Eli olisi tarkoitus uusia lattialämmitys kylpyhuoneeseen. Olen aina ennen sitonut kaapelin siihen raudoitukseen nippusiteellä, mutta mites sen saa asennettua jälkikäteen? Saneerausmatto olisi ihan hyvä, mutta kun pitäisi saada lämpö kahteen huoneeseen (kylpyhuone sauna)
lattialämmitys
33
4666
Vastaukset
- ihan oikea sähkäri
..kuumaliimalla askarrellu parin neliön vessanlattiaan ohkasen saneerauskaapelin.. siis ensimmäisen ja viimeisen kerran. jos vaan mistään saat kimmokkeen piikata sen vanhan lattian kokonaan pois, niin pääset tohon tutumpaan verkonkäyttöön.. itelle jos tarvis sähkölattiaa tehdä, niin piikkauskone lähtis kilkattamaan ihan vaihtoehtoja arvuuttelematta. (tosin mä en näe itteäni kerrostalossa ontelolaattojen seassa, maanvarainen laatta olis monesti paljon ohuempi ja styroxin päältä vois helpommalla irrotakkin)
- Noh-
Tarkoitus olisi laittaa kaapeli nykyisen valun päälle ja pikkaisen vaan tasoittaa sitä.
- kärsii koko ruumis
Saa niitä saneerauskaapeleita myös muoviverkosta tehtyihi kaistoihin poimutettuna. Silloin riittää, kun rullaanverkon lattialle & pistää sieltä & täältä kuumaliimalla kiinni.
- Tsot
kärsii koko ruumis kirjoitti:
Saa niitä saneerauskaapeleita myös muoviverkosta tehtyihi kaistoihin poimutettuna. Silloin riittää, kun rullaanverkon lattialle & pistää sieltä & täältä kuumaliimalla kiinni.
Onko Juniorilla kokemus hakusessa... Tyhmästä päästä kärsii myös Aloittelijat!!!
- ihan oikea sähkäri
kärsii koko ruumis kirjoitti:
..asennellu, mutta veikkaisin että niissä on ihan samat ongelmat kuin paksummissa sukulaisissaankin. oon kokeillu kaupan hyllystä löytyviä ja mittatilaus-tuotteita, koskaan ei o onnistunu sillä että potkasee rullan auki ja käskee valumiehet paikalle. tosin mittatilausten tapauksessa en o saanu ite mitottaa (tai hankalammissa paikoissa piirtää) niitä verkkoja, se on kuulema pomojen hommaa. ja insinöörillä on kiire, eikä se ilmota tilauksessaan muuta ku ulkomitat, mitäpä se haittaa että keskellä verkkoa on 60 senttisiä kaivonkansia yms kierreltävää --> rullatavarana sitoo 100 metriä samassa ajassa mitä tommosen "valmiin" maton muokkaamiseen menee. eli mittatilaus-matoissa olis ideaa, jos ne tilattais ihan oikean ajatuksen kanssa, eikä tuurilla. tietysti ton onnistumiseen vaikuttaa huomattavasti valun paksuus tai oleellisemmin pintaverkon päälle tuleva betonointi. siinä ei tunne tekevänsä järkevää työtä, kun valmista mattoa sitoo samalla nippusidemäärällä raudoitteisiin, kuin mitä menis sen rullatavaran kanssa. lattiahan on kuitenkin pilalla, jos kaapeli kurkistaa pinnalle.
- saneerausmatto
ihan oikea sähkäri kirjoitti:
..asennellu, mutta veikkaisin että niissä on ihan samat ongelmat kuin paksummissa sukulaisissaankin. oon kokeillu kaupan hyllystä löytyviä ja mittatilaus-tuotteita, koskaan ei o onnistunu sillä että potkasee rullan auki ja käskee valumiehet paikalle. tosin mittatilausten tapauksessa en o saanu ite mitottaa (tai hankalammissa paikoissa piirtää) niitä verkkoja, se on kuulema pomojen hommaa. ja insinöörillä on kiire, eikä se ilmota tilauksessaan muuta ku ulkomitat, mitäpä se haittaa että keskellä verkkoa on 60 senttisiä kaivonkansia yms kierreltävää --> rullatavarana sitoo 100 metriä samassa ajassa mitä tommosen "valmiin" maton muokkaamiseen menee. eli mittatilaus-matoissa olis ideaa, jos ne tilattais ihan oikean ajatuksen kanssa, eikä tuurilla. tietysti ton onnistumiseen vaikuttaa huomattavasti valun paksuus tai oleellisemmin pintaverkon päälle tuleva betonointi. siinä ei tunne tekevänsä järkevää työtä, kun valmista mattoa sitoo samalla nippusidemäärällä raudoitteisiin, kuin mitä menis sen rullatavaran kanssa. lattiahan on kuitenkin pilalla, jos kaapeli kurkistaa pinnalle.
