koira fleksit kielettävä!

cyklomaani

Tänään pyörälenkillä se sitten tapahtui, asia jota olen kauan pelännyt! Ajoin alamäkeen tommosta 35km/h kun äkki arvaamatta koira juoksi eteeni. Omistaja puheli kännyyn ja koira oli fleksi narussa! Kerkesin sen verran tehdä että sain jarrut lukkoon... koira meni etu- ja takarenkaan alta ja valitettavasti menehtyi heti. Minun onni oli se että koira oli kääpiörotua jos koira olisi ollut iso (vaikka rotikka) olisi minulta saattanut lähteä henki. Heittäkää ne felksit hevon vittuun jos vähänkään välitätte koiristanne. Vaikka kuinka yritätte valvoa koiraanne ettei se säntäile mopojen, polkupyörien ja autojen alle te ette kerkeä tekemään yhtään mitään kun tilanne tulee kohdalle. Tämäkin koira juoksi pyörätien toiselta puolelta suoraan eteeni omistajan kerkeämättä reagoida millään tavalla. Itkuhan siitä omistajalle tuli, ymmärrettävästi. Harmittaa itseänikin niin vietävästi, aivan turha onnettomuus, aivan turha! Itsekin koiran omistajana en voi käsittää "fleksi ulkoiluttajia" koira ei todellakaan ole hallinnassa tuolla liikenteen keskellä jos se on fleksin päässä. Olen pelännyt tätä tilannetta niin kauan kun olen pyöräilyä harrastanut (7 vuotta). Läheltä piti tilanteita on sattunut viikoittain pyöräilykaudella. Kerran olen itse koiraa väistäessäni mennyt ojaan.... Vaikka itsekin yritän varoa jos huomaan koiran olevan fleksin päässä aina ei vai yksinkertaisesti kerkiä/huomaa valitettavasti!

143

6361

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ajatko sinä

tollasta nopeutta pyörällä alueella jossa tiedät olevan ihmisiä ja koiria? Eikö päässäsi siis mitään pyöri? Olisit vielä voinut ajaa vaikka jonkun tenavan päälle, ne ei kattele aina sitäkään vähää mitä koirat tai niiden omistajat. Kännykät sen sijaan tulisi kieltää koiran kanssa lenkkeilijöiltä, samoin pyörällä ajavilta. Kaikki kun ei tajua sitäkään että ajaessa ei pölistä kännyyn. Ethän vielä ittekin sattunut puhumaan puhelimeen? Todella harmillinen homma, osanottoni menehtyneen hauvan omistajalle. Ja sinä! Toivottavasti tämän jälkeen mietit nopeutta paikoissa missä ihmiset kulkevat.

• cyklomaani

"Toivottavasti tämän jälkeen mietit nopeutta paikoissa missä ihmiset kulkevat." Minähän varoin sitä ihmistä, koira tuli eteeni aivan puskista. Taluttele vaan sitä koiraasi vieläkin fleksissä ei siinä mutta älä ihmettele jos joskus napsahtaa. Se on OMISTAJAN vika jos koira juoksee mopon, auton, polkupyörän alle, koira ei ole ollut silloin omistajan hallinnassa!

• ajamaan!
        cyklomaani kirjoitti:

"Toivottavasti tämän jälkeen mietit nopeutta paikoissa missä ihmiset kulkevat." Minähän varoin sitä ihmistä, koira tuli eteeni aivan puskista. Taluttele vaan sitä koiraasi vieläkin fleksissä ei siinä mutta älä ihmettele jos joskus napsahtaa. Se on OMISTAJAN vika jos koira juoksee mopon, auton, polkupyörän alle, koira ei ole ollut silloin omistajan hallinnassa!

Jos näet että edellä kulkee koira tai lapsi, SOITA KELLOA! Ja opettele ajamaan autojen seassa, jotta et enää muita tapa!

• Olen nimittäin kysellyt jo aikaisemminkin ihmisiä koskevien vaaratilanteiden takia paikallisilta viranomaisilta yhdistetyn kävely- ja pyörätien sääntöjä. Nimittäin eihän kai se niin voi olla, että tuolla puolentoista metrin levyisellä kaistalla, joka on tarkoitettu paitsi pelkästään kävelijöille, myös mopoille, rullaluistelijoille, kolmipyöräistään polkeville kolmivuotiaille, juoksijoille, polkupyöräilijöille, sauvakävelijöille, koirantaluttajille, pyörätuolilla kulkeville jne jne, ei ole nopeusrajoitusta! Siis eihän herrinjee autotielläkään saa paahtaa niin paljon kuin pelistään saa irti. Ja 35km/h polkupyörällä todellakin on sama kuin kaahaisi kaupungin keskustassa autolla vähintään sataaviittäkymppiä. Eikö sinulle koskaan todellakaan ole tullut mieleen, että sinullakin on erinäisiä velvollisuuksia ottaa huomioon muut tässä yhteisössä elävät? Toki kävelijät rattaineen, remmeineen, lapsineen ja flekseineen väistävät tappolinkoasi mieluummin kuin jäävät alle, mutta soita nyt edes ajoissa kelloa ennenkuin seuraavan kerran päälle ajat. Todella ikävää lukea näin ikävästä itsekkyysvammasta. Sivistysvaltiossa.

• cyklomaani

Kylläpä helpotit paskaa oloani.

• välitä...
        cyklomaani kirjoitti:

Kylläpä helpotit paskaa oloani.

moisista kommenteista, taitavat olla juurikin niitä, ketkä eivät ajattele kuin sen sinnetänne säntäilevän puudelinsa parasta ja kaikki muut tiellä liikkujat ovat vaarassa! Onneksi et loukkantunut itse, muuten kuin henkisesti. Koiria saa kyllä uusia, mutta ihmistä ei niin vain uutta ostetakkaan! JOS oma koirani olisi säntäillyt, syyhän on automaattisesti minun, ei pyöräilijän! Minun pitää pitää huoli siitä, ettei koirani säntäile miten sattuu ja olla kontrollissa! Nim. Itsekkin koiraihminen, sorry vaan! (ette päse avautumaan)

• Saitpa sappeni kiehumaan
        välitä... kirjoitti:

moisista kommenteista, taitavat olla juurikin niitä, ketkä eivät ajattele kuin sen sinnetänne säntäilevän puudelinsa parasta ja kaikki muut tiellä liikkujat ovat vaarassa! Onneksi et loukkantunut itse, muuten kuin henkisesti. Koiria saa kyllä uusia, mutta ihmistä ei niin vain uutta ostetakkaan! JOS oma koirani olisi säntäillyt, syyhän on automaattisesti minun, ei pyöräilijän! Minun pitää pitää huoli siitä, ettei koirani säntäile miten sattuu ja olla kontrollissa! Nim. Itsekkin koiraihminen, sorry vaan! (ette päse avautumaan)

Huvittava olet kun sanot että rahalla saa uuden koiran, muttei uutta ihmistä.. Jos olet koiran omistaja, omistanut enemmänkin kuin yhden koiran, niin pitäisi sinun tietää että NIIN KOIRAA KUIN IHMISTÄKÄÄN ei löydy kahta samanlaista, vaikka ostaisit kuinka samanrotuisen, et saa siitä samanlaista kuin edellisestä vaikka kuinka haluaisit, myös koirilla on luonteet, tunteet jne. Ei pelkästään meillä ihmisillä, luulisi koiraihmisen tajuavan. Olet todella typerä noin sanoessasi ja uskoisin ettet tiedä eläinmistä herttasen hevon..

• kommentoit
        Saitpa sappeni kiehumaan kirjoitti:

Huvittava olet kun sanot että rahalla saa uuden koiran, muttei uutta ihmistä.. Jos olet koiran omistaja, omistanut enemmänkin kuin yhden koiran, niin pitäisi sinun tietää että NIIN KOIRAA KUIN IHMISTÄKÄÄN ei löydy kahta samanlaista, vaikka ostaisit kuinka samanrotuisen, et saa siitä samanlaista kuin edellisestä vaikka kuinka haluaisit, myös koirilla on luonteet, tunteet jne. Ei pelkästään meillä ihmisillä, luulisi koiraihmisen tajuavan. Olet todella typerä noin sanoessasi ja uskoisin ettet tiedä eläinmistä herttasen hevon..

itse en jaksanut, kun oli niin hölmö kirjoitus :D

• tärkeämpi?
        Saitpa sappeni kiehumaan kirjoitti:

koiran henki vai ihmisen? Tiedän kyllä, ettei kahta samanlaista koiraa olekkaan, mutta silti ihmishenki ajaa koiran edelle sata-nolla! Turha jeesustella ja väittää muuta... Pistäppä rinnakkain koira ja äitisi ja mieti kumman ampuisit jos olisi ihan pakko?

• pakko...
        tärkeämpi? kirjoitti:

koiran henki vai ihmisen? Tiedän kyllä, ettei kahta samanlaista koiraa olekkaan, mutta silti ihmishenki ajaa koiran edelle sata-nolla! Turha jeesustella ja väittää muuta... Pistäppä rinnakkain koira ja äitisi ja mieti kumman ampuisit jos olisi ihan pakko?

"Pistäppä rinnakkain koira ja äitisi ja mieti kumman ampuisit jos olisi ihan pakko? " Missähän tilanteessa voisi olla moinen pakko?

• anteeksi...
        pakko... kirjoitti:

"Pistäppä rinnakkain koira ja äitisi ja mieti kumman ampuisit jos olisi ihan pakko? " Missähän tilanteessa voisi olla moinen pakko?

kun kysyin sinulta liian vaikean kysymyksen... muotoillaan siis uudestaan, eli jos koirasi tai äitisi olisi jäämässä saapuvan auton alle, etkä ehdi molempia pelastaa millään mahdollisella keinolla, kumman pelastaisit?

• vastaus...
        anteeksi... kirjoitti:

kun kysyin sinulta liian vaikean kysymyksen... muotoillaan siis uudestaan, eli jos koirasi tai äitisi olisi jäämässä saapuvan auton alle, etkä ehdi molempia pelastaa millään mahdollisella keinolla, kumman pelastaisit?

Koirani tietysti, äidilläni on omat jalat ja kirkas hoksotin sekä silmät päässä. Hän ehtii kyllä.

