Olisi vähän ylimääräistä noin 50t e jolla ajattelin ostaa sijoitusasunnon - pienen peruskorjattuun yksiön. Lainaa en ota senttiäkään tähän joten siinä mielessä ei tarvitse miettiä edes lyhennyksiä. Onko sijoitusasunnot tuottoisaa puuhaa vai kannattaisiko sijoittaa rahansa vain pörssiin?
Sijoitusasuntoon
7
1896
Vastaukset
- varsinkin nyt
mutta mistähän saat tuolla hinnalla minkäänlaisen, ehkä forssasta vai sodankylästä, mutta aina kannattaa ostaa, se on vain hyväksi kaikille, sitten käyt odottelemaan arvonnousua 5v, 10v, jne, sitten taas myyt, ja ostat välillä toisiakin, eikö vain, tsemppiä ostoihisi
- jostain peräkylästä
tai pikkukaupungista. Vuokratuotto saattaa olla ihan hyvä 8-10 prosenttia, teoriassa... Pienten paikkakuntien ongelma on vähäinen vuokralaisten määrä, joten todennäköisesti jokaisen vuokralaisen välissä on tyhjiä kuukausia. Tämä pudottaa todellista vuokratuottoa pari prosenttiyksikköä. Lisäksi asunnon hintojen nousu on vähäistä, hyvä jos inflaation kattaa... Eikä asunnon myynti ole helppoa, jos joutuu myymään. Ennemmin sijoittaisin roposet vaikka paikallisen puhelinyhtiön osuuksiin, niistä saa helposti 6 prosentin riskittömän tuoton!! Ehkä 50 prosenttia osuustodistuksiin, 20 % indeksilainoihin ja 30% ETF:iin
- santtu
pääkaupunkiseudun kasvatti, kun kaikki muu suomi on peräkylää. Ihan vain tiedoksi että pääkaupunkiseudulla asuu vain noin 1/5 suomalaisista... 50000:lla saa omistusasunnon ainakin seuraavista kaupungeista (pienimmät kunnat jätetty pois listasta): Kajaani Varkaus Loimaa Rovaniemi Kouvola Pori Mikkeli Forssa Imatra Kemi Pieksämäki Riihimäki Hämeenlinna Vaasa Lahti Savonlinna Lappeenranta Rauma Porvoo Oulu Hamina Jäväskylä Turku Tampere Hanko Kuopio Eli käytännössä kaikkialta muualta suomesta saa asunnon alle 50000:lla kuin Helsingistä, Vantaalta ja Espoosta. Mutta sinun mielestäsi muu kuin pääkaupunkiseutu tuskin on tarkastelemisen arvoista aluetta, vaikka muualla asuu 4/5-osaa suomalaisista.
- remppaa,
santtu kirjoitti:
pääkaupunkiseudun kasvatti, kun kaikki muu suomi on peräkylää. Ihan vain tiedoksi että pääkaupunkiseudulla asuu vain noin 1/5 suomalaisista... 50000:lla saa omistusasunnon ainakin seuraavista kaupungeista (pienimmät kunnat jätetty pois listasta): Kajaani Varkaus Loimaa Rovaniemi Kouvola Pori Mikkeli Forssa Imatra Kemi Pieksämäki Riihimäki Hämeenlinna Vaasa Lahti Savonlinna Lappeenranta Rauma Porvoo Oulu Hamina Jäväskylä Turku Tampere Hanko Kuopio Eli käytännössä kaikkialta muualta suomesta saa asunnon alle 50000:lla kuin Helsingistä, Vantaalta ja Espoosta. Mutta sinun mielestäsi muu kuin pääkaupunkiseutu tuskin on tarkastelemisen arvoista aluetta, vaikka muualla asuu 4/5-osaa suomalaisista.
täysrempaa odottavia, meillekin tuli 80 000 neliöön jossa ite asumme, 5000 laskuja, niin viime vuonna, kuin tulosakin useita vuosia. olaan pikkukaupungissa, talossa jota ei ole rempattu mistään mistä olis tarvinnut, vain rappukäytäviä on maalailtu ja kattoa paikattu eli me asumanmme, mutta ei tule tuotoja vuokranantajille seuraavaan 25 vuoteen
- Peräkylän poeka
santtu kirjoitti:
pääkaupunkiseudun kasvatti, kun kaikki muu suomi on peräkylää. Ihan vain tiedoksi että pääkaupunkiseudulla asuu vain noin 1/5 suomalaisista... 50000:lla saa omistusasunnon ainakin seuraavista kaupungeista (pienimmät kunnat jätetty pois listasta): Kajaani Varkaus Loimaa Rovaniemi Kouvola Pori Mikkeli Forssa Imatra Kemi Pieksämäki Riihimäki Hämeenlinna Vaasa Lahti Savonlinna Lappeenranta Rauma Porvoo Oulu Hamina Jäväskylä Turku Tampere Hanko Kuopio Eli käytännössä kaikkialta muualta suomesta saa asunnon alle 50000:lla kuin Helsingistä, Vantaalta ja Espoosta. Mutta sinun mielestäsi muu kuin pääkaupunkiseutu tuskin on tarkastelemisen arvoista aluetta, vaikka muualla asuu 4/5-osaa suomalaisista.
50 tuhannella mitään... Turun, Tampereen, Oulun, Kuopion, Jyväskylän ja Lahden voi poistaa tuolta listalta. Tai ehkä se yksiö löytyy noistakin kaupungista tuolla rahalla, mutta 10 kilometrin päästä kaupungista ja yliopistosta... putkiremontti tulossa jne. Listalla on kyseisiä peräkyliä mukana, joita juuri tarkoitin. Nimittäin olen seurannut pidemmän aikaa esim. Varkauden ja Savonlinnan asuntomarkkinoita. Niistä saa 50 tuhannella jopa kaksi yksiötä ja vuokratuottoa saa helposti 9 prosenttia. Mutta esim. Varkauden ongelma on vähäinen kysyntä (vähän opiskelijoita) ja lisääntyvä työttömyys. Savonlinna on mielenkiintoisempi, koska opiskelijoita on paljon ja kesäisinkin saa hyvää vuokratuottoa (oopperajuhlat yms.), kuitenkin myyntiaika voi venyä kun sen aika sitten joskus on.
- Golden Future III
Sijoitusasuntoon velkavipua ja pörssiin "sitä oikeaa". Asunnon velkavipu siksi, että korkokuluja voi vähentää verotuksessa ja toisaalta asunto on kuitenkin pieniriskinen sijoitus. Laita asuntoon esim. 40-50% omaa ja loput vippiä ja hajauta loput hyviin yhtiöihin.
- kehittyvästä Ukkohallasta
Lamasta huolimatta Ukkohalla on hyvässä vauhdissa. Yöpyjien määrä noussut kahdessa vuodessa 50.000 sta 140.000 !!! Korkeatasoiset lomamökit ovat puuttuneet nyt Kiinteistö Oy hallan huippu Huvilat rakentaa isoja luxux-paritaloja Syväjärven rantaan. Kuukauden päästä valmistuu 1. talo, siinä jokunen 8 vkon loma- osake vielä myynnissä. Hinta 64.000 .
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1101074
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82814Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat264596Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede17585- 65531
- 93521
- 26502
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.47491- 43476
- 47427