Milloin on yritys perustettava?

Pekka

Minua on jo pitkään askarruttanut tämä asia: Jos myy tavaroita ja vaikka mainostaa niitä omilla kotisivuillaan niin onko silloin perustettava yritys? Toiminta on erittäin pienimuotoista, tavarat ovat suurimmaksi osaksi omia käytettyjä ja vanhoja tavaroita. Onko olemassa mitään rahamäärää esim. liikevaihdon suhteen mikä määrittelisi milloin on firma perustettava?

5

5093

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mikko

Siis, jos myyt vanhoja käytettyjä tavaroitasi etkä pyydä siitä enempää kuin maksoit, kyseessä on normaali liiketoiminnan ulkopuolella oleva myynti.

Jos ostat tavaraa tai myynti hipoo esim 1000€/kk, yritys kannattaa perustaa, ja kaikki kuitit talteen, muuten verottaja saadessana tiedon arvioi myyntisi tyyliin nykyinen x 10 ja mättää siitä arvonlisä- ym. verot.

Mutta mieti vielä. Jos olet työtön, menetät työttömyyskorvauksen samana päivänä kun perustat yrityksen. Eikä yksityistä ihmistä sido kuluttjaansuojalain pykälät. Mutta kuten sanoin, jos myyntisi on "ammattimaista", kerjäät vaikeuksia, jos et hoida asiaa kuntoon, suomi on niin perhanan kateellisten maa, että naapuri tai vihamies nyt viimeistään käräyttää sut verottajalle, ja siitä verkosta jos aikoo pois päästä, pitää tehdä pari muutakin moraalitonta juttua.

• Ehei

Ei ole mitään määrärajaa, milloin pitää yritys perustaa. Ei sitä pidä lainkaan. Oli Sinulla toiminimi tai ei, niin elinkeinonharjoittaja olet. Joten mitään yritystä ei tarvitse perustaa. Voit mainostaa nettisivuilla, ja keksiä vaikka minkä nimen itsellesi. Sen vaan tsekkaat, ettet käytä jo olemassa olevan firman nimeä. Todella, voit keksiä nimen ilman että perustat firman.

Mitä veroihin ja alv veroon tulee, tuli pikkusen puutaheinää edelliselta kirjoittajalta.
        ALV verovelvollisuuden raja on 8500 €.
        Kirjanpitoa kannattaa tehdä, silloin on näyttöä. Vaikka et saisi voittoa yhtään, niin siitäkin huolimatta.
        Ei ole missään määritelty, mikä on harrastuksen ja yritystoiminnan välinen raja.
        Sinulla voi olla suurikin liikevaihto, etkä ole perustanut yritystä. Toimit silloin omalla henkilönimelläsi. Se ei ole lain vastaista. Lueppa ammatinharjoittajasta.
        Meillä on pyöritetty jopa 2 miljoon markan liikevaihtoa ilman yrityksen perustamísta. Verokirjanpito ja alv:t kohdallaan, ei ole nokan koputtamista.

Ja varoisinpa visusti yrityksen perustamista just noista sosiaalisista eutunäkökulmista ajateltuna. Ennakkoperintärekisteriin joutuu kuitenkin hakeutumaan. Tee niin, että laitat siihen verotettavaksi tulokseksi 0 €.

Yrittäjät kompastuu varsin usein jo alkumetreillä tähän, että ne heti alkuun merkkaa siihen liian suuren summan, ja sitten ne tuskailee verojaan. 0 €:lla menee kyllä läpi, kun sanot, että plussaa ei vielä tule, jää tappiolle.

• mikko
        Ehei kirjoitti:

Ei ole mitään määrärajaa, milloin pitää yritys perustaa. Ei sitä pidä lainkaan. Oli Sinulla toiminimi tai ei, niin elinkeinonharjoittaja olet. Joten mitään yritystä ei tarvitse perustaa. Voit mainostaa nettisivuilla, ja keksiä vaikka minkä nimen itsellesi. Sen vaan tsekkaat, ettet käytä jo olemassa olevan firman nimeä. Todella, voit keksiä nimen ilman että perustat firman.

