Kuka osaisi neuvoa seuraavassa asiassa. Nimittäin meidän kerrostalossa on n. 10 ihmistä ja minä, jotka kokoonnumme kerran kuukaudessa raamattupiiriin ja luemme yhden jakeen järjestyksessä Uudesta Testamentista.
Nyt minusta tuntuu, että haluaisin kokoontua näiden asioiden pariin enemmänkin ja useammin. Olen alkanut myös lukea enemmän Raamattua. En halua mennä helluntaisrk:aan tai adventtikirkkoon yms. Miksi ev.lut.srk:ssa on niin vähän toimintaa nuorille aikuisille? Kuka tietäisi Lahden tilanteen? Eli minne suosittelisitte menoa?
Kyllä Raamatun lukeminen käy yksinkin, mutta eikös sielläkin sanota, että sanan vaikutus on voimallisempi kun kaksi tai useampi ihminen kokoontuu yhdessä sen äärelle!
Raamattupiiri+muu vastaava
11
1257
Vastaukset
- pähkylä
Hei Jari!
Laitan muutaman vinkin, jotka tulee mieleen,
vaikka en juuri tiedä Lahden tilanteesta,
muuta kuin että ystäväni (kaksi nuorta aikuista
yhden lapsensa kanssa) ovat muuttamassa Hollolaan,
aivan lähelle Lahtea ensi talven aikana, ja
miettivät kanssa mistä sieltä löytäisivät
raamattupiirin itselleen. Täällä kun ovat
tottuneet käymään raamattupiirissä kerran
viikossa.
Siihen saakka kunnes löydät Lahdesta jotain,
suosittelen kolmea juttua, jos vaikka joku
niistä voisi olla sopiva sulle:
1) Tule viikonlopuksi Karkkuun nuorten aikuisten tapahtumaan 30.1.-1.2.2004. Sinne tulee nuoria aikuisia ympäri Suomea, ja siellä on hyvä tutustua, jos vaikka joku olisi Lahdesta päin. Noi Raamattuopettajat on tosi hyviä, joten viikonloppu tulee olemaan antoisa. SLEY:llä (Suomen luterilainen evankeliumiyhdistys = yksi ev.lut. kirkon lähetysjärjestöistä, www.sley.fi) on paljon nuorten aikuisten toimintaa, mm. näitä valtakunnallisia tapahtumia.
- - - - - - - - - - - - - -
Nuorten aikuisten tapahtuma
Karkun Evankelisella Opistolla 30.1.-1.2.2004
- teemana "Jälleenrakennus"
Perjantai 30.1.
17.00 Ilmoittautuminen ja majoittuminen
18.00 Päivällinen
19.00 PERUSTUS
Seija Lintilä, Annemari Vuorenoja
Pikkukipinä, Kari Puputti
Raamattuopetus, Esa Luomaranta
20.30 Iltapala
21.30 ILTAMESSU opistolla, liturgia Olli Koskenniemi, saarna Heikki Haataja
Lauantai 31.1.
8.00 Aamupala
9.00 Aamukipinä, Irene Bergman
KUN JOKIN MENEE RIKKI, Seija Leppänen
Keskustelua, juonto Jukka Collin
11.00 Nuorten aikuisten työn vuosikokous
11.30 Lounas
12.30 KIRKKO PALOI - RISTI JÄI
Retki Pyhän Olavin kirkkoon, pastori Jari Rankinen
Pikkukipinä, Jouni Perttula
14.30 Kahvi
15.00 PALOMUURIT
Suunnitelma vai Hengen johdatusta? - Anne Hopeavuori
Kantakaa toistenne kuormia - Eila ja Esa Hyökyvaara
Uusi rakennus - minä ja muut, yli 6-vuotiaille, Helena Karjalainen
Armo murtaa sydämen - Pasi Palmu
Yksi, pyhä, yhteinen - Matti Rusama
Rikkinäisen armo - Saija Simanainen
Tuli(n) Sambiasta - Timo Vuorinen
18.00 Päivällinen
19.30 On C. Konsertti
Pikkukipinä, Pasi Palmu
21.00 Iltapala
22.00 Iltakipinä, Anne Hopeavuori ja muut turkulaiset
- saunat
Sunnuntai 1.2.
8.30 Aamupala
10.00 MESSU Karkun kirkossa, liturgia, Pasi Palmu
saarna, Olli Koskenniemi
11.30 Lounas ja kahvit
12.30 JÄLKIKATSELMUS
Vaula Väinölä
Esa Luomaranta
Pikkukipinä, Jaakko Ketomäki
Musiikkia Altra ja Pietari Korhonen
ILMOITTAUTUMINEN JA TIEDUSTELUT puh. 03-5134153 tai 5134151.
KARKKU SIJAITSEE Vammalassa, n. 50 km Tampereelta länteen. Juna kulkee perjantaina Tampere - Karkku klo 16.15. ja 18.31 ja sunnuntaina Karkku - Tampere klo 14.13. (katso www.vr.fi)
HINNAT koko viikonloppu 50 e
opiskelijat ja työttömät 35 e
lauantai-sunnuntai 40 e
lauantai 20 e
HUOM! 23.1. jälkeen ilmoittautuville lisätään hintoihin 10 %.
LASTENHOIDOSTA vastaa Vammalan sakkilaisten takuuvarma joukko. Lastenhoito on järjestetty pe 19-20.30, la 9-11, 15.30-18, 19.30- 21.00
Luottamukselliseen keskusteluun ja rippiin on mahdollisuus koko viikonlopun ajan.
Tapahtuman järjestää SLEYn Nuoret aikuiset.
TERVETULOA!
- - - - - - - - - -
2) Netissäkin on raamattupiiri :)
keskiviikkoisin klo 21-22
Aikataulu ja käsiteltävät luvut löytyvät osoitteesta: http://raamis.lysti.net/
..ja sieltä pääsee sisään raamattupiiriin keksimällä itselleen nimimerkin ja klikkaamalla nuolen kuvaa. Toimii chatissä, nettiselaimen kautta. Seuraavan kerran ke 7.1. klo 21,
ekan Korinttolaiskirjeen kuudennessa luvussa ollaan menossa.
3) Radio Deistä (Lahden taajuus 106,4) tulee ma-pe klo 21-21.30 Raamattu kannesta kanteen, jossa voi ottaa Raamattunsa ja käydä sitä pastori Jukka Norvannon kanssa läpi. Tahti vähän vaihtelee, joskus hän menee vaan muutaman jakeen eteenpäin, joskus luvun tai kaksi. Norvantoa kuunnellessa kyllä oppii paljon, hän on hyvä kertomaan asioita. Vaihtoehtoisesti, jos on kotona netti & äänikortti, voi mennä Norvannon kanssa Raamattua läpi omaan tahtiin, koska opetusosuudet löytyy myös netistä: http://www.rkk-sansa.net/
Tsemppiä, eiköhän sieltä muitakin löydy, jotka ovat kiinnostuneita raamattupiiristä tms. jutuista :)- maagikko.
Käy www.henkinenkehitys.fi /lahti
- Jari
maagikko. kirjoitti:
Käy www.henkinenkehitys.fi /lahti
Raamattu ei hyväksy spritualismia. Esim. Mooseksen kirjojen kaksi viimeistä, ns. "musta raamattu" on jätetty Vanhan Testamentin ulkopuolelle. Luotan teologeihin tässä ratkaisussa.
Eli mielestäni meidän ei pidä alkaa tutkia tai muuten perehtyä kiellettyihin asioihin.
Joku kirjoittaja mainitsi neuvoksi minulle lukea Raamattua kokonaisuutena. Niin teenkin. Olen päässyt neljänteen Mooseksen kirjaan. Kuitenkin aloitin Raamatun lukemisen vuosia sitten Uudesta Testamentista, koska asiaan enemmän perehtyneet neuvoivat tekemään niin. Uusi Testamentti on myös tutumpaa koulun uskontotunneilta! - tiina
Jari kirjoitti:
Raamattu ei hyväksy spritualismia. Esim. Mooseksen kirjojen kaksi viimeistä, ns. "musta raamattu" on jätetty Vanhan Testamentin ulkopuolelle. Luotan teologeihin tässä ratkaisussa.
