Jeesus ja sapatti.

Kristus vaelsi ja teki hyvää, Hän julisti evankeliumia, lohdutti masentuneita, opetti opetuslapsia ja paransi sairaita. Rauha, viitoitti hänen kulkemansa tien. Sapattinakin tuotiin hänen luoksensa usein sairaita ja hän paransi heidät. Tällöin myös hänelle tarjoutui tilaisuus opettaa, mitä on lupa tehdä sapattina. Jeesus sanoo selvästi, että sapattina on lupa tehdä hyvää. Jumalalle on mieluista, että käymme tervehtimässä sairaita ja teemme lähetystyötä sinä päivänä. Mutta Vapahtajamme ei sano, että on sallitua tehdä mitä tahansa Herran sapattina. Hän meni tapansa mukaan sapatinpäivänä synägoogaan ja nousi lukemaan.Luuk.4:16. Voimme lukea kaikki neljä evankeliumia ja koko Uuden testamentin lävitse löytämättä yhtään käskyä tai vähintäkään viittausta siitä, että sapatti, viikon seitsemäs päivä, lakkasi olemasta pyhäpäivä Jeesuksen ristinkuolemasta lähtien. Sitävastoin löydämme erään hyvin selvän lausunnon, missä Vapahtajamme toivoo opetuslastensa pitävän sapattia lepopäivänä ainakin 40 vuotta hänen kuolemansa ja ylönousemuksensa jälkeen. Tässä ennustuksessa hän puhuu Jerusalemin hävityksestä ja käskee opetuslastensa paeta kuolemaan tuomitusta kaupungista, ja sanoo sitten: Mutta rukoilkaa, ettei teidän pakonne tapahtuisi talvella eikä sapattina.Matt.24:20. Roomalaiset tuhosivat Jerusalemin vuonna 70 eli noin 40 vuotta Kristuksen kuoleman jälkeen. Jeesus toivoi kansansa rukoilevan, ettei heidän tarvitsisi paeta talvisaikaan eikä sapattina, niin että he välttyisivät Herran pyhänä sapattina rauhattomuudelta ja kaikelta puuhalta ja vaivalta, mikä liittyy pakenemiseen. Kristus ei olisi voinut sanoa näin, hän ei olisi voinut kehoittaa lapsiaan rukoilemaan, ettei heidän pakonsa tapahtuisi sapattina, jos seitsemäs päivä hänen kuolemassaan olisi lakannut olemasta lepo-ja pyhäpäivä. Mutta kun hän toivoi päivää pidettävän Jumalan pyhän lain mukaisesti pyhäpäivänä ja vielä 40 vuotta hänen kuolemansa ja ylösnousemuksensa ja taivaaseenastumisensa jälkeen. Tämä ainoakin Jeesuksen lausunto, mikä on sopusoinnussa hänen elämänsä ja oppinsa kanssa, kumoaa täydellisesti kaikki puheet ja väitteet siitä, että sapatti olisi poistettu Jeesuksen kuoleman yhteydessä. Suokoon Jumala, että kaikki jotka rakastavat totuutta ja häntä joka osti meidät verellään, näkisivät ja ymmärtäisivät tämän ja saisivat voimaa korkeudesta seuratakseen totuutta ja valoa, vaikka suuri enemmistö sitä vastustaakin!

26

450

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uteljas
    • tiedejermu

      Jeesus ei viettänyt adventistien omaksumaa Ellen-sapattia. Sen voi kuka tahansa lukea Raamatusta.

      • Herran sinun Jumalasi Sapatin. Mainitsemasi Ellen sapatti kuuluu noihin herjan heittoihin. Jättihän Keisari Konstantine oman aurinko sapattinsa kristityille. Auringon päivää kutsutaan jo nykyisin Kristittyjen sapatiksi. Raamattu mainitsee Nimroodin sunnuntai sapatin isäksi Mytölokia legendojen mukaan. Nimrood metsästi ihmissieluja omaan uskoonsa, kuten Kantolakin tekee. Tämä pakanallinen sunnuntai Sapatti juontaa alkunsa Demoonien palvonnasta. 250 vuotta Paavalin teloituksen jälkeen Kristuksen kansalleen perinnöksi jättämä sapatti naulittiin ristille, kuten Jeesuskin Sapatin antaja oli teloitettu. Keisari konstantiniuksen antamaan määräykseen kuoli melkein sapatti vuonna 321 7 päivä Maaliskuuta. Kuitenkin kaikesta huolimatta on Kristikansassa ollut piskuinen lauma, joka ei ole notkistanut polviaan Jumalan pojan viransijaisen Jumaluudelle, jota melkein kaikki pakanuudella vihityt Kristityt kunniansa antavat. Historia todistaa, kuinka Julmaksi on Kristillisyys muuttunut. Ilmestyskirjan valkoinen hevonen alkoi muuttaa väriään hallavaan hevoseen ja, niin edelleen. inkvisiittiot Panivat toimeen julmia tuomioita todellisia kristittyjä kohtaan. Jeesuksen nimeä kantavasta uskonnosta tuli teurastuslaitos-uskonto. Koko kirkkolaitos toimi Kristuksen uskon häpäisiänä. Eipä siis mikään ihme, jos tämä kauhu uskonto valmisti rinnalleen toisen kauhun, tuon Muslemien orjauus uskonnon. Eipä heistä kummastakaan liene mitään suuria mairittelevia lausuntoja sanottavana. Herjaamisen taidon osaavat molemmat Ismaelin veljekset opikseen ottaneet. Pahan teossa ovat molemmat veljiä keskenään. Todellista rauhaa ei maailmaan koskaan tule, Koska ihmisten mielet ovat taipuneet pahuuden alle.


      • hirvas
        Una-Fortuna2 kirjoitti:

        Herran sinun Jumalasi Sapatin. Mainitsemasi Ellen sapatti kuuluu noihin herjan heittoihin. Jättihän Keisari Konstantine oman aurinko sapattinsa kristityille. Auringon päivää kutsutaan jo nykyisin Kristittyjen sapatiksi. Raamattu mainitsee Nimroodin sunnuntai sapatin isäksi Mytölokia legendojen mukaan. Nimrood metsästi ihmissieluja omaan uskoonsa, kuten Kantolakin tekee. Tämä pakanallinen sunnuntai Sapatti juontaa alkunsa Demoonien palvonnasta. 250 vuotta Paavalin teloituksen jälkeen Kristuksen kansalleen perinnöksi jättämä sapatti naulittiin ristille, kuten Jeesuskin Sapatin antaja oli teloitettu. Keisari konstantiniuksen antamaan määräykseen kuoli melkein sapatti vuonna 321 7 päivä Maaliskuuta. Kuitenkin kaikesta huolimatta on Kristikansassa ollut piskuinen lauma, joka ei ole notkistanut polviaan Jumalan pojan viransijaisen Jumaluudelle, jota melkein kaikki pakanuudella vihityt Kristityt kunniansa antavat. Historia todistaa, kuinka Julmaksi on Kristillisyys muuttunut. Ilmestyskirjan valkoinen hevonen alkoi muuttaa väriään hallavaan hevoseen ja, niin edelleen. inkvisiittiot Panivat toimeen julmia tuomioita todellisia kristittyjä kohtaan. Jeesuksen nimeä kantavasta uskonnosta tuli teurastuslaitos-uskonto. Koko kirkkolaitos toimi Kristuksen uskon häpäisiänä. Eipä siis mikään ihme, jos tämä kauhu uskonto valmisti rinnalleen toisen kauhun, tuon Muslemien orjauus uskonnon. Eipä heistä kummastakaan liene mitään suuria mairittelevia lausuntoja sanottavana. Herjaamisen taidon osaavat molemmat Ismaelin veljekset opikseen ottaneet. Pahan teossa ovat molemmat veljiä keskenään. Todellista rauhaa ei maailmaan koskaan tule, Koska ihmisten mielet ovat taipuneet pahuuden alle.

        käytännössä ja raamatullisin perustein Herran sinun Jumalasi sapatilla? Mitä se tarkoittaa arkipäivää elävälle suomalaiselle?


      • IDENEB
        hirvas kirjoitti:

        käytännössä ja raamatullisin perustein Herran sinun Jumalasi sapatilla? Mitä se tarkoittaa arkipäivää elävälle suomalaiselle?

        Ja tietysti kaikkina päivinä, sillä ei voi olla vanhurskas, iloinen ja rauhaisa vain sapattina.


    • hirvas

      tutkiessa pitää ottaa huomioon, milloin, missä tilanteessa, kenelle ja miksi jotkut asiat on tehty. Meidän on tutkittava ensin, miksi vain israelilaisilla ja heidän kanssaan samassa yhteisössä asuvien (muukalaisten) oli pidettävä sapatti? Miksei esimerkiksi egyptiläisillä, babylonialaisilla, tai skandinaaveilla ei Jeesuksen aikana ollut sapatinpäivää? Se selviää Raamatusta, ja vain Raamatusta. Jumala valitsi kansakseen Israelin, ja teki liiton heidän kanssaan, siis vain heidän kanssaan, kuten Raamattu todistaa. 2. Moos. 31:13 "Puhu israelilaisille ja sano: Pitäkää minun sapattini, sillä se on merkkinä meidän välillämme, MINUN ja TEIDÄN, SUKUPOLVESTA SUKUPOLVEEN, tietääksenne, että minä olen Herra, joka pyhitän teidät. Tämä ei ole ainoa kohta Raamatussa, missä tämä todistetaan. Eli Jumala ei tehnyt liittoa pakanakansojen vaan oman nimikkokansan Israelin kanssa. Koska Jeesus oli lihansa puolesta Daavidin sukua, Hän oli myös lainalainen israelilainen. Hänen piti noudattaa kaikessa Jumalan israelilaisille antamia käskyjä ja sääntöjä. Näin toimittiin Jeesuksenkin kohdalla sillä... Luuk.2:21-24 21 Kun sitten kahdeksan päivää oli kulunut ja lapsi oli YMPÄRILEIKATTAVA, annettiin hänelle nimi Jeesus, jonka enkeli oli hänelle antanut, ennenkuin hän sikisi äitinsä kohdussa. 22 Ja kun heidän puhdistuspäivänsä, Mooseksen LAIN mukaan, olivat täyttyneet, veivät he hänet ylös Jerusalemiin asettaaksensa hänet Herran eteen 23 ,niinkuin on kirjoitettuna HERRAN LAISSA: "Jokainen miehenpuoli, joka avaa äidinkohdun, luettakoon Herralle pyhitetyksi" - 24 ja UHRATAKSENSA, niinkuin Herran LAISSA on säädetty, PARIN METSÄKYYHKYSIÄ tai KAKSI KYYHKYSENPOIKAA. Kun täällä keskustellaan sapatista, niin sinällään siinä ei ole mitään pahaa, tottahan kaikesta voi keskustella. Mutta mikäli keskustelua ohjaa esimerkiksi uskonnollisen liikkeen tapa ja tulkinta pyhästä sanasta, se ei välttämättä ole Jumalan totuutta. Niinpä itse en pidä sapattia, koska uskon Jumalan sanaan. Se ilmoittaa, että sapatti on merkki Jumalan ja israelilaisten välillä solmitusta liitosta. Ja näin se todellisuudessa onkin, mikäli ihminen toteaa sen itse Raamatusta, ilman ulkopuolista tulkintaa. Se, että Jeesus piti sapattia, johtui pelkästään siitä, että Hän oli ympärileikattu israelilainen, jota koski Jumalan tekemä liitto. Koska fariseukset ja kirjanoppineet suorastaan kyttäsivät Jeesuksen tekemisiä ja "lain rikkomisia", niin siinä vaiheessa myös Jeesus parantamalla sairaan todisti, ettei laki ollut kirjaimellinen. Koska Hän tiesi jo, että uusi liitto tulee muuttamaan myös pakanoiden osalta vaatimuksen sapatin pitämisestä. Siksipä Hän ilmoitti olevansa sapatin Herra. Sapatti ei ole pelastuskysmys, mutta jos Jumalan antamaa käskyä toteutetaan kirjaimellisesti, niin israelilaisten on pidettävä sapatti "sukupolvesta sukupolveen". Siis niin kauan kuin sitä kansaa on olemassa, muille Jumala ei käskyä ole koskaan antanut.

      • Kristuksen kuollessa ristillä, siellä hän teki molemmat ( juutalaiset ja pakanat) yhdeksi ja purki eroittavan väliseinän, nimittäin vihollisuuden, kun hän omassa lihassaan teki tehottomaksi käskyjen lain säädöksinensa, luodakseen itsessänsä nuo kaksi yhdeksi uudeksi ihmiseksi, tehden rauhan, ja yhdessä ruumissa sovittaakseen molemmat Jumalan kanssa ristin kautta, kuollettaen itsensä kautta vihollisuuden. Ef. 2: 14-16. Vanhaan aikaan oli juutalaisten ja pakanoiden välinen ero syvä ja jyrkkä. Sen täytyi olla sellainen, koska jumal usko ja totuus oli säilytettävä puhtaana pienen kansan keskuudessa, jota pakanat kaikkialla ympäröivät. Mutta kun Kristus tuli ja evankeliumin valo ja totuus oli loistava koko maailmaan, täytyi tämä ero hävittää ja tämä väliseinä purkaa. Se laki, joka teki heidät erikoiseksi kansaksi, täytyi myös lakkauttaa kaikiksi ajoiksi, koska se kokonaisuudessaan esikuvasi häntä, joka oli tuleva, Kristusta. Siitä laista Paavali puhuu Galatalaiskirjeessä sanoessaan, että joka ympärileikkauttaa itsensä, on velvollinen täyttämään koko lain. Onhan selvää, että jos he saattoivat vanhurskautua uhraamalla eläimen verta tai ruokauhreja, juomauhreja, suitsutusta ja kaikkea muuta asiaan kuuluvaa, silloin ei tarvittu Kristusta eikä hänen sovintokuolemaansa ristillä. Silloin olisi tultu vanhurskaaksi teoista, ja armo olisi käynyt tarpeettomaksi. Mooseksen laille, seremonialaille ja koko kuvien ja varjojen järjestelmälle apostoli antaa heikkojen ja köyhien alkeisvoimien nimityksen. Gal.4:9. Sinä aikana monet orjailivat sen alaisuudessa noudattamalla kaikkia sen raskaita käskyjä ja säädöksiä ja ottamalla vaarin päivistä ja kuukausista ja juhla-ajoista ja vuosista, jae, 10. Juhla-ajat, jotka niinikään kuuluivat varjolain järjestelmään, katosivat uhrien mukana, ja niin kävi myös monille seremoniaalisille sapateille, jotka liittyivät juhla-aikoihin. Niin, vieläpä uudenkuun juhlan ja riemuvuodenkin täytyi varjoina väistyä evankeliumin auringon tieltä. Monet jopa sanan julistajatkin näyttävät käsittävän hyvin heikosti, mikä suuri ja ratkaiseva ero on Jumalan lain, kymmenien käskyjen, Mooseksen lain välillä. Sinä hetkenä, jona Jeesus kuoli ristillä, toinen niistä LAKKASI, ja toinen VAHVISTETTIIN. Toinen tuli tehottomaksi, ja toinen on vielläkin YHTÄ PYHÄ JA LOUKKAAMATON.


      • hirvas
        anne-elina kirjoitti:

        Kristuksen kuollessa ristillä, siellä hän teki molemmat ( juutalaiset ja pakanat) yhdeksi ja purki eroittavan väliseinän, nimittäin vihollisuuden, kun hän omassa lihassaan teki tehottomaksi käskyjen lain säädöksinensa, luodakseen itsessänsä nuo kaksi yhdeksi uudeksi ihmiseksi, tehden rauhan, ja yhdessä ruumissa sovittaakseen molemmat Jumalan kanssa ristin kautta, kuollettaen itsensä kautta vihollisuuden. Ef. 2: 14-16. Vanhaan aikaan oli juutalaisten ja pakanoiden välinen ero syvä ja jyrkkä. Sen täytyi olla sellainen, koska jumal usko ja totuus oli säilytettävä puhtaana pienen kansan keskuudessa, jota pakanat kaikkialla ympäröivät. Mutta kun Kristus tuli ja evankeliumin valo ja totuus oli loistava koko maailmaan, täytyi tämä ero hävittää ja tämä väliseinä purkaa. Se laki, joka teki heidät erikoiseksi kansaksi, täytyi myös lakkauttaa kaikiksi ajoiksi, koska se kokonaisuudessaan esikuvasi häntä, joka oli tuleva, Kristusta. Siitä laista Paavali puhuu Galatalaiskirjeessä sanoessaan, että joka ympärileikkauttaa itsensä, on velvollinen täyttämään koko lain. Onhan selvää, että jos he saattoivat vanhurskautua uhraamalla eläimen verta tai ruokauhreja, juomauhreja, suitsutusta ja kaikkea muuta asiaan kuuluvaa, silloin ei tarvittu Kristusta eikä hänen sovintokuolemaansa ristillä. Silloin olisi tultu vanhurskaaksi teoista, ja armo olisi käynyt tarpeettomaksi. Mooseksen laille, seremonialaille ja koko kuvien ja varjojen järjestelmälle apostoli antaa heikkojen ja köyhien alkeisvoimien nimityksen. Gal.4:9. Sinä aikana monet orjailivat sen alaisuudessa noudattamalla kaikkia sen raskaita käskyjä ja säädöksiä ja ottamalla vaarin päivistä ja kuukausista ja juhla-ajoista ja vuosista, jae, 10. Juhla-ajat, jotka niinikään kuuluivat varjolain järjestelmään, katosivat uhrien mukana, ja niin kävi myös monille seremoniaalisille sapateille, jotka liittyivät juhla-aikoihin. Niin, vieläpä uudenkuun juhlan ja riemuvuodenkin täytyi varjoina väistyä evankeliumin auringon tieltä. Monet jopa sanan julistajatkin näyttävät käsittävän hyvin heikosti, mikä suuri ja ratkaiseva ero on Jumalan lain, kymmenien käskyjen, Mooseksen lain välillä. Sinä hetkenä, jona Jeesus kuoli ristillä, toinen niistä LAKKASI, ja toinen VAHVISTETTIIN. Toinen tuli tehottomaksi, ja toinen on vielläkin YHTÄ PYHÄ JA LOUKKAAMATON.

        kanssani tästä samaa mieltä? Gal. 5:14 Sillä kaikki laki on täytetty yhdessä käskysanassa, tässä: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi".


      • saskutiiät
        anne-elina kirjoitti:

        Kristuksen kuollessa ristillä, siellä hän teki molemmat ( juutalaiset ja pakanat) yhdeksi ja purki eroittavan väliseinän, nimittäin vihollisuuden, kun hän omassa lihassaan teki tehottomaksi käskyjen lain säädöksinensa, luodakseen itsessänsä nuo kaksi yhdeksi uudeksi ihmiseksi, tehden rauhan, ja yhdessä ruumissa sovittaakseen molemmat Jumalan kanssa ristin kautta, kuollettaen itsensä kautta vihollisuuden. Ef. 2: 14-16. Vanhaan aikaan oli juutalaisten ja pakanoiden välinen ero syvä ja jyrkkä. Sen täytyi olla sellainen, koska jumal usko ja totuus oli säilytettävä puhtaana pienen kansan keskuudessa, jota pakanat kaikkialla ympäröivät. Mutta kun Kristus tuli ja evankeliumin valo ja totuus oli loistava koko maailmaan, täytyi tämä ero hävittää ja tämä väliseinä purkaa. Se laki, joka teki heidät erikoiseksi kansaksi, täytyi myös lakkauttaa kaikiksi ajoiksi, koska se kokonaisuudessaan esikuvasi häntä, joka oli tuleva, Kristusta. Siitä laista Paavali puhuu Galatalaiskirjeessä sanoessaan, että joka ympärileikkauttaa itsensä, on velvollinen täyttämään koko lain. Onhan selvää, että jos he saattoivat vanhurskautua uhraamalla eläimen verta tai ruokauhreja, juomauhreja, suitsutusta ja kaikkea muuta asiaan kuuluvaa, silloin ei tarvittu Kristusta eikä hänen sovintokuolemaansa ristillä. Silloin olisi tultu vanhurskaaksi teoista, ja armo olisi käynyt tarpeettomaksi. Mooseksen laille, seremonialaille ja koko kuvien ja varjojen järjestelmälle apostoli antaa heikkojen ja köyhien alkeisvoimien nimityksen. Gal.4:9. Sinä aikana monet orjailivat sen alaisuudessa noudattamalla kaikkia sen raskaita käskyjä ja säädöksiä ja ottamalla vaarin päivistä ja kuukausista ja juhla-ajoista ja vuosista, jae, 10. Juhla-ajat, jotka niinikään kuuluivat varjolain järjestelmään, katosivat uhrien mukana, ja niin kävi myös monille seremoniaalisille sapateille, jotka liittyivät juhla-aikoihin. Niin, vieläpä uudenkuun juhlan ja riemuvuodenkin täytyi varjoina väistyä evankeliumin auringon tieltä. Monet jopa sanan julistajatkin näyttävät käsittävän hyvin heikosti, mikä suuri ja ratkaiseva ero on Jumalan lain, kymmenien käskyjen, Mooseksen lain välillä. Sinä hetkenä, jona Jeesus kuoli ristillä, toinen niistä LAKKASI, ja toinen VAHVISTETTIIN. Toinen tuli tehottomaksi, ja toinen on vielläkin YHTÄ PYHÄ JA LOUKKAAMATON.

        Vanhaan aikaan oli juutalaisten ja pakanoiden välinen ero syvä ja jyrkkä. Sen täytyi olla sellainen, koska jumal usko ja totuus oli säilytettävä puhtaana pienen kansan keskuudessa, jota pakanat kaikkialla ympäröivät. Tuo yllä on lainausta sinulta. Miksi te puhutte siitä, miten luulette asian olevan maassa, kun Jeesus opetti sitä joka on ylhäältä? Johanneksen evankeliumi: 3:12 Jos ette usko, kun minä puhun teille maallisista, kuinka te uskoisitte, jos minä puhun teille taivaallisista? Ei Jeesus tullut maallisten erilaisuuden syiden poistajaksi vaan kaikki mitä muuttui, on kyse hengellisestä asetelmasta. Te olette ihan pihalla UTn hengellisyydestä. Sen osoitti sinun viestisi. Jeesuksen sovitus on sitä, "että Jumala sovitti maailman itsensä kanssa Jeesuksessa Kristuksessa".


      • anti-kristitty
        anne-elina kirjoitti:

        Kristuksen kuollessa ristillä, siellä hän teki molemmat ( juutalaiset ja pakanat) yhdeksi ja purki eroittavan väliseinän, nimittäin vihollisuuden, kun hän omassa lihassaan teki tehottomaksi käskyjen lain säädöksinensa, luodakseen itsessänsä nuo kaksi yhdeksi uudeksi ihmiseksi, tehden rauhan, ja yhdessä ruumissa sovittaakseen molemmat Jumalan kanssa ristin kautta, kuollettaen itsensä kautta vihollisuuden. Ef. 2: 14-16. Vanhaan aikaan oli juutalaisten ja pakanoiden välinen ero syvä ja jyrkkä. Sen täytyi olla sellainen, koska jumal usko ja totuus oli säilytettävä puhtaana pienen kansan keskuudessa, jota pakanat kaikkialla ympäröivät. Mutta kun Kristus tuli ja evankeliumin valo ja totuus oli loistava koko maailmaan, täytyi tämä ero hävittää ja tämä väliseinä purkaa. Se laki, joka teki heidät erikoiseksi kansaksi, täytyi myös lakkauttaa kaikiksi ajoiksi, koska se kokonaisuudessaan esikuvasi häntä, joka oli tuleva, Kristusta. Siitä laista Paavali puhuu Galatalaiskirjeessä sanoessaan, että joka ympärileikkauttaa itsensä, on velvollinen täyttämään koko lain. Onhan selvää, että jos he saattoivat vanhurskautua uhraamalla eläimen verta tai ruokauhreja, juomauhreja, suitsutusta ja kaikkea muuta asiaan kuuluvaa, silloin ei tarvittu Kristusta eikä hänen sovintokuolemaansa ristillä. Silloin olisi tultu vanhurskaaksi teoista, ja armo olisi käynyt tarpeettomaksi. Mooseksen laille, seremonialaille ja koko kuvien ja varjojen järjestelmälle apostoli antaa heikkojen ja köyhien alkeisvoimien nimityksen. Gal.4:9. Sinä aikana monet orjailivat sen alaisuudessa noudattamalla kaikkia sen raskaita käskyjä ja säädöksiä ja ottamalla vaarin päivistä ja kuukausista ja juhla-ajoista ja vuosista, jae, 10. Juhla-ajat, jotka niinikään kuuluivat varjolain järjestelmään, katosivat uhrien mukana, ja niin kävi myös monille seremoniaalisille sapateille, jotka liittyivät juhla-aikoihin. Niin, vieläpä uudenkuun juhlan ja riemuvuodenkin täytyi varjoina väistyä evankeliumin auringon tieltä. Monet jopa sanan julistajatkin näyttävät käsittävän hyvin heikosti, mikä suuri ja ratkaiseva ero on Jumalan lain, kymmenien käskyjen, Mooseksen lain välillä. Sinä hetkenä, jona Jeesus kuoli ristillä, toinen niistä LAKKASI, ja toinen VAHVISTETTIIN. Toinen tuli tehottomaksi, ja toinen on vielläkin YHTÄ PYHÄ JA LOUKKAAMATON.

        Tuo ei toimi... adventistit niin kuin muutkin kristityt käytännössä pitävät muitakin käskyjä VT:sta kuin kymmenen käskyä ja matkivat sieltä kaikenlaista muutakin. Ainakin nimellisesti kuten esimerkiksi kymmenyksien kohdalla. Jos kaikki paitsi moraalilaki on kumottu, niin miksi pitää mitään muuta? Vai onko noihin poikkeuksiinkin hyvät perustelut olemassa? Mikä niissä kahdessa tekstissä, joissa kymmenen käskyä on, antaa sen kuvan, että se on jotenkin yleispätevä tai että sen oikeasti voi erottaa ympäröivästä tekstistä ja antaa sille toisenlainen merkitys ja sitovuus? Vaikka kuinka tarkasti nykyään yritän sitä tekstiä katsoa, jossa kymmenen käskyä "annetaan", en minä näe siinä mitään sellaista, joka oikeuttaisi sen ajatuksen, että kyse on jostain muusta kuin siitä, että Jahve tekee siinä laillisesti sitovan sopimuksen ehtoineen, velvoitteineen ja lupauksineen kanssa heikomman osapuolen kanssa. Mitä enemmän katson asiaa, sitä enemmän näyttää siltä, että evankeliumi, eli ilosanoma tulevasta Jumalan valtakunnasta ja messiaasta, oli maailmassa jo kauan ennen kuin Jeesus syntyi. Eikö tuo väliseinäkään juutalaisten ja pakanoiden välillä ei ikinä edes toiminut kunnolla. Ei tarvitse paljoa lukea VT:ia tai UT:ia, niin huomaa kansan keskuudessa pakanoilta lainattuja tapoja ja ajattelutapoja. Kristuksen sovintokuolema ristillä? Katsonpi tuota asiaa mistä suunnasta tahansa on minun mahdoton nähdä tuossa tulkinnassasi Jeesuksen ristinkuolemasta mitään muuta kuin latinalainen sovitusoppi täydessä voimassaan ja moralismissaan (eli legalismissaan) ilman armoa tai anteeksiantamusta. Jeesus korjasi ihmisen ja Jumalan välit, mutta se ajatus, että Jeesus ihan kirjaimellisesti kärsi Jumalan lain mukaiset rangaistukset ihmiskunnan synneistä on vähintäänkin kyseenalainen eikä millään tavalla tee Jumalasta oikeudenmukaisempaa.


      • anti-kristitty
        saskutiiät kirjoitti:

        Vanhaan aikaan oli juutalaisten ja pakanoiden välinen ero syvä ja jyrkkä. Sen täytyi olla sellainen, koska jumal usko ja totuus oli säilytettävä puhtaana pienen kansan keskuudessa, jota pakanat kaikkialla ympäröivät. Tuo yllä on lainausta sinulta. Miksi te puhutte siitä, miten luulette asian olevan maassa, kun Jeesus opetti sitä joka on ylhäältä? Johanneksen evankeliumi: 3:12 Jos ette usko, kun minä puhun teille maallisista, kuinka te uskoisitte, jos minä puhun teille taivaallisista? Ei Jeesus tullut maallisten erilaisuuden syiden poistajaksi vaan kaikki mitä muuttui, on kyse hengellisestä asetelmasta. Te olette ihan pihalla UTn hengellisyydestä. Sen osoitti sinun viestisi. Jeesuksen sovitus on sitä, "että Jumala sovitti maailman itsensä kanssa Jeesuksessa Kristuksessa".

        Muuten olen samaa mieltä, mutta tuo "UT:n hengellisyys" on asia, jota minun mielestä ei ole olemassakaan. Jeesuksen, Paavalin ja muiden hengellisyys on nähdäkseni sitä täysin samaa hengellisyyttä kuin VT:n hengellisyys. Vai onko olemassa joku hyvä perustelu sille, miksi minun pitäisi ajatella toisin?


      • Anne-Elinalle
        anne-elina kirjoitti:

        Kristuksen kuollessa ristillä, siellä hän teki molemmat ( juutalaiset ja pakanat) yhdeksi ja purki eroittavan väliseinän, nimittäin vihollisuuden, kun hän omassa lihassaan teki tehottomaksi käskyjen lain säädöksinensa, luodakseen itsessänsä nuo kaksi yhdeksi uudeksi ihmiseksi, tehden rauhan, ja yhdessä ruumissa sovittaakseen molemmat Jumalan kanssa ristin kautta, kuollettaen itsensä kautta vihollisuuden. Ef. 2: 14-16. Vanhaan aikaan oli juutalaisten ja pakanoiden välinen ero syvä ja jyrkkä. Sen täytyi olla sellainen, koska jumal usko ja totuus oli säilytettävä puhtaana pienen kansan keskuudessa, jota pakanat kaikkialla ympäröivät. Mutta kun Kristus tuli ja evankeliumin valo ja totuus oli loistava koko maailmaan, täytyi tämä ero hävittää ja tämä väliseinä purkaa. Se laki, joka teki heidät erikoiseksi kansaksi, täytyi myös lakkauttaa kaikiksi ajoiksi, koska se kokonaisuudessaan esikuvasi häntä, joka oli tuleva, Kristusta. Siitä laista Paavali puhuu Galatalaiskirjeessä sanoessaan, että joka ympärileikkauttaa itsensä, on velvollinen täyttämään koko lain. Onhan selvää, että jos he saattoivat vanhurskautua uhraamalla eläimen verta tai ruokauhreja, juomauhreja, suitsutusta ja kaikkea muuta asiaan kuuluvaa, silloin ei tarvittu Kristusta eikä hänen sovintokuolemaansa ristillä. Silloin olisi tultu vanhurskaaksi teoista, ja armo olisi käynyt tarpeettomaksi. Mooseksen laille, seremonialaille ja koko kuvien ja varjojen järjestelmälle apostoli antaa heikkojen ja köyhien alkeisvoimien nimityksen. Gal.4:9. Sinä aikana monet orjailivat sen alaisuudessa noudattamalla kaikkia sen raskaita käskyjä ja säädöksiä ja ottamalla vaarin päivistä ja kuukausista ja juhla-ajoista ja vuosista, jae, 10. Juhla-ajat, jotka niinikään kuuluivat varjolain järjestelmään, katosivat uhrien mukana, ja niin kävi myös monille seremoniaalisille sapateille, jotka liittyivät juhla-aikoihin. Niin, vieläpä uudenkuun juhlan ja riemuvuodenkin täytyi varjoina väistyä evankeliumin auringon tieltä. Monet jopa sanan julistajatkin näyttävät käsittävän hyvin heikosti, mikä suuri ja ratkaiseva ero on Jumalan lain, kymmenien käskyjen, Mooseksen lain välillä. Sinä hetkenä, jona Jeesus kuoli ristillä, toinen niistä LAKKASI, ja toinen VAHVISTETTIIN. Toinen tuli tehottomaksi, ja toinen on vielläkin YHTÄ PYHÄ JA LOUKKAAMATON.

        Adventismissa uskotaan että adventistinen iankaikkinen elämä on kymmenessä käskyssä ja kadottavassa sunnuntai pedonmerkissä. Eihän Raamatussa Jeesus opeta että sapatti olisi sinetti joten se jää pirulaisen harhaanjohtavaksi opetukseksi.


      • on näet niin
        anti-kristitty kirjoitti:

        Muuten olen samaa mieltä, mutta tuo "UT:n hengellisyys" on asia, jota minun mielestä ei ole olemassakaan. Jeesuksen, Paavalin ja muiden hengellisyys on nähdäkseni sitä täysin samaa hengellisyyttä kuin VT:n hengellisyys. Vai onko olemassa joku hyvä perustelu sille, miksi minun pitäisi ajatella toisin?

        2:14 Mutta luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on; sillä se on hänelle hullutus, eikä hän voi sitä ymmärtää, koska se on tutkisteltava hengellisesti. 3:1 Niinpä, veljet, minun ei käynyt puhuminen teille niinkuin hengellisille, vaan niinkuin lihallisille, niinkuin pienille lapsille Kristuksessa. Kor. Hengellisesti = filosofisesti Filosofinen tarkoittaa tietyn opinkaavan mukaisuutta. Asiolla on siten jokin periaatteellisuuden laki jota joutuu opettamaan/opettelemaan. Älä sitten sekoita tätä siihen mitä ihmiset opettavat eri lahkojen oppeina.


      • jokaiselle päivälle
        on näet niin kirjoitti:

        2:14 Mutta luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on; sillä se on hänelle hullutus, eikä hän voi sitä ymmärtää, koska se on tutkisteltava hengellisesti. 3:1 Niinpä, veljet, minun ei käynyt puhuminen teille niinkuin hengellisille, vaan niinkuin lihallisille, niinkuin pienille lapsille Kristuksessa. Kor. Hengellisesti = filosofisesti Filosofinen tarkoittaa tietyn opinkaavan mukaisuutta. Asiolla on siten jokin periaatteellisuuden laki jota joutuu opettamaan/opettelemaan. Älä sitten sekoita tätä siihen mitä ihmiset opettavat eri lahkojen oppeina.

        JEESUKSEMME SANOI: "Näissä kahdessa (=KAHDESSA!) KÄSKYSSÄ riippuu KAIKKI LAKI ja profeetat". ONKO LAKINA YLIMPÄNÄ LOISTAVA SAPATTISINETTI JA SAPATTIKÄSKY? Jeesus ei opettanut että sunnuntai olisi saatanan päivä pedonmerkkeineen.


      • hirvas kirjoitti:

        kanssani tästä samaa mieltä? Gal. 5:14 Sillä kaikki laki on täytetty yhdessä käskysanassa, tässä: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi".

        Että, neljästä ensimmäisestä käskystä esitetään korkein periaate: Rakasta Jumalaa koko sydämmestäsi. Kuudesta viimeisestä saadaan yhdisteinä seuraava periaate: Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi. Kaikki kymmenen käskyä sisältyvät siis tähän periaatteeseen: Rakasta Jumalaa ja lähimmäistäsi. Ks. Matt.22:36-40.


      • hirvas
        anne-elina kirjoitti:

        Että, neljästä ensimmäisestä käskystä esitetään korkein periaate: Rakasta Jumalaa koko sydämmestäsi. Kuudesta viimeisestä saadaan yhdisteinä seuraava periaate: Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi. Kaikki kymmenen käskyä sisältyvät siis tähän periaatteeseen: Rakasta Jumalaa ja lähimmäistäsi. Ks. Matt.22:36-40.

        ihmispäätelmä, eikä lakia sinällään tarvitse enää kukaan. Se on tarpeeton täytetty laki. Yhteiskunta toimii esivallan asettamien lakien voimalla, joille Jumalaa rakastava ihminen on kuuliainen.


      • huoleti
        anne-elina kirjoitti:

        Että, neljästä ensimmäisestä käskystä esitetään korkein periaate: Rakasta Jumalaa koko sydämmestäsi. Kuudesta viimeisestä saadaan yhdisteinä seuraava periaate: Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi. Kaikki kymmenen käskyä sisältyvät siis tähän periaatteeseen: Rakasta Jumalaa ja lähimmäistäsi. Ks. Matt.22:36-40.

        Eihän meille kuulu teidän viettotapanne. Mutta siinä teette väärin kun tulette meille syöttämään valheitanne.


      • lukenut..
        huoleti kirjoitti:

        Eihän meille kuulu teidän viettotapanne. Mutta siinä teette väärin kun tulette meille syöttämään valheitanne.

        ei ne kuulukkaan muille kun Jumalan omille ja sinä et sitten kuulu Jumalan omiin, näinhän sinä itse todistit omilla sanoillasi.


      • IDENEB

        " Sapatti ei ole pelastuskysmys, mutta jos Jumalan antamaa käskyä toteutetaan kirjaimellisesti, niin israelilaisten on pidettävä sapatti "sukupolvesta sukupolveen". Siis niin kauan kuin sitä kansaa on olemassa, muille Jumala ei käskyä ole koskaan antanut. "


      • hirvas kirjoitti:

        kanssani tästä samaa mieltä? Gal. 5:14 Sillä kaikki laki on täytetty yhdessä käskysanassa, tässä: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi".

        Gal. 6:2 Kantakaa toistenne kuormia, ja niin te täytätte Kristuksen lain. Mutta ei kantaminen pelkästään sapattiin saa rajoittua. Ehkä kuitenkin tuplasti silloin. Semmoisen lähimmäistä muistavan sapatin pitää ulottua jokaiseen päivään. Ja niin on Jumalan kansalle IKUINEN sapatinlepo tuleva.


      • IDENEB
        hirvas kirjoitti:

        ihmispäätelmä, eikä lakia sinällään tarvitse enää kukaan. Se on tarpeeton täytetty laki. Yhteiskunta toimii esivallan asettamien lakien voimalla, joille Jumalaa rakastava ihminen on kuuliainen.

        Kymmenen käskyö on Israelin perustuslaki ollut. Nykyään meilläpäin tarvitaan hieman tarkempia lakeja. Kiitos Jumalan asettaman esivallan, että niitä on ja valvotaan.


      • asia on juuri näin
        hirvas kirjoitti:

        ihmispäätelmä, eikä lakia sinällään tarvitse enää kukaan. Se on tarpeeton täytetty laki. Yhteiskunta toimii esivallan asettamien lakien voimalla, joille Jumalaa rakastava ihminen on kuuliainen.

        Noissa kahdessa mainitsemassasi käskyssä rippuvat kaikki laki ja profeetat. Eikö Jeesus juuri siten sanonutkin? Ne sisältävät jumalallisen tahdon aölusta loppuun.


      • tietävä..
        IDENEB kirjoitti:

        " Sapatti ei ole pelastuskysmys, mutta jos Jumalan antamaa käskyä toteutetaan kirjaimellisesti, niin israelilaisten on pidettävä sapatti "sukupolvesta sukupolveen". Siis niin kauan kuin sitä kansaa on olemassa, muille Jumala ei käskyä ole koskaan antanut. "

        Jos Jeesuksen kuollessa ristillä meni uhritoimitukset Israelilaisilta, niin kyllä se kymmenen käskyn laki meni heiltä myös, ei heidän tarvitse kymmentä käskyä kunnioittaa yhtään enenpää kuin pakanoidenkaan, eikä heillä ole enää sapattiakaan, turhia sinä laitat heille kuormia kun et itsekkään niitä halua noudattaa.


    • oletus

      A)Kuka mielestäsi jättää sapatin viettämättä? B)Eikö jokainen vietäkään kaikkia seitsemää päivää? C) Mikä adventistien vietossa tekee päivästä sapatin? D) Miksi adventistit eivät itse noudata sapatista annettuja säädöksiä, jos tapa ratkaisee?

    • >> Voimme lukea kaikki neljä evankeliumia ja koko Uuden testamentin lävitse löytämättä yhtään käskyä tai vähintäkään viittausta siitä, että sapatti, viikon seitsemäs päivä, lakkasi olemasta pyhäpäivä Jeesuksen ristinkuolemasta lähtien.>> Eihän se sapatinvietto juutalaisilla lakannutkaan. Sensijaan pakanakristityt, joka eivät ennen kristityiksi kääntymistään olleet juutalaista sapattia viettäneet, eivät ristittyinäkään alkaneet sitä viettämään vaikka painostusta juutalaiskristittyjen taholta siihen suuntaan olikin. >>Jeesus toivoi kansansa rukoilevan, ettei heidän tarvitsisi paeta talvisaikaan eikä sapattina, niin että he välttyisivät Herran pyhänä sapattina rauhattomuudelta ja kaikelta puuhalta ja vaivalta, mikä liittyy pakenemiseen. >> Nehemia 3:19:n mukaan Jerusalemin portit pidettiin sapattina suljettuina, joten pako kaupungista olisi silloin ollut melko mahdoton. - Sinänsä kysymys on on sekin, voiko noiden evankeliumin toiveiden, "ettei teidän pakonne tapahtuisi talvella eikä sapattina", viittaavan millään tavoin Tiituksen toimeenpanemaan Jerusalemin hävitykseen. Tosiasiassahan aitoperäisistä historiallisen Jeesuksen sanoista meillä on varsin vähän, jos ollenkaan varmaa tietoa.

    • ANNE-ELINA JA JEESUS ... KUIN YÖ JA PÄIVÄ Sapattinakin tuotiin hänen luoksensa usein sairaita ja hän paransi heidät. Tällöin myös hänelle tarjoutui tilaisuus opettaa, mitä on lupa tehdä sapattina. Kunpa anne-elina tarkoittaisikin mitä sanoo. Mutta hänellä on piru takataskussa tai kokira haudattuna johdattelussaan. No joo - Jeesus näyttti, että sapattina saa parantaa. Sitä harrastetaan tänä päivänä paljonkin. Mene ja tee sinä samoin. Eivät lainvartijat siitä pahastuneet. Sanoivat vain ettö 6 arkipäivää sitä sopii tehdä ja sitten sapattina levätä. Kukapa lainvartijoita noin hyvästä neuvosta voisi moittia. Mutta Jeesus kehotti kantamaan myös taakkoja sapattina. Mies joka ei tarvinnut enää rantavuodettaan, totteli, kun Jeesus käski ottaa taakkansa ja mennä halki väkijoukon kotiinsa. Toiset sitä patjaa olisivat tarvinneet siitä lähtien. Mutta Jeesus tahtoi näyttää, etteivät ihmiset saa määräillä toisiaan uskonasioissa - on uskonnonvapaus. Tästäpä lainvalvojat raivostuivat niin, että Raamattu sanoo heidän tehneen päätöksen tappaa Jeesus. Kansa ei enää tottele heitä, jos ei ole pakko. Se tietää heidän valtansa loppua. Joh 5:8-11 8 Jeesus sanoi hänelle: "Nouse, ota vuoteesi ja käy". 9 Ja mies tuli kohta terveeksi ja otti vuoteensa ja kävi. Mutta se päivä oli sapatti. 10 Sentähden juutalaiset sanoivat parannetulle: "Nyt on sapatti, eikä sinun ole lupa kantaa vuodetta". 11 Hän vastasi heille: "Se, joka teki minut terveeksi, sanoi minulle: 'Ota vuoteesi ja käy'."

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

      Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      151
      1893
    2. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

      Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1796
    3. Joensuun (kaupungin) kiusaamisongelma

      Syrjitään, savustetaan ulos ja kiusataan. Pieneen piiriin ei kaikki mahdu. Tehdään elämästä mahdotonta, jolloin ainoa va
      Joensuu
      39
      1634
    4. Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa

      Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu
      Ikävä
      196
      1218
    5. Olen levoton takiasi

      Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      94
      1215
    6. Archie ja Iida ero.

      Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      85
      1188
    7. Evoluutioteoria on varmuudella väärin - monet tutkijat irtisaunoutuvat siitä

      Tutkimuksissa on löytynyt paljon näyttöä siitä, ettei evoluutioteoria ole totta. Monet tutkijat kuitenkin vielä kannatta
      376
      1055
    8. Lakkaa haaveilemasta.

      Oon löytänyt uuden naisen. mieheltä. tutulle. Naiselle.
      Ikävä
      62
      879
    9. Älä stressaa. Rakastan sua

      Eikä tämä tunne mene pois, se on varmaan jo huomattu kumpikin ❤️
      Ikävä
      49
      841
    10. Ois kiva nähdä

      Ja viettää Iltoja sun kanssa
      Ikävä
      50
      836
    Aihe