• diudau
        tärkeämpi? kirjoitti:

Luultavasti äidin, koska se myös sanois ettei koiraa ainakaan tarvi ampua. Tai sitten itseni. Tuo on typerästi kuviteltavissa oleva tilanne, sillä en tule koskaan joutumaan tilanteeseen jossa pitäisi valita äitini ja koirani väliltä. Puhuin henkilökohtaisesta mielipiteestäni, teistä itsekkäistä mukamas maailman omistajista voivat eläimet olla alempiarvoisia, itse pidän samanarvoisena. Tunteet niillä on kuten meilläkin, joten miksi koira olisi yhtään vähempiarvoisempi. Ainakaan ne eivät tapa omaa elinympäristöään ja tuhoa samalla itseään. Ihminen murhaa kaiken mihin sormi yltää. Kuvitellaanpa että maailma olisi ylösalaisin, mitäpä vastaisit sitten.

• Molemmissa liikkujissa..
        välitä... kirjoitti:

on vikaa liikenne käyttäytymisen suhteen!!! Jos kuljetaan vilkkaalla tiellä jossa on koiran kusettajia, pyöräilijöitä, rullaluistelijoita yms, yms... Pitää ottaa muutki tien käyttäjät huomioon, eikä aiheuttaa omalla toiminnallaan vaaraa muille ja itselleen. Koira pitää opettaa kulkemaan tien oikeaa puolta niinkuin ihmiset, jos ei onnistu niin pidetään se remmi/flexi niin lyhyenä että koira pysyy omalla puolellaan. Pyöräilijän ei tarvi ajaa niin lujaa pyörällä (35km/h) sellaisissa paikoissa jossa on paljon muitakin tien käyttäjiä. Kelloa pyöräilijä voisi soittaa esim. jos näkee jonkun koiran kanssa tai joku pyöräilyttää tai kävelyttää pientä lasta tiellä. Yhtälailla lapsikin voi yhtäkkiä juosta pyörän alle. Koirat ja pienet lapset ei tajua liikennesääntöjä. Itselläni on 2 koiraa ja lapsi. Koirat olen opettanut kävelemään tien oikeaa puolta ja saman olen opettanut lapselle. Puolet helpompaa elämä tällöin.

• hetkinen tuota
        tärkeämpi? kirjoitti:

"Pistäppä rinnakkain koira ja äitisi ja mieti kumman ampuisit jos olisi ihan pakko?"

On kyllä vanha viesti, mutta on niin mahtavan luokan vertaus, että on pakko kommentoida. Laitetaan nyt sitten vastaheittona, että laitetaan rinnan minun koira ja sinun äitisi! En ainakaan omaa koiraani ampuisi...

Ja tälle ketjun avaajalle voisin sanoa, että kannattaa hieman vähentää vauhtia ihmisten kohdalla vaikka puoleen tuosta 35km/h vauhdista. Ethän sinä ehdi kissaa sanoa kun se ohitettava ihminen horjahtaa tai kompastuu siihen sun pyöräsi eteen.

Vikahan tuossa oli kyllä koiran omistajan, mutta kyllä myös sinun pitää ottaa aika paljon tapahtuneesta vastuuta. Ajatteleppa olisitko ollut samaa mieltä, jos sieltä olisikin koiran sijasta rynnännyt eteesi 3v lapsi...

• asfghj
        vastaus... kirjoitti:

Koirani tietysti, äidilläni on omat jalat ja kirkas hoksotin sekä silmät päässä. Hän ehtii kyllä.

ei kyllä voinut muuta, kuin nauraa kommentilles :) fiksu vastaus enpä itse olis keksiny

• Varma tieto

Se vaan on nimittäin niin, että nopeampi väistää! Voi voi koira parkaa ja erityisesti säälin sinua. Joudut elää koko elämäsi tämä asia tunnollasi tietäen ettei sinun virheesi muutu miksikään syyttämäällä viatonta kelatalutinta.

• väistää kyllä

mutta koiranomistaja pitää koiransa kadun sillä puolella, jossa itsekin kulkee. Oli kelatalutin tai tavallinen talutin. Syyllinenhän tässätapauksessa on koiran omistaja, joka päästää koiransa pyörän alle. Mietippä hetki millaiset otsikot koristaisivat tänään lööppejä jos kyseessä olisi ollut suuri koira. "Koira tappoi pyöräilijän" olisi varmaan aika lähellä. Kyllä sitten taivasteltaisiin kun se iso rakki säntäili tien molempia puolia....

• ihmetellä noita

edellisiä vastauksia... Koira syöksyy eteen tien toiselta laidalta omistajan huolimattomuuden vuoksi, niin se on pyöräilijän vika??? Hohhoijaa. Ilmeisesti jos koira olisi syöksynyt auton eteen, olisi se ollut autoilijan vika? Jos joku koira vaikka nappaa lahkeeseeni kiinni, syöksyessään pyörätien toiselta laidalta, niin se on kai minun vikani kun kävelen väärässä paikassa? Ei se 35km/h ole vielä sellainen vauhti polkupyörällä, ettei pystyisi muiden asiallisesti kulkevien turvallisuudesta huolehtimaan. Painotus sanalla asiallisesti. Jos tähän nyt vielä halutaan esimerkkejä, niin mummo rollaattorin kanssa kulkiessaan ei ehdi syöksyä alle, niin ettei pyöräilijä ehtisi reagoida. Ei myöskään pieni lapsi kolmipyörällään. Ja jokainen ymmärtää että silloin kun on pieni lapsi kävellen näköpiirissä, vauhti ei ole noin kova. Koira kun kulkee omistajansa kanssa, oletuksena on, että omistaja pitää huolta siitä, että koira EI SYÖKSY pyörän alle. Tsemppiä aloittajalle, ei varmasti ole hyvä fiilis moisen onnettomuuden jälkeen. (nyt tämä googlettaa tieliikennelaista kohdan jossa mainitaan polkupyörän nopeusrajoituksista, kun ei sellaisista ole koskaan kuullut)

• ihan varma

tästä, etkä puhu höpöjä? "Ja jokainen ymmärtää että silloin kun on pieni lapsi kävellen näköpiirissä, vauhti ei ole noin kova." Nähdäkseni pitäisi olla muotoa: "Ja jokainen TERVEJÄRKINEN ymmärtää jne" Siis tarkoitan että näitä vauhtikalloja näkee aivan liikaa, jotka mistään mitään piittaamatta pujottelevat mistä vain mahtuvat menemään. Siinä ei paljon kattella onko tiellä koiria vai kakaroita. Olympialaisten ja tour de francen kilpaharjoittelu suljetuille radoille ja pyöräteillä kuljetaan siten kuin kulloinenkin liikennetilanne vaatii ja edellyttää. Jos näkee että edessä on ihminen koiran tai kakaran kanssa niin totta nyt helvetissä voi sen verran ihmiseltä älliä vaatia että edes kelloa soittaa... Eikä vaan vierestä vihellellen pöhellä!!!!!! (Kun googlaat niin kokeilehan löytää myös "riittävä varovaisuus liikenteessä-kohta")

• cyklomaani
        ihan varma kirjoitti:

tästä, etkä puhu höpöjä? "Ja jokainen ymmärtää että silloin kun on pieni lapsi kävellen näköpiirissä, vauhti ei ole noin kova." Nähdäkseni pitäisi olla muotoa: "Ja jokainen TERVEJÄRKINEN ymmärtää jne" Siis tarkoitan että näitä vauhtikalloja näkee aivan liikaa, jotka mistään mitään piittaamatta pujottelevat mistä vain mahtuvat menemään. Siinä ei paljon kattella onko tiellä koiria vai kakaroita. Olympialaisten ja tour de francen kilpaharjoittelu suljetuille radoille ja pyöräteillä kuljetaan siten kuin kulloinenkin liikennetilanne vaatii ja edellyttää. Jos näkee että edessä on ihminen koiran tai kakaran kanssa niin totta nyt helvetissä voi sen verran ihmiseltä älliä vaatia että edes kelloa soittaa... Eikä vaan vierestä vihellellen pöhellä!!!!!! (Kun googlaat niin kokeilehan löytää myös "riittävä varovaisuus liikenteessä-kohta")

jos havaitset yhden (1) ihmisen tien laidassa känny korvalla rupeat huutelemaan 50m päästä että täältä tullaan, ota kiinni koirasi kissasi lapsesi lompakkosi... En todellakaan ollut missään Mannerheimintiellä 4 ruuhkassa vaan laita kaupungilla, itseasiassa en edes kaupunki alueella! Kellon soittoa on kokeiltu. Se loppui siihen kun eräs arvokas rouva huusi perään "Haista homo paska", koira oli tuolloin VAPAANA! En viitsi kuunnella tuollaista paskaa kun olen minulle rakkaan harrastuksen parissa.

• ollut kyse
        ihan varma kirjoitti:

ruuhkassa pujottelevasta maanikosta, vaan harrastajasta joka ajoi 4-5m leveällä pyörätiellä ja käsittääkseni näköpiirissä ei ollut kuin tämä yksi ihminen (jos luet tarkkaan niin sinäkin huomaat, että koiraa hän ei tuolloin havainnut). Sympatiani ovat täysin pyöräilijän puolella, sinun kaltaisesi ihmiset kai antavat fifiensä juosta autojenkin alle... Itselläni on koira, ja koirani kulkee aina teiden "ojanpuolella" juurikin siksi, ettei sille mitään vastaavaa tapahtuisi.

• siitä oliko
        ollut kyse kirjoitti:

ruuhkassa pujottelevasta maanikosta, vaan harrastajasta joka ajoi 4-5m leveällä pyörätiellä ja käsittääkseni näköpiirissä ei ollut kuin tämä yksi ihminen (jos luet tarkkaan niin sinäkin huomaat, että koiraa hän ei tuolloin havainnut). Sympatiani ovat täysin pyöräilijän puolella, sinun kaltaisesi ihmiset kai antavat fifiensä juosta autojenkin alle... Itselläni on koira, ja koirani kulkee aina teiden "ojanpuolella" juurikin siksi, ettei sille mitään vastaavaa tapahtuisi.

kyseessä maanikko vai harrastaja, on ajoneuvolla ajettaessa varauduttava kaikkeen ja ajoneuvo on kyettävä pysäyttämään missä tilanteessa tahansa. Jo yksikin ihminen on vaaran merkki! Lapsi tai koira suorastaan elävä HUUTOMERKKI! Pyöräilijä tai autoilija tai mopoilija tai skeittari tai kuka tahansa nopeammin kulkeva on velvollinen väistämään hitaammin kulkevaa. Toisen päälle yksinkertaisesti EI OLE LUVALLISTA AJAA. Edes koiran! Edes vaikka olisikin fleksissä. Myös minulla on koira joka kulkee fleksissä ojan puolella, tai sillä puolella jolla olen määräyksen antanut. Ei poikkea mistään syystä ja tästä olen tarkka. ENKÄ myöskään puhu puhelimeen koiraa ulkoiluttaessani. Siksi ja silti minulta ei sympatioita heru. NOUNOU!

