Sapatin päivää!

viikon seitsemäs

Nyt on sapatti. Huomenna on arkipäivä.

12

225

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eli sunnuntai eli pyhäpäivä eli lepopäivä. Eilen, perjantaina oli muslimien "sapatti" ja tänään on juutalaisten sekä muutamien kristillisten kirkkokuntien tai lahkojen, mm. Seitsemännen päivä Adventistien ja Seitsemänne päivän baptistien "sapatti". Jos nyt tuota alkupeltään heprealaista sapatti-sanaa ei olisi säilytetty eri kielisissä Raamatuissa kuhunkin kieleen mukautettuna väännöksenä vaan olisi käytetty sanaa "lepopäivä", niin tuskin olisi olemassakaan esim. Seitsemännen päivän adventisteja. He kun eivät olisi hoksanneet ilman Raamatuistaan löytynyttä sapatti-sanaa ruveta viettämään juutalaista lepopäivää.

      • viettää sapattiaan

        perjantai-illasta lauantai-iltaan, raamatullisen / juutalaisen vuorokauden laskemisen mukaisesti? Viikon ensimmäinen päivä alkaa siten jo tänä iltana ja kaupatkin ym. (jos olisivat sapattina kiinni) voisivat vielä avata ovensa muutamaksi tunniksi kohta auringon laskettua, kuten Israelissa tapahtuu.


      • paavi vieraili

        Israelin Gnessetissä, eikö hänen tarkoituksenaan ollut käännyttää Israelin kansaa luopumaan sapatistaan kaupallisten syiden vuoksi, ja pitämään sunnuntaita auringonpäivää lepopäivänään, jota kristityt pitävät sapattinaan. Kristitytkin ovat käännyttämässä Israelin kansaa sunnuntai kristityiksi ja näin antikristus voikin rakentaa temppelinsä Jerusalemiin. Mitähän Jumala sapatti käskystään arvelee, olisiko laki muutettava liiton-arkissa maanpäällä ja taivaassa?


      • paavi vieraili kirjoitti:

        Israelin Gnessetissä, eikö hänen tarkoituksenaan ollut käännyttää Israelin kansaa luopumaan sapatistaan kaupallisten syiden vuoksi, ja pitämään sunnuntaita auringonpäivää lepopäivänään, jota kristityt pitävät sapattinaan. Kristitytkin ovat käännyttämässä Israelin kansaa sunnuntai kristityiksi ja näin antikristus voikin rakentaa temppelinsä Jerusalemiin. Mitähän Jumala sapatti käskystään arvelee, olisiko laki muutettava liiton-arkissa maanpäällä ja taivaassa?

        >>Mitä varten paavi vieraili    Israelin Gnessetissä,... >> Paavi nyt sattuu olemaan myös Vatikaanivaltion päämies. Tuskinpa hän sinne ensisijaisesti meni juutalaisia sen enempää kaupallisten kjuin muidenkaan syiden vuoksi kristityiksi käännyttämään. >> Mitähän Jumala sapatti käskystään arvelee, olisiko laki muutettava liiton-arkissa maanpäällä ja taivaassa? >> Taivaassa olevista liitonarkuista taidetaam tietää vielä vähemmän kuin täällä maan päällä olevista, jota sitäkään ei ole toistaiseksi löytynyt.


      • erehtynyt

        Sapatti ei ole ainoastaan juutalaisia varten. Jeesus sanoi: sapatti on annettu ihmistä varten. Sapatti annettiin Paratiisissa, se annettiin 2000 vuotta ennen kuin juutalaisia oli edes olemassa.


    • 1.Tim.2:5

      Ei tiistai, ei torstai, vaan lauantai!
      Olen itse rikkonut sabattia tänään!
      Sitä se pakanallinen kristinusko teettää!
      Olen lutherilainen, mutta milloinkahan viimeksi kävin kirkossa?
      Yli 20? Yli 30 vuotta sitten, joi............... mummuni hautajaisissa, yli kymmenen vuotta sitten, sen unohdin!
      Helluntailaisten kokouksessa kävin, naiseni tahdosta, viimeksi kai viime vuonna, vai olisikohan peräti jopa ollutkin tänä vuonna?!?
      En muista!
      Sitä huutoa ja kauheeta melua on kauheeta kuunnella!
      Raamatun mukaan vain määrätty määrä kielillä puhujia, ja profeetoita, saa olla samanaikaisesti äänessä, vaan kunnioitetaanko siellä Raamatun Sanaa???
      Raamatusta poimitaan vain se, mikä itseä miellyttää!
      Naiset palloilevat, huutaen kaatuen, päät paljaina!
      Miehet palloilevat, huutaen kaatuen, pää peruukeillansa peitettynä!!!
      Saatanan seurakuntaa, sanoisi varmaan Jeesuskin, sitä saatanallista touhua katsellellessaan/katsoessaan!
      Ei meikällä tee mieli tommoisiin Saatanan pirskeisiin!
      Ei!
      Vaan mitä sannoo "Paavi-uskikset"???
      Jytää???
      Jytää vai???
      Voi Paavo, Paavo, viet opetuslapsesi mennessäsi, liukumäkeäsi laskemaan "paratiisiin"???
      Voi Paavo, Paavo, johdat heitä Helvettiin!!!

    • Jäin pohtimaan kahtakin asiaa. Ensimmäinen liittyy seuraavaan raamatunpaikkaan:

      Joh. 5:18
      Sentähden juutalaiset vielä enemmän tavoittelivat häntä tappaaksensa, kun hän ei ainoastaan kumonnut sapattia, vaan myös sanoi Jumalaa Isäksensä, tehden itsensä Jumalan vertaiseksi.

      Toiseksi minulle on opetettu, että sapatti luettiin alkavaksi kuudennen päivän (perjantain) illasta, auringon laskusta ja päättyvän setsämäntenä päivänä auringon laskuun. Tästä syystähän lakia noudattaneet ja Jeesusta uskollisesti seuranneet naiset menivät Herran haudalle jo ennen ensimmäisen päivän (sunnuntain) auringonnousua rikkomatta Mooseksen lakia. Sapattina he eivät sinne menneet vaan "viettivät sen hiljaisuudessa lain mukaan".

      Käytännössähän tämä tarkoittaisi (sanatarkasti lukien), että esimerkiksi Utsjoella, jossa ei aurinko laske horisontin alapuolelle lainkaan pariin kuukauteen, ei Raamatussa olisi ohjetta milloin sapattia pitäisi viettää. Sama juttu siellä olisi talvella, kun vietetään kaamosaikaa, eikä aurinko nouse ollenkaan.

      Lienee kuitenkin kiistatonta, että opetuslapset alkoivat pitää viikon esimmäistä päivää "Herran päivänä" ja se oli sunnuntaita. Tämä osoittaa, että he uskoivat Herran nousseen kuolleista viikon ensimmäisenä päivänä ja tätä väittämää puoltaa sekin, että Jumala aloitti aikoinaan luomistyönsä ensimmäisenä päivänä ja Jeesuksesta tuli uuden ihmissuvun esikko (esikoinen), joka aloitti luomistyönsä viikon ensimmäisenä päivänä.

      Sapatinlepo tulee sitten, kun kaikki on täytetty, myös ruumiillinen ylösnousemus. Näinhän Hebrealaiskirje ja Korintolaiskirje opettaa, mutta Mooseksen laki kaikkine säädöksineen oli määrätty juutalaisille, ei pakanoille. Tästä kertoo jo apostolien luku 15, jossa pakanoita ei vaadittu noudattamaan Mooseksen lakia. Tosin tehtiin joitakin myönnytyksiä juutalaisille, jotta rauhallinen rinnakkaiselo voisi jatkua.

      Laki tuli Mooseksen kautta, armo ja totuus tulivat Jeesuksen Kristuksen kautta ja Hän on lain loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo (Häneen). Joka pitäytyy lakiin on omavanhurskas ja kirottu, sillä kukaan ei voi päästä Jumalan yhteyteen kuin vain Jeesuksen lunastustyön ja ristin sovituksen kautta.

      • on Jumalan

        omalla sormella kirjoittamat käskyt kahteen kivitauluun sapatti mukaan lukien ja kuuluvat jokaiselle ihmiselle kasvattajaksi Kristukseen.

        Meitä sapatin pyhittäjiä on jonkin verran jotka emme aurinkoa seuraa sapatin aloituksena ja lopetuksena, koska talvella kaamosaikaan aurinkoa ei näy moneen kuukauteen ja kesällä aurinko paistaa paikoin läpi yön.
        Sapatin pidämme illasta-iltaan klo. 18.00 näkyi aurinkoa tai ei.

        Joh.5:18 Vääristellysti Jeesuksesta tehdään sapatin kumoaja, vaikka sanat ovat juutalaisista lähtöisin.
        Jeesus ei kumonnut sapattia Jeesus näytti heille esimerkillään, että sapattina tuli parantaa sairaita ja nostaa härkä kaivosta, sehän ei heille juutalaisille sopinut ja siksi he ajattelivat, että Jeesus kumosi sapatin parantamisillaan.

        Jeesus sanoi: Sapatti on annettu ihmistä varten.

        Jeesus sanoi myös: En ole tullut kumoamaan lakia ja profeettoja vaan täyttämään.

        Mitä kumottiin: Kaikki ne käskyt ja lait säädöksineen, jotka varjona esikuvallisesti viittasivat Kristukseen ne kumoutuivat ristillä.

        Opetuslapset ja apostolit pitivät sapatin eivätkä kumonneet sitä, lue apostolien teoista he kokoontuivat sapattisin Jumalan palveluksiin.

        Armosta olemme pelastetut uskon kautta emme omien tekojen kautta, että kukaan ei kerskaisi. sapatti on voimakas todistus siitä että panemme omat teot syrjään.

        Autuas on se mies, joka päivät ja yöt tutkii Herran lakia. Myöskin pakanoille kuuluvat Jumalan kymmenen käskyä kasvattajaksi Kristukseen.


      • Raamatun mukaan
        on Jumalan kirjoitti:

        omalla sormella kirjoittamat käskyt kahteen kivitauluun sapatti mukaan lukien ja kuuluvat jokaiselle ihmiselle kasvattajaksi Kristukseen.

        Meitä sapatin pyhittäjiä on jonkin verran jotka emme aurinkoa seuraa sapatin aloituksena ja lopetuksena, koska talvella kaamosaikaan aurinkoa ei näy moneen kuukauteen ja kesällä aurinko paistaa paikoin läpi yön.
        Sapatin pidämme illasta-iltaan klo. 18.00 näkyi aurinkoa tai ei.

        Joh.5:18 Vääristellysti Jeesuksesta tehdään sapatin kumoaja, vaikka sanat ovat juutalaisista lähtöisin.
        Jeesus ei kumonnut sapattia Jeesus näytti heille esimerkillään, että sapattina tuli parantaa sairaita ja nostaa härkä kaivosta, sehän ei heille juutalaisille sopinut ja siksi he ajattelivat, että Jeesus kumosi sapatin parantamisillaan.

        Jeesus sanoi: Sapatti on annettu ihmistä varten.

        Jeesus sanoi myös: En ole tullut kumoamaan lakia ja profeettoja vaan täyttämään.

        Mitä kumottiin: Kaikki ne käskyt ja lait säädöksineen, jotka varjona esikuvallisesti viittasivat Kristukseen ne kumoutuivat ristillä.

        Opetuslapset ja apostolit pitivät sapatin eivätkä kumonneet sitä, lue apostolien teoista he kokoontuivat sapattisin Jumalan palveluksiin.

        Armosta olemme pelastetut uskon kautta emme omien tekojen kautta, että kukaan ei kerskaisi. sapatti on voimakas todistus siitä että panemme omat teot syrjään.

        Autuas on se mies, joka päivät ja yöt tutkii Herran lakia. Myöskin pakanoille kuuluvat Jumalan kymmenen käskyä kasvattajaksi Kristukseen.

        asia on sitä vain monet eivät tahdo ymmärtää tai myöntää, johtuisiko siitä kun ovat liian kauan harhateillä kulkeneet. Vaatii kuitenkin nöyrtymistä myöntää totuus.


      • Totuutta peliin!
        Raamatun mukaan kirjoitti:

        asia on sitä vain monet eivät tahdo ymmärtää tai myöntää, johtuisiko siitä kun ovat liian kauan harhateillä kulkeneet. Vaatii kuitenkin nöyrtymistä myöntää totuus.

        Kumosiko Jeesus sapatin?

        Joh 5: 18 (33/38) Sentähden juutalaiset vielä enemmän tavoittelivat häntä tappaaksensa, kun hän ei ainoastaan kumonnut sapattia, vaan myös sanoi Jumalaa Isäksensä, tehden itsensä Jumalan vertaiseksi.
        18 (FIN1776) Sentähden etsivät Juudalaiset häntä vielä enemmin tappaaksensa, ettei hän ainoastaan sabbatia rikkonut, mutta myös sanoi Jumalan isäksensä, ja teki itsensä Jumalan kaltaiseksi.
        18 (Ortohodox Jewish Brit Chadasha) Because of this, therefore, those of Yehudah were seeking all the more to kill Rebbe, Melech HaMoshiach, because not only was he not Shomer Shabbos, but also Rebbe was saying that his own Av was Hashem, thereby making himself equal with Elohim.
        18 (KJV) Therefore the Jews sought the more to kill him, because he not only had broken the sabbath, but said also that God was his Father, making himself equal with God.
        18 (Murdock's Syriac Peshitta) And for this, the Jews sought the more to kill him, not only because he had broken the sabbath, but because he had said of God, that he was his Father, and had equalled himself with God.

        Orthodox Jewish Brit Chadasha käyttää Joh 5:18 sanoja shomer Shabbos, joka tarkoittaa sapatin pitäjää. Juutalaisten Uuden Testamentin tekstistä tulee hyvin esille se ajatus, että juutalaiset luulivat ettei Jeesus ole sapatin pitäjä, vaan rikkoi sapatin parantamalla sairaan sapatinpäivänä.

        Jotkut opettavat Jeesuksen kumonneen sapatin ja he vetoavat opetuksessaan Johanneksen evankeliumin viidenteen lukuun ja jakeeseen viisi. 33/38 käännös on harhaanjohtava koska siinä esiintyy sana kumota (kumonnut). Alkukielen mukaisesti muut käännökset kääntävät rikkoa, ei kumota. Jakeen merkitys ja tarkoitus on sanoa, että juutalaiset luulivat Jeesuksen olevan sapatin rikkoja. Joh 5 luvussa Jeesus parantaa pyhäkössä sairaan miehen ja tämän tähden juutalaiset luulivat Jeesuksen rikkoneen sapatin, koska juutalaiset uskoivat ettei sapattina ollut lupa parantaa.

        Kun luemme koko kontekstin niin näemme, että juutalaiset eivät todellakaan uskoneet Jeesuksen kumonneen sapattia, vaan rikkoneen sitä vastaan. Sapatti ja sapatin pitäminen on Kymmenessä Käskyssä neljäs käsky ja se kuuluu osana Jumalan lakiin, jota Jeesus ei kumonnut. Jeesus itse sanoi ettei hän tullut kumoamaan lakia, eikä laista katoa pieninkään kirjain, eikä ainoakaan piirto.

        Matt 5:
        17 Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.
        18 Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut.
        19 Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.

        Jeesus itse todistaa, että Hän ei kumonnut Jumalan lakia, ei edes yhtä osaa siitä. On päivänselvää, että juutalaiset luulivat Jeesuksen rikkoneen lakia (Joh 5:18) parantamalla sapattina sairaan miehen. Neljäs käsky kuuluu Jumalan lakiin ja jos Jeesus olisi kumonnut Isän asettaman sapatin, joka asetettiin jo luomisessa, niin Jeesus ei olisi kelvannut syntien sovittajaksi, sillä Jumalan Uhrikaritsan tuli täyttää Jumalan laki eikä kumota sitä, ei edes yhtä osaa siitä. Jeesus ei siis kumonnut lakia, eikä sapattia, eikä edes rikkonut sapattia vastaan. Juutalaiset olivat perinnäissääntöjensä kautta vääristäneet Jumalan lain eivätkä sallineet sairasten parantamista sapattina. Tähän Jeesus puuttui ja osoitti, että on Jumalan tahto parantaa sairaita jokaisena päivänä myös sapattina. Jeesus Kristus ei siten kumonnut sapattia, vaan teki sapattina sitä mikä on Isän tahto ja halu, joka on hyvän tekeminen ihmistä kohtaan myös sapattina.

        Lähde: http://koti.phnet.fi/petripaavola/Seitsemas paiva


      • ml213.
        Totuutta peliin! kirjoitti:

        Kumosiko Jeesus sapatin?

        Joh 5: 18 (33/38) Sentähden juutalaiset vielä enemmän tavoittelivat häntä tappaaksensa, kun hän ei ainoastaan kumonnut sapattia, vaan myös sanoi Jumalaa Isäksensä, tehden itsensä Jumalan vertaiseksi.
        18 (FIN1776) Sentähden etsivät Juudalaiset häntä vielä enemmin tappaaksensa, ettei hän ainoastaan sabbatia rikkonut, mutta myös sanoi Jumalan isäksensä, ja teki itsensä Jumalan kaltaiseksi.
        18 (Ortohodox Jewish Brit Chadasha) Because of this, therefore, those of Yehudah were seeking all the more to kill Rebbe, Melech HaMoshiach, because not only was he not Shomer Shabbos, but also Rebbe was saying that his own Av was Hashem, thereby making himself equal with Elohim.
        18 (KJV) Therefore the Jews sought the more to kill him, because he not only had broken the sabbath, but said also that God was his Father, making himself equal with God.
        18 (Murdock's Syriac Peshitta) And for this, the Jews sought the more to kill him, not only because he had broken the sabbath, but because he had said of God, that he was his Father, and had equalled himself with God.

        Orthodox Jewish Brit Chadasha käyttää Joh 5:18 sanoja shomer Shabbos, joka tarkoittaa sapatin pitäjää. Juutalaisten Uuden Testamentin tekstistä tulee hyvin esille se ajatus, että juutalaiset luulivat ettei Jeesus ole sapatin pitäjä, vaan rikkoi sapatin parantamalla sairaan sapatinpäivänä.

        Jotkut opettavat Jeesuksen kumonneen sapatin ja he vetoavat opetuksessaan Johanneksen evankeliumin viidenteen lukuun ja jakeeseen viisi. 33/38 käännös on harhaanjohtava koska siinä esiintyy sana kumota (kumonnut). Alkukielen mukaisesti muut käännökset kääntävät rikkoa, ei kumota. Jakeen merkitys ja tarkoitus on sanoa, että juutalaiset luulivat Jeesuksen olevan sapatin rikkoja. Joh 5 luvussa Jeesus parantaa pyhäkössä sairaan miehen ja tämän tähden juutalaiset luulivat Jeesuksen rikkoneen sapatin, koska juutalaiset uskoivat ettei sapattina ollut lupa parantaa.

        Kun luemme koko kontekstin niin näemme, että juutalaiset eivät todellakaan uskoneet Jeesuksen kumonneen sapattia, vaan rikkoneen sitä vastaan. Sapatti ja sapatin pitäminen on Kymmenessä Käskyssä neljäs käsky ja se kuuluu osana Jumalan lakiin, jota Jeesus ei kumonnut. Jeesus itse sanoi ettei hän tullut kumoamaan lakia, eikä laista katoa pieninkään kirjain, eikä ainoakaan piirto.

        Matt 5:
        17 Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.
        18 Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut.
        19 Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.

        Jeesus itse todistaa, että Hän ei kumonnut Jumalan lakia, ei edes yhtä osaa siitä. On päivänselvää, että juutalaiset luulivat Jeesuksen rikkoneen lakia (Joh 5:18) parantamalla sapattina sairaan miehen. Neljäs käsky kuuluu Jumalan lakiin ja jos Jeesus olisi kumonnut Isän asettaman sapatin, joka asetettiin jo luomisessa, niin Jeesus ei olisi kelvannut syntien sovittajaksi, sillä Jumalan Uhrikaritsan tuli täyttää Jumalan laki eikä kumota sitä, ei edes yhtä osaa siitä. Jeesus ei siis kumonnut lakia, eikä sapattia, eikä edes rikkonut sapattia vastaan. Juutalaiset olivat perinnäissääntöjensä kautta vääristäneet Jumalan lain eivätkä sallineet sairasten parantamista sapattina. Tähän Jeesus puuttui ja osoitti, että on Jumalan tahto parantaa sairaita jokaisena päivänä myös sapattina. Jeesus Kristus ei siten kumonnut sapattia, vaan teki sapattina sitä mikä on Isän tahto ja halu, joka on hyvän tekeminen ihmistä kohtaan myös sapattina.

