Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Lähihoitajakoulutus ja soveltuvuuskokeet?

koulutus mielessä

Millaiset ovat soveltuvuuskokeet lähihoitajakoulutukseen pyrittäessä? Jos kokeessa on jotain matemaattisia juttuja, ovatko ne miten vaikeita ja jos niitä ei selvitä, onko todennäköistä ettei pääse koulutukseen mukaan? Voiko ja kannattako soveltuvuuskokeisiin jotenkin etukäteen valmistautua, miten esim.? Milloin soveltuvuuskokeitten jälkeen tulee tieto onko valittu koulutukseen vai ei? Ja jos ei tule valituksi koulutukseen mukaan, mitähän sitä sitten alkaisi tekemään? Kun itsellä on tutkinto kaupalliselta alalta, mutta tuo ei kiinnosta enää yhtään. Sitten on perhepäivähoitajan ammattitutkinto, mutta eipä täällä päin ollut ainakaan viime syksynä tarvetta perhepäivähoitajalle. Päiväkoteihinkaan ei pääse vakihoitajaksi, vaan ainoastaan sijaisuuksia tekemään. Sitäkö siis tekemään loppuelämäksi?

31

23954

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hiukkasen

      Matematiikkaosuudella testataan niitä perustaitoja, joita lääkelaskenta edellyttää.Jos perusasiat ovat hallussa - ei pelkoa. Itselläni oli pari haastattelua, joissa puhuttiin hieman aiemmasta ammattiurasta ja selvitettiin omaa motivaatiota alalle. Soveltuvuuskokeisiin ei oikein voi valmistautua. Ainoa neuvo on se, että mietit: miksi alalle haluat, mitkä ovat vahvuudet hoitoalalle ja mitä suunnitelmia sinulla olisi valmistumisen jälkeen esim. haluaisit työskennellä päiväkodissa. Oppisopimuskoulutus on myös hyvä vaihtoehto, jos sitä on tarjolla.

      • adfaa

        Soveltuvuuskokeilla ei ole juuri mitään merkitystä. Siellä voi valehdella ja täydestä menee eli pääsee opiskelemaan. sitten vaan vaatimaan tukea, apua ym. niin kyllä kenestä tahansa voidaan lähihoitaja leipoa. Millainen, se onkin eri asia.


      • en osaa

        Kun en minä oikein häävisti enää muista miten paperilla esim; lasketaan jakolasku. Muutenkin on aina matermatiikka tehnyt vaikeaa. Sanalliset tehtävät varsinkin ovat olleet hankalia. Matemaattisia kaavojakaan en enää muista, koulusta on sen verran aikaa jo kulunut.


      • Minä*
        en osaa kirjoitti:

        Kun en minä oikein häävisti enää muista miten paperilla esim; lasketaan jakolasku. Muutenkin on aina matermatiikka tehnyt vaikeaa. Sanalliset tehtävät varsinkin ovat olleet hankalia. Matemaattisia kaavojakaan en enää muista, koulusta on sen verran aikaa jo kulunut.

        Moikka! Soveltuvuuskokeet ovat suht helpot,jos sinulla on perustaidot kunnossa. Matematiikkaa oli myös,noin 3 sivua. Peruslaskuja ja roomalaisia numeroita. Päättelytehtävä,psykologin haastattelu. Jos vaan sinulla on kiinnostusta alalle niin varmasti pääset.. Minä valmistun ensi vuonna,olen aikuisopiskelija. Olen tykännyt paljon,mielenkiintoista. Jatkan terveydenhoitajaksi tai kätilöksi.. Tsemppiä sulle!


      • miuiu
        Minä* kirjoitti:

        Moikka! Soveltuvuuskokeet ovat suht helpot,jos sinulla on perustaidot kunnossa. Matematiikkaa oli myös,noin 3 sivua. Peruslaskuja ja roomalaisia numeroita. Päättelytehtävä,psykologin haastattelu. Jos vaan sinulla on kiinnostusta alalle niin varmasti pääset.. Minä valmistun ensi vuonna,olen aikuisopiskelija. Olen tykännyt paljon,mielenkiintoista. Jatkan terveydenhoitajaksi tai kätilöksi.. Tsemppiä sulle!

        Hep hei!

