Miten kohtelet lähimmäistäsi

savonarola

Päivän Sana 28. huhtikuuta 2009 Älä kiellä tarvitsevalta hyvää, milloin sitä tehdä voit. Älä sano lähimmäisellesi: "Mene nyt ja tule toiste, huomenna minä annan", kun sinulla kuitenkin on. Sananl. 3:27-28 KR33/38

11

317

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • helgeha

      lähimmäistäsi? -siten että en saata tahallaan häntä huonoon valoon puhumalla ja kirjoittelemalla muistuttaen häntä vanhoista synneistä ja vieläpä mainiten nimeltä. Tässä uskovatkin tarvitsevat mielenmuutoksen ja suulleen ja sormilleen pyhityksen ja vartijan.

      • helgeha: "Tässä uskovatkin tarvitsevat mielenmuutoksen ja suulleen ja sormilleen pyhityksen ja vartijan". --- Tälläkin palstalla ei ole harvinaista, että syytellään toisia valehtelijoiksi. Saattaa olla, että joskus se pitää paikkaansa. Paavalikin joutui usein nuhtelemaan niskuroivia kovin sanoi. Esimerkikkinä voisi mainita vaikka noita Elymas, jonka hän tapasi Kyproksella (Apt.13:4-12). Paavali puhuttelee häntä ”täynnä Pyhää Henkeä”; ”.. olet kaikkea vilppiä ja kavaluutta täynnä, sinä perkeleen sikiö, kaiken vanhurskauden vihollinen, etkö lakkaa vääristelemästä Herran suoria teitä” (Apt. 13:10)? -- Meidän on kuitenkin hyvä muistaa 8:s käsky: "ÄLÄ SANO VÄÄRÄÄ TODISTUSTA LÄHIMMÄISESTÄSI". Mitä se on? "Meidän tulee peljätä ja rakastaa Jumalaa, niin ettemme valhetelle lähimmäisestämme, emmekä petä häntä, panettele taikka saata pahaan huutoon, vaan puollustamme häntä, ajattelemme ja puhumme hänestä hyvää ja selitämme kaikki parhain päin" (Katekismus).


      • Tapio522 kirjoitti:

        helgeha: "Tässä uskovatkin tarvitsevat mielenmuutoksen ja suulleen ja sormilleen pyhityksen ja vartijan". --- Tälläkin palstalla ei ole harvinaista, että syytellään toisia valehtelijoiksi. Saattaa olla, että joskus se pitää paikkaansa. Paavalikin joutui usein nuhtelemaan niskuroivia kovin sanoi. Esimerkikkinä voisi mainita vaikka noita Elymas, jonka hän tapasi Kyproksella (Apt.13:4-12). Paavali puhuttelee häntä ”täynnä Pyhää Henkeä”; ”.. olet kaikkea vilppiä ja kavaluutta täynnä, sinä perkeleen sikiö, kaiken vanhurskauden vihollinen, etkö lakkaa vääristelemästä Herran suoria teitä” (Apt. 13:10)? -- Meidän on kuitenkin hyvä muistaa 8:s käsky: "ÄLÄ SANO VÄÄRÄÄ TODISTUSTA LÄHIMMÄISESTÄSI". Mitä se on? "Meidän tulee peljätä ja rakastaa Jumalaa, niin ettemme valhetelle lähimmäisestämme, emmekä petä häntä, panettele taikka saata pahaan huutoon, vaan puollustamme häntä, ajattelemme ja puhumme hänestä hyvää ja selitämme kaikki parhain päin" (Katekismus).

        Room. 12:20 "...jos vihamiehelläsi on nälkä, ruoki häntä, jos hänellä on jano, juota häntä, sillä näin tehden sinä kokoat tulisia hiiliä hänen päänsä päälle".


      • Tapio522 kirjoitti:

        Room. 12:20 "...jos vihamiehelläsi on nälkä, ruoki häntä, jos hänellä on jano, juota häntä, sillä näin tehden sinä kokoat tulisia hiiliä hänen päänsä päälle".

        Raamatun kirjoittamisen aikoina ei tulitikkuja ollut vielä keksitty, Zippo-merkkisestä tupakansytyttäjästä puhumattakaan. Tulta säilytettiin tuhkaan haudatuissa tulisissa hiilissä, joista se tarvittaessa voitiin ottaa käyttöön. Nyt, jos joku oli pois kotoaan vaikkapa pitemmän aikaa vierailulla jossakin, tuhkaan haudatut hiilet luonnollisesti ajan myötä sammuivat ja talous jäi ilman tulta. Tällöin tämmöinen vierailulla olleen isäntäväki saattoi anta omista hehkuvista hiilistään tuhkaan haudattuna osan kotiinlähtevälle, joka kantoi tämän lastin kotiinsa saviruukussa päänsä päällä. Tällä tavoin selitettynä tulisten hiilien kerääminen toisen pään päälle saa hieman toisen merkityksen kuin yleensä kai ymmärretään.


