Osti tossa vaaja vuosi sitten Fujitsun pöytäkoneen. Hain sen Suomenojan myymälästä koska lähimmässä Lohjan myymälässä ei ko laitetta ollut. Nyt siinä sitten ilmeni vikaa, soitin Fujitsunlle ja sarjanimeron kysyttyään ilmoittivat ettei ole heidän maahantuomansa eivätkä vastaa huollosta eikä takuusta. Sitten soitin Gigantin helpdeskiin ja 5 euron puhelun aikana likat poistattivat ajureita ja käynnistivät konetta uudelleen. Ei tullut kuntoon ja kehottivat viemään myymälään korjattavaksi. Vein konee lähinpää Lohjan myymälän hultotiskille. Vastaaottajalle tarjosin listaa virheilmoituksista: verkkokorttn, kortinlukijan eikä äänikkotrin ajurit asennu kunnolla. Vastaanottaja ilmoitti ettei tarvitse ko lista hän kyllä testaa koneen. Oli ensimmäinen päivä huhtikuuta. Kone on ollut aluksi Lohjalla ja nyt Tammisaaressa eikä vika korjaannu eikä voi lahettää Fujitsun huoltoo kun on niin kallista kuulemma. Onko tämä Giganti TAKUUHULTO ? PS Suomenoja on kait "emo" Giganttia ja Lohjan Gigantti fransiising yrittäjä. Pitäiskö kuluttjan huomooida tälläinenkin ostopaikka valitessaan.
Gigantti takuu FujitsuSiemens
12
2890
Vastaukset
- taistelut käynyt
Se nyt vaan on tyhmää ostaa Gigantista! Anteeksi alotukseni, houkutus kävi liian suureksi. Tietokeen ja kamerat taitavat olla niitä tuotteita, joiden huollon ja korjaukset Gigantin tyyppiset sekatavarliikkeet hallitsevat huonoiten. Esimerkiksi Stokka ov vaatinut, että asiakas vie itse kameran merkkihuoltamoon korjattavaksi ja pyrkii näin välttämään myyjän vastuun. Varsinaiseen kysymykseesi en osaa vastata muuta kuin, että ole sinnikäs ja vaadi Giganttia hoitamaan asia. Kyllä Stokkakin hoiti kohtuullisen riitelyn jälkeen. Viive kyllä voi olla melkoinen!
- tiedoksi vain
Yleensä esim. takuuhuoltoa tarvitsevat tietokoneet huoltaa maahantuojan valtuuttama huoltoyritys, eikä suinkaan koneen myynyt liike. Tämän vuoksi koneen myynyt liike monesti sanoo asiakkaalle osoitteen/yhteystiedot, johon koneen voi viedä suoraan huoltoon. Näin kone pääsee nopeammin huoltoon, kuin että se tuotaisiin ensin liikkeesen josta se on ostettu. Myyjä joutuisi koneen kuitenkin postittamaan/viemään huoltoliikkeeseen ja se saattaa kestää, sillä yrityksillä joka päivä ei ole postituspäivä. Se voi olla esim. kerran viikossa. Me kyllä otamme vialliset koneet ja toimitamme ne huoltoon, mutta tähän mennessä kaikki asiakkaamme on tajunnut että nopeiten homma hoituu kun he toimittavat koneen suoraan itse huoltoon. Tosin joidenkin tuotteiden takuuhuollon kohdalla ne joudutaan kierrättää liikkeemme kautta esim. siitä syystä ettei suomessa ole ko. tuotteelle takuuhuoltoa. Tälläisten tuotteiden kohdalla lähetämme ne lähimpään huoltoon(esim. saksaan). Seuraavan kerran kun liike pyytää että viet härpäkkeesi heidän antamaan osoitteeseen takuuhuoltoon, niin usko heitä. Ei myyjäliike niitä laitteita takuuhuolla.