Mitä veroihin ja alv veroon tulee, tuli pikkusen puutaheinää edelliselta kirjoittajalta.
        ALV verovelvollisuuden raja on 8500 €.
        Kirjanpitoa kannattaa tehdä, silloin on näyttöä. Vaikka et saisi voittoa yhtään, niin siitäkin huolimatta.
        Ei ole missään määritelty, mikä on harrastuksen ja yritystoiminnan välinen raja.
        Sinulla voi olla suurikin liikevaihto, etkä ole perustanut yritystä. Toimit silloin omalla henkilönimelläsi. Se ei ole lain vastaista. Lueppa ammatinharjoittajasta.
        Meillä on pyöritetty jopa 2 miljoon markan liikevaihtoa ilman yrityksen perustamísta. Verokirjanpito ja alv:t kohdallaan, ei ole nokan koputtamista.

Ja varoisinpa visusti yrityksen perustamista just noista sosiaalisista eutunäkökulmista ajateltuna. Ennakkoperintärekisteriin joutuu kuitenkin hakeutumaan. Tee niin, että laitat siihen verotettavaksi tulokseksi 0 €.

Yrittäjät kompastuu varsin usein jo alkumetreillä tähän, että ne heti alkuun merkkaa siihen liian suuren summan, ja sitten ne tuskailee verojaan. 0 €:lla menee kyllä läpi, kun sanot, että plussaa ei vielä tule, jää tappiolle.

Nyt meillä on näkökulma-ero, puhutaan samoista asioista vähän eri tavalla. No Sinulta tuli faktatietoa, mutta käytännössä itse joduin vaikeuksiin, kun en tehnyt mitään ilmoituksia, myin tavaraa kuten yksityinen yksityiselle tekee. Veljen ex.tyttöystävä käräytti.

Verottaja katsoi "ammattimaisen elikeinon harjoittamisen" jatkuneen liki 5 vuotta (todellisuudessa 17 kuukautta). Ja tulojakin mätkäistiin kerralla paljon. Ja kun tuloista johtuu myynti, myös ALV pistettiin soppaan mukaan. Eli Verottajalla on täysi mielivalta päättää asioista mutu-tuntumalla. Itse makselen tässä viiskymppiseksi, eli vielä 16 vuotta, näistä verottajan kuvittelemista tuloista veroja, elän työttömänä enkä anna enää elämän stressata, ei tästä kuitenkaan tule enää paskaakaan, mutta keikumpahan täällä virkamiesten kiusana. Onneksi on vaimo joka tuo ruuan pöytään ja pitää suht järjissä meikäläistäkin.

Eli alkuperäiselle kysyjälle: Varo kateen silmää, dokumentoi kaikki, kuititkin 10 vuodeksi ja laske, kannattaako kerralla tehdä kunnon firma ja heittäytyä siihen. Vai lopettaa koko touhu, tuo 1000€ oli heitto, itselläni arvioitiin 5000mk eli 820€/kk jonkinlaiseksi rajaksi, jonka jälkeen verotarkastaja alkoi puhua tuosta ammattimaisesta myynnistä!

• Ehei
        mikko kirjoitti:

Nyt meillä on näkökulma-ero, puhutaan samoista asioista vähän eri tavalla. No Sinulta tuli faktatietoa, mutta käytännössä itse joduin vaikeuksiin, kun en tehnyt mitään ilmoituksia, myin tavaraa kuten yksityinen yksityiselle tekee. Veljen ex.tyttöystävä käräytti.

