Saako työtön asuntolainaa?

Vakuudet kunnossa

Miten on?Onko tällä palstalla asiallisia neuvoja,tai faktatietoa? Vaimolla ei pelkoa työttömyydestä,mutta minä työtön. Vakuudet ovat 110%kunnossa.Laina tietenkin yhteinen. Ja maksun suorituskyky kunnossa. Lasketaanko ansiosidonnainen päiväraha tuloksi?

16

7248

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • että työtön...

      ..ei saa, mutta työllinen saa. Jos vakuuksia on enemmän kuin tarpeeksi, ja kelpaavat vaimosi lainanvakuudeksi, niin eiköhän vaimosi jo yksinkin saa sen tarvittavan lainan. Tämä nyt on tällaista veikkailua, kysy pankista oikeaa tietoa.

    • Kyllä saa

      Eihän pankkia sinänsä kiinnosta, onko lainanhakija työssä vai ei. Sitä kiinnostaa vain ja ainoastaan se, miten hakija selviytyy lainanhoitokuluista. Eli jos yhteiset tulonne ovat riittävän suuret ja vaimollasi ei ole pelkoa työttömyydestä, tosin kelläpä olisi 100%:n varma työpaikka, niin kyllä pankki lainan myöntää. Ja jos vakuudet vielä ovat riittävät. Pankki kyllä laskee, mitä tapahtuu sitten, kun ansiosidonnaisesi loppuu, jos töitä et saa. Tulojen pitää riittää silloinkin velkojen hoitoon ja elämiseen. Noin karkesti ottaen lainanhoitokulut eivät saa nousta yli 30%:n nettotuloistanne senkään jälkeen, jos/kun putoat ansiosidonnaisen ulkopuolelle.

    • työtön? Kannattaisi ehkä

      siirtää lainaneuvottelut siihen asti että sinulla on edes määräaikaista työtä. Tietysti riippuu myös asuntolainan määrästä ja tuloista. Työttömyyskorvaus on tietysti tuloa, mutta jos on ansiosidonnainen korvaus se on häipyvää tuloa. Pankki ei tietysti voi laskea että työttömyyskorvaus pysyy koko lainaajan yhtä isona kuin se on nyt. Minä olen neuvotellut pankin kanssa asuntolainasta moneen kertaan vaikka olen pätkätyössä, ja olenkin maksanut asntolainaa työttömyyskorvauksella ja hyvin on mennyt.

    • Vakuusvaje

      Minä kyllä sain, vaikka satuin lainan ottamisen aikaan olemaan työttömänä enkä edes ansiosidonnaisella. Vakuudet kunnossa, runsaasti etukäteissäästöjä, pitkä moitteeton pankkisuhde, lainamäärä pieni ja kuukausierä niin alhainen että peruspäivärahallakin olisi pystynyt hoitamaan. Mahdollista siis on, mutta ilmeisesti vastattavana aika monta kysymystä ennen lainan saantia.

    • Aloittaja

      Tuo 30% tuloista pitää paikkanssa pankin puolelta,mutta mihinköhän se perustuu. Saan ansiosidonnaista 1400e kk.(Pätkätyöt eivät ymmärrettävästi tuu kysymykseen)Vaimon palkka sama 1400:-.Pankin kanta on,että pystyisimme lyhentämään 540:-kk.Eli,lainaa saamme hiukan,mutta emme sitä,mitä hakisimme. Mutta,mutta kaks aikuista ihmista,lapset maailmalla, uus auto pihassa ja velaton kesämökki.(Lisävakuus) Me kulutamme 15eetä päivässä.Elikkä 450:-kk. Ihmetyttää tosissaan pankin laskelmat ja perusteet 30%. Ja uskoa tulevaisuuteen riittää.En usko olevani työttömänä kahta vuotta.

      • olette kysyneet

        yhdestä pankista vain? Kokeilkaa useita pankkeja.


      • En oo...
        olette kysyneet kirjoitti:

        yhdestä pankista vain? Kokeilkaa useita pankkeja.

