Moi!
Saabistani rupesi kuulumaan "kihnuttava" ääni ajaessa etenkin moottorijarrutuksessa.
Ääni on siitä kummallinen, että se loppuu, kun kytkimen painaa pohjaan.
Joku on veikannu perän ääniksi joku kytkimen ääneksi, mitä sinä veikkaat=)
Mikähän vialla?
19
8943
Vastaukset
- Saabisti
Kyllä sen automallin ja vuosimallinkin voisi määritellä, kun tuollaisia kysyy.
Tosin minulla on ollut aika monen mallisia Saabeja, ja tuollaista ääntä en ole kuullut.- Satu
Autohan on uskollinen 9000 vuosimalliltaan 1987 ja mittarissa on 197 000km, joku suositteli jotain gear up ainetta, mitähän se on ja uskaltaako sitä laittaa?
- ex-saabisti
Satu kirjoitti:
Autohan on uskollinen 9000 vuosimalliltaan 1987 ja mittarissa on 197 000km, joku suositteli jotain gear up ainetta, mitähän se on ja uskaltaako sitä laittaa?
...aika käytä mitään gear uppia tai motor uppia.
Jos jotain parannusnesteitä laitat niin ehdottomasti Fortea, aine joka tekee sen mitä lupaa.
- Jari
on edessä todennäkösesti eikä siinä mitkään fortet tai upit auta.Yleensä hajoaa ensimmäisenä vitosrattaan laakeri ja sen voi osaava korjata irrottamatta laatikkoa.Jos autolla ei tosiaan ajettu oo kun tonverran niin taitaa olla koukku perässä?
- Satu
Luulin arkena tulevan vastauksia, mutta ei.
Voisiko kytkin pitää ääntä ajaessa, mutta loppuisi pohjaan painaessa.
Viisaampien mielestä vaihteisto ääntäisi aina, kun pyörät pyörii, kytkimen painelu ei siihen auttaisi, onko näin?- 9000T16DI89
Painelaakeri voi tietysti pyöriä mukana koneen käydessä kytkimen ollessa ylhäällä. Tällöin kuuluu ääntä, itsellä koko kone kuulostaa tyhjäkäynnillä sepelimyllyltä. Osa on kuitenkin sen verran hento, että en usko äänen kuuluvan ajossa sisälle.
Asia on helppo varmistaa kurkistamalla koneen ja laatikon välisestä kurkistusluukusta. Samasta aukosta tulee mm. kytkimen ilmausruuvi ulkoilmaan. Aukkoa peittää yleensä musta, rasiamainen muovisuojus, joka tosin vuosien saatossa on voinut hävitä… Aukon vasemmasta reunasta näet painelaakerin. Jos se pyörii koneen käydessä, pitää se varmasti jonkinlaista ääntä. Jos näin on, on säätäminen aika hankalaa; kytkimen välyksessä ei ole varsinaista säätöä, joten edessä on laatikon irrotus ja kytkinremontti, ainakin laakerin vaihto.
Valitettavan usein ajossa kuuluva ujellus/kihnutus enteilee vaihteistoremonttia. Laakerivian kyseessäollessa äänen pitää kuitenkin olla tasainen, ei "separaattorimainen", kuten esim. kiero rengas joka vain yhdessä kohtaa kierrosta osuu jononkin. Rikkinäinen laakeri ujeltaa, pienessä nopeudessa matalalta, noeuden kasvaessa äänikin kohoaa.
Perän laakerit ja jo mainittu 4.- ja 5.-vaihteen laakeri menevät tuon ikäisessä 9000:ssa ekana. Perän vinkumiseen ei tosin kytkimen toiminta vaikuta; ääni alkaa auton lähtiessä liikkeelle ja kohoaa nopeuden mukaan, vaihteesta riippumatta. Myöskään moottorijarrutuksen yhteydessä ei orastava laakerivika yleensä paljastu, vaan tavanomaisessa kuormitustilanteessa veto päällä, eli siinä tilanteessa, missä laakeriin yleensä kohdistuu suurin/pitkäaikaisin kuormitus.
