Sukellusveneet

Epäilevä Juuso

Osaakos joku palstan asiantuntijoista kertoa millä valtiolla oli parhaat "perus" sukellusveneet? Japanilaisilla oli isoimmat veneet mutta taktiikka ei oikein joten menestys jäi vähäiseksi. Semmoisen käsityksen olen saanut että saksalaisten sukellusvneet eivät olleet mitenkään kummoisia. Ainoastaan elektroboote oli sakujen hyvä vene muuten melko huonoja jos vertaa vaikka brittien veneisiin?

48

3528

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kyllä kai

      MS2:n aikaan nimenomaan Saksan kalusto oli parhaasta päästä. Nykyään taitaa amerikkalainen kalusto olla voittamatonta.

    • Rateki

      Jälkijättöisiä sotakoneita olivat. Perustelen väitettä sillä teholla millä niitä vuodesta 42 alkaen tuhottiin. Ei kestänyt kauaakaan kun Saksa joutui vetämään kaikki pois meriltä kun ei enää yksikään palannut takaisin. Toimi niin kauan kuin viholainen silmällä tihrustaen etsi laivan kannelta. Tuhoon tuomittu kun etsittiin tutkalla lentolaitteesta.

    • Me Again

      Yhdysvaltain laivastolle tuotettiin sodan aikana suurissa määrissä melko kelvokkaita ja isokokoisia sukeltavia laivastoveneitä siirtyen Gato-luokasta parannettuun Balaoon ja viimeisenä Tench-luokkaan. Sukeltavia veneitähän ne tosiaan vain olivat ja vuoteen -45 mennessä yhä useampi modattiin raskailla tykeillä soveltuviksi pintataisteluun. Sodan jälkeen niitä tunnetusti GUPPattiin muistuttamaan oikeita sukellusveneitä siksi kunnes todellisia vedenalaisia saatiin aikaan.

    • hitto!

      minä sain korkeajännityksiä lukiessani sen käsityksen että ne olivat aikansa hi-teciä :(

      • Rateki

        Saksalaisilla oli hieno suntaussysteemi, joka mahdollisti torpedon ampumisen lopulta veneen ollessa lähes 180 astetta pois maalin linjasta. Hyvä saavutus sähkömekaaniselle laitteelle. Liittoutuneilla puolestaan oli häijy tuhoamislaite joka tarrautui löytämänsä veneen oliko se ääni- vai magneettiseen jälkeen ja päästi irti vasta kun paatti oli päreinä pohjassa. Samoin hyvä suoritus sen ajan sähkötekniikalla. Itse veneet pienine pinnan alla ajosäteineen ja ajonopeuksineen olivat menneen maailman laitteita.


    • aikaansa edellä

      Saksan XXI-tyypin Elektrobootit olivat aikaansa edellä olevaa teknologiaa. Jos ne olisivat tulleet massatuotantoon pari vuotta aikaisemmin, taistelu Atlantista olisi saanut aivan uuden käänteen.

      • Me Again

        "Saksan XXI-tyypin Elektrobootit olivat aikaansa edellä olevaa teknologiaa." Eikö suurin osa Elektrobooteissa nähdystä tekniikasta kuitenkin ollut jo varsin hyvin tunnettua, mutta vain tässä tapauksessa sovellettu silmällä pitäen korkeaa suorituskykyä veden alla? Britit olivat muistaakseni tehneet samalla tavalla edellisen sodan aikana... Todella vallankumoukselliset ilmaitsenäiset voimanlähteet eivät tuottaneet käytännöllistä venettä, vaikka monien maiden laivastot niiden kanssa puuhailivatkin.


      • Epäilevä Juuso
        Me Again kirjoitti:

        "Saksan XXI-tyypin Elektrobootit olivat aikaansa edellä olevaa teknologiaa." Eikö suurin osa Elektrobooteissa nähdystä tekniikasta kuitenkin ollut jo varsin hyvin tunnettua, mutta vain tässä tapauksessa sovellettu silmällä pitäen korkeaa suorituskykyä veden alla? Britit olivat muistaakseni tehneet samalla tavalla edellisen sodan aikana... Todella vallankumoukselliset ilmaitsenäiset voimanlähteet eivät tuottaneet käytännöllistä venettä, vaikka monien maiden laivastot niiden kanssa puuhailivatkin.

