KAATAJAPAPIT?

Juha

Onko kukaan ollut herätyskokouksessa, jossa pappi (tms.) kaatoi yleisöä koskettamalla tai jopa koskematta?
Kokemuksia??

57

6409

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kups

Kaveri kävi ja kertoi:

Painaa kuulemma aina vain lujempaa sormilla otsaan jos ei meinaa kaatua ja yrittää työntää jalkaa osittain taakse - siis kampata. Takana on kyllä heput ottamassa vastaan, että voi antaa mennä jos tykkää kokeilla.

• kaatamisesta

Jeesus ei käskenyt kaatamaan, vaan kastamaan.

"Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni KASTAMALLA HEITÄ Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja OPETTAMALLA heitä..." Mt.28:19-20

• tino

on oltu,eikä siinä pappi kaada vaan pyhä henki..papin ei siis tarvitse koskettaa kyseistä ihmistä..

• Uskova veli
        tino kirjoitti:

on oltu,eikä siinä pappi kaada vaan pyhä henki..papin ei siis tarvitse koskettaa kyseistä ihmistä..

" on oltu,eikä siinä pappi kaada vaan pyhä henki..papin ei siis tarvitse koskettaa kyseistä ihmistä.. "

Aivan oikein" : "pyhä henki" pienellä kirjoitettuna. Tuo kaatuilutouhu on Saatanan juonia. Se haluaa tuoda kristikuntaan kokemuksellisuutta, joka on omiaan syrjäyttämään itsetutkistelun, sekä todellisen parannukset teon synneistä.

"Pyhän hengen" voimasta kaatuileva elää Jumalan erityisessä "mielisuosiossa", ilman että hän on tullut todelliseen kääntymykseen. Näin sielunvihollinen niittää satoaan.

• Tuomas M
        Uskova veli kirjoitti:

" on oltu,eikä siinä pappi kaada vaan pyhä henki..papin ei siis tarvitse koskettaa kyseistä ihmistä.. "

Aivan oikein" : "pyhä henki" pienellä kirjoitettuna. Tuo kaatuilutouhu on Saatanan juonia. Se haluaa tuoda kristikuntaan kokemuksellisuutta, joka on omiaan syrjäyttämään itsetutkistelun, sekä todellisen parannukset teon synneistä.

"Pyhän hengen" voimasta kaatuileva elää Jumalan erityisessä "mielisuosiossa", ilman että hän on tullut todelliseen kääntymykseen. Näin sielunvihollinen niittää satoaan.

Mistä on mielestäsi silloin kyse, kun todellisen kääntymyksen kokenut kaatuilee kevyestä kosketuksesta tai peräti ilman kosketusta?

• Uskova veli
        Tuomas M kirjoitti:

Mistä on mielestäsi silloin kyse, kun todellisen kääntymyksen kokenut kaatuilee kevyestä kosketuksesta tai peräti ilman kosketusta?

Iltasadusta! (todennäköisesti näin meidän nykyisellä "kristillisellä" kentällämme.)

• Tuomas M
        Uskova veli kirjoitti:

Iltasadusta! (todennäköisesti näin meidän nykyisellä "kristillisellä" kentällämme.)

rukouskokouksessa kaatuvaa henkilöä sellaisena, joka ei ole kokenut todellista kääntymystä, eikä ole tehnyt parannusta teon synneistä. Tiedätkö, että lausumillasi sanoilla tuomitset monta aitoa kääntynyttä uskovaa. Kuka sinulle on antanut valtuuden tuomita muita noin heppoisin perustein? Pystytkö edes perustelemaan väitteesi?

• tino
        Uskova veli kirjoitti:

tota onkohan sulla kaikki ihan kohdallaan nyt?minä kyllä tulin uskoon yksin kotona ollessani rukoillessani jumalaa ja näihin kokouksiin menin vasta sen jälkeen..kannattais käydä itse selvittämässä asia,varsinkin ennenkuin alkaa liittämään Pyhän Hengen töitä saatanaan.

• Uskova veli
        Tuomas M kirjoitti:

rukouskokouksessa kaatuvaa henkilöä sellaisena, joka ei ole kokenut todellista kääntymystä, eikä ole tehnyt parannusta teon synneistä. Tiedätkö, että lausumillasi sanoilla tuomitset monta aitoa kääntynyttä uskovaa. Kuka sinulle on antanut valtuuden tuomita muita noin heppoisin perustein? Pystytkö edes perustelemaan väitteesi?

"Todellinen kääntymys" on käsite, joka ei ole meidän arvioitavissa kenenkään ihmisen kohdalla. Sen sijaan me meidän tulee koetella kaikki Jumalan sanan, Raamatun kautta. Raamattu tuo esille mitä ovat Pyhän Hengen hedelmät. Minkälaista hedelmää kantaa ihminen, joka on tullut synnin tuntoon ja on päässyt maistamaan Jumalan Armoa ja Hyvyyttä. Minkalaista muutosta Jumalan teot saavat aikaan syntien näännyttämässä ihmisessä?

Nyt jos ihminen notkuu rukousjonoissa viikoista toiseen ja kiertelee suomemme niemeä metsästäen tuota kokemusta. - Kun vain pääsisi jälleen kaatumaan jonkun ihmepastorin kätten päällepanemisen kautta! Jos tämä on kristillisen, elävään Jumalaan turvaavan uskon todellista hedelmää, missä on se rauha, jonka Jeesus Kristus lupasi lapsilleen?

Raamattu ei anna esimerkkejä kaatamiskokousten kaltaisesta toiminnasta. Sielunvihollisella sen sijaan on syynsä pyrkiä jäljittelemään niitä tapahtumia, jotka Raamatun kertomina koskettivat monia profeettoja, kuten UT:n puolella esim. Paavalia ja Johannesta. Saatana pyrkii leimaamaan nuo tapahtumat jokapäiväisiksi, kenen tahansa kokemuspiiriin kuuluviksi kokemuksiksi. Siten hän taistelee paitsi Raamatunarvovaltaa vastaan, myöskin esittää Jumalan voiman ja Hänen kohtaamisensa alisteisena ihmisen omalle tahdolle. "Siunausksia" kalastellaan kilpaa, katsomatta siihen omaan turmeltuneeseen luontoon, joka tulisi nöyrästi kantaa Golgatan Ristin juureen, ja kysyä: "Vapahtajani, mitä minun pitää tekemän, että minä iankaikkisen elämän perisin?"

• Tuomas M
        Uskova veli kirjoitti:

"Todellinen kääntymys" on käsite, joka ei ole meidän arvioitavissa kenenkään ihmisen kohdalla. Sen sijaan me meidän tulee koetella kaikki Jumalan sanan, Raamatun kautta. Raamattu tuo esille mitä ovat Pyhän Hengen hedelmät. Minkälaista hedelmää kantaa ihminen, joka on tullut synnin tuntoon ja on päässyt maistamaan Jumalan Armoa ja Hyvyyttä. Minkalaista muutosta Jumalan teot saavat aikaan syntien näännyttämässä ihmisessä?

Nyt jos ihminen notkuu rukousjonoissa viikoista toiseen ja kiertelee suomemme niemeä metsästäen tuota kokemusta. - Kun vain pääsisi jälleen kaatumaan jonkun ihmepastorin kätten päällepanemisen kautta! Jos tämä on kristillisen, elävään Jumalaan turvaavan uskon todellista hedelmää, missä on se rauha, jonka Jeesus Kristus lupasi lapsilleen?

Raamattu ei anna esimerkkejä kaatamiskokousten kaltaisesta toiminnasta. Sielunvihollisella sen sijaan on syynsä pyrkiä jäljittelemään niitä tapahtumia, jotka Raamatun kertomina koskettivat monia profeettoja, kuten UT:n puolella esim. Paavalia ja Johannesta. Saatana pyrkii leimaamaan nuo tapahtumat jokapäiväisiksi, kenen tahansa kokemuspiiriin kuuluviksi kokemuksiksi. Siten hän taistelee paitsi Raamatunarvovaltaa vastaan, myöskin esittää Jumalan voiman ja Hänen kohtaamisensa alisteisena ihmisen omalle tahdolle. "Siunausksia" kalastellaan kilpaa, katsomatta siihen omaan turmeltuneeseen luontoon, joka tulisi nöyrästi kantaa Golgatan Ristin juureen, ja kysyä: "Vapahtajani, mitä minun pitää tekemän, että minä iankaikkisen elämän perisin?"

Tämä ei kelpaa perusteluksi alkuunkaan. Nyt ei ole kyse viikosta toiseen rukousjonossa notkuvista ihmisistä, jotka metsästävät kokemuksia, vaan todellisen kääntymyksen kokeneista uskovista, joiden kohdalla Hengen hedelmät ovat selvästi näkyvillä. Sinun mielestäsi on iltasatu, jos tällainen henkilö kaatuu rukouskokouksessa. Perusteluja, kiitos! Vastaukseksi ei sitten riitä, että kaatuilu on Saatanasta, joten uskova pystyy vastustamaan sielunvihollisen toimintaa.

