Luterilais-suomalaisessa perinteessä työ on ollut sen verran kovassa huudossa, ettei lepopäiviä ole pidetty kuin pyhisin. Tai sitten on ollut rokulipäivä. Vappuakin on pidetty pyhäpäivänä. Ateistit eivät tunnustane mitään pyhää, joten onko termi "vapaapäivä" mielestäsi riittävä korvaamaan pyhäpäivä-termin? Vai onko Vappu mielestäsi pyhäpäivä, osuipa se sunnutaksi tai ei?
Vappu, pyhäpäivä?
9
463
Vastaukset
Kyllä minä pidän pyhänä montaa asiaa, vaikkakaan en sen uskisraiskatussa merkityksessä, rakas patis.
- Huhahhhei
pyhä.
- ei..
mielestäni ole pyhäpäivä, vaan naisen tai tytön nimi. Vapussa voi hyvinkin olla paljonkin pyhää, riippuu aivan siitä, millä tuulella hän sattuu olemaan. Huonolla huumorilla ollessaan muistuttaa ihan maanantai-aamua. http://www.youtube.com/watch?v=wUtcyhyL34Y
- ....
ei pyhä ole sama kuin kristinusko.
- auringon päivä
Jos aurinkoa pitää pyhänä, niin varmastikin auringon mukaan nimetty päivä on silloin pyhä aurinkojumaluuden vuoksi. Itse en koe, että jokin päivä itsessään olisi pyhä. Enkä palvo asioita, joiden mukaan päivät on nimetty, joten ei pyhyyttä niihin tule sitäkään kautta. Sunnuntaita ei kuitenkaan voi yleisesti nimittää vapaapäiväksi, koska eihän se sitä kaikille ole.
- quo
Pyhäpäivä on käsite jonka mukaan jokin päivä oli pyhitetty tiettyä tarkoitusta varten ja työnteko so, arkiaskareet olivat suorastaan kiellettyjä. Itselleni mikään päivä ei ole toista pyhempi joten pyhä tarkoittaa minulle vapaapäivää jolla tiettyjä ulkoisia rajoitteita kuten kaupassa käyntiä tai vastaavaa. Ei sen kummempaa.
- Atte Ateisti
Vappu on pyhäpäivä, ainakin monelle uskikselle: http://www.radiodei.fi/kry/?sid=39
- Kössönöm
ei pyhäpäivä. Jos joku sanoo vappua pyhäksi niin sitten sanoo. Minulle se on juhlapäivä.
>>>Vappu on juhlapäivä Kössönöm ei pyhäpäivä. Jos joku sanoo vappua pyhäksi niin sitten sanoo. Minulle se on juhlapäivä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t553703- 312104
- 392001
Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin171701Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐401502Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?251472- 781414
- 1361141
Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät901115Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..221093