Onko laillista?

Vai kiskontaa?

Onko laillista isännöitsijän taholta periä lyhytaikaisista remonttilainoista epämääräistä ja korkeaa korkoa ja jättää kertomatta mistä pankista laina on, korkoprosentti ja onko lainoja lyhennetty. Kyse on alkuaan 2 vuoden lainasta, jonka isännöitsijä on venyttänyt 2 vuoden 7 kuukauden lainaksi vuoden lainaksi ja korkoa yhteensä tulee ko. ajalle 30%. Laina koskee vain osaa asukkaita, eli ei ole tietoa käytetäänkö korkotuotot taloyhtiön hyväksi vai jonkun muun. lainan todellinen pituuskin ilmoitettin vasta kahden vuoden täyttyessä.

15

1219

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • käsitelyssä

tästä samasta asiasta on alla pitkä stoori.

• Onko kiskontaa

Alla oleva kirjoitus on liian pitkä. Tämä kysymys on pähkinänkuoressa. Tiedossa on , että pankkien korot ovat korkeimmillaankin 5% luokkaa ja kokonaiskorko määräytyy lyhennysten taajuuden mukaan. Jos pankki ottaa 5% koron ja lainaa lyhennetään puolen vuoden välein kokonaiskoroksi tulee korkeintaan 10% eli korkovoitto yli 20%, kun vastaavasti pankkien marginaalit ovat jotain 0,35-0,50% luokkaa eli korko, jonka pankki saa lainoistaan. 12000 euron velassa ero on euroissa laskettuna 30% korko on 3600 ja 10% korko on 1200 eli taloyhtiön voitto on 2400 euroa.

• laskeskelija pii

Mitähän nyt yrität kertoa? jos korko on 5 %, niin se on 5 %. Korkohan ilmoitetaan vuotuisena korkona. Ei se korko-% mihinkään muutu (paitsi ohjauskoron mukaan, mutta silloinkin vain vähän). En nyt oikein ymmärrä.

• muutkaan ..

Ei tuosta muutkaan mitään ymmärrä. Ei taloyhtiö siitä mitään voittoa voi ottaa eikä ota, talonyhtiö perii velalliselta saman korkosumman minkä joutuu välittämään pankille. Pankkisiirtokuitissa pitäisi aina näkyä mikä on lainanlyhennysvastike ja erikseen mikä on korkovastike. 12000 velasta vuosikorko on n. 700 € Uusissa veloissa marginaali on kyllä suurempi, lähentelee prosenttia.

• Kiskontaako
        muutkaan .. kirjoitti:

Ei tuosta muutkaan mitään ymmärrä. Ei taloyhtiö siitä mitään voittoa voi ottaa eikä ota, talonyhtiö perii velalliselta saman korkosumman minkä joutuu välittämään pankille. Pankkisiirtokuitissa pitäisi aina näkyä mikä on lainanlyhennysvastike ja erikseen mikä on korkovastike. 12000 velasta vuosikorko on n. 700 € Uusissa veloissa marginaali on kyllä suurempi, lähentelee prosenttia.

Tarkoitan , että lyhennysväli vaikuttaa lopullisen lainan kokonaiskorkoon. Jos otetaan laina , jota ei lyhennetä lainkaan ensimmäisen vuoden aikana koko lainalle korkoprosentti muodostuu paljon suuremmaksi kuin jos lainaa lyhennetään puolen vuoden tai kolmen kuukauden välein. Esimerkiksi pikalainat ilmoitetaan kahdella tavalla, vuosittainen korko ja kokonaiskorko, käyttävät pankitkin joskus samaa ilmaisutapaa.

• Kysyjä vaan
        muutkaan .. kirjoitti:

Paljonko korkoa pankki ottaa keskimäärin 12 000 lainasta 2 vuoden ja 3 kuukauden jälkeen yhteensä? Kyllä lainaa on maksettu yhteissummana pankkiin, vesimaksutkin ym. vielä päälle. Itse olen kyllä kirjoittanut lyhennelmän mitä maksuja ko. summa sisältää.

• lainana
        Kysyjä vaan kirjoitti:

Paljonko korkoa pankki ottaa keskimäärin 12 000 lainasta 2 vuoden ja 3 kuukauden jälkeen yhteensä? Kyllä lainaa on maksettu yhteissummana pankkiin, vesimaksutkin ym. vielä päälle. Itse olen kyllä kirjoittanut lyhennelmän mitä maksuja ko. summa sisältää.

Rahoituslaina kohdistuu normaalisti johonkin peruskorjauseen jonka lainaa maksetaan pois sovitun aikataulun mukaisesti, normaalisti kerran kuukaudessa. Mitkään muut maksut eivät pienennä lainasaldoa. jos et ole yhtään lyhentänyt lainapääomaa 2,3 vuoteen olet maksanut siitä korkoja arviolta 1200 €. Normaalisti lainaa lyhennetään kuukausittain, jolloin korkokin alenee loppua kohden. Teidänkin tapaukseesa lainaa otettaessa 2 vuotta sitten oli euribori korko% puolta pienempi kuin vuosi sitten. nythän se on taas matala.

• ...

Mulla on 20 vuoden laina 4% korolla, jossa sun laskuopin mukaan onkin 20 x 4% = 80% kokonaiskorko. Kuitenkin väität, että pankkien korot ovat korkeimmilaan 5% luokkaa. Onko mua siis huijattu, vai oletko sinä tyhmä?

• Näinpäs
        ... kirjoitti:

Mulla on 20 vuoden laina 4% korolla, jossa sun laskuopin mukaan onkin 20 x 4% = 80% kokonaiskorko. Kuitenkin väität, että pankkien korot ovat korkeimmilaan 5% luokkaa. Onko mua siis huijattu, vai oletko sinä tyhmä?

Esim. 10000 euron laina jos sitä ei lyhennetä lainkaan kuten taannoin opintolainaa niin korko on 5% mukaan 500 vuodessa , 500x10 vuotta tekee 5000 ja 5000/ 10000 x 100= 50%, eli kyllä kokonaiskoroksi muodostuu 50%.

• Kysyjä taas
        lainana kirjoitti:

Rahoituslaina kohdistuu normaalisti johonkin peruskorjauseen jonka lainaa maksetaan pois sovitun aikataulun mukaisesti, normaalisti kerran kuukaudessa. Mitkään muut maksut eivät pienennä lainasaldoa. jos et ole yhtään lyhentänyt lainapääomaa 2,3 vuoteen olet maksanut siitä korkoja arviolta 1200 €. Normaalisti lainaa lyhennetään kuukausittain, jolloin korkokin alenee loppua kohden. Teidänkin tapaukseesa lainaa otettaessa 2 vuotta sitten oli euribori korko% puolta pienempi kuin vuosi sitten. nythän se on taas matala.

Yksi taloyhtiön laina, (lainoja kaikkiaan useampia eri talon julkisivun ym korjauskuluihin), jota olen maksanut kuukausittain taloyhtiön tilille 42 euroa 2 vuoden ajan. Alkuun sovittiin yhtiökokouksessa että kyseistä ovilainaa otetaan tarvitseville kahdeksi vuodeksi ja pankkikorkojen verran päälle maksetaan rahoitusvastikkeina takaisin. Laina oli omalla kohdallani 991 euroa. Kaksi vuotta tuli tässä kuussa täyteen. Tammikuussa tuli vasta tieto, että lainaa maksetaankin marraskuulle asti, joka on viimeinen maksukuukausi. Eli kahdessa vuodessa olen maksanut 1008 euroa ja kun maksan vielä 7 kuukautta maksan kaikkiaan 1302 euroa eli korkoa kertyy 311 euroa, itse laskin, että 27 kuukautta riittäisi. 24 3kk=27kk x 42 euroa =1134 eli korkoa olisi kertynyt 1134-991 eli 143 euroa. Taloyhtiön ovilaina oli kaikkiaan jokseenkin sen 12000 ja lainaajia 8. Osalla isommat asunnot kuin minulla.