        Lähde: http://koti.phnet.fi/petripaavola/Seitsemas paiva

        Juutalaiset olivat perinnäissääntöjensä kautta vääristäneet Jumalan lain eivätkä sallineet sairasten parantamista sapattina.
        -----

        Jos lukee, miten alussa Jumala aivoitti ja toimi, miten kuusi päivää teki töitä ja seitsemännen päivän lepäsi. 1 Mooses 2:1...3 ja jos tuon ottaa esikuvaksi lepopäivästä, niin ihminen ei menne harhaan. Mutta, kaikki se, mitä siihen lisätään liittyy siihen perimmäis sääntöihin ja uskonnollisuuteen, joista on helppo riidella ja tehdä riidan aihe.

        On tutkittu ja jokainen maqallikkokin ymmärtää ja tietää, miten ihmiselle (aivoille, jotka Jumala on suunnitellut) on välttämätöntä lepo.Kaikkein harhaisin käsite on se, jos ihminen kuvittelee, että hän tiedopstaa milloin hänen tulee levätä.Ihminen uuvuttaa itsensä pikkuhiljaa ja lopussa ihmiselle tulee melkein pakkomielle ylirasittaa itsensä ja näivettää/polttaa eläkmän halunsa,- joka taas vaikuttaa ihmisen mielentilaan jne....

        Ihmiselle on välttämätöntä olla eräänlainen käsikirjoitus,- joka ohjaa mieltä (m,ielikuvia) ja ihan fyysistä toimintaa lepäämisineen.


      • to..
        Totuutta peliin! kirjoitti:

        Kumosiko Jeesus sapatin?

        Joh 5: 18 (33/38) Sentähden juutalaiset vielä enemmän tavoittelivat häntä tappaaksensa, kun hän ei ainoastaan kumonnut sapattia, vaan myös sanoi Jumalaa Isäksensä, tehden itsensä Jumalan vertaiseksi.
        18 (FIN1776) Sentähden etsivät Juudalaiset häntä vielä enemmin tappaaksensa, ettei hän ainoastaan sabbatia rikkonut, mutta myös sanoi Jumalan isäksensä, ja teki itsensä Jumalan kaltaiseksi.
        18 (Ortohodox Jewish Brit Chadasha) Because of this, therefore, those of Yehudah were seeking all the more to kill Rebbe, Melech HaMoshiach, because not only was he not Shomer Shabbos, but also Rebbe was saying that his own Av was Hashem, thereby making himself equal with Elohim.
        18 (KJV) Therefore the Jews sought the more to kill him, because he not only had broken the sabbath, but said also that God was his Father, making himself equal with God.
        18 (Murdock's Syriac Peshitta) And for this, the Jews sought the more to kill him, not only because he had broken the sabbath, but because he had said of God, that he was his Father, and had equalled himself with God.

        Orthodox Jewish Brit Chadasha käyttää Joh 5:18 sanoja shomer Shabbos, joka tarkoittaa sapatin pitäjää. Juutalaisten Uuden Testamentin tekstistä tulee hyvin esille se ajatus, että juutalaiset luulivat ettei Jeesus ole sapatin pitäjä, vaan rikkoi sapatin parantamalla sairaan sapatinpäivänä.

        Jotkut opettavat Jeesuksen kumonneen sapatin ja he vetoavat opetuksessaan Johanneksen evankeliumin viidenteen lukuun ja jakeeseen viisi. 33/38 käännös on harhaanjohtava koska siinä esiintyy sana kumota (kumonnut). Alkukielen mukaisesti muut käännökset kääntävät rikkoa, ei kumota. Jakeen merkitys ja tarkoitus on sanoa, että juutalaiset luulivat Jeesuksen olevan sapatin rikkoja. Joh 5 luvussa Jeesus parantaa pyhäkössä sairaan miehen ja tämän tähden juutalaiset luulivat Jeesuksen rikkoneen sapatin, koska juutalaiset uskoivat ettei sapattina ollut lupa parantaa.

        Kun luemme koko kontekstin niin näemme, että juutalaiset eivät todellakaan uskoneet Jeesuksen kumonneen sapattia, vaan rikkoneen sitä vastaan. Sapatti ja sapatin pitäminen on Kymmenessä Käskyssä neljäs käsky ja se kuuluu osana Jumalan lakiin, jota Jeesus ei kumonnut. Jeesus itse sanoi ettei hän tullut kumoamaan lakia, eikä laista katoa pieninkään kirjain, eikä ainoakaan piirto.

        Matt 5:
        17 Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.
        18 Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut.
        19 Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.

