KÄSKYT PITI OLEMAN VAIN ALUSTUS JA TÄMÄ KAKKOSVIESTI - UUDET KÄSKYT - PITI OLEMAN PÄÄAIHA - miksi meitä kiinnostaa vain antiikki? - kymmentä käskyä kommentoitiin valtavasti, muttei lainkaan uutta liittoa varten valmistettuja käskyjä ... se on huolestuttava merkki Jumalan 10 kärjessä käskyä tänään Kirjoittanut: AnttiVKantola 23.4.2009 klo 07.57 1. SEURAKUNTAYHTEYS VÄLTTÄMÄTÖN Rakkautta opitaan varsinkin tottelemalla tätä: Hepr. 10:25 Älkäämme jättäkö omaa seurakunnankokoustamme, niinkuin muutamien on tapana, vaan kehoittakaamme toisiamme, sitä enemmän, kuta enemmän näette tuon päivän lähestyvän. On hyvä käydä uskovien yhteyksissä, mutta tärkeää on sitoutua johonkin yhteyteen kuin omana. 2. JAKAMINEN ON LAIN PITÄMISTÄ Gal. 6:2 Kantakaa toistenne kuormia, ja niin te täytätte Kristuksen lain. Näemme siis, että lainnoudattaminen ei ole kieltoja vaan tekoja toisten hyväksi ja puolesta. Usko näkyy käytännön teoissa. 3. KUTSUTUT RUKOUSELÄMÄÄN Rukoustaakan kantaminen palkitaan, se on hyvä muistaa. Rukous kantaa. Matt. 6:6 Vaan sinä, kun rukoilet, mene kammioosi ja sulje ovesi ja rukoile Isääsi, joka on salassa; ja sinun Isäsi, joka salassa näkee, maksaa sinulle. Jaak. 5:15 Ja uskon rukous pelastaa sairaan, ja Herra antaa hänen nousta jälleen; ja jos hän on syntejä tehnyt, niin ne annetaan hänelle anteeksi. 4. ANNA SE MITÄ ITSE TARVITSET Matt. 7:12 Sentähden, kaikki, mitä te tahdotte ihmisten teille tekevän, tehkää myös te samoin heille; sillä tämä on laki ja profeetat. 2. Kor. 9:6 Huomatkaa tämä: joka niukasti kylvää, se myös niukasti niittää, ja joka runsaasti kylvää, se myös runsaasti niittää. Yksinketrainen laki ja käsky: tiedät mitä toinen tarvitsee, sillä tiedät mitä itse kaipaat. Mene ja tee, niin aikanaan itsellesikin siunaantuu vastaavanlaista. 5. SYDÄN PYRKIKÖÖN VILPITTÖMYYTEEN Matt. 6:15 Mutta jos te ette anna anteeksi toisille, ei Isännekään anna anteeksi teidän rikkomuksianne. [Jaak. 2:13] Mark. 11:26 Jos te ette anna anteeksi, ei teidän taivaallinen Isännekään anna anteeksi teidän rikkomuksianne. Tuo osoittautuu tärkeimmäksi laiksi ja käskyksi uudessa liitossa. Sen huomaa viimeistään, kun koettaa rukoilla Isää Hengessä ja totuudessa: Matt 5:23-24 23 Sentähden, jos tuot lahjaasi alttarille ja siellä muistat, että veljelläsi on jotakin sinua vastaan, 24 niin jätä lahjasi siihen alttarin eteen, ja käy ensin sopimassa veljesi kanssa, ja tule sitten uhraamaan lahjasi. 6. TÄYTYY RUKOILLA TOSISSAAN Tosissaan rukoilemisestakin Jeesus antoi käskyn. Elikkä oikea rukoilija odottaa saavansa vastauksia. Luuk 11:9-11 9 Niinpä minäkin sanon teille: anokaa, niin teille annetaan; etsikää, niin te löydätte; kolkuttakaa, niin teille avataan. 