• toisen päälle
        siitä oliko kirjoitti:

kyseessä maanikko vai harrastaja, on ajoneuvolla ajettaessa varauduttava kaikkeen ja ajoneuvo on kyettävä pysäyttämään missä tilanteessa tahansa. Jo yksikin ihminen on vaaran merkki! Lapsi tai koira suorastaan elävä HUUTOMERKKI! Pyöräilijä tai autoilija tai mopoilija tai skeittari tai kuka tahansa nopeammin kulkeva on velvollinen väistämään hitaammin kulkevaa. Toisen päälle yksinkertaisesti EI OLE LUVALLISTA AJAA. Edes koiran! Edes vaikka olisikin fleksissä. Myös minulla on koira joka kulkee fleksissä ojan puolella, tai sillä puolella jolla olen määräyksen antanut. Ei poikkea mistään syystä ja tästä olen tarkka. ENKÄ myöskään puhu puhelimeen koiraa ulkoiluttaessani. Siksi ja silti minulta ei sympatioita heru. NOUNOU!

luvallista ajaa, mutta jos koira säntää puskista eteen niin sille ei vaan mitään voi. Vaikka vauhtia olisi tuossa tilanteessa ollut huomattavasti vähemmän, olisi ko. pikkukoira todennäköisesti loukkaantunut vakavasti. Eli pitää vaan sen fifin siellä omalla puolellaan tietä, niin sujuu kulkeminen helpommin. Kyllä se tieliikennelaki koskee myös koiranulkoiluttajia. Ja viimeiseksi sellainen pointti että IHMISELÄMÄ on kuitenkin ELÄIMEN elämää arvokkaampi ja onni ettei ko: ONNETTOMUUDESSA menehtynyt pyöräilijä. Etsipä huviksesi onnettomuustilastoja ja pöytäkirjoja onnettomuuksista joissa on ollut osallisena ihminen ja auto. Jos ihminen hyppää auton eteen puskasta, autoilijaa ei tuomita kuolemantuottamuksesta. Samoin veturinkuljettajaa ei tuomita vaikkei hän kykene ajoneuvoaan pysäyttämään, vaikka havaitsisi ihmisen radalla.

• KÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄK

"Koira kun kulkee omistajansa kanssa, oletuksena on, että omistaja pitää huolta siitä, että koira EI SYÖKSY pyörän alle." Kun tuota pyörää ja autoa nyt verrataan siltäosin, että molempiin pätee aikalailla samat säännöt. Auto esimerkiksi pitää pystyä pysäyttämään kaikissa ennalta-arvattavissa tilanteissa. Tuota voi nyt sitten miettiä miten haluaa, mutta jos ajan pyörällä koiran ohi tai lapsen niin molemmissa mielestäni on erittäin ennalta-arvattavaa, että lapsi/koira voi hypätä pyörän alle. En tiedä mistä pyöräilijä nopeutensa mittasi mutta 35km/h on pyörän jarruille ihan hullu vauhti vaikka vastaan kävelisi vain ihminen ilman mitään elukkaa tai muuta. Siinä olen samaamieltä, että fleksissä on vaaransa ja koiran kanssa pitää olla tarkkana, mutta en silti kehuisi itseäni kauheasti, jos tuolla vauhdilla osuisin keneentahansa missä tilanteessa tahansa. Pyöräilijällä ei noilla nopeuksilla ole tilanne hallussa millään tasolla.

• nyt sitten
        cyklomaani kirjoitti:

jos havaitset yhden (1) ihmisen tien laidassa känny korvalla rupeat huutelemaan 50m päästä että täältä tullaan, ota kiinni koirasi kissasi lapsesi lompakkosi... En todellakaan ollut missään Mannerheimintiellä 4 ruuhkassa vaan laita kaupungilla, itseasiassa en edes kaupunki alueella! Kellon soittoa on kokeiltu. Se loppui siihen kun eräs arvokas rouva huusi perään "Haista homo paska", koira oli tuolloin VAPAANA! En viitsi kuunnella tuollaista paskaa kun olen minulle rakkaan harrastuksen parissa.

vapaana vai fleksissä?

• wassu
        KÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄK kirjoitti:

"Koira kun kulkee omistajansa kanssa, oletuksena on, että omistaja pitää huolta siitä, että koira EI SYÖKSY pyörän alle." Kun tuota pyörää ja autoa nyt verrataan siltäosin, että molempiin pätee aikalailla samat säännöt. Auto esimerkiksi pitää pystyä pysäyttämään kaikissa ennalta-arvattavissa tilanteissa. Tuota voi nyt sitten miettiä miten haluaa, mutta jos ajan pyörällä koiran ohi tai lapsen niin molemmissa mielestäni on erittäin ennalta-arvattavaa, että lapsi/koira voi hypätä pyörän alle. En tiedä mistä pyöräilijä nopeutensa mittasi mutta 35km/h on pyörän jarruille ihan hullu vauhti vaikka vastaan kävelisi vain ihminen ilman mitään elukkaa tai muuta. Siinä olen samaamieltä, että fleksissä on vaaransa ja koiran kanssa pitää olla tarkkana, mutta en silti kehuisi itseäni kauheasti, jos tuolla vauhdilla osuisin keneentahansa missä tilanteessa tahansa. Pyöräilijällä ei noilla nopeuksilla ole tilanne hallussa millään tasolla.

Polkupyörä pysähtyy nopeammin ja lyhemmällä matkalla 35-40km/h vauhdista kuin auto, turha väittää edes muuta (fysiikanlait). Mieti nyt herranjumala mitä kirjoittelet, rullaluistimillakin mennään reilusti yli 30km/h, se on normi lenkkivauhti polkupyörälle!

• hahahahahaah
        wassu kirjoitti:

Polkupyörä pysähtyy nopeammin ja lyhemmällä matkalla 35-40km/h vauhdista kuin auto, turha väittää edes muuta (fysiikanlait). Mieti nyt herranjumala mitä kirjoittelet, rullaluistimillakin mennään reilusti yli 30km/h, se on normi lenkkivauhti polkupyörälle!

moottoripyörä joka pysähtyy eikä polkupyörä. sinänsä samat lait pätee polkupyöräänkin, mutta kun verrataan jarruja ovat polkupyörien jarrut aivan eritasoa moottoripyörän vastaavien kanssa. tämäkin tehokas jarrutus edellyttää sitä, että pyörällä jarruttaja käyttää etujarrua tehokkaasti silti lukitsematta sitä. aloittaja toki on kokenut pyöräilijä, mutta 99% polkijoista lukitsee vain takajarruun paniikkijarrutuksessa, jolloin pysäytysvoima on huomattavasti pienempi. ne loput 1% jotka lukitsevat molemmat yleensä lentävät stongan yli =) mikäli pyörässä oli uudet levyjarrut niin pysähtymistä voidaan teoriassa alkaa vertailla moottoripyörään.

• wassu
        hahahahahaah kirjoitti:

moottoripyörä joka pysähtyy eikä polkupyörä. sinänsä samat lait pätee polkupyöräänkin, mutta kun verrataan jarruja ovat polkupyörien jarrut aivan eritasoa moottoripyörän vastaavien kanssa. tämäkin tehokas jarrutus edellyttää sitä, että pyörällä jarruttaja käyttää etujarrua tehokkaasti silti lukitsematta sitä. aloittaja toki on kokenut pyöräilijä, mutta 99% polkijoista lukitsee vain takajarruun paniikkijarrutuksessa, jolloin pysäytysvoima on huomattavasti pienempi. ne loput 1% jotka lukitsevat molemmat yleensä lentävät stongan yli =) mikäli pyörässä oli uudet levyjarrut niin pysähtymistä voidaan teoriassa alkaa vertailla moottoripyörään.

Mietipä uudestaan... kumpi on tehokkaampi levyjarru pyörässä vai suuremmalta kehältä ottava ns, vanhanaikainen jarru. Lue ed. TM testi hybridipyöristä saatat yllättyä! Se on faktaa että 35km/h vauhdista polkupyörä pysähtyy lyhyimmillä matkalla jarruista riippumatta.

• niin ei
        wassu kirjoitti:

Mietipä uudestaan... kumpi on tehokkaampi levyjarru pyörässä vai suuremmalta kehältä ottava ns, vanhanaikainen jarru. Lue ed. TM testi hybridipyöristä saatat yllättyä! Se on faktaa että 35km/h vauhdista polkupyörä pysähtyy lyhyimmillä matkalla jarruista riippumatta.

ne kuminupit liukuu niin vi**sti, että rengas menee hitaammin lukkoon. märkänä ei ehkä lukitu ollenkaan pitkään aikaan ja monella niin huonosti säädetty, että perus poljennassa jarru toimii ok, mutta kun pitäisi saada lukkoon vauhdista näin ei tapahtu. eikä tarvitse edes lukea TM:än testejä.

• kysyä että
        wassu kirjoitti:

"polkupyörä pysähtyy lyhyimmillä matkalla" verrattuna mihin? jos vertaat autoon selitin jo asian sinulle.

• ymmärtämään
        nyt sitten kirjoitti:

vapaana vai fleksissä?

lukemasi, niin elämä on helpompaa.

• tämäkin..
        ymmärtämään kirjoitti:

lukemasi, niin elämä on helpompaa.

satuin vain olemaan niin tyhmä, että erehdyin kysymään. no ei huolta onneksi en ole ainoa tyhmä joka täällä kirjoittelee.

• wassu
        niin ei kirjoitti:

ne kuminupit liukuu niin vi**sti, että rengas menee hitaammin lukkoon. märkänä ei ehkä lukitu ollenkaan pitkään aikaan ja monella niin huonosti säädetty, että perus poljennassa jarru toimii ok, mutta kun pitäisi saada lukkoon vauhdista näin ei tapahtu. eikä tarvitse edes lukea TM:än testejä.

