JUMALA JULISTAA SAASTAISEN PUHTAAKSI Apt. 10:9-23 -- 10:9 Ja seuraavana päivänä, kun he olivat matkalla ja lähestyivät kaupunkia, nousi Pietari noin kuudennen hetken vaiheilla katolle rukoilemaan. 10:10 Ja hänen tuli nälkä, ja hän halusi ruokaa. Mutta sitä valmistettaessa hän joutui hurmoksiin. 10:11 Ja hän näki taivaan avoinna ja tulevan alas astian, ikäänkuin suuren liinavaatteen, joka neljästä kulmastaan laskettiin maahan. 10:12 Ja siinä oli kaikkinaisia maan nelijalkaisia ja matelijoita ja taivaan lintuja. 10:13 Ja tuli ääni, joka sanoi hänelle: "Nouse, Pietari, teurasta ja syö". 10:14 Mutta Pietari sanoi: "En suinkaan, Herra; sillä en minä ole ikinä syönyt mitään epäpyhää enkä saastaista". 10:15 Ja taas ääni sanoi hänelle toistamiseen: "Minkä Jumala on puhdistanut, sitä älä sinä sano epäpyhäksi". 10:16 Tämä tapahtui kolme kertaa; sitten astia otettiin kohta ylös taivaaseen. 10:17 Ja kun Pietari oli epätietoinen siitä, mitä hänen näkemänsä näky mahtoi merkitä, niin katso, ne miehet, jotka Kornelius oli lähettänyt ja jotka kyselemällä olivat löytäneet Simonin talon, seisoivat portilla 10:18 ja tiedustelivat kuuluvalla äänellä, majailiko siellä Simon, jota myös Pietariksi kutsuttiin. 10:19 Kun Pietari yhä mietti tuota näkyä, sanoi Henki hänelle: "Katso, kaksi miestä etsii sinua; 10:20 niin nouse nyt, astu alas ja mene arvelematta heidän kanssaan, sillä minä olen heidät lähettänyt". 10:21 Niin Pietari meni alas miesten tykö ja sanoi: "Katso, minä olen se, jota te etsitte; mitä varten te olette tulleet?" 10:22 He sanoivat: "Sadanpäämies Kornelius, hurskas ja Jumalaa pelkääväinen mies, josta koko Juudan kansa todistaa hyvää, on pyhältä enkeliltä ilmestyksessä saanut käskyn haettaa sinut kotiinsa ja kuulla, mitä sinulla on sanottavaa". 10:23 Niin hän kutsui heidät sisään ja piti heitä vierainansa. Seuraavana päivänä Pietari nousi ja lähti heidän kanssaan, ja muutamat veljet Joppesta seurasivat hänen mukanaan.
Hurmos, Apt.10:9-23
8
173
Vastaukset
Kuudennella hetkellä eli puolen päivän aikaan Pietari menee katolle rukoilemaan odotellessaan nälkäisenä ruuan valmistumista (10). Hän joutui hurmoksiin (10). Alkuajan kristillisyydessä hurmos (ekstaasi) oli tuttu ilmiö. Sitä ei pidetty välttämättömänä, eikä sitä liioin tavoiteltu. Suomenkin kristikansan keskuudessa tällaiset ilmiöt eivät ole outoja. Tunnetuin näistä on 1796 tapahtunut Lapinlahdella Savojärven kylässä Telppäsniityllä työskentelevän väen hurmoskokemus (http://fi.wikipedia.org/wiki/Telppäs-niityn_ihme ). Myös rukoilevaisuuden alkuun liittyy hurmoskokemuksia. Eräs paimentyttö joutui niin ankaraan hätään synneistään, että hätä tarttui koko kylän väkeen. Kaikkina suurina murrosaikoina on Jumala antanut valitsemiensa aseiden käyttöön erikoisia armolahjoja ja antanut merkkejä. Pietari sai nyt hurmoksissa nähdä näyn. Taivaasta laskeutui esine, ikäänkuin suuren liinavaatteen, joka oli täynnä erilaisia eläinlajeja (11,12). Mukana oli myös sellaisia eläimiä, joita hurskas juutalainen ei voinut ilman inhon tunnetta syödä. Jumala oli Mooseksen kautta säätänyt, mitä eläimiä sai syödä, mitä ei. Kuitenkin nälkäistä Pietaria kehoitetaan syömään niitä. Vastusteleva Pietari (14) saa vastauksen, joka juutalaisen on miltei mahdoton käsittää; "Minkä Jumala on puhdistanut, sitä älä sinä sano epäpyhäksi". Pietarin miettiessä näkyä kehoittaa Henki (19) häntä menemään kadulle ja ottamaan vastaan Jumalan lähettämät miehet. Pietari on valmis lähtemään pakanan sadanpäämiehen Korneliuksen kotiin. -- Mekin tarvitsemme jokainen- Pietarin tavoin-Herran ohjausta ja taivuttelua. -- 3. Herrani, armahda, ohjaaja ja taivuta, minne ja milloinka tahtosi vie. Neuvoilla Henkesi valaise mieleni. Tee, Jeesus, rakkaaksi ristisi tie. (Virsi 318:3)
Aina suurina Herätyxen aikoina on ihmiset joutuneet Pyhän Hengen alla joka on tehnyt heidät syntisexi--> Se on todellinen Herätyxen merkki eikä mikä feikki Trolli-Herätys Nokian lailla tai toronto pensacolan tai lakelandian vaan niinkuin sä kirjoitit ---> Eräs paimentyttö joutui niin ankaraan hätään synneistään, että hätä tarttui koko kylän väkeen. AAAAAAmen !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! KIITOS HYVÄSTÄ TEXTISTÄ !!!! : ) RAKAS TAPIO !!!
savonarola kirjoitti:
Aina suurina Herätyxen aikoina on ihmiset joutuneet Pyhän Hengen alla joka on tehnyt heidät syntisexi--> Se on todellinen Herätyxen merkki eikä mikä feikki Trolli-Herätys Nokian lailla tai toronto pensacolan tai lakelandian vaan niinkuin sä kirjoitit ---> Eräs paimentyttö joutui niin ankaraan hätään synneistään, että hätä tarttui koko kylän väkeen. AAAAAAmen !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! KIITOS HYVÄSTÄ TEXTISTÄ !!!! : ) RAKAS TAPIO !!!