        Saksalaiset ryöstivät tekniikan belgiasta.


      • Me Again
        Epäilevä Juuso kirjoitti:

        Saksalaiset ryöstivät tekniikan belgiasta.

        "Saksalaiset ryöstivät tekniikan belgiasta." Riippuu tekniikasta. Sähköpaattien ideassa sinänsä ei ollut paljon ryöstämistä sillä se oli vain looginen vastaus kohdattuihin ongelmiin. Uskoisin kuitenkin, että puhut snorkkelista ja tarkoitat Hollantia. Snorkkeli itsessään oli tietenkin jo vanha juttu; kokeiltu ja hylätty tarpeettomana monessakin maassa kauan ennen toista maailmansotaa.


      • Epäilevä Juuso
        Me Again kirjoitti:

        "Saksalaiset ryöstivät tekniikan belgiasta." Riippuu tekniikasta. Sähköpaattien ideassa sinänsä ei ollut paljon ryöstämistä sillä se oli vain looginen vastaus kohdattuihin ongelmiin. Uskoisin kuitenkin, että puhut snorkkelista ja tarkoitat Hollantia. Snorkkeli itsessään oli tietenkin jo vanha juttu; kokeiltu ja hylätty tarpeettomana monessakin maassa kauan ennen toista maailmansotaa.

        Tuo sukellusveneessä olevan snorkkelin keksintö laitetaan yleensä saksalaisten piikkiin. Mutta hollantilaislla oli snorkkeleilla varustettuja sukellusveneitä taistelemassa japanilaisia vastaan jo vuonna 1939!

        Vaan se harmittaa kun tälläkin palstalla saksalaisille annetaan "liikaa kunniaa" sellaisistakin keksinnöistä mitä he fain jatkokehittelivät tai varastivat.


        Dutch submarine O-20
        http://en.wikipedia.org/wiki/Dutch_submarine_O-20


        Kun vertaa moniin aikalaisiinsa niin saksalaisten yleisin "Type VII" ei ollut mitenkään erityisen hyvä ja sanoisinpa että jopa hieman vanhahtava.


      • perusteluja?
        Epäilevä Juuso kirjoitti:

        Tuo sukellusveneessä olevan snorkkelin keksintö laitetaan yleensä saksalaisten piikkiin. Mutta hollantilaislla oli snorkkeleilla varustettuja sukellusveneitä taistelemassa japanilaisia vastaan jo vuonna 1939!

        Vaan se harmittaa kun tälläkin palstalla saksalaisille annetaan "liikaa kunniaa" sellaisistakin keksinnöistä mitä he fain jatkokehittelivät tai varastivat.


        Dutch submarine O-20
        http://en.wikipedia.org/wiki/Dutch_submarine_O-20


        Kun vertaa moniin aikalaisiinsa niin saksalaisten yleisin "Type VII" ei ollut mitenkään erityisen hyvä ja sanoisinpa että jopa hieman vanhahtava.

        "Kun vertaa moniin aikalaisiinsa niin saksalaisten yleisin "Type VII" ei ollut mitenkään erityisen hyvä ja sanoisinpa että jopa hieman vanhahtava."

        Tämä väite esiintyy usein näissä sukellusvenekeskusteluissa. On toki todettava, että suhteessa vastatoimiin tyyppi VII oli sodan loppupuolella uiva ruumisarkku. Mutta mikä oli sen suhde muihin sukellusveneisiin nimenomaan eri ominaisuuksia vertaillen? Jos sanotaan vain, että se ei ollut erityisen hyvä, ei oikein päästä mihinkään. Oma näkemykseni on, että veneellä oli varsin kunnioitettavia ominaisuuksia (nopeus, sukellussyvyys ja ilmeisesti myös -nopeus, toimintasäde), vaikka se ei ollutkaan kaikissa paras.


