Viljakäärme ekspertit vastatkaa

Kärmes

Eli, mitä pitää tietää ennen kuin hankkii viljakäärmeen? Kuinka iso terraario pitää olla? Millainen lämpötila ja kosteus? Miten usein ruokitaan ja millä mieluiten? Tarviiko "uima-allasta"? Mikä materiaali on sopivin pohjalle? Tarviiko lisäravinteita? Voiko terraarioon laittaa kasveja ja kiviä? Mitä kasveja?

21

2832

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ......

Meneppä sivuille www.herppi.net ja laita sinne hakuun viljakäärme.. jo alkaa löytyyn keskustelua ja neuvoja.. toinen os. ois : http://www.matelijat.info tai sunpoint.net/~kingkalle/muut

• MANKO

En o viä ekspertti mutta opit oon saanu sieltä räjähtäneen kauppakeskuksen eläinkaupasta, Nixi ja Sanna tietää melkein kaiken ja ne tais kasvattaakin noita lieroja.

Mulla on tällä hetkellä yks kipale ja se asustelee n. 80l terraariossa jossa lämpötila vaihtelee 25(yö) ja 33(päivä) kosteus 25 kieppeillä, pohjalla on kariketta ja hieman kivikkoa vesiastian puolella (helppohoitaa) vetet vaihdan viikoittain tai silloin kun syötän Askoa väh kahen viikon välein näin talvella, kerran viikossa kesäaikaan.

Vesikuppi pitää kosteutta yllä sopivasti ja joskus suihkuttelen muoviköynnökset ja "akvaario" kannon päälle vettä, noh se on se viikko rutiini aina kun jäbä syö putsaan myös terraarion pas...kakasta ja luodusta nahasta (n.kerran kuussa).

Toi on nyt kolmisen vuotta vanha ja painaa n. 150-200g en oo punninnu lähiaikoina. Ei tartte muuta ravintoa kuin sen hiiren poikasen viikon kahen välein.

Eiköhän siinä ollu tarpeeks infoo, pistäkää taas joku näsäviisas kakru paremmaksi niinku teillä tapana on?

• -S-

Näsäviisas kakara en taida enää olla mutta pikkuisia korjauksia kuitenkin äskeiseen..

Itselläni on kymmenen viljakäärmettä muiden käärmeiden ohella, ollut jo 8v joten katson tietäväni mistä puhun.

Muuten tuossa ei ollut pahastikkaan virheitä..mutta.. aikuiset viljakäärmeet painavat parhaimmillaan lähes kilon..omat vajaa 2v. painavat 350-400g. Syövät jo n.15g hiiriä.. pinkeillä ei aikuisia käärmeitä elätetä..tai hengissä pysyvät mutta siihen se jääkin. Aikuiset kuten tämä sinun 3v. söisi alusta asti oikein ruokittuna jo 25-30g hiiriä 10-14pvän välein.
        Kysyppäs Nixiltä ja Sannalta onko oikeaa ravintoa aikuiselle käärmeelle pinkki tai fuzzy kerran 2 viikossa.. tai kerran viikossa.

• MANKO
        -S- kirjoitti:

Näsäviisas kakara en taida enää olla mutta pikkuisia korjauksia kuitenkin äskeiseen..

Itselläni on kymmenen viljakäärmettä muiden käärmeiden ohella, ollut jo 8v joten katson tietäväni mistä puhun.

Muuten tuossa ei ollut pahastikkaan virheitä..mutta.. aikuiset viljakäärmeet painavat parhaimmillaan lähes kilon..omat vajaa 2v. painavat 350-400g. Syövät jo n.15g hiiriä.. pinkeillä ei aikuisia käärmeitä elätetä..tai hengissä pysyvät mutta siihen se jääkin. Aikuiset kuten tämä sinun 3v. söisi alusta asti oikein ruokittuna jo 25-30g hiiriä 10-14pvän välein.
        Kysyppäs Nixiltä ja Sannalta onko oikeaa ravintoa aikuiselle käärmeelle pinkki tai fuzzy kerran 2 viikossa.. tai kerran viikossa.