Kyllä se vaan niin on että lukossa oleva rengas luistaa, eli sen alta on kitka sortunut. Mitä voimakkaammat jarrut (polkupyörässä ulkokehäjarrut) sitä myöhemmin ne lukkiutuvat. Ihan perus fysiikkaa. Se on totta että perinteisiä jarruja pitää huoltaa enemmän, vanne puhtaaksi ja vaijerit kireälle. Nyt ei vaan ollut kyse siitä.

• on tehokkain
        wassu kirjoitti:

Kyllä se vaan niin on että lukossa oleva rengas luistaa, eli sen alta on kitka sortunut. Mitä voimakkaammat jarrut (polkupyörässä ulkokehäjarrut) sitä myöhemmin ne lukkiutuvat. Ihan perus fysiikkaa. Se on totta että perinteisiä jarruja pitää huoltaa enemmän, vanne puhtaaksi ja vaijerit kireälle. Nyt ei vaan ollut kyse siitä.

abs jarrutusten hyöty on vain ohjattavuus ja pyörällä maksimaalinen abs jarrutuksen tekeminen käsikahvasta on lähellä fantasiaa, kun jarruvoimaa joutuu kokoajan säätämään vauhdin hidastuessaa. tästä puuttuu vielä sekin pointti, että kyseessä voisi olla myös jalkajarru, joka ei edes mene lukkoon jos poljin ei ole sopivassa asennossa.

• -jke-
        on tehokkain kirjoitti:

abs jarrutusten hyöty on vain ohjattavuus ja pyörällä maksimaalinen abs jarrutuksen tekeminen käsikahvasta on lähellä fantasiaa, kun jarruvoimaa joutuu kokoajan säätämään vauhdin hidastuessaa. tästä puuttuu vielä sekin pointti, että kyseessä voisi olla myös jalkajarru, joka ei edes mene lukkoon jos poljin ei ole sopivassa asennossa.

"lukkojarrutus vaan on tehokkain" Höpönlöpön. Liukukitkakerroin on aina pienempi kuin lepokitkakerroin. Lukkojarrutuksessa vastustava voima syntyy liikekitkasta. Lukkiutumattomassa jarrutuksessa lepokitkasta. Eli kumpikohan mahtaa olla tehokkaampi? Suosittelen kertaamaan peruskoulun fysiikkaa.

• Nii in
        wassu kirjoitti:

No ei tarvi nyt kimpaantua, mutta flexi voi olla jopa 10 m pitkä, että jos flexi ei ole lukossa nii koira voi juosta suinpäin minne sattuun . Itse en IKINÄ pyöräillessä käytä flexiä, ei tulisi mieleenkään . esim jos ihminen hyppää viitostiellä auton eteen niin autoilijan vikako ? EI .

• kerrata
        -jke- kirjoitti:

"lukkojarrutus vaan on tehokkain" Höpönlöpön. Liukukitkakerroin on aina pienempi kuin lepokitkakerroin. Lukkojarrutuksessa vastustava voima syntyy liikekitkasta. Lukkiutumattomassa jarrutuksessa lepokitkasta. Eli kumpikohan mahtaa olla tehokkaampi? Suosittelen kertaamaan peruskoulun fysiikkaa.

riittää kun lukee jostain lehdestä vertailut missä vertaillaan jarrutusmatkoja. abs hömppä selkenee sitten paremmin.

• se tuntuu
        Nii in kirjoitti:

No ei tarvi nyt kimpaantua, mutta flexi voi olla jopa 10 m pitkä, että jos flexi ei ole lukossa nii koira voi juosta suinpäin minne sattuun . Itse en IKINÄ pyöräillessä käytä flexiä, ei tulisi mieleenkään . esim jos ihminen hyppää viitostiellä auton eteen niin autoilijan vikako ? EI .

olevan autoilijan vika. jokuhan toikkaroi humalapäissään keskustassa (hki) autonalle itsensä ja sitten saatiin 30km/h rajoitukset tänne. no syy ei ehkä suoraan autoilijan mutta autoilijat siittä kärsivät. oikea toimenpide olisi ollut laittaa hirviaidat keskustan kippoloiden tienvarsille.

• -jke-
        kerrata kirjoitti:

riittää kun lukee jostain lehdestä vertailut missä vertaillaan jarrutusmatkoja. abs hömppä selkenee sitten paremmin.

Tietenkin. Niinhän sen on oltava, että kaikki maailman fyysikot ovat tässä väärässä, etkä suinkaan sinä.

• selvää asiaa
        -jke- kirjoitti:

Tietenkin. Niinhän sen on oltava, että kaikki maailman fyysikot ovat tässä väärässä, etkä suinkaan sinä.

näytä mulle vaikka autoista se testi missä abs auto pysähtyy tehokkaammin kun normaalilla lukkojarrutuksella jarruttava. turha jauhaa fysiikankaavoja täällä.

• -jke-
        selvää asiaa kirjoitti:

näytä mulle vaikka autoista se testi missä abs auto pysähtyy tehokkaammin kun normaalilla lukkojarrutuksella jarruttava. turha jauhaa fysiikankaavoja täällä.

Kerrataanpa mitä on tapahtunut.. Väitit, että lukkojarrutus on ABS-jarrutusta tehokkaampi. Fysikaalisesti tämä tarkoittaisi sitä, että lepokitkakertoimen pitäisi olla PIENEMPI kuin liukukitkakertoimen. Väität siis epäsuorasti, että kaikki maailman fyysikot ovat tässä asiassa väärässä, sillä heiden mukaansahan asia on juuri päinvastoin. Lepokitka liikekitkaan suurempi. Olet siis esittänyt aika radikaalin väitteen. Sitten pakenet tietämättömyyttäsi taidokkaasti. Et yritäkään väitettäsi todistella vaan asetat käänteisen todistustaakan. Minun pitäisi nyt lähteä osoittamaan väitteesi epätodeksi. Tämä menettely on pseudotieteellisissä ryhmittymissä hyvin yleinen. Mm. fundamentalistiset uskovaiset käyttävät sitä usein tyyliin "Et pysty todistamaan, ettei Jumalaa ole olemassa, joten Jumala on olemassa!" Tästä argumentaatiovirheestä käytetään yleisesti nimitystä "tietämättömyyteen vetoaminen" tai "argumentum ad ignorantiam". Se ilmenee juurikin käänteisenä todistustaakkana ja ei kerro mistään muusta kuin omasta tietämättömyydestäsi ja todisteiden puutteesta väitteesi suhteen. Minua et siis sillä pysty hämäämään. Liian tuttu juttu minulle. TAKAISIN ASIAAN Oletko koskaan vetänyt tai työntänyt jotain suhteellisen raskasta esinettä? Siis sellaista, jossa ei ole pyöriä alla? Esineen ei tarvitse olla edes raskas, mutta kevyemmällä esineellä tuota ilmiötä on vaikeampi huomata. Lastaapa vaikka ensi talvena pulkka täyteen tavaraa ja lähde kiskomaan. Huomaat, että saat vetää melko suurella voimalla ennen kuin pulkka liikahtaa. Sitten kun se on jo liikkeessä, et tarvitse enää kovinkaan suurta voimaa pitääksesi sitä liikkeessä. Tämä on jo todiste siitä, että lepokitka on liukukitkaa suurempi. Näin ei pitäisi käydä mikäli väitteesi olisi tosi. Nyt kun minä olen esittänyt todisteita väitteelleni, niin voisitko sinä esittää omallesi? Ai niin. Tuossa vielä linkki siihen kaipaamaasi tutkimukseen: http://www.monash.edu.au/muarc/reports/Other/RACV ABS braking system effectiveness.pdf Tutkimuksessa vertailtiin erilaisissa olosuhteissa pysähtymismatkoja lukkojarrutuksella ja ABS-jarrutuksella. Yhtä poikkeusta lukuunottamatta, kaikissa tapauksissa lukkiutumattomalla jarrutuksella saatiin lyhyempi jarrutusmatka. Se ainoa poikkeus oli pehmeä sora, joka lukkojarrutuksessa kerääntyy renkaan eteen ja kasvattaa näin kitkapinta-alaa ja vastusvoimaa. Kysyttävää?

• vielä...
        -jke- kirjoitti:

Kerrataanpa mitä on tapahtunut.. Väitit, että lukkojarrutus on ABS-jarrutusta tehokkaampi. Fysikaalisesti tämä tarkoittaisi sitä, että lepokitkakertoimen pitäisi olla PIENEMPI kuin liukukitkakertoimen. Väität siis epäsuorasti, että kaikki maailman fyysikot ovat tässä asiassa väärässä, sillä heiden mukaansahan asia on juuri päinvastoin. Lepokitka liikekitkaan suurempi. Olet siis esittänyt aika radikaalin väitteen. Sitten pakenet tietämättömyyttäsi taidokkaasti. Et yritäkään väitettäsi todistella vaan asetat käänteisen todistustaakan. Minun pitäisi nyt lähteä osoittamaan väitteesi epätodeksi. Tämä menettely on pseudotieteellisissä ryhmittymissä hyvin yleinen. Mm. fundamentalistiset uskovaiset käyttävät sitä usein tyyliin "Et pysty todistamaan, ettei Jumalaa ole olemassa, joten Jumala on olemassa!" Tästä argumentaatiovirheestä käytetään yleisesti nimitystä "tietämättömyyteen vetoaminen" tai "argumentum ad ignorantiam". Se ilmenee juurikin käänteisenä todistustaakkana ja ei kerro mistään muusta kuin omasta tietämättömyydestäsi ja todisteiden puutteesta väitteesi suhteen. Minua et siis sillä pysty hämäämään. Liian tuttu juttu minulle. TAKAISIN ASIAAN Oletko koskaan vetänyt tai työntänyt jotain suhteellisen raskasta esinettä? Siis sellaista, jossa ei ole pyöriä alla? Esineen ei tarvitse olla edes raskas, mutta kevyemmällä esineellä tuota ilmiötä on vaikeampi huomata. Lastaapa vaikka ensi talvena pulkka täyteen tavaraa ja lähde kiskomaan. Huomaat, että saat vetää melko suurella voimalla ennen kuin pulkka liikahtaa. Sitten kun se on jo liikkeessä, et tarvitse enää kovinkaan suurta voimaa pitääksesi sitä liikkeessä. Tämä on jo todiste siitä, että lepokitka on liukukitkaa suurempi. Näin ei pitäisi käydä mikäli väitteesi olisi tosi. Nyt kun minä olen esittänyt todisteita väitteelleni, niin voisitko sinä esittää omallesi? Ai niin. Tuossa vielä linkki siihen kaipaamaasi tutkimukseen: http://www.monash.edu.au/muarc/reports/Other/RACV ABS braking system effectiveness.pdf Tutkimuksessa vertailtiin erilaisissa olosuhteissa pysähtymismatkoja lukkojarrutuksella ja ABS-jarrutuksella. Yhtä poikkeusta lukuunottamatta, kaikissa tapauksissa lukkiutumattomalla jarrutuksella saatiin lyhyempi jarrutusmatka. Se ainoa poikkeus oli pehmeä sora, joka lukkojarrutuksessa kerääntyy renkaan eteen ja kasvattaa näin kitkapinta-alaa ja vastusvoimaa. Kysyttävää?

etkö sä nyt ymmärrä, että lukkojarrutus on tehokkain ja piste.

