Kannattaako? Hyvät ja huonot.
Diva 39
11
5311
Vastaukset
- rakenteisen...
maineessa on. Mutta onko kuitenkaan sen heikompi kuin uudet normiveneet??? Aikoinaan kuitenkin kritisöitiin pohjarakenteita. En kuitenkaan tiedä että olisi itsetään hajonnut. Eivätkö ole melko edullisia? Siinämielessä varmaan ihan hyvä ostos. Tilat varmaan riittää kun olet Divaa katsellut. Pitäis olla lisäksi ihan hyvin purjehtiva ja nopeakin, ainakin joissain olosuhteissa.
- karhu 3
Jos muistan oikein Diva 39 oli 80-luvun kohutuimpia veneitä. Vene oli kokoisekseen erittäin edullinen. Purjeita oli paljon ja solakka runko teki veneestä nopean mutta ilmeisesti myös herkän kallistumaan, sporttisen siis. Veneen rakenteet saivat aikanaan osakseen paljon epäilyjä ja kaikenlaisia juttuja liikkui. Minuakin varoitettiin ostamasta kun "pohja notkui". En kuitenkaan ole kuullut varsinaisista vaurioista, eikä siihen aikaan ei ollut tapana kirjoitella asioista samaan tapaan kuin nykyisin, jossa erästä venemerkkiä erityisesti morkataan rakenteiden keveydestä. Diva 39 oli pitkä mutta suhteellisen kapea ja tämä tietenkin verotti sisätiloja. Tutustapa vielä faktoihin linkissä: http://www.sailguide.com/batfakta/info.php?id=395
- S/Y Pauliina
Itse ostin Diva 39 Mk II:n loppukesästä -07. Oli ja on edelleen ainoa veneeni, eli muihin veneisiin en kauheasti osaa verrata. Olen ollut erittäin tyytyväinen, sain mielestäni paljon venettä maksamallani rahalla. Tilojen puolesta vene kuljettaa ja majoittaa ylellisesti 2, helposti 4 ja jos porukka sietää ahtautta niin vaikka 6-7. Lukemani perusluonnehdinnat pitävät mielestäni paikkansa, on kapea pituuteensa nähden, kevyt painoltaan, jonkin verran ylirikattu. Nauttii sivu- ja vastaisista tuulista, nousee hyvin tuuleen ja etenee vaudilla, ottaa hyvin isommatkin aallot. Itseskuuttaavalla fokalla vene ei kauheasti tykkää suorasta takatuulesta, niinkuin ei kai muutkaan osatakilaiset, mutta isompi genoa auttaa kyllä myötätuulissa. Alkukallistus tosiaan voimakkaampi kuin leveämmissä rungoissa, mutta se on mielestäni pelkästään positiivista koska se parantaa trimmituntumaa. Loppukallistukseltaan selvästi jäykistyvä, eli ei todellakaan saa helposti kaadettua. Kölipaino muistaakseni lähes 40% koko painosta eli poikkeuksellisen paljon. Rungon joustavuudesta en oikein osaa sanoa vaikka olen samat mutupuheet ja juorut myös kuullut. En ole huomannut notkumisia mutta en tiedä osaisinko edes sellaisia huomata. Itseskuuttaava fokka toimii hyvin, barduunoiden käsittelyä en ole kokenut ongelmalliseksi. Kun saa vähän tuntumaa halssinvaihtoon niin isoa ja barduunoita pystyy normisäissä käsittelemään aika helposti yksinkin. Ylirikaus tarkoittaa sitten vähän alempaa reivauskynnystä, mutta kolikon toinen puoli on tietysti se että kevyemmissäkin tuulissa pääsee sujuvasti eteenpäin. Kesällä -08 varustimme veneen valtamerikäyttöön ja lähdimme elokuussa suomesta kohti Kanariaa, mistä ARCin mukana Atlantin yli. Matka Kanarialle ajoittui sen verran myöhäiseen, että säät olivat jo melko ikävät. Enimmäkseen mentiin vastaiseen ja isoon aallokkoon. Välillä hakattiin aaltoihin niin että alkoi oikeasti hirvittämään, mutta niin vain vene kesti ja luottamus siihen kasvoi. Atlantilla taas oli tavallista kevyempää tuulta vaikka aallokkoa edelleen löytyikin, joten paria squelliä lukuunottamatta ei ollut tiukkoja paikkoja joiden perusteella osaisi veneen vahvuutta arvioida. Toisaalta kolmen viikon yhtäjaksoinen