      • Epäilevä Juuso
        perusteluja? kirjoitti:

        "Kun vertaa moniin aikalaisiinsa niin saksalaisten yleisin "Type VII" ei ollut mitenkään erityisen hyvä ja sanoisinpa että jopa hieman vanhahtava."

        Tämä väite esiintyy usein näissä sukellusvenekeskusteluissa. On toki todettava, että suhteessa vastatoimiin tyyppi VII oli sodan loppupuolella uiva ruumisarkku. Mutta mikä oli sen suhde muihin sukellusveneisiin nimenomaan eri ominaisuuksia vertaillen? Jos sanotaan vain, että se ei ollut erityisen hyvä, ei oikein päästä mihinkään. Oma näkemykseni on, että veneellä oli varsin kunnioitettavia ominaisuuksia (nopeus, sukellussyvyys ja ilmeisesti myös -nopeus, toimintasäde), vaikka se ei ollutkaan kaikissa paras.

        Kun tämä keskustelu on taas noussut pinnalle, niin annan vastaukseni vaikka olenkin hiukan myöhässä.

        "Mutta mikä oli sen suhde muihin sukellusveneisiin nimenomaan eri ominaisuuksia vertaillen? "

        Tuossa seiskassa ei ollut hyvää kuin kääntyvyys ja sukellusnopeus. Tärkeitä ominaisuuksia mutta muuten paatti alkoi olla vanha jo kokonsa puolesta. Päivityksiä oli vaikea lisätä konstruktion takia ja paattia valmistettiinkin lähinnä siitä syystä että se vei vähemmän materiaaleja jne

        Type IXB veneillä oli parempi upotus/menetys suhde jos vertaa tuohon Type VII veneeseen. Parempi vaikka sukeltaminen oli hitaampaa eikä liikkuvuus veden alla ollut niin hyvä.

        http://www.uboat.net/types/ixb.htm

        "This type was the most successful overall with each boat averaging over 100,000 tons of sinking. They had 22 torpedoes stored which gave a determined U-boat commander a serious striking power which could be used night after night against the same convoy, as was often the case."

        Noihin isompiin suklareihin oli myös helpompi asentaa snorkkeli.


    • Vaka Vanha

      Sukellusvene oli toisessa maailmansodassa aika alkeellinen kapistus, nopeus pinnan-alla oli mitätön ja aseistus kaksi tai neljä torpeedo putkea, olihan niissä jonkinlainen konekiväärikin jota voitiin käyttää pinnassa. Hidas, kömpelö ja hampaaton sota-alus, joka soveltui oikeastaan vain tavallisten aseettomien rahtilalusten upottamiseen, mikäli vastaan tuli toinen sotalaiva niin sukellusveneen piti yrittää paeta näkymättömiin mahdollisimman nopeasti ja syvälle.

      • ei ihan

        Kuitenkin nämä hitaat, kömpelöt ja hampaattomat kapineet olivat katkaista Britanniaan meriteitse tulevan huollon kokonaan, ennen kuin vasta 1943 keksittiin kunnon vastalääkkeitä. "The only thing that ever really frightened me during the war was the U-boat peril". Kukas noin sanoi?


      • Epä Vaka

      • Vaka Vanha
        ei ihan kirjoitti:

        Kuitenkin nämä hitaat, kömpelöt ja hampaattomat kapineet olivat katkaista Britanniaan meriteitse tulevan huollon kokonaan, ennen kuin vasta 1943 keksittiin kunnon vastalääkkeitä. "The only thing that ever really frightened me during the war was the U-boat peril". Kukas noin sanoi?

        Totta, tavallinen rahtilaiva ei voinut oikeastaan mitään niitä vastaan ja 1941-42 ne teki paljon vahinkoa merikuljetuksille. Kaikuluotaimen kehittyminen paljasti, jolloin niistä tuli varsin helppoja maaleja oikeille sota-aluksille.


