Hei ! Minkälaisia vähennyksiä tehdään Oy:n omistajan kuukausipalkasta? Omistaja työskentelee yrityksessä kokopäiväisesti, omistusosuus 100% ja asema toimitusjohtaja. Maksaako hän itse koko yel-maksun vai meneekö se yrityksen kuluihin? Entä työttömyysvakuutusmaksut ym? Kiitos
Yrittäjän palkasta tehtävät vähennykset
5
3746
Vastaukset
- palkasta vähennetään
vain ennakonpidätys. YEL-maksu on yrittäjän henkilökohtainen, mutta yritys voi sen kyllä maksaa (tämä on yleisin tapa). Mitään työttömyysvakuutusmaksuja ei yrittäjältä mene - yrittäjän työttömyysturvakin on olematon. Verottaja kyllä perii yrittäjältä korotettua päivärahamaksua sekä sairaanhoitomaksua. Nämä määräytyvät YEL:in työtulon mukaan.
- kofa
YELin tosiaan voi maksaa ihan kumpi vaan, yritys tai yrittäjä. Jos yritys maksaa, se on vähennyskelpoinen kulu yritykselle. Jos yrittäjä maksaa itse, hän saa vähentää sen omassa verotuksessaan, tai vaihtoehtoisesti puolison verotuksessa ja muistaakseni kannattaa vähentää siltä, jonka ansiotulot on suuremmat. Työttömyysturva yrittäjän kannattaa järjestää itselleen työttömyyskassan kautta. Jos siirtyy "normi"palkansaajasta yrittäjäksi, on muistaakseni kuukausi aikaa vaihtaa tyött.kassaa, jotta se työssäoloehto (tai mikä se nyt onkaan) ei katkea. Muuten joutuu kärvistelemään pari vuotta ennen mahdollisuutta tyött.turvaan.
- Sepi
huomioida tämäkin, eli palkkaa maksaessa ei yrittäjältä pidätetä kuin ennakonpidätys, mutta sotu maksu on yrittäjän omasta palkasta kuitenkin maksettava ihan samalla tavoin kuin muidenkin työntekijöiden palkoista.
- Yrittäjä1234
Itse toimin vastaavassa tehtävässä. - Yritys maksaa meillä Yel-maksun. Omasta palkasta menee kaikki muut samat maksut paitsi Tyel vakuutusta, koska kuulun yel-vakuutuksen piiriin. Itsellä vähennetään bruttopalkasta: Verot (prosentin mukaan) Työttömyysvakuutusvähennys % Tilitoimisto hoitaa kirjanpidon ja palkkojen laskennan.
- Outoa on
Siis miksi muka yrittäjältä vähennetään työttömyysvakuutusmaksu palkasta?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht2394613Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii763055- 472463
Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua451767- 281703
- 791451
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘851285PS uusimman gallupin rakettimainen nousija
https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden143965- 69948
Sellainen tunne sydämessä
Että nainen olet kaivannut minua. Tai sanonko että oikeastaan koet sitä samaa nostalgiaa, kaipuuta ja mukavia muistoja,86894