      • Epiktetos kirjoitti:

        Raamatun kirjoittamisen aikoina ei tulitikkuja ollut vielä keksitty, Zippo-merkkisestä tupakansytyttäjästä puhumattakaan. Tulta säilytettiin tuhkaan haudatuissa tulisissa hiilissä, joista se tarvittaessa voitiin ottaa käyttöön. Nyt, jos joku oli pois kotoaan vaikkapa pitemmän aikaa vierailulla jossakin, tuhkaan haudatut hiilet luonnollisesti ajan myötä sammuivat ja talous jäi ilman tulta. Tällöin tämmöinen vierailulla olleen isäntäväki saattoi anta omista hehkuvista hiilistään tuhkaan haudattuna osan kotiinlähtevälle, joka kantoi tämän lastin kotiinsa saviruukussa päänsä päällä. Tällä tavoin selitettynä tulisten hiilien kerääminen toisen pään päälle saa hieman toisen merkityksen kuin yleensä kai ymmärretään.

        Epiktetos: "Tällä tavoin selitettynä tulisten hiilien kerääminen toisen pään päälle saa hieman toisen merkityksen kuin yleensä kai ymmärretään". -- Aivan! Hehkuvia hiiliä kuljetettiin astioissa pään yläpuolella mukana tulenteon helpottamiseksi . Room.12:21 varoittaa: "Älä anna pahan itseäsi voittaa, vaan voita sinä paha hyvällä". Lainaan Roseniusta: "Voita vihamiehesi pahuus jatkuvalla rakkaudellasi ja tekemällä hänelle hyvää. "Kovasta" sanasta anna sinä "lempeä vastaus", niin asetat vihan." Näissä nettikeskusteluissakin huomaa tämän. Kerran sorruin alatyyliseen sananvaihtoon eräässä toisessa keskustelussa. Käytin sellaisia sanoja, joita ei olisi tullut käyttää. Minua vastaan hyökättiin yhä suuremmalla vihalla. Totta on:"Niin metsä vastaa, niinkuin sille huudetaan". Kristittyinä meidän tulisi toimia toisin. Jatkan Roseniusta: "Kun kuulet lähimmäisesi puhuneen sinusta jotakin pahaa, puhu sinä hänestä hyvää, jotakin mitä tiedät....ehkäpä voisit tehdä hänelle jonkin tarpeellisen palveluksen jne... Useimmissa tapauksissa voitat vihamiehesi pahuuden; mutta jos ei näin käy, olet kuitenkin voittanut oman sydämesi ja voit pysyä rakkaudessa". "Jos sinä omin voimin taistelet sydämesi pahuutta vastaan, tulet pian voitetuksi; mutta jos Jumalan suuri rakkaus, jonka tähden Hän lakkaamatta antaa sinulle anteeksi kaikki sinun syntisi, kirkastuu sydämellesi, tulee sinne sellainen hallitus, että sinäkin olet aina sisäisesti taipuvainen armahtamaan ja rakastamaan lähimmäisiäsi. Silloin olet korkeimmassa merkityksessä "voittanut pahan hyvällä" (Rosenius: Elämän leipää). -- Dietrich Bonhoefferin virsi 600 kuvaa hyvin hyvyyden voimaa. Bonhoefferhan kuoli Saksassa keskitysleirillä vähän ennen 2. maailman sodan päättymistä. --- 1. Hyvyyden voiman ihmeelliseen suojaan olemme hiljaa kätketyt. Me saamme luottaa uskolliseen Luojaan, yhdessä käydä uuteen aikaan nyt. .. 4. Kun pahan valta kasvaa ympärillä, vahvista ääni toisen maailman, niin että uuden virren sävelillä kuulemme kansasi jo laulavan".


      • Tapio522 kirjoitti:

        helgeha: "Tässä uskovatkin tarvitsevat mielenmuutoksen ja suulleen ja sormilleen pyhityksen ja vartijan". --- Tälläkin palstalla ei ole harvinaista, että syytellään toisia valehtelijoiksi. Saattaa olla, että joskus se pitää paikkaansa. Paavalikin joutui usein nuhtelemaan niskuroivia kovin sanoi. Esimerkikkinä voisi mainita vaikka noita Elymas, jonka hän tapasi Kyproksella (Apt.13:4-12). Paavali puhuttelee häntä ”täynnä Pyhää Henkeä”; ”.. olet kaikkea vilppiä ja kavaluutta täynnä, sinä perkeleen sikiö, kaiken vanhurskauden vihollinen, etkö lakkaa vääristelemästä Herran suoria teitä” (Apt. 13:10)? -- Meidän on kuitenkin hyvä muistaa 8:s käsky: "ÄLÄ SANO VÄÄRÄÄ TODISTUSTA LÄHIMMÄISESTÄSI". Mitä se on? "Meidän tulee peljätä ja rakastaa Jumalaa, niin ettemme valhetelle lähimmäisestämme, emmekä petä häntä, panettele taikka saata pahaan huutoon, vaan puollustamme häntä, ajattelemme ja puhumme hänestä hyvää ja selitämme kaikki parhain päin" (Katekismus).

        Tämä on lainaus linkistä: http://www.halsua.fi/seurakunta/kinkerit.html (Halsuan kirkkoherra Jouko Heikkinen) -- Me itse lisäämme pahan valtaa Pohdintaa 8. käskystä Bonhoeffer joutui keskitysleirillä pohtimaan omia vaikuttimiaan. Oliko niin, että natsit olivat pahoja ja hän itse oli hyvä? Vai oliko niin, että hän ansaitsi keskitysleirin? Tätä pohdintaa omista vaikuttimistaan kristitty ei saa väistää. Miten vähennämme pahaa? Miten lisäämme? Onko totuuden "laukominen päin naamaa" soveliasta? Entä "silmien ummistaminen"? Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi (2. Moos. 20:16) Tämä käsky opettaa ensiksikin sen, että oikeuden edessä on suhtauduttava rehellisesti lähimmäiseen, koskipa asia omaisuutta tai kunniaa. Tähän kuuluvat edelleen kaikki muutkin valheet, jotka saattavat vahingoittaa hänen ruumistaan, omaisuuttaan, kunniaansa tai mainettaan. Tämän käskyn piiriin kuuluvat myös ne hyödyttömät parjaajat, jotka rumasti kuvailevat lähimmäisen vikoja, joskaan eivät oikeuden edessä, mutta salassa tai julkisessa seurassa. Näin panettelijat tekevät. Heissä on halu etsiä ja levitellä toisten vikoja. Esimerkiksi jos joku lankeaa syntiin, jokaisen täytyy heti saada se tietoonsa. Miten kannan huolta lähimmäisen virheistä? Pitäisikö lähimmäisen virheet ja synnit jättää omaan rauhaansa? Tästä meitä on varoitettu. Yhteiskunnasta ei saisi tulla välinpitämätön. Hyvä on, jos puutumme toisen elämään, miten sen tulisi tapahtua. Jos aion puhua lähimmäiseni virheistä, - minun on tehtävä se hänen parantamisekseen eikä vahingokseen. Ilkeät ihmiset tekevät kuitenkin päinvastoin. He eivät puhu lähimmäisen virheistä ja heikkouksista häntä parantaakseen, vaan tyydyttääkseen omaa pahaa haluaan. Ja vaikka et itse puhuisikaan toisten synneistä, sinusta ei kuitenkaan ole vastenmielistä kuulla toisten puhuvan niistä. Et sinä ainakaan estä etkä nuhtele heitä. - Jos en voi lähimmäiseni syntiä parantaa, minun on vaiettava siitä ja peitettävä se. - Jos taas voin parantaa hänet, minun on tehtävä se kahden kesken, kuten Kristus evankeliumissa. (Jouko Heikkinen)


    • niinku

      sinä, joka nimittelet jatkuvasti lähimmäisiäsi trolleiksi ja valehtelijoiksi.

    • ei hellari

      Oletkos milloinkaan katsonut omia kirjoituksiasi ja puheitasi kuin vieraan silmin? Sinun kirjoituksissakin vilahtaa tuon tuostakin lähimmäisesi kunnioituksen puute! Monista muista hellareita tällä palstalla puhumattakaan!

      • helgeha

        oliko se tarkoitettu juuri Minulle? Täytynee minunkin tehdä parannusta.


      • Mutta ihminen on monasti sokea omaan käyttäytymiseensä nähden, jos ei alennu tutkimaan MYÖS itseään. "Tutki itseäsi ja opetustasi jne.." tai "Koetelkaa itseänne oletteko uskossa; TUTKIKAA ITSEÄNNE jne...." Jotenkin tänä aikana tiedolliset asiat opista on kokonaan vienyt pääosan Kristuksen mielen tuntemisesta.Moni ihminen on valmis käyttämään kovia lihallisen ihmisen otteita oppirakennelmien puolustamisessa,- vaikka Jeesus antoi juuri päinvastaisen menettelytavan.Ääri laita lienee siinä kun oikeaa oppi levitettiin aikoinaan miekan voimalla.


    • Helluntalainen

      Savonarola pilaa keskustelumme, sekä ivaa Jeesusta!!!!!! Puukotus hänelle, niin olisi sitten edes hiljaa ja kunnioittaisi Herraamme Jeesusta eikä pilkkaisi Häntä AMEN HALLELUJA savonarola- Pyhimyksen nimeä häpäisevä Jeesuksenpilkkaja on eliminoitava Helluntalaisten toimesta Savonarola kuoli keskiajalla roviolla, mikä siis estää tämän Jeesusta ivaavan henkilön polttamista nyt! Savonarolan on maksettava törkeästä Jumalanpilkasta, auttakaa kanssaveljet !!!!!!!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1333
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      861
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      683
    4. 50
      577
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      12
      493
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      464
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      441
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      407
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      372
    Aihe