Paljonko tulisi maksamaan?

Suokki<97>

Paljon maksaa oman suokin ylläpito kuukaudessa, jos on oma talli? Eli nämä kaikki ruuat, kengitykset jne. Laidunkin on, miten iso pitäisi olla?Ja miten paljon maksaa suokki, joka on koulutettu, ei ole mikään ikäloppu, ja on kiltti? Haluaisin ihan koti käytössä pitää esteilläkin, mutten kisaisi.

48

1664

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yvunny

      Joo mitä minä itsekseni olen joskus laskeskellut niin yhteissumma olisi n. 100e kk kun kengitetään. Sitten lääkärit päälle 40-60e.Tietysti kannattaa varautua ainakin viidelläkympillä jos tulee jotain yllätyksiä.

    • Yvunny

      Laitoin tuohon otsikkoo oman nimen.

      • mie vaan

        Mitenkäs sä oikee oot laskenu jos meinaat että 100€ saa ostettuu ruuat ja maksettuu viel kengityksen?
        Kengitys jo pelkästää maksaa sen 60-90€
        Ja ruokaan uppoo vähä reilu 100€ tietysti heinän hinnasta riippuen siihen vielä kivennäiset,suolakivi,kaurat ym jos on vielä jotain muuta erikoisrehuu tai vastaavaa.
        Toki laidunkautena heinän voi jättää laskuista pois riippuen laitumen laadusta mutta silti mun mielestä aikas alakanttii laskettu...


      • mie vaan
        mie vaan kirjoitti:

        Mitenkäs sä oikee oot laskenu jos meinaat että 100€ saa ostettuu ruuat ja maksettuu viel kengityksen?
        Kengitys jo pelkästää maksaa sen 60-90€
        Ja ruokaan uppoo vähä reilu 100€ tietysti heinän hinnasta riippuen siihen vielä kivennäiset,suolakivi,kaurat ym jos on vielä jotain muuta erikoisrehuu tai vastaavaa.
        Toki laidunkautena heinän voi jättää laskuista pois riippuen laitumen laadusta mutta silti mun mielestä aikas alakanttii laskettu...

        Tuohon suokin hintaa että omastani maksoin aikanaan 1800€ ja se oli HALPA
        suoraa radalta tullu paukapää joka piti sitten ite kouluttaa.
        Mutta katselemalla löytyy ja laadusta ja koulutetusta todellakin kannattaa maksaa


      • kk
        mie vaan kirjoitti:

        Tuohon suokin hintaa että omastani maksoin aikanaan 1800€ ja se oli HALPA
        suoraa radalta tullu paukapää joka piti sitten ite kouluttaa.
        Mutta katselemalla löytyy ja laadusta ja koulutetusta todellakin kannattaa maksaa

        se vähä riippuu et miten on omasta takaa niit ruokii ja sillee.. itellä menee just se jotai 100 e kk ku on noi muut sit itellä saatavil ilmaseks.


    • pe-

      en tiiä ylläpidosta ja kengityskin riippuu kengittäkästä, n. 60-100e Meidän suokki maksoi 4500e, 9v re 90cm heB säkä 148cm maastovarma ajo opetettu, mutta tällä kisaan esteitä, että harraste heppa olisi varmaan siinä 2000e paikkeilla jos haluaa hypätä jotain 50cm :) sitten niitä ex ravureita joilla on jalkavamma eikä voi hypätä ni saa tonnilla. mutta hevosen hintahan riippuu kanssa myyjästä. Mä ainakin rakastan suokkei.

      • Suokkivaan

        Kyllä hiljeni seki suokkien haukkuja kun tuli hyvät perustelut. HAHHAA!


