PALJONKO ELÄMISEEN RAHAA/KK???

kjldfsöfjlöasdf

Ihan vaan mielenkiinnolla kyselen, paljonko teille jää elämiseen rahaa kaikkien laskujen jälkeen (asuntolainat ym.)?? Meillä kolmihenkisellä perheellä n.500e. Aika tiukalta elämä tuntuu, mutta pärjättävä on. MITEN MUILLA????

88

18251

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • peliin

      Jos tuo tarkoittaa ruokarahaa, niin hyvin pitäisi tulla toimeen. Meillä nelihenkinen perhe ja ruokamenot ovat n. 300€/kk, toki meillä on marjat sienet, kuivatut yrtit, kurkut, tomaatit jne säilöttynä. Leipominenkin kuuluu ohjelmaan, tehdään pullat sämpylät itse ja vehnäjauhot ostetaan 0,89 senttiä pari kiloa. Tupakkaan tai alkoholiin ei meillä mene rahaa. Monenlaista ilmaista hyvää on saatavilla, jos itse haluaa antaa pikkuisen periksi luuloksi hyvinvoinnista.

    • Elina35

      Meillä 5 henkinen perhe, molemmat aikuiset käyvät töissä. Rahaa laskujen jälkeen jää n. 1500e kuussa. Summa suurenee kohta kun autolaina on maksettu. Nettotulot kuussa n. 5000e

    • Ei ne suuret tulot,vaan pie...

      Pienituloisena Eläkeläisenä ja yksineläjänä,ruokaan puhtaus ja muut pienet menot noin 170e/kk.Muutama päivä sitten ostin Pitkät housut,laitoin suoranaisesti silmät kiinni kassalla maksaessani 69e.No viimeksi olin vaateostoksilla 2v sitten,et ei siihen verrattuna iso ostos ollut.

    • kaikkien

      välttämättömien laskujen eli asuntolaina,vastike, puhelimet,netti,sähkö jotka n.900e jälkeen n. 1300e kahden hengen taloudessa(lapsi 11v.).Siis"normi kuukautena". Tässä ei ole niitä kuukausia jolloin tulee autovakuutus lasku tai kotivakuutuslaskut maksettaviksi.Minäkin miellläni kuulisin miten muilla talouksilla jää rahaa käteen tulot/menot..

    • tarkennusta kiitos

      3 heng.perheelle 500e pelkästään ruokaan? vai kaikkien laskujen jälkeen elämiseen yleensä mainitsemasi summa?ruokaan, hygieniaan,bensoihin, vaatteisiin,harrastuksiin yms?Jo näin niin kuulostaa kohtuuttoman tiukalta 3 hengelle.Ei kai sentään...?

    • joku

      Minulla ei asuntolainaa ole,eikä muita velkoja,mutta vastaan silti. Kaikkien laskujen jälkeen minulle jää 450 €,josta sitten maksan ruuan ja muut menot. Tulot on 940 € kk. Kyllä sillä yksi ihminen pärjää ihan hyvin,kun ei mitään turhia ostele,ei polta eikä ryyppää jne.

      • ollaan ihan joka kk

        Mun nettotulot on 759€/kk, josta sit vuokraan 626€/kk eli 136€/kk jää kuussa laskuihin ja ruokaan. Ai niin, käräjäoikeudessa mut tuomittiin pari viikkoa sitten maksamaan elatusapua exälle 300€/kk eli joka kuukausi menee pakkaselle 164€ - ja siis kaikki laskut vielä maksamatta ja ruuat ostamatta.


      • vähän..
        ollaan ihan joka kk kirjoitti:

        Mun nettotulot on 759€/kk, josta sit vuokraan 626€/kk eli 136€/kk jää kuussa laskuihin ja ruokaan. Ai niin, käräjäoikeudessa mut tuomittiin pari viikkoa sitten maksamaan elatusapua exälle 300€/kk eli joka kuukausi menee pakkaselle 164€ - ja siis kaikki laskut vielä maksamatta ja ruuat ostamatta.

        jää käteen vuokran maksamisen jälkeen kuin tuo 136 e niin mars hakemaan toimeentulotukea. Minimitoimeentulo jokaiselle vuokran, sähkön ja vesilaskun jälkeen on 417 e/kk eli tämä summa pitää jäädä käteen


      • tuota pikaa
        ollaan ihan joka kk kirjoitti:

        Mun nettotulot on 759€/kk, josta sit vuokraan 626€/kk eli 136€/kk jää kuussa laskuihin ja ruokaan. Ai niin, käräjäoikeudessa mut tuomittiin pari viikkoa sitten maksamaan elatusapua exälle 300€/kk eli joka kuukausi menee pakkaselle 164€ - ja siis kaikki laskut vielä maksamatta ja ruuat ostamatta.

        paikkakuntasi sosiaalitoimistoon tai soita soittoaikana sosiaalityöntekijälle ja kerro tilanteestasi. Saat akuuttiin tilanteeseesi talodellista apua, ellet jo sitten ole näin tehnytkin.Minimi toimeentulotuki tällä hetkellä 417,45e eli summa joka pitää jäädä käteen välttämätt.laskujen jälkeen.


      • Turhautunut!
        tuota pikaa kirjoitti:

        paikkakuntasi sosiaalitoimistoon tai soita soittoaikana sosiaalityöntekijälle ja kerro tilanteestasi. Saat akuuttiin tilanteeseesi talodellista apua, ellet jo sitten ole näin tehnytkin.Minimi toimeentulotuki tällä hetkellä 417,45e eli summa joka pitää jäädä käteen välttämätt.laskujen jälkeen.

        Minä olen opiskelija ja saan opintotukea ja asumislisää yhteensä 447e/kk, josta menee vuokraan 412,20e. Tässä kuussa minulle jäi rahasta kaupassa käynnin jälkeen 8e.
        Olen käynyt sosiaalitoimistossa monta kertaa ja joskus saanut sata euroa ja joskus vähän enemmän, ei puhettakaan että saisin koskaan 400e! Olen monet kerrat itkenyt tilannettani ja sosiaalitoimiston kanssa tälläpaikkakunnalla on todella turhauttavaa asioida koska siellä he laittavat olemattomia summia mitä muka tienaan ja laittavat lisäselvityspyyntöjä vaikka hakemuksissa olen tilanteeni sevästi ilmaissut.
        Eli mistä tämä tieto että ihmiselle pitää jäädä elämiseen laskujen jälkeen 417,45e??
        Onko se jossain laissa määrätty? Haluaisin tämän tietää ja viedä tiedon myös sosiaaliin mustaa valkosella!
        Niin ja minulla on yksi tuttu jolle sossu maksaa yli viidensadan euron vuokran joka kuukausi, ja tämä henkilö ei ole töissä tai koulussa. Naamavärkin perusteellako rahoja jaellaan??


      • ihtpeph
        Turhautunut! kirjoitti:

        Minä olen opiskelija ja saan opintotukea ja asumislisää yhteensä 447e/kk, josta menee vuokraan 412,20e. Tässä kuussa minulle jäi rahasta kaupassa käynnin jälkeen 8e.
        Olen käynyt sosiaalitoimistossa monta kertaa ja joskus saanut sata euroa ja joskus vähän enemmän, ei puhettakaan että saisin koskaan 400e! Olen monet kerrat itkenyt tilannettani ja sosiaalitoimiston kanssa tälläpaikkakunnalla on todella turhauttavaa asioida koska siellä he laittavat olemattomia summia mitä muka tienaan ja laittavat lisäselvityspyyntöjä vaikka hakemuksissa olen tilanteeni sevästi ilmaissut.
        Eli mistä tämä tieto että ihmiselle pitää jäädä elämiseen laskujen jälkeen 417,45e??
        Onko se jossain laissa määrätty? Haluaisin tämän tietää ja viedä tiedon myös sosiaaliin mustaa valkosella!
        Niin ja minulla on yksi tuttu jolle sossu maksaa yli viidensadan euron vuokran joka kuukausi, ja tämä henkilö ei ole töissä tai koulussa. Naamavärkin perusteellako rahoja jaellaan??

        on yksinkertainen:saan opintotukea ja asumislisää

        Opiskelijana saat lisäksi valtiontakauksen opintolainaan. Vaikka et sitä nostakaan lasketaan se tuloksesi. Tämä perustuu ajatukseen että opiskelu on sijoittamista tulevaisuuteen joten sitä pitää osittain rahoittaa itsekin -opintolainalla.
        Jos et jostakin syystä opintolainaa saa niin sitten sossun on maksettava. Syitä miksi et saisi opintolainaa tulee mielen kaksi:
        -Luottotiedot menneet. Tosin tämä ei kuuleman mukaan ennä pidä paikkaansa koska valtiontakauksen vuoksi pankit lainan myöntävät. Aiemmin tämä kyllä piti paikkansa
        -Opinnot eivät ole edenneet suunnitellussa aikataulussa. Tosin jos rupeat laiskottelemaan saattaa mennä myös se opintotuki

        Tuttusi on valiinnut loisen osan ja on siksi oikeutettu tukiin. Se onko tämä oikein on moraalikysymys jolla ei ole mitään tekoa pykälien kanssa. Jos lopetat opiskelun olet samassa tilanteessa tuttusi kanssa


      • Asioinut 1998
        Turhautunut! kirjoitti:

        Minä olen opiskelija ja saan opintotukea ja asumislisää yhteensä 447e/kk, josta menee vuokraan 412,20e. Tässä kuussa minulle jäi rahasta kaupassa käynnin jälkeen 8e.
        Olen käynyt sosiaalitoimistossa monta kertaa ja joskus saanut sata euroa ja joskus vähän enemmän, ei puhettakaan että saisin koskaan 400e! Olen monet kerrat itkenyt tilannettani ja sosiaalitoimiston kanssa tälläpaikkakunnalla on todella turhauttavaa asioida koska siellä he laittavat olemattomia summia mitä muka tienaan ja laittavat lisäselvityspyyntöjä vaikka hakemuksissa olen tilanteeni sevästi ilmaissut.
        Eli mistä tämä tieto että ihmiselle pitää jäädä elämiseen laskujen jälkeen 417,45e??
        Onko se jossain laissa määrätty? Haluaisin tämän tietää ja viedä tiedon myös sosiaaliin mustaa valkosella!
        Niin ja minulla on yksi tuttu jolle sossu maksaa yli viidensadan euron vuokran joka kuukausi, ja tämä henkilö ei ole töissä tai koulussa. Naamavärkin perusteellako rahoja jaellaan??

