Muutama kysymys koskien rukoilua. - Onko Raamatussa määritelty jotenkin rukoilun määrää: alarajaa, yläräjaa? - Pitääkö rukoilla säännöllisesti päivittäin, vai voiko pitää päivän pari väliä? - Rukoillaanko vain tarpeen mukaan? - Onko jokin ero, jos kiittää tai pyytää? - Jos ei saa rukousvastausta, kuinka pian/usein voi pyytää uudelleen - Hermostuuko Jumala/Jeesus, jos kovasti pommittaa rukouksilla - Onko rukouksen sanamuodolla merkitystä? - Kuinka tarkasti rukouksen kohde on yksilöitävä, vai tietääkö Jumala/Jeesus kohteen automaattisesti? - Onko joku tilastoinut, kuinka monta % rukouksiin vastataan myönteisesti/kielteisesti? - Onko tutkittu, lisääkö rukoilun tehoa, jos iso joukko ihmisiä keskittää rukouksensa tarkasti samaan kohteeseen? Näitä kysymyksiä tuli nyt vähän turhan montakin, mutta ainahan voi jättää jotain vastaamatta. Odotan vastauksia varsinkin asiantuntijoilta: Eroe ja Mohikaani, koska heidän tiedoistaan/ohjeistaan voi olla hyötyä riviuskovalle, jolle asia ei ehkä ole niin selvä.
Rukoilu
22
468
Vastaukset
- uskovat...
...toimivat normaaliin epäloogiseen tapaansa. >- Kuinka tarkasti rukouksen kohde on >yksilöitävä, vai tietääkö Jumala/Jeesus kohteen >automaattisesti? Raamattu kertoo, että Jumala kuulee pienimmänkin kuiskauksen ja tietää muutoinkin mikä kullekin on parhaaksi mutta siitäkin huolimatta rukoilusta saatetaan luoda varsin teatraalinen show. >- Jos ei saa rukousvastausta, kuinka pian/usein >voi pyytää uudelleen Rukousvastausksen uskova saa aina, sillä se voi olla ei, kyllä, odota. >- Onko rukouksen sanamuodolla merkitystä? Rukoilijalla on. On ns. voimallisia rukoilijoita joilla ilmeisesti uskotaan olevan normaalia uskovaa paremmat puheyhteydet Jumalaan. >- Onko tutkittu, lisääkö rukoilun tehoa, jos iso >joukko ihmisiä keskittää rukouksensa tarkasti >samaan kohteeseen? Näin ilmeisesti uskotaan, mitä isompi poru sen parempi lopputulos? Sen ei ole väliä onko tutkittu ja mikä tulos on, positiivinen usko lopputulokseen riittää.
- todé
viimeisen lauseesi takia viestiisi ei kannata vastata. Aurinkoista päivää.
- J.Edgar
tarkoitusperiäni. Voisit kerrankin uskoa, että haluan vain tietoa asiasta. Jos on vähän hymyä toisessa suupielessä, niin onko se niin vaarallista. Sinusta on tulossa (kaikella kunnioituksella tietenkin) tosikko. Sitä paitsi viimeinen virke on tärkeä. Ovathan em. herrat selvästikin palstan asiantuntijoita, joten heidän mielipiteitään kannattaa uskovien kuunnella tarkasti. Voip olla taivaspaikka katkolla - nääs.
- todé
J.Edgar kirjoitti:
tarkoitusperiäni. Voisit kerrankin uskoa, että haluan vain tietoa asiasta. Jos on vähän hymyä toisessa suupielessä, niin onko se niin vaarallista. Sinusta on tulossa (kaikella kunnioituksella tietenkin) tosikko. Sitä paitsi viimeinen virke on tärkeä. Ovathan em. herrat selvästikin palstan asiantuntijoita, joten heidän mielipiteitään kannattaa uskovien kuunnella tarkasti. Voip olla taivaspaikka katkolla - nääs.
on saattanut jo tulla tosikko. Nytkään kun ei tule yhtään vitsiä mieleen, vaikka kuinka yritän tiristää. Jatkahan sinä ko. herrojen kanssa.