• sinulta
        vielä... kirjoitti:

etkö sä nyt ymmärrä, että lukkojarrutus on tehokkain ja piste.

Et taida tietää että äkkipysäys on vielä tehokkaampi keino pysähtyä kuin lukkojarrutus... ? Kokeilehan jarruttaa äkkipysäyksellä vaikka tiiliseinää tai petäjää vasten niin huomaat. Tehokas ja kivulias(myös lompakolle). xD Koira, erityisesti pieni on toki kivulias muttei kovin tehokas.

• kuitenkin
        sinulta kirjoitti:

Et taida tietää että äkkipysäys on vielä tehokkaampi keino pysähtyä kuin lukkojarrutus... ? Kokeilehan jarruttaa äkkipysäyksellä vaikka tiiliseinää tai petäjää vasten niin huomaat. Tehokas ja kivulias(myös lompakolle). xD Koira, erityisesti pieni on toki kivulias muttei kovin tehokas.

että olin oikeassa tässäkin asiassa. kiitos hyvästä yrityksestä.

• -jke-
        kuitenkin kirjoitti:

että olin oikeassa tässäkin asiassa. kiitos hyvästä yrityksestä.

Itseironia on kyllä hieno tapa käsitellä omaa erehdystään. Moni valitsisi jonkin paljon lapsellisemman tavan. Pisteet siitä sinulle.

• Melkein mopon nopeus!

Tuo vauhtihan on melkein niin paljon kun mopo kulkee??? Ja se ei sinun mielestä ole kova vauhti!!! Huh, huh!!! Ei ole ihmekkään että, liikenteessä sattuu kaikenlaisia turmia kun on tuollaisia ajattelijoita liikenteessä.

• Latushni
        Melkein mopon nopeus! kirjoitti:

Tuo vauhtihan on melkein niin paljon kun mopo kulkee??? Ja se ei sinun mielestä ole kova vauhti!!! Huh, huh!!! Ei ole ihmekkään että, liikenteessä sattuu kaikenlaisia turmia kun on tuollaisia ajattelijoita liikenteessä.

Eipä ole tainnut koskaan olla mittaria sinulla pyörässä?
        25km/h on sellainen tavallinen nopeus mitä mummot polkee kauppaan kolme muovikassia tyhjiä olutpulloja kummassakin sarvessa. Sitten kun tulee pieni alamäki niin pyörä rullaa jo itsestään 30km/h. Tähän kun vielä vähän itse polkaisee vauhtia niin 35km/h tulee täyteen.

Ei vauhti eikä mikään pyörälle. Niin ja mopon rakenteellinen nopeus _lain mukaan_ ei saisi ylittää 45km/h, mutta eihän kukaan nuori sellaisella lussulla ajele. Moni mopo kulkee jo suoraan kaupan hyllystä napattuna sen 60km/h. Eli aika kauas jää tuo vaahtoamasi nopeus mopojen huippunopeuksista.

• cyklomaani

Noh älkää ottako opiksenne mulle aivan sama! Tuo tilanne joka kävi... olisipa kiva nähdä miten nämä arvostelijat olisivat tilanteen hoitaneet. Vanha autotie joka on muutettu kevyenliikenteen väyläksi. Levyttä tommoset 4-5m. Eihän nyt jumalauta voi olettaa että koira syöksyy tien toiselta puolelta alle kun varsinkin koiran näkee vasta n 3m ennen törmäystä, mitä superihmisiä täällä oikein kirjoittelee!?!?!? Minähän ennakoin tilannetta kun siirryin ajoradan vastakkaiseen reunaan.... Jalankulkijat ovat myös arvaamattomia tuolla liikenteessä varsinkin kun lähestyy selkäpuolelta. Tiedoksi myös se että normaalilla kuntolenkillä keskinopeus pyörii 22-23km/h, eli jos on aivoja voi päätellä kuinka lujaa mennään pienessä myötäleessä ja alamäessä. Onko minun nyt näiden besserwissereiden mielestä lopetettava kuntoilu sen takia kun uppiniskaiset koiranulkoiluttajat eivät älyä/tajua kuinka vaarallista on sinne tänne sinkoileva koira muun liikenteen seassa? Hoh hoijaaa... Lakikin sanoo että koira on oltava kytkettynä/hallinnassa julkisilla paikoilla ja pyörätie on julkinen paikka! Fleksin päässä oleva koira ei ole kytketty, se on minun mielipide!

• sakemaanikko

se näin on, että koiranomistajan velvollisuus on suojella koiraansa missä tahansa sen kanssa liikkuukin. Meillä ei fleksi kuulu koiratarvikkeisiin, eikä kännykkäkään. Erittäin ikävä tapaus ja erittäin rehellinen avaus. Täällä nyt aina saa joiltakin "paskaa niskaansa", mutta he ovat kenties itse täydellisen synnittömiä ihmisiä. Näitä koiranulkoiluttajia näkee päivittäin, on koira fleksissä, känny korvalla ja vielä lapsenrattaatkin siinä.

• todellisuuteen
        sakemaanikko kirjoitti:

se näin on, että koiranomistajan velvollisuus on suojella koiraansa missä tahansa sen kanssa liikkuukin. Meillä ei fleksi kuulu koiratarvikkeisiin, eikä kännykkäkään. Erittäin ikävä tapaus ja erittäin rehellinen avaus. Täällä nyt aina saa joiltakin "paskaa niskaansa", mutta he ovat kenties itse täydellisen synnittömiä ihmisiä. Näitä koiranulkoiluttajia näkee päivittäin, on koira fleksissä, känny korvalla ja vielä lapsenrattaatkin siinä.

siis eihän toi ongelma ollut fleksi. kyllä minä ainakin erotan fleksin ihmisen kädestä ja voin päätellä siittä lähellä olevan koiran. aloittaja tarvitsee vain jonkun syntipukin omantunnontuskiinsa. tässätapauksessa se on fleksi. mikäli fleksiä ei olisi ollut syytettäisiin kännykkää jne... avauksen tarkoitus on vain saada myötätuntoa ja tukea häntä kalvavaan syyllisyyteen. siksi olisi mielestäni rehellisempää kirjoittaa sama avaus syyttelemättä fleksejä ja muita. antaa lukijoiden päättää sitten itse ja kommentoida. nyt kirjoituksen lähtökohta oli se että näin tapahtui ja aloittaja kertoi heti lukijoille syyllisenkin. tällaiset kaikkitietävä tkirjoittelijat harvemmin saavat sympatiaa. luopuihan hän pyörän kellostaankin yhden huutelun perusteella. tällaisella "mulle sanottiin pahasti en tee enään mitään" lapsi asenteella ei yleensä pitkälle pärjätä pyöräillessä tai missään muussakaan.

• sakemaanikko
        todellisuuteen kirjoitti:

siis eihän toi ongelma ollut fleksi. kyllä minä ainakin erotan fleksin ihmisen kädestä ja voin päätellä siittä lähellä olevan koiran. aloittaja tarvitsee vain jonkun syntipukin omantunnontuskiinsa. tässätapauksessa se on fleksi. mikäli fleksiä ei olisi ollut syytettäisiin kännykkää jne... avauksen tarkoitus on vain saada myötätuntoa ja tukea häntä kalvavaan syyllisyyteen. siksi olisi mielestäni rehellisempää kirjoittaa sama avaus syyttelemättä fleksejä ja muita. antaa lukijoiden päättää sitten itse ja kommentoida. nyt kirjoituksen lähtökohta oli se että näin tapahtui ja aloittaja kertoi heti lukijoille syyllisenkin. tällaiset kaikkitietävä tkirjoittelijat harvemmin saavat sympatiaa. luopuihan hän pyörän kellostaankin yhden huutelun perusteella. tällaisella "mulle sanottiin pahasti en tee enään mitään" lapsi asenteella ei yleensä pitkälle pärjätä pyöräillessä tai missään muussakaan.

oli viime syksynä keskustelu aiheesta koira ja fleksitalutin. Siellähän ei samanlaista törkyä julkaista, kuin täällä, mutta erittäin paljon oli fleksivastaisia mielipiteitä pyöräilijöiltä, jalankulkijoilta, lastenvaunujen ja -rattaiden kanssa liikkuvilta ja autoilijoiltakin. Joten herää vain todellisuuteen.

• cyklomaani

Kuulepas, en omaa röntgenkatsetta en pysty näkemään onko ihmisellä fleksi kädessään vai ei! Miten helvetissä tuo onnettomuus voi olla minun vika, en pysty ymmärtämään! Onneksi sinä olet aika yksinäsi noiden ajatusten kanssa ja laki on puolellani! Minä en kaipaa mitään myötätuntoa, ajattelin vain varoittaa ihmisiä mitä saattaa käydä kun koiria ei pidetä asian mukaisesti kytkettynä. On jumalauta uppiniskaista porukkaa kun aletaan heti syyttelemään syytöntä. Kyllä alan allekirjoittaa ystäväni lausahduksen: "ketkään muut eivät ole niin omahyväisiä kuin koiran omistajat"! Se on valitettavan totta! Koirien alta täytyisi väistyä ja antaa koirien tehdä mitä ne haluaa, jos puutu niin huuto on mahtava. HÄVETTÄÄ koiranomistajana myöntää että tämä näyttää olevan totta! Mietipä nyt ihan uudestaan tämä tapahtuma ja syyllinen siihen!

• tälläkertaa
        cyklomaani kirjoitti:

Kuulepas, en omaa röntgenkatsetta en pysty näkemään onko ihmisellä fleksi kädessään vai ei! Miten helvetissä tuo onnettomuus voi olla minun vika, en pysty ymmärtämään! Onneksi sinä olet aika yksinäsi noiden ajatusten kanssa ja laki on puolellani! Minä en kaipaa mitään myötätuntoa, ajattelin vain varoittaa ihmisiä mitä saattaa käydä kun koiria ei pidetä asian mukaisesti kytkettynä. On jumalauta uppiniskaista porukkaa kun aletaan heti syyttelemään syytöntä. Kyllä alan allekirjoittaa ystäväni lausahduksen: "ketkään muut eivät ole niin omahyväisiä kuin koiran omistajat"! Se on valitettavan totta! Koirien alta täytyisi väistyä ja antaa koirien tehdä mitä ne haluaa, jos puutu niin huuto on mahtava. HÄVETTÄÄ koiranomistajana myöntää että tämä näyttää olevan totta! Mietipä nyt ihan uudestaan tämä tapahtuma ja syyllinen siihen!

koska en koittanut väittää sinua syylliseksi. tilannenopeutta oli liikaa, mutta en silti sano sinua syylliseksi. kerroin vain miksi kirjoitit tänne. valitettavasti tunnut olevan pinna kireällä vielä tapauksesta, joten tämä jää haistattelu otsikointi tasolle sinulta tällä hetkellä.

• -jke-

"siis eihän toi ongelma ollut fleksi" Totta puhut. Onnettomuus ei johtunut tarkalleen ottaen fleksistä, vaan yllättävästä koiran tekemästä sivuttaissiirtymästä, jota pyöräilijä ei voinut mitenkään ennakoida ja johon hän ei mitenkään voinut ehtiä reagoimaan.

• että fleksi

on vaarallinen kävelytiellä, kun useammat eivät osaa käyttää sitä fleksiä oikein. Mielestäni fleksi on maastossa jees, jos ei voi laskea koiraa irti, ja aika hyvä vehje se on esim. luoksetuloa harjoitteluun. Kävipä huono mäihä cyklomaanille. Kun olen asunut tiiviisti asutuilla seuduilla ja rullaluistellut niin aina on pakko hidastella jos näkee koiran, kun ei tiedä kuinka se koira reagoi luistelijaan.

• täälläkin ollaan
        sakemaanikko kirjoitti:

Itselläni on kaksi koiraa, enkä koskaan niitä fleksin päähän laita. MIelestäni varsinkin taajamalaueella (tai ainakin kaupunkialueilla) fleksien käyttö on aivan järjetöntä. Tai ei ehkä olisi mikäli niitä ihmiset osaisivat käyttää. Mutta ei, koirat saavat juoksennella ihan miten sattuu ja omistajat viis veisaavat muista kulkijoista; esim. toisista koiranulkoiluttajista. Ei minun koiriani saa tulla haistelemaan ilman lupaa, mutta fleksimussut kun ryntäilevät miten sattuu. Entäs jos minun koirani puree? Minäkö olen vastuussa jos omat koirani ovat tiukassa remmissä, mutta fleksikoira vain pyrähtää paikalle kun sitä lukkoa ei voi käyttää?

Itse olen kerran meinannut vahingossa ajaa pyörällä koiran päälle; omistaja käveli puistotien toista reunaa ja kyttäisi taloja niin että niskat paukkuivat. Olin jo tosi lähellä häntä ohittamassa kävelytien toista reunaa kun äkkäsin että koirahan sillä on; musta ohut fleksihihna viisti maata ja se koira oli tien toisella puolella puskassa. Annoin "hiukan" palautetta taluttajalle; itse en koskaan alistaisi omia koiriani moiseen vaaraan.

• ........................

No olipas huono vitsi! Miten kukaan voi edes keksiä noin typerää tarinaa?? Tuskimpa kukaan normaali ihminen ajais missään tilanteessa koiran päälle. Jos joku ois harrastanut 7 vuotta pyöräilyä niin tietäis kyllä miten ajetaan! Esim kellon käyttö, reilu hidastus kun näkee ihmisiä/eläimiä jne. Ei kellon käyttö loppuis kenelläkään yhteen typerään kommenttiin! Keksi ens kerralla parempi tarina niin ehkä joku uskookin...

• cyklomaani

Minähän kerroin että viikottain joudun vastaaviin tilateisiin ja 7 vuotta olen niistä selvinnyt, eiliseen asti. Koira kun ei tajua kun huutaa pois alta! Noh jos totta puhutaan niin ei se kellon käyttö loppunut siihen typerään kommenttiin vaan siihen että uudessa pyörässäni sitä kelloa ei ole, kilpapyörä katsos!

• tässä..
        cyklomaani kirjoitti:

Minähän kerroin että viikottain joudun vastaaviin tilateisiin ja 7 vuotta olen niistä selvinnyt, eiliseen asti. Koira kun ei tajua kun huutaa pois alta! Noh jos totta puhutaan niin ei se kellon käyttö loppunut siihen typerään kommenttiin vaan siihen että uudessa pyörässäni sitä kelloa ei ole, kilpapyörä katsos!

sitä taas ollaan: laittomalla pyörällä huimaa nopeutta mistään piittamatta koiran päälle: hyvä-hyvä ja viva tour de france

• ihan laiton
        tässä.. kirjoitti:

sitä taas ollaan: laittomalla pyörällä huimaa nopeutta mistään piittamatta koiran päälle: hyvä-hyvä ja viva tour de france

polkupyörä? Uskomaton asenne teillä pikku fifien omistajilla! Jos kyseessä olisi ollut iso "tappajakoira", olisi tilanne täysin päinvastainen. Koiran omistaja olisi tällä hetkellä lynkattavana, kun ei osaa pitää koiraansa hallinnassa. 4-5 metrisen tien toisella laidalla ajaessa ei todellakaan voi olettaa olemattoman koiran syöksyvän kulkupelinsä alle. Itse ulkoilutan koiraani parin metrin hihnassa. Ketään muuta en voisi syyttää jos se pitkässä hihnassa syöksyisi minkään ajoneuvon alle. Puhumattakaan että menisi tutustumaan toisiin ihmisiin ilman lupaani (tämäkin näissä fleksiulkoiluttajissa ärsyttää). Ja koira on aina koira, vaikka opettaa ettei ulkona syödä mitään, tilaisuus voi tehdä varkaan. Hyvä muistaa tänä koiranmyrkyttäjien kulta-aikana. Miten sieltä muutaman metrin päästä valvot löytääkö se sesse jonkun herkullisen nakinpalan tai lihapullan tai vaikka mädäntyneen linnunraadon? Tuo fleksi vs. hihna -keskustelu on mun mielestä täysin vastuu kysymys. Ja se vastuu on todellakin koiran omistajalla, ei muilla tienliikkujilla. Koira ei todellakaan ole hallinnassa fleksissä ollessa. Ja vielä lopuksi, tsemppiä tän ketjun aloittajalle.

• cyklomaani
        tässä.. kirjoitti:

Niin se kellohan olisi pelastanut onnettomuudelta.... no ei varmasti!

• pyörä...
        tässä.. kirjoitti:

On housuissasi! Ja jos se fifi hyökkää puskista koiran alle, on vika ainoastaan fifissä ja ensinnäkin omistajassa! Koira lähti henki, so what? Onneksi ei ollut isompi koira, niin olis voinu lähtee pyöräilijältä! Tämä siitä seuraa kun niitä pikky räksyttäjiä ei kouluteta ja annetaan hyppiä, loikkia, räksyttää miten tahtoo ja omistaja ei tikkua ristiin pane! Koiralle omistajalle sympatiat nolla, pyöräilijälle 10!

• kyllä vain
        ihan laiton kirjoitti:

polkupyörä? Uskomaton asenne teillä pikku fifien omistajilla! Jos kyseessä olisi ollut iso "tappajakoira", olisi tilanne täysin päinvastainen. Koiran omistaja olisi tällä hetkellä lynkattavana, kun ei osaa pitää koiraansa hallinnassa. 4-5 metrisen tien toisella laidalla ajaessa ei todellakaan voi olettaa olemattoman koiran syöksyvän kulkupelinsä alle. Itse ulkoilutan koiraani parin metrin hihnassa. Ketään muuta en voisi syyttää jos se pitkässä hihnassa syöksyisi minkään ajoneuvon alle. Puhumattakaan että menisi tutustumaan toisiin ihmisiin ilman lupaani (tämäkin näissä fleksiulkoiluttajissa ärsyttää). Ja koira on aina koira, vaikka opettaa ettei ulkona syödä mitään, tilaisuus voi tehdä varkaan. Hyvä muistaa tänä koiranmyrkyttäjien kulta-aikana. Miten sieltä muutaman metrin päästä valvot löytääkö se sesse jonkun herkullisen nakinpalan tai lihapullan tai vaikka mädäntyneen linnunraadon? Tuo fleksi vs. hihna -keskustelu on mun mielestä täysin vastuu kysymys. Ja se vastuu on todellakin koiran omistajalla, ei muilla tienliikkujilla. Koira ei todellakaan ole hallinnassa fleksissä ollessa. Ja vielä lopuksi, tsemppiä tän ketjun aloittajalle.

Ihmisten tulisi muistaa kelatalutinta käytettäessä, että koiran on oltava kunnolla koulutettu ja hallinnassa. Muuten kelataluttimen käytöstä syntyy juuri tämänkaltaisia ongelmia.

• ?????????
        cyklomaani kirjoitti:

kilpapyörä = ei kelloa mummopyörä = kyllä jep jep ihme kun et ole oppinut välttämään noita tilanteita, jos kerran viikottain meinaa sattua vastaavaa. itse koitan oppia jo kerrasta.