Kauniisti ujeltava laatikko saattaa kestää kymmeniä tuhansia kilometrejä. Käyttäisin kuitenkin tämän ajan uuden laatikon / pätevän korjaajan etsimiseen, ja hoitaisin homman ennenkuin matka katkeaa. Näin vanhastakin laatikosta saa yleensä kalun pelkällä laakeroinnilla, ennenkuin mitään oikeasti hajoaa. Vaikka vaihtaisit autoon kokonaan toisen askin, on vanhan hyvitysarvo "laakerivikaisena" parempi kuin "kokonaan jumiutuneena".
Tuo moottorijarrutus pistää miettimään koneen kiinnitystä. Ovatko tukikumit ehjät? Pääseekö kone elämään yli rajojensa? Tällöin joku saattaa ottaa kiinni esim. hihnapyöriin/hihnaan tai vetoakseliin. Sieltä voisi kuvitella kuuluvan "kihnutusta". Laatikkoremontti on asia erikseen, ensin pitäisi varmistua äänen luonteesta ja aiheuttajasta. - Satu
9000T16DI89 kirjoitti:
Painelaakeri voi tietysti pyöriä mukana koneen käydessä kytkimen ollessa ylhäällä. Tällöin kuuluu ääntä, itsellä koko kone kuulostaa tyhjäkäynnillä sepelimyllyltä. Osa on kuitenkin sen verran hento, että en usko äänen kuuluvan ajossa sisälle.
Asia on helppo varmistaa kurkistamalla koneen ja laatikon välisestä kurkistusluukusta. Samasta aukosta tulee mm. kytkimen ilmausruuvi ulkoilmaan. Aukkoa peittää yleensä musta, rasiamainen muovisuojus, joka tosin vuosien saatossa on voinut hävitä… Aukon vasemmasta reunasta näet painelaakerin. Jos se pyörii koneen käydessä, pitää se varmasti jonkinlaista ääntä. Jos näin on, on säätäminen aika hankalaa; kytkimen välyksessä ei ole varsinaista säätöä, joten edessä on laatikon irrotus ja kytkinremontti, ainakin laakerin vaihto.
Valitettavan usein ajossa kuuluva ujellus/kihnutus enteilee vaihteistoremonttia. Laakerivian kyseessäollessa äänen pitää kuitenkin olla tasainen, ei "separaattorimainen", kuten esim. kiero rengas joka vain yhdessä kohtaa kierrosta osuu jononkin. Rikkinäinen laakeri ujeltaa, pienessä nopeudessa matalalta, noeuden kasvaessa äänikin kohoaa.
Perän laakerit ja jo mainittu 4.- ja 5.-vaihteen laakeri menevät tuon ikäisessä 9000:ssa ekana. Perän vinkumiseen ei tosin kytkimen toiminta vaikuta; ääni alkaa auton lähtiessä liikkeelle ja kohoaa nopeuden mukaan, vaihteesta riippumatta. Myöskään moottorijarrutuksen yhteydessä ei orastava laakerivika yleensä paljastu, vaan tavanomaisessa kuormitustilanteessa veto päällä, eli siinä tilanteessa, missä laakeriin yleensä kohdistuu suurin/pitkäaikaisin kuormitus.
Kauniisti ujeltava laatikko saattaa kestää kymmeniä tuhansia kilometrejä. Käyttäisin kuitenkin tämän ajan uuden laatikon / pätevän korjaajan etsimiseen, ja hoitaisin homman ennenkuin matka katkeaa. Näin vanhastakin laatikosta saa yleensä kalun pelkällä laakeroinnilla, ennenkuin mitään oikeasti hajoaa. Vaikka vaihtaisit autoon kokonaan toisen askin, on vanhan hyvitysarvo "laakerivikaisena" parempi kuin "kokonaan jumiutuneena".
Tuo moottorijarrutus pistää miettimään koneen kiinnitystä. Ovatko tukikumit ehjät? Pääseekö kone elämään yli rajojensa? Tällöin joku saattaa ottaa kiinni esim. hihnapyöriin/hihnaan tai vetoakseliin. Sieltä voisi kuvitella kuuluvan "kihnutusta". Laatikkoremontti on asia erikseen, ensin pitäisi varmistua äänen luonteesta ja aiheuttajasta.avustajan välityksellä. Eli lähinnä kytkinlevyä oleva "rengas" pyörii auton ollessa käynnissä.
Noinko ei siis saa olla?
Mitä ääneen tulee se ei ole kova kuuluu puhaltimen ollessa pienimällä asennolla "kiihdytys/löysäys" menetelmällä.
Vieläkö viitsit valaista, kiitos kovasti asiallisesta/asiantuntevasta vastauksesta. - 9000T16DI89
Satu kirjoitti:
avustajan välityksellä. Eli lähinnä kytkinlevyä oleva "rengas" pyörii auton ollessa käynnissä.
Noinko ei siis saa olla?
Mitä ääneen tulee se ei ole kova kuuluu puhaltimen ollessa pienimällä asennolla "kiihdytys/löysäys" menetelmällä.
Vieläkö viitsit valaista, kiitos kovasti asiallisesta/asiantuntevasta vastauksesta.Kytkin: joo, kyllä se painelaakeri siellä lähimpänä kytkinlevyä on. Alunperin rengas on väriltään sellainen tumma, grafiitinharmaa, voi tietysti muuttua vanhemmiten. Sitä kurkkiessa huomaa kyllä selvästi, jos se ääntä pitää, mutta se on enemmänkin sellainen raksuttava, ja häipyy/hiljenee/muuttuu, kun kytkimen painaa pohjaan. Avustaja on hyvä olla, mutta hätätapauksessa voi itsekin kuulostella, kun seisoo kuskin ovella, ja painaa kytkintä oikealla jalalla. Konepellin ollessa auki, kuulee ääntelyn muutoksen selvästi.
Ei se mukana pyöriminen minusta ole vakava asia. Pitää vain ikävää ääntä tyhjäkäynnillä, lyhentää tietysti laakerin ikää. Minusta sen ei kuuluisi mukana pyöriä (ei ainakaan muissa autoissa), mutta asiaan on vaikea vaikuttaa. Yleensähän painelaakeri on kiinni erillisessä jousipalautteisessa irrotushaarukassa, jota työsylinteri käyttää. Laakeri on kiinnitetty haarukkaan, ja kun jousi palauttaa haarukan kytkintä nostettaessa, irtoaa painelaakerikin varmasti paineasetelmasta --> ei jää turhaan pyörimään --> ei ääntä.
Ysitonnissa on toisin, koska koko haarukka puuttuu, ja työsylinteri käyttää suoraan paineasetelmaa painelaakerin välityksellä; ei ole mitään mikä kunnolla irrottaisi laakerin asetelmasta kytkimen noston jälkeen.
Ilmeisesti on niin, että kun kytkin on ylhäällä, ja painelaakeri pyörii kevyesti, on laakerissa sen verran välystä että se rapisee pyöriessään. Kun sitten kytkin painetaan pohjaan, poistuu välys, laakeri keskittää itsensä ja ylim. äänet häviävät.
En kyllä ihan tosissani haluaisi epäillä sitä kytkintä, koska sen ääni muuttuu kytkintä painaessa, ei moottorin kuormitusta muuttaessa. Muistuttaako ääni vihellystä/ujellusta? Silloin se on tod. näk. joku vaihdelaatikon laakeri. Jos ääni on enemmänkin rapinaa tai kolinaa, on kysymys jostain muusta (vaihtoehtoja "muulle" on useita).
Toki laakerivikainen laatikkokin alkaa ennenpitkää kolisemaan välysten kasvaessa, mutta sitä edeltää jo em. ujellukset, ja siitä seuraa vaihteiden kytkemisvaikeuksia ja vaihdekepin takkuilua. Tällainenkin kolina ilmenee pikemminkin niin, että kaasua painaessa kolahtaa kerran, ja nostaessa toisen kerran, kun "löysät" vaihtavat paikkaa. Jos kaasua painaessa alkaa pitkäkestoisempi (vaihdelaatikosta kuuluva!)kolina, on kysymys jostain muusta. Sekään ei kestä kovin kauaa, vaan sitten matka keskeytyy... Tästä tuskin sinun tapauksessasi on kysymys. - Satu
9000T16DI89 kirjoitti:
Kytkin: joo, kyllä se painelaakeri siellä lähimpänä kytkinlevyä on. Alunperin rengas on väriltään sellainen tumma, grafiitinharmaa, voi tietysti muuttua vanhemmiten. Sitä kurkkiessa huomaa kyllä selvästi, jos se ääntä pitää, mutta se on enemmänkin sellainen raksuttava, ja häipyy/hiljenee/muuttuu, kun kytkimen painaa pohjaan. Avustaja on hyvä olla, mutta hätätapauksessa voi itsekin kuulostella, kun seisoo kuskin ovella, ja painaa kytkintä oikealla jalalla. Konepellin ollessa auki, kuulee ääntelyn muutoksen selvästi.
