SM4 vs SM3 Pendolino

Amtrak

Katselin tässä wikipediaan ja huomasin että moderni sekä erittäin luotettavva SM4 junan huippunopeus on noin 160km. SM4 on kokenut erittäin vähän ongelmia täällä suomessa ja ihmettelenkin että miksi niitä ei ostettu pendolinojen tilalle? http://fi.wikipedia.org/wiki/Sm4 Pendolino on teoriassa nopeampi mutta huonokuntoiset radat ja jatkuvat ongelmat ovat rapauttaneet sen käyttöä. http://fi.wikipedia.org/wiki/Sm3 Eli kysymys onkin että miksi VR ei käytä luottavimpia SM4 junia näiden huonojen Pendoliinojen sijasta? kun Pendolino kuitenkin joutuu ajamaan samaa nopeuta kuin tämä SM4 niin miksi niitä pitää käyttää? Pendolit menevät jatkuvasti rikki ja ovat muutenkin huonompia... lisää SM4 junia niin saadaan asiat rullaamaan täälläkin!

30

3886

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mene kerran molemmilla, mieti sitten menisitkö pitemmän matkan uudelleen SM4:lla.

      • Amtrak

        Melkoinen kermaperse täytyy olla jos väittää että SM4 on epämukava.


      • busamies

        Sm4 sopisi hyvin kaukoliikenteeseenkin toisella penkitysjärjestelyllä. Junayksiköstä toiseen ei toki voisi liikkua, mutta jos ei ole ravintolavaunua, niin tämä ei ole ongelma. Kiihtyvyys on niin hyvä, että voitaisiin ongelmitta avata uusia pysähdyksiäkin.


    • kun taas

      Sm3 eli Pendelino on suunniteltu kaukoliikenteeseen ja mahdollistaa hyvillä rataosuuksilla suuria nopeuksiakin. Siitä syystä.

      • Amtrak

        Ovat valtaosin radan takia samoja kuin noissa SM4 junissa. Erona tietenkin se että Pendoliinot ovat usein rikki.


      • paras?!

        Turhan vähissä ovat sellaiset rataosat, joilla Pendolinot kulkevat huippunopeudella. Monet Sm3-junatyypin käyttämät rataosat eivät salli 140 km:n tuntivauhdin ylitystä. Näissä tilanteissa InterCity-junat ovat huomattavasti parempia välineitä luotettavamman ajon ja monipuolisempien vaunutyyppien vuoksi. Oletko esim. löytänyt (pantti)lukittavia matkatavarasäilöjä Pendo-rungosta? Kerro ihmeeessä, jos olet!


      • döffä
        paras?! kirjoitti:

        Turhan vähissä ovat sellaiset rataosat, joilla Pendolinot kulkevat huippunopeudella. Monet Sm3-junatyypin käyttämät rataosat eivät salli 140 km:n tuntivauhdin ylitystä. Näissä tilanteissa InterCity-junat ovat huomattavasti parempia välineitä luotettavamman ajon ja monipuolisempien vaunutyyppien vuoksi. Oletko esim. löytänyt (pantti)lukittavia matkatavarasäilöjä Pendo-rungosta? Kerro ihmeeessä, jos olet!

        Entä kuinka monta lukittavaa lokeroa SM4ssä on? Samoin ravintolapalvelut ovat vaatimattomat (oma pullo)


      • mukaan
        döffä kirjoitti:

        Entä kuinka monta lukittavaa lokeroa SM4ssä on? Samoin ravintolapalvelut ovat vaatimattomat (oma pullo)

        Sm4:n ja Sm3:n vertailu onkin pitkälti hedelmätöntä, koska junien konseptit ovat aivan erilaiset. Edellinen on lyhyiden matkojen ja runsaiden pysähdysten junatyyppi (VR itse kutsuu Sm4-runkoa kaupunkijunaksi), jossa lukittavien lokeroiden tarve ei ole kummoinen. Jälkimmäinen taas on pitkähköjen matkojen ja erityisesti vähien pysähdysten junatyyppi (ainakin VR:n tavoitteiden mukaan), jossa tulisi olla ainakin itsepalvelua "kaikilla herkuilla". Pohdiskelu eri junatyyppien paremmuudesta kulminoituu hinta- ja laatutasoon. Pendolinolla matkustavan tulee saada todellista palveluetua kaikkiin muihin junatyyppeihin nähden selkeästi korkeamman lipunhinnan vuoksi. Mikäli palveluetua ei tarjota, lisämaksu on perusteeton. Näin on tilanne erityisesti yhteysväleillä, joilla Pendolino ei kulje muita junia nopeammin.


