MANSIKKA Allergia ?!

***JH***

HEI Tyttöni 3,5 v söi eilen torttua jossa käytetty vähä n pakasteesta sulatettua mansikkaa.... Yöllä tuli oksennus... ja vain pieni, ei koko mahallista... Sama kävi vuosi takaperin, kun sai ekan kerran talvel jälkeen "tuoretta" mansikkaa. Tyttö kestää hyvin esim. mansikka jätskiä, kiisseliä ym. missä mansikka ei ole ns. tuoreena. KERTOKAAHAN MUUT KOKEMUKSIA KUINKA ILMENEE??!! Ja onko jotain muuta sama oireista allersiaa jollaai?!

5

3859

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mustiikka

      Kokeile uudestaan. Eiköhän totu jos tottui viimevuonnakin ensimmäisen kerran jälkeen. Espanjalaiset ja Hollantiklaiset mansikat on aika myrkytettyjä, eli kait muistit pestä hyvin.

    • ex-mansikka-allergikko

      On ihan mahdollista, että keitetty mansikka käy, mutta keittämätön ei. Mulla oli nuorempana mansikka-allergia, mutta pystyin syömään isäni tekemää mansikkahilloa, koska hän keitti sitä riittävän pitkään. Itse en voinut keittää mansikoita, koska siitä keittämisestä tuleva haju aiheutti pahat hengitystieoireet. Nykyisin voin syödä mansikkaa kaikissa muodoissaan. Eli jos tuntuu, että tuore mansikka ei sovi, niin älä anna mansikkaa tuoreena, mutta voit huoletta antaa sitä niissä muodoissa, missä se ei aiheuta oireita.

    • porkkana-, peruna-,

      omena-, ja sitrushedelmäallergia kanssa samanlainen, eli keitettynä, paistettuna, uunissa laitettuna on ihan sopivia, mutta raakana oksettaa tai hengitys rupeaa vinkumaan. Allergiat alkoi kolmivuotiaana ja on jatkuneet siitä lähtien. Nykyään on helpompia kuin teininä, jolloin pelkkä mansikan ja sitrushedelmien haju sai hengityksen vinkumaan. En tiedä miksi keitetyt sopii vaikka raa'at ei, mutta niin se vaan on.

    • ***JH***

      Kiitos vastauksista... Juu pesty on hyvin, mutta enpä nyt kyl ennen kesää anna uudelleen ja siittenkin vaan pienii määrii kerralla. Saa nähdä kestääkö, vai onko tullu iha kunnol allergiseksi..... Tuntuu ihan kummalta, ku näin kävis vaan ns. ekalla kertaa. Onko kellään kokemuksii kiivistä??? veljelläni paha allergia- oksennus lentää monesti ja kaaressa.... vaik vaan teelusikallise ottas. Eikös sen sanota kumminkin olevan vastaavaa ku mansikan.?!

      • sekä herneet

        itselläni puhkesi mansikka-allergia n. 10-vuotiaana. Tulee kuumetta, maha tosi kipeäksi ja nokkosihottumaa pitkin kehoa. Suu ja nielu kutisevat. Kiivissä on samaa ainetta, mutta kestän sitä enkä saa oireita.Nuorempana kestin myös mansikkahilloa jonkin verran, mutta iän myötä jo hajukin tekee pahaa. Jos lapsen sukulaisella on kiivi-allergia, älä nyt ihmeessä ärsytä alkavaa oireilua tuputtamalla juuri sitä ainetta, joka aiheuttaa yliherkkyyttä. Se voi pahentaa tilannetta aika tavalla ja laukaista suuremman ketjureaktion kuin vain oksentelun. Anna lapsen vanhempana itse päättää, haluaako laittaa mansikan suuhunsa vai ei. Oma poikani ei milloinkaan halunnut raakoja herneitä, vaikka toinen popsi niitä vieressä hyvällä halulla. En tuputtanut, koska isänsä veli ja oma äitini ovat allergisia herneille. (keitto kyllä maistui) Onhan kesä täynnä muitakin tuoreita kasviksia ja kotimaisia marjoja kuin mansikkaa. Oikein kivaa kevättä sinulle ja pienokaisellesi!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4071
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3418
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2959
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2901
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2234
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2171
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2107
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1935
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1930
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1879
    Aihe