Eli mielestäni meidän ei pidä alkaa tutkia tai muuten perehtyä kiellettyihin asioihin.
Joku kirjoittaja mainitsi neuvoksi minulle lukea Raamattua kokonaisuutena. Niin teenkin. Olen päässyt neljänteen Mooseksen kirjaan. Kuitenkin aloitin Raamatun lukemisen vuosia sitten Uudesta Testamentista, koska asiaan enemmän perehtyneet neuvoivat tekemään niin. Uusi Testamentti on myös tutumpaa koulun uskontotunneilta!Joo,kannattaa lukea itsekseenkin raamattua ja rukoilla,että pyhä henki avaa sulle sitä lisää.
ja teidän oma raamattupiiri on hyvä idis..yhdistäkää siihen vielä rukoilua esim.sanan avautumisen puolesta ja voitte myös rukoilla toistenne puolesta ja siunata toisianne..mukavia iltoja teille!
ps..ja kaikenlainen kahvittelu hommaan yhdistettynä piristää kanssa.antakaa pyhän hengen johdattaa kokouksianne niin saatte niistä irti paljon! - Jari
tiina kirjoitti:
Joo,kannattaa lukea itsekseenkin raamattua ja rukoilla,että pyhä henki avaa sulle sitä lisää.
ja teidän oma raamattupiiri on hyvä idis..yhdistäkää siihen vielä rukoilua esim.sanan avautumisen puolesta ja voitte myös rukoilla toistenne puolesta ja siunata toisianne..mukavia iltoja teille!
ps..ja kaikenlainen kahvittelu hommaan yhdistettynä piristää kanssa.antakaa pyhän hengen johdattaa kokouksianne niin saatte niistä irti paljon!Meidän talon Raamattupiirissä luemme ensin Uudesta Testamentista yhden luvun. Sitten keskustelemme siitä ja lopuksi on aikaa rukoilulle. Kahvitarjoilua ei ole, siihen ei olisi aikaa. Koko kokoontumiseen menee illalla aikaa n. kaksi tuntia (klo 18.30-20.30).
Minä vai koen asian siten, että voisimme kokoontua useamminkin kuin kerran kuussa ja lukea enemmän. Olen sitä ehdottanutkin, mutta eri syistä se ei kaikille käy. Siksi olen kiinnostunut osallistumaan myös mahdollisiin muihin Raamattupiireihin yms. vastaaviin! - tiina
Jari kirjoitti:
Meidän talon Raamattupiirissä luemme ensin Uudesta Testamentista yhden luvun. Sitten keskustelemme siitä ja lopuksi on aikaa rukoilulle. Kahvitarjoilua ei ole, siihen ei olisi aikaa. Koko kokoontumiseen menee illalla aikaa n. kaksi tuntia (klo 18.30-20.30).
Minä vai koen asian siten, että voisimme kokoontua useamminkin kuin kerran kuussa ja lukea enemmän. Olen sitä ehdottanutkin, mutta eri syistä se ei kaikille käy. Siksi olen kiinnostunut osallistumaan myös mahdollisiin muihin Raamattupiireihin yms. vastaaviin!monet pienet seurakunnat järjestää raamatunopetusta..
- jeps
Kysyppä Lahden ev.lut. seurakunnista. Siellä on ainakin raamattupiirejä.
- Tuttan
Aikanani n. 4v sitten kävin Joutjärven kirkon eräässä rukouspiirissä jota veti Raija Kuparinen. En tiedä nyt sen seurakunnan tilanteesta, mutta siihen aikaan Joutjärvi oli aika viereä seurakunta. Myös Lahden Pelastusarmeijalla on toimintaa, tuohon aikaan oli kerran viikossa hoitava raamattupiiri-nimellä toimintaa. Jos haluat oikein olla sanan kuulossa niin suosittelen Lahden Babtistilähetyksen kokouksia, niillä pitäisi olla Kiveriössä tilat, yhteyshenkilönä Pauli Rahkonen.
- vastaaja
Ota se raamattu kokonaisena, eikä "testamentteihin" paloteltuna...
- Minä
Jeesus seurakunnassaan kutsuu meitä nimeltämme seuraamaan Häntä ja Hänen opetuslapsiaan. Kasteen armoliitosta langennutta kutsutaan takaisin Jumalan valtakuntaan parannuksen ja syntien anteeksiantamuksen kautta. Juuri sitä varten Jeesus lähetti omansa saarnaamaan Hänen nimessään parannusta ja syntien anteeksiantamusta kaikkien kansojen keskuudessa (Luuk.24:47). Jeesus täytti lain, ja niinpä Hänen oli tultava joka suhteessa veljiensä kaltaiseksi, jotta Hänestä tulisi armahtava ja uskollinen ylipappi ja Hän voisi Jumalan edessä sovittaa kansansa synnit (Hebr.2:17).
Seuroissa puhuja usein aloittaa tekstin lukemisen sanoen: "Jeesuksen nimeen" ja lopettaa puheensa tai rukouksensa sanoen "Jeesuksen nimeen. Aamen.". Puhekielessä synninpäästön sanoiksi on vakiintunut "Jeesuksen nimessä ja veressä". Tämä synninpäästön sanamuoto perustuu Raamattuun (esim. Apt.10:43).
Jeesuksen nimen lausuminen ei vielä sinänsä kuitenkaan pyhitä. Jeesus-nimen käyttö ei vielä takaa sitä, että sanat ja teot ovat todella Kristuksen tekoja. Tästä Jeesus vakavasti varoittaa puhuessaan tuomiopäivästä: "Ei jokainen, joka sanoo minulle Herra, Herra! pidä tuleman taivaan valtakuntaan; mutta joka tekee minun Isäni tahdon, joka on taivaissa. Moni sanoo minulle sinä päivänä: Herra, Herra! Emmekö me sinun nimes kautta ennustaneet, ja sinun nimelläs ajaneet ulos perkeleitä, ja ole sinun nimes kautta monta väkevää työtä tehneet?"
Jeesuksen on kuitenkin vastattava näille: "Ja silloin minä tunnustan, en minä teitä ikinä tuntenut: menkäät pois minun tyköäni te väärintekijöt." (Matt.7:21-23)
Sanajulistajan täytyy olla Pyhästä Hengestä osallinen ja elää uskonkuuliaisuudessa. Ellei näin ole, sana ei pyhitä, eikä ihminen saa syntejään anteeksi Jumalan edessä, vaikka hänelle niin luvattaisiinkin.
Jeesuksen työ jatkuu Pyhän Hengen työnä hänen seurakunnassaan. Jeesus sanoi jäähyväispuheessaan: "Mutta Lohduttaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimeeni, Hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teille kaikki, mitä minä teille sanonut olen." Joh.14:26
Jumalan lapsi kokee, miten omalle nimelle tarttuu syntiä. On kuitenkin turvallista elää, kun saa aloittaa uuden vuodenkin Jeesuksen nimessä uskoen omat syntinsä anteeksi.
Lahden seudun Rauhanyhdistyksellä (Porvoonjoentie 1)on seuroja tammikuussa seuraavasti:
Ke 7.1. kl.19 keskiviikkoseurat, rauhanyhdistys
Pe 9.1. kl.18:30 SRK:n seurat, Vesikansan srk-koti
La 10.1.kl.18 SRK:n seurat, rauhanyhdistys
Su 11.1.kl.12 SRK:n seurat, Orimattilan srk-talo
Su 11.1.kl.16 seurat, rauhanyhdistys
Ke 14.1.kl.19 keskiviikkoseurat, Ristin kirkko
Su 18.1.kl.16 seurat, rauhanyhdistys
Ke 21.1.kl.19 keskiviikkoseurat, rauhanyhdistys
Su 25.1.kl.16 seurat, rauhanyhdistys
Su 25.1.kl.17 seurat, Vääksyn srk-talo
Ke 28.1.kl.19 keskiviikkoseurat, rauhanyhdistys
La 31.1.kl.18 seurat, rauhanyhdistys
Mene rohkeasti vain käymään! - vastaaja
Minä kirjoitti:
Jeesus seurakunnassaan kutsuu meitä nimeltämme seuraamaan Häntä ja Hänen opetuslapsiaan. Kasteen armoliitosta langennutta kutsutaan takaisin Jumalan valtakuntaan parannuksen ja syntien anteeksiantamuksen kautta. Juuri sitä varten Jeesus lähetti omansa saarnaamaan Hänen nimessään parannusta ja syntien anteeksiantamusta kaikkien kansojen keskuudessa (Luuk.24:47). Jeesus täytti lain, ja niinpä Hänen oli tultava joka suhteessa veljiensä kaltaiseksi, jotta Hänestä tulisi armahtava ja uskollinen ylipappi ja Hän voisi Jumalan edessä sovittaa kansansa synnit (Hebr.2:17).
Seuroissa puhuja usein aloittaa tekstin lukemisen sanoen: "Jeesuksen nimeen" ja lopettaa puheensa tai rukouksensa sanoen "Jeesuksen nimeen. Aamen.". Puhekielessä synninpäästön sanoiksi on vakiintunut "Jeesuksen nimessä ja veressä". Tämä synninpäästön sanamuoto perustuu Raamattuun (esim. Apt.10:43).
Jeesuksen nimen lausuminen ei vielä sinänsä kuitenkaan pyhitä. Jeesus-nimen käyttö ei vielä takaa sitä, että sanat ja teot ovat todella Kristuksen tekoja. Tästä Jeesus vakavasti varoittaa puhuessaan tuomiopäivästä: "Ei jokainen, joka sanoo minulle Herra, Herra! pidä tuleman taivaan valtakuntaan; mutta joka tekee minun Isäni tahdon, joka on taivaissa. Moni sanoo minulle sinä päivänä: Herra, Herra! Emmekö me sinun nimes kautta ennustaneet, ja sinun nimelläs ajaneet ulos perkeleitä, ja ole sinun nimes kautta monta väkevää työtä tehneet?"
Jeesuksen on kuitenkin vastattava näille: "Ja silloin minä tunnustan, en minä teitä ikinä tuntenut: menkäät pois minun tyköäni te väärintekijöt." (Matt.7:21-23)
Sanajulistajan täytyy olla Pyhästä Hengestä osallinen ja elää uskonkuuliaisuudessa. Ellei näin ole, sana ei pyhitä, eikä ihminen saa syntejään anteeksi Jumalan edessä, vaikka hänelle niin luvattaisiinkin.
Jeesuksen työ jatkuu Pyhän Hengen työnä hänen seurakunnassaan. Jeesus sanoi jäähyväispuheessaan: "Mutta Lohduttaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimeeni, Hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teille kaikki, mitä minä teille sanonut olen." Joh.14:26
Jumalan lapsi kokee, miten omalle nimelle tarttuu syntiä. On kuitenkin turvallista elää, kun saa aloittaa uuden vuodenkin Jeesuksen nimessä uskoen omat syntinsä anteeksi.
Lahden seudun Rauhanyhdistyksellä (Porvoonjoentie 1)on seuroja tammikuussa seuraavasti:
Ke 7.1. kl.19 keskiviikkoseurat, rauhanyhdistys
Pe 9.1. kl.18:30 SRK:n seurat, Vesikansan srk-koti
La 10.1.kl.18 SRK:n seurat, rauhanyhdistys
Su 11.1.kl.12 SRK:n seurat, Orimattilan srk-talo
Su 11.1.kl.16 seurat, rauhanyhdistys
Ke 14.1.kl.19 keskiviikkoseurat, Ristin kirkko
Su 18.1.kl.16 seurat, rauhanyhdistys
Ke 21.1.kl.19 keskiviikkoseurat, rauhanyhdistys
Su 25.1.kl.16 seurat, rauhanyhdistys
Su 25.1.kl.17 seurat, Vääksyn srk-talo
Ke 28.1.kl.19 keskiviikkoseurat, rauhanyhdistys
La 31.1.kl.18 seurat, rauhanyhdistys
Mene rohkeasti vain käymään!Olisit lainannut myös "vanhoja" raamatunkohtia. Sielläkin on paljon viisautta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2063210Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391620Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951472- 921389
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461334Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1571257Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121188Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231019Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89932Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803