      • :DD

        Hengitäs ny hyvä ihminen :D Sisääään... ja ulos.. :D Ihan rauhassa vain :D
        Mä oon paljonki suokkikaakkei nähny, kaikki pelkkii paskoi..
        Nooh, parilla vuodella heitti sun ikä arvaukses :D:D Ite oot varmaan joku kymmenen vuotias joka yrittää säälittävästi puolustaa suokkei kun on naapurinsedällä semmoseen nähny ja aattelee et suokit olis jotai ihkui, ku ei oo muitakaan hevosrotui nähny :D Säälittävää :D:D


      • annskuu-
        :DD kirjoitti:

        Hengitäs ny hyvä ihminen :D Sisääään... ja ulos.. :D Ihan rauhassa vain :D
        Mä oon paljonki suokkikaakkei nähny, kaikki pelkkii paskoi..
        Nooh, parilla vuodella heitti sun ikä arvaukses :D:D Ite oot varmaan joku kymmenen vuotias joka yrittää säälittävästi puolustaa suokkei kun on naapurinsedällä semmoseen nähny ja aattelee et suokit olis jotai ihkui, ku ei oo muitakaan hevosrotui nähny :D Säälittävää :D:D

        Anteeks et mä tähän sekaannun, mut mä tunnen todella monta puoliveristä ja vain pari suokkia, ja monia muita. Minusta juuri ne SUOKIT ovat PARHAITA. Ne ovat paljon kestävempiä ja parempia kun Puokit, vaikka onhan PV:t kin ihan kivoja. Pidän suokeista sillä se ei säikähtäessäänkään lähde juoksemaan tuhatta ja sataa monen kilometrin päähän, toisin kuin jotki Puoliveriset (ei toki kaikki). Suomenhevoset soveltuvat enemmän valjasajoon ja muuhunkin mitä erilaisempaan lajiin. Ja ennen kaikkie suomenhevoset ovat SUOMALAISIA. Ei se haittaa vaikka ei kaikki ihmiset sitä tunnekkaan, sä varmaan menisitkin heti kehumaan kuinka hieno se on, mut mä en. Jos sulla on hevonen, sääliks käy. Vaikka jostain rodusta ei niin paljoa piittaa, ei sitä tarbitse tulla haukkumaan. Miksi edes käyt tämmöisessä suomenhevoset keskustelussa, jos sinulla ei ole muuta asiaa kuin haukkua? Itselläni hevosta ei ole, mutta suomenhevonen se tulee olemaan tulevaisuudessa tai connemara. Suomenhevoset ovat muutenkin rauhallisia luonteeltaan yleensä ja eivät halua "tappaa" ihmisiä, toki tunnen yhden vähän oudon suokin, mutta suurin osa on mukavia. Suokit ovat myös varmoja menijöitä, eivätkä maastossa säiky pinintäkin tuulenvirettä. Nyt aika loppui kesken ja joudun vetäytymään...


      • vvauuu

        ja vvauu


      • asia on niin

        että meillä ei ilman suomenhevosta olisi tätä ihanaa suomenmaata,jossa saadaan asustaa!!! ei olis teitä,ei peltoja.ja on yhtä monta "oikeaa" ja "parasta" hevosrotua,kuin on hevosihmistäkin...mitä siitä rähjäämään...-suokki-ihminen-


    • no jo on

      Jos ett itse tiedä/osaa laskea kitä hevosen pito tulee maksamaan niin ÄLÄ HANKI HEVOSTA!!!

      • lindaz^^

        Musta kaikki hevoset/ponit on yhtä hyviä vaan eri asioissa niinkun esim. suokit on hyvii työ hommissa, puokit, esteillä ja koulussa ja lämppärit ravaamisessa. :) Joten onko mahdollista että ei haukuttas toisia hevosia ja ihmisiä!? -.-'


      • viivitin

        Noniin, nyt minäkin osallistun tähän järjettömään taisteluun.
        Kuuleppas suokki-vihaaja. Ymmärrän että juuri nyt kun olet varhaisteini, on vaikeaa. On kauhean hauska mennä suomi24 haukkumaan suomenhevosia kun ihmiset asiallisesti kysyvät hevosiin liittyviä kysymyksiä. Vastauksissasi ei ole mitään logiikkaa, pelkkää hanki elämä ja paska saatana :D :D :D.

