Vanhan dieselin

Oljamit

Vanhaan diesel moottoriin sopiva öljy (10w-40), jota saa helposti?

12

5441

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaikka mistä.

      mobil super 1000x1 / super s 10w-40 teboil silver 10w-40 neste city standard 10w-40 shell helix (diesel) plus 10w-40 valvoline maxlife 10w-40 etc. yleisesti suomessa 10w-40 ja 5w-40 saatavuus on erittäin hyvä, koska ne lienevät suosituimpia öljyjä. lisäksi kaikki tavalliset moottoriöljyt ovat sekoituskelpoisia, eli jos päädyt merkkiin X, voit lisätä merkkiä Y ihan huoletta. molempien öljyjen pitää täyttää auton vaatimukset. jos ajattelit ympärivuoden ajaa, niin laita mieluummin 5w-40. 10w kestää pakkasta about -30 astetta, riippuen tietysti öljystä, mutta jos tuo riittää (leudot talvet) niin ei se sitten haittaa. tuleehan tuon 10w-40 käyttö halvemmaksi ja varmasti muuten sopivaa öljyä.

      • Shell helix (diesel) plus 1...

        Saako relvakkaa ja mihin hintaan. Soveltuuko dieseliin Valvoline maxlife 10w-40. Shellillä on halvempikin mineraaliöljy.


      • tälleensä
        Shell helix (diesel) plus 1... kirjoitti:

        Saako relvakkaa ja mihin hintaan. Soveltuuko dieseliin Valvoline maxlife 10w-40. Shellillä on halvempikin mineraaliöljy.

        http://www.valvoline.fi/tuotteet/voiteluaineet/maxlife.html Maxlife 10W-40 SL/CF A3/B3    TüV Certified MaxLife Diesel    10W-40    CF B3 eli molemmilla maxlifeillä on API CF-dieselluokitus ja acea b3 dieselluokitus, eli käy dieseliin jos vain api ja acea laatuvaatimukset täyttyy. mineraalithan ovat vielä halvempia, hinnat kannattaa katsoa ihan paikallisista kaupoista kun harvoin ovat jokapaikassa samat. mutta eipä semisynteettinen 10w-40 sekään kovin kallista ole, ainakaan mielestäni.


    • TDR

      Kysäiseppäs vaikka paikallisesta TB-huoltamosta tai esim. koneliikkestä, jolla on TB:n edustus tuota HPD 10w-40. On Synteettistä/osasynteettistä ja vaikka onkin ns. raskaankaluston öljyä, niin sopii myös kevyeen kalustoon. Täyttää kevyen kaluston laatuluokitukset ACEA B3 ja CF-4 jne.

      Saatavana 20 ja 200l astioissa. 20l muovikannu maksaa n.65-80€. Itse ainakin ollut tyytyväinen ja sopii hyvin hieman enemmän ajettuun ja mahd. huohottavaan koneeseen. Epäilemättä kohtuu hyvä dieselmoottoriöljyksi, koska on mm. Scanian hyväksymä pitkille öljynvaihtoväleille.

      Lisäksi on tietysti olemassa muilta merkeiltä 10w-40 öljyjä mm. Mobil MX Extra, Castrol GTD 10w-40, Castrol Tection 10w-40, Nesteen Turbo LXE, Shellin Diesel Plussaa, Valvolinen maxlife Diesel jne. Ovat ehkä hieman arvokkaampia ja osin myös hankalasti normaalin kuuttajan saatavilla.

      • TDR

        Niin vielä lisäys edelliseen, että Mobilin Delvac sarjahan on lengendaarinen dieselm. öljy tuoteryhmä. Sieltä sopivia ovat esim. Delvac MX 15w-40 = hyvät kylmäominaisuudet vaikka onkin 15w öljy. Hinta n. 70-80€/20l. MX Extra 10w-40 taitaa olla jo yli 100€/20l.
        Castrolin GTD n. 27€/4l, Maxlife Diesel 25-30€/4l ja loput jossakin 18-25€/4l tietämillä noin pyöreästi.


    • Perkilnss

      Massey Ferguson 135 vuodelta 1967.

      Mikä mineraaliöljy moottoriin? Saako olla "pesevä". Nyt lienee Teboilin Monitra.

      Mikä vaihteeseen (Multi Pover)? Jotenkin vierastan kumpaankin sopivaa "yleisöljyä".

      • a(2)

        Hyvää moottoriöljyä vanhaan diesel-koneeseen on oikeastaan mikävaan raskaankaluston ns. high-saps öljy, siis öljy jossa ei puhuta mitään low-saps tai edes mid-saps.

        Yläpään viskositeetin katsot alkuperäisistä kesäsuosituksista, jos alunperin on suositeltu kesäksi sae-20 niin silloin optimi on Xw-30 jos alunperin on suositeltu sea-30 niin optimi on Xw-40.

        Alapään viskositteetiksi kannattaa ottaa vähintään 10, jos ei tule paljon kylmäkäynnistyksiä.


    • vanhassa vara paremp

      Turvallisinta on laittaa moottoriin valmistajan suosittelemaa öljyä, sillä vanhempiin moottoreihin ei sovi nämä uudempien long life öljyt sillä näissä ei ole vanhan moottorin tarvitsemaa lisäaineistusta ja vw-moottoreissa on tiukat määritelmät mitä öljyä sopii laittaa, sillä väärä valinta pistää moottorin kolisemaan ennenaikaisesti.

      • Toisiappäin

        Kyllä se vaan menee nykypäivänä toisin päin tuo sinun teoria. Vanhat moottorit on tehty kestämään sillä periaatteella, että öljyn laadusta ne ei ole kovinkaan nirsoja. Kunhan sisällä oleva liemi kiertää ja voitelee, ilman mitään ihme lisäaineita. Vanhoissa moottoreissa mainitsemasi "lisäaineet" ovat itse moottorissa jo valmiina, eli kulumiskestävyys. Nykypäivän moottoreissa on lähdetty tinkimään moottorissa olevista "lisäaineista" ja siirretty vaatimuksia öljyyn.

        Eli summa summarum. Vanhassa moottorissa nykyaikaisella öljyllä saa tuplavarmistuksen sille, että moottori ei todellakaan ala kolisemaan. Ainoa huolehdittava seikka on vaan se, että viskositeetti on jota kuinkin kohdillaan.


      • 436347473
        Toisiappäin kirjoitti:

        Kyllä se vaan menee nykypäivänä toisin päin tuo sinun teoria. Vanhat moottorit on tehty kestämään sillä periaatteella, että öljyn laadusta ne ei ole kovinkaan nirsoja. Kunhan sisällä oleva liemi kiertää ja voitelee, ilman mitään ihme lisäaineita. Vanhoissa moottoreissa mainitsemasi "lisäaineet" ovat itse moottorissa jo valmiina, eli kulumiskestävyys. Nykypäivän moottoreissa on lähdetty tinkimään moottorissa olevista "lisäaineista" ja siirretty vaatimuksia öljyyn.

        Eli summa summarum. Vanhassa moottorissa nykyaikaisella öljyllä saa tuplavarmistuksen sille, että moottori ei todellakaan ala kolisemaan. Ainoa huolehdittava seikka on vaan se, että viskositeetti on jota kuinkin kohdillaan.

        Ei se ihan noinkaan mene. Katalysaattorien ja hiukkassuodattimien takia on jouduttu nykyöljyissä vähentämään selvästi suojaavien lisäaineiden määrää, esim. näitä sinkkiyhdisteitä jotka suojaavat nokkia ja laakereita on vähennetty paljon. Omassa autossa on viimeiset 10v käytety täyssynteettistä 5w-40 öljyä ja kappas vaan, nakuttaa nyt oikein kunnolla kun on nokka kulunut... Ja moottori on peräisin 80-luvulta.


      • Joo´o
        436347473 kirjoitti:

        Ei se ihan noinkaan mene. Katalysaattorien ja hiukkassuodattimien takia on jouduttu nykyöljyissä vähentämään selvästi suojaavien lisäaineiden määrää, esim. näitä sinkkiyhdisteitä jotka suojaavat nokkia ja laakereita on vähennetty paljon. Omassa autossa on viimeiset 10v käytety täyssynteettistä 5w-40 öljyä ja kappas vaan, nakuttaa nyt oikein kunnolla kun on nokka kulunut... Ja moottori on peräisin 80-luvulta.

        Ja autona arvatenkin opel...


      • Anonyymi
        Joo´o kirjoitti:

        Ja autona arvatenkin opel...

        Tojokkihan se siellä kolisee ={}


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ootko nainen noin mustis musta

      Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t
      Ikävä
      94
      7653
    2. Sen kerran kun siellä käyn

      Voisit olla paikalla💚💛☘️
      Ikävä
      37
      4047
    3. Kumpa tietäisin. Miehelle.

      Vieläkö toivot jotain viestiä, vai suutuitko taas...kun...🤔
      Ikävä
      47
      3596
    4. Joel Harkimo ja Janni Hussi eroavat

      Tämä on ilon päivä 😊
      Kotimaiset julkkisjuorut
      243
      3054
    5. Kauan säkin jaksoit

      Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐
      Ikävä
      40
      2712
    6. rakastan sinua!

      Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      45
      2562
    7. Askanmäessä Huippu esitys

      Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      21
      2534
    8. Sä olet nainen kuuluisa..

      ..etkä mitenkään hyvällä tavalla.
      Suhteet
      132
      2491
    9. Miksi kaipaat

      Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?
      Ikävä
      29
      2439
    10. Häiriköinti

      Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as
      Ähtäri
      29
      2388
    Aihe