Eroon syömishäiriöstä

Ronjamaria

Kirjoitan tänne oman kokemukseni syömishäiriöstä ja asiasta, joka minulle toi apua. Todellakin ihminen voi, tällainen kohtuullisen lyhyt nainenkin, kuten itse olen, syödä litran jäätelöä, suklaalevyn, purkin hernekeittoa ja kuusi ruisleipää päällisineen ja tuossa nimenomaisessa järjestyksessä. Suhteeni ruokaan on ollut melko epäterve, varsinainen viha-rakkaussuhde, ja syöminen pyöritti välillä koko elämää. Siinä vuorottelivat tiukat ”oikein syömisen” jaksot, järjettömät ahmimiset ja ajatukset pyörivät jatkuvasti ruuan ympärillä. Vaikka kuinka yritin syödä oikeaoppisen aterian, ahmimiskohtaus tuli toistuvasti, usein iltapäivällä. Elimistö jatkuvasti sekaisin, olo usein turvonnut ja myös kuukautiset loistivat poissaolollaan. Kahvia ja light-juomia kului määrätön määrä syömishimon torjumiseen. Säännöllisin väliajoin kuitenkin jaksoin aloittaa uudestaan ”oikein syömisen.” Paino sahasi jatkuvasti, mutta jyrkän nousujohteisesti kuitenkin. Kävin jossain vaiheessa myös psykologin juttusilla, kun aloin itsekin epäillä, että vika on korvien välissä. Se ei ollut, ENKÄ usko, että se on täällä kenelläkään. Kirjoitan tämän, koska luettuani aikaisempia viestejä tällä palstalla huomasin täsmälleen samanlaisia ajatuksia kun itselläni oli vielä vähän aikaa sitten. Tutustuin kirjaan, jossa puhuttiin vähähiilihydraattisesta ravinteikkaasta ruokavaliosta. Kirjan on kirjoittaja, on itse kirurgi, ortopedi ja traumatologian erikoislääkäri uskoin hänen tietävän mistä kirjoittaa. Hän on eräänlainen vastarannan kiiski Suomessa, joka yksinkertaisesti kyseenalaistaa jotain perustavaa laatua olevan opetuksen: lautasmallin ja ruokapyramidin. Jokainen muistaa jo ala-asteelta terkkarin seinässä roikkuvan kuvan lautasmalli –jumalasta, ja aivan varmasti jokainen meistä tietää myös periaatteessa miten syödään ”oikein”, mikä on terveellistä ja mikä ei. Kenelläkään ei ole nykyään tiedonpuutetta terveellisestä ruokavaliosta: normaalin ihmisen tasapainoinen ja terveellinen ruokavalio on vähärasvainen ja runsashiilihydraattinen, välipalat on kivoja, syö 3-4tunnin välein pieniä annoksia, syö täysjyväpastaa, kuituja ja pehmeitä rasvoja, vältä kovia rasvoja. Nykyisen käsityksen laihduttajan, kuten myös normaalin ihmisen tasapainoinen ja terveellinen ruokavalio on siis vähärasvainen ja runsashiilihydraattinen. Ihmiselimistölle välttämättömät ravintoaineet ovat kuitenkin tietyt amino- ja rasvahapot, sekä vitamiinit ja hivenaineet. Maksa voi syntetisoida sokeria jopa yli kaksi desiä päivässä, joten verensokeri säilyy ilman hiilihydraattien runsasta nauttimistakin. Ruokavalio painottaa eläinperäisiä tuotteita, mahdollisimman käsittelemätöntä ruokaa ja runsaasti vihanneksia ja marjoja. (Kolesterolin ja eläinrasvojen yhteys veren kolesteroliin ja verisuonien tukkeutumiseen ei välttämättä pidä muuten paikkaansa). Ruokavalio neuvoo syömään kolme kertaa päivässä kunnolla. Aikuinen ihminen ei todellisuudessa tarvitse välipaloja, ja elimistölle on kuormittavaa olla jatkuvasti energian otto tilassa mentaliteetilla syö koko ajan ettei tule nälkä. Markkinoilta voisi poistaa kokonaan kevyttuotteet, välipala- ja funktionaaliset elintarvikkeet. Sokeri on mielenkiintoista tavaraa. Ainakin omalla kohdallani uskon sen aiheuttavan jonkinlaista riippuvuutta. (Virallista suoraa tutkimusta en ole tästä vielä löytänyt.) Kun tarkemmin miettii mitkä nimenomaiset ruoka-aineet itselläni olivat ns. addiktoivia ja syömiskohtauksia aiheuttavia sisälsivät kaikki sokeria ja hiilihydraatteja: leipä, pasta, jäätelö, leivonnaiset, pulla etenkin, eräs kansallisissa väreissä kekkaloiva levy, joka ei muuten täytä edes suklaan määritelmää. Tämän ruokavalion parhaita etuja on, että minulla ei ole enää minkäänlaisia makeanhimoja, ei yksinkertaisesti tee mieli, uskomatonta. En ole myöskään koskaan syönyt paremmin. Edelleen ihmettelen miten tietyllä tavalla pienestä muutoksesta kaikki oli kiinni, ja minkälaista kuormitusta tämäkin roppa on saanut kärsiä. On kuin nenässä kiinni ollut ovi olisi nyt vihdoin avattu selälleen. Tämä on vain oma mielipiteeni, mutta uskon syömishäiriön johtuneen kohdallani siitä, että elimistöni on ehkä vain tavallista herkempi sokerille, tai tarkemmin elimistön insuliinitasapaino on herkkä. Vähähiilihydraattinen ruokavalio tasapainottaa nimenomaan insuliinin tuotantoa, koska ravinnosta imeytyvien hiilareiden glukoosi ei ole verensokeria nostamassa. Lautasmallista vielä. Vuonna 2011 tulevat uudet kansanterveydelliset ravitsemussuositukset jotka tulevat ajamaan vähähiilihydraattiseen suuntaan. Muutos on kuitenkin hidas. Se kun olettaisi meidän myöntävän ettei ihmiskehon toiminnasta sittenkään tiedetä aivan kaikkea ja myös se että aamiasimurojen, kevyttuotteiden, lifestyle -oppaiden ja kolesterolilääkkeiden tuottajilla on myös omat intressinsä. Yhdysvalloissa vähähiilihydraattisesta ruokavaliosta on jo luotettavia tutkimuksia ja ajattelumalli on rantautumassa hitaasti Suomeenkin. Nykyään olen tyytyväinen itseeni. Olen onnellisempi ja energisempi kuin koskaan ennen, opiskelu sujuu mutkattomammin. Ennen kaikkea, suurinta tyydytystä minulle kuitenkin tuo se, että ensimmäistä kertaa elämässäni tunnen itseni täysin itsenäiseksi ja tunnen hallitsevani elämääni – ja nautin siitä! Halusin kirjoittaa tästä vain oman kokemukseni perusteella ja aivan vailla virallista pätevyyttä. Varmaan pahempaakin roskaa on joskus kirjoitettu. Jos joku toinen saisi tästä edes vähän apua, olen todella tyytyväinen. Minulle Antti Heikkilän kannanotot tarjosivat apua.