Niin ihan selvennykseksi vielä, en maininnut hiiren pojan kokoa kun en niitä muista mutta oon syöttänyt käärmeen paksuimpaan kohtaan verrattuna hieman suuremman näköistä ja kokoista hiirenpoikaa, ei syö vielä täysikasvuista.
        Painon katson sulle ihan vaan ystävällisyyttäni huomiseksi.

Ruoka aikatauluna pidä kesällä, viikon välein välillä kahden tosi satunnaisesti, talvella parin viikon välein yhtä hiirtä. Asko syö hyvällä ruokahalulla pinseteistä hanakasti aina iskien ja kuristaen ennen hotkaisua.

Sanoohan sen nyt se maalaisjärkikin ettei pienimpiä hiirenpoikia kannata kauheesti aikuiselle syöttää, vaikka taitaahan ne luonnossakin hiiren pesän löytäessään jos vaan nälkä sattuu olemaan tyhjentää koko pesän kokonaan vastasyntyneistä. Vai voiko?

Kaikille palstailijoille;
        Mikä teidät oikein saa noin pahalle päälle verbaalisesti esittämään asianne, harvoin saa lukea rakentavaa palautetta jos on joku fakta pielessä tai ei välttämättä tiedä jutun akuuttia tarkkuutta.

• -S-
        MANKO kirjoitti:

Niin ihan selvennykseksi vielä, en maininnut hiiren pojan kokoa kun en niitä muista mutta oon syöttänyt käärmeen paksuimpaan kohtaan verrattuna hieman suuremman näköistä ja kokoista hiirenpoikaa, ei syö vielä täysikasvuista.
        Painon katson sulle ihan vaan ystävällisyyttäni huomiseksi.

Ruoka aikatauluna pidä kesällä, viikon välein välillä kahden tosi satunnaisesti, talvella parin viikon välein yhtä hiirtä. Asko syö hyvällä ruokahalulla pinseteistä hanakasti aina iskien ja kuristaen ennen hotkaisua.

Sanoohan sen nyt se maalaisjärkikin ettei pienimpiä hiirenpoikia kannata kauheesti aikuiselle syöttää, vaikka taitaahan ne luonnossakin hiiren pesän löytäessään jos vaan nälkä sattuu olemaan tyhjentää koko pesän kokonaan vastasyntyneistä. Vai voiko?

Kaikille palstailijoille;
        Mikä teidät oikein saa noin pahalle päälle verbaalisesti esittämään asianne, harvoin saa lukea rakentavaa palautetta jos on joku fakta pielessä tai ei välttämättä tiedä jutun akuuttia tarkkuutta.

Ei ollut tarkoitus pahalla sanoa asiasta..Tosi asia on vaan ettei kaikilla ole sitä maalaisjärkeä, muutaman kerran olen törmännyt käärmeen omistajiin joilla on aikuiset käärmeet syöneet fuzzyä vielä aikuisenakin ja parhaimmillaan pinkki/fuzzy kerran kolmessa viikossa. Sitten on ääneen ihmetelty miksi meidän käärme on niin pieni, painaakin vain vajaa 100g :(

Varsinkin täällä, jossa jos jonnin näköiset ihmiset kyselvät jos jonkin näköisiä kysymyksiä. Joutuu olemaan tosi pilkun *pii* että ei joku mene innoissaan hehkuttamaan et voi kun on halpa elätti.. syötänpä käärmeelle seuraavat 20v pinkin kerran parissa viikossa.. (ehkä hieman kärjistettynä mutta kuitenkin).

Itse pyrin painon mukaan ilm. hiirien koot, koska monille tosiaan hiiren poikanen on hiiren pinkki tai fuzzy. Itse kasvatan käärmeideni ruuan joten sinällään helpohkoa painojen kanssa leikkiä.. perustana olen neuvoissani pitänyt että ensimmäiset 3-4kk isoa pinkkiä, seuraavat 3-4kk fuzzyä, sitten pientä karvallista n. 6-10g 3-4kk.. etc aikuisenahan 2v.-> nuo napistelee 25-30g..isoimmat yksilöt miltein 40g.

