Istutin viime kesänä syyshortensioita. Niiden kuivuneet kukat koristivat talventörröttäjinä ja ilmeisesti tuuli tai jänis katkoi oksat kukkien tyvestä. Nyt törröttää suorat n. 50cm oksat. Pitääkö niitä leikata, kuinka paljon ja milloin?
Syyshortensian leikkaus
4
2790
Vastaukset
- mie vaan..
toiset leikkaa ne kukinnot pois kun ne on kukkineet tai sitten viimeistään talven jälkeen. Laikkaamista ei tarvita, mutta jo skukkimisvaiheessa saattaa oksia katketa varsinkin sateella kun kukinnon paino kasvaa isoksi. Koska hortensia kukkii uudella kasvustollaan niin ei ole väliä leikako vai ei, mutta mielestäni se kasva akauniimmaksi jos sitä hieman leikkaa ja se sen seurauksena tekee oksia tiheämpään.
- Jasmike
syyshortensiasta puumaisen älä leikkaa kuin kukinnot pois.Kukintoja tulee enemmän mutta pienempiä.Jos haluat pensasmaisen leikkaa toisen tai kolmannen silmuparin yläpuolelta.Kukintoja tulee vähemmän mutta isompia.
- syyshortensian omistaja
sehän leikataan kevättalvella. Jos leikkaat vähemmän, saat enemmän mutta pienempiä kukintoja. Jos taas leikkaat voimakkaammin, saat vähemmän, mutta suurempia kukintoja. Itse suosin tuota varovaista leikkaamista, syystä että isot kukinnot painavat paljon ja katkovat oksat helposti, jos sattuu satamaan paljon.
- vastauksista
syyshortensian omistaja kirjoitti:
sehän leikataan kevättalvella. Jos leikkaat vähemmän, saat enemmän mutta pienempiä kukintoja. Jos taas leikkaat voimakkaammin, saat vähemmän, mutta suurempia kukintoja. Itse suosin tuota varovaista leikkaamista, syystä että isot kukinnot painavat paljon ja katkovat oksat helposti, jos sattuu satamaan paljon.
taidan leikata nyt vähän alempaa, jotta saisin lisää oksia ja perusvarren paksummaksi. Ne ovat vielä niin pieniä, että tuskin kukkien painosta katkeaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde212656Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292282- 1482254
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532160Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211772Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3881627Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961566- 2901454
- 1331408
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131399