14

1843

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • BEDläinen

      Mikä on kirjan nimi josta kirjoituksessasi mainitsit? Vaikka olen jo 53 vuotias niin silti minulla on syömishäiriö ajoittain. Syöminen menee BED:n puolelle erityisesti silloin kun olen masentunut, surullinen tai stressaantunut. Olisi hyvä päästä tästä sairaudesta eroon, joten kaikki tieto olisi tarpeen.

      • Ronjamaria

        Ravinto ja terveys -Antti Heikkilä Minusta tämä oli varsin ajatuksia herättävä. Heikkilä kirjoittaa aiheesta lisäksi hyvin helposti ymmärrettävällä tavalla ja kirja sisältää käytännön ohjeita syömiseen. Katso myös www.anttiheikkila.com Ja tsemppiä!


    • Ronjamaria

      En malta olla aittamatta tätä linkkiä, kun nyt aiheesta aikaisemmin mainitsin. http://www.news.harvard.edu/gazette/2003/10.23/03-lowcarb.html VHH-dieettiä noudattavat laihduttajat laihtuivat enemmän kuin vähärasvaista dieettiä noudattava verokkiryhmä 12 viikkoa kestävässä tutkimuksessa, vaikka söivät päivässä 300kcal enemmän. Siis yhteensä 25 000kcal enemmän. Tutkimuksen on teeettänyt Harvardin yliopisto. "Kalori-on-kalori" vai miten se menikään...

