Nastarenkaat

kiellettävä

Vaihdettuani kesärenkaat alle on melutaso taas noussut selvästi. Taas huomaa, millaiseen kuntoon nastarenkaat ovat jyrsineet alfaltin. Pinta on kuin humalaisen muurarin jäljiltä ja sen mukainen on myös rengasmelu. Ratkaisu ongelmaan on yksinkertainen: kielletään nastarenkaiden käyttö kokonaan, kuten mm. Saksassa. Tai säädetään nasternkaille niin suuri vero, että niiden käyttö ei ole taloudellisesti järkevää. Maksun perusteena olisi se, että nastarenkaiden käyttö lisää selvästi tien kulumista ja aiheuttaa siten ylimääräisiä kuluja tien ylläpitäjälle. Olen ajanut kitkarenkailla 10 vuotta yhteensä 500.000 kilometria enkä kertaakaan ole joutunut tilanteeseen, missä olisin kaivannut nastoja. Nastoja suosivat tunnetusti ajotaidottomat Kehä kolmosen eteläpuolen kuljettajat, joilla ei ole minkäänlaista käsitystä ajonopeuden sovittamisesta kelin mukaiseksi. Nämä samat pellet ovat yleensä keskimääräistä parempituloisia, joille "nastavero" (esim. 1.000 €/v) ei olisi mikään rasite. Veroa voitaisiin vuosittain korottaa 1.000 €:lla, ehkäpä ajotaitokin paranisi.

11

1085

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kiki  

      Esim minä ajaisin samoilla renkailla kesät talvet, koska ei se KUMI tiedä, että onko kesä tai talvi, mutta kun LAKI pakottaa laittamaan alle talvirenkaat, niin ei voi mitään...

      • lämpötilan...

        Kumilla X ajaessa on ihan eri asia onko tien pitna -20 vai 40 astetta. Pohjolan kitkoja ei pitäisi käyttää kun tien pinnan lämpötila on yli 20 astetta. Ja kesärengas ei toimi jäällä ja lumella. Kyllä se rengas huomaa kelin ja antaa erilaisen pidon eri kelillä. Eteläsuomen olosuhteissa ympärivuotiseksi renkaaksi kelpaa eurokitka. Ne ovat riittävän hyviä ajettavia myös suomen viileässä kesässä, ja toimivat hyvin talven nollakelissä.


      • Kiki  
        lämpötilan... kirjoitti:

        Kumilla X ajaessa on ihan eri asia onko tien pitna -20 vai 40 astetta. Pohjolan kitkoja ei pitäisi käyttää kun tien pinnan lämpötila on yli 20 astetta. Ja kesärengas ei toimi jäällä ja lumella. Kyllä se rengas huomaa kelin ja antaa erilaisen pidon eri kelillä. Eteläsuomen olosuhteissa ympärivuotiseksi renkaaksi kelpaa eurokitka. Ne ovat riittävän hyviä ajettavia myös suomen viileässä kesässä, ja toimivat hyvin talven nollakelissä.

        Esim kesärenkagas jos 1 maaliskuuta on 5 astetta lämmintä ja sula tiea "jaahas, nyt olen pitävä" mutta jos onkin 20 joulukuuta, ja 5 astetta lämmintä ja sula tie "jaahas, nyt pitää olla tosi liukas" Ei mistään...


      • on talvirengas

        Jos et sattuisi tietämään, niin kitkarengas on talvirengas. Talvirenkaita (kitkat tai nastat) on käytettävä joulu-helmikuussa. Nastarenkaita saa käyttää talvella.


      • lukemaan sinäkin
        Kiki   kirjoitti:

        Esim kesärenkagas jos 1 maaliskuuta on 5 astetta lämmintä ja sula tiea "jaahas, nyt olen pitävä" mutta jos onkin 20 joulukuuta, ja 5 astetta lämmintä ja sula tie "jaahas, nyt pitää olla tosi liukas" Ei mistään...

        Kyllä se kumi tietää tarkalleen mikä lämpötila on ja mitä liukastetta tienpinnalla on.


    • kesärenkailla

      vaikka olis tiet kuinka jäässä. Kokeiltu on tämäkin ja hyvin pysyy auto jäisellä tiellä kesärenkailla kun osaa ajaa hitaasti ja varovasti. Nastarenkaat on ehdottomasti kiellettävä, kumma kun ei ole vielä tajuttu totakaan asiaa tuolla päättävissä elimissä. Syypäitä näihin talven kolareihin ovat ne pässinpäät jotka ajaa liian kovaa vaikka tie olis umpijäässä. Kerronpa tässä esimerkkitapauksen toissatalvelta kun satuin ajelemaan keskellä yötä Espoon Länsiväylällä. Tiellä on 80 km/h rajoitus, ja tapahtumahetkellä ajoradalla oli 10cm lumen ja suolansekaista mäskiä. Ajaminen 80 km/h nopeudella oli mielestäni täysin mahdotonta, koska auto heittelehti ajamaani 60 km/h vauhdilla todella vaarallisesti. Silti takaata tulevat taksit ajoivat urku auki ohitseni hirveessä peräluisussa ja sit ihmetellään ku pelti kolisee.

    • kaikkitietävä--

      tekis mieli sano että x:n pelleksi. verrata nyt saksan olosuhteita ensiksi suomeen. olet itse juuri semmonen hurjapää että pitää pystyä ajamaan kovaa ja kun ne ropisee nastat niin ei niitä ikinä ja vähän vihermaailmanparannustakin on mielessäsi:nastat nostaa asfaltit ilmaan. luepa ensiksi uusin tm joka kertaa että kitkarenkaiden lamelllit nostaa pölyt ilmaan eikä nastat. tuosta vielä että sinäkö muka olet se taitava tilannenopeuden hallitsija joka rälläät työmatkasi kehäIII pitkin ja pärjäät nastoitta ympärivuoden. jos ylläksellä käyt kerran vuodessa pätjäät sielläkin kitkoilla. nastat on sen turvallisuuden takia kuten myös ne turhat turvavasrusteetn 8x tyyneines mistä sinäkin autossasi oot maksanu. ne on juuri sitä harvinaista h hetkeä varten joka ei välttämättä tule koskaan mutta joidenka turva voi olla merkittävä. toivottavasti ole niitä perässäroikkujia jollai a4 lla joka kuvittele olevansa teiden kunkku. teetäpä puolueeton tutkimus niin huomaat faktan että kitkoja suosivat ovat muutenkin niitä liikenteen höyrypäitä kuten tekstistäsi saa käsityksen ja heille kuuluisi ylimääräinen vero koska kuolemaan johtuvia onnettomuuksia en enempi kitkoilla ajettaessa.piste.

      • sentään!

        Hieman kommentteja: 1) En ole "hurjapää että pitää pystyä ajamaan kovaa ja kun ne ropisee nastat niin ei niitä ikinä..." Ajelen ihan normaalia nopeutta, yleensä nopeusrajoitusten ja keliolosuhteiden mukaan. Kilometrejä on takana noin 700.000 eikä yhtään ylinopeussakkoa ole tullut. Yksi kolahdus on sattunut, kun 20 vuotta sitten hirvi tuli eteen. Alla olivat nastarenkaat. 2) "luepa ensiksi uusin tm joka kertaa että kitkarenkaiden lamelllit nostaa pölyt ilmaan eikä nastat". tm:llä tarkoittanet Tekniikan Maailmaa. Uusimmasta numerosta (8/2009) en löytänyt mainitsemaasi juttua kitkojen nostamasta pölystä. Tosiasia on, että nastarenkaat kuluttavat asfalttia moninverroin kitkoja enemmän. 3) "Sinäkö muka olet se taitava tilannenopeuden hallitsija joka rälläät työmatkasi kehäIII pitkin ja pärjäät nastoitta ympärivuoden?" Perusajatus on tämä: hyvällä kelillä voi ajaa nopeusrajoitusten mukaan, liukkaalla ajetaan rauhallisemmin. Enkä aja työmatkaani Kehä III:lla. 4) "Ylläksellä" (Lapissa) käyn useamman kerran vuodessa. Kesällä siellä pärjää ihan kesärenkailla. 5) "Turhat" turvavarusteet: Autossani on vakiona ABS-jarrut, ajovakavuuden hallintajärjestelmä ja jokunen kappale turvatyynyjä. Lisävarusteena on xenox-valot. Mikään näistä ei vaikuta erityisen turhalta varusteelta. Niiden tuomaa turvaa on erittäin tyhmää ulosmitata vaarallisella ajotyylillä. 6) En ole perässäroikkuja enkä kuvittele olevani teiden kunkku. Moiset kuskit löytyvät muualta, erityisen hyvin edustettuna ovat raskaan liikenteen kuskit, joista monet tykkäävät roikkua takapuskurissa 83 nopeudella, kun olevat sitä mieltä, että saavat ajaa 89 eli sen, minkä rajoitin sallii. 7) "kitkoja suosivat ovat muutenkin niitä liikenteen höyrypäitä kuten tekstistäsi saa käsityksen ja heille kuuluisi ylimääräinen vero koska kuolemaan johtuvia onnettomuuksia en enempi kitkoilla ajettaessa". En aio teettää tutkimuksia, mutta en ole aiheuttanut yhtään onnettomuutta (no sen hirvikolarin olisin ehkä välttänyt, jos olisin ajanut 70:n sijaan viittäkymppiä). Olisikohan asia niin, että kitkarenkaita käyttävät ne, jotka ajavat keskimääräistä enemmän? Olen edelleen sitä mieltä, että nastarenkaat tulisi joko kieltää tai niitä pitäisi verottaa nykyistä ankarammin.


    • on hyvät

      Suomi on pitkä maa ja on totta että etelä suomessa kitkarenkaat on varmasti parempi vaihtoehto. Nasta renkaissa kun on sekin puoli että sulalla tiellä ajaessa nastat ei ole kovin pitkä ikäset ja sitten niistä tuleekin kesärenkaat. Etelä suomessa on jo nykyisellään halvempaa ja järkevämpää käyttää kitkoja. Sitten se mistä ne renkaat tietää kelin... Kitkarenkaissa on renkaan kulutus pintaan leikattu pieniä lamelleja ja kumi on huomattavasti pehmeämpää kuin kesä renkaissa. Siksi kitkarengas pitää lumella hyvin. Tekeminen kalliimpaa ja kuluu nopeammin kuin kesä rengas. Nasta rengaskin puolustaa paikkaansa täällä Suomen syrjäseuduilla. Talvella tiet on polanteella ja sivutiellä sellaisia jäätiköitä joissa vain nasta renkaalla saa kunnon pidon. No täällä ei asfalttia samalla tavalla kuluteta kuin etelässä. Nastarengas kielto etelä suomessa järjetön sen takia kun täältä muualtapäin tarttee joskus siellä käydä. Kukas renkaita yhden Hesan reissun takia ostais, eikä ne siellä tietä kuluta jotka vaan käy. Tietä kuluttaa myös auraaminen. Tie jolla ei ole polannetta kuluu jokaisella auraus kerralla. Elikkä ei suomessa asfaltin karheentuminen talvella lopu vaikka nastarenkaat kiellettäisiin. Keski ja etelä Euroopassa on päin vastainen ongelma. Teitä joudutaan karhentamaan asfalttia jyrsimällä. Syynä suurempi vesiliirto vaara liian sileäksi kuluneella tiellä. Siellä kun ei ole talvia niin ei asfaltti karheennu nastojen ja auraamisen seurauksena.

    • ex rengasasentaja

      kitkoilla ei tee mitään puhtaalla jäällä jos rajoitus on 80 joudut sovittamaan nopeutesi johonkin 50-60 ja olet vaaraks muulle liikenteelle ja yksi asia kitkoista niillä ei tarvitse ajaa kun 4c kuivalla asfaltilla 80-100 niin kumiseos pääsee kiehahtamaan hetkellisesti joka aiheutta sen että kumiseos "kovettuu" ja sen jälkeen on sama ajatko "hyvillä" kesänakeilla vaiko niillä präniköillä kitkoilla. Ja viimeseks jos niissä entisissä nakeissa on 1,6-1,7mm urat niin kannattaa ajaa niillä toi karkea asfaltti pois ja sit vaihtaa ne uudet mutta sehän on aivan liikaa vaadittu kun ei ihmiset osaa edes itse vaihtaa niitä vaan maksaa 20e siitä että säästä vaivassa jossa itellä menis se 1/2 h joka tosin palaa siinä kun odottelee sitä vuoroa. Mene ite niillä kitkoilla Rovaniemen yläpuolelle.

      • kitkoilla

        Juuri Lapissahan kitkat ovat parhammillaan. Itse olen ajanyt nyt 10 talvea Lapissa kitkoilla eikä ole ollut pienintäkään ongelmaa. Tientukkona ei ole tarvinnut olla. Monta talvea ja eri rengaskertaa olet itse ajanut kitkoilla?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      75
      1306
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1185
    3. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      896
    4. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      52
      874
    5. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      74
      789
    6. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      29
      752
    7. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      60
      740
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      58
      737
    9. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      157
      734
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      76
      665
    Aihe