• Uskova veli
        Tuomas M kirjoitti:

Tämä ei kelpaa perusteluksi alkuunkaan. Nyt ei ole kyse viikosta toiseen rukousjonossa notkuvista ihmisistä, jotka metsästävät kokemuksia, vaan todellisen kääntymyksen kokeneista uskovista, joiden kohdalla Hengen hedelmät ovat selvästi näkyvillä. Sinun mielestäsi on iltasatu, jos tällainen henkilö kaatuu rukouskokouksessa. Perusteluja, kiitos! Vastaukseksi ei sitten riitä, että kaatuilu on Saatanasta, joten uskova pystyy vastustamaan sielunvihollisen toimintaa.

No sinäpä sen sanoit - tavallaan.

Voit myös kerrata aiemmin kirjoittamaani. Olen asian jo perustellut. Sinulla on linja: "ei kelpaa perusteluksi", joten en usko että myönnytyksiä tähän asiaan puoleltasi tulee, vaikka kirjoittaisin aiheesta kokonaisen esitelmän.

Lue Raamattua. Sen tulee olla ylin ohjeemme ja auktoriteettimme. Jos löydät sieltä kaatuilujonot, niin siitä sitten vaan...

Tässä yhden kaatajan kevätohjelmaa:

TAMMIKUU
        11.1. sunnuntai klo 18.00 Vuosaaren kirkko, Helsinki
        18.1. sunnuntai klo 18.00 Jämsän kirkko
        21.1. keskiviikko klo 19.00 Palokan kirkko, Jyväskylän msrk
        25.1. sunnuntai klo 18.00 Lappeenrannan kaupunginkirkko
        28.1. keskiviikko klo 19.00 Myyrmäen kirkko, Vantaa
        29.1. torstai klo 19.00 Tuusulan kirkko

Varaa mukaan RUNSAS kolehti. - On sitten toivoa että tulee toisenkin kerran.

• Uskis
        Uskova veli kirjoitti:

Voit myös kerrata aiemmin kirjoittamaani. Olen asian jo perustellut. Sinulla on linja: "ei kelpaa perusteluksi", joten en usko että myönnytyksiä tähän asiaan puoleltasi tulee, vaikka kirjoittaisin aiheesta kokonaisen esitelmän.

Lue Raamattua. Sen tulee olla ylin ohjeemme ja auktoriteettimme. Jos löydät sieltä kaatuilujonot, niin siitä sitten vaan...

TAMMIKUU

kateus on kamala tauti.

• Tuomas M
        Uskova veli kirjoitti:

TAMMIKUU

kaatuilujonoista sekä viittauksista Raamattuun, etkä edes yritä ymmärtää. Pitääkö oikein vääntää rautalangasta? Sanot, että kaatuilu on Saatanasta. Mistä sitten johtuu, että kääntyneet uskovat - joilla Hengen runsaat hedelmät ovat selvästi näkyvillä - kaatuvat rukouskokouksessa, kun sellaisessa joskus käyvät? Tämä ei ole iltasatua, vaan todellisuutta, jota sinä et halua nähdä.

• Pappi
        Tuomas M kirjoitti:

kaatuilujonoista sekä viittauksista Raamattuun, etkä edes yritä ymmärtää. Pitääkö oikein vääntää rautalangasta? Sanot, että kaatuilu on Saatanasta. Mistä sitten johtuu, että kääntyneet uskovat - joilla Hengen runsaat hedelmät ovat selvästi näkyvillä - kaatuvat rukouskokouksessa, kun sellaisessa joskus käyvät? Tämä ei ole iltasatua, vaan todellisuutta, jota sinä et halua nähdä.

Jumala voi toimia monin tavoin. Yleensä ne, jotka näkevät lähes kaikki asiat Saatanasta peräisinoleviksi ovat itse mielestään oikeassa ja omaavat tosi tiedon. Surullista.

• Uskova veli
        Tuomas M kirjoitti:

Jotkut ovat viikosta toiseen rukousjonoissa odottamasta sitä omaa vuoroaan saada pieni parannusihme tai armopala jonkun ihmepuoskarin käden kautta. Koipea kolottaa. Toisen korvan kuulossa on toivomisen varaa. Toistuvia vatsakipuja. Sitten rukoillaan ja kaatua kupsahdetaan alttarille. OLET TERVE! Ylistetty olkoon.... Viikon tai parin päästä sama kuvio toistuu. Vielä vähän kolottaa. Kyllä saatanallekin on mahdollista riisua ihmistä sairauksista. Onhan hän itse ne ihmiseen istuttanut.

Tiedättekö mikä näissä "usko vaan ja ota siunaus"-kokouksissa mättää? Ihmiset ovat syntiensä raskauttamat ja tarvitsivat parantajaksi Häntä, joka voi parantaa heidän sielunsa vammat ja samalla armahtaa heitä heidän ajallisissa kivuissaan, mutta ihmiset ovat sokeita omalle turmeltuneisuudelleen. He ovat sokeita niille "vammoille", jotka sulkevat heiltä ovet iankaikkiseen elämään! Kuka on saanut näissä ihmekokuksissa rauhan sielulleen? Itse olen kuullut ihmisistä, jotka ovat tulleet uskoon, oltuaan ensin vuosikaudet näiden ihmeparantajien lumoissa. He ovat itkeneet menneisyyttän ja sitä sokeutta, jossa tuolloin elivät. Se on harhaa! Sen takana ei seiso Vapahtajamme, joka tahtoo että tulemme kääntymykseen ja teemme parannusta pahoista teoistamme. Että tulemme Hänelle kuuliaisiksi ja saamme parannuksen sielullemme.

Tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi!

• Tuomas M
        Uskova veli kirjoitti:

Jotkut ovat viikosta toiseen rukousjonoissa odottamasta sitä omaa vuoroaan saada pieni parannusihme tai armopala jonkun ihmepuoskarin käden kautta. Koipea kolottaa. Toisen korvan kuulossa on toivomisen varaa. Toistuvia vatsakipuja. Sitten rukoillaan ja kaatua kupsahdetaan alttarille. OLET TERVE! Ylistetty olkoon.... Viikon tai parin päästä sama kuvio toistuu. Vielä vähän kolottaa. Kyllä saatanallekin on mahdollista riisua ihmistä sairauksista. Onhan hän itse ne ihmiseen istuttanut.

Tiedättekö mikä näissä "usko vaan ja ota siunaus"-kokouksissa mättää? Ihmiset ovat syntiensä raskauttamat ja tarvitsivat parantajaksi Häntä, joka voi parantaa heidän sielunsa vammat ja samalla armahtaa heitä heidän ajallisissa kivuissaan, mutta ihmiset ovat sokeita omalle turmeltuneisuudelleen. He ovat sokeita niille "vammoille", jotka sulkevat heiltä ovet iankaikkiseen elämään! Kuka on saanut näissä ihmekokuksissa rauhan sielulleen? Itse olen kuullut ihmisistä, jotka ovat tulleet uskoon, oltuaan ensin vuosikaudet näiden ihmeparantajien lumoissa. He ovat itkeneet menneisyyttän ja sitä sokeutta, jossa tuolloin elivät. Se on harhaa! Sen takana ei seiso Vapahtajamme, joka tahtoo että tulemme kääntymykseen ja teemme parannusta pahoista teoistamme. Että tulemme Hänelle kuuliaisiksi ja saamme parannuksen sielullemme.

Tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi!

Käsittelet asiaa edelleen vain yhdestä ja ainoasta näkökulmasta, jonka tiedät, etkä haluakaan nähdä mitään muuta.

Kun rukouskokouksessa kahdella kasvotusten olevalla ihmisellä on takanaan parannuksen teko ja evankeliumi on todellisuutta heidän elämässään, yrittääkö Saatana silloinkin parantaa tämän toisen ihmisen kaatamalla hänet, vaikka he molemmat rukoilevat Jumalaa?

• Uskova veli
        Tuomas M kirjoitti:

Käsittelet asiaa edelleen vain yhdestä ja ainoasta näkökulmasta, jonka tiedät, etkä haluakaan nähdä mitään muuta.

Kun rukouskokouksessa kahdella kasvotusten olevalla ihmisellä on takanaan parannuksen teko ja evankeliumi on todellisuutta heidän elämässään, yrittääkö Saatana silloinkin parantaa tämän toisen ihmisen kaatamalla hänet, vaikka he molemmat rukoilevat Jumalaa?

Saatanalla on luonnollisesti omat motiivinsa toiminnalleen. Hänellä on vähemmän rajoituksia siellä, missä ei kunnioiteta Raamatun sanaa, vaikka on saapuvilla sielläkin, missä aidosti etsitään pelastusta Jumalasta. Ei häntä se suuremmin häiritse, että toimitaan Jeesuksen tai Jumalan nimessä, kunhan hän saa ihmissielut johdettua kadotukseen. Saatana uskoo itsekin ja vapisee.
        Uskolla ja uskolla on eroa. Jeesus sanoi, että "suuresti te eksytte, koska ette tunne kirjoituksia". Sama pätee näiden parannusihmeiden perässä juoksijoihin. Jumala ei paranna kaatamalla. Ja toiseksi kun hän parantaa, ihminen ei enää seuraavaan kokoukseen palaa kainalosauvoin kun on niistä parantamisihmeen kautta kerran luopunut. Tätä tapahtuu siellä missä lääkärin virkaa hoitaa itse sielunvihollinen.

”Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon. Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?' Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.” – Matt. 7: 21-23

Älkäämme eksykö!

