Nokkosen

multa

Ystäväni toi minulle pari terhakkaa nokkosentainta, jotka aion istuttaa parvekkeelle. Minulla on niille laakea, läpimitaltaan n. 50 cm, matala (20-30cm)kasvuastia. Kuulemani mukaan nokkonen leviää voimakkaasti. Riittääkö, että istutan astiaan vain saamani pienet taimet? Multa pitäisi olla vahvaa. Mikä kaupan multaseos olisi hyvä?

8

1220

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • idea

      Nokkosen kasvatus. En tiedä mihin tarkoitukseen sen hommasit mutta ensimmäisiä "tuotteita" puutarhasta näin keväällä. Rupesi tekemään nokkoskeittoa mieli. En taida tietää varsinaiseen kysymykseesi vastausta kun en paljon kaupan multia ostele lisäksi kun ajattelee että millaisessa maassa nokkonen parhaiten viihtyisi niin onko sekään niin selvä juttu, vahvassa maassa todennäköisesti mutta mikä olisi paras mullan koostumus.

      • viljelykasvi

        Nokkonen on ollut yleinen viljelykasvi Euroopassa vielä 1700-luvulla, kunnes pinaatti on sen syrjäyttänyt. En ymmärrä miksi, sillä nokkosen ravintoarvo on paljon parempi. Siinä on kuulemani mukaan jopa serotoniinia, joka on aivojen välittäjäaine ja jota käytetään mielialalääkkeissä. Ravintoarvoon ei ilmeisesti aikoinaan ole pahemmin kiinnitetty huomiota, joten pinaatti on vallannut pellot kun sitä on helpompi korjata. Itse haluan viljellä nimenomaan nokkoskeittotarpeet. Laakeassa astiassa kasvaa sopiva nokkospuska yhteen annokseen. Saa nähdä, kasvaisiko nokkonen vuoden ympäri keittiössä. Ainakin värinokkonen kasvaa ympäri vuoden runsaana.


      • Baby Spinach
        viljelykasvi kirjoitti:

        Nokkonen on ollut yleinen viljelykasvi Euroopassa vielä 1700-luvulla, kunnes pinaatti on sen syrjäyttänyt. En ymmärrä miksi, sillä nokkosen ravintoarvo on paljon parempi. Siinä on kuulemani mukaan jopa serotoniinia, joka on aivojen välittäjäaine ja jota käytetään mielialalääkkeissä. Ravintoarvoon ei ilmeisesti aikoinaan ole pahemmin kiinnitetty huomiota, joten pinaatti on vallannut pellot kun sitä on helpompi korjata. Itse haluan viljellä nimenomaan nokkoskeittotarpeet. Laakeassa astiassa kasvaa sopiva nokkospuska yhteen annokseen. Saa nähdä, kasvaisiko nokkonen vuoden ympäri keittiössä. Ainakin värinokkonen kasvaa ympäri vuoden runsaana.

        Varmaan siksi syrjäytyi, koska pinaatissa on merkittävämmin natriumia, tryptofaania, a-vitamiinia, riboflaviinia ja karotenoideja.


    • kasvaa

      kaikenlaisessa maassa, ravinteikkaassa rehevästi, vähäravinteisessa heikommin. Olen joskus lukenut jostain, että ravinnoksi käytettävää nokkosta ei saisi kerätä kovin voimakkaasti lannoitetulta alueelta,koska se imee itseensä jotain,(en muista mitä,) joka ei ole pitkään käytettynä terveellistä.

      Löytyisikö joku joka vastaisi olenko väärässä?

      • voimakkaassa

        Nokkonen viihtyy voimakkaassa maassa juu, mutta sitä ei saa missään tapauksessa kerätä ravinnoksi esim. kompostin päältä koska siinä on hirveä määrä nitraattia. Nokkonen pitää myös aina ryöpätä eli keittää jolloin keitinveteen irtoaa jonkin verran nitraatteja.

        En ymmärrä miksi nokkosta parvekkeelle... se kun kasvaa luonnossakin ja vieläpä tosi hyvin.


      • viljelijä
        voimakkaassa kirjoitti:

        Nokkonen viihtyy voimakkaassa maassa juu, mutta sitä ei saa missään tapauksessa kerätä ravinnoksi esim. kompostin päältä koska siinä on hirveä määrä nitraattia. Nokkonen pitää myös aina ryöpätä eli keittää jolloin keitinveteen irtoaa jonkin verran nitraatteja.

        En ymmärrä miksi nokkosta parvekkeelle... se kun kasvaa luonnossakin ja vieläpä tosi hyvin.

        "En ymmärrä miksi nokkosta parvekkeelle... se kun kasvaa luonnossakin ja vieläpä tosi hyvin."

        Kun kaikki eivät pääse sinne luontoon esteettömästi keräämään ...


      • ******
        viljelijä kirjoitti:

        "En ymmärrä miksi nokkosta parvekkeelle... se kun kasvaa luonnossakin ja vieläpä tosi hyvin."

        Kun kaikki eivät pääse sinne luontoon esteettömästi keräämään ...

        Jos pääsee kerrostaloon ja parvekkeelle ja pystyy täyttelemään ruukkuja mullalla ja niitä siirtelemään, pääsee varmasti lähipuskiin niitä keräilemäänkin.... 92 vuotias invalidimummonikin kerää niitä ja pakastaa keitettynä jotta saa koko talven nokkoskeittoa.


    • Leikisti puutarhuri

      Minä laitan kesällä maalla nokkosia saaviin ,joka on vedellä täytetty ja kastelen sillä kasvimaita ja kukkia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, tervetuloa

      Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
      Ikävä
      35
      7774
    2. Olisit ollut varovaisempi

      Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e
      Ikävä
      83
      4606
    3. Mies sinä olet kaunis katsella

      Olet myös rauhallinen, tavallinen, varovainen, lämmin, poikamainen, komea, ryhdikäs, rentotyylinen, kiva, mukava... jne
      Ikävä
      67
      3271
    4. Vastenmielisyys

      Kuvaa sinua parhaiten
      Ikävä
      55
      2166
    5. Sinulle, tahtoisin kertoa mitä

      ajattelen siitä. Ehkä olen väärässä, mutta minusta kuulostaa jonkin alulta, mutta ei kerro minkä. Se selvinnee myöhemmi
      Ikävä
      28
      1709
    6. Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."

      Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s
      Ensitreffit alttarilla
      7
      1687
    7. Persut tyrmäsivät Suomen osallistumisen Ukrainan jälleenrakentamiseen

      Siinä meni sitten kokoomusyrittäiltä bisnekset sivun suun putinistipersujen takia. Jälleenrakentamiseen osallistuvat mu
      Maailman menoa
      358
      1498
    8. Miksi suomussalmelaiset haisee niin pahalle?

      Kaupassa käydessä huomaa, miten monet ihmiset haisee todella kammottavalle. Eikö täällä osata käydä pesulla tarpeeksi us
      Suomussalmi
      17
      1496
    9. Miksi miehet pelkäätte jotain naista?

      Iskeekö ujous, paniikki ja hävetys. En ole niin pelottava miltä vaikutan vink vink.
      Ikävä
      58
      1199
    10. Nuorisojoukko ryösti merkkikengät teinipojan jalasta Helsingin Itäkeskuksessa.

      https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010709501.html Muun muassa näidenkin rikosten huomattavan suurista kasvamismääristä vi
      Maailman menoa
      277
      1088
    Aihe