keskenmeno/ vuoto/ uusi raskaus

muutama kysymys...

Mulla alkoi tänään keskenmenon vuoto ruskeana limaisena vuotona, hcg arvosta tiedetään raskauden keskeytyneen. Voiko mennä kauankin että kunnon vuoto alkaa? Voiko ovulaatio tulla keskenmenon vuodon jälkeen normaalisti 2 vko:n päästä (jos ajatellaan kierron olevan 28pv) vai tuleeko ensin vielä menkat ennen seuraavaa ovulaatiota? Onko hyvä pitää keskenmenon jälkeen taukoa vai heti perään vaan uutta yritystä?

11

2904

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mamma2008

      Kyllä siinä voi mennä useita viikkoja ennenkuin lapsi tulee itsestään ulos ja lähtee vuoto tulemaan. Ystävälläni meni 4 vkoa, mulla ainakin kaksi. Mulla ei tullu vuotoa, ei kipua ei mitään vaan vkolla 11 sattumaultrassa huomattiin ettei sydänääniä enää ole. Vauvan kasvu oli pysähtynyt n vko aiemmin. Sain keskeytyspillereitä yht 8 kpl ja tipan, muttei silti tullut ulos vaikka oli kuollut. Lopulta kaavittiin. Ja se kaavintapäivä oli siis uuden kierron 1 pvä. Se oli selkeää kun tiesi ettei tartte odottaa vaan voi ruveta heti yrittämään uutta lasta tai korkeintaan odottaa yhdet menkat. Ovulaatio voi tulla ihan hyvin 2 vkoa km päästä. Mulle suositeltiin et kaavinnan jälkeen odottais yhdet menkat mut ei ole pakko. JOS ei kaavinta ei tiedä paljonko istukkakudosta jää kohtuun ja se voi tehdä epämuodostumia tms tulevalle vauvalle. Mutta se riippuu kans siitä kuinka pitkällä sun raskaus oli. alkuvaihe 4-6 vkoa ei ole niin kriittinen kun 10-12 esim. Plussaonnea! Sinuna kävisin ultrassa 1-2 kk kuluttua ja odottaisin yhdet menkat väliin. t. Merja

    • mandi86

      Mulla alkoi vuoto su 19.4. ensin rusehtavana tuhruna. Lääkärit sanoi, että ihan normaalia. Kuitenkin torstaina soitin ja kerroin, että vuoto on jo verisempää. Yhä vähäistä eikä hyytymiä eikä kipua missään. Sanoivat silloin jo, että luultavasti menossa kesken. Perjantai-iltana iski kovat maha- ja selkäkivut enkä miehen pyynnöistä huolimatta suostunut lähtemään ensiapuun. Lauantaiyönä heräsin puoli kahden maissa vessahätään. Ensimmäisenä tunsin, kuinka se tuli ulos. RV 10 1. Tunsin ja näin, kuinka pieni rakkautemme ei jaksanut jatkaa... ...näin sen kymmensenttisen möykyn, erotin kädet, jalat, pään... Herätin miehen ja kerroin itkun keskeltä jotenkuten, ettei tiitiäistä enää ole. Vieläkään en suostunut lääkäriin lähteä. Tunnin päästä totesin, että on pakko lähteä. Kipu oli sietämätön ja verta valui. Olin käynyt useaan otteeseen vessassa tuon tunnin aikana ja aina tunsin, kuinka vieläkin jotain tulee ulos... Ensiasusta TAYS:in synnytyspuolen ensiapuun.... Hieman ennen kuusi aamulla pääsin lääkärin vastaanotolle, joka totesi ultrasta "Tyhjää. Ei täällä ole enää kuin jokunen istukan palanen... Kaikki on lähtenyt heti ensimmäisellä kerralla silloin puoli kahden aikaan." Sain lääkkeitä kohdun tyhjennykseen sekä kohdun supistumiseen normaalikokoon sekä kipulääkkeen persuksiin. Sitten käskettiin koittaa nukkua hetken aikaa. Mies valvoi koko ajan rinnallani... Meidän tiitiäinen menehtyi rv 10 1. Sitä kipua ja tuskaa ei vaan kestä. Vieläkin neljä päivää myöhemmin vuoto on kivuliasta ja kipuja on alaselässä ja -mahassa. Mulle kerrottiin, että seuraavat kuukautiset tulevat olemaan myöskin todella kivuliaat ja tulevat noin 6viikkoa keskenmenosta. Yhdet kuukautiset olisi hyvä odottaa, jotta kohtu ja keho tasaantuisi. Meillä alkaa noiden ensimmäisten kuukautisten jälkeen lapsettomuushoidot (tai siis mun 2006-2007 olleet hoidot jatkuvat). Odotamme nuo yhdet kuukautiset ja katselemme sen jälkeen, mikä meillä on henkinen tasapaino: Pystymmekö yrittämään uutta lasta? Olemmeko valmiit? Kestänkö, jos toinenkin päätyy kesken? Liikaa kysymyksiä tällä hetkellä, liikaa tyhjyyttä sisimmissäni... Ja tosiaan, mä oon käynyt aikoinaan hoidoissa lähes vuoden ex-avomieheni kanssa, yrittänyt lasta kaiken kaikkiaan 3vuotta - tämä tiitiäinen oli ensimmäinen, joka tärppäsi

      • Juuri km:n kokenut..

        Nyt tuli kyllä itku, kun luin todella koskettavan kertomuksesi tapahtuneesta. Olen todella pahoillani. :´(


      • desperaaado

        mutta yksi virhe pistää pahasti silmään. Yksikään sikiö tuskin on KYMMENSENTTINEN viikolla 10. Eikä sen kokoinen sikiö nyt noin vaan itsestään edes "valuisi" ulos. Itse sain keskenmenon rv 9 0 ja sikiö oli n 2 cm kokoinen. Mutta, whatever...


      • juurikin niin

        lisäksi pienenä knoppitietona; ei siitä sikiöstä kyllä vielä 10-viikkoisena erota käsiä/jalkoja jne, ei se niin puhtaana sieltä tule. en oikein usko kyllä koko kertomusta, ainakaan noilta osin. eli jos on keskenmeno tapahtunut, niin on kyllä aika paljon sen kulkua väritetty. itsellä km viikoilla 10 2, sikiö vastas viikkoja 8 5, enkä todellakaan nähnyt yhtään kättä/jalkaa tai kymmensenttistä sikiötä.


      • detskui

        Vain detaljitasolla.... vaikka tuon kokoinen olisikin ollut, niin ei ihan valumalla ulos tule. Itsellä km:t viikolla 9 4 sekä 6 1 eikä kummallakaan mitään havaittavia jäännöksiä alkiosta. Toisekseen, 10 cm alkio on vasta viikolla 12-14 tyypin kasvuvauhdista riippuen.


      • desperaaado

        No hyvä, etten ole ainut joka tämän tarinan todenperäisyyttä epäilee. Muutenkin kuulostaa kovin liioitetulta muutkin kohdat kuin tuo sikiön koko. Kauheeta dramasointia. Ei sillä, etteikö se olisi dramaattinen kokemus, mutta harvemmin olen tuon sävyisiin kirjoituksiin aiheesta törmännyt. Surullista vaan, jos joku jaksaa näin vakavalla aiheella leikitellä.. todella ajattelematonta ja itsekästä.

        Sen verran aiempiin kommentteihin haluaisin vielä lisätä (tämä tosin tavallaan tukee tuota epäiltyä tarinaa), että kyllä noillakin viikoilla sikiöstä voi jo huomata raajat ja pään. Itselläni siis sikiöllinen raskaus meni kesken niin, että sikiö tuli ulos rv 9 0. Poimin sen vessanpöntöstä ja ihan selvästi sen kyllä tunnisti sikiöksi. Oli sikiöpussissa, josta se näkyi läpi. Tokihan se ei ihan ihmisruumista vielä muistuttanut, vaan enemmänkin sellanen yhdeksikön mallinen. Iso pää ja jalat ja kädet näkyi sellaisina ihan ohuina tikkuina. Silmien kohdalla mustat pisteet... Karmaisevin ja surullisin näky mitä olen koskaan joutunut kohtaamaan.

        Mutta varmastikaan kaikilla ei vielä noilla viikoilla erotu noinkaan selvästi tai sitten sikiötä ei edes huomaa muun raskausmateriaalin joukosta. Tuulimunissahan sikiötä ei edes ole, itselläkin kaksi ensimmäistä keskenmenoa olivat ilmeisesti tuulimunia enkä mitään sikiötä muistuttavaa huomannutkaan, istukkaa ja muita riekaileita kyllä.

        Nyt neljännen kerran raskaana ja taas vaan odotellaan milloin keskenmeno alkaa. On tämä niin väärin. :(


      • juurikin niin
        desperaaado kirjoitti:

        No hyvä, etten ole ainut joka tämän tarinan todenperäisyyttä epäilee. Muutenkin kuulostaa kovin liioitetulta muutkin kohdat kuin tuo sikiön koko. Kauheeta dramasointia. Ei sillä, etteikö se olisi dramaattinen kokemus, mutta harvemmin olen tuon sävyisiin kirjoituksiin aiheesta törmännyt. Surullista vaan, jos joku jaksaa näin vakavalla aiheella leikitellä.. todella ajattelematonta ja itsekästä.

        Sen verran aiempiin kommentteihin haluaisin vielä lisätä (tämä tosin tavallaan tukee tuota epäiltyä tarinaa), että kyllä noillakin viikoilla sikiöstä voi jo huomata raajat ja pään. Itselläni siis sikiöllinen raskaus meni kesken niin, että sikiö tuli ulos rv 9 0. Poimin sen vessanpöntöstä ja ihan selvästi sen kyllä tunnisti sikiöksi. Oli sikiöpussissa, josta se näkyi läpi. Tokihan se ei ihan ihmisruumista vielä muistuttanut, vaan enemmänkin sellanen yhdeksikön mallinen. Iso pää ja jalat ja kädet näkyi sellaisina ihan ohuina tikkuina. Silmien kohdalla mustat pisteet... Karmaisevin ja surullisin näky mitä olen koskaan joutunut kohtaamaan.

        Mutta varmastikaan kaikilla ei vielä noilla viikoilla erotu noinkaan selvästi tai sitten sikiötä ei edes huomaa muun raskausmateriaalin joukosta. Tuulimunissahan sikiötä ei edes ole, itselläkin kaksi ensimmäistä keskenmenoa olivat ilmeisesti tuulimunia enkä mitään sikiötä muistuttavaa huomannutkaan, istukkaa ja muita riekaileita kyllä.

        Nyt neljännen kerran raskaana ja taas vaan odotellaan milloin keskenmeno alkaa. On tämä niin väärin. :(

        pakko kysyä, että miksi ihmeessä ja miten ylipäänsä saatoit poimia sikiöpussin pöntöstä ja tarkastella sitä???!!!! mulla oli kokoajan pelko, että joudun sen näkemään ja sitten kyllä sen näinkin, mutta vain verisenä epämääräisenä klönttinä, jonka hyvin nopeasti huuhtelin wc-pöntöstä alas enkä todellakaan oisi pystynyt sitä alkaa tutkailemaan tarkemmin. ja sitä tarkoitinkin, että jos haluaa erottaa kädet ja pään yms, niin sitä ei kyllä näe ennen kuin sitä alkaa puhdistelemaan. en vain kuvitellut, että joku todellakin puhdistaa sen.


      • desperaaado
        juurikin niin kirjoitti:

        pakko kysyä, että miksi ihmeessä ja miten ylipäänsä saatoit poimia sikiöpussin pöntöstä ja tarkastella sitä???!!!! mulla oli kokoajan pelko, että joudun sen näkemään ja sitten kyllä sen näinkin, mutta vain verisenä epämääräisenä klönttinä, jonka hyvin nopeasti huuhtelin wc-pöntöstä alas enkä todellakaan oisi pystynyt sitä alkaa tutkailemaan tarkemmin. ja sitä tarkoitinkin, että jos haluaa erottaa kädet ja pään yms, niin sitä ei kyllä näe ennen kuin sitä alkaa puhdistelemaan. en vain kuvitellut, että joku todellakin puhdistaa sen.

        Minun tilanteeni ei nyt ehkä olekaan ihan niin "helppo" kuin teidän muiden... Tuota keskenmenoa ennen takana oli jo kaksi keskenmenoa ja koska tiesin, että kolmannen jälkeen asiaa aletaan tutkimaan, ajattelin että ehkä he voisivat saada sikiöstäkin tutkittua jotain. Siksi tongin sen ylös, varulta. Sitten soitin sairaalaan ja kysyin, voiko sikiöstä saada jotain irti ja minulle sanottiin että kyllä siitä voidaan yrittää tutkia kromosomit. Niinpä vein sen saman tien purkissa sairaalaan samalla kun menin itse tarkastettavaksi. Kaikki tämä tapahtui jonkinlaisessa shokkitilassa ja joku muu olisi varmasti toiminut toisin. Minä tein näin. Loppujen lopuksi sikiötä ei oltu voitu tutkia, koska se oli infektoitunut, mutta parhaassa mahdollisessa tapauksessa siitä olisi voinut saada jotain hyödyllistä tietoa.

        En kadu, että menin sen sieltä pöntöstä noukkimaan ja vielä sen verran tarkastelemaan, että erotin sen muodot. Koska minua tavallaan lohdutti se, että sain nähdä pikkuisen. Se, että näin omin silmin, että siellä oli ollut oikea ihmisenalku, tuo minulle huonoimpina hetkinä toivoa siitä, että voin vielä joskus saada vauvan. Aiemmat raskaudet kun olivat tuulimunia, niin elävä sikiö oli jo edistystä. Eikä sitä tarvinnut juuri mitenkään puhdistella, aika siisti ja läpinäkyvä möykky se oli. Mitä nyt yhdessä kohtaa istukan jämät (kai?) ja verta. Mutta ihan siis sen enempiä ronkkimatta sen kyllä huomasi heti olevan sikiö, ennen kuin ehti edes tajuta katsoneensa. Karmaisevaa se oli silti ja tietenkin toivoisin, etten olisi koskaan joutunut koko keskenmenoa kokemaankaan.


      • juurikin niin
        desperaaado kirjoitti:

        Minun tilanteeni ei nyt ehkä olekaan ihan niin "helppo" kuin teidän muiden... Tuota keskenmenoa ennen takana oli jo kaksi keskenmenoa ja koska tiesin, että kolmannen jälkeen asiaa aletaan tutkimaan, ajattelin että ehkä he voisivat saada sikiöstäkin tutkittua jotain. Siksi tongin sen ylös, varulta. Sitten soitin sairaalaan ja kysyin, voiko sikiöstä saada jotain irti ja minulle sanottiin että kyllä siitä voidaan yrittää tutkia kromosomit. Niinpä vein sen saman tien purkissa sairaalaan samalla kun menin itse tarkastettavaksi. Kaikki tämä tapahtui jonkinlaisessa shokkitilassa ja joku muu olisi varmasti toiminut toisin. Minä tein näin. Loppujen lopuksi sikiötä ei oltu voitu tutkia, koska se oli infektoitunut, mutta parhaassa mahdollisessa tapauksessa siitä olisi voinut saada jotain hyödyllistä tietoa.

        En kadu, että menin sen sieltä pöntöstä noukkimaan ja vielä sen verran tarkastelemaan, että erotin sen muodot. Koska minua tavallaan lohdutti se, että sain nähdä pikkuisen. Se, että näin omin silmin, että siellä oli ollut oikea ihmisenalku, tuo minulle huonoimpina hetkinä toivoa siitä, että voin vielä joskus saada vauvan. Aiemmat raskaudet kun olivat tuulimunia, niin elävä sikiö oli jo edistystä. Eikä sitä tarvinnut juuri mitenkään puhdistella, aika siisti ja läpinäkyvä möykky se oli. Mitä nyt yhdessä kohtaa istukan jämät (kai?) ja verta. Mutta ihan siis sen enempiä ronkkimatta sen kyllä huomasi heti olevan sikiö, ennen kuin ehti edes tajuta katsoneensa. Karmaisevaa se oli silti ja tietenkin toivoisin, etten olisi koskaan joutunut koko keskenmenoa kokemaankaan.

        ok, sitten ymmärrän jotenkin. todella ikävää, että keskenmeno on kohdannu teitä niin monesti, toivottavasti löytyy syy ja voidaan hoitaa, tai niitä ei vain enää tulis vaan seuraava kaveri jaksaa loppuun asti. voimia teille.


      • desperaaado
        juurikin niin kirjoitti:

        ok, sitten ymmärrän jotenkin. todella ikävää, että keskenmeno on kohdannu teitä niin monesti, toivottavasti löytyy syy ja voidaan hoitaa, tai niitä ei vain enää tulis vaan seuraava kaveri jaksaa loppuun asti. voimia teille.

        Sitä mekin toivomme koko sydämestämme. Tutkimuksia on tehty ja viimeisimmälle keskenmenolle on ehkä löytynyt syy, varmoja ei kuitenkaan voida olla. Tutkimukset jäävät nyt kesken, kun raskaustesti näyttää jälleen positiivista. Sitten jos ja kun tämä menee kesken, tutkitaan lisää.

        Tämä on jotain niin järkyttävän vaikeaa ja rankkaa, ettei tätä voi täysin ymmärtää kuin sellainen, joka on käynyt saman läpi. Kiitos kuitenkin tsempistä!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      55
      1806
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      43
      1593
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      51
      1542
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1485
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      5
      1468
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      5
      1384
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      7
      1298
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      11
      1263
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      3
      1142
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      3
      1113
    Aihe