- poika.tuntureilta
99,9 prosenttia rukuoksista ei koskaan tule minkänlaista vastausta. Riippumatta siitä, rukoiliko yksin vai joukossa.
- vastaan sinulle
OLen kanssasi aivan toistamieltä, sillä rukouksiini on vastattu aina oikein. On asia erijuttu, jos en ole tyytyväinen vastauksiin, eli Jumala vastaa kuitenkin, kuten parhaaksi näkee. Kun rukoilen, sanon. Tapahtukoon Isä sinun tahtosi, ei minun ja jätän rukousasiani siihen Jeesuksen nimessä, niin olen varma, että jokaiseen vastataan. Jos et ole tyytyväinen Jumalan suunnitelmiin, miksi sitten ylipäätään rukoilet, kun et usko, siis usko. Sanoin, miksi et usko. Eikö Jumalan Henki ole sinua saanut synnyttää uudesti ylhältä. Olet epäuskon vallassa, niin en ihmettele, vaikka et ole saanut vastauksia. Sinä itse pyrit järjestämään asiasi, kun sanoit 99,9%, eli etsi ensin Jumalaa koko sydämestäsi. Toivon sinulle, että et tarvitse pettyä Jumalaan, Jeesuksen nimessä.
* Ei ole helppoa olla pyörätuolissa, en sitä väheksy enkä missään tapauksessa siihen kajoa ylimieliseti. * Mutta auttaako sinua olla vuositolkulla katkeruuden hapattama, ja hautoa kokoajan jotain "kostoa", tai pahaa , esm. helluntaiseurakuntia kohtaan? Mitä se sinua voi auttaa, muuta kuin ruokkia omaa katkeruuttasi, jota sitten säteilet lähes joka viestissäsi a näin saastusta ketkeruuden sapellasi koko ympäristösi. * Kyllähän meillä monilla olisi aihetta olla katkera, ei se sinun yskioikeutesi ole. Mutta mitä olet sillä voittanut tai saavuttanut? Vastaappa tähän ihan vaan itsellesi!
- poika.tuntureilta
vastaan sinulle kirjoitti:
OLen kanssasi aivan toistamieltä, sillä rukouksiini on vastattu aina oikein. On asia erijuttu, jos en ole tyytyväinen vastauksiin, eli Jumala vastaa kuitenkin, kuten parhaaksi näkee. Kun rukoilen, sanon. Tapahtukoon Isä sinun tahtosi, ei minun ja jätän rukousasiani siihen Jeesuksen nimessä, niin olen varma, että jokaiseen vastataan. Jos et ole tyytyväinen Jumalan suunnitelmiin, miksi sitten ylipäätään rukoilet, kun et usko, siis usko. Sanoin, miksi et usko. Eikö Jumalan Henki ole sinua saanut synnyttää uudesti ylhältä. Olet epäuskon vallassa, niin en ihmettele, vaikka et ole saanut vastauksia. Sinä itse pyrit järjestämään asiasi, kun sanoit 99,9%, eli etsi ensin Jumalaa koko sydämestäsi. Toivon sinulle, että et tarvitse pettyä Jumalaan, Jeesuksen nimessä.
Vastaus on sekin, ettei tule mitään vastausta. Okei. Tuon mukaanhan jokaiseen rukoukseen vastataan. Mutta. Samanlaisen vastauksenhan saa rukoilemalla vaikkapa puhelinpylvästä tai seitapatsasta. Jeesus sanoo: "mitä ikinä rukeilette Isältä minun nimessäni, sen minä teen.." No. Valehteliko Jeesus vai mistä mättää kun konkreettisia vastauksia ei tule?