• Tuomas M
        Uskova veli kirjoitti:

Saatanalla on luonnollisesti omat motiivinsa toiminnalleen. Hänellä on vähemmän rajoituksia siellä, missä ei kunnioiteta Raamatun sanaa, vaikka on saapuvilla sielläkin, missä aidosti etsitään pelastusta Jumalasta. Ei häntä se suuremmin häiritse, että toimitaan Jeesuksen tai Jumalan nimessä, kunhan hän saa ihmissielut johdettua kadotukseen. Saatana uskoo itsekin ja vapisee.
        Uskolla ja uskolla on eroa. Jeesus sanoi, että "suuresti te eksytte, koska ette tunne kirjoituksia". Sama pätee näiden parannusihmeiden perässä juoksijoihin. Jumala ei paranna kaatamalla. Ja toiseksi kun hän parantaa, ihminen ei enää seuraavaan kokoukseen palaa kainalosauvoin kun on niistä parantamisihmeen kautta kerran luopunut. Tätä tapahtuu siellä missä lääkärin virkaa hoitaa itse sielunvihollinen.

”Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon. Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?' Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.” – Matt. 7: 21-23

Älkäämme eksykö!

Pyhä Henki on läsnä aina siellä, missä Jeesusta Kristusta korotetaan. Et voi tosissasi väittää, että kaikki rukouskokoukset, joissa perustana on vahva evankeliumin ja Jumalan sanan julistus ja kunnioitus, on eksytystä. Minusta tuntuu, että taistelet nyt vain oman mielipiteesi puolesta.

Kun opetuslapset yrittivät estää erästä miestä ajamasta pahoja henkiä ulos Jeesuksen nimessä, Jeesus vastasi: "Älkää estäkö häntä. Eihän yksikään, joka tekee voimateon minun nimessäni, voi heti perään puhua minusta pahaa. Joka ei ole meitä vastaan, on meidän puolellamme." (Mark.9:38-41)

• hips
        Tuomas M kirjoitti:

ihmisten kaataminen on entiselle ylienkelille pelkkä siiven hipaisu

• Uskova veli
        Tuomas M kirjoitti:

Pyhä Henki on läsnä aina siellä, missä Jeesusta Kristusta korotetaan. Et voi tosissasi väittää, että kaikki rukouskokoukset, joissa perustana on vahva evankeliumin ja Jumalan sanan julistus ja kunnioitus, on eksytystä. Minusta tuntuu, että taistelet nyt vain oman mielipiteesi puolesta.

Kun opetuslapset yrittivät estää erästä miestä ajamasta pahoja henkiä ulos Jeesuksen nimessä, Jeesus vastasi: "Älkää estäkö häntä. Eihän yksikään, joka tekee voimateon minun nimessäni, voi heti perään puhua minusta pahaa. Joka ei ole meitä vastaan, on meidän puolellamme." (Mark.9:38-41)

"Et voi tosissasi väittää, että kaikki rukouskokoukset, joissa perustana on vahva evankeliumin ja Jumalan sanan julistus ja kunnioitus, on eksytystä."

En niin väittänytkään! Päin vastoin. Ainakin yritin esittää asian niin, että nimenomaan, jos kiinnekohtana on parantumisihmeet ja kaatuminen "pyhän hengen" voimasta, ollaan hakoteillä.

Katsohan tätä, ja käytä vaikka päättelykykyäsi hieman:

Keskity nyt tähän: "...emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?"

Kyllä nämäkin, jotka minä liitän tänä päivänä noihin kaatajiin ja heidän opetuslapsiinsa, ovat hämillään siitä että joutuvat valmistumattomina KADOTUKSEEN!

"...menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät."

Eikö olisi syytä miettiä vielä toisen kerra, kenen käsien alle menee ja ketä uskoo??? Jeesuksen nimessä toimiminen ei ole mikään tae siitä, kenen asialla he oikeasti ovat. Tämä seikka sitä paitsi vain pahentaa heidän omaa asemaansa. He käyttävät väärin Herramme nimeä. Tästä minä olen usein syvästi murheellinen. :o( Totisesti he tulevat saamaan palkkansa!

• Tuomas M
        Uskova veli kirjoitti:

"Et voi tosissasi väittää, että kaikki rukouskokoukset, joissa perustana on vahva evankeliumin ja Jumalan sanan julistus ja kunnioitus, on eksytystä."

En niin väittänytkään! Päin vastoin. Ainakin yritin esittää asian niin, että nimenomaan, jos kiinnekohtana on parantumisihmeet ja kaatuminen "pyhän hengen" voimasta, ollaan hakoteillä.

Katsohan tätä, ja käytä vaikka päättelykykyäsi hieman:

Keskity nyt tähän: "...emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?"

Kyllä nämäkin, jotka minä liitän tänä päivänä noihin kaatajiin ja heidän opetuslapsiinsa, ovat hämillään siitä että joutuvat valmistumattomina KADOTUKSEEN!

"...menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät."

Eikö olisi syytä miettiä vielä toisen kerra, kenen käsien alle menee ja ketä uskoo??? Jeesuksen nimessä toimiminen ei ole mikään tae siitä, kenen asialla he oikeasti ovat. Tämä seikka sitä paitsi vain pahentaa heidän omaa asemaansa. He käyttävät väärin Herramme nimeä. Tästä minä olen usein syvästi murheellinen. :o( Totisesti he tulevat saamaan palkkansa!

ja ns. parantumiskokouksissa mennään vasta siinä vaiheessa, jos jätetään evankeliumi ja Jumalan sanan julistus sivuun ja keskitytään pelkästään parantumisihmeisiin, tunnekokemuksiin ja kaatumisiin. Silloin Pyhän Hengen antamia armolahjoja käytetään itsekkäisiin tarkoituksiin, eikä seurakunnan rakentamiseksi. Tämä johtaa siihen vääristymään, jota sinä niin hanakasti tuot esiin. Monet tulevat silloin tilaisuuksiin vain kokeakseen Pyhän Hengen, mutta heidän uskonsa on hatara, sillä Kristuskallio ei ole sitä tukemassa.

Esitit asiat aluksi niin, että yleistit kaikki samaan sielunvihollisen kategoriaan. Yleistäminen tässä yhteydessä on virhe, sillä se merkitsee, ettet anna uskon kasvaa. Jos jossakin tilaisuudessa tapahtuu kaatuminen, se on välittömästi out. Ei ole silloin ihme, jos seurakunnat kituvat ja kirkot ammottavat tyhjyyttään.

Alkuseurakunnan usko oli elävää. Luterilaisuus on aikojen kuluessa näivetetty pelkäksi kirjauskonnoksi. Missä on elävä Jumala, missä on elävä usko? Toki puhdasoppinen pitää olla, mutta rajansa kaikella.

• Uskova veli
        Tuomas M kirjoitti:

ja ns. parantumiskokouksissa mennään vasta siinä vaiheessa, jos jätetään evankeliumi ja Jumalan sanan julistus sivuun ja keskitytään pelkästään parantumisihmeisiin, tunnekokemuksiin ja kaatumisiin. Silloin Pyhän Hengen antamia armolahjoja käytetään itsekkäisiin tarkoituksiin, eikä seurakunnan rakentamiseksi. Tämä johtaa siihen vääristymään, jota sinä niin hanakasti tuot esiin. Monet tulevat silloin tilaisuuksiin vain kokeakseen Pyhän Hengen, mutta heidän uskonsa on hatara, sillä Kristuskallio ei ole sitä tukemassa.

Esitit asiat aluksi niin, että yleistit kaikki samaan sielunvihollisen kategoriaan. Yleistäminen tässä yhteydessä on virhe, sillä se merkitsee, ettet anna uskon kasvaa. Jos jossakin tilaisuudessa tapahtuu kaatuminen, se on välittömästi out. Ei ole silloin ihme, jos seurakunnat kituvat ja kirkot ammottavat tyhjyyttään.

Alkuseurakunnan usko oli elävää. Luterilaisuus on aikojen kuluessa näivetetty pelkäksi kirjauskonnoksi. Missä on elävä Jumala, missä on elävä usko? Toki puhdasoppinen pitää olla, mutta rajansa kaikella.

Nämä kaatajat tunnetaan toiselta nimeltään mm. "voideltuina", joksi Raamattu nimittää Jeesusta itseään. Työnsä puolesta heidät tunnetaan siitä , kuinka he (muka) toimivat Jumalan parantavan voiman välikappaleina. Sen sijaan, heitä EI tunneta siitä, että he saatttaisivat ihmisen havaitsemaan oman syntisyyden ja ottamaan vastaan Jeesuksen henkilökohtaisena vapahtajana. Heidän puheensa eivät johda Jumalan syvempään tuntemukseen. Päin vastoin, heidän opetuksensa etäännyttää ihmistä Raamatun totuudesta. Pyhä Henki ei ole ihmisen komenneltavissa. Fyysisen sairauden poistuminen ei ole useinkaan ihmisen iankaikkiseksi parhaaksi. Nämä naiset ja miehet tunnetaan myös omalla nimellään. Ei siitä että he kirkastaisvat Jeesusta Kristusta.

Päätän omalat osaltani keskusten tältä erää tähän. Kiitos osallistumisesta!