        Mieti mitä oikein haukut täällä. Halveksit yhdessä viestissä rakasta kotimaatammekin! Mikä suomessa on mielestäsi vikana? Tekivätkö mielestäsi veteraanit turhan työn antaessaan henkensä isänmaamme vuoksi? Entäpä kaikki ne hevoset jotka sotaan joutuivat? Ukkini kävi sodan, eikä koskaan toipunut siitä. Kuvittele miltä se on tuntunut. Senaikainen hevosemmekin Liisa oli sodassa eikä palannut takaisin samana hevosena. Se pelkäsi ukkosta ja kovia ääniä, mutta silti teki töitä niin kauan kunnes vanhuus sen vei. Viisas hevonen se oli, ja ahkera tekemään töitä. Ei koskaan sairastunut tai tiputtanut selässä mönkiviä pikkulapsia. Vain aikuiset se tiputti komealla kaarella alas. Ryhtyipä eräs pikkutyttö seisomaharjoituksia tekemään Liisan jalkaa vasten ja hevonen ei liikahtanutkaan. Katsoi vain lempeästi. Mutta ei se pystyynkuollutkaan ollut, ei todellakaan! Liikkui niin nopsaan reki perässä, että isännän piti hatusta pitää kiinni!

        Tälläkin hetkellä kiroan kun tulin ottaneeksi lämpösiä hevosia. Tänään (taas) juoksivat sähköaidan läpi kun säikähtivät pikku jyrähdystä. Ja ensi talvena taas jumalaton loimi-rumba *huokaus*. Pitkän esipuheen jälkeen sanoisin että sinun kannattaisi hankkia kymmenen vuoden päästä täysi-ikäisenä lentolippu japaniin, niin saat huutaa kawaii:ta homoille ja muulle kawaiille. Hevoset ovat omia persooniaan, toisesta on hyppäämään, toisesta ei. Ei kaikki suokit ole "paskoja" vaikka kyllä niitäkin varmaan on. Riippuu miten luokitellaan "paska". Onko se hevonen, joka ei hyppää 150cm esteitä mutta on loistava luonteinen ja sisukas? ihQutappa sinä niitä puokkeja. Ne on hienoja hevosia, muttei niistä ollut apua Suomen puolustuksessa.

        Minä en maksa kahdesta hevosestani muusta kuin kengityksestä ja tietenkin varusteista. Kaurat omasta pellosta, Heinä omasta pellosta. Kivennäisten hintaa en osaa sanoa, nyt kun kesällä emme käytä niitä. Olisiko ollut pyöreästi 50e. Vuokra ei maksanut mitään, talli on pihalla. Suokit tulevat huomattavasti halvemmaksi pitemmän päälle kuin lämpöset! Aina pitäisi olla loimia laittamassa ja aitaa korjaamassa.


    • kröhöm. ;D

      Niin, itselläni on 4 suokkia, ja mainiompia hevosia. Vuodelta sanoisin että noin 10 000 euroa tulee maksamaan. : ) Siinä ei pikkurahat auta.

      • Pääpoliisi

        Ettekste tajuu juttua? ;D

        Onhan ne jotkin yksilöt ihan mukavia, mutta itse en pidä suomenhevosista jotka eivät arvosta tippaakaan ihmistä, käy päälle, puree ja tekee niin kuin itse haluaa. Ja kuten olette varmasti huomanneet, usein suokit ovat tälläisiä itseppäisiä. Minulla on kokemusta paljon näistä ns. "huonommista" yksilöistä, jotka puree jnejne. Suokkiruuna... Suoraan sanottuna sillä hetkellä olisin halunnut ampua koko hevosen kun se puras käteen -> kaaduin -> juoksi päältä. Arvatkaa tuliko hyvä mieli , ei tullu traumoja ei tietenkää mut miks suokit on tälläsii paskoi, ainaki useimmat... Lämppärit on parhaita : D