      • kuinkas sitten

        kävikään... paino tuli takasin molemmilla ryhmillä yhtälailla "dieetin" jälkeen... mutta en voi vhh-ta sen enempää moittia koska sillä sain laihdutettua 8kg reilussa kuukaudessa, vaikka syödä sai kunnolla enivei.. :)


    • Hyeenah

      Odotan kyllä innolla, jos hiilihydraatteja aletaan vähentää perussuosituksista! Itse rakastan hiilareita, enkä pidä rasvasta, proteiinista puhumattakaan. Huono homma, tiedän. En missään tapauksessa ryhtyisi VHH-hullutuksiin kuten "pekoni-muna-läski-voi" dieetille, mutta hyväkarppaus on minusta paras vaihtoehto painon ja terveyden kannalta.

      • Ronjamaria

        Olen ymmärtänyt, että ensiaskeleen muutoksen kaavaillaan olevan noin 5% pois hiilareista. Saa nähdä. Koska Suomessa 60% ihmisistä on ylipainoisia ja yli 20%:lla BMI yli 30 voiko se vika olla yli puolella väestöllä vain jossakin itsekurin puutteesa.. VHH on todella havaittu toimivaksi hyvin painonhallinnassa ja sen ylläpidossa. Hiilarit pidetään maltillisesti alkuun noin 72grammaa per päivä(Saksan malli) eli kyllä siihen jotain mahtuu. Nimenomaan tämä VHH-suositus on ensisijaisesti painonhallinan kanssa kamppaileville ja liikuntaa niukasti harrastaville, itse suosittelen lämpimästi BED:istä kärsiville:) Esim. Urheilijan dieetti kuitenkin(eli ruokavalio) sisältää luonnollisesti hiilareita enemmän, mikä on tutkimuksinkin vahvistettu, samoin kasvuiässä olevan. Kun kroppa on tasapainossa voi hiilareitakin nostaa pikkuhiljaa oman hyvän olon mukaan. Tämä on yksilöllistä, mutta moni voi paremmin syödessään vähemmän hiilihydraatteja, eikä niitä kummoisesti nosta tulevaisuudessakaan->muodostuu se elämäntapa, missä ruokavalion muutoksessa on kyse, ei mistään kuurista. Muutamia, myös itse havaitsemiani hyviä puolia: Turvotus vähenee VHH:lla kummasti, samoin vireystaso paranee. Esim. pasta-bolognese lounaan ja VHH-lounaan jälkeisillä tunneilla on valtava ero, mutta kuten jo sanoinkin ihmiset ovat yksilöllisiä. Hyvä puoli tässä nimenomaan on BED:in kannalta se että se pitää nuo ahmimiskohtaukset poissa ja tasapainottaa insuliiniaineenvaihduntaa. BED:in ahmimiskohtaukset kun painottuvat yleensä juuri niihin hiilaripitoisiin. Itsekään en muista koskaan paistia hotkaisseeni, vaikka kaikkea taivaan ja maan väliltä tulikin välillä vedettyä:) Eikä ruokavalion tarvitse muistuttaa Atkins- ääripäätä ja voita syödä suoraan paketista, mahdollisimman käsittelemätöntä ruokaa ja luonnollisia rasvojen ja proteiinien lähteitä. Ihminen kun on fysiologialtaan kuitenkin luotu sekaravinnon syöjäksi. Syömisestäkin on tehty nykyään niin hifistelyä ja trendikästä, että kokonaisuudet ja terve järki katoavat välillä. On trendikästä syödä jollakin tietyllä tavalla ja antaa sille nimi: on alakarppaajaa, hyväkarppaajaa, Atkinsia, Zonea, South- beachia.. Mikä milloinkin on nykyään joka toinen päivä terveellistä, mikä ei. On kuukauden antioksidanttipommeja ja vuoden elintarvikkeita, aktiviaa ja gefilusta, evolusta ja yömaitoa, rasvanpolttjia ja ainnenvaihdunnan boostaajia, chiliä ja karnitiinia, ateriankorvikkeita, kaalikeittokuureja. Kuka enää tietää mitä pitäisi syödä ja kuinka usein, ei ihme jos oma kroppa ei osaa enää kertoa yhtään mitään. On kovin hankalaa löytää kultaista keskitietä nykyään..(kokemusta löytyy allekirjoittaneelta..)