        Jeesus itse todistaa, että Hän ei kumonnut Jumalan lakia, ei edes yhtä osaa siitä. On päivänselvää, että juutalaiset luulivat Jeesuksen rikkoneen lakia (Joh 5:18) parantamalla sapattina sairaan miehen. Neljäs käsky kuuluu Jumalan lakiin ja jos Jeesus olisi kumonnut Isän asettaman sapatin, joka asetettiin jo luomisessa, niin Jeesus ei olisi kelvannut syntien sovittajaksi, sillä Jumalan Uhrikaritsan tuli täyttää Jumalan laki eikä kumota sitä, ei edes yhtä osaa siitä. Jeesus ei siis kumonnut lakia, eikä sapattia, eikä edes rikkonut sapattia vastaan. Juutalaiset olivat perinnäissääntöjensä kautta vääristäneet Jumalan lain eivätkä sallineet sairasten parantamista sapattina. Tähän Jeesus puuttui ja osoitti, että on Jumalan tahto parantaa sairaita jokaisena päivänä myös sapattina. Jeesus Kristus ei siten kumonnut sapattia, vaan teki sapattina sitä mikä on Isän tahto ja halu, joka on hyvän tekeminen ihmistä kohtaan myös sapattina.

        Lähde: http://koti.phnet.fi/petripaavola/Seitsemas paiva

        Uutta testamenttia yhtä vähän kuin kristillistä Koraanin käännöstä. Muiden uskontojen kirjoja ei käännetä minkään uskonnon piirissä, maalliset käännökset eri kielille ovat eri asia.
        "Brit Chadasha" käännös on lähinnä kummallinen koska siinä käytetään nykyajan ashkenasijuutalaisten sanastoa (ja vain heidän) jota ei edes ollut Jeesuksen aikaan. Esim rebbe on sana joka peräisin Itä-Euroopasta ja liittyy vain tiettyihin 1700 luvulla siellä syntyneisiin ryhmiin. Jos kreikankieliseen lähes 2000 vuotta vanhaan tekstiin on ympätty myöhempää juutalaista sanastoa ei ole kyseessä käännös vaan väännös. Ei sen perusteella voi tehdä mitään johtopäätöstä siitä mitä Jeesus on ajatellut tai tehnyt, koska Jeesus ei ollut "rebbe" eikä ashkenasijuutalainen eikä elänyt keskiajalla tai meidän ajallamme.
        Sairasta ei todella saanut parantaa sabattina sen ehti tehdä arkenakin, hengen sai tietysti pelastaa oli arki tai juhla. Kielto on peräisin Moseksen laista joka määrää pyhittämään sabatin mikä ymmärrettiin niin että arkitoimet eivät kuuluneet pyhään.Lakia oli pakko tulkita koska laki määräsi kuolemanrangaistuksen sabatin pyhyyden rikkomisesta ja uhkasi kansaa onnettomuuksilla jos sabattia ei pyhitettäisi. Rajat oli pakko asettaa johonkin, ei kukaan uskaltanut ajetella että jokainen teksi mitä haluaa ja määrittelisi omna "pyhänsä".


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

      Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      150
      1799
    2. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

      Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1661
    3. Joensuun (kaupungin) kiusaamisongelma

      Syrjitään, savustetaan ulos ja kiusataan. Pieneen piiriin ei kaikki mahdu. Tehdään elämästä mahdotonta, jolloin ainoa va
      Joensuu
      30
      1242
    4. Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa

      Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu
      Ikävä
      193
      1161
    5. Olen levoton takiasi

      Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      91
      1123
    6. Archie ja Iida ero.

      Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      74
      1021
    7. Evoluutioteoria on varmuudella väärin - monet tutkijat irtisaunoutuvat siitä

      Tutkimuksissa on löytynyt paljon näyttöä siitä, ettei evoluutioteoria ole totta. Monet tutkijat kuitenkin vielä kannatta
      351
      961
    8. Lakkaa haaveilemasta.

      Oon löytänyt uuden naisen. mieheltä. tutulle. Naiselle.
      Ikävä
      62
      839
    9. Älä stressaa. Rakastan sua

      Eikä tämä tunne mene pois, se on varmaan jo huomattu kumpikin ❤️
      Ikävä
      49
      811
    10. Ois kiva nähdä

      Ja viettää Iltoja sun kanssa
      Ikävä
      50
      806
    Aihe