      • Eläköön se pieni ero
        mukaan kirjoitti:

        Sm4:n ja Sm3:n vertailu onkin pitkälti hedelmätöntä, koska junien konseptit ovat aivan erilaiset. Edellinen on lyhyiden matkojen ja runsaiden pysähdysten junatyyppi (VR itse kutsuu Sm4-runkoa kaupunkijunaksi), jossa lukittavien lokeroiden tarve ei ole kummoinen. Jälkimmäinen taas on pitkähköjen matkojen ja erityisesti vähien pysähdysten junatyyppi (ainakin VR:n tavoitteiden mukaan), jossa tulisi olla ainakin itsepalvelua "kaikilla herkuilla". Pohdiskelu eri junatyyppien paremmuudesta kulminoituu hinta- ja laatutasoon. Pendolinolla matkustavan tulee saada todellista palveluetua kaikkiin muihin junatyyppeihin nähden selkeästi korkeamman lipunhinnan vuoksi. Mikäli palveluetua ei tarjota, lisämaksu on perusteeton. Näin on tilanne erityisesti yhteysväleillä, joilla Pendolino ei kulje muita junia nopeammin.

        Voi olla, ettei Pendolino kulje nopeammin kuin muut junat mutta melko usein se kulkee juomattavasti lyhyemmän matkan.


      • Amtrak
        Eläköön se pieni ero kirjoitti:

        Voi olla, ettei Pendolino kulje nopeammin kuin muut junat mutta melko usein se kulkee juomattavasti lyhyemmän matkan.

        Talvella varsinkin kun on kaikki systeemit jäätyneet. Miksi VR ei näissä tämmöisissä tapauksissa ota huomioon meidän olosuhteitamme?


      • pakkomielteenä
        Amtrak kirjoitti:

        Talvella varsinkin kun on kaikki systeemit jäätyneet. Miksi VR ei näissä tämmöisissä tapauksissa ota huomioon meidän olosuhteitamme?

        Siinä se oleellisin kysymys. Pendolino-junarunkoja koeajettiin Suomen rataverkolla talvioloissa ennen varsinaista ostoa, jotta saataisiin selvyys junatyypin soveltuvuudesta meidän raideliikenteemme tarpeisiin. Eikö niitä kokemuksia osattu hyödyntää vai kestitsikö myyjä valitsijat suurpiirteisiksi tai peräti hiljaisiksi? Vai yllättikö talviolosuhteiden jatkuminen vielä 2000-luvulla?


      • Skodat ongelma
        pakkomielteenä kirjoitti:

        Siinä se oleellisin kysymys. Pendolino-junarunkoja koeajettiin Suomen rataverkolla talvioloissa ennen varsinaista ostoa, jotta saataisiin selvyys junatyypin soveltuvuudesta meidän raideliikenteemme tarpeisiin. Eikö niitä kokemuksia osattu hyödyntää vai kestitsikö myyjä valitsijat suurpiirteisiksi tai peräti hiljaisiksi? Vai yllättikö talviolosuhteiden jatkuminen vielä 2000-luvulla?

        Ei VR myönnä ikinä virheitä kalustossa, organisaatiossa, henkilöstöjohtamisessa. Henkilöstöjostjina narsismiin taipuvia insinöörejä, hävitään kunnossapitokilpailuja, muttei siirretä huonoa insinöörijohtamista sivuun. Tuhotaan koko hyvä suoritusportaan osaminen muutamalla narsistilla.


    • VR:llä työskentelevä

      Jos nuo Pendot vaihdettaisiin meniis kyseinen lafka konkkaan. Siinä syy.

      Näin junista pitävänä näkisin mielelläni uusia vetureita täällä kotimaassamme, sanoisinpa että Amtrak olisi parempi kuin hyvä.

    • lkhaslkfj

      Hyvähän se on asioista puhua kun ei käytännön tiedosta ole mitään hajua.

      "SM4 on kokenut erittäin vähän ongelmia täällä suomessa". Ja ihan tosissaanko väität näin?

      Jos näillä nelosilla ajeltaisiin säännöllisiä helsinki-oulu, tai vaikkapa helsinki-kajaani välejä, niin veikkaan että tilanne olisi vielä pahempi kuin pendoliinolla.

      T: eräs kuski

      Mutta paljonko on 6 17, eniron mukaan se ei ole 23? No kokeillaampa 22, ei täsmää entäs 24, ei sekään, mikähän nyt avuksi? Ei onnistunut mikään, täytyi vastata uudestaan.

