Pietarin selonteko Jerusalemissa, Apt.11:1-18

PIETARIN SELONTEKO JERUSALEMISSA Apt.11:1-18 -- 11:1 Ja apostolit ja veljet ympäri Juudeaa kuulivat, että pakanatkin olivat ottaneet vastaan Jumalan sanan. 11:2 Ja kun Pietari tuli Jerusalemiin, ahdistelivat ympärileikatut häntä 11:3 sanoen: "Sinä olet käynyt ympärileikkaamattomien miesten luona ja syönyt heidän kanssansa". 11:4 Niin Pietari selitti heille alusta alkaen asiat järjestänsä ja sanoi: 11:5 "Minä olin Joppen kaupungissa ja rukoilin; silloin minä näin hurmoksissa näyn: tuli alas astia, ikäänkuin suuri liinavaate, joka neljästä kulmastaan laskettiin taivaasta, ja se tuli aivan minun eteeni. 11:6 Ja kun minä katsoin sitä tarkasti, näin minä siinä maan nelijalkaisia ja petoja ja matelijoita ja taivaan lintuja. 11:7 Ja minä kuulin myös äänen, joka sanoi minulle: 'Nouse, Pietari, teurasta ja syö'. 11:8 Mutta minä sanoin: 'En suinkaan, Herra; sillä ei mitään epäpyhää eikä saastaista ole koskaan minun suuhuni tullut'. 11:9 Niin vastasi ääni taivaasta toistamiseen ja sanoi: 'Minkä Jumala on puhdistanut, sitä älä sinä sano epäpyhäksi'. 11:10 Ja tämä tapahtui kolme kertaa; sitten vedettiin kaikki taas ylös taivaaseen. 11:11 Ja katso, samassa seisoi sen talon edessä, jossa me olimme, kolme miestä, jotka Kesareasta oli lähetetty minun luokseni. 11:12 Ja Henki käski minun mennä arvelematta heidän kanssansa; ja myös nämä kuusi veljeä lähtivät minun kanssani. Me menimme sen miehen taloon, 11:13 ja hän kertoi meille, kuinka hän oli nähnyt enkelin seisovan hänen huoneessaan ja sanovan: 'Lähetä Joppeen noutamaan Simon, jota myös Pietariksi kutsutaan; 11:14 hän on puhuva sinulle sanoja, joiden kautta sinä pelastut, ja koko sinun perhekuntasi'. 11:15 Ja kun minä rupesin puhumaan, tuli Pyhä Henki heidän päällensä, niinkuin alussa meidänkin päällemme. 11:16 Silloin minä muistin Herran sanan, jonka hän sanoi: 'Johannes kastoi vedellä, mutta teidät kastetaan Pyhällä Hengellä'. 11:17 Koska siis Jumala antoi yhtäläisen lahjan heille kuin meillekin, kun olimme uskoneet Herraan Jeesukseen Kristukseen, niin mikä olin minä voidakseni estää Jumalaa?" 11:18 Tämän kuultuansa he rauhoittuivat ja ylistivät Jumalaa sanoen: "Niin on siis Jumala pakanoillekin antanut parannuksen elämäksi".

4

143

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pietari saa Jerusalemiin palattuaan moitteita juutalaiskristittyjen taholta (2,3), koska heille puhtautta ja saastaisuutta koskevilla säädöksillä oli edelleen suuri merkitys (3). Heille oli epäselvää, voiko kristityksi tulla ja kuulua Jumalan kansaan ilman ympärileikkausta. Epäselvää oli myös, missä määrin Mooseksen laki oli ohjeellinen (3). Luukas toistaa lähes sanatarkasti minkä jo edellä on kertonut. Oli tärkeätä, että pakanalähetys tapahtui täydessä yhteisymmärryksessä Jerusalemin alkuseurakunnan kanssa. Lainkuuliaiset Jerusalemin kristityt antoivat periksi (18). Parannuksen julistamisesta ensin juutalaisille (2:38, 3:25-26) ja sitten ilosanoman välittämisestä samarialaisille (”puolijuutalaisille”; 8:5,12) on nyt otettu suuri askel eteenpäin; taivasten valtakunta on avattu pakanoillekin (Apt.11:18). Monet ongelmat jäivät kuitenkin ratkaisematta, kuten jatkossa tulemme huomaamaan.

• 1. Nyt soikoon taivas kiitosta, maa karkeloitkoon iloissaan, kun ääni apostolien on meille tuonut autuuden. 2. Näin käski Kristus omiaan: "Te menkää kaikkeen maailmaan ja kaikkialla saarnatkaa ristin ja armon sanomaa. 3. Ken uskoo sen ja kastetaan, saa pelastuksen autuaan. Ei kuollessaan kuole hän, vaan lahjaksi saa elämän. 4. Ken usko ei, vaan pettäviin vain luottaa epäjumaliin, se torjuu Herran Kristuksen ja tuomion saa ikuisen". (Virsi 419:1-4)

• Tapio522 kirjoitti:

1. Nyt soikoon taivas kiitosta, maa karkeloitkoon iloissaan, kun ääni apostolien on meille tuonut autuuden. 2. Näin käski Kristus omiaan: "Te menkää kaikkeen maailmaan ja kaikkialla saarnatkaa ristin ja armon sanomaa. 3. Ken uskoo sen ja kastetaan, saa pelastuksen autuaan. Ei kuollessaan kuole hän, vaan lahjaksi saa elämän. 4. Ken usko ei, vaan pettäviin vain luottaa epäjumaliin, se torjuu Herran Kristuksen ja tuomion saa ikuisen". (Virsi 419:1-4)

* Hän kuitenkin oivalsi, että Jumalan sana on totta, ja kirjoitti aivan oikein runonsa: * ""

• Mohikaani_27 kirjoitti:

* Hän kuitenkin oivalsi, että Jumalan sana on totta, ja kirjoitti aivan oikein runonsa: * ""

Onko muuten helluntailaisten laulukirjassa hengellisiä lauluja tai virsiä, jotka kertovat kasteesta?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta

Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi
      Ikävä
      43
      3444
    2. Kiitos rakastamani,

tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan
      Ikävä
      18
      2678
    3. Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!

https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!
      Maailman menoa
      388
      2624
    4. Nainen, olen huolissani sinusta

Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!
      Ikävä
      82
      1787
    5. Ollaanko me päästy

Toisista yli vai mikä on tilanne
      Ikävä
      86
      1425
    6. Kello käy ja ilta pimenee

Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun
      Ikävä
      254
      1210
    7. SEO!! Pyhäsalmi

Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs
      Pyhäjärvi
      71
      1026
    8. Miksi et lähesty

kaivattuasi jos olet kiinnostunut? Palstailu ei auta asiaa. 🤔
      Ikävä
      75
      995
    9. Ruumisvaunut

Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.
      Kuhmo
      28
      819
    10. Mikä siinä naisessa

Sinua kiehtoo?
      Ikävä
      68
      811
    Aihe