10 Sillä jokainen anova saa, ja etsivä löytää, ja kolkuttavalle avataan. 11 Ja kuka teistä on se isä, joka poikansa häneltä pyytäessä kalaa antaa hänelle kalan sijasta käärmeen. 7. ÄLÄ KÄYNNISTÄ HELVETINPYÖRÄÄ Jaak. 3:6 Myös kieli on tuli, on vääryyden maailma; kieli on se meidän jäsenistämme, joka tahraa koko ruumiin, sytyttää tuleen elämän pyörän, itse syttyen helvetistä. Tulee siis karttaa sanakiistoja laista ja muusta. Varsinkaan poistaa varoitusta tuonelasta ja helvetistä. 1. Tim. 6:4 niin hän on paisunut eikä ymmärrä mitään, vaan on riitakysymyksien ja sanakiistojen kipeä, joista syntyy kateutta, riitaa, herjauksia, pahoja epäluuloja, 1. Piet. 3:10 Sillä: "joka tahtoo rakastaa elämää ja nähdä hyviä päiviä, varjelkoon kielensä pahasta ja huulensa vilppiä puhumasta, 8. ÄLÄ OLE FUNDALISTI ELI ÄLÄ TYYDYTÄ OIKEASSA OLEMISEN TARVETTASI Jaak. 3:2 Sillä monessa kohden me kaikki hairahdumme. Jos joku ei hairahdu puheessa, niin hän on täydellinen mies ja kykenee hillitsemään myös koko ruumiinsa. 9. ÄLÄ VASTUSTA ARMOA JA ARMOLAHJOJA 1. Kor. 14:12 Samoin tekin, koska tavoittelette henkilahjoja, niin pyrkikää seurakunnan rakennukseksi saamaan niitä runsaasti. 1. Kor. 14:39 Sentähden, veljeni, harrastakaa profetoimista älkääkä estäkö kielillä puhumasta. 1. Kor. 14:31 Sillä te saatatte kaikki profetoida, toinen toisenne jälkeen, että kaikki saisivat opetusta ja kaikki kehoitusta. 10. TYYDYTÄ KILPAILUVIETTISI OIKEALLA TAVALLA Room. 12:10 Olkaa veljellisessä rakkaudessa helläsydämiset toisianne kohtaan; toinen toisenne kunnioittamisessa kilpailkaa keskenänne. Ef 6:2-4 2 "Kunnioita isääsi ja äitiäsi" - tämä on ensimmäinen käsky, jota seuraa lupaus- 3 "että menestyisit ja kauan eläisit maan päällä". Mark 10:43-44 43 Mutta näin ei ole teidän kesken, vaan joka teidän keskuudessanne tahtoo suureksi tulla, se olkoon teidän palvelijanne; 44 ja joka teidän keskuudessanne tahtoo olla ensimmäinen, se olkoon kaikkien orja. Jumalan isänrakkaus, Jeesuksen armo ja Hengen osallisuus kanssanne! Antti
Miksei uuden liiton käskyt kelpaa ?
3
172
Vastaukset
Kun ymmärretään että ennen saarnattiin syntiä ja nyt uudessa liitossa saarnataan uskomista Jeesukseen, niin hirvas on oikeassa, todetessaan, että vanhat käskyt eivät ole enää voimassa. Jeesuksen aikakaudellahan ei tuomita käskyjen rikkomisesta, vaan siitä ettei uskota Jeesukseen. Synti on se ettei Häneen uskota, sanoo Jeesus. Jotka uskovat Jeesukseen, ne rakastavat lähimmäistä eikä lakia. He pelastavat ihmisiä lain tuomion alta Jeesukselle. Kyllä uuden liiton kehotukset ovat aivan elintärkeitä uskoville ja muillekin.