"Eräs paimentyttö joutui niin ankaraan hätään synneistään, että hätä tarttui koko kylän väkeen". -- Voimme verrata paimentyttöä samarialaisen naiseen. Hänenkin todistuksen kautta moni samarialainen uskoi Jeesukseen (Joh.4:39-42). Jeesus kehoittaa meitäkin: Katso, minä sanon teille: nostakaa silmänne ja katselkaa vainioita, kuinka ne ovat valjenneet leikattaviksi (35).
savonarola kirjoitti:
savonarola: "...eikä mikä feikki Trolli-Herätys Nokian lailla tai toronto pensacolan tai lakelandian..." -- Tekstiä tutkiessani hurmoksesta tuli mieleen lappalaisten loveen lankeaminen. Vieläköhän sellaista ilmenee Lapissa tänään? Loveenlankeaminen tarkoittaa tietäjän eli amaanin vaipumista transsitilaan. Joskus loveenlankeaminen voi tarkoittaa muidenkin kansojen harjoittamaa transsia, jossa tilassa käydään kysymässä tietoja esivanhempien hengiltä. Tämä on tietysti vastoin Raamatun sanaa. -- Joskus on vaikea heti huomata, mikä on oikeaa Hengen toimintaa. Apt. Teoissa (Apt.16. luku)kerrotaan, kuinka eräs palvelustyttö, jossa oli tietäjähenki, seurasi Paavalia useita päiviä. Ennustamisellaan hän tuotti paljon tuloja isännilleen. Tyttö kehui Paavalia ja Silasta sanoen: "Nämä miehet ovat korkeimman Jumalan palvelijoita, jotka julistavat teille pelastuksen tien" (17). Hän korotti väärin Paavalia ja Silasta eikä Jeesusta. Näin henki koetti eksyttää heidätkin ylpistymään omasta työstään. Tämä vaivasi Paavalia (18) ja lopulta hän ajaa väärän tietäjähengen pois tytöstä. Näin tytön isäntien tulonlähde tyrehtyi ja katkeroituneina he kiskovat Paavalin ja Silaan oikeuden eteen (16-19). Tänäänkin monissa, kuten savonarolan esiin tuomissa "herätyksissä", näyttää rahankeruulla olevan suuri merkitys. Kansaa eksytetään ihmeitten ja merkkien voimalla. Turhaa ei meitä varoiteta: Mark. 13:22 "Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät tunnustekoja ja ihmeitä, eksyttääkseen, jos mahdollista, valitut".
* Selittäisit joskus vähän omillakin sanoillasi, miten itse ymmärrät lukemaasi, tai sanotaanko, kirjoittamaasi Raamatun lainauksia. Olis mielenkiintoista päästä uskostasi perille, miten ne avautuu sinulle, kaikessa veljeydessä ja ystävyydessä! Tiedä että on muitakin, jotka kaipaa samaa.
- Eroe
Eroe: "Kaksi eri asiaa hengellinen ja maallinen köyhyys". ------------ Ilm. 3:17-19 -- 3:17 Sillä sinä sanot: Minä olen rikas, minä olen rikastunut enkä mitään tarvitse; etkä tiedä, että juuri sinä olet viheliäinen ja kurja ja köyhä ja sokea ja alaston. 3:18 Minä neuvon sinua ostamaan minulta kultaa, tulessa puhdistettua, että rikastuisit, ja valkeat vaatteet, että niihin pukeutuisit eikä alastomuutesi häpeä näkyisi, ja silmävoidetta voidellaksesi silmäsi, että näkisit. 3:19 Kaikkia niitä, joita minä pidän rakkaina, minä nuhtelen ja kuritan; ahkeroitse siis ja tee parannus. -- "Kun mä kerran pääsen tuntemaan voimaa sun veresi, en mä enää jouda tuhlaamaan kallista lahjaasi. Tee minut kaipaavaiseksi, tyhjäksi kokonaan, armoa kerjääväiseksi, armosi että saan". (Virsi 361:4) ======================================================================================================================================== Tarkoitatko noilla jakeilla minua vai jotain toista? Jos minua niin perustelut?
Eroe, tarkoitan meitä KAIKKIA! En ala ketään sormella osoittelemaan. "Silmävoidetta" tarvitsemme kaikki.
- Eroe
Tapio522 kirjoitti:
Eroe, tarkoitan meitä KAIKKIA! En ala ketään sormella osoittelemaan. "Silmävoidetta" tarvitsemme kaikki.
Sitä tarvitaan kyllä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi433544Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!4413063Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan232830Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!831917- 871517
Kello käy ja ilta pimenee
Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun2541380- 1071267
- 1041222
SEO!! Pyhäsalmi
Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs721143Ruumisvaunut
Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.32983