      • kaiken itsekin.
        Ronjamaria kirjoitti:

        Olen ymmärtänyt, että ensiaskeleen muutoksen kaavaillaan olevan noin 5% pois hiilareista. Saa nähdä. Koska Suomessa 60% ihmisistä on ylipainoisia ja yli 20%:lla BMI yli 30 voiko se vika olla yli puolella väestöllä vain jossakin itsekurin puutteesa.. VHH on todella havaittu toimivaksi hyvin painonhallinnassa ja sen ylläpidossa. Hiilarit pidetään maltillisesti alkuun noin 72grammaa per päivä(Saksan malli) eli kyllä siihen jotain mahtuu. Nimenomaan tämä VHH-suositus on ensisijaisesti painonhallinan kanssa kamppaileville ja liikuntaa niukasti harrastaville, itse suosittelen lämpimästi BED:istä kärsiville:) Esim. Urheilijan dieetti kuitenkin(eli ruokavalio) sisältää luonnollisesti hiilareita enemmän, mikä on tutkimuksinkin vahvistettu, samoin kasvuiässä olevan. Kun kroppa on tasapainossa voi hiilareitakin nostaa pikkuhiljaa oman hyvän olon mukaan. Tämä on yksilöllistä, mutta moni voi paremmin syödessään vähemmän hiilihydraatteja, eikä niitä kummoisesti nosta tulevaisuudessakaan->muodostuu se elämäntapa, missä ruokavalion muutoksessa on kyse, ei mistään kuurista. Muutamia, myös itse havaitsemiani hyviä puolia: Turvotus vähenee VHH:lla kummasti, samoin vireystaso paranee. Esim. pasta-bolognese lounaan ja VHH-lounaan jälkeisillä tunneilla on valtava ero, mutta kuten jo sanoinkin ihmiset ovat yksilöllisiä. Hyvä puoli tässä nimenomaan on BED:in kannalta se että se pitää nuo ahmimiskohtaukset poissa ja tasapainottaa insuliiniaineenvaihduntaa. BED:in ahmimiskohtaukset kun painottuvat yleensä juuri niihin hiilaripitoisiin. Itsekään en muista koskaan paistia hotkaisseeni, vaikka kaikkea taivaan ja maan väliltä tulikin välillä vedettyä:) Eikä ruokavalion tarvitse muistuttaa Atkins- ääripäätä ja voita syödä suoraan paketista, mahdollisimman käsittelemätöntä ruokaa ja luonnollisia rasvojen ja proteiinien lähteitä. Ihminen kun on fysiologialtaan kuitenkin luotu sekaravinnon syöjäksi. Syömisestäkin on tehty nykyään niin hifistelyä ja trendikästä, että kokonaisuudet ja terve järki katoavat välillä. On trendikästä syödä jollakin tietyllä tavalla ja antaa sille nimi: on alakarppaajaa, hyväkarppaajaa, Atkinsia, Zonea, South- beachia.. Mikä milloinkin on nykyään joka toinen päivä terveellistä, mikä ei. On kuukauden antioksidanttipommeja ja vuoden elintarvikkeita, aktiviaa ja gefilusta, evolusta ja yömaitoa, rasvanpolttjia ja ainnenvaihdunnan boostaajia, chiliä ja karnitiinia, ateriankorvikkeita, kaalikeittokuureja. Kuka enää tietää mitä pitäisi syödä ja kuinka usein, ei ihme jos oma kroppa ei osaa enää kertoa yhtään mitään. On kovin hankalaa löytää kultaista keskitietä nykyään..(kokemusta löytyy allekirjoittaneelta..)

        Mutta! Mulla aiheuttaa ahmimistä myös, jos joudun vähentämään hiilarit minimiin, kuten Antti Heikkilä neuvoo. En pysty siihen. Vähentämään olen oppinut, mutta en voisi koskaan kuvitella eläväni esimerkiksi kokonaan ilman leipää. Vaikka saa VVH:ssa niitäkin tietyn määrän syödä. Herkkujakaan en pysty kokonaan lopettamaan (niissä juuri niitä hiilareita!) moneen otteeseen olen yrittänyt lopettaa kokonaan herkut, mutta siitä on seurannut vain paha ahmimiskierre. Joka viikko mulla on pakko saada pitää "hiilaripäivä".