Meni näköjään saneerausmaton käyttö pahasti yli hilseen. Ei saneerausmattoa sidota raudoitteisiin, koska saneerausmattua käytetään just silloin, kun pintalaattaa ei piikata pois, vaan tehdään vanhan lattian päälle mahd. ohut kerros esim. saneerauslaastilla. Kuten omassa kylppärissäni... Eikä maton tarvitse olla mittatilaustavaraa. Rulla oli muistaakseni 600 leveä ja aina seinän tullessa vastaan leikattiin vaan verkko poikki, jolloin pääsi oikaisemaan yhden kaapelin mutkan ja jatkamaan taas rullaamista päinvastaiseen suuntaan. Lattiakaivojen yms. kohdalla sama operaatio eli verkkoa leikattiin / kaapeli repäistiin irti verkosta ja tehtin sille kohtaa vähän erilainen taideteos. En vaan tuon suorituksen nähtyäni jaksa millään uskoa, että irtotavarasta liimailemalla olisi työ sujunut sutjakkaammin.
- Toimii minullakin
saneerausmatto kirjoitti:
Meni näköjään saneerausmaton käyttö pahasti yli hilseen. Ei saneerausmattoa sidota raudoitteisiin, koska saneerausmattua käytetään just silloin, kun pintalaattaa ei piikata pois, vaan tehdään vanhan lattian päälle mahd. ohut kerros esim. saneerauslaastilla. Kuten omassa kylppärissäni... Eikä maton tarvitse olla mittatilaustavaraa. Rulla oli muistaakseni 600 leveä ja aina seinän tullessa vastaan leikattiin vaan verkko poikki, jolloin pääsi oikaisemaan yhden kaapelin mutkan ja jatkamaan taas rullaamista päinvastaiseen suuntaan. Lattiakaivojen yms. kohdalla sama operaatio eli verkkoa leikattiin / kaapeli repäistiin irti verkosta ja tehtin sille kohtaa vähän erilainen taideteos. En vaan tuon suorituksen nähtyäni jaksa millään uskoa, että irtotavarasta liimailemalla olisi työ sujunut sutjakkaammin.
Kädentaitoa, silmää, mitoitusta vähän ruutupaperille, kuumaliimatippa sinne - tänne, digikameralla kuva dokumentiksi ja eikun laastia päälle.
- soveltuu
ihan hyvin,olen laittanut niitä kymenniä ja mitään ongelmia ole ollut.
Kaapelia ei saa sitoa raudoitusverkkoon missään tapauksessa turvallisuussyistä. Saneerauskaapelimaton käyttö on kätevää. Siitä voi muotoilla haluamansa näköisen ja kokoisen pienellä vaivalla. Sen voi levittää vanhan laa- toituksen päälle laiskimmassa tapauksessa ja peittää massalla jonka päälle tulee uusi laatoi- tus. Rakenne kasvaa näin vain pari senttiä ja tuon verran voi hoitaa korottamalla kynnyksistä. Mutta jos sinulla on muovimatto lattiassa joka toimii vesieristyksenä, niin se on poistettava ja tehtävä uusi eristys sivelemällä jonka pääl- le levität saneerausmaton ja peität massalla ja teet laatoituksen. Sen vesieristyksen voit tehdä sen vanhan lattian päälle kun matto on poistettu, tai sitten heti laatoituksen alle. Ei ole merkitystä onko se pintamasan alla tai päällä, koska kerros on niin ohut ja kuivuu kaapeleiden ansiosta joka tapauk- sessa. Hyvin saumattu laatoitus kun laskee vain muutaman gamman vettä lävitseen. Mutta tärkeää on, ettei sinne jää kahta vesie- sirtystä, sillä tuo väli ei kuiva koskaan vaan homehtuu varmasti. Lattian piikkaukseen ei tosiaankaan kannata ryhtyä.