        ..pankkeja kierrellyt. Ajattelin herättää keskustelua ja,jos,vaikka joku olis kokenut saman.


      • lauantairealisti

        että noilla tuloilla saisi edes mitään isoa lainaa, varsinkin kun puolet niistä on määräaikaisluonteista ansiosidonnaista päivärahaa, ja työpaikkasi on vasta uskon tasolla. 15 eurolla ei kaksi aikuista pärjää päivästä päivään, kuukaudesta kuukauteen ja vuodesta vuoteen (sisältäen hygienian, ruoan, asumiskulut, vakuutukset, katsastusmaksut, autoverot, vaatteet , mahdolliset lääkäri - ja lääkekulut jne),eikä autonkaan arvo ainakaan nouse sen jälkeen kun se on kaupasta ulos ajettu. Lisäksi lapset maailmalla antavat viitettä siihen suuntaan että enää ette ihan nuoria ole. Lainan lyhennys saattaa olla tuo 540 € mutta pitääkö tuo summa korot sisällään? Miten pitkä laina-aika olisi jne.. Ei ole hyvä olla liian optimisti, ei myöskään pessimisti, realisti pikemminkin ja siihen perustunee tuo pankin 30 %. Lainaa kun ei voida menneiden taloudellisten faktojen perusteella myöntää, maksukyky pitää olla edes näennäisesti taattu tulevaisuudessa. Olen pahoillani jos arkirealismini pilaa päiväsi mutta joka tapauksessa toivotan sinulle ja vaimollesi kaikkea hyvää.


      • Ei voi pitää paikkaansa

        ...Me kulutamme 15eetä päivässä.Elikkä 450:-kk.... Tuo ei voi olla realistinen summa. Kerrot, että teillä on auto ja kesämökki. Lisäksi, koska haette asuntolainaa, niin todennäköisesti asutte vuokralla. Pelkästää vuokra, auton ylläpito, kesämökin ylläpito, niin 15€/päivä ei riitä. Kai te syöttekin, maksatte laskunne, ostatte kotiin kaikenlaisia tarvikkeita, ym, ym.


      • Aloittaja
        Ei voi pitää paikkaansa kirjoitti:

        ...Me kulutamme 15eetä päivässä.Elikkä 450:-kk.... Tuo ei voi olla realistinen summa. Kerrot, että teillä on auto ja kesämökki. Lisäksi, koska haette asuntolainaa, niin todennäköisesti asutte vuokralla. Pelkästää vuokra, auton ylläpito, kesämökin ylläpito, niin 15€/päivä ei riitä. Kai te syöttekin, maksatte laskunne, ostatte kotiin kaikenlaisia tarvikkeita, ym, ym.

        Se on vaan normaalikulut.Anteeksi tekninen laskutaito. Tottaka lisäksi vakuutukset..yms. Ei ne kuitenkaan nosta kuin 100 kuussa. Emme asu vuokralla.Myimme omakotitalon ja nyt haemme uutta asuntoa.


      • ..jo tässä iässä 48v
        lauantairealisti kirjoitti:

        että noilla tuloilla saisi edes mitään isoa lainaa, varsinkin kun puolet niistä on määräaikaisluonteista ansiosidonnaista päivärahaa, ja työpaikkasi on vasta uskon tasolla. 15 eurolla ei kaksi aikuista pärjää päivästä päivään, kuukaudesta kuukauteen ja vuodesta vuoteen (sisältäen hygienian, ruoan, asumiskulut, vakuutukset, katsastusmaksut, autoverot, vaatteet , mahdolliset lääkäri - ja lääkekulut jne),eikä autonkaan arvo ainakaan nouse sen jälkeen kun se on kaupasta ulos ajettu. Lisäksi lapset maailmalla antavat viitettä siihen suuntaan että enää ette ihan nuoria ole. Lainan lyhennys saattaa olla tuo 540 € mutta pitääkö tuo summa korot sisällään? Miten pitkä laina-aika olisi jne.. Ei ole hyvä olla liian optimisti, ei myöskään pessimisti, realisti pikemminkin ja siihen perustunee tuo pankin 30 %. Lainaa kun ei voida menneiden taloudellisten faktojen perusteella myöntää, maksukyky pitää olla edes näennäisesti taattu tulevaisuudessa. Olen pahoillani jos arkirealismini pilaa päiväsi mutta joka tapauksessa toivotan sinulle ja vaimollesi kaikkea hyvää.