        Sossuissa kautta maan on aina jaettu rahaa pärstäkertoimella. Suurin osa taviksista ei saa mitään kun velatkin lasketaan tuloiksi. Sitten on muutamia jotka joko ovat tätien mielestä jollakin tavalla sympaattisia, tai ovat mytomaaneja, modernin ajan tarinankertojia, joiden tarinoiden lohduttomuus herättää sosiaalitädeissä äidinvaistot ja rahahanat aukevat. Kun nyyhkytarina on tarpeeksi liikuttava, niin tantta työntää normierittelyt haitariinsa. On omaa kokemusta siitä että mitään ei saa vaikka olisi oikeutus saasa ja toisaalta taas tiedän 100 % varmuudella kuinka joiden kuiden kohdalla normilaskelmat, tai edes käteinen raha tilillä tulot ei merkkaa mitään. Heimovähemmistöt ja mamut ovat oma lukunsa. Kummillakin ryhmillä on erityiskohtelua sossussa.


      • 6+9
        Turhautunut! kirjoitti:

        Minä olen opiskelija ja saan opintotukea ja asumislisää yhteensä 447e/kk, josta menee vuokraan 412,20e. Tässä kuussa minulle jäi rahasta kaupassa käynnin jälkeen 8e.
        Olen käynyt sosiaalitoimistossa monta kertaa ja joskus saanut sata euroa ja joskus vähän enemmän, ei puhettakaan että saisin koskaan 400e! Olen monet kerrat itkenyt tilannettani ja sosiaalitoimiston kanssa tälläpaikkakunnalla on todella turhauttavaa asioida koska siellä he laittavat olemattomia summia mitä muka tienaan ja laittavat lisäselvityspyyntöjä vaikka hakemuksissa olen tilanteeni sevästi ilmaissut.
        Eli mistä tämä tieto että ihmiselle pitää jäädä elämiseen laskujen jälkeen 417,45e??
        Onko se jossain laissa määrätty? Haluaisin tämän tietää ja viedä tiedon myös sosiaaliin mustaa valkosella!
        Niin ja minulla on yksi tuttu jolle sossu maksaa yli viidensadan euron vuokran joka kuukausi, ja tämä henkilö ei ole töissä tai koulussa. Naamavärkin perusteellako rahoja jaellaan??

        Riippuu paljon siitä, minkä ikäinen oot. 21 vuotiaaksi asti vaikuttaa vanhempien tulot, vaikka asuisit muualla kuin kotona.


      • 8+13
        6+9 kirjoitti:

        Riippuu paljon siitä, minkä ikäinen oot. 21 vuotiaaksi asti vaikuttaa vanhempien tulot, vaikka asuisit muualla kuin kotona.

        ei vaikuta kyllä! Sitten vaikuttaa jos opiskelee toisen asteen koulussa, mutta jos opiskelee AMK tai yliopistossa niin ei vaikuta vanhenpien tulot sen jälkeen jos muutut pois kotoa.


      • -
        Turhautunut! kirjoitti:

        Minä olen opiskelija ja saan opintotukea ja asumislisää yhteensä 447e/kk, josta menee vuokraan 412,20e. Tässä kuussa minulle jäi rahasta kaupassa käynnin jälkeen 8e.
        Olen käynyt sosiaalitoimistossa monta kertaa ja joskus saanut sata euroa ja joskus vähän enemmän, ei puhettakaan että saisin koskaan 400e! Olen monet kerrat itkenyt tilannettani ja sosiaalitoimiston kanssa tälläpaikkakunnalla on todella turhauttavaa asioida koska siellä he laittavat olemattomia summia mitä muka tienaan ja laittavat lisäselvityspyyntöjä vaikka hakemuksissa olen tilanteeni sevästi ilmaissut.
        Eli mistä tämä tieto että ihmiselle pitää jäädä elämiseen laskujen jälkeen 417,45e??
        Onko se jossain laissa määrätty? Haluaisin tämän tietää ja viedä tiedon myös sosiaaliin mustaa valkosella!
        Niin ja minulla on yksi tuttu jolle sossu maksaa yli viidensadan euron vuokran joka kuukausi, ja tämä henkilö ei ole töissä tai koulussa. Naamavärkin perusteellako rahoja jaellaan??

        ennen ei tukia tule


      • opiskelija myös
        Turhautunut! kirjoitti:

        Minä olen opiskelija ja saan opintotukea ja asumislisää yhteensä 447e/kk, josta menee vuokraan 412,20e. Tässä kuussa minulle jäi rahasta kaupassa käynnin jälkeen 8e.
        Olen käynyt sosiaalitoimistossa monta kertaa ja joskus saanut sata euroa ja joskus vähän enemmän, ei puhettakaan että saisin koskaan 400e! Olen monet kerrat itkenyt tilannettani ja sosiaalitoimiston kanssa tälläpaikkakunnalla on todella turhauttavaa asioida koska siellä he laittavat olemattomia summia mitä muka tienaan ja laittavat lisäselvityspyyntöjä vaikka hakemuksissa olen tilanteeni sevästi ilmaissut.
        Eli mistä tämä tieto että ihmiselle pitää jäädä elämiseen laskujen jälkeen 417,45e??
        Onko se jossain laissa määrätty? Haluaisin tämän tietää ja viedä tiedon myös sosiaaliin mustaa valkosella!
        Niin ja minulla on yksi tuttu jolle sossu maksaa yli viidensadan euron vuokran joka kuukausi, ja tämä henkilö ei ole töissä tai koulussa. Naamavärkin perusteellako rahoja jaellaan??

        mene töihin siitä niinkuin muutkin opiskelijat tekevät, osittain työllä, osittain lainoilla sitä opiskelua rahoitetaan eikä toimeentulotuella.


      • Sempalo

        Minulla jää elämiseen 150e-200e minulla on poika, kaksi kissaa.


    • Mukava kun on väljää

      Nettopalkka noin 3000. Asumiskulut siinä 200 euroa, auton ylläpito maksaa toiset 200 ja lisäksi jotain vakuutuksia yms pikkulaskuja. Siitä jää yhden miehen elämiseen 2500 euroa kuussa. Kyllähän tässä väkisinkin kertyy varallisuutta aika nopeaan tahtiin, ja sieltä taas tuloja tulee lisää. En aio tehdä töitä lähellekään kuusikymppiseksi.

      • kelluppi

        meillä nettotulot yhteensä 3100 € (siitä pois laskut, lainat, yv ym.) niin käteen jää n.1800 € Ja kaksistaan avokin kanssa asutaan. Mutta tuosta menee vielä bensoihin (2 autoa) melkein 500 € koska pitkät työmatkat molemmilla.. Joskus menee kuukaudessa kaikki rahat ja joskus jää säästöön.. riippuu mikäli on reissuja tai isompia ostoksia tehtävänä..


      • Erakkomainen_eläjä

        Enkä minä.Kikkailin itseni eläkeeelle jo 39 vuotiaana.
        Onneksi on varallisuutta ja nyt tulee perintö vielä.
        Kiitokset 90-luvun lamalle kaikesta.
        Joillakin kävi hyvä tuuri ja toisilla ei.
        Semmosta se laiffi on.


    • V:ttaa kaikki pummit

      Meillä ollaan sitä mieltä että kaikki tuet on lopetettava !! Sossut yms. muut pummien tukijat..

      Helvetti me painetaan eukon kaa 4 hommaa et saada kaikki maksettuu ja lapset elätettyy ei siihen mitään sossuja tarvii !!!

      Ikinä ei mitään tukia en ole hakneut aina vaan lisää töitä... tai sit ollaan syömättä.

      • vfsvzv...

        "Nettopalkka noin 3000. Asumiskulut siinä 200 euroa, auton ylläpito maksaa toiset 200 ja lisäksi jotain vakuutuksia yms pikkulaskuja. Siitä jää yhden miehen elämiseen 2500 euroa kuussa. Kyllähän tässä väkisinkin kertyy varallisuutta aika nopeaan tahtiin, ja sieltä taas tuloja tulee lisää. En aio tehdä töitä lähellekään kuusikymppiseksi. "

        Miksi ihmeessä maksat auton ylläpidosta 200€/kk. Täysin typerää! ostasit mielummin sen noilla tuloilla ilman velkaa eikä kalliilla korolla kerta varallisuutta kertyy nopeaan tahtiin. Kai sulla nyt menee rahaa muihinkin rahaa kun pelkkiin vakuutuksiin?? Ruokaan, siihen autokaupan omistamaan peltilehmään yms.


      • Kokki75
        vfsvzv... kirjoitti:

        "Nettopalkka noin 3000. Asumiskulut siinä 200 euroa, auton ylläpito maksaa toiset 200 ja lisäksi jotain vakuutuksia yms pikkulaskuja. Siitä jää yhden miehen elämiseen 2500 euroa kuussa. Kyllähän tässä väkisinkin kertyy varallisuutta aika nopeaan tahtiin, ja sieltä taas tuloja tulee lisää. En aio tehdä töitä lähellekään kuusikymppiseksi. "

        Miksi ihmeessä maksat auton ylläpidosta 200€/kk. Täysin typerää! ostasit mielummin sen noilla tuloilla ilman velkaa eikä kalliilla korolla kerta varallisuutta kertyy nopeaan tahtiin. Kai sulla nyt menee rahaa muihinkin rahaa kun pelkkiin vakuutuksiin?? Ruokaan, siihen autokaupan omistamaan peltilehmään yms.

        Palkka n.1500e kuussa josta 270 vuokra.
        Netti on 36e, ja puhelinlasku n.45e
        Sähköön sellanen 15e.
        Käteen jää sellanen tonnisata.
        Yritän kyl säästellä.