• ei väliä
        ihan laiton kirjoitti:

jos säkin lyöt 40v ukkoa nyrkillä kyseessä on vaan ehkä mitätön huitaisu, mutta jos lyöt lasta olet pahinpitelijä ja lastenhakkaaja. vetoatko nyt oikeudessa sitten, että "jos tilanne olisi ollut toinen...pla pla". tilanne on nyt vaan vittu se mikä se sillä hetkellä sattuu olemaan ja senmukaan eletään. toisessa tilanteessa teräsmies olisi lentänyt pelastamaan fifin, mutta kun tää ei nyt vaan ollut se tilanne vaan tämä.

• mitä sit jos joku mummo
        cyklomaani kirjoitti:

sattuu joskus rääpii päätänsä... Kyllä kai aikuinen ihminen sen kestää. Parempi sekin kuin että käy näin kuin nyt kävi, tai että ensi kerralla se "puskista syöksyvä" saattaa olla lapsi. Tääsä ote liikenneturvan sivuilta: "Liikenne on yhteistyötä. Tarkkaile, mitä muut aikovat tehdä ja ota heidät huomioon. Aja sellaista vauhtia, että hallitset pyöräsi kaikissa tilanteissa. Hidasta ennen risteystä. Talvella jarrutusmatkat ovat pitempiä kuin kesällä. Varmistu siitä, että autoilijat ja muut tiellä liikkujat huomaavat sinut. Etuvalo ja joka suuntaan näkyvät heijastimet ovat välttämättömiä pimeällä. Yllättävät tilanteet ovat vaarallisimpia. Älä aja yhtäkkiä tielle aidan tai rakennuksen takaa tai tee muuta yllättävää. Näytä suuntamerkki ajoissa, kun aiot kääntyä. Varoita tarvittaessa soittokellolla muita pyöräilijöitä ja jalankulkijoita. Opettele liikennesäännöt ja liikennemerkit." Tuskin siinä oli mitään uutta sinulle, mutta kun vielä näitä noudatettaisiin myös. Totta kai koiran omistajan pitää huolehtia koirastaan, mutta ei silti kukaan tuola ihmisten ilmoilla liikkuessaan (kävellen/autolla/pyörällä tai ihan milä vaan) vain voi "olettaa" mitään, kyllähän sitä (normaali järkevä) ihminen auton ratissakin hieman hidastaa ja ehkä hiljentää vauhtia ja tulee valppaammaksi kun huomaa jonkun ihmisen, tai varsinkin lapsen/eläimen tien reunassa ja varautuu että ne saattavat tehdä jotain "yllättävää".

• ei ole
        ihan laiton kirjoitti:

sulla hallinnassa fleksissä, niin se ei toki tarkoita ettei olisi meillä muillakaan ;-)

• kokeile,
        ei ole kirjoitti:

sulla hallinnassa fleksissä, niin se ei toki tarkoita ettei olisi meillä muillakaan ;-)

kuinka koirani fleksissä käyttäytyisi. Mulle riittää kun se kulkee nätisti hihnassa, onnelliselta tuo koirulikin vaikuttaa. Pääsee ihan tarpeeksi syvälle piennarta tutkimaan. Ja samalla itse näen mitä se koirani tekee. (Tutkijaluonne kun on, tarvitsee siis seurata vähän mitä tekee. En näkisi kolmen-viiden metrin päästä.) Hienoa jos joku voi unohtaa että koiran liikkeitä ei koskaan pysty täysin ennustamaan, oli koiruli kuinka koulutettu hyvänsä. Ja sitten käy näitä ikäviä vahinkoja. Onnea teille fleksin käyttäjille, sitä tarvitsettekin :)

• sinulle!

Minä olen kanssasi samaa mieltä, että fleksit ovat vaarallisia. Olen myös sitä mieltä, että syy ei todellakaan ollut sinun!!! Vaikka kaikki täydelliset ihmiset täällä niin väittävätkin... Itse olen kerran (ikävä kyllä) ajanut pienehkön koiran yli joka oli fleksissä, mutta juoksi suoraa alle hiekkatiellä. Vaikka vauhtia ei itsellä ollut paljon en mitään ehtinyt tekemään. Ja kyllä se oli ihan omistajan syy. Ja joutui korvaamaan minun autoon tulleen pienen kolhun. Olihan se todella ikävä tapaus ja mieleen se on jäänyt. Mutta itse sisimmässäni tiedän, että en voinut tehdä mitään toisin. Todennäköisesti sinäkin tiedät sen sisimmässäsi, mutta täällä eivät ihmiset ymmärrä miten tilanne voi tulla äkkiä. Jos olisit ollu keskellä kaupunkia ruuhkassa ja ajanut noin kovaa niin silloin voisit katsoa peiliin, mutta jos olit kerta kaupungin ulkopuolella niin silloin ei vauhtisi ollut liikaa. Varsinkin kun oli vielä alamäki. Itselläni on myös koira (iso) että kyllä minä koirista tykkään... enkä ole mikään koiran vihaaja. Älä välitä näiden ihmisten kommenteista, tänne ei yleensä kannata mitään kirjoitella kun saa vaan paskaa niskaan ja kukaan ei muuta ku syyttele. Hyvää kevään jatkoa sinulle!

• cyklomaani

Kiitos myötätunnosta! On mukava huomata että osalla koiranomistajista on vielä aivot tallella. Itse olen kanssa ison koiran omistaja ja vieläpä kahden sellaisen. Omat stereotypiat vain vahvistuvat tämän tapauksen ja näiden kirjoitusten johdosta. Isojen koirien omistajat ovat vastuuntuntoisempia kuin pienten koirein omistajat.... valitettavasti! Niin ja homma menee niin että tänään kun tapaan tuon koiran omistajan hän maksaa minulle uuden etukiekon joka meni kieroksi. Näiden kirjoitusten johdosta en tingi YHTÄÄN asiassa.

• oli sinullekin järkytys
        cyklomaani kirjoitti:

Kiitos myötätunnosta! On mukava huomata että osalla koiranomistajista on vielä aivot tallella. Itse olen kanssa ison koiran omistaja ja vieläpä kahden sellaisen. Omat stereotypiat vain vahvistuvat tämän tapauksen ja näiden kirjoitusten johdosta. Isojen koirien omistajat ovat vastuuntuntoisempia kuin pienten koirein omistajat.... valitettavasti! Niin ja homma menee niin että tänään kun tapaan tuon koiran omistajan hän maksaa minulle uuden etukiekon joka meni kieroksi. Näiden kirjoitusten johdosta en tingi YHTÄÄN asiassa.

Valitettava tapaus kaikkiaan, mutta koiran pieni koko ja söpöys ei tosiaan poista sitä tosiasiaa että vastuullinen tässä on koiran omistaja. Sinun onnesi oli, että kyseessä oli pieni koira. Tsemppiä tapaamiseen.

• cyklomaani
        oli sinullekin järkytys kirjoitti:

Valitettava tapaus kaikkiaan, mutta koiran pieni koko ja söpöys ei tosiaan poista sitä tosiasiaa että vastuullinen tässä on koiran omistaja. Sinun onnesi oli, että kyseessä oli pieni koira. Tsemppiä tapaamiseen.

Ajattelin kohteliaisuus syistä (ja myötätunnosta) olla vaatimatta mitään korvauksia! Ottaa vaan niin saatanasti päähän nää paskan niskaan kaatajat!

• melko nuori?
        cyklomaani kirjoitti:

siis etkö sä kykene omaan ajatteluun? luuletko että saisit kaikki olemaan samaamieltä kanssasi? sä oot niin täydellinen pikkulapsi tuon kirjoituksen perusteella ainakin, kun vedät herneet heti nenään ja alat kiukutella jos sun kanssa ei olla samaamieltä. fiksu ihminen veisi kukkakimpun ja oikaisisi vanteensa itse. aina ei ole tärkeintä olla oikeassa vaan toimia niin mitä pitää oikeana ja kohtuullisena. sen jälkeen ei tarvitse selitellä tai hävetä, koska on hoitanut asian itse niin hyvin kuin pystyy. itse en todellakaan kehtaisi vaatia jotain vannerahoja vaikka olisin niihin oikeutettu. saisin hävetä itseäni koko loppuelämäni. älä kirjoittele tänne, jos et kestä kritiikkiä. kiitos

• cyklomaani
        melko nuori? kirjoitti:

siis etkö sä kykene omaan ajatteluun? luuletko että saisit kaikki olemaan samaamieltä kanssasi? sä oot niin täydellinen pikkulapsi tuon kirjoituksen perusteella ainakin, kun vedät herneet heti nenään ja alat kiukutella jos sun kanssa ei olla samaamieltä. fiksu ihminen veisi kukkakimpun ja oikaisisi vanteensa itse. aina ei ole tärkeintä olla oikeassa vaan toimia niin mitä pitää oikeana ja kohtuullisena. sen jälkeen ei tarvitse selitellä tai hävetä, koska on hoitanut asian itse niin hyvin kuin pystyy. itse en todellakaan kehtaisi vaatia jotain vannerahoja vaikka olisin niihin oikeutettu. saisin hävetä itseäni koko loppuelämäni. älä kirjoittele tänne, jos et kestä kritiikkiä. kiitos

Joo-o miksi kirjoitit tänne etkä tuonne ylemmäksi? Isokirjaimet lauseen alkuun kiitos.

• lakia
        cyklomaani kirjoitti:

Joo-o miksi kirjoitit tänne etkä tuonne ylemmäksi? Isokirjaimet lauseen alkuun kiitos.

joten olen syytön, koska laissa ei kielletä pieni kirjaimia lauseiden alussa. tällaiseen viisasteluunko tämä nyt menee :D

• pitikö tulla avatuu.
        cyklomaani kirjoitti:

Ajattelin kohteliaisuus syistä (ja myötätunnosta) olla vaatimatta mitään korvauksia! Ottaa vaan niin saatanasti päähän nää paskan niskaan kaatajat!

Jos kerran ärsyttää ja ahdistaa paskan niskaan kaatajat, ois ehkä kannattanu olla laittamatta netiin mitään, olisit säästyny siltä. Omaa hölmöyttäsi ja ajattelemattomuuttasi aiheutit itsellesi sen että ihmiset kimppuun hyökkäävät. Jos pelkään ihmisten reaktiota, tämä ei ole oikea paikka avautua. Kaikkihan eivät ole samaa mieltä kuin sinä.