• Tuomas M
        Uskova veli kirjoitti:

Nämä kaatajat tunnetaan toiselta nimeltään mm. "voideltuina", joksi Raamattu nimittää Jeesusta itseään. Työnsä puolesta heidät tunnetaan siitä , kuinka he (muka) toimivat Jumalan parantavan voiman välikappaleina. Sen sijaan, heitä EI tunneta siitä, että he saatttaisivat ihmisen havaitsemaan oman syntisyyden ja ottamaan vastaan Jeesuksen henkilökohtaisena vapahtajana. Heidän puheensa eivät johda Jumalan syvempään tuntemukseen. Päin vastoin, heidän opetuksensa etäännyttää ihmistä Raamatun totuudesta. Pyhä Henki ei ole ihmisen komenneltavissa. Fyysisen sairauden poistuminen ei ole useinkaan ihmisen iankaikkiseksi parhaaksi. Nämä naiset ja miehet tunnetaan myös omalla nimellään. Ei siitä että he kirkastaisvat Jeesusta Kristusta.

Päätän omalat osaltani keskusten tältä erää tähän. Kiitos osallistumisesta!

kaikki ns. kaatajat Saatanan kätyreiksi. Väitteittesi tukena on vain se, mitä olet itse kokenut, nähnyt, kuullut ja lukenut. Luulet tietäväsi kaiken Jumalan tavoin. Mutta kuulehan, veljeni uskossa, tässä ei ole kaikki, ei todellakaan. Sanonpa sinulle: on heitäkin, jotka saattavat ihmisen havaitsemaan oman syntisyytensä ja ottamaan vastaan Jeesuksen henkilökohtaisena Vapahtajana. Heidän puheensa johtavat Jumalan syvempään tuntemukseen. He kirkastavat Kristusta Jeesusta koko olemuksellaan.

Useimmiten meillä uskovilla on tapana juuttua opillisiin väittelyihin, kun meidän tulisi keskittyä siihen mitä, Jumala haluaa meille antaa ja mitä Jumala haluaa meidän tekevän. Nöyrtyminen Jumalan edessä on yleensä se kaikkein vaikein asia. Usein käy niin, että me koetamme muokata Jumalasta oman näköisemme, kun asian pitäisi olla täysin päinvastoin. Kun annat Jumalan vaikuttaa Pyhän Hengen kautta elämässäsi, saat myös nähdä runsaasti siunauksia.

Olkoon meillä Kristuksen mieli, sillä silloin usko näkyy meissä Jumalan haluamalla tavalla.

• Paskendaali
        Uskova veli kirjoitti:

Minä menin kokoukseen ja pappi yritti kaataa ja veti jopa jalat alta. Jokin piti minua silti pystyssä! Olisko ollu takapiru tai perkele, mene ja tiedä!

• Pappi

vai ei? Olen ollut mukana muutamassa kokouksessa, missä tarkkailtiin kaatumisia."Kaataja" ei edes koskettanut kaatuvaa, mutta kaatuminen tapahtui.
      Haastattelin alan lääkäriä, joka koki kaatumisen.Hän sanoi ettei häneen koskettu.Tuli pumpulimainen olo ja sitten hän huomasi pehmeästi kaatuvansa. Veteraaniystäväni 130 kiloineen, jämy maalaismieskin meni kuin tyhjää vaa nurin. Itse en ole koskaan kaatunut, vaikka olenkin ollut siunattavana alttarihetkessä. Kyllä silti kallistun sille puolelle, että kyseessä selittämätön Jumalan voimannäyttö!

• Tiedoksi kaikille

• tuomita
        Tiedoksi kaikille kirjoitti:

itte perkeleestä!

Room. 14:4
        "Mikä oikeus sinulla on tuomita toisen palvelijaa? Oman isäntänsä edessä hän seisoo tai kaatuu -- vaikka kyllä hän seisoo, sillä Herra kykenee pitämään hänet pystyssä."

• seisokaa

Ef. 6:13-14,12

Ottakaa siis yllenne Jumalan taisteluvarustus, niin että kykenette pahan päivän tullen tekemään vastarintaa ja selviytymään taistelusta pystyssä pysyen.

Seisokaa siis kupeet totuuteen vyötettyinä, ja olkoon pukunanne vanhurskauden haarmista,

Sillä meillä ei ole taistelu verta ja lihaa vastaan , vaan hallituksia vastaan, valtoja vastaan, tässä pimeydessä hallitsevia maailmanvaltiaita vastaan, pahuuden henkiolentoja vastaan taivaan avaruuksissa.

• pappi

Kaatumiselle on kaksi selitystä, jotka kattavat noin 95 % kaatumistapauksista. Loput 5 % selittyy sattumalla yms.
        Ensimmäinen selitys on kaadettavan halu uskoa kaatajan voimaan (tai jumalallisiin voimiin hänen välityksellään). Ihminen valmistaa itsensä (suggeroi) sopivaan mielentilaan, jolloin kaatuminen tapahtuu hyvinkin pienestä ulkoisesta virikkeestä.
        Toinen selitys on fysiologinen. Osa papeista ei luota pelkkään suggestioon, vaan koskettaa kaadettavan otsassa olevia hermopisteitä. Näihin pisteisiin saadun osuman vaikutuksesta hermosto reagoi ja olo on hetken kuin "tolkku pois" tai "pumpulimainen". Sitten vain tönäisy tai kehotus kaatua, ja homma on tehty.
        Muita kysymyksiä, ystävät?

• Vaihtoehdot
        pappi kirjoitti:

Kaatumiselle on kaksi selitystä, jotka kattavat noin 95 % kaatumistapauksista. Loput 5 % selittyy sattumalla yms.
        Ensimmäinen selitys on kaadettavan halu uskoa kaatajan voimaan (tai jumalallisiin voimiin hänen välityksellään). Ihminen valmistaa itsensä (suggeroi) sopivaan mielentilaan, jolloin kaatuminen tapahtuu hyvinkin pienestä ulkoisesta virikkeestä.
        Toinen selitys on fysiologinen. Osa papeista ei luota pelkkään suggestioon, vaan koskettaa kaadettavan otsassa olevia hermopisteitä. Näihin pisteisiin saadun osuman vaikutuksesta hermosto reagoi ja olo on hetken kuin "tolkku pois" tai "pumpulimainen". Sitten vain tönäisy tai kehotus kaatua, ja homma on tehty.
        Muita kysymyksiä, ystävät?

leipäpappi - taikka kortistossa majaileva Jouni Janatuinen, joka aikansa kuluksi kirjoittelee tänne kirjaston tietokoneella.

Kumpi?

• pappi
        Vaihtoehdot kirjoitti:

leipäpappi - taikka kortistossa majaileva Jouni Janatuinen, joka aikansa kuluksi kirjoittelee tänne kirjaston tietokoneella.

Kumpi?

...no en ihan kumpikaan :-)
        Olen teologian tohtori (yliopiston virassa), joka on iän myötä alkanut nähdä asioita selkeämmin. Kaatamisen mysteeri selkisi jo vuosia sitten, monet kinkkisemmät asiat ovat vielä selkeyttämisen alla. Ehkä yhdessä ystäväni löydämme ratkaisun.

• Vaihtoehdot
        pappi kirjoitti:

...no en ihan kumpikaan :-)
        Olen teologian tohtori (yliopiston virassa), joka on iän myötä alkanut nähdä asioita selkeämmin. Kaatamisen mysteeri selkisi jo vuosia sitten, monet kinkkisemmät asiat ovat vielä selkeyttämisen alla. Ehkä yhdessä ystäväni löydämme ratkaisun.

No aika lähelle kummiskin arvailin. :))

Lähes kaikki teologisen tiedekunnan proffat lienevät näitä räisäsiä, joiden opetuksen perusteella tapahtuu niin, että moni elävässä uskossa oleva henkilö menettää teologisessa uskonsa.
        Sitten nämä räisäs-oppilaat julistavat Jumalan sanaa leipäpappeina ympäri maata.

Very fine - or how?

Kun tuolla tavalla puhut "kaatamisen mysteeristä", niin paljon on sinulla vielä selvittämättä.

Itse olen tutkinnossa pykälää sinua alempana ja ihan eri sektorilla. Olen tullut uskoon 3-kymppisenä kauan sitten. Olen aika paljon käynyt vuosien varrella sellaisissa tilaisuuksissa, joissa suoritetaan esirukouspalvelua ja tapahtuu ns. kaatumisia.

Itse en ole kaatunut ensimmäistäkään kertaa. On aivan varma asia, että siinä touhussa esiintyy filunkia kummallakin puolella. Eli minuakin on jotkut rukoilijat yrittäneet painaa otsasta, kun ukko onkin pysynyt pystyssä, mutta olen aina painanut kovemmin vastaan, koska olen päättänyt, että minua ei ihminen rukousjonossa nurin töni.

Sitten on ihmisiä, jotka kaatuvat "rukoilijan mieliksi" eli antavat mennä persuuksilleen tahi selälleen vastaanottajan käsiin ikäänkuin "koska se kuuluu kuvioon".
        Ei hyvä!

Edelleen on paljon ihmisiä, jotka kulkevat paikasta toiseen näiden kaatumisten ja "kaatajien" perässä. Eli he pyrkivät juoksemaan ihmeiden perässä.
        Ei hyvä!

Tämä kaikki on sellaista ilmiötä, joka on epätervettä.

MUTTA...