Ei se mukana pyöriminen minusta ole vakava asia. Pitää vain ikävää ääntä tyhjäkäynnillä, lyhentää tietysti laakerin ikää. Minusta sen ei kuuluisi mukana pyöriä (ei ainakaan muissa autoissa), mutta asiaan on vaikea vaikuttaa. Yleensähän painelaakeri on kiinni erillisessä jousipalautteisessa irrotushaarukassa, jota työsylinteri käyttää. Laakeri on kiinnitetty haarukkaan, ja kun jousi palauttaa haarukan kytkintä nostettaessa, irtoaa painelaakerikin varmasti paineasetelmasta --> ei jää turhaan pyörimään --> ei ääntä.
Ysitonnissa on toisin, koska koko haarukka puuttuu, ja työsylinteri käyttää suoraan paineasetelmaa painelaakerin välityksellä; ei ole mitään mikä kunnolla irrottaisi laakerin asetelmasta kytkimen noston jälkeen.
Ilmeisesti on niin, että kun kytkin on ylhäällä, ja painelaakeri pyörii kevyesti, on laakerissa sen verran välystä että se rapisee pyöriessään. Kun sitten kytkin painetaan pohjaan, poistuu välys, laakeri keskittää itsensä ja ylim. äänet häviävät.
En kyllä ihan tosissani haluaisi epäillä sitä kytkintä, koska sen ääni muuttuu kytkintä painaessa, ei moottorin kuormitusta muuttaessa. Muistuttaako ääni vihellystä/ujellusta? Silloin se on tod. näk. joku vaihdelaatikon laakeri. Jos ääni on enemmänkin rapinaa tai kolinaa, on kysymys jostain muusta (vaihtoehtoja "muulle" on useita).
Toki laakerivikainen laatikkokin alkaa ennenpitkää kolisemaan välysten kasvaessa, mutta sitä edeltää jo em. ujellukset, ja siitä seuraa vaihteiden kytkemisvaikeuksia ja vaihdekepin takkuilua. Tällainenkin kolina ilmenee pikemminkin niin, että kaasua painaessa kolahtaa kerran, ja nostaessa toisen kerran, kun "löysät" vaihtavat paikkaa. Jos kaasua painaessa alkaa pitkäkestoisempi (vaihdelaatikosta kuuluva!)kolina, on kysymys jostain muusta. Sekään ei kestä kovin kauaa, vaan sitten matka keskeytyy... Tästä tuskin sinun tapauksessasi on kysymys.sehän tässä on, kun en osaa kuvailla ääntä, kait se on lähinnä vihellystä;). Ääni ei kuulu tyhjäkäynnillä paikallaan painoipa poljinta tai ei. Ajaessa äänen saa pois painamalla kytkimen pohjaan tai ajamalla kevyesti, toisinsanoen ei vedätä eikä jarruta, menee kuin "sukkasillaan;)
Kylmänä ääni kuuluu selvemmin, lämpimänä miedommin. Poljin on mennyt raskaaksi käyttää, mutta vaihteet toimii ok.
Autolla on kyllä kokeiltu vedätystäkin 50- 180 ääni ei muutu ei parane eikä pahene, kumma homma.
Tukityynyt vaikuttavat ehjiltä, mutta vaihdekeppi liikkuu vähillä kieroksilla, esim ylämäkeen ajettaessa muutaman sentin.
