http://www.piraattipuolue.fi/kulttuuri Aineettomiin hyödykkeisiin kohdistetaan tänä päivänä kohtuuttomia, keinotekoisia rajoituksia luovan työn ulkopuolisten tahojen taloudellisten etuoikeuksien suojelemiseksi kuluttajansuojan, kansalaisoikeuksien ja yhteiskunnan voimavarojen kustannuksella. Nykyinen tekijänoikeusjärjestelmä ei suojaa luovien taiteilijoiden toimeentuloa. Kulttuuri syntyy vuorovaikutuksesta ihmisten välillä. On järjetöntä väittää, että kulttuurin jakaminen on sille haitallista. Kulttuurin arvo kasvaa jaettaessa, jolloin kasvavat myös taiteilijan mahdollisuudet ansaita kulttuuria tuottamalla. Ihminen, joka tuntee saavansa taiteilijalta jotakin arvokasta, antaa mielellään myös jotain arvokasta takaisin. Aineettomien hyödykkeiden epäkaupallista kopiointia, tiedostonjakamista ja vertaisverkkoja ei tule rajoittaa, eikä niistä pidä rangaista, vaan niitä tulee kannustaa. Täten vastustamme laajakaistaveroa, sekä haluamme lakkauttaa kasettimaksun. Tekniset keinot ja sopimuslauseet eivät saa rajoittaa kuluttajansuojan toteutumista. Kenenkään luovan taiteilijan ei tarvitse ansaita rahaa luomuksellaan seitsemänkymmentä vuotta kuolemansa jälkeen. Myöskään yksikään elokuvastudio tai levy-yhtiö ei perusta sijoituspäätöksiään toiveelle voitosta satojen vuosien kuluttua tulevaisuudessa. Koska aineettomien hyödykkeiden elinaika on nykyaikana häkellyttävän lyhyt, on kaupallisen kopioinnin ja käytön tekijänoikeussuoja lyhennettävä 5-10 vuoteen hyödykkeen julkaisusta. Epäkaupallisen kopioinnin ja käytön on oltava vapaata luomishetkestä lähtien.
copy-right oikeudet pois
6
711
Vastaukset
- uppaaja.
up
- lisää...
http://mikkorauhala.puheenvuoro.uusisuomi.fi/62336-miksi-valita-piraatti
luvatonkin tiedostonjako on harmitonta, siinä missä sen estämisyritykset äärimmäisen tuhoisia kansalaisten — niin tiedostonjakajien kuin muidenkin — yksityisyydelle ja oikeusturvalle, joten se tulee laillistaa. Mikä tahansa tiedostonjaon kieltävä malli vaatii lähtökohtaisesti kansalaisten viestinnän laajamittaista valvontaa. Paine tehdä rangaistuksista kohtuuttomia on myös todettu käytännössäkin suureksi: oikeustajulle vierasta kieltolakia rikotaan laajalti, joten kieltoa pitää epätoivoisesti pönkittää ristiinnaulitsemalla valikoituja varoittavia esimerkkejä. - Kelol
Olen liberaali ja kannatan kopiosuojausten ja patenttejen poistoa, mutta tämä uudistus pitää ajaa hiljalleen läpi, koska kyseinen ala työllistää aivan liikaa väkeä. Sama asia kuin maataloustuissa, kannatan niiden poistoa mutta vain erittäin hiljalleen eikä niin että tuhansia joutuu työttömiksi.
- vdvddvdvdd
Sosialistinen politiikka perustuu väkivaltaan
http://thomastaussi.blogspot.com/2011/04/politiikka-on-vakivaltaa.html
Kaikki politiikka, joka pyrkii lisäämään valtion tehtäviä, nostamaan veroja, lisäämään rajoitteita ja ehtoja tai velkaannuttamaan valtiota, edustaa asioiden ajamista väkivaltaisin keinoin. Vapautta syytetään helposti suurista ongelmista, sillä ihmisen valinnanvapauden kaventumista on monesta mainitusta syystä vaikeampi huomata verrattuna vapautumisen sanoman värittämiin kulttuuri-ilmiöihin. Kun ymmärrämme, että politiikka on väkivaltaa, voimme huomata olevamme tekemisissä tarpeettoman väkivallan uhan kanssa joka päivä. Väkivalta ei ole ratkaisu. Tästä täytyisi oppia, että politiikka on viimeisiä keinoja ratkaista ihmisten ongelmia.
Ihmiset, jotka vastustavat väkivaltaa ja arvostavat vapautta, pitävät laillistettua väkivaltamonopolia välttämättömänä pahana. Nähdään, että lainsäädännön tehtävänä on enemmänkin turvata yhtäläisesti perustuslailliset oikeudet, koskemattomuus, omaisuus ja toiminnan vapaus. Tämä edellyttää valtion pysymistä taka-alalla yhteiskunnallisessa toiminnassa, jotta ihmiset voisivat toimia. Perustuslain tehtävänä on suojata nämä oikeudet demokraattiseltakin päätöksenteolta. Muussa tapauksessa demokratia olisi vain synonyymi enemmistön mielivallalle. Jos valtio esimerkiksi rajoittaa kauppojen aukioloaikoja tai tupakointia täysin yksityisissä tiloissa, se rikkoo perustuslakia puuttumalla ihmisen valinnanvapauteen. Valinnanvapauden rajoittaminen olisi mahdotonta ilman tarpeetonta väkivaltaa. - dssddssds
Vapaat markkinat eivät luoneet ay-liikettä
Vapaat markkinat eivät luoneet palkkasäännöstelyä
Vapaat markkinat eivät luoneet sosiaalivirastoja
Vapaat markkinat eivät luoneet julkista terveydenhuoltoa
Vapaat markkinat eivät luoneet paperirahaa
Vapaat markkinat eivät luoneet pankkitukia
Vapaat markkinat eivät luoneet julkisia hyvinvointipalveluja ja korottaneet veroja - Linnaan vaan
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288518320667.html
Poliisi teki kotietsinnän helsinkiläisen perheen asuntoon, koska perheen 9-vuotias tyttö oli kuukausia aiemmin yrittänyt ladata laulaja Chisun kappaleita kuunneltavakseen.
Poliisi takavarikoi tytön käytössä olleen tietokoneen epäillyn tekijänoikeusrikoksen takia.
Sitten Tekijänoikeuden tiedotus- ja valvontakeskus (TTVK) lähetti isälle 600 euron korvausvaatimuksen Chisun laittomasta jakelusta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1141259
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1221143- 1381013
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä45975- 99853
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten317802Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82704Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54636Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist49619Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64592