Minua varsin läheltä löytyy esimerkkihenkilö, joka mennä töyssähtää HETI NURIN, kun "oikea Jumalan mies" rukoilee hänen puolestaan. Vaimoni kohdalla tämä ilmiö ja Pyhän Hengen kosketus on todellakin ilmiselvää. Hän sitten tavallisesti "pälättää" kielillä aikansa siellä lattialla ja palaa tämän jälkeen penkkiin usein naamataulu ihan punaisena.

En hetkeäkään epäile, etteikö vaimoni kaatumiset johdu Pyhän Hengen kosketuksesta. Usein rukoilija ei kosketa lainkaan vaimoani, kun tämä jo kuukahtaa nurin.

Oletko muuten "leipätohtori" vai elävässä uskossa? Ei tarvitse vastata, ellet halua.

• :o[
        Vaihtoehdot kirjoitti:

Lähes kaikki teologisen tiedekunnan proffat lienevät näitä räisäsiä, joiden opetuksen perusteella tapahtuu niin, että moni elävässä uskossa oleva henkilö menettää teologisessa uskonsa.
        Sitten nämä räisäs-oppilaat julistavat Jumalan sanaa leipäpappeina ympäri maata.

Very fine - or how?

Kun tuolla tavalla puhut "kaatamisen mysteeristä", niin paljon on sinulla vielä selvittämättä.

Itse olen tutkinnossa pykälää sinua alempana ja ihan eri sektorilla. Olen tullut uskoon 3-kymppisenä kauan sitten. Olen aika paljon käynyt vuosien varrella sellaisissa tilaisuuksissa, joissa suoritetaan esirukouspalvelua ja tapahtuu ns. kaatumisia.

Itse en ole kaatunut ensimmäistäkään kertaa. On aivan varma asia, että siinä touhussa esiintyy filunkia kummallakin puolella. Eli minuakin on jotkut rukoilijat yrittäneet painaa otsasta, kun ukko onkin pysynyt pystyssä, mutta olen aina painanut kovemmin vastaan, koska olen päättänyt, että minua ei ihminen rukousjonossa nurin töni.

Sitten on ihmisiä, jotka kaatuvat "rukoilijan mieliksi" eli antavat mennä persuuksilleen tahi selälleen vastaanottajan käsiin ikäänkuin "koska se kuuluu kuvioon".
        Ei hyvä!

Edelleen on paljon ihmisiä, jotka kulkevat paikasta toiseen näiden kaatumisten ja "kaatajien" perässä. Eli he pyrkivät juoksemaan ihmeiden perässä.
        Ei hyvä!

MUTTA...

Minua varsin läheltä löytyy esimerkkihenkilö, joka mennä töyssähtää HETI NURIN, kun "oikea Jumalan mies" rukoilee hänen puolestaan. Vaimoni kohdalla tämä ilmiö ja Pyhän Hengen kosketus on todellakin ilmiselvää. Hän sitten tavallisesti "pälättää" kielillä aikansa siellä lattialla ja palaa tämän jälkeen penkkiin usein naamataulu ihan punaisena.

En hetkeäkään epäile, etteikö vaimoni kaatumiset johdu Pyhän Hengen kosketuksesta. Usein rukoilija ei kosketa lainkaan vaimoani, kun tämä jo kuukahtaa nurin.

Oletko muuten "leipätohtori" vai elävässä uskossa? Ei tarvitse vastata, ellet halua.

VOI TEITÄKIN RAUKKOJA!!!!!!!!!!!!!!!

VOIKO JOKU TODELLA OLLA NÄIN "PIHALLA"?????????

Asiallisesti kommentti alkoi, mutta samassa liemessä näemmä lillutte itsekin - vaimosi ja SINÄ!

SURULLISTA! :o( voi voi....

• pappi
        Vaihtoehdot kirjoitti:

Very fine - or how?

Ei hyvä!

Ei hyvä!

MUTTA...

Ensinnäkin tuo leipätohtoroituminen voi tapahtua alalla kuin alalla, ei vain uskontojen kanssa tekemisissä olevien keskuudessa. ;-)

Itse olen tätä nykyä huomattavasti maltillisempi julistamaan minkäänlaista tietoa jumalasta tai jumaluudesta kuin olin parikymppisenä. En kiellä tätä mahdollisuutta, enkä varsinkaan kiellä muilta uskomisen mahdollisuutta, mutta itse olen harkitsevainen. Jos yhdellä lauseella pitää kiteyttää omaa uskoani, niin sanoisin, että kukaan ei tällä hetkellä pysty vastaamaan jumalasta/jumaluudesta varmuudella, ei raamattu tai koraani sen enempää kuin henkiset opettajatkaan. Ehkä tietomme yltää tälle tasolle vielä joskus, nyt on vain tyydyttävä olemaan tietämättömiä ihmisiä.

• Vaihtoehdot
        pappi kirjoitti:

Ensinnäkin tuo leipätohtoroituminen voi tapahtua alalla kuin alalla, ei vain uskontojen kanssa tekemisissä olevien keskuudessa. ;-)

Itse olen tätä nykyä huomattavasti maltillisempi julistamaan minkäänlaista tietoa jumalasta tai jumaluudesta kuin olin parikymppisenä. En kiellä tätä mahdollisuutta, enkä varsinkaan kiellä muilta uskomisen mahdollisuutta, mutta itse olen harkitsevainen. Jos yhdellä lauseella pitää kiteyttää omaa uskoani, niin sanoisin, että kukaan ei tällä hetkellä pysty vastaamaan jumalasta/jumaluudesta varmuudella, ei raamattu tai koraani sen enempää kuin henkiset opettajatkaan. Ehkä tietomme yltää tälle tasolle vielä joskus, nyt on vain tyydyttävä olemaan tietämättömiä ihmisiä.

"Itse olen tätä nykyä huomattavasti maltillisempi julistamaan minkäänlaista tietoa jumalasta tai jumaluudesta kuin olin parikymppisenä."

tarkoitin sillä "räisäs-opilla".

Et ole ensimmäinen, jolta teologinen tiedekunta on riistänyt elävän uskon.
        Taitaa olla varsinainen pirun akatemia koko sollamoiden ja kumppaneiden verstas?

• ...kele.

Eilen kaatu yks helluntaalainen pappikin, tossa satakunnankadun liukkailla. Meni nurin että heilahti. Olisko ollu Jumalalla osuutta vai kaatuiko vaan liukkaiden takia. Tiedä häntä, mutta komea sarvi tuli keskelle otsaa. Taisi sittenkin paholainen olla jutun takana!

• Topi)
        ...kele. kirjoitti:

Eilen kaatu yks helluntaalainen pappikin, tossa satakunnankadun liukkailla. Meni nurin että heilahti. Olisko ollu Jumalalla osuutta vai kaatuiko vaan liukkaiden takia. Tiedä häntä, mutta komea sarvi tuli keskelle otsaa. Taisi sittenkin paholainen olla jutun takana!

On totta että noi 1/3 uskovista on sellasia että he juoksevat aina ihmeitten perässä.He ovat juurettomia ihmisiä,ja aina kun tulee jotain uutta tällä rintamalla he ovat siellä ensimmäisenä odottamassa ihmeitä.Missä on todellisuus?Voisi kuvitella että jos joku rampa todella paranisi, hänet kiikutettaisiin,vähintäänkin Aamu:tv ohjelmaan haastateltavaksi.Paljon puhutaan sellaista joka on vailla totuutta. On kaikenlaisia jalkojen venyttelijöitä ym ym humpuukkia. USKON että JUMALA voi parantaa ihmisen. Taitaa olla vain niin, että tätä armolahjaa ei tällä hetkellä voida antaa kenellekkään. Voisi melkein sanoa että vain 1/3 uskovista on vakaita kristittyja, jotka eivät ole kaikkien opin tuulien heiteltävissä.Loput 1/3 ovat vain mukana kun ei muutakaan ole, oavt suolattomia eikä heitä saada suolaiseksi. Niin kuin raamattu sanoo. Älkää eksykö,sanoo raamattu. En kuitenkaan ole kenenkään tuomari. Valasikkoon Jumala nämä asiat kaikille. Varma on että elämme lopun aikoja-siis valvokaa ja rukoilkaa.

• röh

Eikös semmonen olisi hyvä yhdistelmä, että ensin kaataa ja sitten pääsee heti "kastamaan" ;)

• vanessa

Nokianherätyksen keulahahmo Markku Koivisto tönäisi minut nurin, ja koppari oli heti valmiina. Kokemus oli sinällään ihan mukava, vaikken suotu uskomaan että Pyhällä Hengellä olisi sen kanssa jotain tekemistä.
      Haluan silti painottaa, että uskon Markku Koiviston olevan Jumalan mies, vaikkakin yhtä laillta vajavainen kuin kuka meistä tahansa. Kyllä ihmisiä kaatuu ihan oikeasti ja ilman pienintäkään hipaisua. Miksemme soisi kaatumisen kokemusta niille jotka saavat siitä vahvistusta uskolleen? On se minusta parempi tapa levittää evankeliumia kuin tuomita kaikki jotka ovat millinkään eri mieltä.
      Haluaisin nähdä kaatumisen yhtenä tapana, jolla Jumala meitä koskettaa. Itse usein itken tällaisen tyyppiset kokoukset alusta loppuun ja koen sen nousevan Jumalan rakkauden kosketuksesta. Minä en kaatuile, minä itken. Vaikka miten yrittäisi selittää kaiken selittämättömän mitä kristittyjen keskuudessa tapahtuu (sekunnissa paratuneet kurkkukivut, kielilläpuhumiset, tiedonsanat, etc etc etc) niin aina jää osa juttuja joita ei voi selittää millään. Yksinkertaisempaa on elää kun vain suostuu uskomaan että Pyhä Henki tekee asioita joista emme mitään ymmärrä.