Taitaa pitää antaa ajan kulua, jospa sieltä joku paljastuu;) - 9000T16DI89
Satu kirjoitti:
sehän tässä on, kun en osaa kuvailla ääntä, kait se on lähinnä vihellystä;). Ääni ei kuulu tyhjäkäynnillä paikallaan painoipa poljinta tai ei. Ajaessa äänen saa pois painamalla kytkimen pohjaan tai ajamalla kevyesti, toisinsanoen ei vedätä eikä jarruta, menee kuin "sukkasillaan;)
Kylmänä ääni kuuluu selvemmin, lämpimänä miedommin. Poljin on mennyt raskaaksi käyttää, mutta vaihteet toimii ok.
Autolla on kyllä kokeiltu vedätystäkin 50- 180 ääni ei muutu ei parane eikä pahene, kumma homma.
Tukityynyt vaikuttavat ehjiltä, mutta vaihdekeppi liikkuu vähillä kieroksilla, esim ylämäkeen ajettaessa muutaman sentin.
Taitaa pitää antaa ajan kulua, jospa sieltä joku paljastuu;)Paha tosiaan sanoa näin netitse:( Tuo "ei vedätä, ei jarruta" kuulostaisi laakerivialta laatikossa. Ainakin se 4./5.-laakeri oireilee juuri noin. Kyllä se voi perälaakerikin olla jossain kohdassa "terminaalivaihettaan", mikäli ääni kuuluu joka vaihteella. Sen kyllä pitäisi vaihdin mukaan kohota, siis juuri mainitsemassasi vedätyksessä. Sama pätee pyöränlaakeriin, tai yleensäkin kaikkeen, minkä pyörimisnopeus kiihtyy auton vauhdin myötä.
Ei tässä taida tulla kuin vääriä diagnooseja. Auttaisi jos pääsisi luonnossa kuulemaan. Jos sittenkään. - vaihteistosta
9000T16DI89 kirjoitti:
Paha tosiaan sanoa näin netitse:( Tuo "ei vedätä, ei jarruta" kuulostaisi laakerivialta laatikossa. Ainakin se 4./5.-laakeri oireilee juuri noin. Kyllä se voi perälaakerikin olla jossain kohdassa "terminaalivaihettaan", mikäli ääni kuuluu joka vaihteella. Sen kyllä pitäisi vaihdin mukaan kohota, siis juuri mainitsemassasi vedätyksessä. Sama pätee pyöränlaakeriin, tai yleensäkin kaikkeen, minkä pyörimisnopeus kiihtyy auton vauhdin myötä.
Ei tässä taida tulla kuin vääriä diagnooseja. Auttaisi jos pääsisi luonnossa kuulemaan. Jos sittenkään.Moi!
Viitsitko viela heittaa mulle arvauksen, kun tuntuu olevan tietoa noista laakerihommista. Mulla on -89 tbo tonnarista kuulunut aina n. 40-60km/h vauhdissa ulinaa keulasta. Rullatessa ja kytkin pohjassa aani kuuluu selviten. alle 40km/h ja yli 60km/h ulinaa ei kuulu.
Laatikosta meni myos laakerit ja ne vaihdettiin(silloin kuului ikaankuin kahinaa vedatettaessa ja se johtui vaihdetankoa pitkin ohjaamoon). Laatikko korjattiin, ilmeisesti sinne vaihdettiin kaikki laakerit. Osat on kassissa mutta kassi on tallahetkella hukassa niin en paase laskemaan montako laakeria on vaihdettu. Mutta niitahan on 8 paria?
Mutta tuohon vapaalla rullatessa/kytkin pohjassa rullatessa 40-60km/h kuuluvaan ulinaan ei laatikkorempallakaan ollut mitaan vaikutusta. Aika omituinen aani. Kuulunut nyt n. 65tkm:n ajan. Osaatko arvata mista kuuluisi? Eipa toi taida kovin vaarallinen aani olla, kun ei miksikaan muutu ja laatikkokin on rempattu. - 9000T16DI89
vaihteistosta kirjoitti:
Moi!
Viitsitko viela heittaa mulle arvauksen, kun tuntuu olevan tietoa noista laakerihommista. Mulla on -89 tbo tonnarista kuulunut aina n. 40-60km/h vauhdissa ulinaa keulasta. Rullatessa ja kytkin pohjassa aani kuuluu selviten. alle 40km/h ja yli 60km/h ulinaa ei kuulu.