- J.Edgar
voi siis päätellä, että vastausmäärä on 1/1000 eli 1 pro mille. Tuohan taas merkitsee sitä, että 10 000 rukoukseen saa 10 vastausta. Eli paljon rukouksia, paljon vastauksia. Muslimit taitavat olla rukousnauhoineen oikeassa. Niitähän hypistellään pitkin päivää.
- poika.tuntureilta
Mohikaani_27 kirjoitti:
* Ei ole helppoa olla pyörätuolissa, en sitä väheksy enkä missään tapauksessa siihen kajoa ylimieliseti. * Mutta auttaako sinua olla vuositolkulla katkeruuden hapattama, ja hautoa kokoajan jotain "kostoa", tai pahaa , esm. helluntaiseurakuntia kohtaan? Mitä se sinua voi auttaa, muuta kuin ruokkia omaa katkeruuttasi, jota sitten säteilet lähes joka viestissäsi a näin saastusta ketkeruuden sapellasi koko ympäristösi. * Kyllähän meillä monilla olisi aihetta olla katkera, ei se sinun yskioikeutesi ole. Mutta mitä olet sillä voittanut tai saavuttanut? Vastaappa tähän ihan vaan itsellesi!
vaikka et minulta kysynytkään. Olen jo kymmenen vuotta todistanut monillakin uskonnollisilla foorumeilla, että nykyinen kotoinen kristillisyys on eksyksissä harhailevaa humpuukia, josta ei apua löydy minulle, eikä yksinäisille hylätyille vanhuksille tai vammaisille enempää kuin uutta toivoa koko kansakunnalle. "Mene, mene, tekel ufarsin". Eli kotoinen kristillisyys on vaa-alla punnittu ja köykäiseksi havaittu. Siis: Hyvästi kotoinen kristillisyys. Kokonaan uutta ja parempaa tarvitaan. Muutoin tämä kansakunta on tuhoon tuomittu kansakunta.
- poika.tuntureilta
J.Edgar kirjoitti:
voi siis päätellä, että vastausmäärä on 1/1000 eli 1 pro mille. Tuohan taas merkitsee sitä, että 10 000 rukoukseen saa 10 vastausta. Eli paljon rukouksia, paljon vastauksia. Muslimit taitavat olla rukousnauhoineen oikeassa. Niitähän hypistellään pitkin päivää.
on unohtaa turhat rukoilemiset ja ruveta itse töihin. Muutoin niitä vastauksia saa odottaa vielä haudassakin.
- hyvä ohje
poika.tuntureilta kirjoitti:
on unohtaa turhat rukoilemiset ja ruveta itse töihin. Muutoin niitä vastauksia saa odottaa vielä haudassakin.
Olen samaa mieltä. T u r h a t rukoilemiset voi unohtaa. Turhista rukoilemisista on kuvaava esimerkki Raamatussa. Luuk. 18:9-11 9. Joillekin omaan vanhurskauteensa luottaville, jotka halveksivat muita, Jeesus esitti tämän vertauksen: 10. "Kaksi miestä meni ylös temppeliin rukoilemaan, toinen fariseus ja toinen publikaani. 11. Fariseus seisoi ja rukoili itsekseen: 'Jumala, minä kiitän sinua, etten ole niin kuin muut ihmiset, riistäjät, väärämieliset, huorintekijät, en myöskään niin kuin tuo publikaani.
rukous on? * "Rukoilkaa joka hetki" sanoo Paavali. Rukous on seuralainen, joka on aina mukana, ei rukus ole pelkästään ulkoista nöyryyttä, se on sisäinen rukoilija jonka uskova saa rintaansa, se on Pyhän hengen läsnäoloa uskovan sisimmässä, se rukoilee aina sanomattomilla huokauksilla, meidän puolestamme. Joskus on tosin hyvä notkistaa polvensa ja viipyä Herran neuvottelussa. * Rukous on katkeamton siitä lähtien, kun uudestisyntyy, se on aina läsnä!
- J.Edgar
Minähän yritän juuri ymmärtää, mitä rukous on.
- osapuoli
J.Edgar kirjoitti:
Minähän yritän juuri ymmärtää, mitä rukous on.
Rukous on Jumalan ja ihmisen välistä kommunikointia. Se on kuin hengitystä; sisään ja ulos. Toteutustapa vaihtelee. Joskus hengitellään nopealla sykkeellä, toisinaan hitaammin.
"Rukous on itsestään selvänä läsnä Raamatussa. Niin itsestään selvänä, ettei israelilaisten kielessä ollut edes rukoilemista tarkoittavaa sanaa. Rukous oli huutamista, riemuitsemista, nauramista, itkemistä, soimaamista, kerjäämistä - tilanteen mukaan. Kiinteitä riittejä, pyhitettyjä rukouspaikkoja, tarkkaan määrättyjä rukousaikoja ei tarvittu Israelissa. Kaikkeen oli lupa - se on hallitsevin piirre tämän kansan seurustelussa Jumalansa kanssa. Ei ollut erityistä, pyhää ja ylevää rukouskieltä. Rukous on siellä mahdollista missä asennossa ja äänilajissa tahansa. Israelin Jumala on jotakin aivan toista kuin muut jumalat. Hän ei pakota, ei vaadi eikä velvoita, häntä ei tarvitse puhutella silmät maahan luotuina, kieli lyijynraskaana kaavamaisista sanankäänteistä: teennäisen yksinkertaisesti tai muodollisen kohteliaasti. Israelin Jumala on itse avaruus ja vapaus, hänen edessään mikä tahansa on mahdollista, hänelle yksikään sana ei ole liian kömpelö eikä liian välitön. Hän on se Jumala, jonka kanssa Aabraham, tämän kansan kantaisä, kävi kauppaa Sodomasta ja Gomorrasta. Tälle Jumalalle on lupa puhua niin kuin Job Puhui: sisukkaasti ja kiivaasti, epätoivon ja lähes epäuskon vallassa: ' Etkö koskaan käännä pois katsettsi minusta, etkö - - '" (Oosterhuis, Huub: Sanasi on lähellä, Vaasa 1971)
Aikana mutta nyt tarvitsee Isä sellaisia rukoilijoita jotka rukoilee Hengessä ja Totuudessa kaiken aika !! Mee sä laulamaan ja huutamaan ruokakauppoissa niin pakanat pitävät sua hulluina oikeutetusti !! Ja kun vahdit heittää sua ulos,, niin sanot,, että tämä ei ole oikein hurskaalle !! Rukoilkaa lakkamatta Hengessä ja Totuudessa edellyttää Pyhä Hengen toiminta ja Hänen tulo sinuun !!!
savonarola kirjoitti:
Aikana mutta nyt tarvitsee Isä sellaisia rukoilijoita jotka rukoilee Hengessä ja Totuudessa kaiken aika !! Mee sä laulamaan ja huutamaan ruokakauppoissa niin pakanat pitävät sua hulluina oikeutetusti !! Ja kun vahdit heittää sua ulos,, niin sanot,, että tämä ei ole oikein hurskaalle !! Rukoilkaa lakkamatta Hengessä ja Totuudessa edellyttää Pyhä Hengen toiminta ja Hänen tulo sinuun !!!
Onkos ne asiat noin häränpyllyä heittäneet entisistä ajoista? Eikös kristittyjen ja juutalaisten kannalta katsoen juuri pakanat ole noista "ruokakaupassa rukoilemisen" estoista vapaampia kuin ensiksimainitut? Mm. muslimithan levittävät rukoushetken tultua rukousmattonsa sinne missä sattuvat silloin olemaan ja katso nyt millaista vapaata meininkiä saddhujen touhu ja jumaltenpalvelus Intiassa on.