purjehdus kuormittaa venettä vähän eri tavalla kuin satunnaisempi retkipurjehtiminen, joten luulisin Diva 39:n kestävän hyvin myös pääsääntöisessä rannikkokäytössä jos se on mielessäsi. Sisätilojen layout on peruskauraa ja toimiva, kokkaaminen ja vessan käyttö onnistuvat pahemmissakin keleissä. Keula- ja peräpunkkaan mahtuu hyvin nukkumaan pidempikin kaveri, salongin makuutilat ovat myös toimivia väliaikaisessa käytössä. Salongin pöytä on mielestäni vähän liian iso, istumaan sovittautuminen ärsyttää, mutta mahtuu siihen sitten syömäänkin perusasennossa 4 ja toinen puoli käyttöön nostettuna 6-7 henkilöä. Navigointipöytä toimii ihan hyvin, pöydälle mahtuu isompikin kartta mutta isommat hyllytilat tietysti kelpaisivat. Kansilayoutissa on paljon hyvää, mitä enemmän on liikuttu sitä enemmän on alkanut arvostamaan fiksuja ratkaisuja kuten reiluja säilytystiloja sitlooran alla, korkealla olevaa companionwaytä (mitä se nyt suomeksi onkaan), köysilaatikkoa sitlooran etureunassa sekä erittäin hyvin sijoitettuja ja riittäviä vinssejä ja köysilukkoja. Huonoja puolia ei oikeastaan tule mieleen muita kuin sisäkorkeus, joka itselleni (olen 185) on turhan vähän, mutta tämä on kai vanhemmissa veneissä aika normaalia. Säilytystilaa kyllä löytyy, mutta kapeudesta johtuen ei salongin sohvien takaa eikä muutenkaan sivuilta kuten uudemmissa ja leveämmissä vehkeissä. Ja tuo konehan on vain 18 heppaa, joka kyllä liikuttaa venettä ihan mainiolla vauhdilla, mutta varsinkin taittuvalapaisella potkurilla on melko laiska reagoimaan laiturimanöövereissä. Jos mieleesi tulee tarkempia kysymyksiä niin vastailen mielelläni. t. S/Y Pauliina
- eräsdiva39
S/Y Pauliina kirjoitti:
Itse ostin Diva 39 Mk II:n loppukesästä -07. Oli ja on edelleen ainoa veneeni, eli muihin veneisiin en kauheasti osaa verrata. Olen ollut erittäin tyytyväinen, sain mielestäni paljon venettä maksamallani rahalla. Tilojen puolesta vene kuljettaa ja majoittaa ylellisesti 2, helposti 4 ja jos porukka sietää ahtautta niin vaikka 6-7. Lukemani perusluonnehdinnat pitävät mielestäni paikkansa, on kapea pituuteensa nähden, kevyt painoltaan, jonkin verran ylirikattu. Nauttii sivu- ja vastaisista tuulista, nousee hyvin tuuleen ja etenee vaudilla, ottaa hyvin isommatkin aallot. Itseskuuttaavalla fokalla vene ei kauheasti tykkää suorasta takatuulesta, niinkuin ei kai muutkaan osatakilaiset, mutta isompi genoa auttaa kyllä myötätuulissa. Alkukallistus tosiaan voimakkaampi kuin leveämmissä rungoissa, mutta se on mielestäni pelkästään positiivista koska se parantaa trimmituntumaa. Loppukallistukseltaan selvästi jäykistyvä, eli ei todellakaan saa helposti kaadettua. Kölipaino muistaakseni lähes 40% koko painosta eli poikkeuksellisen paljon. Rungon joustavuudesta en oikein osaa sanoa vaikka olen samat mutupuheet ja juorut myös kuullut. En ole huomannut notkumisia mutta en tiedä osaisinko edes sellaisia huomata. Itseskuuttaava fokka toimii hyvin, barduunoiden käsittelyä en ole kokenut ongelmalliseksi. Kun saa vähän tuntumaa halssinvaihtoon niin isoa ja barduunoita pystyy normisäissä käsittelemään aika helposti yksinkin. Ylirikaus tarkoittaa sitten vähän alempaa reivauskynnystä, mutta kolikon toinen puoli on tietysti se että kevyemmissäkin tuulissa pääsee sujuvasti eteenpäin. Kesällä -08 varustimme veneen valtamerikäyttöön ja lähdimme elokuussa suomesta kohti Kanariaa, mistä ARCin mukana Atlantin yli. Matka Kanarialle ajoittui sen verran myöhäiseen, että