Laatikosta meni myos laakerit ja ne vaihdettiin(silloin kuului ikaankuin kahinaa vedatettaessa ja se johtui vaihdetankoa pitkin ohjaamoon). Laatikko korjattiin, ilmeisesti sinne vaihdettiin kaikki laakerit. Osat on kassissa mutta kassi on tallahetkella hukassa niin en paase laskemaan montako laakeria on vaihdettu. Mutta niitahan on 8 paria?
Mutta tuohon vapaalla rullatessa/kytkin pohjassa rullatessa 40-60km/h kuuluvaan ulinaan ei laatikkorempallakaan ollut mitaan vaikutusta. Aika omituinen aani. Kuulunut nyt n. 65tkm:n ajan. Osaatko arvata mista kuuluisi? Eipa toi taida kovin vaarallinen aani olla, kun ei miksikaan muutu ja laatikkokin on rempattu.Tähän asiaan pätee sama kuin edelliseenkin; riskaabelia ottaa kantaa itse kuulematta, usein silloinkin.
Jos kaikki laakerit (aivan oikein: 8 paria) on oikeasti vaihdettu, ei ääni liene vaihdelaatikkoperäinen. Perän laakeri voisi tuotakin tehdä, mutta noiden kilometrien aikana se olisi jo äitynyt kuulumaan koko ajan. Toivottavasti laakeroinnin teki osaava kaveri, tosin "huonompikin" työ kestää vähän aikaa, ja äänten pitäisi ainakin välillä hävitä.
Yksi vaihtoehto voisi olla se oikeanpuoleisen vetarin välilaakeri, joka suositellaan vaihdettavaksi aina laatikkorempan yhteydessä. Yleensä jää vaihtamatta. Sitten tullaan pyöränlaakereihin (tyyppivika!), mutta luulisi niidenkin äänen pahenevan noin pitkän ajan/matkan aikana todelliseksi jurinaksi.
Olet tod. näk. oikeassa; jos on noin kauan kestänyt, on tuskin kovin paha, tai pahassa vaiheessa oleva vika. Häiritsee se silti... - jtp
9000T16DI89 kirjoitti:
Kytkin: joo, kyllä se painelaakeri siellä lähimpänä kytkinlevyä on. Alunperin rengas on väriltään sellainen tumma, grafiitinharmaa, voi tietysti muuttua vanhemmiten. Sitä kurkkiessa huomaa kyllä selvästi, jos se ääntä pitää, mutta se on enemmänkin sellainen raksuttava, ja häipyy/hiljenee/muuttuu, kun kytkimen painaa pohjaan. Avustaja on hyvä olla, mutta hätätapauksessa voi itsekin kuulostella, kun seisoo kuskin ovella, ja painaa kytkintä oikealla jalalla. Konepellin ollessa auki, kuulee ääntelyn muutoksen selvästi.
Ei se mukana pyöriminen minusta ole vakava asia. Pitää vain ikävää ääntä tyhjäkäynnillä, lyhentää tietysti laakerin ikää. Minusta sen ei kuuluisi mukana pyöriä (ei ainakaan muissa autoissa), mutta asiaan on vaikea vaikuttaa. Yleensähän painelaakeri on kiinni erillisessä jousipalautteisessa irrotushaarukassa, jota työsylinteri käyttää. Laakeri on kiinnitetty haarukkaan, ja kun jousi palauttaa haarukan kytkintä nostettaessa, irtoaa painelaakerikin varmasti paineasetelmasta --> ei jää turhaan pyörimään --> ei ääntä.
Ysitonnissa on toisin, koska koko haarukka puuttuu, ja työsylinteri käyttää suoraan paineasetelmaa painelaakerin välityksellä; ei ole mitään mikä kunnolla irrottaisi laakerin asetelmasta kytkimen noston jälkeen.
Ilmeisesti on niin, että kun kytkin on ylhäällä, ja painelaakeri pyörii kevyesti, on laakerissa sen verran välystä että se rapisee pyöriessään. Kun sitten kytkin painetaan pohjaan, poistuu välys, laakeri keskittää itsensä ja ylim. äänet häviävät.
En kyllä ihan tosissani haluaisi epäillä sitä kytkintä, koska sen ääni muuttuu kytkintä painaessa, ei moottorin kuormitusta muuttaessa. Muistuttaako ääni vihellystä/ujellusta? Silloin se on tod. näk. joku vaihdelaatikon laakeri. Jos ääni on enemmänkin rapinaa tai kolinaa, on kysymys jostain muusta (vaihtoehtoja "muulle" on useita).
Toki laakerivikainen laatikkokin alkaa ennenpitkää kolisemaan välysten kasvaessa, mutta sitä edeltää jo em. ujellukset, ja siitä seuraa vaihteiden kytkemisvaikeuksia ja vaihdekepin takkuilua. Tällainenkin kolina ilmenee pikemminkin niin, että kaasua painaessa kolahtaa kerran, ja nostaessa toisen kerran, kun "löysät" vaihtavat paikkaa. Jos kaasua painaessa alkaa pitkäkestoisempi (vaihdelaatikosta kuuluva!)kolina, on kysymys jostain muusta. Sekään ei kestä kovin kauaa, vaan sitten matka keskeytyy... Tästä tuskin sinun tapauksessasi on kysymys.¨voisikko kytkinlevyn jouset olla katkenneet.
- vaihteistosta
9000T16DI89 kirjoitti:
Tähän asiaan pätee sama kuin edelliseenkin; riskaabelia ottaa kantaa itse kuulematta, usein silloinkin.
Jos kaikki laakerit (aivan oikein: 8 paria) on oikeasti vaihdettu, ei ääni liene vaihdelaatikkoperäinen. Perän laakeri voisi tuotakin tehdä, mutta noiden kilometrien aikana se olisi jo äitynyt kuulumaan koko ajan. Toivottavasti laakeroinnin teki osaava kaveri, tosin "huonompikin" työ kestää vähän aikaa, ja äänten pitäisi ainakin välillä hävitä.
Yksi vaihtoehto voisi olla se oikeanpuoleisen vetarin välilaakeri, joka suositellaan vaihdettavaksi aina laatikkorempan yhteydessä. Yleensä jää vaihtamatta. Sitten tullaan pyöränlaakereihin (tyyppivika!), mutta luulisi niidenkin äänen pahenevan noin pitkän ajan/matkan aikana todelliseksi jurinaksi.
Olet tod. näk. oikeassa; jos on noin kauan kestänyt, on tuskin kovin paha, tai pahassa vaiheessa oleva vika. Häiritsee se silti...Moi!
Vaihteistoremontin on tehnyt erittain pateva kaveri ja takuu oli vuoden mittainen. 8 laakeripariin ei viela sisally peranlaakerit?
Pyoran laakerit on kunnossa. Niin monta kertaa on tullut pyoranlaakerin aanta kuunneltua, etta tuo ei ole sielta.
Taytyy kysaista laatikkorempan tekijalta onko se apumiehen vetarin valilaakerivaihdettu.
Ei toi aani juurikaan hairitse. Valilla sita vaan miettii, etta mita jos vetaa vetoakselit jumiin... - 9000T16DI89
vaihteistosta kirjoitti:
Moi!
Vaihteistoremontin on tehnyt erittain pateva kaveri ja takuu oli vuoden mittainen. 8 laakeripariin ei viela sisally peranlaakerit?
Pyoran laakerit on kunnossa. Niin monta kertaa on tullut pyoranlaakerin aanta kuunneltua, etta tuo ei ole sielta.
Taytyy kysaista laatikkorempan tekijalta onko se apumiehen vetarin valilaakerivaihdettu.
Ei toi aani juurikaan hairitse. Valilla sita vaan miettii, etta mita jos vetaa vetoakselit jumiin...Ihan totta että pyöränlaakeri pitää kyllä vammautuessaan erilaisen äänen kuin vaihdelaatikon laakeri.
Siihen 8:aan pariin sisältyvät kaikki laatikossa olevat kuormituksen alaiset laakerit, myös peränlaakerit. Yleensä ne perästä ekana meneekin, kilpailee 4.- ja 5.-vaihteen laakerin kanssa kärkisijasta. Onhan siellä vielä akseleiden ja rattaiden välissä 3 (muistaakseni) lieriöneulalaakeria, mutta ne eivät kanna kuin yksittäisen rattaan painon, joten ovat käytännössä ikuisia.