- Jeesuksen oma
Kaikki vaatimus on poissa, kun rukoilet hengessä Isää Jeesuksen nimessä. Rukous on silloin hengen yhteyttä Jumalan kanssa, yhteyttä, jossa vapaus ja virvoitus on. Vietän paljon aikaa Jumalan läsnäolossa. Sanani ovat siis käytäntöä, eivät teoriaa. "Vaan sinä, kun rukoilet, mene kammioosi ja sulje ovesi ja rukoile Isääsi, joka on salassa; ja sinun Isäsi, joka salassa näkee, maksaa sinulle." Matt. 6:6 "Mutta tulee aika ja on jo, jolloin totiset rukoilijat rukoilevat Isää hengessä ja totuudessa; sillä senkaltaisia rukoilijoita myös Isä tahtoo." Joh. 4:23 "Uskokaa minua, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa; mutta jos ette, niin uskokaa itse tekojen tähden. Ja mitä hyvänsä te anotte minun nimessäni, sen minä teen, että Isä kirkastettaisiin Pojassa. Jos te anotte minulta jotakin minun nimessäni, niin minä sen teen." Joh. 14: 11,13,14 "Ja kun te seisotte ja rukoilette, niin antakaa anteeksi, jos kenellä teistä on jotakin toistansa vastaan, että myös teidän Isänne, joka on taivaissa, antaisi teille anteeksi teidän rikkomuksenne." Mark. 11:25 "Kuka ikinä menee edemmäksi eikä pysy Kristuksen opissa, hänellä ei ole Jumalaa; joka siinä opissa pysyy, hänellä on sekä Isä että Poika." 2. Joh. 1:9
Tulee mieleen Raamatusta kohta "rukoilkaa lakkaamatta". Kalevi Lehtinen on kirjoittanut tästä erittäin hyvin kirjassaan "Sinulle" (on ilmaisjakelunakin jossain ollut). Pyhä Henki rukoilee uskovassa lakkaamatta Jumalan tahdon mukaisesti, joskus sitten tietoisesti voi yhtyä siihen rukoukseen. Näin ymmärsin asian, ja suosittelen e.m. kirjaa! Ei ole pakko rukoilla päivittäin, mutta se on ehdottomasti hyödyksi rukoilijalle. (Ef. 6. kertoo että meillä on taistelu henkivaltoja vastaan ja nämä kärkkyvät kyllä tilaisuutta saadakseen uskovan huomion vähemmän tärkeisiin asioihin, ja näin luisumaan kauemmas Jumalasta.) Mutta katse Jeesukseen, ja kiitollinen mieli, niin se on tehokas suoja! Meillä on niin suuri Jumala, että Hänelle voi kertoa pienimmätkin asiat! Hän on elämän antanut, ja elämän puolella. Kiitos on mielestäni yhtä tärkeää kuin anominenkin. Aabraham "vahvistui uskossa, antaen kunnian Jumalalle",(Room. 4:18-22) ja toimii toisinpäinkin, kun annan kunnian Jumalalle, vahvistun uskossa. Kohta "anokaa, niin teille annetaan" tarkoittaa, että anotaan lakkaamatta, se on jatkuvaa toimintaa. Sellainen anova myös saa, Jumalan tahdon mukaan. Myös "ei" on rukousvastaus Jumalalta, samoin "odota". Jeesus ei varmasti hermostu rukouksistamme, ei Hän ole niin kuin me. (Luuk. 18:1-8) Sanamuodollakaan ei ole merkitystä. Jumalahan tuntee jo kaukaa ajatuksemmekin! Jumala tietää kaiken etukäteen, Hän näkee tulevaisuutemmekin, mutta Hän tahtoo että juttelemme Hänelle ja että mekin kuuntelemme Häntä. Ihan kuin biologinen isäkin tahtoo kuulla lastaan ja kommunikoida tämän kanssa! Tuosta ison joukon yhteisrukouksesta... Sillä on erityinen voima. Kun monta tulenliekkiä tulee yhteen Jeesuksen nimessä, siitä syntyy näyttävä roihu, joka lämmittää enemmän ja valaisee (tulipa mieleen tämmönen kuva). Ja todella, Jumala tahtoo, että yhdestä sydämestä ja mielestämme rukoilemme ja ylistämme Häntä, "hengessä ja totuudessa."