• MANKO
        -S- kirjoitti:

Ei ollut tarkoitus pahalla sanoa asiasta..Tosi asia on vaan ettei kaikilla ole sitä maalaisjärkeä, muutaman kerran olen törmännyt käärmeen omistajiin joilla on aikuiset käärmeet syöneet fuzzyä vielä aikuisenakin ja parhaimmillaan pinkki/fuzzy kerran kolmessa viikossa. Sitten on ääneen ihmetelty miksi meidän käärme on niin pieni, painaakin vain vajaa 100g :(

Varsinkin täällä, jossa jos jonnin näköiset ihmiset kyselvät jos jonkin näköisiä kysymyksiä. Joutuu olemaan tosi pilkun *pii* että ei joku mene innoissaan hehkuttamaan et voi kun on halpa elätti.. syötänpä käärmeelle seuraavat 20v pinkin kerran parissa viikossa.. (ehkä hieman kärjistettynä mutta kuitenkin).

Itse pyrin painon mukaan ilm. hiirien koot, koska monille tosiaan hiiren poikanen on hiiren pinkki tai fuzzy. Itse kasvatan käärmeideni ruuan joten sinällään helpohkoa painojen kanssa leikkiä.. perustana olen neuvoissani pitänyt että ensimmäiset 3-4kk isoa pinkkiä, seuraavat 3-4kk fuzzyä, sitten pientä karvallista n. 6-10g 3-4kk.. etc aikuisenahan 2v.-> nuo napistelee 25-30g..isoimmat yksilöt miltein 40g.

oli tasan 200g, olisko sittenkin alipainoinen???

• -S-
        MANKO kirjoitti:

oli tasan 200g, olisko sittenkin alipainoinen???

On kevyt poika kolmivuotiaaksi.. tosiaan minun vajaat 2v matoset painavat 350-400g, 4v uros 980g. Eli isompaa ruokaa suosittelen teidän Askollekin :)

• MANKO
        -S- kirjoitti:

On kevyt poika kolmivuotiaaksi.. tosiaan minun vajaat 2v matoset painavat 350-400g, 4v uros 980g. Eli isompaa ruokaa suosittelen teidän Askollekin :)

Pitäiskö näin talvellaki syöttää joka viikko??? Ja mikä oli se koko???

kits van avust etukätn.

;>

• -S-
        MANKO kirjoitti:

Pitäiskö näin talvellaki syöttää joka viikko??? Ja mikä oli se koko???

kits van avust etukätn.

;>

Itse pidin tuossa alkutalvesta talvilevon eläimille. Heräsivät noin 3 viikkoa sitten, talvilepoa tosin en suosittele ku jo hyvässä lihassa oleville matosille.. Syötän itse naaraita nyt 25-30g hiiruilla joka viikko, jaksavat sitten munia ilman ongelmia. Urokset syötän 25-40g:lla 10 pvän välein..ne nim. aloittaa paaston ku naiset pölähtää samaan koppiin ;)

Omat tämän vuoden poikaset syövät 6-10g tällä hetkellä ja painavat sellaisen 50g.. eli ihan huoletta 15-20g hiiriä voisit kokeilla..vaikka voikin näyttää isolta niin kummasti ne vaan ruokansa syö..jos koko hirvittää niin sellasia 12-14g kuukauden päivät ja sitten vaihda taas isompaan ruokaan (on sinunkin silmä tottunut jo pikkusen isompiin hiirulaisiin..tosin enhän tiedä minkä painoista nyt käärme syö), alkaa poikakin kasvamaan kunnolla.

• vaari
        -S- kirjoitti:

Itse pidin tuossa alkutalvesta talvilevon eläimille. Heräsivät noin 3 viikkoa sitten, talvilepoa tosin en suosittele ku jo hyvässä lihassa oleville matosille.. Syötän itse naaraita nyt 25-30g hiiruilla joka viikko, jaksavat sitten munia ilman ongelmia. Urokset syötän 25-40g:lla 10 pvän välein..ne nim. aloittaa paaston ku naiset pölähtää samaan koppiin ;)

Omat tämän vuoden poikaset syövät 6-10g tällä hetkellä ja painavat sellaisen 50g.. eli ihan huoletta 15-20g hiiriä voisit kokeilla..vaikka voikin näyttää isolta niin kummasti ne vaan ruokansa syö..jos koko hirvittää niin sellasia 12-14g kuukauden päivät ja sitten vaihda taas isompaan ruokaan (on sinunkin silmä tottunut jo pikkusen isompiin hiirulaisiin..tosin enhän tiedä minkä painoista nyt käärme syö), alkaa poikakin kasvamaan kunnolla.