Se vetarin laakeri sinne tosiaan jää. Ihmettelen jos se on vaihdettu ilman erillistä sopimista... - Satu
9000T16DI89 kirjoitti:
Tähän asiaan pätee sama kuin edelliseenkin; riskaabelia ottaa kantaa itse kuulematta, usein silloinkin.
Jos kaikki laakerit (aivan oikein: 8 paria) on oikeasti vaihdettu, ei ääni liene vaihdelaatikkoperäinen. Perän laakeri voisi tuotakin tehdä, mutta noiden kilometrien aikana se olisi jo äitynyt kuulumaan koko ajan. Toivottavasti laakeroinnin teki osaava kaveri, tosin "huonompikin" työ kestää vähän aikaa, ja äänten pitäisi ainakin välillä hävitä.
Yksi vaihtoehto voisi olla se oikeanpuoleisen vetarin välilaakeri, joka suositellaan vaihdettavaksi aina laatikkorempan yhteydessä. Yleensä jää vaihtamatta. Sitten tullaan pyöränlaakereihin (tyyppivika!), mutta luulisi niidenkin äänen pahenevan noin pitkän ajan/matkan aikana todelliseksi jurinaksi.
Olet tod. näk. oikeassa; jos on noin kauan kestänyt, on tuskin kovin paha, tai pahassa vaiheessa oleva vika. Häiritsee se silti...eli tuo välilaakeri. Omaan autooni on vaihdettu kuskin puolelle ns. poskilaakeri joka oli ekana vastassa, kun vetoakselin ottaa pois.
- 9000T16DI89
Satu kirjoitti:
eli tuo välilaakeri. Omaan autooni on vaihdettu kuskin puolelle ns. poskilaakeri joka oli ekana vastassa, kun vetoakselin ottaa pois.
"Poskilaakeri" lienee pyöränlaakeri. Se on eri juttu, ja pitää myös erilaista ääntä hajotessaan:)
Tämä "välilaakeri" löytyy muutama kymmenen senttiä vaihdelaatikosta oikealle. Jos ajattelet molemmat vetonivelet yhtä pitkiksi, ylettyy vasemmanpuoleinen vaihdelaatikosta pyörännapaan ihan OK. Kun vaihdelaatikko on kuitenkin epäkeskeinen, ei samanmittainen akseli yllä laatikosta oikeanpuoleiseen pyörään. Välissä on "jatkopalana" suora, niveletön akseli, joka yhdistää oikeanpuoleisen vetarinmaljan vaihdelaatikossa ja oikean vetonivelen sisemmän pään. Tämän jatkoplan ja varsinaisen vetoakselin liitoskohdassa on tuo välilaakeri. Sen pukki on muistaakseni moottorinlohkon taka-alaosassa kiinni, ja laakerin läpi kulkee vetoakseli. Se siis pyörii aina samaa vauhtia ja samaan suuntaan kuin oikea etupyörä.
Haluan terottaa, että tämä on siis vain kuvaus sijainnista. Vaihtoehtoja äänelle voi olla monia, tuo laakeri on yksi vaihtoehto.
- Anonyymi
Mulla on ihan sama ääni ite vekkaisin että ääni on kytkimen painelaakeri mutta en oo ihan va
rma- Anonyymi
Itsellä tuollainen kuin hinkkaava, hiova ääni kuuluu jos kytkinpoljin on ylhäällä. Jos olisi painelaakeri tuon pitäisi kuulua kytkinpolkimen ollessa alhaalla.
Ääni on hiukkasen voimistunut kuukausien myötä mutta ulos se ei kuulu juuri lainkaan vaan sisälle. Vaikea veikata ilman lämpötilan vaikutusta, tänään nolla ja tuo ääni kuului. Mitä tuohon kuin odottamaan kovempaa ääntä tai jotain kytkimen kanssa tapahtuvaksi?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1384078- 892009
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap151911Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi571527Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541452Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1331405VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu991322- 741226
- 971104
- 691063