      • :DD
        Pääpoliisi kirjoitti:

        Ettekste tajuu juttua? ;D

        Onhan ne jotkin yksilöt ihan mukavia, mutta itse en pidä suomenhevosista jotka eivät arvosta tippaakaan ihmistä, käy päälle, puree ja tekee niin kuin itse haluaa. Ja kuten olette varmasti huomanneet, usein suokit ovat tälläisiä itseppäisiä. Minulla on kokemusta paljon näistä ns. "huonommista" yksilöistä, jotka puree jnejne. Suokkiruuna... Suoraan sanottuna sillä hetkellä olisin halunnut ampua koko hevosen kun se puras käteen -> kaaduin -> juoksi päältä. Arvatkaa tuliko hyvä mieli , ei tullu traumoja ei tietenkää mut miks suokit on tälläsii paskoi, ainaki useimmat... Lämppärit on parhaita : D

        Asiaa!:D


      • suomenhevoset ei ole
        Pääpoliisi kirjoitti:

        Ettekste tajuu juttua? ;D

        Onhan ne jotkin yksilöt ihan mukavia, mutta itse en pidä suomenhevosista jotka eivät arvosta tippaakaan ihmistä, käy päälle, puree ja tekee niin kuin itse haluaa. Ja kuten olette varmasti huomanneet, usein suokit ovat tälläisiä itseppäisiä. Minulla on kokemusta paljon näistä ns. "huonommista" yksilöistä, jotka puree jnejne. Suokkiruuna... Suoraan sanottuna sillä hetkellä olisin halunnut ampua koko hevosen kun se puras käteen -> kaaduin -> juoksi päältä. Arvatkaa tuliko hyvä mieli , ei tullu traumoja ei tietenkää mut miks suokit on tälläsii paskoi, ainaki useimmat... Lämppärit on parhaita : D

        sinusta minkään arvoisia että olet törmännyt muutamaan huonoon yksilöön, ja todennäköisesti noissakin tapauksissa kyse on hevosen omistajan huonosta kohtelusta. Omat kokemukseni suomenhevosista ovat yhtä lukuunottamatta positiivisia.

        Mutta lämminveriset...olen ratsastanut useammassa ratsastuskoulussa ja suokit ovat olleet kaikista mukavimpia ratsuja. Yksikään ei ole yrittänyt purra,potkia tai liiskata seinää vasten. Suokit ovat mukavia ja varmoja ratsuja.

        Itse sain eräästäkin lämpöisestä tarpeekseni kun yhden tunnin aikana teki seuraavat asiat: Tunti oli alkamassa ja hiljakseen kierreltiin kenttää ympäri kunnes tämä herra päätti lähteä vetämään laukkaa ympäriinsä eikä meinannut pysähtyä millään, plussana yritti ihan tahallaan tiputtaa minut selästä. No lopulta kun pysähtyi ei suostunut liikkumaan vaikka ratsastuksenohjaajakin yritti, sitten kun sain liikkeelle hetken meni taas hyvin kunnes päätti et ny lähetään ja otti taas pätkän laukkaa ja hyppäsi pois aidatulta alueelta ja juoksi vilkkaalle tielle. No,kukaan ei tällä yksilöllä enää uskaltanut ratsastamaan ja myyntiinkin sitten tallilta pois. Niin, ja tuon lisäksi hevosta piti olla aina laittamassa 2 ihmistä: toinen pitämässä kiinni ettei pääse potkasemaan. Tuo oli siis pahin lämpöinen jonka itse olen tavannut, mut samantapaista käytöstä on lukemattomilla muillakin ollut.