Hiiret joita Askolle annan on tollasia aikuisen miehen peukun paksuisia karvallisia hiiriä (2,5cm), häntineen kymmenisen senttiä pitkiä.
        Ne ei oo viä kuiteskaan aikuisia, kuinkas pian viljakärmekset pääsee siihen täyteen mittaansa ja paksuuteensa kun siitäkin on ollut niin montaa eri versioo?

Kiitos vinkeistä kauhiasti!!!

• -S-
        vaari kirjoitti:

Hiiret joita Askolle annan on tollasia aikuisen miehen peukun paksuisia karvallisia hiiriä (2,5cm), häntineen kymmenisen senttiä pitkiä.
        Ne ei oo viä kuiteskaan aikuisia, kuinkas pian viljakärmekset pääsee siihen täyteen mittaansa ja paksuuteensa kun siitäkin on ollut niin montaa eri versioo?

Kiitos vinkeistä kauhiasti!!!

Kasvuhan on suoraan riippuvainen ruokinnasta, siksipä onkin niin monta mielipidettä asiasta ku käärmeiden omistajiakin.

Omat 2v on toiv. 4-5v iässä tuplanneet nykyisen painonsa jolloin taitavat olla aikalailla sen kokoisia kun tulevat olemaan loppu ikänsä.

Nuo hiirulaiset kuulostaa omiin poikasiin ja ukon sormen paksuuteen verrattuna 6-10g.. eli astetta isompi parempi :)

• Laura
        -S- kirjoitti:

Kasvuhan on suoraan riippuvainen ruokinnasta, siksipä onkin niin monta mielipidettä asiasta ku käärmeiden omistajiakin.

Omat 2v on toiv. 4-5v iässä tuplanneet nykyisen painonsa jolloin taitavat olla aikalailla sen kokoisia kun tulevat olemaan loppu ikänsä.

Nuo hiirulaiset kuulostaa omiin poikasiin ja ukon sormen paksuuteen verrattuna 6-10g.. eli astetta isompi parempi :)

Mä oonki tässä ihmetelly, kun yleensä ihmiset antaa vaikka viikon parin välein yhden hiiren eli usein mutta vaan yhden kerrallaan, mut mä oon tottunut ruokkii noi harvoin, mutta sit ne saa useita hiiriä kerrallaan.
        Eipä kai sillä ole suurta väliä, jos käärmy kuitenkin kasvaa ja pysyy kunnossa. Mulle tää tapa on tullu tässä kokemuksen myötä, ei noi madot oo kuin vauvoina halunnu syödä tiuhaan. Nykyään ne on ns. täyskasvusia ja viljis napsii yleensä kolme isoo hiirtä kerralla ja rottis popsii neljästä viiteen. Ruokintaväli on 1-1,5 kk.

• -S-
        Laura kirjoitti:

Mä oonki tässä ihmetelly, kun yleensä ihmiset antaa vaikka viikon parin välein yhden hiiren eli usein mutta vaan yhden kerrallaan, mut mä oon tottunut ruokkii noi harvoin, mutta sit ne saa useita hiiriä kerrallaan.
        Eipä kai sillä ole suurta väliä, jos käärmy kuitenkin kasvaa ja pysyy kunnossa. Mulle tää tapa on tullu tässä kokemuksen myötä, ei noi madot oo kuin vauvoina halunnu syödä tiuhaan. Nykyään ne on ns. täyskasvusia ja viljis napsii yleensä kolme isoo hiirtä kerralla ja rottis popsii neljästä viiteen. Ruokintaväli on 1-1,5 kk.

ei kai tuolla sen suurempaa väliä aikuislle hyvässä lihassa olevalle ole.. omat isot urokset saattaa napsia muutaman lähes 40g kerralla..mut ei ne kieltäydy yleensä ruuasta ku keväällä -> naaraat on mielessä.. sitten ku kaksoisleuka alkaa loistaa kaulassa ni kannattanee pidentää ruokintaväliä.. omilla ei ole moisia olgelmia ollut.. silti syötän ne n. 10 pvän välein.. keväällä parhaimmillaan 3kk. paussi kun ajatuksissa on vaan tytöt ja pari kuukautta talvella koisitaan.. eli ei ollenkaan paha väli kun 6-7kk on syöntiaikaa.. poikasilla toki pidempi kun ei nuo hormoonit hyrräile.

• Laura

Tarvitsee ehdottomasti uima-altaan, sillä viljikset tykkää uida paljon ja ne myös juovat siitä ja joskus käyttävät sitä vessanakin. Lisäravinteita ei tarvita, kun syötetään laadukkaita ruokahiiriä (kuolleita) ja ne yksin riittävät viljikselle ruuaksi. Kaikki pölyämättömät materiaalit sopivat pohjalle, itse tykkään käyttää Mörtti-Röpöä, joka on haapahaketta. Normaali huoneen lämpö ja kosteus riittää. Kasveiksi voi laittaa oikeita kasvejakin, mutta käärmeet useinmiten lyttäävät ne painollaan. Muovikasvit ovat helpoimpia.

Ennekuin hankit viljiksen kannattaa ottaa mahdollisimman hyvin selvää kaikesta. Kotisivuillani on kuvia vilja- ja rottakäärmeestä sekä niiden hoito-ohjeet.

http://www.lauranelukat.parhain.com/madot_-_hoito-ohjeet.html

http://www.lauranelukat.parhain.com/madot.html

• MITÄMITÄMITÄ??!!!

sanoit että viljikset tarvitsevat ehdottomasti "uima-altaan", koska ne uivat yms..
        Itselleni on annettu tietoa että niillä on oltava pieni laakea vesiallas (juomakuppina) muttei suinkaan iso, sillä viljikset eivät osaa uida? näin minulle on joskusn sanottu, onko tosi?
        eikä minun tietääkseni viljikset "kylve" vaan nahanluonninaikana on hyvä olla terrassa wt-boxi..

Mutta vastailkaa..??

• Laura
        MITÄMITÄMITÄ??!!! kirjoitti:

sanoit että viljikset tarvitsevat ehdottomasti "uima-altaan", koska ne uivat yms..
        Itselleni on annettu tietoa että niillä on oltava pieni laakea vesiallas (juomakuppina) muttei suinkaan iso, sillä viljikset eivät osaa uida? näin minulle on joskusn sanottu, onko tosi?
        eikä minun tietääkseni viljikset "kylve" vaan nahanluonninaikana on hyvä olla terrassa wt-boxi..

Mutta vastailkaa..??

No en nyt tarkoittanut mitään suurta, syvää pesuvatia. Mutta mun mielestä uima-allas on sama asia kuin laakea vesiallas... Joka tapauksessa sen on syytä olla niin iso, että se käärme mahtuu sinne kokonaan ilman mitään ongelmaa, jos tilaa riittää. Eipä tartte sitten erikseen olla wt-boksia. Ja omat matoseni kyllä viihtyvät uima-altaassaan ajoittain ihan huvikseenkin. Ne siis kylpevät siellä. En tiedä osaavatko ne varsinaisesti uida mutta eivät ne kyllä sinne hukukkaan. Uimista vartenhan sen kokoisella käärmeellä tarttis olla terraariota suurempi allas...

Selaa tosta linkistä alaspäin, niin siellä on kuva koko terrasta, niin näät uima-altaan koon suhteutettuna terraan ja käärmeisiin.

• *Henna*
        Laura kirjoitti:

No en nyt tarkoittanut mitään suurta, syvää pesuvatia. Mutta mun mielestä uima-allas on sama asia kuin laakea vesiallas... Joka tapauksessa sen on syytä olla niin iso, että se käärme mahtuu sinne kokonaan ilman mitään ongelmaa, jos tilaa riittää. Eipä tartte sitten erikseen olla wt-boksia. Ja omat matoseni kyllä viihtyvät uima-altaassaan ajoittain ihan huvikseenkin. Ne siis kylpevät siellä. En tiedä osaavatko ne varsinaisesti uida mutta eivät ne kyllä sinne hukukkaan. Uimista vartenhan sen kokoisella käärmeellä tarttis olla terraariota suurempi allas...

Selaa tosta linkistä alaspäin, niin siellä on kuva koko terrasta, niin näät uima-altaan koon suhteutettuna terraan ja käärmeisiin.

katoin ton kuvan jo.. kyllä meilläkin on laakea allas johon käärmyt mahtuvat, mutta sain vain hiukan omituisen käsityksen ylempänä olevasta viestistäsi! No niin, eiköhän asia ollut tällä selvä! (eihän muuten altaasi nosta liiaksi terraarion kosteusprosenttia..??)

• vaari
        Laura kirjoitti:

Komee on terraarios, kun itekkin saisin aikaseks. Mulla on lasit ja styroksit hartsit jo olemassa, mutta en oo kerenny alottaan kun meijjän tänään kolme viikkoo täyttävä tyty on vienyt iskän ajan ihan tyystin jo vuoden ajan, ekaks hommailtiin, sit ooteltiin ei tiedetty mitenpäin olis, sit olin synnytyksessä mukana, nyt meillä on sinappikaasu vaara kokoajan meneillään, asiaa!!!

Mää oon niin onnellinen, nykyään............

Anna vinkkejä tosta styroksilla taiteilusta?

Taitaa tulla hienosti toimeen keskenään noi sun lieros? Upeeta katteltavaa!!!

• Laura
        vaari kirjoitti:

Komee on terraarios, kun itekkin saisin aikaseks. Mulla on lasit ja styroksit hartsit jo olemassa, mutta en oo kerenny alottaan kun meijjän tänään kolme viikkoo täyttävä tyty on vienyt iskän ajan ihan tyystin jo vuoden ajan, ekaks hommailtiin, sit ooteltiin ei tiedetty mitenpäin olis, sit olin synnytyksessä mukana, nyt meillä on sinappikaasu vaara kokoajan meneillään, asiaa!!!

Mää oon niin onnellinen, nykyään............

Anna vinkkejä tosta styroksilla taiteilusta?

Taitaa tulla hienosti toimeen keskenään noi sun lieros? Upeeta katteltavaa!!!

Ja onnee vaan uudelle iskälle! Tai ainakin uuden lapsen iskälle!

Ja tosta styroksiasiasta sen verran, että mielikuvitusta kehiin vaan, yritä saada moniulokkeinen aikaiseks ettei tule liian lattee jolloin kaikki työ menee hukkaan, kun kalliointi näyttää vaan taustapaperilta... Oikeesti noi kuvat latistaa aika pahasti tota taustaa. Siin on siis oikeesti paljon syvyyseroja, kielekkeitä, luolia, uurteita ym.

Jep matoset on alust asti tullu hyvin toimeen keskenään vaikka aina varoitellaan ettei eri lajeja samaan terraan, niin ei se nyt ihan kaikkiin päde. Ihan tapauskohtastahan se on....

• Laura
        *Henna* kirjoitti:

katoin ton kuvan jo.. kyllä meilläkin on laakea allas johon käärmyt mahtuvat, mutta sain vain hiukan omituisen käsityksen ylempänä olevasta viestistäsi! No niin, eiköhän asia ollut tällä selvä! (eihän muuten altaasi nosta liiaksi terraarion kosteusprosenttia..??)

Ei se allas nosta kosteusprosenttia liikaa, mulla on aika kuiva huoneilma. Lisäks koko terran kansi on verkkoa ja lampun on irti kannesta, että kyllä siellä ilman pitäis kiertää. Vuoskaudet on ollu sama tilanne eikä mitään ongelmia ole tullut...

• Kärmes

niin eli kiitos kaikille kysymyksiini vastanneille, ilmeissti eroja löytyy niin käärmeissä kuin niiden hoidossakin keskustelun rönsyilystä päätellen...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3141
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1600
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1462
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1369
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1324
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      156
      1236
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1178
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1009
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      922
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe