Jos ottaa lisää lainaa vanhaan asuntolainaan esim. putkiremontin takia, niin muuttuuko lainanmarginaali? Tai muuttuuko marginaali korontarkituspäivänä tai jos päättää maksaa vaikka enemmän lainaa... eli toisin sanoen: pysyykö samassa lainassa marginaali, alusta loppuun, koko ajan samana vaikka sitä mulkkais..
Lainan marginaali
9
1527
Vastaukset
- ertierti
Lainaa ei koskaan voi 'ottaa lisää'. Jos tarvitset enemmän rahaa käyttöösi, niin joudut ottamaan kokonaan uuden lainan, josta tehdään omat paperit ja jonka marginaali määräytyy sen hetkisen hintatason ja lainan käyttötarkoituksen mukaan.
- kaiken nähnyt
>Lainaa ei koskaan voi 'ottaa lisää'. Jos tarvitset enemmän rahaa käyttöösi, niin joudut ottamaan kokonaan uuden lainan, ==== Ei pidä paikkaansa. Monta kertaa on asuntolainaani laitettu lisää pääomaa , pankki vieläpä ehdotti tätä itse, ettei minun tarvinnut ottaa kalliimpaa kulutusluottoa. "Remonttiin" meni tämä, todellisuudessa autonvaihtoon. Toisen kerran pankki halusi lunastaa taloyhtiön rahoitusvastikkeen, sekin oli varmasti 10000 arvoinen juttu, siihen vain asuntolainaan lisää. Säästin tässä järjestelyssä laskuni mukaan n. 300-400 euroa vuodessa, niin paljon kalliimpaa olisi ollut rahoitusvastike suoraan taloyhtiölle erissä maksettuna. Pankkina siis OP pankki. Mutta kyllä tämä varmasti yhtä lailla muissa pankeissa käy päinsä. Kohtuuhalvalla olen mielestäni rahaa saanut, kun korko marginaali on 0,3 ... ja boonukset nauraa :)
- VPS22
kaiken nähnyt kirjoitti:
>Lainaa ei koskaan voi 'ottaa lisää'. Jos tarvitset enemmän rahaa käyttöösi, niin joudut ottamaan kokonaan uuden lainan, ==== Ei pidä paikkaansa. Monta kertaa on asuntolainaani laitettu lisää pääomaa , pankki vieläpä ehdotti tätä itse, ettei minun tarvinnut ottaa kalliimpaa kulutusluottoa. "Remonttiin" meni tämä, todellisuudessa autonvaihtoon. Toisen kerran pankki halusi lunastaa taloyhtiön rahoitusvastikkeen, sekin oli varmasti 10000 arvoinen juttu, siihen vain asuntolainaan lisää. Säästin tässä järjestelyssä laskuni mukaan n. 300-400 euroa vuodessa, niin paljon kalliimpaa olisi ollut rahoitusvastike suoraan taloyhtiölle erissä maksettuna. Pankkina siis OP pankki. Mutta kyllä tämä varmasti yhtä lailla muissa pankeissa käy päinsä. Kohtuuhalvalla olen mielestäni rahaa saanut, kun korko marginaali on 0,3 ... ja boonukset nauraa :)
Tämä on sinänsä hauskaa, koska jos ihan totta puhutaan niin mulla on tehty samanlaisia mulkkauksia. Esimerkiksi ikkunaremontti lisättiin asuntolainaan jne. Ja mulla on myös 0,3% lainan marginaali. Juuri onniteltiin meitä jolla on alle 0,4% marginaali talossanomien sivuilla!
- fnda
VPS22 kirjoitti:
Tämä on sinänsä hauskaa, koska jos ihan totta puhutaan niin mulla on tehty samanlaisia mulkkauksia. Esimerkiksi ikkunaremontti lisättiin asuntolainaan jne. Ja mulla on myös 0,3% lainan marginaali. Juuri onniteltiin meitä jolla on alle 0,4% marginaali talossanomien sivuilla!
Pysyikö lainan numero samana? Allekirjoititko uuden velkakirjan? Jos lainan numero muuttui, kyseessä on teknisesti ottaen uusi laina. Ehdot tietysti voi olla samat kuin vanhassakin. Ihmettelen nimittäin, miten tuo kertomasi menettely olisi ylipäänsä pankkiteknisesti mahdollista. Nääs sen verran olen lainapuolella pankissa työskennellyt, että mielestäni ei ole edes pankin tietojärjestelmässä mahdollista mennä lisäämään vanhaan lainaan nostettavaa pääomaa. Tosin, en voi vannoa etteikö olisi. Normaalimenettely on kyllä se, että vanha laina maksetaan pois ja uusi tilalle. Käytännössä asiakkaalle päin ei kummempia muutoksia näy, allekirjoitetaan vain uusi velkakirja isommalle pääomalle.
