Hei ! Minkälaisia vähennyksiä tehdään Oy:n omistajan kuukausipalkasta? Omistaja työskentelee yrityksessä kokopäiväisesti, omistusosuus 100% ja asema toimitusjohtaja. Maksaako hän itse koko yel-maksun vai meneekö se yrityksen kuluihin? Entä työttömyysvakuutusmaksut ym? Kiitos
Yrittäjän palkasta tehtävät vähennykset
5
3731
Vastaukset
- palkasta vähennetään
vain ennakonpidätys. YEL-maksu on yrittäjän henkilökohtainen, mutta yritys voi sen kyllä maksaa (tämä on yleisin tapa). Mitään työttömyysvakuutusmaksuja ei yrittäjältä mene - yrittäjän työttömyysturvakin on olematon. Verottaja kyllä perii yrittäjältä korotettua päivärahamaksua sekä sairaanhoitomaksua. Nämä määräytyvät YEL:in työtulon mukaan.
- kofa
YELin tosiaan voi maksaa ihan kumpi vaan, yritys tai yrittäjä. Jos yritys maksaa, se on vähennyskelpoinen kulu yritykselle. Jos yrittäjä maksaa itse, hän saa vähentää sen omassa verotuksessaan, tai vaihtoehtoisesti puolison verotuksessa ja muistaakseni kannattaa vähentää siltä, jonka ansiotulot on suuremmat. Työttömyysturva yrittäjän kannattaa järjestää itselleen työttömyyskassan kautta. Jos siirtyy "normi"palkansaajasta yrittäjäksi, on muistaakseni kuukausi aikaa vaihtaa tyött.kassaa, jotta se työssäoloehto (tai mikä se nyt onkaan) ei katkea. Muuten joutuu kärvistelemään pari vuotta ennen mahdollisuutta tyött.turvaan.
- Sepi
huomioida tämäkin, eli palkkaa maksaessa ei yrittäjältä pidätetä kuin ennakonpidätys, mutta sotu maksu on yrittäjän omasta palkasta kuitenkin maksettava ihan samalla tavoin kuin muidenkin työntekijöiden palkoista.
- Yrittäjä1234
Itse toimin vastaavassa tehtävässä. - Yritys maksaa meillä Yel-maksun. Omasta palkasta menee kaikki muut samat maksut paitsi Tyel vakuutusta, koska kuulun yel-vakuutuksen piiriin. Itsellä vähennetään bruttopalkasta: Verot (prosentin mukaan) Työttömyysvakuutusvähennys % Tilitoimisto hoitaa kirjanpidon ja palkkojen laskennan.
- Outoa on
Siis miksi muka yrittäjältä vähennetään työttömyysvakuutusmaksu palkasta?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️662288Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381883Viulu vaiennut
Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣241568Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...
Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.1711540Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.
Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.861293Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost1841204Kyllä tekee kipeää
Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬241120Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.
Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä1101115En mä tiedä mitä tapahtuu
siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.9942- 77939