Kunta on viisaudessaan taas kerran korottanut tietä porttini ja siten myös ajotieni kohdalla. Laudan avulla mitattuna korotus pihaani nähden on n. 12 cm. Pari matalamman auton omistavaa vierasta on jo raapaissut pohjaansa ulosajotien kohdalla. Kun pienin sallittu maavara lienee 8 cm, niin voiko kunnnan toimia pitää laillisena, vai onko minun taas kerran laatoitettava pihatieni uudelleen ja korkeammaksi. Kun kunta rakentaa ajotielle töyssyjä ja hidastimia, onko niille määrätty jokin normikorkeus ja jyrkkyys (esim. 8 cm), jolla estetään kävelynopeuksilla sattuvat pohjakosketukset. Omasta pihastani ajataan jyrkän käännöksen takia (kapea tie) lähinnä hivuttamalla ja varovasti.
Töyssy portin edessä
4
1078
Vastaukset
- asiasta kysynyt
Tiedustelin asiaasi tutulta juristilta. Töyssyn korkeudesta hän ei osannut sanoa, mutta kunnan oikeudesta totesi sen verran, että kunnalla on eri oikeudet kuin yksityisellä, ml. kaavoitus ja rakennusluvat. Kannustan kohteliaaseen käyttäytymiseen ja varautumiseen siihen, että nostat omaa ajotietäsi tai korvaat itse töyssyn aiheuttamat vahingot.
- töysähdys
Töyssy-oppia: http://www.tiehallinto.fi/pls/wwwedit/docs/14087.PDF Loppuosassa mallikuvia töyssyistä. Kemiössä Strömman-sillalla on kunnon töyssyt, niihin kun ajaa rajoituksen mukaista vauhtia normialustalla, niin pajahommia tulee, mitenhän käy matalalla tuunipelillä?
- pohja raapii
Kiitos, hyvä tutkielma! Töyssyni ylittäisi ainakin tuon raportin normikorkeudet, jotka tosin ovat sidoksissa myös nopeuksiin. Oma ongelmani alkaa olla, että auto jää kohta mahastaan kiinni nopeudesta riippumatta. Ottaa päähän, jos juristin kanta pätee ja joudun itse maksamaan kunnan kyvyttömyydestä ylläpitää, vaikka höyläämällä, kaavassa ilmoitettua tie korkeutta. Talvella on lisäksi sutimisongelma!
- papparazzoreizzo
pohja raapii kirjoitti:
Kiitos, hyvä tutkielma! Töyssyni ylittäisi ainakin tuon raportin normikorkeudet, jotka tosin ovat sidoksissa myös nopeuksiin. Oma ongelmani alkaa olla, että auto jää kohta mahastaan kiinni nopeudesta riippumatta. Ottaa päähän, jos juristin kanta pätee ja joudun itse maksamaan kunnan kyvyttömyydestä ylläpitää, vaikka höyläämällä, kaavassa ilmoitettua tie korkeutta. Talvella on lisäksi sutimisongelma!
Lohjalla on jostain ylijäämäkulmakivistä rakennettu vähän laajempi ristysalueen hidastekoroke. 12cm maavaraa on oman auton puskurissa, mutta siihen se mennä rysähti ja halkesi, kun ei tuo kulmikas kivi oikein edusta loivinta mahdollista nousua.
Kunnalle valitin, vaan eivät ole kehdanneet mitään vastata takaisin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit32718Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581341Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491165- 1271028
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä181006Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2071000Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974- 42899
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk298893- 72875