      • Joku mikälie
        vfsvzv... kirjoitti:

        "Nettopalkka noin 3000. Asumiskulut siinä 200 euroa, auton ylläpito maksaa toiset 200 ja lisäksi jotain vakuutuksia yms pikkulaskuja. Siitä jää yhden miehen elämiseen 2500 euroa kuussa. Kyllähän tässä väkisinkin kertyy varallisuutta aika nopeaan tahtiin, ja sieltä taas tuloja tulee lisää. En aio tehdä töitä lähellekään kuusikymppiseksi. "

        Miksi ihmeessä maksat auton ylläpidosta 200€/kk. Täysin typerää! ostasit mielummin sen noilla tuloilla ilman velkaa eikä kalliilla korolla kerta varallisuutta kertyy nopeaan tahtiin. Kai sulla nyt menee rahaa muihinkin rahaa kun pelkkiin vakuutuksiin?? Ruokaan, siihen autokaupan omistamaan peltilehmään yms.

        Palkka n. 1700 eur netto. Helsingissä rivari kaksiosta velkaa n. 60 000 eur josta "asumiskulut" 700 eur/kk laina vastike joten tonni jää elämiseen ja sinkkutalous. Tavoite maksaa velat pois kahden vuoden päästä 35-vuotiaana. Varallisuutta rahastoissa ja osakkeissa yli 10 K eur. Auto pitäis hommata saas nähdä miten käy.. Pärjäilee joten kuten


      • 17
        Joku mikälie kirjoitti:

        Palkka n. 1700 eur netto. Helsingissä rivari kaksiosta velkaa n. 60 000 eur josta "asumiskulut" 700 eur/kk laina vastike joten tonni jää elämiseen ja sinkkutalous. Tavoite maksaa velat pois kahden vuoden päästä 35-vuotiaana. Varallisuutta rahastoissa ja osakkeissa yli 10 K eur. Auto pitäis hommata saas nähdä miten käy.. Pärjäilee joten kuten

        Jos ei muita tuloja kuin palkka, 60 tuhannen lainan maksaminen kahdessa vuodessa taitaa olla mahdoton tehtävä.


      • Mukava kun on väljää
        vfsvzv... kirjoitti:

        "Nettopalkka noin 3000. Asumiskulut siinä 200 euroa, auton ylläpito maksaa toiset 200 ja lisäksi jotain vakuutuksia yms pikkulaskuja. Siitä jää yhden miehen elämiseen 2500 euroa kuussa. Kyllähän tässä väkisinkin kertyy varallisuutta aika nopeaan tahtiin, ja sieltä taas tuloja tulee lisää. En aio tehdä töitä lähellekään kuusikymppiseksi. "

        Miksi ihmeessä maksat auton ylläpidosta 200€/kk. Täysin typerää! ostasit mielummin sen noilla tuloilla ilman velkaa eikä kalliilla korolla kerta varallisuutta kertyy nopeaan tahtiin. Kai sulla nyt menee rahaa muihinkin rahaa kun pelkkiin vakuutuksiin?? Ruokaan, siihen autokaupan omistamaan peltilehmään yms.

        Se auto on oma ja noin 3000 euron arvoinen, mutta ei senkään omistaminen ilmaista ole. Ylläpidon kustannukset muodostuvat pääoman korosta (noin 100 euroa vuodessa) ja arvonalennuksesta (noin 600 euroa), sekä bensasta (noin 1000 euroa). Nämä tekevät yhteensä 1700 euroa ja siihen päälle mahtuu sitten huoltoa ja korjausta 700 eurolla, jolloin vuodessa kuluu 2400 ja kuukausikustannus on 200 euroa. Eihän tämä luku ihan tarkka ole, mutta lähellä kumminkin.

        Minusta 200 euron kuukausikustannukset autosta eivät ole yleiseen tasoon nähden kovin korkeat, eikä seuraavakaan autoni tule olemaan kallis.

        Ruoka maksetaan siitä 2500 eurosta, joka jää pakollisten laskujen jälkeen. Laskutapa on sama kuin alkuperäisellä kysyjällä. Sijoituksiin jää parituhatta kuussa.


      • ergre
        vfsvzv... kirjoitti:

        "Nettopalkka noin 3000. Asumiskulut siinä 200 euroa, auton ylläpito maksaa toiset 200 ja lisäksi jotain vakuutuksia yms pikkulaskuja. Siitä jää yhden miehen elämiseen 2500 euroa kuussa. Kyllähän tässä väkisinkin kertyy varallisuutta aika nopeaan tahtiin, ja sieltä taas tuloja tulee lisää. En aio tehdä töitä lähellekään kuusikymppiseksi. "

        Miksi ihmeessä maksat auton ylläpidosta 200€/kk. Täysin typerää! ostasit mielummin sen noilla tuloilla ilman velkaa eikä kalliilla korolla kerta varallisuutta kertyy nopeaan tahtiin. Kai sulla nyt menee rahaa muihinkin rahaa kun pelkkiin vakuutuksiin?? Ruokaan, siihen autokaupan omistamaan peltilehmään yms.

        Vitun pässi!!! Auton käyttäminen itessään maksaa vähintään ton! Bensat, vakuutukset, verot ym.


      • mutta silti...
        vfsvzv... kirjoitti:

        "Nettopalkka noin 3000. Asumiskulut siinä 200 euroa, auton ylläpito maksaa toiset 200 ja lisäksi jotain vakuutuksia yms pikkulaskuja. Siitä jää yhden miehen elämiseen 2500 euroa kuussa. Kyllähän tässä väkisinkin kertyy varallisuutta aika nopeaan tahtiin, ja sieltä taas tuloja tulee lisää. En aio tehdä töitä lähellekään kuusikymppiseksi. "

        Miksi ihmeessä maksat auton ylläpidosta 200€/kk. Täysin typerää! ostasit mielummin sen noilla tuloilla ilman velkaa eikä kalliilla korolla kerta varallisuutta kertyy nopeaan tahtiin. Kai sulla nyt menee rahaa muihinkin rahaa kun pelkkiin vakuutuksiin?? Ruokaan, siihen autokaupan omistamaan peltilehmään yms.

        ööö siis, eikö esim polttoaine-, vakuutus- ja huoltokulut ole kuluja auton ylläpidosta?
        Omankin auton ylläpito maksaa...


      • Meillä on
        Joku mikälie kirjoitti:

        Palkka n. 1700 eur netto. Helsingissä rivari kaksiosta velkaa n. 60 000 eur josta "asumiskulut" 700 eur/kk laina vastike joten tonni jää elämiseen ja sinkkutalous. Tavoite maksaa velat pois kahden vuoden päästä 35-vuotiaana. Varallisuutta rahastoissa ja osakkeissa yli 10 K eur. Auto pitäis hommata saas nähdä miten käy.. Pärjäilee joten kuten

        asuntolainaa muutaman euron alle 50 000€. Lyhennämme sitä 1100€/kk ja viimeinen erä menee kesällä 2018.
        Meillä siis vähemmän lainaa, enemmän lyhennystä ja kuitenkin pidempi maksuaika..?


    • Kallis etelä suomi

      yhteisistä n.5000€/kk nettoista joissa on jo lapsilisät...
      Menee oman talon pakollisiin laskuihin ja velkaan n.2000€/kk ..siihen päälle rempat sisutus,piha,talon huolto yms..
      Päivähoitoon n.500€/kk
      Autoon 500€/kk bensat n.350€/kk kats.huolto,korjaus,renkaat... ainaskin tuon tekee keskimäärin/kk ..
      Ruoka n.500€/kk
      vaatteet,kengät ,hygienia,parturit ,naisten jutut n.300€/kk ainaskin
      Juomat,lahjat ,baarit,pikku hipetööri yms... 300€/kk
      Lääkärit ,lääkkeet n.200€ ei ehkä riitä keskimäärin/kk
      Matkoja tehdään jos rahaa on ... Sisustetaan jos rahaa on harrastetaan jos rahaa on...
      Ostetaan lapsille mitä muillakin lapsilla on jos jostain rahaa jää...
      Tämä nyt karkeasti... Jonnekkin ne rahat aina menee vaikka yrittäisi pihdata .. Suomessa on kallista olla ns. keskituloinen ja lapsi perheellinen..

      • Lenni4569

        Kituuttamiselta minusta, enemmänkin kulutusjuhlalta.

        Kituuttamista ei ole,

        - asuminen ok-talossa, johon menee 2000e kuussa
        - uudehkon auton omistaminen, johon menee 850e kuussa
        - 600e (!!!) kuussa turhamaisuuksiin ja huvituksiin
        - matkailu, sisustaminen, ym luksus
        - jne


      • ^^^^^^^^^^
        Lenni4569 kirjoitti:

        Kituuttamiselta minusta, enemmänkin kulutusjuhlalta.

        Kituuttamista ei ole,

        - asuminen ok-talossa, johon menee 2000e kuussa
        - uudehkon auton omistaminen, johon menee 850e kuussa
        - 600e (!!!) kuussa turhamaisuuksiin ja huvituksiin
        - matkailu, sisustaminen, ym luksus
        - jne

        Auto oli 500 -350 bensa jää muihin auton kuluihin 150€
        Talon pitäminen maksaa suurin meno on laina tästä summasta sitten tulee lämmitys melkein 3000€/vuodessa KIITOS PRKL VIHREÄT/PORVARIT.Talo pitäminen vaan maksaa
        Lenni voit ihan rauhassa jatkaa siellä teltassa paskan hajuissasi ja joskus jos satut naisiin tutustumaan nii niiltä vaan rahaa kuluu juuri näihin turhamaisuuksiin !! Jos sinusta hygienia,parturi,kengät yms ovat sitä niin ihmettelen !!!?? Sillä tuetaan myös suomalaista työtä ja kierrätetään rahaa.Toki myönnän että naisilta se pari sataa menee aivan ylimääräistä aivan silkkaan höpöön ,mutta sillä jos ne saa onnelliseksi niin hyvä.. Jos oikeasti vaan rahan kulutuksella saa jonkun onnelliseksi se on hyvä koska raha on vanha keksintö go for it !!
        Sisustamisestakaan et siis tiedä tottakait sitä ihminen haluaa kaikkea uutta...
        Hävettää olla omassa työpaikassakin kun kaikilla rupeaa olemaan led-tv:t ja viimesen päälle puhelimet.. itselläni on puhelin 2-v vanha melkein nokian halvimpia saan kuulla vinoilua paljonkin... en todellakaan ilkeäisi enää mennä missään ryysyissä töihin.