- kaapeli kiinnitetään
???? aina se on rautaverkkoon laitettu kiinni. Ja verkot on maassa eli juuri se on turvallisin paikka kaapeleille myös vikatilanteissa.
- siinä
kaapeli kiinnitetään kirjoitti:
???? aina se on rautaverkkoon laitettu kiinni. Ja verkot on maassa eli juuri se on turvallisin paikka kaapeleille myös vikatilanteissa.
matossa on liima valmiina joka tarttuu hyvin kiinni alustaan.Jos kyseessä on vanha betonilattia niin alustaan on levitettävä primeriä,niin kyllä pysyy kiinni!
kaapeli kiinnitetään kirjoitti:
Ei ainakaan niissä tapauksissa joihin olen voinut vaikuttaa. Jotkut jääräpäät tekevät väärin koko ikänsä. Huomasitko, että aloittaja aikoo uusia lattialämmityksen joka on kiinnitetty betonirautoihin. Minkähän takia? Veikkaan, että eristysvian takia on lakannut toimi- masta kun rauta on painanut vuosien ajan kaapelin eristyksen rikki.
- sinä
Täpinä kirjoitti:
Ei ainakaan niissä tapauksissa joihin olen voinut vaikuttaa. Jotkut jääräpäät tekevät väärin koko ikänsä. Huomasitko, että aloittaja aikoo uusia lattialämmityksen joka on kiinnitetty betonirautoihin. Minkähän takia? Veikkaan, että eristysvian takia on lakannut toimi- masta kun rauta on painanut vuosien ajan kaapelin eristyksen rikki.
kiinnität sen kaapelin?
sinä kirjoitti:
kiinnität sen kaapelin?
Tuskin aloituksen tekijä kaipaa enää lisä- selvityksiä. Yleisesti ottaen kiinnitystapa riippuu muusta rakenteesta, kuten tuleeko betonilujalevy, kipsilevy vai onko kysymyksessä puulattia, ajoluiska tms. Lämmityksen tarkoitus myös vaikuttaa. Onko mukavuuslämmitys, varaava sähkölämmitys, sulanapito ajoluiskassa jne. vaikuttaa kaapelin sijaintiin kiinnityksineen.
- kyseessä
Täpinä kirjoitti:
Tuskin aloituksen tekijä kaipaa enää lisä- selvityksiä. Yleisesti ottaen kiinnitystapa riippuu muusta rakenteesta, kuten tuleeko betonilujalevy, kipsilevy vai onko kysymyksessä puulattia, ajoluiska tms. Lämmityksen tarkoitus myös vaikuttaa. Onko mukavuuslämmitys, varaava sähkölämmitys, sulanapito ajoluiskassa jne. vaikuttaa kaapelin sijaintiin kiinnityksineen.
uusi lattia jossa on rautaverkko,niin mihinkä sinä kiinnität sen kaapelin?
kyseessä kirjoitti:
Et varmasti saa lupaa minulta kiinnittää siihen verkkoon. Kaapelin asennus vaatii oman työvaiheen kun se tehdään kunnolla. Kätevästi se tehdään siihen kerrokseen jolla viimeistellään kaadot lattiaan laatoitusta varten. Tuo kerros tehdään aina ilman raudoitusverkkoa.
kyseessä kirjoitti:
Kysymyksen pitäisikin kuulua, miten kiinnität? Tuhon tulikin jo vastauksia tuossa yllä. -Maton omalla liimalla. -Kaapelit liimapisteillä, teipillä, muovilis- tojakin on olemassa joissa on valmiit kolot kaapelille. Tämä ei sitten ole suunnittelijan pelkkää teo- riaa, olen itse asentanut kaikkia noita mene- telmiä käyttäen.
- työmaalla
Täpinä kirjoitti:
Kysymyksen pitäisikin kuulua, miten kiinnität? Tuhon tulikin jo vastauksia tuossa yllä. -Maton omalla liimalla. -Kaapelit liimapisteillä, teipillä, muovilis- tojakin on olemassa joissa on valmiit kolot kaapelille. Tämä ei sitten ole suunnittelijan pelkkää teo- riaa, olen itse asentanut kaikkia noita mene- telmiä käyttäen.
tehdään"kaadot"jälkikäteen?Kyllä se kaapeli 99% kiinnitetään sihen verkkoon valmistajan ohjeiden mukaan.
- ihan oikea sähkäri
työmaalla kirjoitti:
tehdään"kaadot"jälkikäteen?Kyllä se kaapeli 99% kiinnitetään sihen verkkoon valmistajan ohjeiden mukaan.
..noihin jälkivaluihin, mutta nekin on jätetty sen verran paksuiks että niissä on oma pintaverkko ja sitämyöden taas kaapeli kiinni siinä.. joskus mestareita on pelottanu kaivojen ympärykset ja ovat halunneet pieniä aluekaatoja tehdä jälkeenpäin, jolloin se lämmitys on siellä ensimmäisessä valussa missä verkkokin, polettuna vaan kaivojen ympäriltä sen verran syvemmälle, että jää tilaa muotoilla kaadot laatottajalle kelpaavaan kuntoon.
- ole ollut
Täpinä kirjoitti:
oikealla työmaalla koskaan kun ei osaa kaapeleita kiinnittää verkkoon, puhuu liimasta. Kyllä ne nippusiteet taitaa useimmiten olla käytössä.
- on valussa
ole ollut kirjoitti:
oikealla työmaalla koskaan kun ei osaa kaapeleita kiinnittää verkkoon, puhuu liimasta. Kyllä ne nippusiteet taitaa useimmiten olla käytössä.
Täpinä ei ole ikinä tehnyt sähköhommia, kun tuollaista horisee.
- tulee...
AINA vesieristyksen ALLE! Eikä näin: "Mutta jos sinulla on muovimatto lattiassa joka toimii vesieristyksenä, niin se on poistettava ja tehtävä uusi eristys sivelemällä jonka pääl- le levität saneerausmaton ja peität massalla ja teet laatoituksen."
- tyhmä?
ole ollut kirjoitti:
On väännetty rautakangasta ettei niitä kaapeleita saa kiinnittää raudoitukseen. Monessa sähkötyöselityksessä nimen omaan kielletään raudoitukseen kiinnitys.
- kysyttäessä
tulee... kirjoitti:
AINA vesieristyksen ALLE! Eikä näin: "Mutta jos sinulla on muovimatto lattiassa joka toimii vesieristyksenä, niin se on poistettava ja tehtävä uusi eristys sivelemällä jonka pääl- le levität saneerausmaton ja peität massalla ja teet laatoituksen."
antavat ymmärtää, että teoriassa vesieristyksen alle, mutta ei ole merkitystä kun tuo jälkivalu on ohut niin kuin joku tuossa aiemmin mainitsi.
- yksi...
kysyttäessä kirjoitti:
antavat ymmärtää, että teoriassa vesieristyksen alle, mutta ei ole merkitystä kun tuo jälkivalu on ohut niin kuin joku tuossa aiemmin mainitsi.
esimerkkitapaus käräjille menossa! Tee-se-itse-mies asentanut kaapelin eristyksen päälle, perään valun ja laatat, vesieristys palanut puhki ja vesivahinko valmis! Niin yksinkertaista se on... Kaksi virhettä: 1. Omatoiminen remppamies ja 2. vesieristykseen kiinni laitettu kaapeli!
- tuossa
yksi... kirjoitti:
esimerkkitapaus käräjille menossa! Tee-se-itse-mies asentanut kaapelin eristyksen päälle, perään valun ja laatat, vesieristys palanut puhki ja vesivahinko valmis! Niin yksinkertaista se on... Kaksi virhettä: 1. Omatoiminen remppamies ja 2. vesieristykseen kiinni laitettu kaapeli!
tapauksessa mitoitettu kaapelin pituuskin väärin. Noissa mitoituksissa tehdään paljon kupruja ja kun ohjaustermostaatin anturi on väärässä paikassa niin kaapelit kärventyvät.