        Olen pikkuhiljaa ruvennut kiinnostumaan sosiaali- ja terveysalasta (vai mikä se on), ja tässä juuri innostuin ottamaan selvää lähihoitaja- sekä sairaanhoitaja -koulutusmahdollisuuksista - ja pääsykokeista. JA kauhukseni huomasin keskustelunne matikkaosuudesta. Ei taida tulla kesää tälle alan vaihtajalle, ei! ;P Itse kun kuulun niihin lamppupäihin jotka pääsivät matikankokeista läpi vitosella ja piiiiiitkällä miinuksella (siis asteikolla 4-10), lukiossa jatkui sama armollisuus - ja sanomattakin lienee selvää että en matematiikkaa kirjoittanut edes ylimääräisenä. (Kielissä vastaavasti loistin kympeillä ja E:illä, mutta lääkelaskuja pohtiessa se tuskin kylmää hikeä paljon kuivaa.) Siis ne perusasiat EIVÄT liene kunnossa.

        Voi rähmä, olin siis kokonaan unohtanu et noissa hommissa tarvii lääkelaskuja!! ;P


      • miuiu kirjoitti:

        Hep hei!

        Olen pikkuhiljaa ruvennut kiinnostumaan sosiaali- ja terveysalasta (vai mikä se on), ja tässä juuri innostuin ottamaan selvää lähihoitaja- sekä sairaanhoitaja -koulutusmahdollisuuksista - ja pääsykokeista. JA kauhukseni huomasin keskustelunne matikkaosuudesta. Ei taida tulla kesää tälle alan vaihtajalle, ei! ;P Itse kun kuulun niihin lamppupäihin jotka pääsivät matikankokeista läpi vitosella ja piiiiiitkällä miinuksella (siis asteikolla 4-10), lukiossa jatkui sama armollisuus - ja sanomattakin lienee selvää että en matematiikkaa kirjoittanut edes ylimääräisenä. (Kielissä vastaavasti loistin kympeillä ja E:illä, mutta lääkelaskuja pohtiessa se tuskin kylmää hikeä paljon kuivaa.) Siis ne perusasiat EIVÄT liene kunnossa.

        Voi rähmä, olin siis kokonaan unohtanu et noissa hommissa tarvii lääkelaskuja!! ;P

        Mulle tuli juuri kutsu lähihoitajakoulutuksen soveltavuuskokeeseen. Meinasin pudota penkiltä, kun
        tajusin kirjoituksianne lukiessa, että matikkaahan siellä on! Enhän mä yhtään taas tajunnut.
        Itsekkin kuulun näihin lamppupäihin.;) Noh. Pitää nyt vaan ajatella positiivisesti ja toivoa, että läpi mennään.:) Kiinnostusta on kyllä todella paljon kyseiselle alalle, onhan tämä sukuvika jo muutamankin polven takaa.;)
        Meneekö tuolla oikeasti niinkin kauan kun 7tuntia?O.o Huhhuh.
        Onkos täällä muita menossa 6.11 malmille kokeisiin? Olisi kiva löytää kohtalotovereita :D


      • ohhoh..
        julia_t kirjoitti:

        Mulle tuli juuri kutsu lähihoitajakoulutuksen soveltavuuskokeeseen. Meinasin pudota penkiltä, kun
        tajusin kirjoituksianne lukiessa, että matikkaahan siellä on! Enhän mä yhtään taas tajunnut.
        Itsekkin kuulun näihin lamppupäihin.;) Noh. Pitää nyt vaan ajatella positiivisesti ja toivoa, että läpi mennään.:) Kiinnostusta on kyllä todella paljon kyseiselle alalle, onhan tämä sukuvika jo muutamankin polven takaa.;)
        Meneekö tuolla oikeasti niinkin kauan kun 7tuntia?O.o Huhhuh.
        Onkos täällä muita menossa 6.11 malmille kokeisiin? Olisi kiva löytää kohtalotovereita :D

        Ei ne kokeet vaikeita ole.Vaikeinta on yleinen vähättely ja uusien opiskelijoiden aliarvioiminen jo valmiiden hoitajien keskuudessa.Et ole heidän puheissaan muu kuin helpolla pääsevä aidan alittaja,joka saa miltei tarjottimella ilmaiseksi lähihoitajan paperit,muttei mukamas kykene sitten tositoimiin..varaudu asenteeseen,jos kouluun pääset!