- taistelu käynyt
tiedoksi vain kirjoitti:
Yleensä esim. takuuhuoltoa tarvitsevat tietokoneet huoltaa maahantuojan valtuuttama huoltoyritys, eikä suinkaan koneen myynyt liike. Tämän vuoksi koneen myynyt liike monesti sanoo asiakkaalle osoitteen/yhteystiedot, johon koneen voi viedä suoraan huoltoon. Näin kone pääsee nopeammin huoltoon, kuin että se tuotaisiin ensin liikkeesen josta se on ostettu. Myyjä joutuisi koneen kuitenkin postittamaan/viemään huoltoliikkeeseen ja se saattaa kestää, sillä yrityksillä joka päivä ei ole postituspäivä. Se voi olla esim. kerran viikossa. Me kyllä otamme vialliset koneet ja toimitamme ne huoltoon, mutta tähän mennessä kaikki asiakkaamme on tajunnut että nopeiten homma hoituu kun he toimittavat koneen suoraan itse huoltoon. Tosin joidenkin tuotteiden takuuhuollon kohdalla ne joudutaan kierrättää liikkeemme kautta esim. siitä syystä ettei suomessa ole ko. tuotteelle takuuhuoltoa. Tälläisten tuotteiden kohdalla lähetämme ne lähimpään huoltoon(esim. saksaan). Seuraavan kerran kun liike pyytää että viet härpäkkeesi heidän antamaan osoitteeseen takuuhuoltoon, niin usko heitä. Ei myyjäliike niitä laitteita takuuhuolla.
Noinhan se saattaa olla käytännössä, mutta miten lie teoriassa? Takuuhuolto saattaa olla jossain aivan muualla, kuin sielläpäin missä itse asut ja mistä vempaimesi olet ostanut, vaikka eri puolella Suomea. Kun sitten kolmannen kerran yrität takuuhuollossa korjauttaa samaa vikaa, niin tekee todella mieli ottaa yhteyttä surkileen myyjään ja vaatia tilalle toista vastaavaa mieliharmia. Se onnistuu, tai sitten ei!
- Fight for your right
tiedoksi vain kirjoitti:
kuluttajalla on kuitenkin oikeus vallita mihin haluaa laitteen jättää (esim giganttiin) ja takuuhuollon pitää tapahtua kuluttajalle maksutta (eli matkakulut vaan koneen hilaamisesta voit jättää esim vaikka giganttiin (tapelkoon he sitten maahantuojan kanssa asiasta.) ja vaikka koneesta laitteesta kikattimesta tai hilavitkuttimesta olisikin takuu umpeutunut se ei poista valmistajan virhevastuuta (joita Philips ja Apple on huonoja uskomaan) usein myyvä liike yrittää vedota "takuun umpeutumiseen" joko niin että heidän antamansa takuu on mennyt umpeen tai sitten "tuotetta on käytetty takuuehtojen vastaisesti" älä purematta niele asiaa. monesti kyseessä on asiakkaan puhdas kusetus tai sitten vaan myyjä joka ei tunne alaansa. olen useasti joutunut vääntämään kättä isojenfirmojen kanssa kun he olettavat että kuluttajaa saa kusettaa (nyt olen kinaamassa PC:stä gigantin kanssa) viimeks selätin Applen ja Philipsin tuotteisiin en ikinä tule sotkeutumaan :D
- taida olla takuu
Eipä nuo softaviat kuulu takuun piiriin, et eiköhän ne sulle vielä tosta laskun laita.
- yrjokaarle
pitäisi sen selvitä alle kolmen viikon jopa ko. PC klinikassa. Valitettavasti tämä on minulla kolmas Fujitsu pöytäkonen perä jälkeen 10 vuoden aikana, Mutta ensimmäinen Gigantista osatettu. Edellisiäkin laitteita on takuuhuollettu Fujitsun toimesta ja osia vaihdettu, mm kortinlukija ja emolevy. Takuu on toiminut loistavasti mutta nyt. Se vaan on tymää ostaa tietokonen Gigantista !
- yrjokaarle
asensivat uudelleen. vielä en ole kokeillut kaikkea toimiiko. mutta jos on kovavikoja takuuaika sopivasti umpeutuu. Ei tullut lisä laskua.
- Takuu toimiii
Oma Fujitsu simens läppäri teki tenät, emolevy meni. Soitin Fujitulle hesaan, ja vaikka kone oli melkein 2 vuotta vanha, niin takuseen meni. He kysyivät, että vienkö itse vai hakevatko koneen kotoa takuu huoltoon. Eli jos asut kaukana takuuhuollosta niin he hakevat sen kotoa. Näin minun kohdalla.
PS kuulin PC huollosta, että vaikka useiden läppäreiden virallinen takuu on vain yhden vuoden, niin niillä on joku tyytyväisyys takuu tai joku epävirallinen takuu toisen vuoden päälle, eli kannataa kysyä. Ja sitten ainakin vaihdetulla osalla on vuden takuu korjausken jälkeen.- Lolleropollero
Se "epävorallinen lisätakuu" on Suomessa nimeltään lakisääteinen virhevastuu joka on voimassa tavaran kohtuullisen käyttöiän ajan. Takuu taas on vain vapaaehtoinen lisäturva lakisääteisen virhevastuun päälle. Yleensä sillä kusetetaan unohtamaan lakisääteinen virhevastuu joka on yleensä vapaaehtoisia takuita laajempi.