Verottaja katsoi "ammattimaisen elikeinon harjoittamisen" jatkuneen liki 5 vuotta (todellisuudessa 17 kuukautta). Ja tulojakin mätkäistiin kerralla paljon. Ja kun tuloista johtuu myynti, myös ALV pistettiin soppaan mukaan. Eli Verottajalla on täysi mielivalta päättää asioista mutu-tuntumalla. Itse makselen tässä viiskymppiseksi, eli vielä 16 vuotta, näistä verottajan kuvittelemista tuloista veroja, elän työttömänä enkä anna enää elämän stressata, ei tästä kuitenkaan tule enää paskaakaan, mutta keikumpahan täällä virkamiesten kiusana. Onneksi on vaimo joka tuo ruuan pöytään ja pitää suht järjissä meikäläistäkin.

Eli alkuperäiselle kysyjälle: Varo kateen silmää, dokumentoi kaikki, kuititkin 10 vuodeksi ja laske, kannattaako kerralla tehdä kunnon firma ja heittäytyä siihen. Vai lopettaa koko touhu, tuo 1000€ oli heitto, itselläni arvioitiin 5000mk eli 820€/kk jonkinlaiseksi rajaksi, jonka jälkeen verotarkastaja alkoi puhua tuosta ammattimaisesta myynnistä!

Tuon sotkun olet kyllä itse aiheuttanut.
        Mitähän ilmoitusta tarkoittanet, veroilmoitustako ?

Muita ilmoituksia ei tarvitse tehdä, kuin ilmoittautuminen ennakkoperintärekisteriin, sekä antaa veroilmoitus, jos palkattua työvoimaa ei ole.
        Yritystä ei tarvitse perustaa ellei imagon takia tunne siihen tarvetta. Olen niin pitkään toiminut alalla ilman yritystä, että voin kyllä puhua kokemuksen kautta. Se yritysmuoto on ainoastaan imagokysymys noin niinkuin asiakkaille näyttöpuolena näissä pienemmissä toimintamuodoissa. Eikä ihan pientä toimintaa varten osakeyhtiötäkään viitsi mennä puuhaamaan. On siinäkin omat mutkansa.

Vasta 4 vuotta sitten rekisteröin toiminimen, mutta eihän se mitään muuta verottajan suhteen. Lähes kaikki kuitit kulkee minulla henkilönimellä. Enkä ole edes erillistä pankkitiliäkään hommalle laittanut.

Jos kerran sotket asiasi verottajan kanssa, vaikeuksia takuuvarmasti riittää. Joten kannattaa pienestä harrastusmaisesta toiminnastakin tehdä verokirjanpito ja veroilmoitus, vaikka se olisi kuinka tappiollinen, pysyy luotettavuus.

Kerran on ollut verotarkastus 18 vuotta sitten, eikä verotarkastajalla ollut mitään huomauttamista. Varmasti, jos joku olisi ollut vähän kyseenalainen, olisi oltu silmätikkuna siitä lähtien. Meillä menee verottajan kanssa ihan hyvin.

Mutta itse näitä asioita ei kannata mututuntumalla alkaa räpeltämään. Minä valitsin kalliin tilitoimiston, jossa on myös yksi omistajista juristi. Hommat hoituu kiitettävästi, eikä kahnauksia ole ollut verottajan kanssa.

Itsestä se riippuu, mihin jamaan viranomisten silmissä itsensä järjestää. Ei pidä mennä itse tekemään päätkösiä, kuuluuko tehdä veroilmoitus vai ei.
        Verottaja nimittäin kyllä tekee päätkösen siitä, jos se katsoo toiminnan olevan harrastemaista. Minulla oli yhteen väliin, kun olin sairas, niin olematonta liiketoimintaa, että verottaja jo mietti, että jos se suhtautuisi toimintaani harrastuksena. Mutta siitäkään ei itse pidä mennä päätöstä tekemään, se ei hyvää tiedä.

• kauppaateenpimeesti

vitut verottajasta

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      115
      3515
    2. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      80
      1301
    3. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      51
      1267
    4. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1202
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      35
      1132
    6. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      60
      1067
    7. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      29
      1010
    8. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      54
      911
    9. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      892
    10. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      888
    Aihe