käsijarru päällä

KässäriTupe

Voisko kukaa ystävällisesti kertoa ku olen uusi kuski niin ei ole hirveästi tietoa. Olin siis pysäköinti ruudussa ja lähdin peruuttamaan käsijarru päällä. Siis ihan kunnolla päällä. Sain peruutettua ruudusta pois ennen kuin tajusin että mulla on käsijarru päällä. Otin sen sitte pois ja jatkoin matkaa mutta autooni tuli hetkeksi kuitenkin semmonen palaneen haju. Mitä siis kävi ? Vai kävikö mitään, kun tuo matkakin oli vain tuon alta 5m?

14

6675

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Per Saukko

Usein käy niin, että puoliksi vedetty käsijarru ei estä ajoa. Pieni palaneen käry ei riko jarrua, mutta katsastuksessa käsijarrun pitää toimia. En ole juurikaan käyttänyt käsijarrua sen jälkeen kun vuonna 1987 jarru jäätyi, enkä osannut itse tehdä asialle mitään. Auto pysyy vaihteenkin varassa pysäköitynä ja pyörät käännettyinä niin ettei karkaa pitkälle.

• Ainakaan vanhemmassa autossa. Harvoin käsijarru auton moottoria "voittaa". Jos on hyvä jarru, niin jumittaa ja kuumeneehan ne jarrut tietenkin. Mutta kyllä auto liikkuu vaikka käsijarru onkin päällä. Siksi sitä ei aina huomaa. Ainakin kesällä. Talvella pyörät tietysti saatavat vain luisua. Minulla on joskus etupyörän levyjarrukin jumittanut pahasti, kun mäntä on jumittanut. Silloin ei viitsi enää ajaa. Tuntuu jo ajossa, jos nestejarru jumittaa. Joku jenkkiauto on palanutkin siksi, kun jumiutunutta takajarrua ei ole huomannut ajossa voimakkaan moottorin vuoksi. Peräöljy on sitten syttynyt....

• jo ohi aiheen
        M1978 kirjoitti:

Ainakaan vanhemmassa autossa. Harvoin käsijarru auton moottoria "voittaa". Jos on hyvä jarru, niin jumittaa ja kuumeneehan ne jarrut tietenkin. Mutta kyllä auto liikkuu vaikka käsijarru onkin päällä. Siksi sitä ei aina huomaa. Ainakin kesällä. Talvella pyörät tietysti saatavat vain luisua. Minulla on joskus etupyörän levyjarrukin jumittanut pahasti, kun mäntä on jumittanut. Silloin ei viitsi enää ajaa. Tuntuu jo ajossa, jos nestejarru jumittaa. Joku jenkkiauto on palanutkin siksi, kun jumiutunutta takajarrua ei ole huomannut ajossa voimakkaan moottorin vuoksi. Peräöljy on sitten syttynyt....

Peräöljy ei syty ollessaan ´perässä´. Roskapaskarasva siinä pyörännavassa voi syttyä. Aloittajalle: Haju tulee joko siitä luistavasta jarrusta tai sitten kytkimestä kun olet joutunut luistattamaan liikkeellelähdössä jarrun ahdistaessa. Näitä aina sillointällöin sattuu. Mitään ei mene rikki, mutta kytkimen tai jarrun elinikä siinä hieman lyheni. Kovaa ajoa vain ja kesänodotusta. Niin ja säädätä se käsijarru jos se on siinämäärin heikkotehoinen että huomaat sen päälläolon vasta pätkän ajettuasi. Sinänsä hyvä että käytät sitä niin ei ole katsastuksessa sitten niin paljon ongelmia sen kanssa. Talvella siinä piilee sitten jäätymisvaara.

• Nimetön
        M1978 kirjoitti:

Ainakaan vanhemmassa autossa. Harvoin käsijarru auton moottoria "voittaa". Jos on hyvä jarru, niin jumittaa ja kuumeneehan ne jarrut tietenkin. Mutta kyllä auto liikkuu vaikka käsijarru onkin päällä. Siksi sitä ei aina huomaa. Ainakin kesällä. Talvella pyörät tietysti saatavat vain luisua. Minulla on joskus etupyörän levyjarrukin jumittanut pahasti, kun mäntä on jumittanut. Silloin ei viitsi enää ajaa. Tuntuu jo ajossa, jos nestejarru jumittaa. Joku jenkkiauto on palanutkin siksi, kun jumiutunutta takajarrua ei ole huomannut ajossa voimakkaan moottorin vuoksi. Peräöljy on sitten syttynyt....

Jossain vanhassa ritsassa, jossa käsijarrua ei ole vedetty koskaan kunnolla päälle, ei ehkä toimi. -Per-

• vaikka persettä raahaten
        Nimetön kirjoitti:

Jossain vanhassa ritsassa, jossa käsijarrua ei ole vedetty koskaan kunnolla päälle, ei ehkä toimi. -Per-

Etuvetoisissa autoissa on vetävillä pyörillä yleensä 60 % auton massasta, joten auton saa liikkeelle, vaikka käsijarru jaksaisi pitää pyörät lukossa. Nimim. joskus on ollut talvikelillä hubaa, kun takajarrut olivat jäätyneet kiinni. 2 lukkiutunutta pyörää kyllä tappaa vauhdin, 1 ei niinkään, mutta ohjattavuus kärsii ;-)

• Nimetön
        vaikka persettä raahaten kirjoitti:

Etuvetoisissa autoissa on vetävillä pyörillä yleensä 60 % auton massasta, joten auton saa liikkeelle, vaikka käsijarru jaksaisi pitää pyörät lukossa. Nimim. joskus on ollut talvikelillä hubaa, kun takajarrut olivat jäätyneet kiinni. 2 lukkiutunutta pyörää kyllä tappaa vauhdin, 1 ei niinkään, mutta ohjattavuus kärsii ;-)

Oli kai kyse siitä, voiko tietämättään ajaa käsijarru päällä. Lähtiessäni huomaan onko käsijarru päällä enkä ryhdy kaasuttelemaan että ´eikös perkele lähde´. Niin tekee vain dorka. -Per-

• katsoa...

tarkistaa virran päälle laittaessa, että kaikki merkkilamput toimivat eli palavat ja käynnistyksen jälkeen, että latauksen ja öljynpaineen merkkivalot sammuvat ja vielä liikkeellelähdön jälkeen ettEI PUNAISTA pala MITTARITAULUSSA. Todennäköisesti se on juuri käsijarru. Punainen kun on aina pysähtymiskäsky kaikessa, tietänet. Noissa huoltotarpeen valoissa sais olla jokin muu järjestelmä kuin vihreä-keltainen-punainen, koska yksi punainen ei maailmaa kaada.

• Kiki  

Jos käsijarru on senverran päällä että, merkkivalo palaa, ja auto liikkuu eteenpäin, kuuluu kojelaudan sisältä autosta riippuen joko "bling bling bling" tai "piip piip piip" joten ei se helpolla päälle unohdu ;)

• katsoa...
        Kiki   kirjoitti:

Jos käsijarru on senverran päällä että, merkkivalo palaa, ja auto liikkuu eteenpäin, kuuluu kojelaudan sisältä autosta riippuen joko "bling bling bling" tai "piip piip piip" joten ei se helpolla päälle unohdu ;)

että kerroit tuonkin. Eipä ole moista autoa vielä tullut käytettyä. Ainoastaan S24-kanavalla saa tietää totuuden ja auto liikenneasioissa etenkin nimimerkiltä "kiki". Kumma muuten, että peruuttelijoilla usein on kässäri päällä???

• Kiki  
        katsoa... kirjoitti:

että kerroit tuonkin. Eipä ole moista autoa vielä tullut käytettyä. Ainoastaan S24-kanavalla saa tietää totuuden ja auto liikenneasioissa etenkin nimimerkiltä "kiki". Kumma muuten, että peruuttelijoilla usein on kässäri päällä???

Itse olen ajanut useampaakin auto jossa on noin, mersussa on siis tuo "piip piip" ja VW:ssä toi "bling bling"

• katsoa...
        Kiki   kirjoitti:

Itse olen ajanut useampaakin auto jossa on noin, mersussa on siis tuo "piip piip" ja VW:ssä toi "bling bling"

Nyt vasta tajusin ettei ajamissani autoissa ole ollut moista ääntä, koska en lähde verenmaku suussa ja vaahto suupielissä liikkeelle kuten jotkut, nimiä mainitsematta. Ei ole pärisijän tarvinnut toimia niin kokemus puuttuu.

• Kiki  
        katsoa... kirjoitti:

Nyt vasta tajusin ettei ajamissani autoissa ole ollut moista ääntä, koska en lähde verenmaku suussa ja vaahto suupielissä liikkeelle kuten jotkut, nimiä mainitsematta. Ei ole pärisijän tarvinnut toimia niin kokemus puuttuu.

Sulla koskaan tommosta, no eihän sitä vanhoissa romuissa olekaan ;) Mutta kyllä se piippa on ihan kiva olla olemassa, koska useimmat autot kuitenkin liikkuu käsijarru päällä.... Tosin itsekin kuulen useimmiten tuon piippauksen vain silloni kun vedän jarrun päälle, auton vielä hieman liikkuessa...

• katsoa...
        Kiki   kirjoitti:

Sulla koskaan tommosta, no eihän sitä vanhoissa romuissa olekaan ;) Mutta kyllä se piippa on ihan kiva olla olemassa, koska useimmat autot kuitenkin liikkuu käsijarru päällä.... Tosin itsekin kuulen useimmiten tuon piippauksen vain silloni kun vedän jarrun päälle, auton vielä hieman liikkuessa...

Seli seli...

• ddkss

Palaneen käry tuli kytkimestä eli kun yritit pakittaa käkkäri päällä joudut käyttämään normaalia isompia kierroksia ja luistattamaan kytkintä.Jos kytkin toimii ok niin ei siinä mitään mutta aina se vähän kärsii kärytyksessä. Käsijarrun käytöstä,itse vedän sen aina päälle pysäköidessä.Juuri se että sitä ei käytä saa sen jumittamaan kun sitten monen kuukauden käyttämättömyyden jälkeen sen laittaa päälle.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      72
      3136
    2. Mikä haluat olla kaivatullesi?

1. Kaveri 2. Ystävä 3. Panokaveri 4.puoliso 5 jokin muu
      Ikävä
      92
      2895
    3. Kosiako meinasit?

Voi sua rakas ❤️
      Ikävä
      51
      2135
    4. Mietin että

Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin
      Ikävä
      20
      1595
    5. Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon

Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..
      Vimpeli
      6
      1359
    6. Oot ilkee paha noita

Paha babushka Luulitko etten tienny
      Ikävä
      15
      1359
    7. Sytyttikö hallin lapsi vai joku mielipuoli

Onko tietoa? Toivon jälkimmäistä
      Vimpeli
      19
      1314
    8. Aaamu on täällä taas!

Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa
      Ikävä
      13
      1311
    9. Tajusin vaan...

Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein
      Ikävä
      14
      1287
    10. Noin ulkonäkö-jutut ei multa

Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin
      Ikävä
      24
      1242
    Aihe