolla ei ole mitään tekemistä verojen kanssa, sen korot sensijaan laskee verojasi.

• Niuhnauh

Olen levittellyt sitä makkarin lattialle ja sitten vielä olkkarin lattialle, ku siellä on enemmän valoa.. Olen ollut työttömänä 7 kk edellisena vuonna, loput opiskelijana. Sitä edellisena vuonna olin työttömänä 3 kk ja saia ennakkoja melkein saman verran takaisin, mitä ne silloin siitä muutenkin niukkaasta työttömyyspäivärahasta kuukausittain veivät. Mutta tällä kerta näin. No olen menossa kyllä joka tapauksessa verotoimistoon, jotta sieluni saisi rauhaa.. Mietityttää vaan niin paljon, että mikä professori sitä pitää olla. jotta ymmärtäis näin arkisen asian kuten verot ja veronpalautus. (:

• Nanna-

Selkeimmät tiedot löytyvät sivulta "Verotuspäätös". http://www.vero.fi/veroilmoitus/verotuspaatos.html Ansiotuloissa näkyy ansiosi (palkka, tuet, luontaisedut yms.). Ennakkopidätys on se määrä veroja, joita olet vuoden aikana maksanut. Jos olet maksanut tarpeeksi veroja saat palautuksia, jos olet maksanut liian vähän joudut maksamaan täydennysveroja ("mätkyjä"). Opintolaina ei katoa mihinkään, mutta se oikeuttaa verovähennyksiin mikäli summa ylittää tietyn rajan. Eli kyseinen summa vähennetään ansiotuloistasi. Opintolainaa ei siis ole lyhennetty, veroehdotuksessahan se koko summa näkyy. Eli tottakai sinun pitää vielä maksaa se takaisin. Jos tuntuu, että et itse saa selkoa asioihin edes veroehdotuksen mukana tulleen oppaan kanssa (http://www.vero.fi/nc/doc/download.asp?id=3723;694356) niin käy ihmeessä verotoimistossa. Kyllä siellä joku selittää sulle asiat niin, että ymmärrät ne. Tässä vielä tietoa opintolainavähennyksestä: Opintolainavähennys Opintolainavähennyksen voi saada opintotukilain 16 c §:ssä tarkoitettu vähennykseen oikeuttavan tutkinnon määräajassa suorittanut opiskelija, joka maksaa opintotukilain mukaisen opintolainan lyhennystä. Oikeus on myös vastaavaa lainaa verovuonna lyhentäneen toisen Euroopan talousalueeseen kuuluvan valtion tai Ahvenanmaan maakunnan opintotukijärjestelmään kuuluneella opiskelijalla. Tutkinnon suorittaminen on ollut aloitetettava 1 päivänä elokuuta 2005 tai sen jälkeen. Opintolainavähennykseen oikeuttavat tutkinnot: * ylempi korkeakoulututkinto * alempi korkeakoulututkinto (jos valittu suorittamaan pelkästään alempi korkeakoulututkinto) * ammattikorkeakoulututkinto * vastaavat ETA-alueeseen kuuluvan valtion tutkinnot Opintolainavähennys on 30 prosenttia korkeakouluopintojen aikana kertyneen opintolainan 2 500 euroa ylittävästä määrästä. Opintolainavähennyksen enimmäismäärä lasketaan tutkintokohtaisesti enintään sen lainamäärän perusteella, joka vastaa yliopistolain ja ammattikorkeakoululain nojalla säädetyn kyseisen tutkinnon laajuuden mukaista lainamäärää. Kela päättää opintolainavähennykseen oikeuttavan tutkinnon suorittaneen oikeudesta opintolainavähennykseen. Kela laskee säädetyn vähennyksen enimmäismäärän ja antaa myönteisen päätöksen tai kielteisen päätösehdotuksen. Verohallinto myöntää vuosittain opintolainavähennyksen Kelalta saatujen tietojen perusteella ja seuraa vähennyksen enimmäismäärän ja/tai vähennyksen myöntämiselle säädetyn enimmäisajan täyttymistä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      60
      3368
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      28
      2970
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2366
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1452
    5. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      11
      1396
    6. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1336
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1088
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      989
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      932
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      812
    Aihe