        Meillä lapset ja velka painaa .. elämme loppujen lopuksi aika askeettista elämää kun vrt. työkavereihin ja omien kavereihin ja sukulaisiin... en tiedä mistä ne saavat rahansa ainaisiin uusiin juttuihin ja juhliin.. pakkohan meidänkin on ostaa vastalahjat ja pitää juhlia..
        ps. kaikki työkaverini käyvät kerran vuodessa jossain ns. kunnon lomamatkalla samoin melkein kaikki kaverini ja sukulaiseni... me ei koskaan vain ruotsi tai tallinna... se on ollut se viimeinen kohde jonne rahat laittaa matkustaminen.

        Kerroppas omia argumenttejä asiaa !!!


      • Lenni 4569
        ^^^^^^^^^^ kirjoitti:

        Auto oli 500 -350 bensa jää muihin auton kuluihin 150€
        Talon pitäminen maksaa suurin meno on laina tästä summasta sitten tulee lämmitys melkein 3000€/vuodessa KIITOS PRKL VIHREÄT/PORVARIT.Talo pitäminen vaan maksaa
        Lenni voit ihan rauhassa jatkaa siellä teltassa paskan hajuissasi ja joskus jos satut naisiin tutustumaan nii niiltä vaan rahaa kuluu juuri näihin turhamaisuuksiin !! Jos sinusta hygienia,parturi,kengät yms ovat sitä niin ihmettelen !!!?? Sillä tuetaan myös suomalaista työtä ja kierrätetään rahaa.Toki myönnän että naisilta se pari sataa menee aivan ylimääräistä aivan silkkaan höpöön ,mutta sillä jos ne saa onnelliseksi niin hyvä.. Jos oikeasti vaan rahan kulutuksella saa jonkun onnelliseksi se on hyvä koska raha on vanha keksintö go for it !!
        Sisustamisestakaan et siis tiedä tottakait sitä ihminen haluaa kaikkea uutta...
        Hävettää olla omassa työpaikassakin kun kaikilla rupeaa olemaan led-tv:t ja viimesen päälle puhelimet.. itselläni on puhelin 2-v vanha melkein nokian halvimpia saan kuulla vinoilua paljonkin... en todellakaan ilkeäisi enää mennä missään ryysyissä töihin.

        Meillä lapset ja velka painaa .. elämme loppujen lopuksi aika askeettista elämää kun vrt. työkavereihin ja omien kavereihin ja sukulaisiin... en tiedä mistä ne saavat rahansa ainaisiin uusiin juttuihin ja juhliin.. pakkohan meidänkin on ostaa vastalahjat ja pitää juhlia..
        ps. kaikki työkaverini käyvät kerran vuodessa jossain ns. kunnon lomamatkalla samoin melkein kaikki kaverini ja sukulaiseni... me ei koskaan vain ruotsi tai tallinna... se on ollut se viimeinen kohde jonne rahat laittaa matkustaminen.

        Kerroppas omia argumenttejä asiaa !!!

        kerron.

        Minusta on säälittävää jos kaikkea pistää ostaa "siksi kun muillakin on".

        Minä ostan semmoista mitä haluan. Ei kiinnosta pätkääkään mitä muilla on, tai mitä mieltä muut on minun puhelimesta tai vaatteista. Telkkarin ostin kun tykkään katsella luontodokumentteja kunnon skriiniltä, en ostanut siksi kun serkkukin osti. En käy ulkomailla siksi kun työkaveritkin käy, enkä valitse turistirysää siksi kun muutkin tuulipuvut haluaa sinne. Viimeksi kävin Italiassa, koska harrastan viinejä.

        Eikä minulle kukaan naura vaikken rikas olekaan (pienempi palkka kuin teillä). On sentään velaton asunto ja 20 000 säästössä menoja varten. On varaa matkailuun, harrastuksiin, ym. Auttaa paljon kun tuhlaa vain semmoiseen mistä nauttii eniten, eikä haaskaa rahaa lapselliseen tarpeeseen "näyttää naapureille".

        "Meillä lapset ja velka painaa .. elämme loppujen lopuksi aika askeettista elämää kun vrt. työkavereihin ja omien kavereihin ja sukulaisiin... en tiedä mistä ne saavat rahansa ainaisiin uusiin juttuihin ja juhliin.."

        Pankista? Luultavasti monet naapureistasi, sukulaisistasi, ja työkavereistasi ostaa velaksi kun ei ole rahaa. Tämä on sitä kulissien pystyssä pitämistä. Näin sitten köyhtyy, kun pankki aina vie osan palkasta. Jos kuluttaa viisaasti, niin vaurastuu. Lopulta pystyy kuluttamaan enemmän.



        No niin, siinä argumentteja. Kelpasiko?


      • Lenni4569
        Lenni 4569 kirjoitti:

        kerron.

        Minusta on säälittävää jos kaikkea pistää ostaa "siksi kun muillakin on".

        Minä ostan semmoista mitä haluan. Ei kiinnosta pätkääkään mitä muilla on, tai mitä mieltä muut on minun puhelimesta tai vaatteista. Telkkarin ostin kun tykkään katsella luontodokumentteja kunnon skriiniltä, en ostanut siksi kun serkkukin osti. En käy ulkomailla siksi kun työkaveritkin käy, enkä valitse turistirysää siksi kun muutkin tuulipuvut haluaa sinne. Viimeksi kävin Italiassa, koska harrastan viinejä.

        Eikä minulle kukaan naura vaikken rikas olekaan (pienempi palkka kuin teillä). On sentään velaton asunto ja 20 000 säästössä menoja varten. On varaa matkailuun, harrastuksiin, ym. Auttaa paljon kun tuhlaa vain semmoiseen mistä nauttii eniten, eikä haaskaa rahaa lapselliseen tarpeeseen "näyttää naapureille".

        "Meillä lapset ja velka painaa .. elämme loppujen lopuksi aika askeettista elämää kun vrt. työkavereihin ja omien kavereihin ja sukulaisiin... en tiedä mistä ne saavat rahansa ainaisiin uusiin juttuihin ja juhliin.."

        Pankista? Luultavasti monet naapureistasi, sukulaisistasi, ja työkavereistasi ostaa velaksi kun ei ole rahaa. Tämä on sitä kulissien pystyssä pitämistä. Näin sitten köyhtyy, kun pankki aina vie osan palkasta. Jos kuluttaa viisaasti, niin vaurastuu. Lopulta pystyy kuluttamaan enemmän.



        No niin, siinä argumentteja. Kelpasiko?

        "Lenni voit ihan rauhassa jatkaa siellä teltassa paskan hajuissasi ja joskus jos satut naisiin tutustumaan nii niiltä vaan rahaa kuluu juuri näihin turhamaisuuksiin !!"

        Laitanpa argumenttia tähänkin. Minä arvostan naista joka uskaltaa olla oma itsensä. Niin kuin rakas avopuolisoni. Häntä ei kiinnosta paljonko minulla on turhaa tavaraa. Vain 18-vuotiaat ihastuu sellaisiin kavereihin joilla on velaksi ostettu auto ja telkkari. Sääliksi käy jos tarvii tehdä vaikutus ostamalla Visalla "hienoja" lahjoja. Enkä asu teltassa. Luksusasuntoon ei ole varaa koska Helsingissä on kallista. Mutta kyllä tästä semmoiset 220 000 saisi, jos tekisi mieli muuttaa velattomaan omakotitaloon maalle.

        Ja minulle on ihan turha kiukutella jos tuntuu ettei pysty elämään niin mukavasti kuin palkan perusteella haluaisi. Se on omista rahankäyttö tottumuksista kiinni.


      • Erakkomainen_eläjä
        Lenni 4569 kirjoitti:

        kerron.

        Minusta on säälittävää jos kaikkea pistää ostaa "siksi kun muillakin on".

        Minä ostan semmoista mitä haluan. Ei kiinnosta pätkääkään mitä muilla on, tai mitä mieltä muut on minun puhelimesta tai vaatteista. Telkkarin ostin kun tykkään katsella luontodokumentteja kunnon skriiniltä, en ostanut siksi kun serkkukin osti. En käy ulkomailla siksi kun työkaveritkin käy, enkä valitse turistirysää siksi kun muutkin tuulipuvut haluaa sinne. Viimeksi kävin Italiassa, koska harrastan viinejä.

        Eikä minulle kukaan naura vaikken rikas olekaan (pienempi palkka kuin teillä). On sentään velaton asunto ja 20 000 säästössä menoja varten. On varaa matkailuun, harrastuksiin, ym. Auttaa paljon kun tuhlaa vain semmoiseen mistä nauttii eniten, eikä haaskaa rahaa lapselliseen tarpeeseen "näyttää naapureille".

        "Meillä lapset ja velka painaa .. elämme loppujen lopuksi aika askeettista elämää kun vrt. työkavereihin ja omien kavereihin ja sukulaisiin... en tiedä mistä ne saavat rahansa ainaisiin uusiin juttuihin ja juhliin.."

        Pankista? Luultavasti monet naapureistasi, sukulaisistasi, ja työkavereistasi ostaa velaksi kun ei ole rahaa. Tämä on sitä kulissien pystyssä pitämistä. Näin sitten köyhtyy, kun pankki aina vie osan palkasta. Jos kuluttaa viisaasti, niin vaurastuu. Lopulta pystyy kuluttamaan enemmän.



        No niin, siinä argumentteja. Kelpasiko?

        Siteeraus Lenni 4569:ltä

        Pankista? Luultavasti monet naapureistasi, sukulaisistasi, ja työkavereistasi ostaa velaksi kun ei ole rahaa. Tämä on sitä kulissien pystyssä pitämistä. Näin sitten köyhtyy, kun pankki aina vie osan palkasta. Jos kuluttaa viisaasti, niin vaurastuu. Lopulta pystyy kuluttamaan enemmän.

        Tuo väite on enemmän kuin tosi.Monet näyttävän elävän varakkaasti,mutta se on juuri tuota
        kulissileikkiä.Joka sitten maksaa aikas paljon pitemmän päälle.