      • vesku123
        ohhoh.. kirjoitti:

        Ei ne kokeet vaikeita ole.Vaikeinta on yleinen vähättely ja uusien opiskelijoiden aliarvioiminen jo valmiiden hoitajien keskuudessa.Et ole heidän puheissaan muu kuin helpolla pääsevä aidan alittaja,joka saa miltei tarjottimella ilmaiseksi lähihoitajan paperit,muttei mukamas kykene sitten tositoimiin..varaudu asenteeseen,jos kouluun pääset!

        aikuisopistossa ei ainakaan ollut mitään pääsykokeita. Haastattelu kyllä oli. Jos on alalta kokemusta, niin se on aina eduksi. Haastattelussakin kannattaa olla ihan oma itsensä eikä valehdella. Meillä oli hakijoita jotain 160 ja 24 valittiin. Hain kolmatta kertaa kouluun! Ja vihdoin pääsin. Meillä kestää koulutus 1.8 vuotta. Nuorisopuolella taitaa olla kolmivuotinen samoin, kuin oppisopimuksella. Ja varsin naisvaltainen ala. Meillä kaksi miestä ja loput naisia ikähaarukka 20-50.


      • Danya
        julia_t kirjoitti:

        Mulle tuli juuri kutsu lähihoitajakoulutuksen soveltavuuskokeeseen. Meinasin pudota penkiltä, kun
        tajusin kirjoituksianne lukiessa, että matikkaahan siellä on! Enhän mä yhtään taas tajunnut.
        Itsekkin kuulun näihin lamppupäihin.;) Noh. Pitää nyt vaan ajatella positiivisesti ja toivoa, että läpi mennään.:) Kiinnostusta on kyllä todella paljon kyseiselle alalle, onhan tämä sukuvika jo muutamankin polven takaa.;)
        Meneekö tuolla oikeasti niinkin kauan kun 7tuntia?O.o Huhhuh.
        Onkos täällä muita menossa 6.11 malmille kokeisiin? Olisi kiva löytää kohtalotovereita :D

        Joo mulla on kanssa huomenna soveltuvuuskoe malmilla! Enemmän jännittää se ryhmähaastattelu kuin matikan kokeet! aikamoista rahastusta toi 50€ jos ei kokeesta pääse läpi. Ja 3 päivää ne niitä kokeita on järjestänyt että aikamoiset rahat on käärineet!


      • Danya kirjoitti:

        Joo mulla on kanssa huomenna soveltuvuuskoe malmilla! Enemmän jännittää se ryhmähaastattelu kuin matikan kokeet! aikamoista rahastusta toi 50€ jos ei kokeesta pääse läpi. Ja 3 päivää ne niitä kokeita on järjestänyt että aikamoiset rahat on käärineet!

        Mä olin myös malmilla, ei meillä mitään ryhmähaastatteluja ollu.:o


      • käytäntöä
        en osaa kirjoitti:

        Kun en minä oikein häävisti enää muista miten paperilla esim; lasketaan jakolasku. Muutenkin on aina matermatiikka tehnyt vaikeaa. Sanalliset tehtävät varsinkin ovat olleet hankalia. Matemaattisia kaavojakaan en enää muista, koulusta on sen verran aikaa jo kulunut.

        Toki kannattaa jako-, kerto- ja yhteenlasku laskea paperilla. Usein sanalliset tehtävät pelottavat monia, mutta varsinkin pääsykokeissa, niistä selviää usein omalla maalaisjärjellä. Jos lääkäri on kirjoittanut sinulle ja lapsellesi molemmille reseptin viideksi päiväksi lääkex:n. Lääkärin määräys on, että sinä syöt 500 mg kerran päivässä ja lapsesi puolikkaan annoksen päivässä. Ostatte yhteisen lääkepaketin, jossa on 16 kpl 250 mg vahvuisia lääkex-pillereitä. Kuinka monta lääkettä sinä syöt päivässä? Kuinka monta lapsesi? Riittääkö paketti teille molemmille määrätyksi viideksi päiväksi?
        Tämä on jo aika monimutkainen lääkelasku.. Mutta siitä selviää, kun miettii ihan oikeasti maalaisjärjellä, mitä tekis, jos lääkäri itselle käskisi näin.. No jos tabletissa on 250mg vaikuttavaa ainetta, niin sehän on just se, minkä lapsi tarvitsee, eli lapsi syö yhden päivässä.. Sä ite syöt 2 koska 2x250mg=500mg..
        Eli pääsykokeissa laskuista selviää, kunhan vaan vaikka piirtää niitä pillereitä siihen paperiin ja miettii, että mitä itse pistäis suuhunsa.