• :o[

"Tunteita ja sielullisia ilmiöitä"

Tuo voisi olla vaikka tv:n uusi jenkkisarja. Olisi varmasti todella suosittu...

Markku koivisto on kaikkien suomen eksyttäjien isä! Katsokaa hedelmiä! Ihmiset vain jatkavat säntäilyä sinne tänne. Ei ainuttakaan, joka olisi saanut todellisen Kristuksen rauhan sielulleen. Valhetta ja keinotekoista väärää rauhaa.

"Kun he sanovat: "Nyt on rauha, ei hätää mitään", silloin yllättää heidät yhtäkkiä turmio, niinkuin synnytyskipu raskaan vaimon, eivätkä he pääse pakoon." - 1. Tess. 5:3

Herätkää hyvät ihmiset!

• Huomenta!
        :o[ kirjoitti:

"Tunteita ja sielullisia ilmiöitä"

Tuo voisi olla vaikka tv:n uusi jenkkisarja. Olisi varmasti todella suosittu...

Markku koivisto on kaikkien suomen eksyttäjien isä! Katsokaa hedelmiä! Ihmiset vain jatkavat säntäilyä sinne tänne. Ei ainuttakaan, joka olisi saanut todellisen Kristuksen rauhan sielulleen. Valhetta ja keinotekoista väärää rauhaa.

"Kun he sanovat: "Nyt on rauha, ei hätää mitään", silloin yllättää heidät yhtäkkiä turmio, niinkuin synnytyskipu raskaan vaimon, eivätkä he pääse pakoon." - 1. Tess. 5:3

Herätkää hyvät ihmiset!

"Markku koivisto on kaikkien suomen eksyttäjien isä!"

voit vielä joutua tilille.

• Huomenta!

kirjoitus.

Markku Koivistosta pari sanaa. Mies oli kuoleman kielissä syövän runtelemana ja odotti vain lähtöä ajallisesta iäisyyteen. Tuolloin joku henkilö sai Jumalalta kehotuksen ottaa yhteyttä Markku Koivistoon ja mennä käymään hänen luonaan.

Mies aristeli, koska ei tuntenut lainkaan Markku Koivistoa. Hän kuitenkin totteli Jumalaa. Otti yhteyttä mieheen ja meni käymään tämän luona. Hän rukoili Markku Koiviston puolesta ja vei tälle muistaakseni sen tapaiset terveiset, että "Jumala parantaa sinut ja ottaa työmiehekseen".
        Näin on myöskin tapahtunut.

Koko kirjoituksesi on erittäin hyvä ja valoisa. Erityisesti lopetat viestisi hienosti. Tuuli puhaltaa missä se tahtoo.

Siunausta sinulle!

• stb

aivan oikeassa!

• paofg
        Huomenta! kirjoitti:

kirjoitus.

Markku Koivistosta pari sanaa. Mies oli kuoleman kielissä syövän runtelemana ja odotti vain lähtöä ajallisesta iäisyyteen. Tuolloin joku henkilö sai Jumalalta kehotuksen ottaa yhteyttä Markku Koivistoon ja mennä käymään hänen luonaan.

Mies aristeli, koska ei tuntenut lainkaan Markku Koivistoa. Hän kuitenkin totteli Jumalaa. Otti yhteyttä mieheen ja meni käymään tämän luona. Hän rukoili Markku Koiviston puolesta ja vei tälle muistaakseni sen tapaiset terveiset, että "Jumala parantaa sinut ja ottaa työmiehekseen".
        Näin on myöskin tapahtunut.

Koko kirjoituksesi on erittäin hyvä ja valoisa. Erityisesti lopetat viestisi hienosti. Tuuli puhaltaa missä se tahtoo.

Siunausta sinulle!

Hyvä iltasatu paljoilla todisteilla. Mullekki tuli tällänen päähän pisto, että kasvaispa mulla ruohoa jalasta. No söin paljon ja väänsin oikeen mehevät tortut keittiön pöydällä ja rukoilin siinä sitte kädet ristissä sonnassa (tää oli tällänen selvä kutsumus, oikeen kohtalo), että kasvais sitä ruohoa ja kasvohan ne!!! Nyt on jo 12 kilometriä ruohoa jalassa ja oon tehny niistä seittemä hupparia ja yhet pitkät kalsarit. Täysin totta (pakkohan sen on olla, koska aina on pakko uskoa mitä kerrotaan)

• copy - paste

Seija Saarelaisen todistus

Seija Saarelainen on itäsuomalainen perheenäiti ja nykyään psykiatriaan erikoistunut sairaanhoitaja. Hänen roolinsa voisi olla toisenkinlainen hänen elämänvaiheidensa perusteella. Kolmisen vuotta sitten Seija joutui elämässään vakaviin taisteluihin. 15 vuotta aiemmin kansalaisopiston parapsykologisen opintopiirin(!) laukaisema kiinnostus johdatti erikoisen etsinnän tielle. Paikallisen luontaistuotekaupan mahdollistamat kontaktit auttoivat eteenpäin uusiin ulottuvuuksiin. Näin käynnistyneet spiritistiset harrastukset kärjistyivät sisäiseen kriisiin. Tämän kriisin keskellä yksinkertaisen Jumalan sanan kautta hän pääsi selvyyteen ja irrottautumaan pimeyden siteistä. Samalla tämän etsinnän vaiheissa kävi ilmi, tuleeko apua välttämättä sieltä, mistä kirkkokansa suurina joukkoina on sitä hakemassa. Viidentoista vuoden taival, josta kuusi vuotta syvällä okkultismissa sisällä olevana, mahdollistaa Seijalle tietyn sisäpiiriin perehtyneen tarkkailupohjan aikamme ``henkistymisen'' ilmiöihin:

``Olin ollut spiritismissä ja yleensä parapsykologian pauloissa noin viisitoista vuotta: olin toiminut henkiparantajana ja kaukoparantajana, saanut meedio-koulutusta englantilaisten meedioiden opissa. Kykenin automaattikirjoitukseen, näkemään tulevia ja entisiä, ihmisten sairauksia. Puhdistin energia-ruumista, välitin energiaa. Avasin chakroja, ja olin jo avannut oman kundalini-voimani chi gong -meditaatio-hengitysharjoitusten avulla.{1} Sain yhteyksiä henkimaailmaan, ja kykenin välittämään viestejä kuolleilta omaisilta. Kaiken takana luulin olevan Jumalan. Jeesuksen tunnustin korkeaksi ihmiseksi, joka oli viimeisellä maallisella kierroksellaan ja `kirkastui'. Sen tilan saavuttaisin aikanaan suorittamalla karmani loppuun.''

Seija halusi oppimillaan asioilla myös auttaa muita. Käytyään mm. luontaishoitajakoulutuksen hän harjoittikin jonkin aikaa tätä praktiikkaa. Se olisikin ollut erinomainen ``bisnes'', ellei Seija olisi kokenut oloaan tässä työssä ristiriitaiseksi. Sen tähden hän otti hieman välimatkaa aktiivisen toimijan rooliin. Häntä ei kuitenkaan ``jätetty'' rauhaan niin vain, vaan henkioppailla oli tarjolla uusia ``toimeksiantoja'':

``Automaattikirjoituksella minun piti kirjoittaa uusi raamatunselityskirja. Olin tosin jo lukenut kaksi `uutta testamenttia', joissa ydinsanomana oli: kaikki pääsevät hyvään tilaan. Ainoastaan omantunnon herääminen aiheuttaa sen, että ihminen haluaa vapaaehtoisesti tulla maailmaan takaisin sovittamaan (huom!) omat syntinsä!!! Sisar Mariana sain uutta henkevää, korkeampitasoista tietoa toisille kerrottavaksi. (Siksi en anna nykyään mitään arvoa minkäänlaisille `profetioille'!)''

Tämä ``toimeksianto'' osoittautui käänteentekeväksi. Jostakin muistinsa sopukoista Seijalle nousi mieleen Raamatun kohta, missä kehotettiin koettelemaan henget -- tunnustaisivatko ne Jeesuksen. Näiden kirjoitussessioiden alkuun hän vaati hengiltä tätä tunnustusta. Niinpä alkusanoiksi aina kirjautui jotain ``hengellistä'' Isästä Jumalasta tai Jeesuksesta. Eräässä vaiheessa henget sitten ehdottivat, että nyt jo voisi nämä alkuhöpinät jättää poiskin, koska Seijahan oli jo oppinut tuntemaan henget ``hyviksi'' hengiksi. Seija voisi jopa keskustella suoraankin Jeesuksen kanssa ilman heidän välikappaleenaan oloa. Tästä alkoi taistelu, koska Seija ei voinut tähän suostua.

