Heippa vaan kaikki. Olen ekaa kertaa tilanteessa että tammani pitäisi varsoa tuossa lähi kuukausina. Kuinkas sen liikutuksen kanssa, kun neuvoja on monia. Tammani on liikkunut paivittäin noin pari tuntia. Jos sitä seisottaa päivän jalat turpoo ja tamma on levoton. Nytten tuli vaan pulma, kun tamma se vaan haluisi porskuttaa pari tuntia päivässä ja minä hippasen panikoin asiasta. Ei tuota tuo liikkiminen tammaa yhtään päin vastoin. Tallilla porukka kummastelee miten minä annan sitä sitten liikuttaa tuolleen kun on kantava ja eka varsa. Tammani on suokki ja hyvin reipas ja pirtsakka. Joten ottakaa kantaa ja kertokaa mitä opitäisi tehdä. Laukka on lopetettu jo aikaa sitten ja raviakaan ei mennä kamalasti. Maastosta nauttii ja kentällä on omiaan. Teenkö jotain väärin? Lääkrin mielestä liikkua saa hevosen voinnin mukaan ja mitä kauemmin ratsastetaan niin varsalla on helpompi tulla ulos. Kuitenkin myös motaa muutakin mieltä ollaan ja se tässä onkin inhottavaa.
Tamma kantavana
4
740
Vastaukset
- suokki
Moi
Mulla on täällä kanssa aivan sama tilanne.. Suokille eka varsa alku kesästä :)
Itse olen ratsastellut vielä ihan normaalisti, semmosta reilu tunnin lenkkiä 5x viikossa. Olen myöskin laukkaillut rauhallisesti.
Heppa ite on nuori (4v.) ja porskuttas menemään aina kauheella vauhdilla koko lenkin :)
Mullekin on sanottu että heppaa pitää liikuttaa ihan loppuun asti, synnytys onnistuu silloin helpommin.
Sita paitti seisotus ei tee hyvää kun hepasta tulee semmonen tynnyri että huh huh. Siinä joutuu sitte jalat koville.
Ja jos semmonen heppa, joka vaan seisoo yhtäkkii säikähtää tarhassa, se voi luoda varsansa kun yhtäkkinen laukka-repäsy ei oo hyvä.
Mutta tuo liikutus muakin huolettaa, samoin kuin se että miten kauan voi ratsastaa hikeen hepan...
Kirjoistakaan ei oo mitää apua..
Että täällä ainakin pidetään peukkuja tulevalle äidille! :)- Pähkäilijä
Juu.. Soitin tohtorille asiasta joka on erikoistunut kantaviin tammoihin. Kerroin tilanteeni hänelle ja sillä oli hauskaa huolestumiseni asioista. Selitti minulle että jos hevonen on herkkä hikoilemaan niin asntaa ratsastuksen jälkeen elekrolyytti jauhetta. Tasaannuttaa heppaa eikä ole pahaksi kantavalle tammallekkaan. Liikkuttaa kannattaa siihen asiti kun vaan heppa liikkuu, mutta ravaamiset ja laukat kannattaa jättää pikku hiljaa pois ja liikkua maastossa pitempää. Tekee tamman nivelille hyvää. Liikkuminen on tärkeintä hoidon lisäksi. Mun heppa liikkuu kuutena päivänä jos ei sitten seittemänä mutta vain sen tunnin. Jos seisoo päivänkin niin se on hirmu meniä ja säheltäjä. Pitää vaan päästä kovaa siinä vaiheessa. Tohtorin mukaan synnytys on helpompi mitä pitemmälle hevonen liikkuu ja ei tule niin usein ongelmia varsomisessa. Kyllä kivi tippu sydämmeltä kun kertoili asioita jita pähkäilin. Satulaa saa käyttää niin kauan kun voi se ei ole kuulemma mikään ongelma paitsi jos selkä kipeytyy tammalla. Jotkun on olleet vielä tunneilla kun pari tuntia sen jälkeen tamma on alkanut varsoa. Olin vähän kummissaan, mutta ei se ole mikään maailman ihme. Näin vaan kuulemma asiat on. Ruokinnasta kyselin kanssa kovasti ja se kysyi minulta vaan että onko ennen aikaa ollut mitään ylimääräisiä rehuja. Kunnon heinä, kaura ja tumma leipä sekä kivennäisaineet on hyvä. Vaikka jokainen tekee ja antaa mitä haluaa. Joten minä en ala ainakaan leikkimään soijan kanssa koska se on kuulemma hyvin tarkkaa hommaa. Annan myös muiden makutuomareiden ohjeille nyt piut paut. Jos tuntee hevosensa ja sen liikkeet niin teen sen mukaan. En enään tressaile asiasta. Olisi kuitenkin kiva meilailla sinun kanssa ja vaihdella mielipiteitä tammoistamme. Jos vaan viitset niin laittasiko sähköpostiosoitteen niin meilaillaan.