      • Poika-pohjonen
        Danya kirjoitti:

        Joo mulla on kanssa huomenna soveltuvuuskoe malmilla! Enemmän jännittää se ryhmähaastattelu kuin matikan kokeet! aikamoista rahastusta toi 50€ jos ei kokeesta pääse läpi. Ja 3 päivää ne niitä kokeita on järjestänyt että aikamoiset rahat on käärineet!

        Psykoloogi yhistys käärii massii!


    • Kauan alalla oleva.

      Perhepäivöhoitajista ainakin pohjanmaalla on huutava pula. Meidän kaupungissa on ollut kauemman aikaa hakemus,mutta tulijoita ei ole ollut riittävästi.

    • Yksi opiskelija

      meillä matematiikka osuus oli ainakin helppo vaik soveltuvuuskokeeseen oli kutsuttu hakijoita paljon :) Tyyliin 27 12 Ja sit kertolaskuja 3 kertaa 8 tasoisia ja sit vielä kirjallisia tehtäviä matikasta niissä on tietty aikaraja ja kannattaa keskittyä tekemään ne huolellisesti et ei tuu virheitä,koska ne painottavat huolellisuutta eikä niitä tarvitse kaikkia valmiiksi saada tehtyä riittää,kun reilut puolet saat valmiiksi.Elikkä turha niitä pelätä huonommallakin matikka päällä niistä selviää :)

    • Pat

      Hei kaikki! Tarvitsen apuasi, mulla on lähihoitajan soveltuvuuskokeeseen ensi viikolla! Mitä mä teen? Apuaaaaaaaa:-(

    • lähihoitsu9379

      Tuolla tekstillä on ehkä parempi, että sulle ei anneta neuvoja.

    • jaa

      voiko millään ilveellä päästä opiskelemaan jos on todistus hävinnyt eikä löydy enää mistään.testeistä pääsin läpi-

      • Puuh !

        Mitä sä sekoilet. Olet päässyt testeistä läpi mutta todistus on hukassa. Siis mikä todistus ? Testaajalta löytyy kaikki dokumentti mitä sinusta on testattu ja sillä hyvä. Ja jos olet päässyt läpi niin mitä todistuksia vielä tarvit ? Ei oikein kohdaltasi hyvältä vaikuta.


    • jaa

      siis koulutodistukset olen jo yli 50v . ja koululta ei löydy mitään päättötodistusta.

      • HooMoilanen57

        Eipä niitä ole minulta ainakaan kyselty. Olen yli 50 v. lh opiskelija.


    • mää vaan

      Älkää tuosta matikasta olko ihmeissänne, koulussa ne kyllä opetetaan sillai että pääsee laskutentistä läpi. Ei se mitään rekettitiedettä ole. Meidän aikuispuolella on muutama vanhempi henkilö ja niillä teettää vaikeuksia todella paljon Englanti ja Ruotsi. Ne jos ei ole hallussa niin sitten voi tulla pikku ongelmia :)

      • Fakta juttu

        "niillä teettää vaikeuksia todella paljon Englanti ja Ruotsi. Ne jos ei ole hallussa niin sitten voi tulla pikku ongelmia :) "

        Kas kas kun ongelmaa ei tuota mamut joilla ei ole suomenkieli milläänlailla hallussa, vai luuletko että jokainen vanhainkodin asukas puhuu sujuvaa englantia ja ruotsia (eipä se ruotsikaan mamuilta onnistu). Se ei ole kuin prosentti tai pari asiakkaista joiden kanssa puhutaan muuta kuin suomen kieltä.


    • näin minä

      Saa sen lähihoitajan ammatin muutenkin, kuin menemällä soveltuvuuskokeisiin, Olin kahdessa soveltuvuuskokeessa ja kummallakin kerralla tuli hylky eri asioiden vuoksi, Mutta halu lähihoitajan ammattiin oli kova, joten en luovuttanut.
      Hain työvoimapoliittiseen kartoitukseen, kesti pari viikkoa. Sen jälkeen kävin n. 3 kk:n valmentavan koulutuksen. Siitä pääsin lähihoitajan peruskoulutukseen, sisälsi hoito ja huolenpidon, Kasvun ohjaus ja tukeminen sekä kuntoutumisen tukeminen.Myös erikoistumisen pystyi suorittamaan työvoimapoliittisessa koulutuksessa. Itse menin mielummin oppisopimukseen, koska sen myötä voi saada oppisopimuspaikasta vakituisen työpaikan

      • kumkummaa

        Missäs sellanen työvoimapoliittinen koulutus on, ettei soveltuvuustestiä ole?