      • Rateki
        ei ihan kirjoitti:

        Kuitenkin nämä hitaat, kömpelöt ja hampaattomat kapineet olivat katkaista Britanniaan meriteitse tulevan huollon kokonaan, ennen kuin vasta 1943 keksittiin kunnon vastalääkkeitä. "The only thing that ever really frightened me during the war was the U-boat peril". Kukas noin sanoi?

        oli könsy kiikari kädessä aseistamattoman rahtilaivan kannella, ja perämies rystyset valkoisina ruoria vääntämässä, toimi sukellusvenestrategia hyvin. Sonar, tutka, Atlantin yli kulkemaan kykenevät saattueet, B iskajalla partioivat imavoimat ym. muuttivat tilanteen täysin. Kuten toisaalla totesin, sota jatkui saksalaisten näkökulmasta liian kauan, viholainen sai prosessinsa kuntoon ja samalla saksalaisten kalusto vanheni käsiin.


      • Radar.
        Vaka Vanha kirjoitti:

        Totta, tavallinen rahtilaiva ei voinut oikeastaan mitään niitä vastaan ja 1941-42 ne teki paljon vahinkoa merikuljetuksille. Kaikuluotaimen kehittyminen paljasti, jolloin niistä tuli varsin helppoja maaleja oikeille sota-aluksille.

        "Kaikuluotaimen kehittyminen paljasti, jolloin niistä tuli varsin helppoja maaleja oikeille sota-aluksille." Kyllä se oli ratkaiseva asia oli tutka. Etenkin desimetriaaltojen käyttö lentokonetutkissa mahdollisti pientenkin kohteiden havaitsemisen melkoisen kaukaa ilmasta. Snorkkelit ja periskoopit havaittiin ja loppu on historiaa.


      • Naxos
        Vaka Vanha kirjoitti:

        Totta, tavallinen rahtilaiva ei voinut oikeastaan mitään niitä vastaan ja 1941-42 ne teki paljon vahinkoa merikuljetuksille. Kaikuluotaimen kehittyminen paljasti, jolloin niistä tuli varsin helppoja maaleja oikeille sota-aluksille.

        U-boat Radar Detectors http://www.uboat.net/technical/detectors.htm


      • Vaka Vanha
        Rateki kirjoitti:

        oli könsy kiikari kädessä aseistamattoman rahtilaivan kannella, ja perämies rystyset valkoisina ruoria vääntämässä, toimi sukellusvenestrategia hyvin. Sonar, tutka, Atlantin yli kulkemaan kykenevät saattueet, B iskajalla partioivat imavoimat ym. muuttivat tilanteen täysin. Kuten toisaalla totesin, sota jatkui saksalaisten näkökulmasta liian kauan, viholainen sai prosessinsa kuntoon ja samalla saksalaisten kalusto vanheni käsiin.

        Näinhän se on, sukellusvene oli hyvä ase sellaista toimijaa vastaan, joka oli itse täysin aseeton, mutta oikeita sotalaivoja vastaan sillä ei kannattanut hyökätä.


      • Vaka Vanha
        Radar. kirjoitti:

        "Kaikuluotaimen kehittyminen paljasti, jolloin niistä tuli varsin helppoja maaleja oikeille sota-aluksille." Kyllä se oli ratkaiseva asia oli tutka. Etenkin desimetriaaltojen käyttö lentokonetutkissa mahdollisti pientenkin kohteiden havaitsemisen melkoisen kaukaa ilmasta. Snorkkelit ja periskoopit havaittiin ja loppu on historiaa.

        Jooo, ei sukellusveneellä oikein voinut hyökätä kunnolla, muita kuin rahtilaivoja vastaan ja kun ne oli niin onnettoman hitaita upoksissa, niin ne oli aika helppo tuhota, kun keksittiin oikea teknologiaa niiden löytämiseksi.


      • Epäilevä Juuso

        Jos sukellusvene otti kohteekseen sotalaivan niin silloin sotalaiva oli tuomittu! ellei sitten ehtinyt jotenkin havaitsemaan venettä ennen hyökkäystä.

        Brittiläinen T-luokka kuritti saksan ja italian laivaston sotaluksia melkolailla.

        http://en.wikipedia.org/wiki/British_T_class_submarine


        Harmi että yhtäkään ei ole säästetty.


    • Epäilevä Juuso

      Japanilaisilla oli kehittynyttä teknologiaa myös. Muistaakseni olivat myös parhaita mitä tuli dieselteknologiaan. http://en.wikipedia.org/wiki/I-200_class_submarine "Sensuikan, "Submarine", and kou, abbreviation of 高速, Kousoku, "High speed"). They were the fastest operational submarines built during World War II, surpassing even the German Type XXI submarines." Japsit myös kokeilivat kumilla päällystettyjä veneitä jotka tekivät sen ajan sonareista melkein hyödyttömiä!

    • Wesikko

      Vesikon suurin voitto tapahtui 3. heinäkuuta 1941, kun se torpedoi neuvostoliittolaisen kauppalaiva Vyborgin. Sen seurauksena kolme vihollisen vartiomoottorivenettä jahtasi Vesikkoa syvyyspommeilla tulittaen. Vesikko pelastui ja pääsi tukikohtaansa Vahterpäähän.

    • Epäilevä Juuso

      Tällä kuuluisalla japnilaisella I-58 sukellusveneellä. http://www.combinedfleet.com/I-58.htm Kyseinen paattihan upotti muunmuassa sittemmin kuuluisaksi tulleen USS Indiapoliksen. Hyvä kippari tuolla paatilla, en myöskään tiennyt että japanilaisilla oli tuollaisa tutkia.

    • kertovat paljon

      Ennen tutkan kehittämistä saksalaiset sukelluveneässät kuten Otto Kretschmer, 313t, jäi vangiksi 41, Wolfgang Luth 221t selvisi melkein sodasta 14.5.45 kaatui, Eric Topp 192t kaatui myös sodan oltua jo ohi 8.5.41. Kun tutka keksittiin, jäi sukellusveneiden teho huomattavan pieneksi, sillä kantotukialusten lentokoneet saattoivat upottaa ne jo kauan ennen kuin ne ehtivät iskuetäisyydelle. Sukellusvenejoukkouhin joutuminen oli melkein varma kuoleman tuomio, sillä 20000/25000 haudattiin meren syvyyksiin.

      • BocksCar

        "Wolfgang Luth 221t selvisi melkein sodasta 14.5.45 kaatui, Eric Topp 192t kaatui myös sodan oltua jo ohi 8.5.41." Jopas on taas kerran täsmätietoa. Lüthin ampui erehdyksessä oma vartiomies pari päivää sodan loppumisen jälkeen, selvisi kyllä siis itse sodasta hengissä mutta kuoli maalla kiväärinluotiin. Erich Topp puolestaan kuoli pari vuotta sitten vanhana miehenä, eiköhän siis selvinnyt sodastakin hengissä..


      • tosiaankin

      • herman nioberius

        Eniten niin tonnistona kuin lukumääräisestikin upottanut sukellusveneen päällikkö kuoli - paradoksaalista kyllä - lento-onnetomuudessa. Voi vittu, maailma ei ole sittenkään totta.


    • run silent, run deep

      USA voitti Tyynenmeren sodan sukellusveneidensä ansiosta. Tutustukaapas harrastelijat tähän. Kaluston puolesta ehkä niin ja näin mutta strategian, taktiikan ja miehistöjen taidon puolesta aivan ylivoimaista sukellusvenesodankäyntiä.

      • 2+18

        mitäs vikaa jenkkien paateissa oli?


    • ratkaisi

      Enigma ja Saksan sukellusveneet Koska saksalaiset luottivat salausjärjestelmään, oletettiin voitavan "kauko-ohjata" sukellusveneitä mahdollisimman tehokaasti susilaumataktiikan (Rudeltaktik) tehostamiseksi. Se perustui siihen, että rajallinen määrä saattoaluksia paimensi laivasaattuetta. Jos yksi–kaksi venettä hyökkäsi saattueen kimppuun, saattoalukset voitiin keskittää niiden tuhoamiseen tai ainakin poishäätämiseen. Mutta amiraali Dönitzin teorian mukaan jos samana yönä saattueen kimppuun hyökkäisi 5–10 venettä, ei saattuesuoja riittäisi yhtäaikaisesti kaikkien torjumiseksi. Saattueen löytänyt sukellusvene ei hyökännytkään heti saattueen kimppuun vaan lähetti paikka-, suunta-, ja nopeusilmoituksen päämajaan. Sen mukaan, ja varjostavan sukellusveneen kutsumajakan mukaan, kaikki läheiset veneet kiirehtivät paikalle ja aloittivat iltayöstä yhteishyökkäyksen saattueen kauppalaivoja vastaan. 1942 toukokuuhun taktiikka toimikin. Tuolloin Ferranti ja Raytheon olivat kehittäneet tutkan riittävän tarkaksi havaitsemaan pintakulussa kulkevat sukellusveneet pinta-aluksista käsin. Radiota käyttävät veneet puolestaan voitiin peilata ilmasta käsin, ja niiden kimppuun lähettää syvyyspommein aseistettuja kaukopommituskoneita. http://fi.wikipedia.org/wiki/Enigma_(salauslaite) On kuitenkin huomattava, että saksalaisilla oli myös koodiavaimia, joita ei koskaan sodan aikana saatu murretuksi. Ne olivat yksittäiskoodeja, joita käytettiin sen verran harvoin, ettei raakakoodimateriaalia kertynyt tarpeeksi todennäköisyyslaskennan perusteeksi. Tutkimus- ja purkutoimintaa siirrettiin myös Yhdysvaltoihin, ilmeisesti vastoin englantilaisten toiveita säilyttää koodinmurtamisen salat ominaan. USA:ssa rakennettiin sata pitkälle kehitettyä Bombe-laitteen versiota yötä päivää käsittelemään siepattua koodimateriaalia. Se nopeutti koodien purkamista. Kriegsmarinen ja Luftwaffen ohella myös maavoimat (Wehrmacht) lähetti liikkuvassa sodankäynnissään valtavat määrät tietoa esimerkiksi joukkojen liikeistä, ammus- ja muonatarpeistaan, haavoittuneiden ja kaatuneiden määristä joukko-osastoittain ym. Näistä saatiin tilastomatematiikalla hämmästyttävän tarkka käsitys siitä, mitä liittoutuneilla oli odotettavissaan vastaansa missäkin paikassa ja aikana. Tietoa Bletchley Parkin Ultra-järjestelmästä - kuten koodinmurtamisen koodinimi liittoutuneiden puolella oli - tuli jopa niin paljon ja niin tarkkaa, että sen hyödyntämiessä oli ongelmia. Esimerkiksi eräässä vaiheessa saatiin Rommelin hätähuuto polttoainetilanteesta. Rommelia lohdutettiin, että jokin tietty laiva on juuri lähtenyt satamasta ja sen odotettiin olevan Tobrukissa tiettynä päivänä. Liittoutuneiden puolelta olisi ollut uskaliasta lähettää vaikkapa sukellusvene odottamaan suoraan laivan reitille, sillä nuo "ohjausviestit" toistuivat sen verran usein, että suora toiminta olisi saattanut saada saksalaisissa epäilyksen koodin murtamisesta: nyt joku kyllä lukee pelikortteja meidän olkapäämme takaa?. Siksi käskettiin ensin tiedustelulentäjä "etsimään" vihollislaivoja oikeaan aikaan oikealta laivareitiltä, ja laiva löytyi ennen pitkää. Saksalaiset tunnollisesti lähettivät avunpyyntöviestin: lentokone havainnut meidät! Koska saksalaisten resurssit olivat vähäisempiä kuin liittoutuneiden, ei sekään haitannut, vaan nyt liittoutuneet panivat ylivoimaiset voimansa liikkeelle, ja Rommelin bensiini upposi Välimeren syvyyksiin. [muokkaa] Normandian maihinnousu ja Operaatio Ultra Ultra-tietojen perusteella voidaan sanoa melkoisen varmasti, että Normandian maihinnousu oli suoraan siitä riippuvainen. Kun saattueet saatiin turvallisesti Atlantin yli syksystä 1942 alkaen, voitiin ryhtyä keräämään tulevan maihinnousun varalle valtavia varastoja Englantiin. Niitä kerättiin riittävästi, ja samaan aikaan miehistöä koulutettiin ja laivattiin Englantiin niin, että keväällä 1944 saarivaltio oli kuin "uppoamaton lentotukialus", pullollaan sotavoimia. Salassapito oli hyvin tiukkaa: se onnistui paremmin juuri saariolosuhteissa kuten Britanniassa. Suuren maihinnousun (operaatio Overlord) salausprojekti oli nimeltään operaatio Fortitude. Näin saatiin aikaan riittävä paikallinen ylivoima, jota hyökkäyssota, ja http://fi.wikipedia.org/wiki/Tiedosto:Bundesarchiv_Bild_101I-769-0229-12A,_Frankreich,_Guderian,_"Enigma".jpg http://fi.wikipedia.org/wiki/Tiedosto:Bundesarchiv_Bild_183-2007-0705-502,_Chiffriermaschine_"Enigma".jpg