``Jumala ei minua hylännyt. Hän kutsui jatkuvasti. En kuullut Häntä. Viimein hän vei minut seinää vasten: joko jatkat meediona tai lopetat. Lopetin. Saatana ilmaisi minulle olemassolonsa. Alkoi hirvittävä pelko-ahdistustila (diagnoosi: paniikkihäiriö). Henget yrittivät saada ruumiini taas valtaansa. Huusin Jumalaa avuksi. Huusin ja huusin: tässäkö kiitos! Minä olin vilpittömästi vain halunnut auttaa ja päästä lähemmäksi Sinua!!! Mikä on totuus? Ainut asia siinä pimeässä yksinäisessä hädässä oli lause: `Minä olen tie, totuus ja elämä'. Äh, mikä lie hautajaisvärssy, ajattelin ja hylkäsin koko ajatuksen.

``Lause ei lähtenyt mielestä. Noin pari kuukautta huusin Jumalalle: mikä on totuus? Vastaus: `Minä olen tie, totuus ja elämä'. Viimein nöyrryin, ja aloin maistella lausetta. Muistin, että Jeesus sanoo: `Minä olen... tie'; joo, Jeesus on esikuva, kyllä sen hyväksyn. Minä olen totuus -- hei, tässähän tuo sana totuus. Miten ihminen voi olla totuus? Ja vielä sanoo olevansa elämä? Ei ole tolkkua. Meni viikkoja, ja viimein otin Raamatun. Parin vuosikymmenen pölyt pois ja etsimään kohtaa, jossa tuo lause on. Ihme, se löytyi. Luin edelleen: `ei kukaan tule Isän (Jumalan) tykö muutoin kuin minun kauttani'.

``Kauheaa, silloin lysähdin (= synnintunto). Minä olin puhutellut, lähestynyt Jumalaa monet kerrat, ja suoraan, en Jeesuksen kautta. Siitä alkoi hirvittävä etsintä. Kuka, mikä tämä Jeesus oikein on? Ja saatana pani kaiken peliin, etten löytäisi. Muistan kuinka pitelin Raamattua kädessäni rystyset valkeina, ja jupisin `oppaille': `minä luen... vaikka mitä tulisi'. Hain apua niin papeilta, kuin kaikilta Suomen henkiparantajiltakin. Olin aivan sekaisin. Välillä Raamattua, välillä spiritismiä. Oskari Reposen parantajaluettelosta löytyi Rukouspalvelun numero. Sinnekin soitin: vastauksena outoa löpinää. Kukaan ei sanonut, että olin hakoteillä!! Karismaattiset uskovat alkoivat piirittää minua, veivät minua ihmeellisten `parantajien' luo. Olin entistä sekavampi. Tukevaa maaperää ei tuntunut löytyvän.

``Sitten tulivat Seppo Juntunen ja Pirkko Jalovaara kotipaikkakuntani kirkkoon. Minä menin alttarille rukoiltavaksi. Siinä vuoroani odotellessa rukoilin: anna Jumala oikeat sanat -- mikä minua vaivaa, minkä puolesta rukoilla. Kun Pirkko J. sitten kysyi, minkä puolesta rukoillaan, tuli suustani sanat: saisinko syntini anteeksi. Hämmästyin itsekin, ja hämmästynyt oli Pirkko J. Hän hymähti, pani kätensä olkapäälleni ja alkoi posmottaa jotain mantralta kuulostavaa.

``Silloin koin jotain erittäin tuttua. Minua oltiin viemässä transsiin. Olin tuota harrastanut jo vuosia, joten tiesin `voiman'. Tein kaikkeni ettei voima imaisisi minua tiedottomuuteen. Katsoin alttariristiin ja rukoilin Jumalaa: `auta, ei enää, ei enää ikinä'. Viimein Pirkko J. lopetti. Olin pysynyt pystyssä ja tietoisena olostani. Hän katsoi iloisena minua ja sanoi, että minussa on Jeesus-energiaa!! `EI-EI-EI, ei mitään energiaa', ajattelin ja pelkäsin. Olin aivan puulla päähän lyöty. Kirkossa sama meininki kuin meidän henkiparannuspiirissä! Sanat vain rohkeammin raamatullisia.

``Minut ohjattiin kirkkoherra Kaarlo Jalkasen sielunhoitoon. Olo oli tokkurainen ja suuta kuivasi. Kysyin krh:lta neuvoa, kun uskon jälleensyntymisoppiin, että missä Raamatussa sanotaan, ettei sitä ole. Hän vastasi, ettei Raamatussa oikeastaan sitä sanota ollenkaan!!!! Minä halusin pois. Peräännyin ovea kohti, valitin huonoa oloa. Hän sanoi, että Pyhä Henki alkaa vaikuttaa!! (Minä en mokomaa henkeä tarvitse, joka tekee pahan olon). Pää riipuksissa menin kirkonpenkkiin. Oli oudon raskas olo.

``Ystävät kehoittivat menemään varmuuden vuoksi Seppo Juntusen parannettavaksi, ehkei kaikki ollut parantunut! Seppo yritti kaataa (= hypnotisoida). Melkein onnistui, sen verran heikko jo olin. Kummallista, että meediot lasketaan kirkkoon, ajattelin. Minulla ei olisi ollut edes rohkeutta tulla näin julkiseen paikkaan. No, en saanut kirkossa syntejäni anteeksi, en edes rippiä, synninpäästöä. Ei edes kysytty, miksi halusin synnit anteeksi. Jäi maku, että jos pyytää syntejä anteeksi, niitä on rukoiltava. Ei voi uskoa Jeesuksen ne ristille vieneeksi.

``Meni noin kuukausi ennenkuin pääsin sellaisen papin puheille, joka itse on ristin juurella ja sanassa tiukasti kiinni. Jumalalle kiitos, että heitä vielä on. Hän opasti minut turvalliselle, tukevalle Jeesus-kalliolle. Oli hieno hetki kun oivalsin, että Jeesus on vienyt ristille minun kuormani!!!''

Seijan kohdalla tarvittiin tietoinen sanoutuminen irti okkultismista, ja kaiken okkulttisen materiaalin hävittäminen, jotta vapautumisprosessi pääsi käyntiin. Luonnollisesti saatana yritti hyökkäyksillään saada häntä takaisin. Mutta Seija sai myös esirukoilijoita, jotka rukouksillaan tekivät ``suojaverkon'' hänen ympärilleen. Nyt kolmen vuoden jälkeen hänellä on tämän päivän uskoville ``näköalapaikaltaan'' sanottavaa:

``Saatana pukeutuu ovelasti. Jokaiselle hän muotoilee erilaisen eksytyksen. Hän voi olla liperit kaulassa, saarnata kirkossa, vaikka missä. Ainut turva on meillä elävä Jeesus ja Hänen sanansa. Vain Jeesus on voittanut saatanan. Vain Hän pystyy parantamaan, vain Hän voi pelastaa okkultismista. Hänellä on valta, voima iankaikkisesti. Ei meedio-hengillä, ei ihmeparantajilla, ei terapioilla, kaatamisilla ole mitään tekemistä elävän Jeesuksen kanssa. Ei sisäisellä parantamisella voida korvata oikeaa synnintuntoa ja -päästöä, eli rippiä! Tässä Toronton liikkeessä on aivan samat elementit, kuin liikkuessani spiritismin parissa. Sama voima siellä on.

``Miten voi välttyä eksytykseltä? Sana, sen lukeminen, rukoillen nöyrästi. Kulkeminen ristin tietä. Ei kultaa, ei kunniaa. Muista: missä on paljon mainetta ja kunniaa, sieltä on Hän poissa. Jeesus ei itse viihtynyt valokeiloissa. Hän etsi syntisiä!! Sitä Hän tekee tänäänkin. Syntisiä! Siinä tie. Ristin tie!''

• Lillian

Nykyään on kaikenlaisia uusia tuulia menossa kristillisissä piireissä. Kirjaimellisesti uusia siinä mielessä, että ne eivät ole Jumalan Sanan mukaisia. Vanhoja siinä mielessä, että saatanan keinot ovat aina samat. Tähän aikaan "henkisyys" kaikessa hienoudessaan iskee, oikea kristillisyys on "liian vanhanaikaista". Toronton siunaus on saatanan valheista hyvä esimerkki. Uusia ekstyksiä on tulossa, jolloin saatana eksyttää "valheen kaikella voimalla ja viettelyksillä ne, jotka eivät ole tahtoneet vastaanottaa totuutta".

Jumala tekee ihmeitä, mutta meidän ei kuulu hyvällä tahdollakaan olla siinä auttajina ikään kuin niitä ei ilman apuamme tapahtuisi. Uskon, että herätys lähtee siitä, kun ihminen oikeasti nöyrtyy pyytämään syntejään anteeksi Jumalalta Jeesuksen sovitustyöhön turvaten ja tunnustaa Jumalan Kaikkivaltiaaksi. Yksittäinen ihminen voi olla herätyksissä siunauksen välineenä nöyrryttyään Jumalan edessä, niin että vain Jumala saa kunnian, kuten historiassa on usein tapahtunut, esim. John Wesley ja Niilo Yli-Vainio.

• Uskova veli
        Lillian kirjoitti:

Nykyään on kaikenlaisia uusia tuulia menossa kristillisissä piireissä. Kirjaimellisesti uusia siinä mielessä, että ne eivät ole Jumalan Sanan mukaisia. Vanhoja siinä mielessä, että saatanan keinot ovat aina samat. Tähän aikaan "henkisyys" kaikessa hienoudessaan iskee, oikea kristillisyys on "liian vanhanaikaista". Toronton siunaus on saatanan valheista hyvä esimerkki. Uusia ekstyksiä on tulossa, jolloin saatana eksyttää "valheen kaikella voimalla ja viettelyksillä ne, jotka eivät ole tahtoneet vastaanottaa totuutta".