- Juurakko
niin kyseessä on valmistajan virhevastuu. virhevastuu on voimassa vaikka takuu olisikin umpeutunut. esim televisiossa on virhevastuu n.2,5v eli vaikka takuu olisikin vain 1v niin virhevastuu korvaa kulut sen jälkeen. takuu on periaatteessa lisäturva tuotteelle. tosin yleensä "takuu" korvaa samat asiat kuin myös virhevastuu jotenka silloin ei liike saisi käyttää sanaa takuu koska se luo kuluttajalle väärän turvallisuuden tunteen. kannattaa kysellä mitä takuu korvaa :D ja heti perään tuolta kattelee mitä todellisuudessa takuu kattaa http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/kuluttajaneuvonta/kuluttajan-oikeudet/takuu/
- Odottelija
Itselläni on "taistelu" menossa Gigantin / InfoCaren kanssa FS:n monitorin huollosta.
Oma alkuperäinen näyttö alkoi sirisemään ja sirinää kestin vuoden päivät, kunnes päätin, että korjuutan vehkeen. Toimitin laitteen Giganttiin, josta se lähetettiin InfoCaren huoltoon, meni noin kolme viikkoa ja sain tiedon Gigantista että huollettu laite on noudettavissa heiltä. Kävin hakemassa paketin ja ounastelin yleensäkin koko pakkausta - lähetin omani alkuperäisessä laatikossa, täysin alkuperäisiin pakkausmateriaaleihin pakattuna, ohessa myös DVI ja virtapiuha. DVI johto oli kaikenlisäksi ostettu laitteeseen erikseen, jos olisin tajunnut, niin olisin nuo piuhat jättäny pois jo alunperinkin... Mutta huoltoselosteeseen lisättiin tieto näistä johdoista, joten oletin että asia OK.
No, kotiin päästyäni avasin laatikon ja totesin ensinnäkin että pakkausmateriaali jota oli käytetty olisi ehkä sopivaa jonkin moottorilohkon tai sylinterinkannen pakkaukseen, mutta ei herranen aika missään tapauksessa näinkin herkkien laitteiden kuin TFT/LCD monitorien pakkaamiseen. Ja toinen asia - yhtään ainoata johtoa ei ollut laatikossa mukana. Suoraan sanoen vittuunnuksissani otin näytön laatikosta, iskin kaapista löytyneen virtajohdon sen persuksiin ja päälle - testatakseni onko se vika poistunut joka omassa näytössäni aiemmin oli. No. sirinää ei kuulunut, mutta keskellä näyttöä oli noin 20 senttiä halkaisijaltaan oleva ellipsimäinen valovuoto. Tässä tilanteessa pakkasin näytön takaisin niinkuin se oli minulle tullut ja otin yhteyden suoraan InfoCareen jossa huolto alunpitäenkin oli suoritettu.
InfoCaresta minulta alettiin kysymään - ja on kysytty joka kerta kun olen sinne ollut yhteydessä (ehkä puolenkymmentä kertaa), että haluanko oman näyttöni korjattuna takaisin? Vastaukseni on ollut, että se on ihan sama mitä sieltä lähetätte, kunhan näyttö on täysin ehjä ja vastaava kuin alkuperäinen. Asian piti olla kunnossa. OK jälleen, odotellaan... Meni kolme viikkoa tuosta ensimmäisestä puhelustani, kun soitin ja kysyin tilannetta, johon sain vastauksen, että osia odotellaan. Tämä selvä, ei ongelmia, ajattelin, että odotellaan nyt viikko tai pari ennenkuin soitan uudelleen. Odottelin noin pari viikkoa ja soitin jälleen. Tilanne edelleen sama, osat olivat tilauksessa. Ei ongelmaa, ajattelin jälleen ja kerroin palaavani asiaan viikon päästä uudelleen. Seuraavan kerran soittaessani tilanne oli jälleen sama, osat olivat tulossa ja todettiin yhteen ääneen, että mahtaa olla myös tällä tuhkaepisodilla osuutta asiaan, kun lentokoneet ei pysty lentelemään ja jätin asian jälleen kerran hautumaan.
Nyt vajaa viikko sitten soitin taas ja aloin kyselemään tilannetta ja osat olivat "edelleen tilauksessa". Siinä vaiheessa itselläni keitti ja kerroin palaavani asiaan jotain muuta kautta, tai sitten itse. Soitin eilen kuluttajasuoja-asiamiehelle josta sain vinkin, että tässä vaiheessa minun itseni on annettava ns. takaraja asian hoitamiseen, koska yli 2kk on mennyt ja silti minulla on viallinen näyttö - no, laatikossa, mutta kuitenkin.
Kaikista huvittavinta oli se, että soitin myös suoraan FS:n Suomen maahantuontiin ja sieltä sain kommentin, että heillä ei ole mitään tekemistä Gigantin myymien FS:n laitteiden kanssa. WTF? Tätä ihmetteli myös kuluttajasuoja-asiamies.
Otin yhteyttä eilen saman tien KSAM:n puhelun jälkeen InfoCareen ja kerroin, että tilanne on nyt tällainen, että olen saanut ohjeet suoraan kuluttajasuoja-asiamieheltä ja sanoin, että heillä on viikko aikaa hoitaa asia kuntoon. Tänään sain puhelun, jossa kyseltiin lisätietoja tästä jo minulla olevasta näytöstä ja että heillä huolto tulee vielä palaamaan asiaan, miten tässä tilanteessa toimitaan?
Mielenkiinnolla odotan ratkaisua, mikä se tulee olemaan ja kuinka paljon tässä pitää vielä tapella moisen asian takia. Tämä on lähinnä periaatekysymys, voisin vaatia pelkästään ne omat kaapelini takaisin sieltä ja käyttää tuota vaihtonäyttöä, koska valovuoto ei normaalia käyttöä häiritse niin paljon kuin luulisi. Mutta tarkkana kuluttajana ja laitteesta täyden hinnan maksaneena oletan, että myös FS:n / Gigantin laitteelle lupaama 3 vuoden takuu kattaa nämä asiat.
Joten, odottelu jatkukoon... Jos en asiaan enää tässä foorumissa kommentoi, kaikki on OK, mutta voitte olla varmoja, että jonkinlainen "julkinen" palaute tulee meikäläiseltä taatusti, jos asiat eivät mene niinkuin niiden pitäisi oikeudenmukaisesti mennä.- Odottelija
Päivitetääs tilanne.
Kolme päivää sen jälkeen kun soitin Infocareen ja mainitsin heille sanan "kuluttajasuoja-asiamies", saapui matkahuollon mies toimivan ja kohtuullisen virheettömän oloisen vaihtonäytön kanssa rappusille. Ja olipa ne johdotkin siellä mukana - tosin laatikko oli edelleen omituinen (ei originelli), mutta nyt oli kuitenkin pakkausmuovit kohdillaan! Joten tähän saakka asia kunnossa, eri asia on vaan taas että kuinka kauan tuo pirulainen kestää, ennenkuin alkaa taas mahdollisesti vinkumaan...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka1152971EU komissio - EU-elpymisrahoja voidaan käyttää TILAPÄISESTI väärin!
Espanja ohjasi miljardeja euroja – Nyt EU-komissio teki yllättävän paljastuksen Skandaaliksi noussut Espanjan EU-rahoje291351- 1031217
Kristillinen kaste annetaa upotuskasteena
Kristillinen upotuskaste perustuu juutalaiseen mikve-kasteeseen, jossa upottaudutaan veden alle kokonaan. Paavali vertas1621017Koko kansan kaste Punaisen meren ylityksen aikana
Koko Israelin 2,5 milj.kansa sai kasteen ja Pyhän Hengen lahjan ylittäessän Punaisen meren. 1.Kor.10 1 Sillä minä en ta366997Empaattisuus ja suoruus.
Tässä tullut noita pehmeitä asioita pohdittua, mutta toisaalta olen myös yksinkertainen mies. Pidän suoruudestakin. Mi133968- 56865
Sä saat mut tuntemaan
Jotain sellaista mitä ei saisi tuntea mutta må en mahda tälle mitään. Mulla on ikävä niitä meidän katseita ja sitä tunne22693- 40688
Tunnettujen vanhempien lapset, tv-sarja
Tunnettujen vanhempien lapset saa tv-sarjan. Juurihan yksi heistä oli MTV:ssä 6.5.26 kertomassa ettei halua julkisuutta110642