      • :DD
        suomenhevoset ei ole kirjoitti:

        sinusta minkään arvoisia että olet törmännyt muutamaan huonoon yksilöön, ja todennäköisesti noissakin tapauksissa kyse on hevosen omistajan huonosta kohtelusta. Omat kokemukseni suomenhevosista ovat yhtä lukuunottamatta positiivisia.

        Mutta lämminveriset...olen ratsastanut useammassa ratsastuskoulussa ja suokit ovat olleet kaikista mukavimpia ratsuja. Yksikään ei ole yrittänyt purra,potkia tai liiskata seinää vasten. Suokit ovat mukavia ja varmoja ratsuja.

        Itse sain eräästäkin lämpöisestä tarpeekseni kun yhden tunnin aikana teki seuraavat asiat: Tunti oli alkamassa ja hiljakseen kierreltiin kenttää ympäri kunnes tämä herra päätti lähteä vetämään laukkaa ympäriinsä eikä meinannut pysähtyä millään, plussana yritti ihan tahallaan tiputtaa minut selästä. No lopulta kun pysähtyi ei suostunut liikkumaan vaikka ratsastuksenohjaajakin yritti, sitten kun sain liikkeelle hetken meni taas hyvin kunnes päätti et ny lähetään ja otti taas pätkän laukkaa ja hyppäsi pois aidatulta alueelta ja juoksi vilkkaalle tielle. No,kukaan ei tällä yksilöllä enää uskaltanut ratsastamaan ja myyntiinkin sitten tallilta pois. Niin, ja tuon lisäksi hevosta piti olla aina laittamassa 2 ihmistä: toinen pitämässä kiinni ettei pääse potkasemaan. Tuo oli siis pahin lämpöinen jonka itse olen tavannut, mut samantapaista käytöstä on lukemattomilla muillakin ollut.

        Siis iik apua, joku viisvuotias kersa joka on käyny peräti puoli vuotta tunneilla meinas pudota kun heppa vähä testaili ja kyllästy huonoon ratsastajaan.
        Hanki elämä, yhdessä lämmenverisessä on enemmän hevosta kuin kaikissa suokkikaakeis yhteensä..


      • olevasi 14.....
        :DD kirjoitti:

        Siis iik apua, joku viisvuotias kersa joka on käyny peräti puoli vuotta tunneilla meinas pudota kun heppa vähä testaili ja kyllästy huonoon ratsastajaan.
        Hanki elämä, yhdessä lämmenverisessä on enemmän hevosta kuin kaikissa suokkikaakeis yhteensä..

        kyllä varmaan ratsastuskokemusta löytyy enemmän henkilöltä joka on päälle 30 ja ratsastanut pikku lapsesta asti kun kotona on aina hevosia ollut. Paitsi opiskeluaikoina, jolloin kävinkin ratsastamassa monilla eri talleilla ja toimin ratsastuksenohjaajanakin.


      • nii mietippä esim.

        minkä ikäisiä vansi ovat. Aika moisia ikäloppuja kääkkiä/vanhoja paskoja mielestäsi..


      • kiireessä
        nii mietippä esim. kirjoitti:

        minkä ikäisiä vansi ovat. Aika moisia ikäloppuja kääkkiä/vanhoja paskoja mielestäsi..

        vansi=vanhempasi. Plus 30-kymppinen ihminen ei todellakaan ole vanha.


      • suomenhevoset ♥♥♥

        Eksyin tänne sivuille ensimmäistä kertaa ja täällä joku idiootti teini maalaispelle laukoo paskaa minkä kerkeää!!
        Eiks sulla pentu todella oo muuta tekemistä!
        Mee äitilles valittaa jos sulla on paska elämä, mut älä tuu tänne mussuttaa!!

        Halleluja jollain voi viirata päästä!

        Suomenhevoset on parhaita, sanoit sä rääpäle mitä tahansa!!

        Niin ja mä olen ikäloppu lähes kolmekymppinen..:D


      • :DD
        nii mietippä esim. kirjoitti:

        minkä ikäisiä vansi ovat. Aika moisia ikäloppuja kääkkiä/vanhoja paskoja mielestäsi..

        Niihä ne onki.. :D


      • :DD
        kiireessä kirjoitti:

        vansi=vanhempasi. Plus 30-kymppinen ihminen ei todellakaan ole vanha.

        Onha.. :D semmotteita kurppa vanhuksii..


      • ihmettä

        amiksiin ihastunut pissis teini tulee tänne muita haukkumaan. Pyydä kuule iskältä viikkoraha ja mee vuokraan joku hevoskuiskaaja elokuva, vastaavistahan olet kuitenkin kaikki tietosi hevosista saanut...

        ehkä oot vaan katkera kun isukki ei sitä suokkia ostanut vaan saat tyytyä hoitelemaan shettiksiä.


      • hah : D
        ihmettä kirjoitti:

        amiksiin ihastunut pissis teini tulee tänne muita haukkumaan. Pyydä kuule iskältä viikkoraha ja mee vuokraan joku hevoskuiskaaja elokuva, vastaavistahan olet kuitenkin kaikki tietosi hevosista saanut...

        ehkä oot vaan katkera kun isukki ei sitä suokkia ostanut vaan saat tyytyä hoitelemaan shettiksiä.

        jaajaa, toi oli mulle uutta : D Mä en ensinäkkään saa viikkorahaa, enkä oo koskaa mitää hevoskuiskaaja elokuvaa nähny : D Ja aika kaukana oon pissiksestä : D Eikä amikset kiinnosta : D
        niin, enkä toiseksee oo koskaa shetui hoitanu(enkä katkera olis vaikka hoitaisinki), enkä ikimaailmassa suokkii haluis enkä katkeroituis vaikka en saakkaa.. :D Päinvastoi, olisin suokin saanu mut semmone paska ei kiinnostanu : D Ja On kuule hevosen hoitamisesta ja omistamisesta kokemusta : D


      • hevosen omistaja
        Pääpoliisi kirjoitti:

        Ettekste tajuu juttua? ;D

        Onhan ne jotkin yksilöt ihan mukavia, mutta itse en pidä suomenhevosista jotka eivät arvosta tippaakaan ihmistä, käy päälle, puree ja tekee niin kuin itse haluaa. Ja kuten olette varmasti huomanneet, usein suokit ovat tälläisiä itseppäisiä. Minulla on kokemusta paljon näistä ns. "huonommista" yksilöistä, jotka puree jnejne. Suokkiruuna... Suoraan sanottuna sillä hetkellä olisin halunnut ampua koko hevosen kun se puras käteen -> kaaduin -> juoksi päältä. Arvatkaa tuliko hyvä mieli , ei tullu traumoja ei tietenkää mut miks suokit on tälläsii paskoi, ainaki useimmat... Lämppärit on parhaita : D

        jos ei itse osaa ni on helppo syyttää hevosta.


    • ookeei

      Todella lapsellista ruveta vääntämään eri hevosroduista kilpaa. Jokaisesta rodustä löytyy monenlaisia tapauksia. Ei kaikki lämpöset oo mitään seköpäisiä seinäänjuoksijoita. Mutta ei kyllä suokitkaan ole sen huonompia hevosia. Eri rodut ovat jalostettu erihommiin.

      • ei helv......

        yhellä taitaa olla paha ongelma päänupissa:D oikeen naurattaa tommonen vamppi käytös:D ei taida olla aikuinen vielä :D:D:D


      • koiruli

        Mistäpäin mä saisin halvahkon hoitohevosen ylläpitoon itselleni???


    Ketjusta on poistettu 22 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1625
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      29
      1319
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      64
      1224
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1122
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      28
      1066
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1046
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      11
      1036
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      1001
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      999
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      2
      996
    Aihe