      • sivuilta

        Enigma (salauslaite) Wikipedia Loikkaa: valikkoon, hakuun Tämä artikkeli käsittelee sähkömekaanista salauslaitetta. Sanan muut merkitykset, katso Enigma (täsmennyssivu). EnigmaEnigma oli saksalaisten toisen maailmansodan aikana käyttämä sähkömekaaninen salauslaite, jonka toiminta perustui pyöriviin salauskiekkoihin. Tarkkaan ottaen kyse on kokonaisesta salauslaitteiden perheestä, sillä ajan myötä laitteesta kehitettiin useita eri malleja. Enigma oli kaupallisessa käytössä 1920-luvun alusta alkaen, ja sitä myytiin jopa ulkomaille asti. Saksan sotilasmalli (Wehrmachtin Enigma) on näistä malleista kuuluisin. Saksan asevoimat ottivat koneen käyttöön seuraavasti: merivoimat 1926, maavoimat 1929 ja ilmavoimat 1933. Myös monet muut hallinnonalat kuten SS, poliisi ja rautatiet käyttivät Enigmaa. Helppokäyttöisyys ja salauksen oletettu vahvuus olivat tärkeimmät syyt laajaan käyttöön. Myös saksalaisten tarve lyödä mahdollinen vastustaja nopeasti pienellä 100 000 miehen armeijalla korosti ajan voittamisen tärkeyttä (salauksen automatisointi) ja liikkeen mahdollistavaa sodankäyntiä (radioiden käyttö). Salaus kuitenkin murrettiin ja tämä lyhensi toisen maailmansodan kestoa arvioiden mukaan ainakin vuodella. Tätä lähinnä brittien työtä kutsuttiin nimellä Operaatio Ultra. Suomessa on Enigma-laite nähtävissä viestimuseossa Riihimäellä [1]. Wiki väittää: "Wikipediassa ei ole tämän nimistä artikkelia. " Kyllä vaan näyttää olevan! http://www.google.fi/search?hl=fi&rlz=1G1GGLQ_FIFI325&q=enigma suomi 24&btnG=Hae&meta=


    • KysyjäEiTietäjä

      Minkä takia ei aluksi upotettu saattoaluksia ja sitten vasta hoideltu rahtilaivat kansitykillä, tuollainen olisi ollut minusta järkevämpi taktiikka. Sotalaivan rakentaminenhan kestää melko kauan ja jos niitä olisi tuhottu niin paljon kuin mahdollista, niin kauppalaivat olisivat olleet ilman saattajia.

    • Balao
    • Churchill
      • OsulanKioski

        tämä olikin ihan uusi juttu minulle!


    • nytnopiasti
      • ..,.,,.

        Hmm, Saksan "vanhentuneet, raihnaiset, tuskin edes pinnalla pysyneet rakkineet nyt vain sattuivat upottamaan mm. brittien ja amerikkalaisten moderneimpia sekä vanhempia SOTAÖAIVOJA sadoittain sodan aikana. Muita rahtialuksia sitten tuhansittain.

        En itse pitäisi aivan surkeana vehkeenä, edes sitä vanhempaa mallia - joka muuten voitti sekä sukellusnopeudessa että käytännön tehokkuudessa liittoutuneiden vastaavat. Vain japsit ja makaronit olivat oikeasti huonompia s-veneiden suhteen.