"- Onko Raamatussa määritelty jotenkin rukoilun määrää: alarajaa, yläräjaa?" Ei varsinaisesti. Tosin Paavali mainitsee,että rukoilkaa lakkaamatta, mutta tietyssä mielessä uskovaisen koko elämä on rukousta. "- Pitääkö rukoilla säännöllisesti päivittäin, vai voiko pitää päivän pari väliä?" Rukouksessa ei ole mitään pakkoa. Jos joskus ei jaksa rukoilla, ei Jumala siitä syytä. Tosin itse olen huomannut, että rauhottuminen ja hiljentyminen rukoukseen Jumalan eteen auttaa. " Rukoillaanko vain tarpeen mukaan?" Ei toki, rukous voi olla myös kiittämistä ja yleistä "juttelua" Jumalalle. "- Onko jokin ero, jos kiittää tai pyytää?" En näe eroa, tosin itse liitän kiitoksen mukaan pyyntöihini. Spontaani kiitos kumpuaa ysein ilosta. "- Jos ei saa rukousvastausta, kuinka pian/usein voi pyytää uudelleen " Jotain asiaa voi rukoilla hyvinkin pitkään, jos kokee että on "saanut sen sydämelleen". Usein unohdetaan, että myös "ei" Jumalan taholta on rukousvastaus. "- Hermostuuko Jumala/Jeesus, jos kovasti pommittaa rukouksilla " Eihän toki, Jumala haluaa olla kanssakäymisissä uskovien kanssa. Raamattu varoittaa vain "tyhjän hokemisesta" rukoilun yhteydessä. "- Onko rukouksen sanamuodolla merkitystä? " Näkisin että ei ole. Usein monet kokevat, että eivät osaa rukoilla "hienosti" ja kauniilla sanoilla. Mutta me olemme jokainen omia Jumalan luomia persoonia, toiset verbaalisesti lahjakkaita,toiset eivät,ja kummankin rukous on yhtä arvokas Jumalan silmissä. " Kuinka tarkasti rukouksen kohde on yksilöitävä, vai tietääkö Jumala/Jeesus kohteen automaattisesti?" Raamattu sanoo että kaikkivaltiaana Jumala tietää rukousaihemme ennen kuin rukoilemme. Jotkut julistajat ovat painottaneet että rukouksen kohteet pitäisi olla erittäinkin yksilöityjä. Tämä lienee makuasia ja persoonaanikin liittyvä. "- Onko joku tilastoinut, kuinka monta % rukouksiin vastataan myönteisesti/kielteisesti?" Muistelen lukeneeni ja tämä on nyt muistini varassa, että oli tehty seuraavanlainen tutkimus. Oli otettu tietty asuinalue ja se jaettu kahtia.Toisen puolen asukkaiden puolesta rukoiltiin 3kk,toisen ei. Tämän jälkeen jokaiseen alueen talouteen soitettiin ja kysyttiin, että saisikos tulla kotikäynnille puhumaan uskonasioista. Ne joiden puolesta ei oltu rukoiltu myöntyivät ihan pienellä prosentilla, olikohan peräti 1-2% ja ne joiden puolesta oli rukoiltu myöntyvät muistaakseni 80-90%. Varmaan on muitakin tutkimuksia. "- Onko tutkittu, lisääkö rukoilun tehoa, jos iso joukko ihmisiä keskittää rukouksensa tarkasti samaan kohteeseen? " Kts. edellinen, siinä oli tietty iso rukoilija ryhmä. Minulle rukous on kanssakäymistä Jumalan kanssa. Ei ole aihetta josta en voisi puhua tai pyytää. Olen myös huomannut kiittämisestä ja rukoukseen hiljentymisestä tulevan hyvän olon ja mielen. Huokauksetkin ovat rukousta. Ja parasta rukouksessa, joka usein unohdetaan on, että Raamatun mukaan Jeesus rukoilee uskovaisten puolesta ihan joka hetki :)