Jumala tekee ihmeitä, mutta meidän ei kuulu hyvällä tahdollakaan olla siinä auttajina ikään kuin niitä ei ilman apuamme tapahtuisi. Uskon, että herätys lähtee siitä, kun ihminen oikeasti nöyrtyy pyytämään syntejään anteeksi Jumalalta Jeesuksen sovitustyöhön turvaten ja tunnustaa Jumalan Kaikkivaltiaaksi. Yksittäinen ihminen voi olla herätyksissä siunauksen välineenä nöyrryttyään Jumalan edessä, niin että vain Jumala saa kunnian, kuten historiassa on usein tapahtunut, esim. John Wesley ja Niilo Yli-Vainio.

Yksi suuri kysymysmerkki tosin jäi:

Miten voit luonnehtia Niilo Ylivainiota Jumalan nöyräksi sanansaattajaksi? Niilo lanseerasi suomeen tuon oikean ja väärän opetuksen salakavalan sekoittamisen tavalla joka siirtää huomion keskipisteen pois Jumalan liiton ehdoista. Sen jälkeen opetus on toisten ihmisten toimesta siirtynyt yhä enemmän siihen, että tarkataan ulkoisia merkkejä ja ilmiöitä sanan aitouden takeena. Niiloa voidaankin pitää torontolaisuuden oppi-isänä suomalaisittain. Hänen nimensä on tunnettu myös heidän keskuudessaan, jotka myöhemmin konkreettisesti toivat "torontolaisuuden" kristikuntaan. Niilon toimintaan sisältyi myös päämäärähakuista tietoista harhaanjohtamista, kuten TERVEIDEN ihmisten istuttamista rullatuoliin, sekä heidän "parantamistaan" suurten kolehtitulojen toivossa. Jumalako siunaisi tämän kaltaista toimintaa?

Kavalinta on kun totuuteen sekoitetaaan vain ripaus valhetta. Kun ihmiset tulevat tälle valheen myrkylle immuuneiksi, eli oppivat hyväksymään, sekä liittämään sen henkilökohtaiseen uskoonsa, niin annostusta on helppo lisätä... ja lisättyhän sitä onkin!

• Lillian
        Uskova veli kirjoitti:

Yksi suuri kysymysmerkki tosin jäi:

Miten voit luonnehtia Niilo Ylivainiota Jumalan nöyräksi sanansaattajaksi? Niilo lanseerasi suomeen tuon oikean ja väärän opetuksen salakavalan sekoittamisen tavalla joka siirtää huomion keskipisteen pois Jumalan liiton ehdoista. Sen jälkeen opetus on toisten ihmisten toimesta siirtynyt yhä enemmän siihen, että tarkataan ulkoisia merkkejä ja ilmiöitä sanan aitouden takeena. Niiloa voidaankin pitää torontolaisuuden oppi-isänä suomalaisittain. Hänen nimensä on tunnettu myös heidän keskuudessaan, jotka myöhemmin konkreettisesti toivat "torontolaisuuden" kristikuntaan. Niilon toimintaan sisältyi myös päämäärähakuista tietoista harhaanjohtamista, kuten TERVEIDEN ihmisten istuttamista rullatuoliin, sekä heidän "parantamistaan" suurten kolehtitulojen toivossa. Jumalako siunaisi tämän kaltaista toimintaa?

Kavalinta on kun totuuteen sekoitetaaan vain ripaus valhetta. Kun ihmiset tulevat tälle valheen myrkylle immuuneiksi, eli oppivat hyväksymään, sekä liittämään sen henkilökohtaiseen uskoonsa, niin annostusta on helppo lisätä... ja lisättyhän sitä onkin!

Itse en vielä ollut uskossa Niilon aikaan, joten olen vain siitä ajasta kuullut.

"...Niilon toimintaan sisältyi myös päämäärähakuista tietoista harhaanjohtamista, kuten TERVEIDEN ihmisten istuttamista rullatuoliin, sekä heidän "parantamistaan" suurten kolehtitulojen toivossa..."

Tuollaisista harhaanjohtamisista en tiedä mitään, jos sellaisia on todella ollut. Kuulemani perusteella uskon ainakin sen, että Niilon toiminnan alku on ollut oikeaa.

"...Niiloa voidaankin pitää torontolaisuuden oppi-isänä suomalaisittain. Hänen nimensä on tunnettu myös heidän keskuudessaan, jotka myöhemmin konkreettisesti toivat "torontolaisuuden" kristikuntaan..."

Kyllähän kaikki väärät liikkeet voivat siteerata ja ihailla todellisenkin herätyksen keulahahmoja. Tällä lailla saa myös uskottavuutta väärien liikkeiden kudelmaan totuudesta ja valheesta. Vääriä liikkeita ja niiden oppeja onkin verrattu rotanmyrkkyyn, jossa muistaakseni on 90% viljaa ja vain 10% myrkkyä, mutta se myrkky tappaa. Ihan niin kuin viittasit viestisi lopulla.

Uskon, että vaikka herätysten alku on hyvä, niin vain Jumalan armossa loppukin on hyvä, sillä matkalla on monia kiusauksia varsinkin niillä, jotka ovat Jumalan käytössä näkyvällä tavalla.

• Lainattu täältä

Tämä on otettu 14.3.1997 ilmestyneestä Turvakallio Suojaverkon uutiskirjeestä 1vsk. Nro 2 sivu 2 toimittaja Sakari Tanskanen, Antti Huima

• stb

olen kaatunut useammankin kerran eika kukaan ole minuun koskenut. kerran oli henkilo joka tyonsi otsaani mutta pistin hanttiin koska toisen tuuppiminen tarkoituksen hakuisesti ei ole oikein.

• Bibliasta

Saul kaatui noitavaimon luona, kun henkiä oli manattu

1. Sam. 28:20
      Niin Saul siinä tuokiossa kaatui pitkin koko pituuttaan maahan,

• henkka

Kävin kerran yhdessä kokouksessa jossa oli kaatajapappi. Meni vaan vähän ohi kun osuttiin paikalle myöhässä ja kokous oli jo ohi. Mutta sitten huviksemme jäätiin juttelemaan sinne niitten tyyppien kanssa. Juttelin papin kanssa ja se kertoi että joskus ihmiset kaatuu. Se sanoi että tällä tavalla se tekee ja sitten se yritti kaataa mua. Tuntui kyllä melko vahvalta, tuntui että meinaa kaatua. Mutta siinä selvisi sekin mitä hommaa se on, ainakin mitä se oli sille papille. Yksi tarkoitus on saada seuraajia tuollaisia temppuja tekemällä. Sairaat egot tarvitsevat paljon porukkaa. Sitten siitä voimasta. Kyllä se tuntui todellinen voima olevan, mutta sitä en tiedä mistä se on peräisin. No, voihan se olla joltain korkealtakin tasolta, mutta se mihin tarkoitukseen sitä käytetään on arveluttavaa ja suorastaan vastenmielistä.

• daweds

Qi energia - onkohan kyse jostain aurojen sekoittamisesta.. sellainen ohjelma oli tv-ssä, jossa joku mustanvyon haltija osasi kaataa ihmisiä koskematta heihin..

• kerran olin

Minä olin kerran, enkä suostunut kaatumaan. Muutama nainen tosin kaatui ja he saivat omituisia pakkoliikkeitä. Toinen alkoi hirnumaan kuin hevonen. Pappi vain nauroi mikrofoni kädessä ja sanoi että näin se henki koskettaa. Minua oksetti ja kuvotti. Sen jälkeen sanouduin irti kaikesta kristillisyyteen viittaavastakin.

Se touhu ei ollut täysijärkisen puuhaa!

• ei siinä mitään koe

Olen ollut monesti enkä ole kaatunut kertaakaan. Otsasta on työnnetty monta kertaa, että kaatuisin.

Yksi ent. vapaakirkon pastori on ollut ainoa, jonka rukoillessa tuntui voima ja jalat vähän pettivät. Mutta se voima on tuntunut epäilyttävältä. Hänen rukoiltavakseen mennyt esim. alkoi saada automaattikirjoituksella sanomia Jumalalta. Automaattikirjoitus tuntuu enemmän okkulttiselta toiminnalta kuin Pyhän Hengen lahjalta.

• Jumalan henki

Kyllä pyhähenki on hyvin voimakas

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin

Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l
      Maailman menoa
      436
      3131
    2. Alle 15 oli

Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      81
      2394
    3. Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?

Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.
      Ikävä
      116
      1868
    4. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      194
      1557
    5. Mitä on eilen sattunut?

Mitästä oli eilen illalla kylällä sattunut?
      Suomussalmi
      27
      1533
    6. Milloin tapasit kaivattusi

ensimmäistä kertaa? 💸
      Ikävä
      77
      1522
    7. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      109
      1465
    8. Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva
      Suomalaiset julkkikset
      20
      1388
    9. Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!

Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois
      Suomalaiset julkkikset
      41
      1381
    10. Oletko mokannut

Kaivattusi suhteen koskaan?
      Ikävä
      80
      1317
    Aihe