    • pad1

      olen opiskelia tredu . mä haen läihitaja koulutusksen. mutta olen pelkä koska matamatikka on paljon . mina tarvitsen mathamatatikan apu kursin(help)

      • aihyvääpäivää

        Onko tää joku pila?!
        läihitaja...mathamatatikan....
        jos aloittaisit suomen kielen opiskelusta ja sitten jatkat muuhun


      • opiskelija_läh

        Lähihoitajakoulutukseen otetaan maahanmuuttajia. Kyse ei ole pienistä kirjoitusvirheistä, vaan kielen ymmärryksestä kokonaisuutena. Pääsykoe ja kielikoe varmistavat soveltuvuuden, mutta täydellistä suomen kielen osaamista ei tarvi opiskeluaikanakaan olla. Riittää, että perusmatematiikka ja puhekielen ymmärrys ja tuottaminen on ok. Eli voi huoletta mennä pääsykokeeseen, he osaavat siellä kertoa, onko kielen taso riittävä.


    • Florence Nightingale

      "lähihoitajaksi aikuisopistossa ei ainakaan ollut mitään pääsykokeita. Haastattelu kyllä oli."

      "olen opiskelia tredu . mä haen läihitaja koulutusksen. mutta olen pelkä koska matamatikka on paljon . mina tarvitsen mathamatatikan apu kursin(help)" ???

      Vai että pelkällä haastettelulla pääsee lähihoitajakouluun??? Miten hakijan opiskeluvalmiudet kartoitetaan? Ovatko nämä niitä koulutuksia, joilla työttömät ja työttömyysuhan alaiset koulutetaan uuteen ammattiin? Pääseekö lahjakas valehtelija helposti opiskelemaan?

      Vertailun vuoksi:
      AMK:n hoitotyön koulutusohjelmaan (fysioterapeutti, terveydenhoitaja, sairaanhoitaja, bioanalyytikko, kätilö) on pakollinen valintakoe. Pääsykokeeseen valitaan osa hakijoista todistusten perusteella. Lähtöpisteet lasketaan lukion keskiarvosta ja yo-todistuksen tietyistä arvosanoista (äidinkieli, englanti ja reaali / matematiikka). Valintakoetehtävissä testataan mm. hakijan luetunymmärtämistä, luovuutta, matemaattisia taitoja, nopeutta, ongelmanratkaisukykyä, huolellisuutta, päättelykykyä, abstraktia ajattelua, omaa persoonaa, luonteenpiirteitä ja sosiaalisia taitoja. Valintakokeeseen kuuluu psykologin haastattelu. Kaikki osiot on suoritettava hyväksytysti.

      • opiskelija_läh

        Lähihoitajakoulutukseen hakijalle on aina pääsykoe, jossa on mm. matematiikka, looginen päättely, essee, monisivuinen persoonallisuustesti ja psykologin kahdenkeskinen haastattelu. Soveltuvuuskokeen parhaiten suorittaneet menevät lisäksi opettajan haastatteluun, jossa yksi tai kaksi opettajaa arvioi motivaatiota ja katsoo yleisen koulumenestyksen sekä työtodistukset. Näistä kaikista kootaan pistemäärä, jonka perusteella opiskelijat valitaan. Lisäksi kouluun päästyään opiskelija toimittaa rikosrekisteriotteen.
        Hakijoita on nykyään todella paljon johtuen työllisyystilanteesta. Soveltuvuuskoetulos on maksullinen ja voimassa vain vuoden. Myös lähihoitajan soveltuvuustestissä yhden osion hylkääminen tarkoittaa koko kokeen hylkäämistä.


      • opiskelija_läh

        * Korjaan vielä kirjoitustani, se valintakoetulos ei ole maksullinen, vaan koe maksetaan oli tulos mikä tahansa. :D


    • Shamila

      Hei olen shamila voitko lähettää minulle soveltukoe esimerkkikiitos

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      71
      2328
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2113
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1728
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      42
      1537
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1536
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1467
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1429
    8. 52
      1298
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      73
      1254
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1209
    Aihe