        Tulot on reilusti yli tonnin nettona.
        Niin ne menot
        vastike 225€ ynnä muuta
        Kätöseen jää jotain 600-700€
        Enkä ole täysi asteetikko.
        Olen täysin velaton ja se,jos mikä tuntuu mukavalta.


    • Reilusti jää

      Pakollisiin menee...

      500 asuntolaina
      400 talouskuluihin; ruoka, yhtiövastikkeen, sähkön ja vakuutusten yms yhteisten menojen puolikas
      25 puhelin
      Muutama kymppi sekalaisiin esim. lehtitilaukset

      Nettopalkka 2300 joten pakollisten jälkeen jää kuussa noin 1300 euroa. Tästä suurin osa menee asuntolainan ylimääräiseen lyhentämiseen (en ole keksinyt varmempaakaan sijoitusinstrumenttia, lisäksi lainan olemassaolo jo itsessään ahdistaa joten haluan siitä mahd. nopeasti eroon), matkusteluun, kosmetiikkaan, vaatteisiin jne.

      Puolisolla hieman pienempi palkka, hänellä jäänee kuussa noin 600 euroa vastaaviin menoihin.

    • Etuoikeutetut

      Meillä on harvinaisen hyvä tilanne (mistä kyllä osaamme olla kiitollisia, koska elämässä on koettu myös vaikeampia aikoja).

      Nettotulot minulla 4400 euroa kuussa ja miehellä 4600 euroa. Siis 9000 tulee kuussa rahaa talouteen. Ei lapsia, kolme kotieläintä.

      Rahaa menee vuokraan plus oheiskuluihin (sähkö, kaasu, vesi, vakuutukset, nettimaksu, tilaustv..) noin 1200 euroa kuussa. Autoa ei ole, koska asumme kaupungin keskustassa emmekä tarvitse.

      Säästöön molemmat laittavat vähintään 1000 euroa kuussa.

      Eli pakollisten menojen jälkeen jää vielä noin 6000 euroa kulutukseen; 3000 kummallekin. Käytännössä kovin harvoin kulutamme tuon 3000 euroa per nokka, joten säästöön jää siitä osa. Tiedän että miehelläni on noin 100 000 euron arvoinen osakesalkku, hän ostelee ylimääräisillä rahoillaan osakkeita silloin tällöin. Sen tarkemmin en tiedä, koska meillä on täysin erilliset raha-asiat. Yhteiset menot maksetaan puoliksi, muuten kumpikin tekee omilla rahoillaan mitä haluaa. Tämä toimii meillä kyllä loistavasti; rahasta ei ikinä tule mitään riitaa. Esim. viime viikolla mieheni esitteli iloissaan juuri ostamaansa iPadia. Kysäisin ihan mielenkiinnosta hintaa, kuulemma 799. Ei kirpaissut minua mitenkään, koska omillaanhan ostaa.

      Arkielämässä elämme ihan normaalia, ei kovin tuhlailevaa elämää. Lomilla (joita on yksi neljän viikon ja yksi kolmen viikon loma vuodessa) tuhlaamme reippaasti. Lomat vietetään aina ulkomailla, ja niiden aikana menee tuhansia euroja matkoihin, hotelleihin ja ravintoloihin.

      • ihmettelen?

        että asutte vuokralla noilla tuloilla?


      • Etuoikeutetut
        ihmettelen? kirjoitti:

        että asutte vuokralla noilla tuloilla?

        Ei ole ollut syytä ostaa asuntoa, kun on sattunut kohdalle hyvä ja edullinen vuokra-asunto, jossa viihdymme erittäin hyvin. Tarkoitus on ostaa jossain vaiheessa asunto eri maasta kuin missä nyt asumme. Sitä varten säästetään tuo 2000 euroa kuussa vähintään.


      • tasajako parempi

        Raha voi siis tehdä onnelliseksi noinkin :)

        Itse sain ensimmäistä kertaa eläissäni tilin joka alkoi kutosella, ja olin aivan jäässä. Kun on koko ikänsä mennyt pienituloisena, ei raha enää teekään onnelliseksi, vaikka sitä on aina halunut. Outoa.
        Luulen että ylenpalttinen tuhlaaminen tekisi minut vaan sairaaksi.

        Omasta tilistä neljännes menee muutamiin avustuskohteisiin. Kiva kun voi kerrankin auttaa muita :)


      • shoppingpain

        Meillä on myös yksi kaveripariskunta, joilla tulot on yhtä hyvät. He ostavat ihan järjettömästi kaikkea mahdollista paikatakseen sitä, etteivät saa lasta. Todella kurjaa katsella. Raha ei todellakaan tee onnelliseksi... niin no ainakaan heitä.


      • semmostaVaan
        shoppingpain kirjoitti:

        Meillä on myös yksi kaveripariskunta, joilla tulot on yhtä hyvät. He ostavat ihan järjettömästi kaikkea mahdollista paikatakseen sitä, etteivät saa lasta. Todella kurjaa katsella. Raha ei todellakaan tee onnelliseksi... niin no ainakaan heitä.

        Olisivatko he mielestäsi onnellisempi lapseton pariskunta ilman rahaa?


      • Kaikki tavallaan
        shoppingpain kirjoitti:

        Meillä on myös yksi kaveripariskunta, joilla tulot on yhtä hyvät. He ostavat ihan järjettömästi kaikkea mahdollista paikatakseen sitä, etteivät saa lasta. Todella kurjaa katsella. Raha ei todellakaan tee onnelliseksi... niin no ainakaan heitä.

        Miksi ainoastaan lapsen saanti tekisi elämästä onnellisen? Tiedän monta pariskuntaa, jotka eivät halua lasta ja elävät onnellisina valitsemallaan tavalla. Matkustelua, vapaita tekemään juuri miten itse haluavat. Toiset haluavat perheen ja toiset eivät. Kirjotuksesi kuulosti katkeran ja kateellisen ihmisen kirjoittamalta. Annetaan kaikkien elää niinkuin parhaaksi katsovat, eikä ajatella, että jokaisen pitää elää tietyn vanhan kaavan mukaan. Älä pura elämässäsi tekemiäsi virheitä muihin (kuulostaa nimittäin siltä, että olisit itsekin mieluummin vapaa perheen velvoitteista).


      • shoppingBAG?
        Kaikki tavallaan kirjoitti:

        Miksi ainoastaan lapsen saanti tekisi elämästä onnellisen? Tiedän monta pariskuntaa, jotka eivät halua lasta ja elävät onnellisina valitsemallaan tavalla. Matkustelua, vapaita tekemään juuri miten itse haluavat. Toiset haluavat perheen ja toiset eivät. Kirjotuksesi kuulosti katkeran ja kateellisen ihmisen kirjoittamalta. Annetaan kaikkien elää niinkuin parhaaksi katsovat, eikä ajatella, että jokaisen pitää elää tietyn vanhan kaavan mukaan. Älä pura elämässäsi tekemiäsi virheitä muihin (kuulostaa nimittäin siltä, että olisit itsekin mieluummin vapaa perheen velvoitteista).

        Noh...niin tiedän itsekin. Tämähän oli vain yksi tarina, ja tuo retostelu oli tällä parilla yhteinen piirre kirjoittajan kanssa.... niin yritinpä leikkiä psykiatriaa..... :)


    • Sitkeä sinnittelijä

      Meitä kaksi aikuista, ei lapsia. Yhteenlasketut nettotulot kuukaudessa noin 3600 €. Tästä maksetaan asuntolainaa 1100 €/kk. Muita pakollisia menoja yhtiövastike, vakuutukset, lääkkeet, puhelin, netti, lehti, ym. on alle 700 €/kk. Ruokaan ja muihin juokseviin menoihin jää 1800 €/kk. Tästä summassta saamme kumpikin jäämään vielä hiukan sijoitusrahastoonkin joka kuukausi. Asuntolainaa meillä ei ole enää kuin 37 tuhatta euroa. Ei ne suuret tulot vaan ne pienet menot pätee meillä aika hyvin. Kolmen vuoden kuluttua vaihdamme autoa kunhan asuntolaina loppuu.

    • 15 + 14 =

      Meillä on neljän hengen talous ja tulot 3200 netto. Asuntolainaan laitamme 1500 kuukaudessa, 500 menee ruokaan, 200 elareihin ja loput menee mihin menee eli mitään ei jää yli. Tosin mistään ei ole puutettakaan. Asuntolainaa voisi maksaa vähän rauhallisemminkin mutta sitä ei ole kovin paljoa jäljellä (20 000). Toisaalta sen olemassaolo kiusaa.

      • celsiusF

        Meillä nettotulot n 3500 e kk. Siitä lainanmaksuun tonni ja vastikkeeseen 250. Lisäksi netti, lehti, ym vievät osansa puhumattakaan muista pakollisista menoista. Säästöön pitäisi silti jotain jäädä mutta ei vaan jää. Pitäisi alkaa seuraamaan mihin kaikki rahat oikein uppoaa. Onneksi laina saadaan vuoden loppuun mennessä maksettua, saa olla ainakin vähän aikaa velaton


    • Näillä mennään

      Itselläni jää n.170€, kun Kelalta saamastani 420€ vähennetään vuokra 250€ (sisältää kaikki vesi-, sähkö-, nettimaksut, pesulan...). Nyt talven tullen menisi sitten bussikortiin vielä se 40€/kk. Ruokaan laskeskelin menneen 100€, mutta nyt olisi kyllä tavoitteena saada noita ruokakuluja vähän vielä höylättyä pienemmiksi, kun tuossa noita talvikuukausien budjetteja suunnittelin/laskeskelin.

      Olen siis opiskelija, Keski-Suomesta.

      • eläkeläinen.,.,

        ei velkaa,kun luottotiedot mennyt jää käteen 700€ vuokrien ja laskujen jälkeen.Ei ole ulosotto mitään ottanut kun 3 vuoteen ei saanut mitään ja nyt kyttää vain veroilmoituksia kerran vuodessa.


      • tiukkaa tekee
        eläkeläinen.,., kirjoitti:

        ei velkaa,kun luottotiedot mennyt jää käteen 700€ vuokrien ja laskujen jälkeen.Ei ole ulosotto mitään ottanut kun 3 vuoteen ei saanut mitään ja nyt kyttää vain veroilmoituksia kerran vuodessa.