• Elon laskuoppi
        Näinpäs kirjoitti:

Esim. 10000 euron laina jos sitä ei lyhennetä lainkaan kuten taannoin opintolainaa niin korko on 5% mukaan 500 vuodessa , 500x10 vuotta tekee 5000 ja 5000/ 10000 x 100= 50%, eli kyllä kokonaiskoroksi muodostuu 50%.

Jos ei lyhennetä lainkaan 5v kuluessa niin maksetaan KORKOA KOROLLE! Päästään ehkä kokonaiskoroksi 65%. Mitäs sanot! Koronkiskontaahan se on, siis raastupaan. Itse annan lainaa tarvitseville 20 vuodeksi 5%:n korolla. Eräskin sai 100.000€ ja maksoi nyt kaikki pois kerralla ja sain 105.000€ ja olen tyytyväinen paitsi, että verottaja nappasi 26% tuosta korosta. Tuo verottajan ahneus mua kyrsii!

• Elon laskuoppi kirjoitti:

Jos ei lyhennetä lainkaan 5v kuluessa niin maksetaan KORKOA KOROLLE! Päästään ehkä kokonaiskoroksi 65%. Mitäs sanot! Koronkiskontaahan se on, siis raastupaan. Itse annan lainaa tarvitseville 20 vuodeksi 5%:n korolla. Eräskin sai 100.000€ ja maksoi nyt kaikki pois kerralla ja sain 105.000€ ja olen tyytyväinen paitsi, että verottaja nappasi 26% tuosta korosta. Tuo verottajan ahneus mua kyrsii!

Kerropahan nyt ihan reilusti melle kaikille muille, miten olet saanut kusetettua (anteeksi törkeä ilmaisu!) verottajaa niin pahasti, että sinulta on peritty 2 prosenttiyksikköä alempaa veroa kuin laki vaatii (= 28 %)???

• Siitä lyhyemmästä
        Elon laskuoppi kirjoitti:

Lainasta. Viiden vuoden laina oli jokseenkin asiallinen, ellei sekin sitten viiden vuoden maksamisen jälkeen veykkin pelkällä tiedotteella kuudeksi vuodeksi. Niihän nyt kävi kahden vuoden lainan kanssa, eli vaaditaan kahden vuoden lainan maksuja maksettavkasi 2 vuotta ja 7 kuukautta. Kahden vuoden taloyhtiön remonttilaina oli pienissä asunnoissa 1000 euroa ja tulee nyt maksamaan 1300 euroa ja isompien asuntojen kohdalla 1700 euron laina maksaakin 500 euroa päälle tuon summan eli 2200 euroa. Tottakai pitkäaikainen laina alhaisellakin vuosikorolla tulee maksamaan (esim 20 vuotta) asuntolainaa korkoa korolle laskettuna lisää, mutta 2 vuoden lainalle on kyllä meidän yhtiössä korkoa tulossa mahtavasti, mutta kenelle? Itselläni oli muutama vuosi sitten 1000 euroa pankissa ja sain kahdelta vuodelta korkoa 5 euroa. eli 0,25 % korkoa rahoilleni. Määräaikaistileilläkään ei juuri tuloja nykyisin saa. Olen ollut muuten matikan maikka, joten itselleni ei tuota ongelmia laskea ko. laskuja Elon eikä muidenkaan oppikirjojen mukaan. Korkokanta ja muu käytäntö euroborit ja marginalit ym. ja muu lainsäädäntö vaatii hieman perehtymistä taas asiaan.

• Matikanmaikka
        Siitä lyhyemmästä kirjoitti:

Lainasta. Viiden vuoden laina oli jokseenkin asiallinen, ellei sekin sitten viiden vuoden maksamisen jälkeen veykkin pelkällä tiedotteella kuudeksi vuodeksi. Niihän nyt kävi kahden vuoden lainan kanssa, eli vaaditaan kahden vuoden lainan maksuja maksettavkasi 2 vuotta ja 7 kuukautta. Kahden vuoden taloyhtiön remonttilaina oli pienissä asunnoissa 1000 euroa ja tulee nyt maksamaan 1300 euroa ja isompien asuntojen kohdalla 1700 euron laina maksaakin 500 euroa päälle tuon summan eli 2200 euroa. Tottakai pitkäaikainen laina alhaisellakin vuosikorolla tulee maksamaan (esim 20 vuotta) asuntolainaa korkoa korolle laskettuna lisää, mutta 2 vuoden lainalle on kyllä meidän yhtiössä korkoa tulossa mahtavasti, mutta kenelle? Itselläni oli muutama vuosi sitten 1000 euroa pankissa ja sain kahdelta vuodelta korkoa 5 euroa. eli 0,25 % korkoa rahoilleni. Määräaikaistileilläkään ei juuri tuloja nykyisin saa. Olen ollut muuten matikan maikka, joten itselleni ei tuota ongelmia laskea ko. laskuja Elon eikä muidenkaan oppikirjojen mukaan. Korkokanta ja muu käytäntö euroborit ja marginalit ym. ja muu lainsäädäntö vaatii hieman perehtymistä taas asiaan.

Nykyään on pankeilla hyvät lainalaskurit käytettävissä. alla kyseisellä kuukausilyhennyksellä laskettu vuosikorko OP laskurilla, laina-ajalksi tule 2 vuotta 4 kuukautta 17% vuosikorolla, joka sekin on todella mahtava korko remonttilainalle. Henkilöasiakkaat > Luotot > Lainalaskuri Tulo- ja menolaskuri Lainatarvelaskuri Lainalaskuri Omakotitalon kustannuslaskuri Sivu 2 / 2 Tämä laskelma on suuntaa-antava. Oman lainasi korko ja muut ehdot sovitaan henkilökohtaisesti Osuuspankissa. (Suora kopio laskurista. Lainamäärä: 1 000,00 euroa Laina-aika: 2 v 4 kk Kuukausierä: 42,00 euroa Todellinen vuosikorko: 17,6 % Avaa tulostettava versio > Takaisinmaksu -suunnitelma

• Laskutaitoinenkin
        Matikanmaikka kirjoitti:

Nykyään on pankeilla hyvät lainalaskurit käytettävissä. alla kyseisellä kuukausilyhennyksellä laskettu vuosikorko OP laskurilla, laina-ajalksi tule 2 vuotta 4 kuukautta 17% vuosikorolla, joka sekin on todella mahtava korko remonttilainalle. Henkilöasiakkaat > Luotot > Lainalaskuri Tulo- ja menolaskuri Lainatarvelaskuri Lainalaskuri Omakotitalon kustannuslaskuri Sivu 2 / 2 Tämä laskelma on suuntaa-antava. Oman lainasi korko ja muut ehdot sovitaan henkilökohtaisesti Osuuspankissa. (Suora kopio laskurista. Lainamäärä: 1 000,00 euroa Laina-aika: 2 v 4 kk Kuukausierä: 42,00 euroa Todellinen vuosikorko: 17,6 % Avaa tulostettava versio > Takaisinmaksu -suunnitelma

Kolmen prosenttin korolla, joka sekin on mahdollista laskuri näyttää seuraavaa: nykypäivänä1 000,00 euroa Laina-aika: 2 v 1 kk Kuukausierä: 42,00 euroa Todellinen vuosikorko: 7,4 % Avaa tulostettava versio > Takaisinmaksu -suunnitelma Viiden prosenttin korolla vastaavaksi maksuajaksi tulee 2v 2kk. Nordealla korkolaskurin ylin korkoprosentti on 7%.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      92
      5278
    2. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      56
      4111
    3. Mikä kaivatussasi kolahti?

Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      25
      2219
    4. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      28
      2048
    5. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1805
    6. Hyvää yötä.

Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      15
      1454
    7. Ajatteletko koskaan

Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      28
      1270
    8. Tekis mieli lähestyä sua

Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      20
      1056
    9. Kyllä hävettää!

Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      21
      1000
    10. T, miten mun pitäis toimia

Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest
      Ikävä
      43
      991
    Aihe