säät olivat jo melko ikävät. Enimmäkseen mentiin vastaiseen ja isoon aallokkoon. Välillä hakattiin aaltoihin niin että alkoi oikeasti hirvittämään, mutta niin vain vene kesti ja luottamus siihen kasvoi. Atlantilla taas oli tavallista kevyempää tuulta vaikka aallokkoa edelleen löytyikin, joten paria squelliä lukuunottamatta ei ollut tiukkoja paikkoja joiden perusteella osaisi veneen vahvuutta arvioida. Toisaalta kolmen viikon yhtäjaksoinen purjehdus kuormittaa venettä vähän eri tavalla kuin satunnaisempi retkipurjehtiminen, joten luulisin Diva 39:n kestävän hyvin myös pääsääntöisessä rannikkokäytössä jos se on mielessäsi. Sisätilojen layout on peruskauraa ja toimiva, kokkaaminen ja vessan käyttö onnistuvat pahemmissakin keleissä. Keula- ja peräpunkkaan mahtuu hyvin nukkumaan pidempikin kaveri, salongin makuutilat ovat myös toimivia väliaikaisessa käytössä. Salongin pöytä on mielestäni vähän liian iso, istumaan sovittautuminen ärsyttää, mutta mahtuu siihen sitten syömäänkin perusasennossa 4 ja toinen puoli käyttöön nostettuna 6-7 henkilöä. Navigointipöytä toimii ihan hyvin, pöydälle mahtuu isompikin kartta mutta isommat hyllytilat tietysti kelpaisivat. Kansilayoutissa on paljon hyvää, mitä enemmän on liikuttu sitä enemmän on alkanut arvostamaan fiksuja ratkaisuja kuten reiluja säilytystiloja sitlooran alla, korkealla olevaa companionwaytä (mitä se nyt suomeksi onkaan), köysilaatikkoa sitlooran etureunassa sekä erittäin hyvin sijoitettuja ja riittäviä vinssejä ja köysilukkoja. Huonoja puolia ei oikeastaan tule mieleen muita kuin sisäkorkeus, joka itselleni (olen 185) on turhan vähän, mutta tämä on kai vanhemmissa veneissä aika normaalia. Säilytystilaa kyllä löytyy, mutta kapeudesta johtuen ei salongin sohvien takaa eikä muutenkaan sivuilta kuten uudemmissa ja leveämmissä vehkeissä. Ja tuo konehan on vain 18 heppaa, joka kyllä liikuttaa venettä ihan mainiolla vauhdilla, mutta varsinkin taittuvalapaisella potkurilla on melko laiska reagoimaan laiturimanöövereissä. Jos mieleesi tulee tarkempia kysymyksiä niin vastailen mielelläni. t. S/Y Pauliina
Hei s/y pauliina. Voisitko ottaa yhteyttä [email protected] aika vanha teksti jo, mutta jos vaikka näkisit.
- seppomartti
Uutena ostetun Diva 39/vm1985 omistaneena täydennän tietoja ko veneestä. Yllä on huhuja heikkouksista. Ne eivät ole perättömiä. Uutena kaikki ikkunat ja rustiraudat vuotivat. Uutena sisäkuori irtosi rungosta matkalla Islantiin, käännyin takaisin Shetlannista. Olo oli kuin pärekorissa, poikittain istuessa notkumisen tunsi jaloissa. Sisustusrakenteita sirkkelöitiin ja laminoitiin takuuna ja sen jälkeen kestivät Välimeren purjehduksen ja luultavasti pitempäänkin. Kikkatalja lenssillä repi maston alaosan auki kuin sardiinipurkin kannen. Ihme, etttei mennyt masto. Laipioita runkoon laminoitaessa oli osa tehty huolimattomasti gelcoatin ja lakkauksen päälle. Potkurin akselin tuki oli laminoitu gelcoatin päälle osittain tai kokonaan. Sisustan puutyössä oli ruuvikiinnityksiä faneerin lamellien väliin eikä poikkisuuntaan. Se ei pitkässä juoksussa kestä. Pahimmat viat liittyvät maston kohdalla olevaan hiili-& lasikuitupantaan, mihinkä kölin, vanttien ja maston kuormat oli vedetty. Tämä voi katketa, minkä näkee vain irroittamalla puusisustusta. Katkeamisen jälkeen alkaa kyljessä delaminaatio, mikä lopulta näkyy kyljen kupruina oloskin päin. 2 tällaista olen omin silmin tavannut vaikkei sattunut omassa veneessä.