        4 henkinen perhe, molemmat vanhemmat ulosotossa, bruttopalkoista yhteensä 3800e jää käteen kummallekin suojaosuus noin 1200e kk sekä lapsilisä kahdesta lapsesta 170e (koska 40e/kk menee asumistuen takaisinperintään, joka tuli työhönmenon johdosta, kun eka palkka tuli vasta loppukuusta ja alkukuussa maksettu asumistuki piti käyttää vuokraan ettei olisi jäänyt yhtä kuukautta vajetta vuokranmaksukyvyssä) eli nettotulot 2570e. menot vuokra 1100e, järjestelylaina 250e (joka ei ulosotossa koska takaajia) bussimatkat 3 henk.= seutu 90e, vantaan sis. 50e ja lapsi vantaan sis. 25e, päivähoitomaksu 90e, tv lupa ja sähkö yht. noin 50e/kk, tv-kanavat 19e, netti 35e, kolmen hengen puhelinlaskut noin 80e, liittomaksu 19e eli menot 1.808e/kk. Lääkkeisiin, vaatteisiin, hygieniaan, ruokiin ym jää 762e kuukaudessa. Onneksi nyt enää kaksi lasta kotona, aikaisemmin oli 3 ja tiukkaa on tehnyt. tekee nytkin, tosiasiallisesti vaatteisiin ja harrastuksiin tai mihinkään ylimääräiseen ei jää rahaa pakollisten ruoka ym kulujen jälkeen. Kaiken tämän jälkeen se tieto, ettei miehen yritystoiminnasta jääneet ulosottovelat edes lyhene vaan kasvavat, on masentavaa, mutta näin se nyt vain on.


    • köyhä TTM

      Jos olet yksin ja elät vuokralla kohtuullisilla kuluin, nii kaikkiaan 1400e ja kiinteiden menojen jälkeen 800e elä miseen josta menee sit 100e säästöön.

    • tippiduu

      Meillä mies vakityössä ja äiti tekee pätkätyötä,kun saa.Molemmat kunnan töissä,huonot palkat.meillä jää lainojen,hoitomaksujen ym.laskujen jälkeen käteen n.400e.kk.Tästä maksetaan kaikki muut kulut kuten ruoka,vaatteet ym.Ei polteta,juoda eikä juhlita.Välillä saattaa jäädä esim.600-700e.Mutta siitä on ostettava lapsille vaatteet ym.Hyvin tiukkaa tekee...

      • hgfhfghf

        todella huonot palkat sitten kun mulla yh-äitinä jää toi 600-700 e kuussa laskujen jälkeen ruokaan, lääkkeisiin, vaatteisiin jne...

        Ja mulla menee 1000 e/kk pelkkään asumiseen eikä mulla ole edes ihmeellinen palkka ja elarit ihan normitasoa ja makselen velkoja tässä vielä pois mistä tulee lisäkuluja.

        Ihmettelen vaan, tarkoitus ei ollut mitenkään piikitellä tai muuta....


    • :)

      Kahden ihmisen bruttotulot noin 2000 2700 e ja joka kuukausi jää noin 1500 euroo ylimäärästä joka sitte tungetaan johonkin, esim. osakkeisiin. Asumme vuokralla, 700 e/kk. Velkaa ei ole. Jos joku ei usko niin oma on häpeensä.

      • stubid ??

        teidän häpee..
        Kohta se on ohi elämä..
        Oishaa se kiva jos oiselämää ennuku valtio korjaa sadon..
        Vittu mitä tollaja ootte !!!


    • AA tuu lulla

      Ruoka n.300€
      Auto n.400€
      Osakkeen 60m2 menot n.300€/kk sis. sähköt yms.
      muut laskut n.100€
      baariin n.300€/kk
      harastukset 200€/kk
      vaatteet hygienia parturit yms. 200€/kk
      veikkaus,sukulaisten lapsille lahjoja yms... 200€/kk
      rahastoon 100€/kk
      kodin elektroniikka yms... puhelin tms. just ostin pyykkikoneen 750€..
      Nopsaan tuli nämä mieleen... 2500€/kk netosta ei mitään jää kaikki menee...Aina on hankittavaa odottamassa.

      • diipadaipa444

        asun yksiössä opiskelija palkalla. Käyn viikonloppu duunissa ja laitan palkasta aina 50euroo osakkeisiin. saan opintotukea 470euroa ja pärjään vallan mainiosti. autoa en tarvitse . vuokra on n. 420€ saan palkkaa /kk 720€


    • ei eineksiä

      Mitä tarkoitat elämisellä? Jos ruokaa ja muuta ilmaa, niin itselläni siihen jää noin 200 eur/kk:ssa. Kätevä ja suunnitelmallinen pärjää...

      • huoh.....

        Olisiko aika opetella !!!
        Se on esim. sitä et koristellaan koti hienoksi pyydetään iso ryhmä hyviä ystäviä kylään ja mennään jatkoille baariin..
        Harrastetaan... en oikein osaa laskea kävelyä harrastukseksi..
        Matkustetaan..
        No itselle on autot elektroniikka bailaus ns. elämän suola.. Toki hyvä ruoka välillä ravintolassa hyvän viinin ja ystävien kanssa..
        Jos puoliso... Niin itse olen sitä mieltä että silloin ne kulut nousevat helposti enemmän kuin mitä tulot kasvavat.. koska hemmotttelu kuuluu myös minun "elämään" Ostetaan puolisolle kaikkea käydään yhdessä siellä sun täällä tarvitaan myös puolisolle auto.. jos on m-pyörä harrastus molemmilla nii aika hyvin syö varustein ja kuluin rahaa..
        Minusta ei ole elämään ... Käyn töissä esim. pyörällä tulen kotiin tutkin tarjoukset ostan kaikkea mikä on ns. halpaa nyhjötän pimeässä yksin koti sohvalla joka sekin on varmaan 15-v sitten ostettu käytettynä...
        En itse edes katsoisi mitään putki töllöö vaan led tv on tän päivän juttu vielä muutaman vuoden .. puhelin uusitaan vuosittain.... vähintään...


      • kädetön, jalaton?
        huoh..... kirjoitti:

        Olisiko aika opetella !!!
        Se on esim. sitä et koristellaan koti hienoksi pyydetään iso ryhmä hyviä ystäviä kylään ja mennään jatkoille baariin..
        Harrastetaan... en oikein osaa laskea kävelyä harrastukseksi..
        Matkustetaan..
        No itselle on autot elektroniikka bailaus ns. elämän suola.. Toki hyvä ruoka välillä ravintolassa hyvän viinin ja ystävien kanssa..
        Jos puoliso... Niin itse olen sitä mieltä että silloin ne kulut nousevat helposti enemmän kuin mitä tulot kasvavat.. koska hemmotttelu kuuluu myös minun "elämään" Ostetaan puolisolle kaikkea käydään yhdessä siellä sun täällä tarvitaan myös puolisolle auto.. jos on m-pyörä harrastus molemmilla nii aika hyvin syö varustein ja kuluin rahaa..
        Minusta ei ole elämään ... Käyn töissä esim. pyörällä tulen kotiin tutkin tarjoukset ostan kaikkea mikä on ns. halpaa nyhjötän pimeässä yksin koti sohvalla joka sekin on varmaan 15-v sitten ostettu käytettynä...
        En itse edes katsoisi mitään putki töllöö vaan led tv on tän päivän juttu vielä muutaman vuoden .. puhelin uusitaan vuosittain.... vähintään...

        itken puolestasi. Olet uhrattu kulutuksen alttarilla jo todennäköisesti syntyessäsi. Eli olet alle 30.


      • Apppuuva tolloja
        kädetön, jalaton? kirjoitti:

        itken puolestasi. Olet uhrattu kulutuksen alttarilla jo todennäköisesti syntyessäsi. Eli olet alle 30.

        Vaan näitä ketkä kitkuttavat !!

        Tuossahan on juuri elämää. Kuka saa mitään mukaan ? Se päivä voi olla vaikka huominen.

        Raha on tarkoitettu kiertoon ja kun elää tuloillaan mitä omituista siinä on ?

        Mitä kädetöntä ja jualatonta tuossa on .. Itse en sitä huomaa ?

        Minnes sinä käytät rahasi ?
        Minulla brutto tulo9t ovat reilun 5000€ ja jotenkin ne on saatava menemään. Nauttimalla elämästä.
        Yksin yksiössäsi on varmaan todella upea elämä.. Mitä sanoo hautajaisissa pappi: hän oli kotona viihtyvä teki puoliksi täytettyjä ristisanakirjoja joita roskiksessa löysi , kierteli kirppareita that`s it !?


    • pimpulaa

      Teen joka kuukausi miinusta 335 euroa. En käytä alkoholiin, huumeisiin tai tupakkaan. Avoliitossa elän ja miehelleni maksan velan, kunhan

      • tumpulaaaa

        Ja sen kulut nekin voi aika pieniksi saattaa jos haluaa , vaikka vedät 70 pulloa votkaa /vuosi kotona maksaa about viron hinnoilla ... 350 ekee eli n.30/kk halpa harrastus .. tosin jos se lähtee käsistä ja ajelee taksilla ja juo baareissa tarjoilee ...
        Mikä sen mukavammin rentouttaa !!
        Tupakka myöskään ei kovinkaan kallis jos kohtuudella polttaa tuontitavarana.. toki itse en polta (se ei käy päähän eikä saa minussa sitä hyvänolon tunnetta)


    • Ikisink.

      Meillä yksi henkinen perhe (sinkkutalous) ja menojen jälkeen jää 1500 euroa /kk käteen.

    • TiinaTitityy

      Saan Kelasta opintotukea 423,00€ ja pankista opintolainaa 300€.
      Vuokra 409,72€, sähkö ~23-25€, netti 28€, puhelinlasku ~12e.