- hellari83
Ei ole määritelty rukoilemiselle mitään rajaa. Rukous voi sisältää muutakin kuin pyytämistä, kuten kiittämistä, tai kertoa omista tuntemuksista ja turhautumisista yms. Samasta asiasta voi rukoilla vaikka kuinka monta kertaa, niin kauan, kunnes tuntee että vastaus on joko myöntävä tai kieltävä. Kerron omakohtaisen tarinan rukousvastauksiin liittyen. Olin yhtäkkiä menettänyt hedelmällisyyteni, eikä minulla ollut naisten vaivoja, olin kuitenkin saanut tytön nimen tietooni. Ajattelin, että jos minulla ei ole naistenvaivoja, niin en tule myöskään saamaan lasta, ja tuo tyttö on joku muu kuin oma lapsi. Nimen sain ensimmäisenä aviopäivänä tietooni, siitä lähtien on asiasta rukoiltu. Nyt on n.5 vuotta asiasta ja minulla on suht. säännölliset naistenvaivat, eli tulen vielä saamaan lapsia. Toinen asia josta olen rukoillut, on taloudellinen tulevaisuus, olen työtön, haluaisin tehdä työtä, mutta myös opiskella, olen rukoillut vastausta tähän asiaan. Rukouksessani sanoin pitäväni sitä, että ellen pääse mihinkään töihin kesään mennessä niin silloin menen opiskelemaan tuon ammatin, jota jo pitkään olen halunnut opiskella. Tuolloin ei vielä ollut tietoakaan lamasta. Nyt näyttää siltä, että se ammatinopiskelu on Jumalan tahto kohdallani. Jumala eikä Jeesus eivät hermostu rukouspommituksista, itse asiassa Raamatussa mainitaan Jeesuksen rukoilevan myös puolestamme, eli vaikka me lopettaisimme rukoilun, hän silti vie asiaa jatkuvasti eteenpäin Jumalalle. Jeesus myös rukoilee puolestamme sellaisia asioita, mitä emme itse ymmärrä rukoilla. Rukouksen sanamuodolla ja pituudella ei ole mitään merkitystä, rukoukseksi riittää jo pelkkä huokauskin. Ainoa määritelmä minkä Jeesus antoi rukoukselle oli hänen vertauksensa fariseusten rukouksiin, hän sanoi fariseusten rukousten olevan täynnä turhia sanoja ja koruilmaisuja. Rukouksessa ei tarvitse yksilöidä ketään, sen voi tehdä, jotta itse on selvillä kenen puolesta on rukoillut, jos on monia joiden puolesta haluaa rukoilla. Raamatussa mainitaan, jos on kaksi tai useampi rukoilemassa, siellä Herra on läsnä, eli todennäköisemmin suoria vastauksiakin tulee.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1511883
Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu131786Joensuun (kaupungin) kiusaamisongelma
Syrjitään, savustetaan ulos ja kiusataan. Pieneen piiriin ei kaikki mahdu. Tehdään elämästä mahdotonta, jolloin ainoa va391614Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa
Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu1961218- 941215
- 851178
Evoluutioteoria on varmuudella väärin - monet tutkijat irtisaunoutuvat siitä
Tutkimuksissa on löytynyt paljon näyttöä siitä, ettei evoluutioteoria ole totta. Monet tutkijat kuitenkin vielä kannatta3581024- 62879
- 49831
- 50826