Rahaa tilillä, saako nostaa?

rahaamahaluan

Eli vanhemmat ovat joskus tehneet minulle säästötilin Sampopankkiin ja vaarini laittoi sinne joskus 1000€ ja nyt mietinkin, että kun se tili on minun nimellä, niin saanko nostaa sieltä mielin määrin rahaa ilman vanhempien suostumusta. On hieman erimielisyyttä tuosta säästämisestä, ja mietin, että ottaisin mielummin sen 1000€ sieltä käteisenä, mutta olen siis alle 18v. Niin saanko nostaa jos kaikki tiliavaimet sun muut saan käyttööni?

6

1551

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Et saaa

      Et saa ja tilillä on siitä merkintä että voit käyttää tiliä vasta täysikäisenä. Kannattaakohan se oikeasti nyt jo tuhlata johonkin vitun turhaan paskaan!? Miksi et kunnioita vanhempiesi ja isovanhempiesi tahtoa!?

    • Kaikki kasvavat

      Alle 18-vuotias saa kyllä hallita omalla työllään ansaitsemaansa omaisuutta, mutta lahjaksi saatua ei ilman holhoojan lupaa. Mikä ihmeen kiire sinulla on pistää rahat menemään? Tulee vielä opiskeluaikakin, jolloin saatat olla paljon tiukemmalla kuin nyt kodin ylöspidossa.

    • mieti,

      suuri raha ehkä sinulle, eli älä osta kaikkea mitä tarvitset, osta vain sitä, mitä ilman et tule, toimeen. Mihin sen käyttäisit, opiskeluun, autokouluun, järkevää. moottoripyöräkortti, kalja, vaatteet, ei järkevää. näillä tiedoilla en voi enempää neuvoa, kai sinä saat lahjasi nostaa, lain mukaan, jos siinä ei ole ehtoja, perittyä et saisi nostaa.

      • Mies---26

        Suosittelen itsekin pitämään vain rahat sisässä, jollei ole jotain todella painavaa syytä niitä sieltä ottaa pois. Muuten ketjun aloittaja huomaa kohta siirtyneensä tuonne pikavippi-osastolle muiden vääriä valintoja tehneiden pariin. Ylimääräistä rahaa pitää aina olla jokunen tonni jemmassa, ja sitten mielellään vähän enemmänkin kun on saatu tulot vakiinnutettua. Sillä taataan omalle taloudelle vahva pohja, jonka ansiosta ei tarvitse ainakaan raha-asioiden takia yöuniaan menettää. Nuoret eivät tätä yleensä vain ymmärrä, eikä siinä mitään. Ei se minullekaan uponnut tuossa täysi-iän kynnyksellä. Sittemmin tuli järkeä peliin, ja jälkikäteen harmittaa se kuinka paljon tuli rahaa poltettua ihan turhanpäiväisiin asioihin. Useampi kymppitonni tuli tuhlailtua, vaikka toki osa siitä on jotain kiinteää omaisuutta joka minulla on vieläkin. Tuli toisaalta kyllä elettyäkin koko rahan edestä, ja eihän muistoille voi hintaa laskea. Mutta kuitenkin.


      • ennen kuin nostat
        Mies---26 kirjoitti:

        Suosittelen itsekin pitämään vain rahat sisässä, jollei ole jotain todella painavaa syytä niitä sieltä ottaa pois. Muuten ketjun aloittaja huomaa kohta siirtyneensä tuonne pikavippi-osastolle muiden vääriä valintoja tehneiden pariin. Ylimääräistä rahaa pitää aina olla jokunen tonni jemmassa, ja sitten mielellään vähän enemmänkin kun on saatu tulot vakiinnutettua. Sillä taataan omalle taloudelle vahva pohja, jonka ansiosta ei tarvitse ainakaan raha-asioiden takia yöuniaan menettää. Nuoret eivät tätä yleensä vain ymmärrä, eikä siinä mitään. Ei se minullekaan uponnut tuossa täysi-iän kynnyksellä. Sittemmin tuli järkeä peliin, ja jälkikäteen harmittaa se kuinka paljon tuli rahaa poltettua ihan turhanpäiväisiin asioihin. Useampi kymppitonni tuli tuhlailtua, vaikka toki osa siitä on jotain kiinteää omaisuutta joka minulla on vieläkin. Tuli toisaalta kyllä elettyäkin koko rahan edestä, ja eihän muistoille voi hintaa laskea. Mutta kuitenkin.

        olen itse 19v, ja 18 vuotta täytettyäni sain säästötilin käyttööni, isovanhempien laittamat pari tonnia meni nopeasti kaikkeen pieneen ja turhaan.. nyt kun asun omillani vuokra-asunnossa ja sille rahalle olisi oikeasti tarvetta, niin olen monta kertaa miettinyt että voi kun olis silloin jättänyt tilin rauhaan.. :) että jos sulla ei ole oikeasti ihan pakottavaa tarvetta saada niitä rahoja, niin suosittelen jättämään tilille "pahan päivän varalle" :D


    • elmer.

      ...kerranhan täällä vaan ollaan!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      429
      3013
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      102
      2354
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      363
      2092
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      155
      1933
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1787
    6. 161
      1231
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1227
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1156
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1072
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      947
    Aihe