      • Vaaralliset viljat ...
        kaiken itsekin. kirjoitti:

        Mutta! Mulla aiheuttaa ahmimistä myös, jos joudun vähentämään hiilarit minimiin, kuten Antti Heikkilä neuvoo. En pysty siihen. Vähentämään olen oppinut, mutta en voisi koskaan kuvitella eläväni esimerkiksi kokonaan ilman leipää. Vaikka saa VVH:ssa niitäkin tietyn määrän syödä. Herkkujakaan en pysty kokonaan lopettamaan (niissä juuri niitä hiilareita!) moneen otteeseen olen yrittänyt lopettaa kokonaan herkut, mutta siitä on seurannut vain paha ahmimiskierre. Joka viikko mulla on pakko saada pitää "hiilaripäivä".

        Viljojen proteiinit aiheuttavat riippuvuutta. Tästä syystä niin monet suomalaiset
        väittävät, etteivät voi elää ilman leipää. Lisäksi syödään vielä puuroa, pullaa, pizzaa,
        pastaa...

        Vaaralliset viljat -kirjan löydät osoitteesta www.rasalas.fi


      • Totta tuokin..
        kaiken itsekin. kirjoitti:

        Mutta! Mulla aiheuttaa ahmimistä myös, jos joudun vähentämään hiilarit minimiin, kuten Antti Heikkilä neuvoo. En pysty siihen. Vähentämään olen oppinut, mutta en voisi koskaan kuvitella eläväni esimerkiksi kokonaan ilman leipää. Vaikka saa VVH:ssa niitäkin tietyn määrän syödä. Herkkujakaan en pysty kokonaan lopettamaan (niissä juuri niitä hiilareita!) moneen otteeseen olen yrittänyt lopettaa kokonaan herkut, mutta siitä on seurannut vain paha ahmimiskierre. Joka viikko mulla on pakko saada pitää "hiilaripäivä".

        Ihmiset on niin yksilöitä, nykyään pitäis luottaa enemmän siihen kuuluisaan maalaisjärkeen ja kuunnella omaa roppaa. Itse oon jättäny leivän, perunan ja pastan pois arkiruokavaliosta, silloin parempaa leipää harvemmin on tarjollakaan, perunasta puhumattakaan. Joskus taas on ihana syödä hyvää tuoretta patonkia tai vaikka sämpylöitä kun sellainen tilaisuus tarjoutuu, juhannuksena uusia perunoita jne.. kaikki menee ok kun 70-80% ruokavaliosta "sääntöjen" mukaan, jos nyt näin voi sanoa..

        On uskomattoman hyvä tunne kun se omalle ropalle sopiva syöminen hahmottuu. Tsemppiä kaikille, rohkeesti etsimään sitä "oikeaa" ;)!!

        ps. Bedistä aiemmin kärsivänä, kofeiiinin runsas nauttiminen liittyi monesti itsellä ahmimiskohtaukseen, kiinnittäkää joskus huomiota onko näin,, jättää kahvia vähän vähemmälle.. (Tästä on olemassa jonninlainen tutkimuskin)


      • syömätär
        kaiken itsekin. kirjoitti:

        Mutta! Mulla aiheuttaa ahmimistä myös, jos joudun vähentämään hiilarit minimiin, kuten Antti Heikkilä neuvoo. En pysty siihen. Vähentämään olen oppinut, mutta en voisi koskaan kuvitella eläväni esimerkiksi kokonaan ilman leipää. Vaikka saa VVH:ssa niitäkin tietyn määrän syödä. Herkkujakaan en pysty kokonaan lopettamaan (niissä juuri niitä hiilareita!) moneen otteeseen olen yrittänyt lopettaa kokonaan herkut, mutta siitä on seurannut vain paha ahmimiskierre. Joka viikko mulla on pakko saada pitää "hiilaripäivä".

        kokeillut kun aloitat VHH, syödä riittävän paljon, niin että vatsa tulee kunnolla täyteen. VHH on "dieetti" joka itsellään vähentää leivän mielitekoa koska sokeriarvojen heilahdukset joita ei ole lopettaa niitten pahusten hiilareitten himoitsemisen, pikkuhiljaa annoskootkin pienenee. Itse olen kokenut tämän. Koita alottaa alle 25 g. hh, niin kyllä lähtee hiilarihimot.


    • liika sokerin syönti

      aiheuttaa tulehdusta aivoissa,jotkut ovat sille herkempiä ja jäävät koukkuun helposti.