- suokki
Pähkäilijä kirjoitti:
Juu.. Soitin tohtorille asiasta joka on erikoistunut kantaviin tammoihin. Kerroin tilanteeni hänelle ja sillä oli hauskaa huolestumiseni asioista. Selitti minulle että jos hevonen on herkkä hikoilemaan niin asntaa ratsastuksen jälkeen elekrolyytti jauhetta. Tasaannuttaa heppaa eikä ole pahaksi kantavalle tammallekkaan. Liikkuttaa kannattaa siihen asiti kun vaan heppa liikkuu, mutta ravaamiset ja laukat kannattaa jättää pikku hiljaa pois ja liikkua maastossa pitempää. Tekee tamman nivelille hyvää. Liikkuminen on tärkeintä hoidon lisäksi. Mun heppa liikkuu kuutena päivänä jos ei sitten seittemänä mutta vain sen tunnin. Jos seisoo päivänkin niin se on hirmu meniä ja säheltäjä. Pitää vaan päästä kovaa siinä vaiheessa. Tohtorin mukaan synnytys on helpompi mitä pitemmälle hevonen liikkuu ja ei tule niin usein ongelmia varsomisessa. Kyllä kivi tippu sydämmeltä kun kertoili asioita jita pähkäilin. Satulaa saa käyttää niin kauan kun voi se ei ole kuulemma mikään ongelma paitsi jos selkä kipeytyy tammalla. Jotkun on olleet vielä tunneilla kun pari tuntia sen jälkeen tamma on alkanut varsoa. Olin vähän kummissaan, mutta ei se ole mikään maailman ihme. Näin vaan kuulemma asiat on. Ruokinnasta kyselin kanssa kovasti ja se kysyi minulta vaan että onko ennen aikaa ollut mitään ylimääräisiä rehuja. Kunnon heinä, kaura ja tumma leipä sekä kivennäisaineet on hyvä. Vaikka jokainen tekee ja antaa mitä haluaa. Joten minä en ala ainakaan leikkimään soijan kanssa koska se on kuulemma hyvin tarkkaa hommaa. Annan myös muiden makutuomareiden ohjeille nyt piut paut. Jos tuntee hevosensa ja sen liikkeet niin teen sen mukaan. En enään tressaile asiasta. Olisi kuitenkin kiva meilailla sinun kanssa ja vaihdella mielipiteitä tammoistamme. Jos vaan viitset niin laittasiko sähköpostiosoitteen niin meilaillaan.
Helpotti kyllä muakin :)
Vaikka moni sanookin että olihan ne hepat ennen peltotöissä ihan loppuun saakka..
Kävinki tänää jäällä ratsastelemassa, mukavaa! :)
Olis juu ihan kiva mailailla, mutta mä en kyllä uskalla tänne omaa osotetta laittaa :S
Lähinnä siks että mä oon ihan täynnä roskapostia, eikä mulla oikein oo semmoista 'turhaa' mailia, jonka kautta vois antaa sitte sen oikeen osotteen. Kyllä on vaikeeta, mutta opiskelen IT alaa, siitä tää johtuu :D :D
Mutta jos sä laitat omas nii mä otan yheyttä suhun päin? :) - pähkäilijä
suokki kirjoitti:
Helpotti kyllä muakin :)
Vaikka moni sanookin että olihan ne hepat ennen peltotöissä ihan loppuun saakka..
Kävinki tänää jäällä ratsastelemassa, mukavaa! :)
Olis juu ihan kiva mailailla, mutta mä en kyllä uskalla tänne omaa osotetta laittaa :S
Lähinnä siks että mä oon ihan täynnä roskapostia, eikä mulla oikein oo semmoista 'turhaa' mailia, jonka kautta vois antaa sitte sen oikeen osotteen. Kyllä on vaikeeta, mutta opiskelen IT alaa, siitä tää johtuu :D :D
Mutta jos sä laitat omas nii mä otan yheyttä suhun päin? :)juu. Mulla on toi yksi meili paikka minne voit oikeestaan meilata ja sieltä saan sit sun tiedot. En viittei antaa suoraa olevaa meiliä saat sen sitten myöhemmin. [email protected] meilaile sinne alkuun...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä531389- 1231334
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1231198- 1391025
- 101897
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten336829Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82724Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54646Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50633Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64602