Miten rukoilla?

Lilli

Hei,

olen tässä miettinyt, että miten sitä pitäisi rukoilla. Ennen rukoilin aina ennen nukkumaan menoa ja en saannut edes unta ennenkuin rukoilin. Sitten ajattelin, että siitä oli tullut enemmänkin tapa. Joten kitkin sen pois. Nytten olen sitten unohtanut koko rukoilun.

Aloitin rukoilun lapsena (en muista ikääni) levolle laskeni luojani -rukouksella, jonka isosiskoni minulle opetti. Rippikoulun jälkeen käytin tämän lisäksi vielä Isä meidän rukousta.

Nykyään olen käyttänyt Isä meidän rukousta ja sitten vielä lisäilly kiitoksen siitä päivästä ja pyytänyt siunausta ja apua jos jollain sukulaisella tai ystävällä on ongelmia tai kipuja. Tosin rukoilen tosi harvoin. Voiko rukoillessa esim. tavallaan vaan jutella?

Nyt mietityttää, että voiko sitä rukoilla vaikka en usko sillä lailla Jumalaan kuin esim täällä ihmiset uskovat. Uskon esim. evoluutioteoriaan, mikä ei minusta pois sulje Jumalaa.

Kiitos vastauksista!

4

767

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ystäväsi
    • pähkylä

      Hei Lilli!

      Voit rukoilla niin kuin lapsi puhuu rakastavalle Isälleen. Lapsi ei paljoa ajattele sanamuotoja, miten kertoisi huolistaan tai miten kiittäisi: hän vain kertoo ne asiat isälleen, jotka ovat mielessä silloin ja siinä muodossa kun ne tulevat. Jumalalle voi puhua pitkin päivääkin, huokaista vaikka, kun tulee tiukka paikka, tai lähettää kiitollisen hymyn "yläkertaan" kun on hyvä mieli.

      Jumala kehottaa tuomaan kaikki sydäntä painavat asiat hänen eteensä: "Luottakaa aina Jumalaan, tuokaa hänen eteensä kaikki mikä sydäntänne painaa! Jumala on turvamme." Ps. 62:9. Hän lupaa olla sinun turvasi. Saat rukoilla usein, ja luottaa, että Hän kuulee sinua.

      Jumala sanoo sanassaan, Raamatussa, että häntä tulee rukoilla Jeesuksen nimessä. Se tarkoittaa sitä, että rukoilet uskossa siihen, että Jumala kuulee ja auttaa sinua sen vuoksi, että Kristus Jeesus on sovittanut syntisi ristillä. Jumalan Poika tuli maailmaan, ja otti kaikki syntisi kantaakseen, ja kärsi niiden rangaistuksen, jotta sinä saisit olla Jumalan lapsi. Saat rukoilla Isääsi, koska Jeesuksen ansiosta olet Jumalan lapsi.

      Isä meidän-rukous on hyvä rukous: Jeesus opetti sen meille. Vaikka rukoilisit joskus vain "tavan vuoksi", silti Jumala voi sen rukouksen kautta koskettaa ja hoitaa sinua. Voit myös vapaasti kertoa mitä on mielen päällä.

      Jumala tekee jotain sinun sanojasikin tärkeämpää: Vaikka et osaisi oikein rukoilla, Hänen Henkensä auttaa sinua: "Myös Henki auttaa meitä, jotka olemme heikkoja. Emmehän tiedä, miten meidän tulisi rukoilla, että rukoilisimme oikein. Henki itse kuitenkin puhuu meidän puolestamme sanattomin huokauksin." (Room. 8:26)

      Pyydä Jumalaa pitämään sinusta kiinni, hoitamaan uskoasi, ja opettamaan lisää itsestään Sanansa kautta. Hän rakastaa sinua, ja tahtoo sinut taivaaseen :)

    • kaziggy

      hei !
      voit toistaa esim. mantraa (hare vishnu)ja jeesus rukousta ja (rukoilla äänettömästi ja ihan spontaanisti käntyneenä itään-päin) ääneen ja viskata vaikkapa puuro-riisiä olan yli ja sitten voit heilutella jotain soitinta ja tanssia ja laulaa esim. ja ja jaahu ja ja jaahu ja ja ja ja ja ja.kiitos.

    • Anonyymi

      Monet rukoilevat pahaa toisille, ja he yleensä saavat aikaan pahaa toisille ihmisille, mutta tämä ei ole Jumalalta, se on mustaa magiaa, se on saatana joka vastaa rukouksiin. Tiedän eräät naiset rukoilevat ehtoollisella pahaa toisille luullen että ehtoollisleipä suussa Jumala kuulee heitä paremmin. He eivät tiedä että se on mustaa magiaa, nämä eukot ovat pahempia kuin noita akat ja ansaitsisivat palaa roviolla. Jumala on ankara ja vanhurskas hän vihaa syntiä ja nämä akat joutuvat tuliseen järveen vaikka ovat ihmisten silmissä vanhurskaita

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9970
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      409
      4353
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      90
      2996
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2855
    5. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      230
      2658
    6. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2654
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      153
      1845
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      71
      1700
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1620
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1423
    Aihe