    • Entinen ahmatti

      Todellakin! Olen itsekin kyseenalaístanut nämä joka tuutista tulevat ohjeet, joissa kehotetaan syömään vähintään 5 kertaa päivässä ja hiilihydraattien osuudeksi ilmoitetaan n. 60 % päivän energiatarpeesta. Ihminenhän on kuitenkin alunperin elänyt pääosin kasviksilla, marjoilla ja hedelmillä sekä eläinkunnan tuotteilla, ja rasva on kuulunut normaaliin ravintoon.

      Minullakin ennen vähähiilihydraattiseen ruokavalioon siirtymistä oli hiilihydraatteihin aivan valtava himo, ja syömisen alettua sitä oli hankala lopettaa. Varsinkin mysliä, kaurahiutaleita ja ruisleipää söin ennen aivan järkyttäviä määriä! Kaurahiutaleita en esimerkiksi edes keittänyt puuroksi, vaan söin sellaisenaan hillon kanssa.

      Nykyään noudatan jakoa, jossa 40 % tulee hiilihydraateista, 30 % proteiineista ja 30 % rasvoista. Hiilihydraatit saan pääasiassa kasviksista ja hedelmistä ja aamulla saatan keittää 1 dl kaurahiutaleita puuroksi. Kevyttuotteet olen heittänyt jorpakkoon, mutta pyrin kuitenkin saamaan pääosan hyvistä rasvoista. Olo on paljon kevempi, keho kokolailla kiristynyt eikä ihmeellisiä mielitekoja ole! Energiaa riittää vallan mainiosti, vaikka syön 2-3 kertaa päivässä.

    • tzaziki

      Itse olen myös ollut monen vuoden ajan ahmija, välillä enemmän välillä vähemmän, mutta eipä ikinä kokonaan irti taudista. Nykyään kuvittelen ja olen enemmän sujut itseni kanssa monista asioista johtuen, mutta pahoja ahmimiskohtauksia tulee silti tietyin väliajoin; aina mielentiloista johtuen. Aloitin VHH-syömisen (en täysiä atkinsia tai muuta) noin kuukausi sitten ja todellakin auttanut turvotuksen laskuun, mikä tekee tyytyväiseksi. Kuitenkin kun varmaankin melkein ikuisesti syömisongelmainen olen ja tiettyinä hetkinä on vaan se sairas tarve syödä itsensä kidutukseen asti niin olen silti viimeisen kuukauden ajan pystynyt pitämään ahminnat VHH:n mukaisina. Tämä usein tarkoittaa yletöntä rasvan määrään, usein juuston muodossa. Tämä taas tukkii elimistön ihan kokonaan ja vatsa ei toimi alkuunkaan ja muutenkin tottakai itseinho on järjetön. HALUASINKIN KYSYÄ MUILTA VHH:TA JOLLAIN TAPAA NOUDATTAVILTA, ETTÄ MITÄ HE TEKEVÄT AHMIMISKOHTAUKSEN TULLESSA? Syöttekö hiilareita (joista munkin ennen ahminnat koostui 95%) vai mitä? Vai ettekö vain enää ahmi? Itse ollut suhteellisen helppoa noudattaa tätä ruokavaliota ja mietinkin jo ehkä uutena elämäntapana, mutta saa nähdä, ehkä palaan joskus ainakin osittain "normaaliin" syöntiin. On vain melkein helpompaa päättää "kaikki tai ei mitään" eikä silloin tarvitse ajatella asiaa sen enempää.

      Kiitos vastauksistanne!

      • Mahdollisuus

        Et ole yksin!

        Tutustu menestystarinoihin lääkäri Antti Heikkilän sivustolla www.anttiheikkila.com ja
        sen jälkeen hänen ravitsevan VHH-ruokavalionsa yksityiskohtiin ja hänen keittokirjoihinsa. Opettele tekemään ruokasi itse. VHH-ruokavalio on monipuolinen.

        Jätä viljat pois ruokavaliostasi, sillä ne aiheuttavat monelle ahmimista.

        Palaa aina takaisin VHH:lle, vaikka välillä repsahtaisitkin. Huomaat pian, että kaipaat
        takaisin VHH:lle ja pian siitä tulee elämäntapa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      59
      1927
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1672
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1594
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1425
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe