Aion perustaa ensi kesänä sinisen vuöhykkeen puutarhaani. Luetelkaa puhtaan sinisiä kukkia, mitä vain, ketokukatkin käyvät.
Ainakin sinisiä valeunikkoja sinne tulee ja puistolemmikkejä ja karpaattienkelloja ja muitakin kelloja. Mitä vielä?
Siniset kukkaset
17
8932
Vastaukset
- klt
kaunis väri ja hyvin helppo kasvattaa,kylväytyy itsestään.
- joitain
No, ainakin laventeli, ritarinkannukset,sinikukkainen kiurunkannus,kellokukat,ukonhattu, akileijat,orvokit,irikset,sinipallo-ohdake,sinilatva,sinipellava,alppikatkero,keväällä kukkivat kevättähti,idänsinililja ,helmililja.Camassia on kaunis sininen,sinivuokko,sinisalvia,kaihonkukka,virginiantädyke, ym. Onhan niitä vaikka kuinka monta kaunista sinistä kukkaa.. Vielä muistui talvio ja illakko.
- Wanda
joitain kirjoitti:
No, ainakin laventeli, ritarinkannukset,sinikukkainen kiurunkannus,kellokukat,ukonhattu, akileijat,orvokit,irikset,sinipallo-ohdake,sinilatva,sinipellava,alppikatkero,keväällä kukkivat kevättähti,idänsinililja ,helmililja.Camassia on kaunis sininen,sinivuokko,sinisalvia,kaihonkukka,virginiantädyke, ym. Onhan niitä vaikka kuinka monta kaunista sinistä kukkaa.. Vielä muistui talvio ja illakko.
Kiitos! Tosi paljon sinisiä kukkasia! Illakoista hain jo viime vuonna sinistä lajiketta, mutta en löytänyt. Minulla on koko penkki liloja illakoita, ihanasti tuoksuvia alkukesän kukkijoita. Siniset olisivat upeita. Luulen, että suurin vaikeus tuleekin olemaan sinikukkien siemeneten saatavuus. Monesti siemenet ovat sekaväripusseissa.
- aloittelija
Wanda kirjoitti:
Kiitos! Tosi paljon sinisiä kukkasia! Illakoista hain jo viime vuonna sinistä lajiketta, mutta en löytänyt. Minulla on koko penkki liloja illakoita, ihanasti tuoksuvia alkukesän kukkijoita. Siniset olisivat upeita. Luulen, että suurin vaikeus tuleekin olemaan sinikukkien siemeneten saatavuus. Monesti siemenet ovat sekaväripusseissa.
Oletko tutustunut Exotic Gardenin kuvastoon? Niillä on mahtavat valikoimat harvinaisiakin siemeniä, ja monesta kukasta on saatavilla nimenomaan eri värejä omissa pusseissaan. Sinisistä en niin tiedä kun itse keskityin vuosi sitten oransseihin ja punaisiin. Uusi kuvasto tipahti postilaatikkoon pari päivää sitten, en ole vielä ehtinyt perehtyä.
Firmalla on nettisivutkin, sieltä voi tilata kuvaston. - puutarhuri X
Wanda kirjoitti:
www.hyotykasviyhdistys.fi on hyvä osoite laadukkaitten kotimaisten siementen hankkimiseen, jopa siedettävällä hinnalla. Vuosia olen ostanut sieltä kasvimankin siemenet enkä koskaan ole pettynyt.
- juho
Wanda kirjoitti:
sinisiä illakoita...onko sellaista lajiketta? Kyl ne violetteja on ja valkoisi ja siltä väliltä mutta ei puhtaan sinisiä. Hieno laji olisi sinikämmen mutta ei taida saada oikein mistään suomesta
- juho
joitain kirjoitti:
peruslajit ovat violetteja. Tiedän kyllä sinisenkin lajin olikohan se himalajankiurunkannus, mutta se on käsittääksni huono menestymään Suomen oloissa ja mistä sitä yleensä saa?
- Outi
Sinilatva,lupiini.
- Talvikki
Ethän unohda lobeliaa? Se ei kylläkään ole penkkikukka, vaan ruukussa kasvatettava. Pieniä tummansinisiä kukkia tiheästi, on todella kaunis. Laitan itse paljon siemeniä ruukkuun ja sitten harvennan tarvittaessa. Siemeniä ei saa peittää mullalla, ovat niin pieniä. Hyvää kukkakesää 2004!
- Wanda
Täytyypä kokeilla tuota lobeliankin kasvatusta siemenestä. Sehän on kai yksivuotinen, joten sitä voi sijoittaa siniseksi röyhelömättääksi vaikka penkin reunaan ja kukkien väleihinkin?
Nyt kun on jo valoisampaa, tekee mieli ryhtyä siemenkylvöihin. Pitää kuitenkin malttaa vielä, etteivät kylvöt tule sisätiloissa liian honteloiksi ja kalpeiksi. Kaikki ajallaan! Ja osa kasveista kannattaa tietysti hankkia taimina.
- Jääpuikko
Ukonhattu
Sinisarja
Lupiini
Sinivuokko
Helmililja
Idänsinililja
Ruiskukka
Maariankello
Kurjenpolvet
Sinilatva
Sinikierto
Päivänsini -yksivuotinen
Vuohenkello
Kissankello - Salla
Sinisarja on myöskin sininen kuten nimikin jo kertoo.Kukka on talvetettava sisällä viileässä.Itsekin toivoisin lisätietoja em.kasvista.
- Maria
SINISARJA
--------------------------------------------------------------------------------
TIETEELLINEN NIMI: Agapanthus orientalis
HEIMO: Alliaceae
ALKUPERÄ: Etelä-Afrikka
KUKINTA-AIKA: heinä-elokuu, kukkii useita viikkoja.
LEHDET: ikivihreät ja tummat
SIJOITUS: suora aurinko, esikasvata sinisarja sisätiloissa. Voit istuttaa juurakon jo maaliskuussa.
KASVUALUSTA: multava, ravinteikas ja kuohkea maa sopii sinisarjalle.
LANNOITUS: lannoita kerran kuukaudessa.
LÄMPÖTILA: minimi lämpötila -5C, ei talvehdi ulkona. Talvella kasvi viihtyy hyvin talvipuutarhassa.
MUUTA: talven aikana kasvi uusii lehtiä. Poista ruskeat lehdet. Hyvä leikkokukka! - praecox
Maria kirjoitti:
SINISARJA
--------------------------------------------------------------------------------
TIETEELLINEN NIMI: Agapanthus orientalis
HEIMO: Alliaceae
ALKUPERÄ: Etelä-Afrikka
KUKINTA-AIKA: heinä-elokuu, kukkii useita viikkoja.
LEHDET: ikivihreät ja tummat
SIJOITUS: suora aurinko, esikasvata sinisarja sisätiloissa. Voit istuttaa juurakon jo maaliskuussa.
KASVUALUSTA: multava, ravinteikas ja kuohkea maa sopii sinisarjalle.
LANNOITUS: lannoita kerran kuukaudessa.
LÄMPÖTILA: minimi lämpötila -5C, ei talvehdi ulkona. Talvella kasvi viihtyy hyvin talvipuutarhassa.
MUUTA: talven aikana kasvi uusii lehtiä. Poista ruskeat lehdet. Hyvä leikkokukka!kuka tuon väärän nimen on laittanut kysyn vaan opiskelen itse puutarhalla ja kasvin oikea nimi on tarhasinisarja josta moni tuntee sen sinisarjana tieteellinen nimi on agapanthus praecox eikä mikään muu!!!!!
- Marita
Tuttavani toi minulle tuliaisiksi aivan uudenlaisen sinisen karpaattien kellon. Pieniä kauniita kerrottuja kukkasia joka on aivan erinäköinen kun perinteinen karpaattien kello. Kyseleppä kukkakaupasta.
- Lissu
ehkä jo sanottu, kun en jaksanut kelata vastauksia. Se on mun suosikki, vaikka kukkiikin vain muutama viikon. Kaunis ja kestävä leikkona. Ainut ongelma vaan, että leviää ihan hulluna.
Niin, ja Iirikset kanssa. Ihania alkukesän kukkia, ja sittenmin kaunis lehti, kun laittaa ne ryhmään. - ritva
sininen kukka on päivänsini. Se kasvaa korkeaksi köynnökseksi ja kukkii koko kesän... suosittelen!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va1673447- 152096
Mies pyysi rahaa
Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?2231490Jos tapaisimme uudelleen?
niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J701241- 441211
- 371121
Mites nyt suu pannaan
Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va381063Taas Lieksassa tyritty
Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke1361031- 47994
Nähdäänkö ensi viikolla
paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.39974