Käyntiinlähtöongelmia

Suburban 6.5TD

vm 95 Suburban lähtee käyntiin aivan normaalisti lämpimänä ja kylmänä, mutta jos auto seisonut n. 15 minuuttia, niin tekee aika usein seuraavaa: lähtee käyntiin, sammuu kuin saunalyhty n. 5 s kuluttua. Tämän jälkeen saa sahata pitkään ja useita kertoja ja hyvällä tuurilla lähtee käyntiin - jos odotan 5-10 minuuttia niin sitten lähtee käyntiin. Ajon aikana ei mitään ongelmia. Polttoainesuodatin vaihdettu pari viikkoa sitten. Polttoaineen siirtopumpun rele ohitettu tilapäisesti eikä auttanut. Ruiskupumppu vaihdettu vuonna 2000, samoin siirtopumppu.
Siirtopumpun toimivuus todettu silmämääräisesti avaamalla venttiili. Check Engine-valo ei pala missään vaiheessa.
Oma epäilykseni kohde on pumpun ohjainyksikkö (FSD, Fuel Solenoid Driver)tai jokin lämpötila-anturi. Onko kellään ollut vastaavanlaisia ongelmia?

18

6438

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Subbis6.5TD

      ..oireili noin aluksi. Saattoi sammua oudosti liikennevaloihin. Viimeiset temput teki motarilla ohitustilanteessa. Lähti tosin käyntiin lennossa, mutta seuraavat 10-20 starttia eivät riittäneet koko kotimatkalle - eikun lavalle.

      Pihassa ei käynyt kuin n. 5 min kylmänä, lämpinä ei enää käynyt lainkaan...

      Hmm. rele ohitettu - ongelmia ollut?

      Siirtopumpun mykistäjä on yleensä öljynpaineanturi - oletkos sen ohitanut? Kun tuo anturi mykkä (ö-painemittari toimii siitä huolimatta) loppuu pa:n kierto ja silloin loppuu FSD:n jäähdytys... harvoin itse siirtopumppu menee.

      Toden näköisesti FSD (PMD) on 'ehtoopuolella'...

      • Subbari -96

        Asensin Coolerin PMD-moduuli.
        Eka startista tulille!Aikaa meni n.1/2h.

        On muutten hyvä keksintö tuo Cooler-levy!
        Säästää levyn- ja moduulinhinnan jo asenustyössä!Kun voi tehdä as.homman itse,koska pumppua ei tarvitse irroittaa!

        Vanha rikkonainen jäi tuonne pumpun kupeeseen paikalleen.

        Lisäksi nyt on helppo kokeilla,jos joskus alkaa menotökkiä varalle ostettua PMD-moduulia vian paikallistamiseksi!


      • Jussi
        Subbari -96 kirjoitti:

        Asensin Coolerin PMD-moduuli.
        Eka startista tulille!Aikaa meni n.1/2h.

        On muutten hyvä keksintö tuo Cooler-levy!
        Säästää levyn- ja moduulinhinnan jo asenustyössä!Kun voi tehdä as.homman itse,koska pumppua ei tarvitse irroittaa!

        Vanha rikkonainen jäi tuonne pumpun kupeeseen paikalleen.

        Lisäksi nyt on helppo kokeilla,jos joskus alkaa menotökkiä varalle ostettua PMD-moduulia vian paikallistamiseksi!

        mitä jouduit maksamaan niistä ja mistä ostit?


    • Subbari -96

      Auto alkoi sammua samalla tavalla liikennevaloihin.
      Ajelin sillä kuitenkin vaikka sammuili,kun saattoi pelata päivän ilman murheita.
      Mutta sitten homma paheni ja meno loppui kokonaan!
      Vaihdoin ÖP-anturin uuden,kun en saanut sitä oikein mitattuakaan (3-johto)ja ei saa auto edespyörimään!(ÖP-paineita päälle)
      Anturin vaihto ei auttanut siirtopumppu kyllä pyörii hehkuasennossa ja samanlainen ääni kuin minun toisessa 6,5:ssa.
      Kaveri lähetti moduulin ja tuon Coolerin systeemin!
      Tule varmaan keskiviikolla Katsotaan auttaako asiaan tuo PMD-moduulin vaihto?Tuo Cooler auttaa ainakin moduulin kestämistä ja on helppo vaihtaa/testeta itse!
      vai joutuuko pumppuremppaan!

      Onko kenellä tietoa minkälaisen takuun saa korjatulle stanadynan pumpulle?
      Itselläni on ylimääräinen -97 käytetty pumppu moduuleineen mutta ennen kuin sitä uskaltaa laitattaa keulille on varmaan Tarkastettava ja korjattava!

      • Subbis6.5TD

        Niin, kuin tuolla toisella mantereella nimittävät (OilPressureSwitch) on ohitettuna startti/hehku-asennossa - kun ei ole ö-painetta, niin kärjet auki. Tällöin tuo rele, FPS (FuelPumpSolenoid), syöttää virran suoraan siirtopumpulle. Ja kun vapautat starttiasennosta, niin elämää pitää yllä OPS. Ts. siirtopumppu saa virtansa suoraan akulta (sulake välissä) tuon anturin kärkien kautta (3:sta nastasta ne laitimmaiset) - mikäli kone käy (= ö-painetta on).

        Ja siksi kylmän koneen sammuttaminen saattaa 'jättää' siirtopumpun päälle, jopa n. ½ min - ennenkuin koneen öljynpaineet häviää - niin on siinä siirtopumpulla työtä pitää 'seinää vasten' löpö liikkeessä. Tuolloin pumppu ja OPS kovilla...

        Auton käydessä parhaiten siirtopumpun toiminnan/toimimattomuuden tuntee kädellä (sykkii)...

        Stanadyne väittää, että PMD kyllä kestää lämmöt eikä coolereita tarvii - kunhan polttoaineen kierto kunnossa, niin jäähdytyskin on kunnossa.

        Ps. kun nuo sammumisongelmat alkavat, ei enää siirtopumpun asiat vaikuta, kun PMD on jo hajoamassa... korkeintaan myöhäistävät totaalista 'BlackOut' hetkeä..


      • Subbari -96
        Subbis6.5TD kirjoitti:

        Niin, kuin tuolla toisella mantereella nimittävät (OilPressureSwitch) on ohitettuna startti/hehku-asennossa - kun ei ole ö-painetta, niin kärjet auki. Tällöin tuo rele, FPS (FuelPumpSolenoid), syöttää virran suoraan siirtopumpulle. Ja kun vapautat starttiasennosta, niin elämää pitää yllä OPS. Ts. siirtopumppu saa virtansa suoraan akulta (sulake välissä) tuon anturin kärkien kautta (3:sta nastasta ne laitimmaiset) - mikäli kone käy (= ö-painetta on).

        Ja siksi kylmän koneen sammuttaminen saattaa 'jättää' siirtopumpun päälle, jopa n. ½ min - ennenkuin koneen öljynpaineet häviää - niin on siinä siirtopumpulla työtä pitää 'seinää vasten' löpö liikkeessä. Tuolloin pumppu ja OPS kovilla...

        Auton käydessä parhaiten siirtopumpun toiminnan/toimimattomuuden tuntee kädellä (sykkii)...

        Stanadyne väittää, että PMD kyllä kestää lämmöt eikä coolereita tarvii - kunhan polttoaineen kierto kunnossa, niin jäähdytyskin on kunnossa.

        Ps. kun nuo sammumisongelmat alkavat, ei enää siirtopumpun asiat vaikuta, kun PMD on jo hajoamassa... korkeintaan myöhäistävät totaalista 'BlackOut' hetkeä..

        Niin ajettelin itsekkin,että tuolla coolerilla ei varmaan merkitystä,kuin se että on helpo vaihtaa tuo moduuli itsekkin,koska se on suurin syylinen pumppuvikoihin!
        Nyt ei tarvii kaivaa tuota pumppu esiin,kun homma on muuten tehtävä jossakin pajalla!
        Puhuivat vaihtotyöstä 4-6h x 50€ tuolla saa jo tuon coolerin! ja moduulit lähtee puoleen hintaan mitä täältä ostaessa! eli 2kpl. yhden hinnalla!

        Oletko sitä mieltä,että tuo siirtopumpun alkuun vähän naputtava ääni ja sitten tasainen surina ei takaa sen toimimvuutta!

        Pitää varmaan tänään kokeilla löysätä pumpulta tuota lähtevää puolta putkea ja katsoa työntääkö ainetta liitimestä kun pistää virrat päälle!

        Ps. onkohan pumpuoireilla ja tuon moduulin rikkoontumisoireilla mitään eroavuuksia?
        Mulla muuten löytyin P1216 vikakoodi.


      • VanMan
        Subbis6.5TD kirjoitti:

        Niin, kuin tuolla toisella mantereella nimittävät (OilPressureSwitch) on ohitettuna startti/hehku-asennossa - kun ei ole ö-painetta, niin kärjet auki. Tällöin tuo rele, FPS (FuelPumpSolenoid), syöttää virran suoraan siirtopumpulle. Ja kun vapautat starttiasennosta, niin elämää pitää yllä OPS. Ts. siirtopumppu saa virtansa suoraan akulta (sulake välissä) tuon anturin kärkien kautta (3:sta nastasta ne laitimmaiset) - mikäli kone käy (= ö-painetta on).

        Ja siksi kylmän koneen sammuttaminen saattaa 'jättää' siirtopumpun päälle, jopa n. ½ min - ennenkuin koneen öljynpaineet häviää - niin on siinä siirtopumpulla työtä pitää 'seinää vasten' löpö liikkeessä. Tuolloin pumppu ja OPS kovilla...

        Auton käydessä parhaiten siirtopumpun toiminnan/toimimattomuuden tuntee kädellä (sykkii)...

        Stanadyne väittää, että PMD kyllä kestää lämmöt eikä coolereita tarvii - kunhan polttoaineen kierto kunnossa, niin jäähdytyskin on kunnossa.

        Ps. kun nuo sammumisongelmat alkavat, ei enää siirtopumpun asiat vaikuta, kun PMD on jo hajoamassa... korkeintaan myöhäistävät totaalista 'BlackOut' hetkeä..

        ootte te kyllä ilmiömäisiä ammattimiehiä,tiedätte kaiken näistä vehkeistä!


      • Suburban6.5TD

        Mistä saa FSD:n ja coolerin edullisesti? Beta Maskinella (coolerin valmistaja) näkyy olevan suolainen hinta. Kennedy Dieseliltä (http://www.kennedydiesel.com/) saa FSD:n ja coolerin johtoineen 510 USD. Jää varmaankin reilusti alle 600 € ALV:eineen, tulleineen ja kuljetuskustannuksineen, kun tuo dollarin kurssi on melko edullinen.


      • Suburban6.5D
        Subbis6.5TD kirjoitti:

        Niin, kuin tuolla toisella mantereella nimittävät (OilPressureSwitch) on ohitettuna startti/hehku-asennossa - kun ei ole ö-painetta, niin kärjet auki. Tällöin tuo rele, FPS (FuelPumpSolenoid), syöttää virran suoraan siirtopumpulle. Ja kun vapautat starttiasennosta, niin elämää pitää yllä OPS. Ts. siirtopumppu saa virtansa suoraan akulta (sulake välissä) tuon anturin kärkien kautta (3:sta nastasta ne laitimmaiset) - mikäli kone käy (= ö-painetta on).

        Ja siksi kylmän koneen sammuttaminen saattaa 'jättää' siirtopumpun päälle, jopa n. ½ min - ennenkuin koneen öljynpaineet häviää - niin on siinä siirtopumpulla työtä pitää 'seinää vasten' löpö liikkeessä. Tuolloin pumppu ja OPS kovilla...

        Auton käydessä parhaiten siirtopumpun toiminnan/toimimattomuuden tuntee kädellä (sykkii)...

        Stanadyne väittää, että PMD kyllä kestää lämmöt eikä coolereita tarvii - kunhan polttoaineen kierto kunnossa, niin jäähdytyskin on kunnossa.

        Ps. kun nuo sammumisongelmat alkavat, ei enää siirtopumpun asiat vaikuta, kun PMD on jo hajoamassa... korkeintaan myöhäistävät totaalista 'BlackOut' hetkeä..

        Olisi vaan mielenkiintoista tietää, kuinka pumput kestävät jenkkien käyttämissä Hummer H1:issä esim. Irakissa, jossa kesällä lämpöä lähes 50 astetta, autot raskaasti
        kuormattuja, upottavaa hiekkaa ym. Ei varmaankaan ole mukavaa kun liikut vihamielisellä alueella tai autiomaassa ja pumppu pimenee ja joudut jalkamieheksi...


      • Subbis6.5TD
        Suburban6.5D kirjoitti:

        Olisi vaan mielenkiintoista tietää, kuinka pumput kestävät jenkkien käyttämissä Hummer H1:issä esim. Irakissa, jossa kesällä lämpöä lähes 50 astetta, autot raskaasti
        kuormattuja, upottavaa hiekkaa ym. Ei varmaankaan ole mukavaa kun liikut vihamielisellä alueella tai autiomaassa ja pumppu pimenee ja joudut jalkamieheksi...

        ..on muistaakseni mekaaniset pumput, kuten muissakin 6.5TD nato-vehkeissäkin...


      • TopiKale
        Suburban6.5TD kirjoitti:

        Mistä saa FSD:n ja coolerin edullisesti? Beta Maskinella (coolerin valmistaja) näkyy olevan suolainen hinta. Kennedy Dieseliltä (http://www.kennedydiesel.com/) saa FSD:n ja coolerin johtoineen 510 USD. Jää varmaankin reilusti alle 600 € ALV:eineen, tulleineen ja kuljetuskustannuksineen, kun tuo dollarin kurssi on melko edullinen.

        fsd moduli tänä päivänä ebay lta noin 50 taalaa, jatkojohtosarja jäähdytinlevy
        noin 150 taalaa verot ym.
        helppo vaihta vaikka itse, etupenkki ja moottorikotelo irti, jollain rauttalangalla tai
        pitkällä ruuvarilla liitin irti pumpun kyljestä, uusi jatkojohto eteen ja uusi
        fsd kiinni. EI MISSÄÄN TAPAUKSESSA KANNATA JÄTTÄÄ IMUSARJAN PÄÄLLE
        VANISSA, on nimittäin kuumin paikka. Metro auto tekee näin ja ne hajoaa sitten
        alle vuoden. itsellä tuli vanin mukana laskuja missä metro oli laskuttanut
        kyseisestä duunista 1150 ekee ja siitä ennen vaihtanut jo ne kaikki kalliimmat osat
        pumpun vaihto 4600 ekeä. AIKA KUSETUSTA


    • Suburban6.5TD

      Löysin juuri oheisen artikkelin eräältä foorumilta - mitä mieltä olette voisiko pitää paikkansa? Voisi vaikuttaa ainakin siinä tilanteessa jos siirtopumppu ei toimi.

      Hi guys, just writing to introduce a little nugget which has come up in another forum, and seems to be a precursor to a possibly very expensive service process.

      It has come up as an issue, that many diesel suburbans and other GMC/Chevy vehicles with the 6.5l diesel engine do not have the correct fuel filler cap installed. The fuel filler caps installed in some or all of the trucks by GM do not relieve a significant vacuum that forms as the fuel level decreases. Unlike gasoline, diesel produces no vapors to replace the lost volume of the liquid as the level decreases, also there is no canister/vapor recovery system to prevent a vacuum from forming.

      Whether this was a mistake in production or just a misdesign is not known, but the effect is known. The improper cap can lead to premature injector pump failure. This particularly affects the trucks with electronic injector pumps which use a Pump Mounted Driver (PMD) to actuate the pumping mechanisms. With a vacuum in the tank, both the lift pump and PMD have to work extra hard to pull fuel up and inject it into the cylinders. This leads to the PMD overheating and burning out prematurely.

      So, If when opening the filler cap on your truck, there is a large rush of air, or if you've actually suffered PMD or lift pump failure, you can be sure that you've got the wrong cap. For everyone else... PLEASE CHECK! Its a quick check to see if the cap on your truck will relieve a vacuum. Diesel caps should allow air in, but not liquid out. If ANY vacuum is allowed to form, it WILL affect your pump life.

      BTW, the part number for a proper diesel fuel cap from GM is:
      PN: 15763229 Price: $12.32
      If and/or when you get the new cap... check that one too! It seems that neither GM or Stant(the oem if thats the way you decide to purchase it) can even keep these things straight, as they carry no part number and no differentiation as to their use from Stant, the manufacturer.

      Thanks for your time,
      Daniel

      • Subbari -96

        90-luvun alkupuolella mulla oli 6,2 vani joka konerempan jälkeen alko sammahtelemaan yllättäen .
        Huomasin tankatessa hirveä imun aina,kun korkin avasi?
        Tuntui ,että poltoainetankki on oikein lomolla sisäänpäin!
        Sitten jätin korkin aina löysälle ja sammumiset loppui!
        Kun jostakin kuulin jutun,että auto oli sammunut liian tiiviin poltoainekorkin vuoksi?

        Tosin jouduin vaihtaa tuon mekaanisen siirtopumpun joskus sen jälkeen?

        -99 tuli pumppuremontti uuteen -98 vaniini ja vasta tuon rempan jälkeen kiinnitin huomiota sillonkin ilmestyneeseen hirmuiseen alipaineeseen poltoainetankissa!(Liian tiiviskorkki)
        Ajattelin silloinkin oliskohan noilla yhteyttä?
        Jatkosta en tiedä,kun möin tuon vanin melkein heti pumpun laiton jälkeen!

        Mutta nyt taas ,kun kelaan muistia omassa subbarissa taas kovan alipainen!,kun viimeksi tankkasi!
        Kesällä ja syksyllä ei mitään alipaineimuja korkkia avatessa!

        Noilla jutuilla voi olla täysin perää!

        Ps.
        Nyt subbarissa eka sammumisen jälkeen vaihdoin heti poltoainesuodattimen ja sen jälkeen sammumiset todella alkoi?(AC alkuperäinen suodatin)

        ?????????


      • Subbis6.5TD

        Tuosta on ollut juttua http://www.gm-diesel.com/diesel/vbull/index.php - ettei ollut tuolta kopioitu. Jotkut ovat porailleet rei'iän korkkiin (n. 1mm)... toisaalta sama paine (myös miinusmerkkinen) on koko pa-järjestelmässä - siis meno- ja paluu puolella. Toisaalta taas ruiskupumpun sisäinen paine vaikuttaa ennakkoon...

        Hapertuneet suuttimien paluuletkun päästäneet ilmaa pumpun paluupuolelle - kuplat sitten vaeltavat aina ylimpään kohtaan eli ruiskupumpun paluun mutkaan. Tietty, jos tankissa on alipaine, niin on mahdollista, että kun sammutussolenoidi avautuu - ilma saattaa karata vielä pumpun kotelon sisään, varsinkin jos siirtopumppu ei ole liikuttelemassa 'soppaa'...


      • van 99
        Subbis6.5TD kirjoitti:

        Tuosta on ollut juttua http://www.gm-diesel.com/diesel/vbull/index.php - ettei ollut tuolta kopioitu. Jotkut ovat porailleet rei'iän korkkiin (n. 1mm)... toisaalta sama paine (myös miinusmerkkinen) on koko pa-järjestelmässä - siis meno- ja paluu puolella. Toisaalta taas ruiskupumpun sisäinen paine vaikuttaa ennakkoon...

        Hapertuneet suuttimien paluuletkun päästäneet ilmaa pumpun paluupuolelle - kuplat sitten vaeltavat aina ylimpään kohtaan eli ruiskupumpun paluun mutkaan. Tietty, jos tankissa on alipaine, niin on mahdollista, että kun sammutussolenoidi avautuu - ilma saattaa karata vielä pumpun kotelon sisään, varsinkin jos siirtopumppu ei ole liikuttelemassa 'soppaa'...

        En osaa sanoa... mutta itse olen tehnyt kohta "kaiken" poppakonstin jotta pummpu kestäisi mutta ei sit kai...
        Eli,tankin korkkiin on porattu 1mm reikä, on vedetty pumpun "mustaan laatikkoon" keulasta n.20mm letkukin ,joka auttaisi siihen jottei pummpu käy liian kuumana.Tarkistimme viellä moneen kertaan jotta ajon aikana pumpulle letkun kautta todella virtaa raitista ilmaa,on yritetty ajaa sitenkin jottei polttoaine tankissa pääse alta puolen koskaan... Ja mitäs viellä,ollaankaan tehty..Siirtopumppu vaihdettu 50 tkm välein kaiken varalta. On tässä kokeiltu :)
        Vaan 2 pumppua on vaihdettu tästä huolimatta!
        Molemmilla kerroilla ajossa alkoi (pidemmällä) nykimään.


      • pumppu
        Subbis6.5TD kirjoitti:

        Tuosta on ollut juttua http://www.gm-diesel.com/diesel/vbull/index.php - ettei ollut tuolta kopioitu. Jotkut ovat porailleet rei'iän korkkiin (n. 1mm)... toisaalta sama paine (myös miinusmerkkinen) on koko pa-järjestelmässä - siis meno- ja paluu puolella. Toisaalta taas ruiskupumpun sisäinen paine vaikuttaa ennakkoon...

        Hapertuneet suuttimien paluuletkun päästäneet ilmaa pumpun paluupuolelle - kuplat sitten vaeltavat aina ylimpään kohtaan eli ruiskupumpun paluun mutkaan. Tietty, jos tankissa on alipaine, niin on mahdollista, että kun sammutussolenoidi avautuu - ilma saattaa karata vielä pumpun kotelon sisään, varsinkin jos siirtopumppu ei ole liikuttelemassa 'soppaa'...

        Onkohan tosi jotta "irakin 6.5 tdi" koneissa on mekaaniset pumput? jos niin saakohan niitä usasta suoraan ja minkähänlainen tuo olisi laittaa paikalleen...Vai hussein kun on nyt "arestissa" niin tarviikohan tuota enää :)


      • Suburban6.5TD
        pumppu kirjoitti:

        Onkohan tosi jotta "irakin 6.5 tdi" koneissa on mekaaniset pumput? jos niin saakohan niitä usasta suoraan ja minkähänlainen tuo olisi laittaa paikalleen...Vai hussein kun on nyt "arestissa" niin tarviikohan tuota enää :)

        Voi olla paljon mahdollista että käyttävät mekaanista pumppua- noita sähköisiä DS-4:ia menisi varmasti muuten laivalasteittain.
        Kennedy Dieseliltä saa (http://www.kennedydiesel.com/) uusia mekaanisia DB-2 suurtehopumppuja (vene-moottoreihin joissa 250-300 hv) 1050 USD:lla ja normaaleja reman DB-2:ia saa 450 USD:lla - ei ole paha hinta. Vaikea sanoa kuinka helposti asentaminen sitten onnistuu DS-4:n paikalle. Mekaanisesti ei varmaankaan ongelmia, mutta tietokone saattaa sekoilla joissakin tilanteissa kun ei saa pumpulta tarvitsemaansa tietoa.


      • Subbari -96
        van 99 kirjoitti:

        En osaa sanoa... mutta itse olen tehnyt kohta "kaiken" poppakonstin jotta pummpu kestäisi mutta ei sit kai...
        Eli,tankin korkkiin on porattu 1mm reikä, on vedetty pumpun "mustaan laatikkoon" keulasta n.20mm letkukin ,joka auttaisi siihen jottei pummpu käy liian kuumana.Tarkistimme viellä moneen kertaan jotta ajon aikana pumpulle letkun kautta todella virtaa raitista ilmaa,on yritetty ajaa sitenkin jottei polttoaine tankissa pääse alta puolen koskaan... Ja mitäs viellä,ollaankaan tehty..Siirtopumppu vaihdettu 50 tkm välein kaiken varalta. On tässä kokeiltu :)
        Vaan 2 pumppua on vaihdettu tästä huolimatta!
        Molemmilla kerroilla ajossa alkoi (pidemmällä) nykimään.

        Oletko kokeillut Redline tai Stanadynan omia lisäaineita?Näitä ainakin kehutaan hyviksi!

        http://www.stanadyne.com/dsg/dsg_dfa.asp

        Onko aina ollut pumpuissa vika vai tuossa PMD-moduulissa?Mistä tiedät?

        Uusilla pumpuillahan on tuo 199tkm/11v. takuu!Oletko pistättänyt uutta vai korjattua?Autosihan on varmaan kuulunut takuun piiriin!

        Minulla ainakin 1,5v vanhassa vanissa(3-v täys takuu kaikella) metroauto vaihtoi ilmaiseksi! -99 vuonna!
        Mutta muistelen,että puhuivat silloin korjatusta pumpusta?Mitenhän takuu jatkossa?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      90
      1249
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1046
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      63
      797
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      750
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      290
      706
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      694
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      688
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      39
      661
    9. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      60
      638
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      634
    Aihe