- kuin rautanka
tyhmä? kirjoitti:
On väännetty rautakangasta ettei niitä kaapeleita saa kiinnittää raudoitukseen. Monessa sähkötyöselityksessä nimen omaan kielletään raudoitukseen kiinnitys.
Tassun asennusohjeessa lukee että kaapeli kiinnitetään nimen omaan raudoitusverkkoon. http://products.ensto.com/catalogs/SearchProduct.taf?_function=detail&_listcall=2&pg_id=8252&Product_uid1=9066&userlang=fin1 "jos laatta valetaan yhtenä työvaiheena, kiinnitetään kaapeli raudoitusverkkoon" Jos suunnittelija antaa poikkeavan ohjeen tai asentaja asentaa ohjeen vastaisesti, niin Ensto nostaa takuuasioissa kädet pystyyn ja vastuu siirtyy virheellisen ohjeen antajalle tai asentajalle.
- -B-
... sivuilta löytyy asennusohje video. Kaapeli kiinnitetään raudoitusverkkoon nippusiteillä.
- aina jos
-B- kirjoitti:
... sivuilta löytyy asennusohje video. Kaapeli kiinnitetään raudoitusverkkoon nippusiteillä.
tehdään varaava tai puolivaraava lattia, siellä on rautaverkko eikä kaapelia voi muualle kiinnittää kun lattia valetaan yhdellä kertaa kuten 90 % ne tehdään. Nuo mukavuusmatot voidaan jättää laattojen alle, täpinä ei tee uusia taloja eikä ymmärrä sitä.
- ok...
tyhmä? kirjoitti:
Jos rautoihin kiinnitys on kielletty, niin silloin tulee valu tehdä kahdessa kerroksessa, niin kaikki onnistuu. Tosin lähes kaikki lämpökaapelit on tähän mennessä kiinnitetty rautoihin, eikä vikoja ole ilmennyt. Eristysviat tulevat niistä betonimiesten kumikengistä, kun sepeli rikkoo eristeet kengän alla. Menkääs poijaat grynderityömaalle, niin saatte miettiä, mihin lämpökaapelit kiinnitätte jos ei rautoihin.
- jarmo
aina jos kirjoitti:
tehdään varaava tai puolivaraava lattia, siellä on rautaverkko eikä kaapelia voi muualle kiinnittää kun lattia valetaan yhdellä kertaa kuten 90 % ne tehdään. Nuo mukavuusmatot voidaan jättää laattojen alle, täpinä ei tee uusia taloja eikä ymmärrä sitä.
Mitä järkiä sitä lattiaa on piikata pois kun sen vanhan betonipinnan päälle voit asentaa devikit saneerauskaapelin kuumaliimalla. Betonipinta puhtaaksi, levittää primerin,antaa kuivua ja kuumaliimalla kiinni. Päälle peittovalu. http://devi.danfoss.com/Finland/Professional/Products/Collection Indoor Cables/iframe_Deviflex_DTIR.htm
- Jep-
Täpinä kirjoitti:
Olen uusimassa lattialämmitystä kylpyhuoneremontin vuoksi. Vanha toimii erittäin hyvin, mutta ikää jo 30v, niin ajattelin samantien uusia ettei sit joskus tarvii pelkän kaapelin vuoksi lattiaa auki repiä.
- Pitkään viestiketjuun
Rakentamisen laatu on huonoa, vaikka siitä on "jauhettu" vuosia. Erityisen huonoa se on uudisrakentamisessa. Kaikki pitäisi tehdä yhdella kerralla ja mahdollisimman halvalla. Olen mitannut rautoihin sidottuja kaapeleita, jotka ovat kärähtäneet. Ne on sitten korjattu joko saneerauskaapeleilla tai ajamalla urat lattiaan, jos lattian korkoa ei voinut nostaa. Yleensä nämä kertavalukaapelit ovat hirveitä metriteholtaan, vedetään harvaan ja jäävät syvälle. Nämä ovat "epämukavuuskaapeleita" kaikissa olosuhteissa. Johtavat ehkä suurempaan energiankulutukseen varsinkin välikausina, kun aletaan olla ulkona plussan puolella.
Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1456318
- 584422
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s282958- 612917
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161895- 151554
Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗271496Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹381475- 321290
T, miten mun pitäis toimia
Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest431191