KRISTUS TULI PALVELEMAAN JUUTALAISIA - JA MYÖS MEITÄ Room 15:8 Tarkoitan tätä: Kristus on tullut palvelemaan juutalaisia. Hän on tullut vahvistamaan isille annetut lupaukset osoittaakseen, että Jumala pysyy sanassaan. Niinpä. Jeesus ei tullut uhrillaan vahvistamaan isille annettua lakia vaan isille annetut lupaukset! Riemuitkaamme! Entäs me pakanakansat? Halleluja - lupaukset on Kristuksessa laajennettu meitäkin koskeviksi! 9 Hän on tullut myös, jotta muut kansat saisivat ylistää Jumalaa hänen laupeudestaan, niin kuin on kirjoitettu: -- Siksi ylistän sinua kansojen keskellä, laulan kiitosta sinun nimellesi. [2. Sam. 22:50; Ps. 18:50] Room 15:7-13 7 Hyväksykää siis toinen toisenne, niin kuin Kristuskin on hyväksynyt omikseen teidät, Jumalan kunniaksi. [Room. 14:1,3] 8 Tarkoitan tätä: Kristus on tullut palvelemaan juutalaisia. Hän on tullut vahvistamaan isille annetut lupaukset osoittaakseen, että Jumala pysyy sanassaan. [Room. 11:29] 9 Hän on tullut myös, jotta muut kansat saisivat ylistää Jumalaa hänen laupeudestaan, niin kuin on kirjoitettu: -- Siksi ylistän sinua kansojen keskellä, laulan kiitosta sinun nimellesi. [2. Sam. 22:50; Ps. 18:50] 10 Ja edelleen: -- Riemuitkaa, kansat, yhdessä hänen kansansa kanssa. [5. Moos. 32:43] 11 Ja vielä: -- Kiittäkää Herraa, kaikki kansat! Ylistäkää häntä, kansakunnat! [Ps. 117:1] 12 Jesaja taas sanoo: -- Iisain juuresta nousee verso, joka kohoaa kansojen hallitsijaksi. Häneen kansat panevat toivonsa. [Jes. 11:1,10; Matt. 12:21] 13 Toivon Jumala täyttäköön ilolla ja rauhalla teidät, jotka uskotte, niin että teillä Pyhän Hengen voimasta olisi runsas toivo. MUTTA KUKA USKOO MEIDÄN SAARNAMME? (Jes 53:1) Golgatan jälkeenkin lakifariseukset kivittivät ja olihan heillä siihen velvollisuus lain mukaan. Ei Jeesus kieltänyt, mutta vetosi: kuka teistä on synnitön, se heittäköön ensimmäisen kiven. Eikä kukaan tietenkään sitten uskaltanut. Tänä päivänä uskaltavat lakia ihannoivat kivittää. Mutta ellei meidän vanhurskautemme ole suurempi kuin kymmentä käskyä noudattavien, emme kelpaa. Vain Jeesukseen uskomalla vanhurskaudutaan. Matt. 5:20 Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan. Laki on hyvä, siitä olemme kaikki yhtä mieltä. Tutkipa itseäsi - aiheuttaako laki sinulle armon tarpeen - halun pelastautua lain alta Jumalan valtakuntaan ... 14 Fariseukset kuulivat kaiken tämän. He olivat rahanahneita, ja niinpä he ivailivat Jeesusta. 15 Jeesus sanoi heille: "Ihmisten edessä te olette olevinanne hurskaita, mutta Jumala tuntee teidän sydämenne. Se, mikä on ihmisten silmissä arvokasta, on Jumalalle iljetys. [Matt. 23:28; Luuk. 18:11; Ap. t. 1:24; 2. Kor. 5:11] Laki ja Jumalan valtakunta Luuk 16:16- 16 "Lain ja profeettojen aika kesti Johannekseen asti. Siitä lähtien on julistettu hyvää sanomaa Jumalan valtakunnasta, ja jokaista vaaditaan tulemaan sinne. * [Jakeen loppu voidaan kääntää myös: "ja jokainen tunkeutuu väkisin sinne."] [Matt. 11:12,13 | Luuk. 9:2,60] 17 Mutta laista ei häviä piirtoakaan, ennemmin katoavat taivas ja maa. [Jes. 40:8; Bar. 4:1; Matt. 5:18; Luuk. 21:33] 18 Jokainen, joka hylkää vaimonsa ja nai toisen, tekee aviorikoksen, ja samoin tekee aviorikoksen se, joka nai miehensä hylkäämän naisen. [Matt. 5:31 ] Minä katson helpommaksi rakastaa lähimmäistä ja niin varmistaa taivaspaikkani: Matt 25:34-40 34 Sitten kuningas sanoo oikealla puolellaan oleville: 'Tulkaa tänne, te Isäni siunaamat. Te saatte nyt periä valtakunnan, joka on ollut valmiina teitä varten maailman luomisesta asti. [Viis. 5:15,16; Ef. 1:4] 35 Minun oli nälkä, ja te annoitte minulle ruokaa. Minun oli jano, ja te annoitte minulle juotavaa. Minä olin koditon, ja te otitte minut luoksenne. [25:35,36: Jes. 58:7; Hes. 18:7; Sir. 7:32-36; Gal. 5:6; Hepr. 13:2; Jaak. 1:27, 2:13,14] 36 Minä olin alasti, ja te vaatetitte minut. Minä olin sairas, ja te kävitte minua katsomassa. Minä olin vankilassa, ja te tulitte minun luokseni.' 