- VPS22
fnda kirjoitti:
Pysyikö lainan numero samana? Allekirjoititko uuden velkakirjan? Jos lainan numero muuttui, kyseessä on teknisesti ottaen uusi laina. Ehdot tietysti voi olla samat kuin vanhassakin. Ihmettelen nimittäin, miten tuo kertomasi menettely olisi ylipäänsä pankkiteknisesti mahdollista. Nääs sen verran olen lainapuolella pankissa työskennellyt, että mielestäni ei ole edes pankin tietojärjestelmässä mahdollista mennä lisäämään vanhaan lainaan nostettavaa pääomaa. Tosin, en voi vannoa etteikö olisi. Normaalimenettely on kyllä se, että vanha laina maksetaan pois ja uusi tilalle. Käytännössä asiakkaalle päin ei kummempia muutoksia näy, allekirjoitetaan vain uusi velkakirja isommalle pääomalle.
Nyt kun tarkemmin mietin niin se homma tais mennä niin, että vaihdoin pankkia ja liitin ikkunarempan sen uuden lainan yhteyteen --> uudessa lainassahan on helppo sumplia tälläset. En nyt kyllä ole varma menikö se nyt näin, mutta noinhan se ainakin kävis. Ja toki tämähän nyt olis jo ihan eri asia.
- sanottiin
niin sinun täytyy tehdä uusi (toinen) laina jossa uudet ehdot, uudet marginaalit, uusi maksuaikatulu, jne. Ja samalla hoidat myös sen vanhan asuntolainasi tietysti. Tässä tulee tietysti semmoinen mielenkiintoinen kysymys että mikä on asuntosi arvo? Jos kämppäsi arvo on ehtinyt laskea, etkä sinä ole vastaavasti ehtinyt lyhentää lainaasi, niin pankin sedillä ja tädeillä on tätä uutta lainaa tehtäessä lyhyt kysymys: Mitenkäs ne vakuudet? Nou hätä jos sinulla on metsää, maata, mökkiä... Mutta jos kämppäsi vaikka on tappiin asti täydestä arvostaan jo asuntolainasi vakuutena niin mistä revit lisävakuuksia putkiremppalainaan? Tietysti jos olet jo maksanut jonkun 30-50% asunnostasi niin siinähän sulla on vakuuksia.
- VPS22
No, täytyy ilmeisesti tässä tapauksessa ottaa osaa taloyhtiön lainaan ja maksaa siinä oman lainan sivussa rahoitusvastiketta. Siinähän voi kerätä pottia sivuun ja maksaa sit joskus jäljellä oleva rahoitusvastike pois. Kerralla kun ei ole niin paljon laittaa. Vai onko muita vaihtoehtoja?
- hyvä ihminen
VPS22 kirjoitti:
No, täytyy ilmeisesti tässä tapauksessa ottaa osaa taloyhtiön lainaan ja maksaa siinä oman lainan sivussa rahoitusvastiketta. Siinähän voi kerätä pottia sivuun ja maksaa sit joskus jäljellä oleva rahoitusvastike pois. Kerralla kun ei ole niin paljon laittaa. Vai onko muita vaihtoehtoja?
.. pankkiin, ja selvitä asiasi siellä!! Et kai kuvittele täällä palstalla saavasi oikeaa vastausta??? Täällä tuskin on yhdelläkään valtuuksia myöntää luottoja!
- VPS22
hyvä ihminen kirjoitti:
.. pankkiin, ja selvitä asiasi siellä!! Et kai kuvittele täällä palstalla saavasi oikeaa vastausta??? Täällä tuskin on yhdelläkään valtuuksia myöntää luottoja!
Kyllä minä mielestäni pysyin koko ajan asiassa ja alunperin kysyin: "Voiko lainan marginaali muuttua?" That`s it. Tuossa vähän perehdyin asiaan enemmän ja huomasin, että pankkihan voi nostaa marginaaliaan myös vanhoihin lainoihin jos taloustilanne on huono. Ja mitä helvettiä! Eikös täällä nimenomaan ole tarkoitus jauhaa asioista?! Täällähän ruikutetaan kaiken maailman pikavipeistä ja omasta talouden tilasta, joka on täysin epäkypsää jo alunperin. Kyllä mä sen tiedän, että pankista saan nämä selville.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 407003
- 323948
- 463357
- 402949
- 172726
- 372238
- 162196
- 412153
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons472097- 402058