Miten verottaja suhtautuu ammatinharjoittamiseen hankittuun pakettiautoon? Pitääkö pitää kilometrin tarkkaa ajopäiväkirjaa? Aikamoinen vaiva esim. muutaman kilometrin ajon takia...
Vai voiko jättää ajopäiväkirjan pitämättä ja pistää pakettiauton kulut kaikki firman vähennyksiin? Tekeekö verottaja silloin jonkun arvioperustaisen jaon yksityis- ja yritysajojen välillä? Jos niin, mikä tuo suhde on?
Toiminimen auton käyttö?
3
1070
Vastaukset
- osaava kirjanpitäjä
jos autolla ajat työajoa muutaman kilometrin, on se sinun henkilökohtainen auto, jos ajat muutaman kilometrin yksityisajoa on se sinun firman auto
verottaja jättää hyväksymättä kulut, jos ei ole luotettavaa selvitystä firmanajosta.
Voi olla myös sellainen ajopäiväkirja missä on listattu vain yksityis tai yritysajot.- Mirka
Olin vasta luennolla, jossa veroviraston täti kertoi, että yrittäjän pitää pitää tarkkaan kirjaa ajoistaan. Kaikki kilometrit mitä ei ole erikseen selvitetty katsotaan yksityisajoksi ja ellei kirjaa pidetä ollenkaan, verottaja "arvioi" yksityisajon osuuden ja se arvio ei kuulema yleensä satu verotettavan eduksi... Pienessä yrityksessä tulee kuulema yrittäjälle edullisemmaksi jos on oma auto kuin yrityksen auto.
- virheen tehnyt
Mirka kirjoitti:
Olin vasta luennolla, jossa veroviraston täti kertoi, että yrittäjän pitää pitää tarkkaan kirjaa ajoistaan. Kaikki kilometrit mitä ei ole erikseen selvitetty katsotaan yksityisajoksi ja ellei kirjaa pidetä ollenkaan, verottaja "arvioi" yksityisajon osuuden ja se arvio ei kuulema yleensä satu verotettavan eduksi... Pienessä yrityksessä tulee kuulema yrittäjälle edullisemmaksi jos on oma auto kuin yrityksen auto.
""Pienessä yrityksessä tulee kuulema yrittäjälle edullisemmaksi jos on oma auto kuin yrityksen auto.""
Pitää paikkaansa, kun kyseessä on henkilöyhtiö(Tmi,ky,ay)
Autoa ei kannata laittaa yrityksen nimiin, koska myydessä, tai vaihtaessa auton joudut maksamaan verot "myyntivoitosta"!
Verottaja katsoo tapahtuneen verotettavaa voittoa, kun se huomio kalustovähennyksen 25%/vuosi.
Esim. ostat auton jonka hinta on 40 000 euroa.
Pidät autoa 5-vuotta, jolloin auton arvo kirjanpidossa on 9492 euroa.
Jos myyt auton 5-vuoden kuluttua esim. 25 000 eurolla, joudut maksamaan myyntihinnan (25 000 euroa) ja kirjanpitoarvon (9492 euroa)erotuksen summasta (15508 euroa) veron!!
Koska auton osto on AINA tappiollista toimintaa, on verottaja keksinyt keinon verottaa yrittäjää tappiosta.
Itse opin kantapään kautta, ettei kannata laittaa verottajan vihaamaa autoa yrityksen nimiin.
Maksoin kerran virheestäni 5000 euroa, enkä meinaa uusintaa kokeilla ihan kohta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273613- 412459
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut362294Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72057Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431572- 381519
- 131309
- 1271302
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2661275Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451265