antibiootit + alkoholi??

mömmö

Eli siis voinko juoda huomenna (perjantaina), kun antibiootti-kuurini loppui tänään?? Eli aamulla otin viimeisen napin.
Ja mitä haittaa yleensäkin antibioottejen ja alkoholin yhdistämisestä on?? Muutakuin se että menee täysin sekaisin. Mitään fyysisiä haittoja? Riskejä??

Kiitos vastauksista jo etukäteen.

11

1800

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • n21

      lääkäri sano mulle et on vain muutama antibiootti lääke minkä kans ei vois ottaa alkoholia ja ne harvat antibiootti kuurit ei oo kyllä ainakaa mulle osunu minkä kans ei sais ottaa. Sillon siitä vain on haittaa jos ottaa kunnon kännit ja oksentaa sit (illalla tai aamulla) ni oksentaa lääkettä pois. Ja jos antibiootti kuuri on jo loppunu ni ei se sit ainakaa voi haitata ja viimesestä pilleristä jo yli vuorokausi ennen ku aiot ottaa niin eiköhän se oo se antibiootti jo lähteny elimistöstä...

    • Jouni

      Muutaman antibiootin kanssa aiheutuu antabusreaktio, eli laatta lentää, jos ottaa a-holia. Ja mitä olen syönyt kerran, niin lääkäri ja apteekintäti molemmat piti 5 minuutin puheen aiheesta.

      Muutenhan ei ole mitään vaikutusta alkon käytöllä, kunhan muistaa ottaa eikä oksenna pihalle.

    • mömmö

      Joo eli siis kiitos tiedoista, mieli huojentui huimasti..Pelkäsin jo etten pääse syntymäpäiviäni juhlimaan :D Mutta kiitos siis. :)

    • hemppa

      Eikö ole niin että jos edelleen syö antibiootteja, ja yhdistää sitten siihen alkoholia niin eikös silloin ole aika suuri riski mennä ihan sekaisin?? Kun lääkkeet ja alkoholihan eivät sovi yhteen muutenkaan, vaarallista hommaa.. Eri asia jos kuurin on jo lopettanut..
      Vai mitenkäs nyt on asian laita, itse kun en ole mikään asiantuntija..

      • RaahenTiikeri

        Kyllä ne on suurin osa käsittääkseni alkoholin kanssa yhteensopivia.Kuten aiemmin kirjoittajat ovat todenneet alkoholin sopivuuden antibiootti kuurin kanssa muuten,mutta mahdollinen oksentaminen liian juomisen johdosta voi katkaista kuurin lääkeaineiden ajautuessa ulos elimistöstä.Ja normaali reseptittömät särkylääkkeet (disperin,miedommat buranat jne) ovat käsittääkseni täysin sivuvaikutuksettomia alkoholin kanssa.
        Allergia lääkkeet,antihistamiinit,olen huomannut hiukan huonoiksi,tai siis alkoholi on hieman huono niiden käytön aikana.Humala on ihan satunnaista.Se saattaa kehittyä varkain esim. 4-6 kaljan jälkeen tuntuu ei mitään ja vaikka 7 tai kahdeksas annos täräyttää tajunnan ihan sekaisin.Ja väsymys saattaa olla huomattava muutamankin alkoholi yksikön jälkeen.Kyllä olen joissain antihistamiini rasioissa nähnytkin varoituksen alkoholin mahdollisesti kymmenkertaisestakin tehosta lääkityksen aikana.


    • Vielä elossa

      Minä en ole pidättäytynyt ottamasta seurassa sopivasti (s.o. aika vähän) silloinkaan, kun on ollut antibioottikuuri päällä.

      Olen uskonut niitä "viisaita", jotka ovat kertoneet minulle alkoholin nauttimisen lähinnä vain heikentävän antibioottien tehoa, ei aiheuttavan sen kummempia sivuvaikutuksia.

      On tietenkin ääliömäistä uhmata terveyttään ja ryypätä rymistellä tositarkoituksella perseet olalle juuri lääkekuurin aikana – ja muihin lääkeaineisiin kuin antibiootteihin pätevät tietenkin aivan omat totuutensa!

      • Jouni

        Edes antibioottien teho laskealkoholia käytettäessä. Usean a:n olen pharmacasta tarkistanut, kun olen itse tai lapset nauttineet ja mainitaan, ettei alkoholi vaikuta a:n tehoon. Voi tietenkin joku olla niiden antabus-vaikutuksen omaavien todella jäykkien a:en lisäksi. Kysyppä seuraavalla kerralla lääkäriltäsi asiastasi.


    • mömmö

      Hienoa, kiitos tuhannesti kun taas valaisitte minua :) Nyt sitten rauhallisin mielin nautiskelemaan, eli suunta lähimpään baariin.. :D
      Kiitoskiitoskiitos!

    • ellie

      Itselläni oli antibioottikuuri tässä vähän ennen joulua, ja päivä sen loppumisen jälkeen join.. Muuta erityistä vaikutusta ei ollut, kuin se että jo 2 siideriä ja drinkki-pari nostatti humalan, vaikka normaalisti saisin juoda paljonkin enemmän.
      Tiedä sitten johtuiko tuo kuurista vai sitten ehkä siitä etten ollut a-holia käyttänyt melko pitkään aikaan..
      Ja tosiaan, joissakin antibiootti-lääkemerkeissä humalan tila saattaa nousta 2-5kertaiseksi jos alkoholia ottaa. Nämä merkit kuitenkin ovat harvinaisia, ja lääkäri tällöin ilmoittaa asiasta jos alkoholia ei saisi ottaa.

      • Hoitsu

        Monilla ihmisillä antibioottikuuri laittaa mahan sekaisin. Kun kuurin aikana tai pian sen jälkeen juo alkoholia se imeytyy normaalia tyhjemmän mahan ja suoliston kautta. Tästä syystä jotkut kokevat että alkoholi "menee päähän" nopeammin/"paremmin" antibioottihoidon yhteydessä.

        Ja vaatiihan tulehduskin aina veronsa joten sekin osaltaan selittää kyseistä ilmiötä.


    • hiihhh

      Kyllä voit olen itse juonut juuri kuurin loputtua (samana iltana) ja siitä ei seurannut mitään hyvää kuin oksentelua ja todella sekavaa tilaa mutta muuten kun olen juonnut melko kohtuudella ja kuurin alussa ei oloe seurannut mitää kun vain muistat olla oksentamatta niin ei kuurikaan mene pilalle = )

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5115
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3217
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1837
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1810
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1665
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1365
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1286
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1267
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1267
    Aihe