      Elikkä jää noin 250€ kuussa ruokaan sun muuhun elämiseen. Eikä siinä vielä kaikki!
      Opiskelen alaa jossa maksetaan itse kaikki työkalut ja käytettävät materiaalit. Tälle syksylle kertynyt jo reilusti yli 100€ "velkaa" koululle materiaalikuluista joka pitäisi maksaa ennen joululomaa. Ja velan määrä kasvaa vielä taatusti ennen maksupäivää... Tässä kuussa maksoin myös laskun muutamista työkaluista, joka oli reilut 140€.

      Olen myös joutunut parina viime kuuna osittain elättämään miesystävääni, koska hänen paikkakunnallaan Kelan ja sossun toiminta tökkii aivan käsittämättömän paljon. Miesystäväni ei saanut 2 kuukauteen rahaa elämiseen mistään suunnasta. Ainoastaan asumistuen Kelasta. Siis oikeasti mitä hemsvettiä!?! Lääkäri määrää sairauslomalle ja Kela ja sosku molemmat pyörittelee vaan päätään, että ei heiltä mitään saa.

      Joten tässä kun uudelleen summaa nuo välttämättömät menot, niin 100€ kuussa elämiseen lienee lähempänä totuutta...
      Välillä on hetkiä, että tekisi mieli haistattaa paskat koko maailmalle, lopettaa opiskelu ja jäädä kotiin kaivelemaan napaa. Työttömänä ollessa en IKINÄ nähnyt nälkää!

    • Kikka_____

      Molemmat ollaan töissä. Multa jää laskujen ja asuntolainan jälkeen n. 600-700 euroa, mieheltä 1200 euroa. Eli vajaa 2000 euroa yhteensä. Ei ole siis muuta lainaa kuin asuntolaina, ei mitään luottoja tms.

    • Tizzi76

      Meitä on 2 aikuista ja pakollisten laskujen jälkeen jää kuusta riippuen n. 2400 euroa elämiseen. Pakollisilla tarkoitan asumiskuluja, puhelinlaskuja ym. Matkustelemme paljon ympäri maailmaa, mutta lentolippuja tuskin lasketaan pakollisiksi laskuiksi. ;oD)

    • pärjäillään...

      Nettotulot yhteensä n. 4500-5000€ kuussa (otettu huomioon käyttöetuauton ja työpuhelimien verotusarvot), 4 henkinen perhe, 2 alaikäistä lasta. Asuntolainaa n. 70.000€ jäljellä, jota lyhennetään kiivaaseen tahtiin, hieman yli 1200 €/kk. Korot tuohon päälle jäävät vielä alle satasen kuussa, vaikka ovatkin hieman aallonpohjasta tulletkin jo ylös. Muita velkoja ei ole. Asumme 2005 valmistuneessa, itse rakennetussa ja rakennuttamassa OK-talossa pääkaupunkiseudun liepeillä. Rahaa menee aika paljon lasten harrastuksiin. Lisäksi oman kakkosauton(-06) ja moottoripyörän(-10) kulut ja vakuutukset, sekä polttoainekulut, myös käyttöetuautoon. Asumiseen liittyen lisäksi energia/lämmitys, kiinteistövakuutus, vesilasku, jätemaksu, ym.
      Sijoituksia on jonkinverran suoraan kotimaisissa osakkeissa, jota kuinkin nykyarvolla samaa luokkaa kuin jäljellä oleva asuntolaina.

      • enemmin vois olla

        omat tulot verojen jälkeen 1400 muijan 1400 siis yht. 2800 tästä miinus vakuutukset lainanlyh hoitovastike vesi sähkö autopaikka netti puhelimet bensat ruoat muut tarvikkeet viihdepuoli (baarit jne.)

        käteen jää noin 900 egua... sais jäädä enemmänkin et kasvattais omaa pääomaa :)


      • vm-55+vm-46
        enemmin vois olla kirjoitti:

        omat tulot verojen jälkeen 1400 muijan 1400 siis yht. 2800 tästä miinus vakuutukset lainanlyh hoitovastike vesi sähkö autopaikka netti puhelimet bensat ruoat muut tarvikkeet viihdepuoli (baarit jne.)

        käteen jää noin 900 egua... sais jäädä enemmänkin et kasvattais omaa pääomaa :)

        toinen työkyvyttömyyseläkkeellä, toinen työelämässä. Vastikkeen, sähkön, ruoan ym. pakollisten jälkeen jää n. 1500 euroa kuukaudessa, riippuen vähän kuukaudesta (jos on esim. vakuutusmaksuja tms. niin säästöön jää pienempi summa)


    • Ei onni rahasta vaan

      Meillä kaksi aikuista ja kaksi lasta. Nettotulo/kk n. 5000/kk, lisäksi po tulot n. 3000/kk. Ikää on jo
      50 ja vaimolla 45, joten veltkin on maksettu pois. Elämiseen menee n. 3000 - 3500 eur /kk, loput jäävät
      säästöön. Tulot ja menot ovat aika tarkasti tiedossa, koska meillä on 10 vuotta ollut käytössä "kirjanpito",
      johon asiat kirjataan.

    • Keskituloinen

      Kuukausibudjettini on:

      pakolliset kulut:
      200 e asuminen
      400 e ruoka, bussikortti, yms. tavalliset kulut
      100 e auto
      muut kulut:
      200 e vaatteet, lahjat, huvittelu, hankinnat, matkustelu

      Asuntolaina lyhenee/sjijoitukset lisääntyvät ihan kivasti tällä budjetilla. Varaa olisi paljon leveämpäänkin elämään, mutta minulla ei ole siihen mitään tarvetta.

    • Jouni3000

      Meillä on viisihenkisen perheen tulot 1800€/kk josta säännöllisten laskujen (vuokra ja puhelin) jälkeen jää käytettäväksi noin 1000€.

    • semmottii

      Yksin eläjä ja nettotulot 1800e. Siitä lähtee sitten: laina, vastike, auto, vakuutukset, ruoka, terveys ja hygienia, vapaa-aika, tv, netti, puhelin, lehdet, säästöön. Käteen jäävä summa semmoiset 150-200e.

      • vielä pohjat

        Listassasi oli noilla tuloilla jopa ruoka, itselleni jää muiden pakollisten menojen jälkeen käteen n. 100 - 150 eur ja se menee sujuvasti ruokaan. Elän tosi pihisti ja maksan aikaisempien vuosien kulutusjuhlaa. Ottaa aivoon, mutta velka pienenee joka kuukausi. Pitkään en tätä enää jaksa, elämässä ei ole mitään iloa... Revin iloni irti siitä, että olen selvinnyt helvetinmoisesta velkataakasta ilman luottotietojen menettämistä ja siten saanut säilytettyä työpaikkani. Ehkä ensi keväänä pääsen elämään jo leveästi, kun yksi 100 euron lyhennys tippuu pois. Sitten jää käteen tuplat nykyisestä. Itsellensä pitää hattua nostaa, ihminen tulee toimeen käsittämättömän vähällä rahalla, kun on pakko.


      • Sairas Paska
        vielä pohjat kirjoitti:

        Listassasi oli noilla tuloilla jopa ruoka, itselleni jää muiden pakollisten menojen jälkeen käteen n. 100 - 150 eur ja se menee sujuvasti ruokaan. Elän tosi pihisti ja maksan aikaisempien vuosien kulutusjuhlaa. Ottaa aivoon, mutta velka pienenee joka kuukausi. Pitkään en tätä enää jaksa, elämässä ei ole mitään iloa... Revin iloni irti siitä, että olen selvinnyt helvetinmoisesta velkataakasta ilman luottotietojen menettämistä ja siten saanut säilytettyä työpaikkani. Ehkä ensi keväänä pääsen elämään jo leveästi, kun yksi 100 euron lyhennys tippuu pois. Sitten jää käteen tuplat nykyisestä. Itsellensä pitää hattua nostaa, ihminen tulee toimeen käsittämättömän vähällä rahalla, kun on pakko.

        Eli ikä 27v. tulot 3700 per kk. Käteen n. 2400 josta kusipää vouti vie n. puolet. vuokra,auto ja muut laskut n.800e eli elämiseen jää n. 100e per viikko. eiks oo mukavaa. Tätä paskaa on jäljellä viel 4 vuotta ja nyt rupee terveys pettämään. Henkinen sekä fyysinen. Tili tulee kerran kahessa viikossa ja yleensä oon persaukinen toisen viikon ja pummin porukoilta rahaa ja kavereilta... oon lähes tonnin velkaa lähipiirille ja ulos ottoon ehkä jotain 30 000e. Maksuvapaa kk just evättiin. Sit jokanen ihmettelee että mistä toi 30k velkaa. Pitkäaikanen suhde vituiksi ja siitä seurasi dokaamista ja kämpläämistä. Oon syrjäytymässä yhteiskunnasta. Jos mua pyydetään johkin niin keksin aina jonkun ihme selityksen.LOL. Mitään en tee vapaa-ajalla kuin oon himassa. Ja mäyräkoira vieressä vapaa päivinä. Täytyy kyllä myöntää ett jos neljän vuoden päästä elän niin hieno homma.


      • pallura
        Sairas Paska kirjoitti:

        Eli ikä 27v. tulot 3700 per kk. Käteen n. 2400 josta kusipää vouti vie n. puolet. vuokra,auto ja muut laskut n.800e eli elämiseen jää n. 100e per viikko. eiks oo mukavaa. Tätä paskaa on jäljellä viel 4 vuotta ja nyt rupee terveys pettämään. Henkinen sekä fyysinen. Tili tulee kerran kahessa viikossa ja yleensä oon persaukinen toisen viikon ja pummin porukoilta rahaa ja kavereilta... oon lähes tonnin velkaa lähipiirille ja ulos ottoon ehkä jotain 30 000e. Maksuvapaa kk just evättiin. Sit jokanen ihmettelee että mistä toi 30k velkaa. Pitkäaikanen suhde vituiksi ja siitä seurasi dokaamista ja kämpläämistä. Oon syrjäytymässä yhteiskunnasta. Jos mua pyydetään johkin niin keksin aina jonkun ihme selityksen.LOL. Mitään en tee vapaa-ajalla kuin oon himassa. Ja mäyräkoira vieressä vapaa päivinä. Täytyy kyllä myöntää ett jos neljän vuoden päästä elän niin hieno homma.

