Eli vanhemmat ovat joskus tehneet minulle säästötilin Sampopankkiin ja vaarini laittoi sinne joskus 1000 ja nyt mietinkin, että kun se tili on minun nimellä, niin saanko nostaa sieltä mielin määrin rahaa ilman vanhempien suostumusta. On hieman erimielisyyttä tuosta säästämisestä, ja mietin, että ottaisin mielummin sen 1000 sieltä käteisenä, mutta olen siis alle 18v. Niin saanko nostaa jos kaikki tiliavaimet sun muut saan käyttööni?
Rahaa tilillä, saako nostaa?
6
1570
Vastaukset
- Et saaa
Et saa ja tilillä on siitä merkintä että voit käyttää tiliä vasta täysikäisenä. Kannattaakohan se oikeasti nyt jo tuhlata johonkin vitun turhaan paskaan!? Miksi et kunnioita vanhempiesi ja isovanhempiesi tahtoa!?
- Kaikki kasvavat
Alle 18-vuotias saa kyllä hallita omalla työllään ansaitsemaansa omaisuutta, mutta lahjaksi saatua ei ilman holhoojan lupaa. Mikä ihmeen kiire sinulla on pistää rahat menemään? Tulee vielä opiskeluaikakin, jolloin saatat olla paljon tiukemmalla kuin nyt kodin ylöspidossa.
- mieti,
suuri raha ehkä sinulle, eli älä osta kaikkea mitä tarvitset, osta vain sitä, mitä ilman et tule, toimeen. Mihin sen käyttäisit, opiskeluun, autokouluun, järkevää. moottoripyöräkortti, kalja, vaatteet, ei järkevää. näillä tiedoilla en voi enempää neuvoa, kai sinä saat lahjasi nostaa, lain mukaan, jos siinä ei ole ehtoja, perittyä et saisi nostaa.
- Mies---26
Suosittelen itsekin pitämään vain rahat sisässä, jollei ole jotain todella painavaa syytä niitä sieltä ottaa pois. Muuten ketjun aloittaja huomaa kohta siirtyneensä tuonne pikavippi-osastolle muiden vääriä valintoja tehneiden pariin. Ylimääräistä rahaa pitää aina olla jokunen tonni jemmassa, ja sitten mielellään vähän enemmänkin kun on saatu tulot vakiinnutettua. Sillä taataan omalle taloudelle vahva pohja, jonka ansiosta ei tarvitse ainakaan raha-asioiden takia yöuniaan menettää. Nuoret eivät tätä yleensä vain ymmärrä, eikä siinä mitään. Ei se minullekaan uponnut tuossa täysi-iän kynnyksellä. Sittemmin tuli järkeä peliin, ja jälkikäteen harmittaa se kuinka paljon tuli rahaa poltettua ihan turhanpäiväisiin asioihin. Useampi kymppitonni tuli tuhlailtua, vaikka toki osa siitä on jotain kiinteää omaisuutta joka minulla on vieläkin. Tuli toisaalta kyllä elettyäkin koko rahan edestä, ja eihän muistoille voi hintaa laskea. Mutta kuitenkin.
- ennen kuin nostat
Mies---26 kirjoitti:
Suosittelen itsekin pitämään vain rahat sisässä, jollei ole jotain todella painavaa syytä niitä sieltä ottaa pois. Muuten ketjun aloittaja huomaa kohta siirtyneensä tuonne pikavippi-osastolle muiden vääriä valintoja tehneiden pariin. Ylimääräistä rahaa pitää aina olla jokunen tonni jemmassa, ja sitten mielellään vähän enemmänkin kun on saatu tulot vakiinnutettua. Sillä taataan omalle taloudelle vahva pohja, jonka ansiosta ei tarvitse ainakaan raha-asioiden takia yöuniaan menettää. Nuoret eivät tätä yleensä vain ymmärrä, eikä siinä mitään. Ei se minullekaan uponnut tuossa täysi-iän kynnyksellä. Sittemmin tuli järkeä peliin, ja jälkikäteen harmittaa se kuinka paljon tuli rahaa poltettua ihan turhanpäiväisiin asioihin. Useampi kymppitonni tuli tuhlailtua, vaikka toki osa siitä on jotain kiinteää omaisuutta joka minulla on vieläkin. Tuli toisaalta kyllä elettyäkin koko rahan edestä, ja eihän muistoille voi hintaa laskea. Mutta kuitenkin.
olen itse 19v, ja 18 vuotta täytettyäni sain säästötilin käyttööni, isovanhempien laittamat pari tonnia meni nopeasti kaikkeen pieneen ja turhaan.. nyt kun asun omillani vuokra-asunnossa ja sille rahalle olisi oikeasti tarvetta, niin olen monta kertaa miettinyt että voi kun olis silloin jättänyt tilin rauhaan.. :) että jos sulla ei ole oikeasti ihan pakottavaa tarvetta saada niitä rahoja, niin suosittelen jättämään tilille "pahan päivän varalle" :D
- elmer.
...kerranhan täällä vaan ollaan!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Voitaisko olla kavereita?
Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk275225Deodoranttiteollisuus
Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin133098Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin
Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_161292Kerro kaivattusi
Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.501222Oulaisten kaupunki tuomittiin maksamaan korvauksia
Mikäs juttu tämä on? Kaupunki syyllistänyt useamman vuoden koneyrittäjiä ja nyt tuomittu.231124PURRA TULEE !
Valtiovarainministeri Riika Purra, joka on lisäksi varapääministeri ja perussuomalaisten puheenjohtaja, tulee puoluesiht1441000Onko MOT tulossa Ähtärin valtuuston kokoukseen?
Esityslistan mukaan Ähtärin kaupunginvaltuuston valtapuolueet aikovat maanantaina estää tilintarkastajan laatiman raport43929- 117887
- 37834
- 142763