      • junasetä

        Mielestäni hyvä vaihtoehto Pendolle on IC2 junat, 4-5 vaunuisina kiihtyvät kohtuullisen hyvin, nykyisellään Sr2 veturit vetävät niitä 160km/h nopeuksilla ja 200km/h vauhtia on ajettu matkustajaliikenteessä koeluontoisesti. Ennenkaikkea Sr2 on erittäin luotettava vetäjä.

        Sm4 on tarkoitettu taajamaliikenteeseen, eikä se matkustamovarustukseltaan sovi kaukoliikenteeseen.


      • kyllä gsdgdfg
        junasetä kirjoitti:

        Mielestäni hyvä vaihtoehto Pendolle on IC2 junat, 4-5 vaunuisina kiihtyvät kohtuullisen hyvin, nykyisellään Sr2 veturit vetävät niitä 160km/h nopeuksilla ja 200km/h vauhtia on ajettu matkustajaliikenteessä koeluontoisesti. Ennenkaikkea Sr2 on erittäin luotettava vetäjä.

        Sm4 on tarkoitettu taajamaliikenteeseen, eikä se matkustamovarustukseltaan sovi kaukoliikenteeseen.

        puhutte täyttä pas***aa, pendoliinot ovat todella jännittäviä ja unelmia junien ystäville ja kyllä ne kulkevat ainakin puolet matkastaan nopeammin kuin muut junat, ja jos vikoja tulee niin nopeudella aika kiinni saadaan...


      • IC-jyrä
        kyllä gsdgdfg kirjoitti:

        puhutte täyttä pas***aa, pendoliinot ovat todella jännittäviä ja unelmia junien ystäville ja kyllä ne kulkevat ainakin puolet matkastaan nopeammin kuin muut junat, ja jos vikoja tulee niin nopeudella aika kiinni saadaan...

        Entä jos Pendolinon matka tyssää totaalisesti? Turhan moni matkustaja Suomen rautateillä on joutunut siirtymään toiseen junarunkoon, kun suurnopeusjuna on nääntynyt kesken matkanteon. Monilla ihmisillä on myös päiväohjelma mennyt uusiksi Pendo-petoksen vuoksi.

        Pendolinon palvelujen vähäisyys on suorastaan ällistyttävä: tarjolla ei ole edes yhtä hyttivaunuosastoa, jossa väsynyt matkustaja voisi viettää tovin ja toisenkin makuuasennossa. Sellainen löytyy kyllä IC-junista, jotka ovat VR:n nykyisen kaukojunakaluston parhaimmistoa.


    • RiderOfTheStorm

      Pendon kallistusjärjestelmä on ihan naurettava. Kulkeekohan valtakunnassa tällähetkellä ainoatakaan tuubia jossa kallistus on toiminnassa? :D

      Sieltä ostetaan mistä halvimmalla saadaan, siis Kes... Italiasta

      • wdjow

        Pendo ei ollut halpa. Se on istumapaikkaa kohden noin tuplaten kalliimpi kuin vastaava IC-juna vetureineen. Verratkaa siihen.


      • sdsadas
        wdjow kirjoitti:

        Pendo ei ollut halpa. Se on istumapaikkaa kohden noin tuplaten kalliimpi kuin vastaava IC-juna vetureineen. Verratkaa siihen.

        joku suomi ja suomi..... suomessahan ne huonot junat ovat, paitsi pendot, haluatko siis mielummin matkustaa tulikuumassa intercity junassa kuin ilmastoidussa ja viileässä pendossa?


      • wdjow
        sdsadas kirjoitti:

        joku suomi ja suomi..... suomessahan ne huonot junat ovat, paitsi pendot, haluatko siis mielummin matkustaa tulikuumassa intercity junassa kuin ilmastoidussa ja viileässä pendossa?

        Matkustan mielelläni siinä IC-junassa, koska siinä on kaikki kaksikerroksiset vaunut sekä ravintolavaunu varustettu jäähdytysilmastoinnilla. Kokeile joskus matkustaa junalla niin tiedät.


      • Anonyymi
        wdjow kirjoitti:

        Pendo ei ollut halpa. Se on istumapaikkaa kohden noin tuplaten kalliimpi kuin vastaava IC-juna vetureineen. Verratkaa siihen.

        Onko tosiaan IC-junassa veturi? Onpa vanhaa tekniikkaa!


    • Anonyymi

      pendolino sekä inter city ovat yhtähyviä mä rakastan junia ja myös sm4 ja sm3 on tosi hyviä ihan varmasti vaikka en ole ikinä edes käynyt pika junassa enkä kaupunkijunassa

    • Anonyymi

      Junien luotettavuudella ei ole mitään merkitystä. Väyläviraston tapa hoitaa kunnossapitoa tuli taas ilmi Lahden vauriossa.
      Järjestetään melkoiset manööverit sähkö kunnossapito kilpailutksessa. Vaaditaan pätevyyksiä ja nimiä listaan takaamaan resurssit. Nimet kuitenkin haamumiehiä. Samat nimet toistuu tarjouskilpailusta toiseen. Samat nimet myydään moneen kertaan rakentamis projekteille. Sillä esimerkiksi Lahteen ei löytynyt sähkörata asentajia.

      • Anonyymi

        Monistamalla nimiä tarjotut resurssit saadaan näyttämään kaksinkertaisilta.


    • Anonyymi

      Minä en halua pendoliinoja pois ne on minun lempi junia!😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭 Minä haluan kaikkien junien pysyvän !

      • Anonyymi

        Meni referenssit liian alas Väylävirastolta Lempäälän kaapelityössä. Virolainen kaivuri kuski laittoi kauhan liian syvään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meni referenssit liian alas Väylävirastolta Lempäälän kaapelityössä. Virolainen kaivuri kuski laittoi kauhan liian syvään.

        Mikäs meni wäylävirastolla taas vikaan cupittaalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikäs meni wäylävirastolla taas vikaan cupittaalla.

        Ukkosviat Väyläviraston akselinlaskijoissa. Ei ratainfra on rakettitiedettä. Poikittais yhdistykset kiskojen väliin hoitaa asiaa akselilaskija osuuksella. Tehokkaat maadoitukset ja ylijännitesuojat.
        Väyläviraston panostus maadoituksiin tuottaa logaritmisesti enemmän kuin vuosittainen kymmenien tuhansien vapaiden ohjauskaapien säikeiden mittaus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ukkosviat Väyläviraston akselinlaskijoissa. Ei ratainfra on rakettitiedettä. Poikittais yhdistykset kiskojen väliin hoitaa asiaa akselilaskija osuuksella. Tehokkaat maadoitukset ja ylijännitesuojat.
        Väyläviraston panostus maadoituksiin tuottaa logaritmisesti enemmän kuin vuosittainen kymmenien tuhansien vapaiden ohjauskaapien säikeiden mittaus.

        Väyläviraston otettava rataverkolla käyttöön Thales laatu vaatimus. Laitetilat ja ratalaite kaapit maadoituskiskon vastus alle 2 ohmia ja poikittaisyhdistyksiä riittävästi.
        Syvämaita tai 25 neliö kuparia kaapeliojiin. Thales laitteissa ei ole ukkosvikoja.
        Siemens maadoitukset on jäänyt mittaamatta. Tilattiin kultainen Mersu mutta saatiin mattapinta Venäjän malli.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olet hirvein ihminen kenet olen tavannut.

      Olet järkyttävä.
      Ikävä
      120
      2238
    2. Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten
      Maailman menoa
      418
      2140
    3. Sinun ja kaipaamasi törmääminen

      Missä sinä haluaisit sen satunnaisen kohtaamisen mieluiten tapahtuvan?
      Ikävä
      97
      1176
    4. Ammuskelua Eliaksenkadulla

      Mikä homma? Hirven metsästykseen vielä lähemäs 3kk. Oliko lie puuman metsästystä..?
      Tornio ja Haaparanta
      13
      958
    5. Olen pahoillani jos kärsit.

      Mutta meidän välejä ei voi korjata. Rakastin sua tiedoksi. Älä tee itelles mitään vaan hae apua.
      Ikävä
      34
      780
    6. Haluan sua ihan vtullisen paljon

      Kokonaan ja seksuaalisesti. Pää räjähtää kohta
      Ikävä
      44
      774
    7. Ymmärrätköhän nainen

      Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi
      Ikävä
      109
      756
    8. Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?

      Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!
      Huittinen
      14
      740
    9. Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus

      Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte
      Sinkut
      166
      706
    10. Luvattiin työpaikka, mutta mitään ei kuulukaan

      Kuinka yleistä tällainen on? Ehdin jo iloita työpaikasta, turhaan, kun mitään ei kuulukaan työnantajasta, joka ilmoitti
      Työn hakeminen
      32
      669
    Aihe