      • Epäilevä Juuso
        ..,.,,. kirjoitti:

        Hmm, Saksan "vanhentuneet, raihnaiset, tuskin edes pinnalla pysyneet rakkineet nyt vain sattuivat upottamaan mm. brittien ja amerikkalaisten moderneimpia sekä vanhempia SOTAÖAIVOJA sadoittain sodan aikana. Muita rahtialuksia sitten tuhansittain.

        En itse pitäisi aivan surkeana vehkeenä, edes sitä vanhempaa mallia - joka muuten voitti sekä sukellusnopeudessa että käytännön tehokkuudessa liittoutuneiden vastaavat. Vain japsit ja makaronit olivat oikeasti huonompia s-veneiden suhteen.

        Japseilla oli ihan hyviä paatteja mutta eivät osanneet käyttää niitä. Valtaosa sukellusveneistä liikkui taisteluosastojen mukana etsimässä vihollisia tai sitten ne tuhlattiin huoltotehtävissä!

        B1 luokka oli ihan hyvä mutta nekin tuhlattiin sitten huonon taktiikkan takia.
        http://en.wikipedia.org/wiki/B1_type_submarine


    • lukenut

      Saksan mahti oli sukellusveneet, joita se salaa rakensi ja niitten turvin uskaltautui sotaa! Ilmestyskirja kuvaa Saksaa Kauheimmaksi pedoksi, mitä Raamattu tuntee! Sen valta kesti päivälleen 42 kk hyökkäyksestä Puolaan aina Stalingradissa kukistumiseen. Tuo peto nousi merestä, ja sukellusveneethän siellä olivat tuollaisia.
      Liittoutuneiden ylivoima viimein kukisti tuon pedon. Nousseeko tuo vielä kummittelemaan, jos sen yksi pää paranee kuollinhaavastaan!? Ilmestyskirjan 13-luku.

    • Epäilevä Juuso
    • hhhjjkkll

      Oli melko hyvät sukellusveneet ja parhaat torpeedot. Eivät kuitenkaan älynneet käyttää niitä kunnolla.

      Lisää voi lukea täältä. Löytyy myös kuvat ja tiedot japsien sukellusveneistä.
      http://www.combinedfleet.com/ss.htm

      • U-boatman

        ja suomalaisesta sukellusvenesotimisesta yleensäkin on ilmestynyt tänä syksynä aivan erinomainen kirja Vesikko - Suomenlahden hiljainen vartija. Saatavana mm. suoraan kustantajalta:
        http://www.pienoismalli.com


      • Sotakirjatoukka
        U-boatman kirjoitti:

        ja suomalaisesta sukellusvenesotimisesta yleensäkin on ilmestynyt tänä syksynä aivan erinomainen kirja Vesikko - Suomenlahden hiljainen vartija. Saatavana mm. suoraan kustantajalta:
        http://www.pienoismalli.com

        Nyt se on luettu. Ja on muuten uskomattoman hyvin tehty tuo Merensillan Vesikko-kirja. Yhtä kattavaa esitystä mistään sukellusveneestä ei ole ennen nähty. Ei millään kielellä.


    • fsfasf

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et siis vieläkään

      Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      50
      2234
    2. Aavistatko että moni tietää

      Vai ollaanko hyvin vedätetty pokerinaamalla. No kun vähiten odotat niin yllätämme sinut
      Ikävä
      82
      922
    3. Yritin saada

      Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.
      Ikävä
      11
      904
    4. Hyvä että lähdit siitä

      Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      23
      884
    5. Onko vielä

      mahdollista nähdä?
      Rakkaus ja rakastaminen
      68
      863
    6. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

      Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      51
      831
    7. Olisitko mies valmis?

      Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      118
      819
    8. Kronikat..

      Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu
      Imatra
      9
      753
    9. Täällä istun ja mietin

      Miten paljon haluaisin katsoa sinua juuri niin kuin haluaisin katsoa sinua. Rakastavin silmin. Näkisit vihdoin senkin pu
      Ikävä
      49
      749
    10. vieläkin sanoa voin...

      💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      22
      733
    Aihe