Sääli, että työn laatu Ruotsissa oli huono. Hyvä design pilattiin huonolla ammattitaidolla rakennusvaiheessa. Lasikuitutyöt, puutyöt, ym asennukset Fabola Boats teetti eri alihankkijoilla. Korjaustyöt Suomessa tehtiin hyvin. Muistelen, että 84-85 olisi muutama muovirunko rakennettu valmiiksi Turun kehätien paikkeilla. Nykyiset veneet ovat varmasti yo vikojen osalta korjatut ja voi tarkastamalla löytyä kelpo yksilö. Purjehdusominaisuudet olivat varsin hyvät. Genoalle en koskaan löytänyt käyttöä. Kerran sattui matkalla purjehduskisa Vänöstä länteen sivutuulessa. Puolitonnarit olivat kuin pujottelukeppejä kun Divalla ajoimme perheen kanssa lounasta syöden. Toinen nopeusvertailu sattui Shetlannista Bergeniin, kun lähdimme Targa 42 kanssa yhdessä. Diva oli niin paljon nopeampi, ettei yöllä pysytty näkökontaktissa.
Diva tuntui erityisen sopivalta yksinpurjehdukseen ja nopeaan matkan tekoon saaristossa- FG37
.....Targa 42 kanssa yhdessä.... ehkäpä Omega 42:n kanssa, vai? :-)
- abcd9876
>>Diva tuntui erityisen sopivalta yksinpurjehdukseen
En osaa pitää barduunavenettä "erityisen sopivana" yksinpurjehdukseen. Siis kyllähän niitä yksinkin hoitelee, mutta ylimääräistä häslinkiä se kuitenkin teettää yksinpurjehtijalle. Kokemusta on.
Etenkin kun olen ymmärtänyt, että Diva 39:ssä on sen verran hentoinen masto, että barduunat ovat oikeasti tarpeellisia. Saa korjata jos olen väärässä. - abcd9876
Diva lys 1,26. Targa 42 lys 1,24 (kuin myös Omega 42)
Olisiko tuon perusteellla ollut kuitenkin enemmän purjehtijoiden taidosta kuin veneistä kiinni tuo nopeusero? - seppomartti
FG37 kirjoitti:
.....Targa 42 kanssa yhdessä.... ehkäpä Omega 42:n kanssa, vai? :-)
Siis Targa tai Lancing 42 muttei Omega 42
- seppomartti
abcd9876 kirjoitti:
>>Diva tuntui erityisen sopivalta yksinpurjehdukseen
En osaa pitää barduunavenettä "erityisen sopivana" yksinpurjehdukseen. Siis kyllähän niitä yksinkin hoitelee, mutta ylimääräistä häslinkiä se kuitenkin teettää yksinpurjehtijalle. Kokemusta on.
Etenkin kun olen ymmärtänyt, että Diva 39:ssä on sen verran hentoinen masto, että barduunat ovat oikeasti tarpeellisia. Saa korjata jos olen väärässä.Mikä kenestäkin tuntuu sopivalta yksinpurjehdukseen on niin subjektiivinen asia, etten rupea laatimaan pitkää listaa. Kerroin vain muistelon ajalta, jolloin veneissä esim oli isot genoat ja Diva kulki vaivattomasti itseskuuttaavalla samaa vauhtia tai kovempaa.
Mastoprofiili oli varmaan turhan taipuva avomerelle ja tukematon toppi pitkä, ehkä olisi kaivannut timantin/ viulun. Ei varmaan olisi toiminut ilman barduunoja, mitä en pidä hankalana vaan teetän seuraavaan veneeseen. Turhan ohuet ja venyvät vantit ja heikot rustien kiinnitykset?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1575960
- 1145545
Olen miettinyt kauan
miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h465237Vanhempi mies
Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa323235- 552789
Ostiko maailma sinut minulta?
Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue252601- 432290
- 232090
Minne sä aina välillä joudut
Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta131900On niin vaikea olla lähelläsi
En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na151811