Kilvoittelusta ja armosta: Kilvoittelu ei ole sitä, että omilla teoilla voisi armahduksen ottaa, se on Jumalan tahdon etsimistä, hänen tahtoonsa taipumista, mutta armahdusta ei siltikään voi itse ansaita tai ottaa. Sittenkin on vielä täysin Jumalan tahdon varassa, saako sen vai ei. Mitään ei voi itse ottaa, ellei sitä taivaasta anneta, siinäkin on tyytyminen Jumalan tahtoon, ja juuri se on Jumalan tahdon noudattamista. Jo ennen kaksospoikien syntymää, ennenkuin kuin he vielä olivat tehneet mitään hyvää tai pahaa, Jumala sanoi Rebekalle: Vanhempi on palveleva nuorempaa. Näin Jumala osoitti, että hänen suunnitelmansa perustui hänen omaan valintaansa, ei ihmisen tekoihin vaan kutsujan tahtoon. Onhan kirjoitettu: Jaakobia minä rakastin, mutta Esauta vihasin. Mitä me tähän sanomme? Ei kai Jumala ole epäoikeudenmukainen? Ei suinkaan. Hän sanoo Moosekselle: Minä armahdan kenet tahdon ja osoitan laupeutta kenelle tahdon. Ratkaisevaa ei siis ole, mitä ihminen tahtoo tai ehtii, vaan se, että Jumala armahtaa. Kirjoituksissa sanotaan faraolle: Sen vuoksi minä korotin sinut, että sinun kohtalossasi osoittaisin voimani ja että minun nimeäni julistettaisiin koko maailmassa. Jumala siis armahtaa kenet tahtoo ja paaduttaa kenet tahtoo.
Vielä ajatusta
4
174
Vastaukset
tämäkin saa ihmisen kylmänä pysymään niin kova silloin on. Ei ole Jumala saanut taivutettua ei taipumaan.
"Kilvoittelu ei ole sitä, että omilla teoilla voisi armahduksen ottaa, se on Jumalan tahdon etsimistä, hänen tahtoonsa taipumista, mutta armahdusta ei siltikään voi itse ansaita tai ottaa. Sittenkin on vielä täysin Jumalan tahdon varassa, saako sen vai ei. Mitään ei voi itse ottaa, ellei sitä taivaasta anneta, siinäkin on tyytyminen Jumalan tahtoon, ja juuri se on Jumalan tahdon noudattamista. " Kilvoituksesta olen samaa mieltä, se jatkuu uskovaisella tässä ajassa niin kauvan kuin hän elää. Mutta armon voi ottaa kun se annetaan, eihän se armo olisikaan jollei sitä ilmaiseksi annettaisi. Jumalan tahto meidän ihmisten suhteen ei ole "arpapeli", että ketä armahtaa ketä ei. Vaan niinkuin Raamattu sanoo,1.Tim.2:3-4:"Sillä se on hyvää ja otollista Jumalalle, meidän vapahtajallemme, 4 joka tahtoo, että kaikki ihmiset pelastuisivat ja tulisivat tuntemaan totuuden." Ihminen itse valitsee ottaako vastaan sovituksen,pelastuksen ja armon,2.kor.5:20:"Kristuksen puolesta me siis olemme lähettiläinä, ja Jumala kehoittaa meidän kauttamme. Me pyydämme Kristuksen puolesta: antakaa sovittaa itsenne Jumalan kanssa."
Kun se annetaan, mutta sen voi antaa VAIN Jumala. En ole sanonutkaan, että sen ohi pitää mennä. Ja jo tässä ajassa se pitää saada, kilvoittelu jatkuu sen jälkeenkin, mutta puhtaalla, saastattomalla, Pyhän Hengen täyttämällä sydämellä. Mutta se on eri asia kuin lahkoarmo jonka antaa joku ihminen tai ottaa ihminen itse, oman mielen koristukseksi.
Hssu kirjoitti:
Kun se annetaan, mutta sen voi antaa VAIN Jumala. En ole sanonutkaan, että sen ohi pitää mennä. Ja jo tässä ajassa se pitää saada, kilvoittelu jatkuu sen jälkeenkin, mutta puhtaalla, saastattomalla, Pyhän Hengen täyttämällä sydämellä. Mutta se on eri asia kuin lahkoarmo jonka antaa joku ihminen tai ottaa ihminen itse, oman mielen koristukseksi.
"Kun se annetaan, mutta sen voi antaa VAIN Jumala. En ole sanonutkaan, että sen ohi pitää mennä. Ja jo tässä ajassa se pitää saada, kilvoittelu jatkuu sen jälkeenkin, mutta puhtaalla, saastattomalla, Pyhän Hengen täyttämällä sydämellä." Totta, ihminen saa avuksi kilvoitukseen ja opastajaksi Pyhän Hengen. Pyhän Hengen avulla ihminen kilvoittelee eteenpäin uskon elämässä lihallista puoltaan vastaan. Synnitöntä ei ihmisestä tässä ajassa tule, se oli varattu vain ja ainostaan Jeesuksen omaksi. "Mutta se on eri asia kuin lahkoarmo jonka antaa joku ihminen tai ottaa ihminen itse, oman mielen koristukseksi." Lahkoarmoista en tiedä mitään sellaiseen en ole törmännyt vaikka olen eri seurakunnissa käynyt. Tiedän vain, Jumalan antaman armon, se on ainut joka on todellinen ja pitää. Sekin Jumalan tarjoama armo on ihmisen itse hyväksyttävä, sillä ei Jumala ole ihmistä robotiksi luonut,onneksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa
Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin2213202Miten juhlitte ensi lauantaina?
Se on kalenteriin merkitty juhlapäiväksi, niin sitä kai kuuluu juhlia.3222813Suomen veroaste 5 %-yks liian matala
Palauttamalla kokonaisveroaste 1990-luvun tasolle saadaan hyvinvointivaltion palvelut rahoitettua ilman velan ottoa.761810Kolme neljästä suomalaisesta kannattaa miljonääriveroa
Kertoo vasemmistoliiton teettämä kysely. Veron ulkopuolelle jätettäisiin asunto. "Puolet vastaajista oli sitä mieltä, e551715Kumpaan rahat, mummojen vaippoihin vai Nalle WahIroosille?
JOS siis sinä saisit päättää?481591- 1221386
MTV: Harvinainen haastattelu! Vappu Pimiä kommentoi vihdoinkin uutta TTK-juontajaa
TTK-juontajaspekuloinnit käyvät edelleen kuumana. Kenet sinä haluaisit uudeksi TTK-juontajaksi? Kommentoi alle! Lue,111342Ryöstö Punkaharjulla
Punkaharjun k-market ryöstetty tänään keskellä päivää, ketä lie asialla? Poliiseja ainakin pörrää ympäriisee171280Evoluutioon ja alkuräjähdykseen uskominen vaatii todella vahvaa uskoa
Että tyhjästä syntyi ja kehittyi kaikki se mitä näemme ympärillämme.4321274- 1051269