        Omat tulot netto 665€/kk (Kelan sairauspäiväraha), miehen nettotulot 1200e/kk. Molemmat UO:ssa.
        Vuokra n. 600e, netti kaapeli puhelinlaskut. Ei lapsia eikä eläimiä.

        Sellainen 900€ jää kuussa elämiseen; ruokaan, lääkkeisiin jne. Ei käydä koskaan missään; ei reissuissa eikä baareissa jne. Mies ostaa välillä Xbox pelejä netistä ulkomailta kun saa halvalla.

        Minä ostan vaatteet kirpparilla.

        Ei ruusuilla tanssimista, mutta näin menettelee jotenkin. Ollaan onnellisia vaikka raha-asiat aiheuttaa välillä tuskaa ja pieniä riitoja.


      • Voi buhuu
        Sairas Paska kirjoitti:

        Eli ikä 27v. tulot 3700 per kk. Käteen n. 2400 josta kusipää vouti vie n. puolet. vuokra,auto ja muut laskut n.800e eli elämiseen jää n. 100e per viikko. eiks oo mukavaa. Tätä paskaa on jäljellä viel 4 vuotta ja nyt rupee terveys pettämään. Henkinen sekä fyysinen. Tili tulee kerran kahessa viikossa ja yleensä oon persaukinen toisen viikon ja pummin porukoilta rahaa ja kavereilta... oon lähes tonnin velkaa lähipiirille ja ulos ottoon ehkä jotain 30 000e. Maksuvapaa kk just evättiin. Sit jokanen ihmettelee että mistä toi 30k velkaa. Pitkäaikanen suhde vituiksi ja siitä seurasi dokaamista ja kämpläämistä. Oon syrjäytymässä yhteiskunnasta. Jos mua pyydetään johkin niin keksin aina jonkun ihme selityksen.LOL. Mitään en tee vapaa-ajalla kuin oon himassa. Ja mäyräkoira vieressä vapaa päivinä. Täytyy kyllä myöntää ett jos neljän vuoden päästä elän niin hieno homma.

        Eli sinä ryyppäsit ja pelasit velaksi, ja nyt vouti on kusipää kun pakottaa sinut maksamaan nuo velat takaisin? Voi että, kyllä moiset peli- ja viinavelat pitäisi antaa anteeksi, eihän se reilua ole että niitä joutuu takaisin maksamaan! Ja elämiseenkin jää vain 1200 euroa kuussa, OMG, eihän tuolla tulekaan toimeen kuin ehkä neljäsosa palkansaajista ja suurin osa eläkeläisistä, opiskelijoista, kotiäideistä ja työttömistä!


    • E.L.ä.mää

      5-henk.
      Netto tulot n.5200€/kk lapsilisin...
      Talon velkaan 1000€/kk
      lämmitys,yms. talon kulut n.500€/kk
      päivähoito500€/kk
      muut laskut n. 300€/kk
      Ruoka 500-600€/kk
      Vaatteet,kengät 200-300€/kk
      auto n.600€/kk
      parturit lahjat yms..200€/kk
      ravintolat,matkustus.. 200€/kk jos on varaa..
      muut .. karkeesti mitä jää... Lapset tarvitsevat sukset,luistimet... Me uuden tietokoneen ,pesukoneen. .. menee ensi vuoteen veronpalautusrahat menee joululahjoihin ja jolu ruokiin

      • sindeeee

        Vaikka onkin vanha keskustelu nii aattelin kertoo oman tilanteeni.

        Tulot:
        -työmarkkinatuki 555e
        -asumistuki 278e (menee vuokranantajalle)

        Menot:

        -vuokra vesi 470e
        -netti 40e
        -puhelinlasku 20e
        -läppärin lyhennys joka onneks nyt loppuu nii 19e
        -velkoja serkulle(1,5kk en saanu mistään rahaa) nii n.25e
        -kotivakuutus n.30e
        -tabletti (läppäri hajoomispisteessä) 16,5e
        -opintolainan korko n.11e

        Ja jokatoinen kuukaus sähkölasku 60e, lääkärilasku 20e

        Käteen jää rahaa hyvällä tuurilla 130e.
        Ja siitä muka pitäs maksaa ruuat j hygieniatarvikkeet ja oisha se kiva joskus viihteellä käydä.

        Kysympähä vaan, että jos minun yksin asuvana ja kaiken maksan ite nii pitää pärjätä joskus jopa alle 50e kuussa nii miten te muut ette pärjää satasilla?? Ja vaatteita tai kenkiä ostan hyvin harvoin ja sillonki käytettynä. Uskomatonta.


      • Suatana
        sindeeee kirjoitti:

        Vaikka onkin vanha keskustelu nii aattelin kertoo oman tilanteeni.

        Tulot:
        -työmarkkinatuki 555e
        -asumistuki 278e (menee vuokranantajalle)

        Menot:

        -vuokra vesi 470e
        -netti 40e
        -puhelinlasku 20e
        -läppärin lyhennys joka onneks nyt loppuu nii 19e
        -velkoja serkulle(1,5kk en saanu mistään rahaa) nii n.25e
        -kotivakuutus n.30e
        -tabletti (läppäri hajoomispisteessä) 16,5e
        -opintolainan korko n.11e

        Ja jokatoinen kuukaus sähkölasku 60e, lääkärilasku 20e

        Käteen jää rahaa hyvällä tuurilla 130e.
        Ja siitä muka pitäs maksaa ruuat j hygieniatarvikkeet ja oisha se kiva joskus viihteellä käydä.

        Kysympähä vaan, että jos minun yksin asuvana ja kaiken maksan ite nii pitää pärjätä joskus jopa alle 50e kuussa nii miten te muut ette pärjää satasilla?? Ja vaatteita tai kenkiä ostan hyvin harvoin ja sillonki käytettynä. Uskomatonta.

        Vastaanpahan vaan, kotivakuutus 30e/kk? Jo sulla on sitte vakuutus kohdillaan!
        Netti 40e? Eikö yhtään halvempaa löytynyt? Älä jauha paskaa, ettet kävisi sossunluukulla hakemas rahaa, en usko. Kysynpähän vaan, sulla ei ookkaa perhettä elätettävänä ja asuntolainoja makseltavana ja työmatkaa kuljettavana! Mieti sitä!


    • duunari..

      Noin 2200€ jää kuussa elämiseen asuntolainan lyhentämisen jälkeen. Noin puolet tuosta menee säästöön. Yksinasuvana tilanne on taloudellisesti melko hyvä, kun lisäksi tulee vielä pääomatuloja.

    • miettiva

      Minun tulot kuukaudessa nettona ovat enimmillään 1440 €. Pakollisiin menoihin tuloista menee semmoset 715 €,jossa on siis vuokra,mastercard lyhennys,säästöön menevä summa eri tilille,puhelin ja palvelumaksut mun pankille. Vuokra sisältää kaiken mahdollisen,eli veden,sähkön,saunan ja netin. Eli muihin menoihin tästä jää 725 €. Tosin en ole huomioinut lääkekuluja,kun ne tulee vaan kolmen kuukauden välein,eikä ne ihmeitä maksa ne lääkkeet,kun ovat erityiskorvattavia kaikki.

      Eli tuosta 725 € menee ruokaan semmoset 200 €,tosin siinä on kyllä huomioitu myös mm. vessapaperi ja yleensäkin hygieniaan menevä osuus. Silti jää vielä 525 €. No sekin tuntuu menevän johonkin. Monesti teen vielä omia siirtoja toiselle tilille,jonne siis säästän rahaa ja summa on semmonen 100 € ja sitten monesti käyn automaatilla tilipäivänä nostamassa 240 €,niin se tietysti vähentää tilillä olevaa rahamäärää. Kampaaja käyntiä en ole laskenut tähän,kun se tapahtuu n. kolmen kuukauden välein.

      Jos tuloni ovat pienemmät kuin tuon 1440 €,niin sitten voi olla tiukkaa rahallisesti,mutta aina jotenkin olen vaan pärjännyt. Yksin siis asun ja elän semmosta normi elämää. Autoa ei ole eikä ajokorttia.

    • Anonyymi

      Meitä on kolme. Minä, miesystäväni ja meidän kissa. Kyllä lasken hänet perheenjäseneksi siinä missä ihmisen. Olen työtön ja itselleni jää käteen vuokran ja pakollisten laskujen jälkeen n. 250 e. Pieni summa, mutta kyllä sillä elää kun on pakko. Miesystäväni aloitti työt ( ei vakituista) parisen viikkoa sitten. Nyt odotellaan, että hän saa ensimmäisen palkkansa. Eli vielä toistaiseksi olemme elelleet molempien työttömyyspäivä rahalla. Joka on verojen jälkeen n. 538 e. Siitä tosiaan laskut ja muut pakolliset kulut. Siinä mielessä saamme nyt olla onnellisia, että miesystäväni alkaa saamaan kohta palkkaa ja tilanteemme helpottaa hetkeksi hyvin paljon. Miesystäväni tulee saamaan n. 1500 e verojen jälkeen. Ei mikään iso summa, mutta meidän tilanteessa tuo helpotusta paljonkin. Varmasti monelle muullekin toisi. Varsinkin jos on joutunut elelemään hyvin pienellä rahalla. Vaikka miesystäväni on töissä ja minä en. Ei se tarkoita sitä ettenkö edelleenkin maksaisi oman osuuteni vuokrasta ja omista laskustani.

    • Anonyymi

      ei jää 1300eläke -vuokra 610e
      ja ei tule soskusta mitään.!

      kannattaa varautua nuorempana.

      👍

      • Anonyymi

        Mulla jää pakollisten menojen / maksujen jälkeen tuhlattavaksi turhuuteen 1600€. Eläkeläinen 71v.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla jää pakollisten menojen / maksujen jälkeen tuhlattavaksi turhuuteen 1600€. Eläkeläinen 71v.

        Asumiseen keskimäärin 390e/kk (maksettu omakotitalo), omat nettotulot 2300e/kk, vaimolla noin 3000e/kk. 39&33v.


    • Anonyymi

      Ei ihme että rikokset lisääntyy,mutta eihän ne päättäjät näitä sivuja lue!

      lifeislife!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1247
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      18
      1231
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1159
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1154
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1134
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1133
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      0
      1118
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1114
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1105
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1100
    Aihe