        ..osaan jo itse laskea mihin pystyn. En tosiaankaan päästä talouttani mihinkään pakkohuutokauppaan.


      • lauantairealisti
        ..jo tässä iässä 48v kirjoitti:

        ..osaan jo itse laskea mihin pystyn. En tosiaankaan päästä talouttani mihinkään pakkohuutokauppaan.

        no sittenhän ei sinun tarvitse kuin pitää kirjanpitoa, tarkistuttaa se tilintarkastajalla, ja viedä tilintarkastuskertomus tilinpäätöksineen pankkiin niin hekin uskovat sinua. Todellakaan et ole ainoa joka uskoo maksukykyynsä ihan liikaa, ulosotosta teitä löytyy useampikin.


      • Aika harvoin
        lauantairealisti kirjoitti:

        no sittenhän ei sinun tarvitse kuin pitää kirjanpitoa, tarkistuttaa se tilintarkastajalla, ja viedä tilintarkastuskertomus tilinpäätöksineen pankkiin niin hekin uskovat sinua. Todellakaan et ole ainoa joka uskoo maksukykyynsä ihan liikaa, ulosotosta teitä löytyy useampikin.

        ..on ulosotossa ihmisiä,jotka eivät juo,eivätkä polta ja tekevät ruuansa itse luonnosta. Sinulla vissiin niistä kokemuksia?


      • jhgjhf
        Aloittaja kirjoitti:

        Se on vaan normaalikulut.Anteeksi tekninen laskutaito. Tottaka lisäksi vakuutukset..yms. Ei ne kuitenkaan nosta kuin 100 kuussa. Emme asu vuokralla.Myimme omakotitalon ja nyt haemme uutta asuntoa.

        Siis jos myitte omakotitalon teillä ilmeisesti on jotain pesämunaa ja lainanmäärän ei kaiketi tarvitse olla kovin suuri? Uskoisin että voitte saada lainaa, eri asia on voitteko saada sen yhdessä jos sinä olet työttömänä. Jos vaimosi netto on 1400e/kk ei sillä varmasti kovin suuri lainamäärä irtoa. Eikö olisi järkevämpää nyt etsiä töitä ja ostaa asunto vasta sitten niin ei lainansaannissa ole ongelmia?


      • Olet oikeassa
        jhgjhf kirjoitti:

        Siis jos myitte omakotitalon teillä ilmeisesti on jotain pesämunaa ja lainanmäärän ei kaiketi tarvitse olla kovin suuri? Uskoisin että voitte saada lainaa, eri asia on voitteko saada sen yhdessä jos sinä olet työttömänä. Jos vaimosi netto on 1400e/kk ei sillä varmasti kovin suuri lainamäärä irtoa. Eikö olisi järkevämpää nyt etsiä töitä ja ostaa asunto vasta sitten niin ei lainansaannissa ole ongelmia?

        Nyt vuokralle,vaikka 800e kk. Työtön on vailla ilman ihmisarvoa.Niinhän se on aina ollut. Öitä kaikille,jotka ovat ottaneet kantaa,vaikka vain ajatuksissaan.


      • Pankeilla
        olette kysyneet kirjoitti:

        yhdestä pankista vain? Kokeilkaa useita pankkeja.

        ..samat ohjeet ylhäältä. Ei siinä auta kulkea ovelta ovelle kenellekkään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1945
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1053
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      104
      991
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      747
    5. 52
      694
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      598
    7. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      29
      590
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      174
      546
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      203
      481
    Aihe