Sijoitusasuntoon

vai pörssiin

Olisi vähän ylimääräistä noin 50t e jolla ajattelin ostaa sijoitusasunnon - pienen peruskorjattuun yksiön. Lainaa en ota senttiäkään tähän joten siinä mielessä ei tarvitse miettiä edes lyhennyksiä. Onko sijoitusasunnot tuottoisaa puuhaa vai kannattaisiko sijoittaa rahansa vain pörssiin?

7

1896

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • varsinkin nyt

      mutta mistähän saat tuolla hinnalla minkäänlaisen, ehkä forssasta vai sodankylästä, mutta aina kannattaa ostaa, se on vain hyväksi kaikille, sitten käyt odottelemaan arvonnousua 5v, 10v, jne, sitten taas myyt, ja ostat välillä toisiakin, eikö vain, tsemppiä ostoihisi

    • jostain peräkylästä

      tai pikkukaupungista. Vuokratuotto saattaa olla ihan hyvä 8-10 prosenttia, teoriassa... Pienten paikkakuntien ongelma on vähäinen vuokralaisten määrä, joten todennäköisesti jokaisen vuokralaisen välissä on tyhjiä kuukausia. Tämä pudottaa todellista vuokratuottoa pari prosenttiyksikköä. Lisäksi asunnon hintojen nousu on vähäistä, hyvä jos inflaation kattaa... Eikä asunnon myynti ole helppoa, jos joutuu myymään. Ennemmin sijoittaisin roposet vaikka paikallisen puhelinyhtiön osuuksiin, niistä saa helposti 6 prosentin riskittömän tuoton!! Ehkä 50 prosenttia osuustodistuksiin, 20 % indeksilainoihin ja 30% ETF:iin

      • santtu

        pääkaupunkiseudun kasvatti, kun kaikki muu suomi on peräkylää. Ihan vain tiedoksi että pääkaupunkiseudulla asuu vain noin 1/5 suomalaisista... 50000€:lla saa omistusasunnon ainakin seuraavista kaupungeista (pienimmät kunnat jätetty pois listasta): Kajaani Varkaus Loimaa Rovaniemi Kouvola Pori Mikkeli Forssa Imatra Kemi Pieksämäki Riihimäki Hämeenlinna Vaasa Lahti Savonlinna Lappeenranta Rauma Porvoo Oulu Hamina Jäväskylä Turku Tampere Hanko Kuopio Eli käytännössä kaikkialta muualta suomesta saa asunnon alle 50000€:lla kuin Helsingistä, Vantaalta ja Espoosta. Mutta sinun mielestäsi muu kuin pääkaupunkiseutu tuskin on tarkastelemisen arvoista aluetta, vaikka muualla asuu 4/5-osaa suomalaisista.


      • remppaa,
        santtu kirjoitti:

        pääkaupunkiseudun kasvatti, kun kaikki muu suomi on peräkylää. Ihan vain tiedoksi että pääkaupunkiseudulla asuu vain noin 1/5 suomalaisista... 50000€:lla saa omistusasunnon ainakin seuraavista kaupungeista (pienimmät kunnat jätetty pois listasta): Kajaani Varkaus Loimaa Rovaniemi Kouvola Pori Mikkeli Forssa Imatra Kemi Pieksämäki Riihimäki Hämeenlinna Vaasa Lahti Savonlinna Lappeenranta Rauma Porvoo Oulu Hamina Jäväskylä Turku Tampere Hanko Kuopio Eli käytännössä kaikkialta muualta suomesta saa asunnon alle 50000€:lla kuin Helsingistä, Vantaalta ja Espoosta. Mutta sinun mielestäsi muu kuin pääkaupunkiseutu tuskin on tarkastelemisen arvoista aluetta, vaikka muualla asuu 4/5-osaa suomalaisista.

        täysrempaa odottavia, meillekin tuli 80 000 € neliöön jossa ite asumme, 5000 € laskuja, niin viime vuonna, kuin tulosakin useita vuosia. olaan pikkukaupungissa, talossa jota ei ole rempattu mistään mistä olis tarvinnut, vain rappukäytäviä on maalailtu ja kattoa paikattu eli me asumanmme, mutta ei tule tuotoja vuokranantajille seuraavaan 25 vuoteen


      • Peräkylän poeka
        santtu kirjoitti:

        pääkaupunkiseudun kasvatti, kun kaikki muu suomi on peräkylää. Ihan vain tiedoksi että pääkaupunkiseudulla asuu vain noin 1/5 suomalaisista... 50000€:lla saa omistusasunnon ainakin seuraavista kaupungeista (pienimmät kunnat jätetty pois listasta): Kajaani Varkaus Loimaa Rovaniemi Kouvola Pori Mikkeli Forssa Imatra Kemi Pieksämäki Riihimäki Hämeenlinna Vaasa Lahti Savonlinna Lappeenranta Rauma Porvoo Oulu Hamina Jäväskylä Turku Tampere Hanko Kuopio Eli käytännössä kaikkialta muualta suomesta saa asunnon alle 50000€:lla kuin Helsingistä, Vantaalta ja Espoosta. Mutta sinun mielestäsi muu kuin pääkaupunkiseutu tuskin on tarkastelemisen arvoista aluetta, vaikka muualla asuu 4/5-osaa suomalaisista.

        50 tuhannella mitään... Turun, Tampereen, Oulun, Kuopion, Jyväskylän ja Lahden voi poistaa tuolta listalta. Tai ehkä se yksiö löytyy noistakin kaupungista tuolla rahalla, mutta 10 kilometrin päästä kaupungista ja yliopistosta... putkiremontti tulossa jne. Listalla on kyseisiä peräkyliä mukana, joita juuri tarkoitin. Nimittäin olen seurannut pidemmän aikaa esim. Varkauden ja Savonlinnan asuntomarkkinoita. Niistä saa 50 tuhannella jopa kaksi yksiötä ja vuokratuottoa saa helposti 9 prosenttia. Mutta esim. Varkauden ongelma on vähäinen kysyntä (vähän opiskelijoita) ja lisääntyvä työttömyys. Savonlinna on mielenkiintoisempi, koska opiskelijoita on paljon ja kesäisinkin saa hyvää vuokratuottoa (oopperajuhlat yms.), kuitenkin myyntiaika voi venyä kun sen aika sitten joskus on.


    • Golden Future III

      Sijoitusasuntoon velkavipua ja pörssiin "sitä oikeaa". Asunnon velkavipu siksi, että korkokuluja voi vähentää verotuksessa ja toisaalta asunto on kuitenkin pieniriskinen sijoitus. Laita asuntoon esim. 40-50% omaa ja loput vippiä ja hajauta loput hyviin yhtiöihin.

    • kehittyvästä Ukkohallasta

      Lamasta huolimatta Ukkohalla on hyvässä vauhdissa. Yöpyjien määrä noussut kahdessa vuodessa 50.000 sta 140.000 !!! Korkeatasoiset lomamökit ovat puuttuneet nyt Kiinteistö Oy hallan huippu Huvilat rakentaa isoja luxux-paritaloja Syväjärven rantaan. Kuukauden päästä valmistuu 1. talo, siinä jokunen 8 vkon loma- osake vielä myynnissä. Hinta 64.000 € .

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1074
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      814
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      596
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      17
      585
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      93
      521
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      502
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      43
      476
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    Aihe