37 "Silloin vanhurskaat vastaavat hänelle: 'Herra, milloin me näimme sinut nälissäsi ja annoimme sinulle ruokaa, tai janoissasi ja annoimme sinulle juotavaa? 38 Milloin me näimme sinut kodittomana ja otimme sinut luoksemme, tai alasti ja vaatetimme sinut? 39 Milloin me näimme sinut sairaana tai vankilassa ja kävimme sinun luonasi?' 40 Kuningas vastaa heille: 'Totisesti: kaiken, minkä te olette tehneet yhdelle näistä vähäisimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle.' [Sananl. 19:17; Matt. 10:42; Hepr. 6:10] Olkaa Isän siunaamia! Antti
Amen! Oikein täydensit kaavakkeen ! Kirjoittanut: AnttiVKantola 23.4.2009 klo 08.18 KOKO VILPITÖN OLEMUS PELIIN EIKÄ VAIN AIVOT Juuri tuota täydennystä varten jätin aukon. Tuota uuden liiton uutta rakkauskäskyä varten. Nimittäin toiseen viestiini, joka koskee uutta liittoa Jeesuksen verellä vahvistettua. Sinä olit nopein. Osasit etsiä "Meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Uudesta Testamentista", etkä turhaan haeskellut vanhan puolelta! Mieleni tekee hieman purkaa tuota hienoa sanankohtaasi tarkempaa tutkiskelua varten. Jokainen voi sitten sen taas koota toimintakuntoon omalla kohdallaan. "Käskyt eivät ole poistuneet," Kiitos että sinäkin muistutat, ettei 10 käskyä (8 kieltoa kehotus pyhittää levolle päivä viikossa ja kunnioittaa edes OMIA vanhempiaan), ole mihinkään poistunut! "Rakasta ... kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi!" ! Todellakin - uudessa liitossa täytyisi kokonaan antautua Jumalalle Jeesuksen kautta! Sen voi tehdä vain itsensä unohtamalla: Joh. 12:24 Totisesti, totisesti minä sanon teille: jos ei nisun jyvä putoa maahan ja kuole, niin se jää yksin; mutta jos se kuolee, niin se tuottaa paljon hedelmää. Matt. 10:39 Joka löytää elämänsä, kadottaa sen; ja joka kadottaa elämänsä minun tähteni, hän löytää sen. Itsensäkieltämisessä auttaa eritoten tämä käsky: Room. 12:10 Olkaa veljellisessä rakkaudessa helläsydämiset toisianne kohtaan; toinen toisenne kunnioittamisessa kilpailkaa keskenänne. Fil. 2:3 ettekä tee mitään itsekkyydestä tai turhan kunnian pyynnöstä, vaan että nöyryydessä pidätte toista parempana kuin itseänne. 1. Piet. 1:22 Puhdistakaa sielunne totuuden kuuliaisuudessa vilpittömään veljenrakkauteen ja rakastakaa toisianne hartaasti puhtaasta sydämestä, Vaikka 10 käskyssä ei ole mainitsemaasi rakkauden kaksoiskäskyä, uskoisin sen olevan kirjattuna Israelin lain säädöksissä jossain, koskapa Jeesuksen tenttaama nuorukainenkin sen tiesi. Tosin tuo vanhalle liitolle omistautunut nuorimies ei sitten tahtonutkaan NOUDATTAA rakkauskäskyä: Mark 10:20- 20 Mutta hän sanoi hänelle: "Opettaja, niitä kaikkia minä olen noudattanut nuoruudestani asti". 21 Niin Jeesus katsoi häneen ja rakasti häntä ja sanoi hänelle: "Yksi sinulta puuttuu: mene, myy kaikki, mitä sinulla on, ja anna köyhille, niin sinulla on oleva aarre taivaassa; ja tule ja seuraa minua". 22 Mutta hän synkistyi siitä puheesta ja meni pois murheellisena, sillä hänellä oli paljon omaisuutta. Jeesus tiesi että rikas tuo on ja siksi antoi räätälöidyn käskyn koetinkiveksi. Oppikaamme tästä, että meillä kullakin on omat koetuksemme, jotka on itse kannettava, kestettävä. Sydämen asennetta ei voi toiselta lainata. Siunaten! Antti Seuraavat jakeet
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Haluan sinut, kuuletko minua.
Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad981683- 551103
Alastomat miehet seksikeinussa lasten nähden PRIDEssä!
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/adf62289-a0b6-4b4c-9672-9e19c01beb51 Eikö nyt muka mene jo aivan liian pitkälle että4371076- 1701013
- 57792
Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän126772- 83730
- 51698
Naiselle Kuuleppa Tämä
Tämä ei ole mikään vitsi. Minulla on ikävä sinua nainen! Naiselle mieheltä38675- 57671