• sentään
        cyklomaani kirjoitti:

millähän perusteella isojen koirien omistajat ovat vastuutuntoisempia kuin pienten koirien? terv. 2 saksanpaimenkoiraa ja russeli

• rwu
        sentään kirjoitti:

millähän perusteella isojen koirien omistajat ovat vastuutuntoisempia kuin pienten koirien? terv. 2 saksanpaimenkoiraa ja russeli

Kirjoittajahan kirjoitti stereotypiasta että pikku koirien omistajat ovat kouluttaneet koiransa huonommin kuin isojen rotujen omistajat koiransa. Allekirjoitan tuon täysin, sinun russelisi on varmasti hyvin koulutettuja kun sinulla on iso koiria. Minun mielipiteeni perustuu kokemuksiin...

• aina yleistää???
        cyklomaani kirjoitti:

Mistä v*itusta te tiedätte kirjoitusten perusteella, joissa ei edes välttämättä mainita omistaako kirjoittaja koiraa, että minkä kokoisen koiran he omistavat??? Koira kuin koira,kokoon katsomatta,mutta aina täällä on näköjään pakko saada aikaiseksi sama sota aiheessa kuin aiheessa eli isot vastaan pienet, kummat on enemmän perseestä... Pitäsikö tässä nyt sitten alkaa vinkumaan kuinka eilen saksanpaimenkoira kävi parkkipaikalla pienemmän koiran kimppuun, hyppäsi yllättäen pienemmän kimppuun avoimesta autosta? Aletaanko yleistämään että hui kauheeta, tommosia ne isot koirat kaikki on? Ei voi joidenkin yksittäisten ääliöiden takia yleistää kaikkia, ettekö te (muka)aikuiset ihmiset sitä tiedä?

• -jke-

Siinä taas yksi lisämerkintä jo entuudestaan loputtoman pitkältä näyttävän "Miksi työntää fleksi sinne minne Aurinko ei paista" -listan hännille. Kaikessa liikenteessä turvallisuuden kannalta avainsana on ENNAKOITAVUUS. Yksi vaikeimmin ennakoitavista asioista on liikenteenkäyttäjien sivuttaissiirtymät. Tämän vuoksi yllättäviä sivuttaissiirtymiä vältetään ja tarpeen vaatiessa niistä on tapana ilmoittaa muille liikenteenkäyttäjille etukäteen. Autoilijat vilkuttavat, pyöräilijät näyttävät käsimerkin, jalankulkijat kulkevat (koirineen) sitä omaa vasenta reunaa puolta vaihtamatta... On täysin ennakoitavissa, että kevyelle liikenteelle osoitetulla väylällä kulkee pyöräilijöitä ja vieläpä ihan kiitettävällä nopeudellakin. Sen sijaan väylän poikki singahtava koira on vaikea ennakoida. Fleksin kuningasajatus on juurikin tarjota koiralle lisää vapautta hallittavuuden kustannuksella. Ei pitäisi olla kenellekään fleksinkäyttäjälle yllätys, että koira pystyy halutessaan siinä vapaasti sinkoilemaan. Paljon kertoo myös tässä keskustelussa kiihkomieliset pyöräilijän niskaan vastuun kaatavat kirjoitukset. Sen sijaan, että yritettäisiinkin sopeutua sen oman Fifinsä kanssa yhteiskuntaan, odotetaankin yhteiskunnan sopeutuvan itsensä ja Fifinsä toimintaan. Ei näin ihmiset, ei näin. Kyllä me koiraharrastajat olemme tähän yhteiskuntaan tuoneet mukanamme tänne kuulumattoman yksilön. Meidän tehtävämme on itsemme ja koiramme sopeuttaa siten, että meistä ei aiheudu ylimääräistä haittaa kenellekään ja että koira itse saa turvallisen elämän. Terveisin harrastepyöräilijä ja koiransa kiinteässä hihnassa nätisti kulkemaan opettanut koiraharrastaja. PS. Fleksin turvallisuudesta puheenollen, kohtasin tuossa eräänä menneen syksyn pimeänä iltana vilkkaan tien poikki kirmailejan parikiloisen kääpiörodun edustajan. Koira jouksenteli vetäen muutaman metrin pituista ohutta piuhaa perässään. Nappasin koiran talteen ja myöhemmin tavoitin hysteerisen, pelkkä muovinen fleksihärpäke kädessään haahuilevan omistajan. Koira oli nähnyt rusakon, sännännyt perään ja rikkonut tämän tuomiopäivän taluttimen suunnattomalla kahden kilon massaansa lataamallaan liike-energialla.

• 1. on turun sinappi

ja 2. on flexi! Mutta olen opettanut koiran kulkemaan siinä kunnolla ja se tietää että tulee tupenrapinat jos lenkillä konstaillaan. Suosittelen samaa muillekin. Ei koiraa ole tehty lyhyen hihnan jatkoksi ei....

• -jke-
        1. on turun sinappi kirjoitti:

ja 2. on flexi! Mutta olen opettanut koiran kulkemaan siinä kunnolla ja se tietää että tulee tupenrapinat jos lenkillä konstaillaan. Suosittelen samaa muillekin. Ei koiraa ole tehty lyhyen hihnan jatkoksi ei....

"Mutta olen opettanut koiran kulkemaan siinä kunnolla" Tätä argumenttia en oikein pysty käsittämään. Eikö fleksin hyöty (=sen koiralle tarjoama vapaus) katoa siinä samassa jos koiraa vaatii siinä "kunnolla" kulkemaan? Miksei tällöin voisi samantien siirtyä normaaliin hihnaan? "Suosittelen samaa muillekin. Ei koiraa ole tehty lyhyen hihnan jatkoksi ei...." Ei ole, eikä edes pidemmän hihnan jatkoksi. Siksi ulkoilen koirani kanssa mahdollisimman paljon siten, että se saa kirmailla vapaana. Kaupungissa asustavalle ja muun liikenteen seassa liikkuvalle tuo lyhyt hihna vaan on välttämätön "varotoimenpide".

• sakemaanikko
        1. on turun sinappi kirjoitti:

saa hevosen juoksutusliinan, jos ei koiraa voi päästää ihan vapaana missään juoksemaan.

• hiukan...
        -jke- kirjoitti:

"Mutta olen opettanut koiran kulkemaan siinä kunnolla" Tätä argumenttia en oikein pysty käsittämään. Eikö fleksin hyöty (=sen koiralle tarjoama vapaus) katoa siinä samassa jos koiraa vaatii siinä "kunnolla" kulkemaan? Miksei tällöin voisi samantien siirtyä normaaliin hihnaan? "Suosittelen samaa muillekin. Ei koiraa ole tehty lyhyen hihnan jatkoksi ei...." Ei ole, eikä edes pidemmän hihnan jatkoksi. Siksi ulkoilen koirani kanssa mahdollisimman paljon siten, että se saa kirmailla vapaana. Kaupungissa asustavalle ja muun liikenteen seassa liikkuvalle tuo lyhyt hihna vaan on välttämätön "varotoimenpide".

Kunnolla oleminen tarkoittaa sitä että koira osaa kuunnella kummalla puolella tietä olen antanut luvan kulkemiseen. Sillä vastakkaisella puolella ei kuljeta. Edes tilapäisesti. Ei vaikka siellä olisi kultainen hanhi munimassa. Se tarkoittaa myös sitä että muita tiellä kulkijoita ei häiritä. Ei pienimmästäkään syystä eikä syyttä. Vapaus taas puolestaan tulee siitä että koiralla on vapaus mennä metsän tai pellon puolelle. Poikkeuksen tästä muodostaa tiheät pusikot, joihin ei ole asiaa syystä että rispaa fleksin. Ts. koiralla on ihan ikioma tontti, 8metriä minusta eteen ja poispäin, puolella jonka olen määrittänyt, ja joka liikkuu minun tahdissani eteenpäin. Ja viimeisenä: suomen laki määrittelee rajat joiden puitteissa pitää koiraihmisenkin elää, vaikka enemmistö siitä viis veisaa. Koiria pidetään vapaana paikoissa missä ei ole mitään asiaa pitää. Yleensä vielä sääntönä näyttää olevan että mitä isompi koira niin sitä varmemmin ilman minkäänlaista remmiä. Ja selitys? Ei koiraa ole luotu remmin päähän! Ja lööppilehdistö kiittää!!!

• -jke-
        hiukan... kirjoitti:

Kunnolla oleminen tarkoittaa sitä että koira osaa kuunnella kummalla puolella tietä olen antanut luvan kulkemiseen. Sillä vastakkaisella puolella ei kuljeta. Edes tilapäisesti. Ei vaikka siellä olisi kultainen hanhi munimassa. Se tarkoittaa myös sitä että muita tiellä kulkijoita ei häiritä. Ei pienimmästäkään syystä eikä syyttä. Vapaus taas puolestaan tulee siitä että koiralla on vapaus mennä metsän tai pellon puolelle. Poikkeuksen tästä muodostaa tiheät pusikot, joihin ei ole asiaa syystä että rispaa fleksin. Ts. koiralla on ihan ikioma tontti, 8metriä minusta eteen ja poispäin, puolella jonka olen määrittänyt, ja joka liikkuu minun tahdissani eteenpäin. Ja viimeisenä: suomen laki määrittelee rajat joiden puitteissa pitää koiraihmisenkin elää, vaikka enemmistö siitä viis veisaa. Koiria pidetään vapaana paikoissa missä ei ole mitään asiaa pitää. Yleensä vielä sääntönä näyttää olevan että mitä isompi koira niin sitä varmemmin ilman minkäänlaista remmiä. Ja selitys? Ei koiraa ole luotu remmin päähän! Ja lööppilehdistö kiittää!!!

"Kunnolla oleminen tarkoittaa sitä että koira osaa kuunnella kummalla puolella tietä olen antanut luvan kulkemiseen. Sillä vastakkaisella puolella ei kuljeta. Edes tilapäisesti. Ei vaikka siellä olisi kultainen hanhi munimassa." Väität siit todella, että koirasi on oppinut olemaan ylittämättä tuota kauttasi kulkevaa näkymätöntä viivaa vaikka millainen ärsyke tulisi vastaan? Ja vieläpä kaikissa tilanteissa hahmottamaan, missä tuo mukanasi kulkeva näkymätön linja menee? Aikamoinen kone on koirasi. "Se tarkoittaa myös sitä että muita tiellä kulkijoita ei häiritä. Ei pienimmästäkään syystä eikä syyttä." Lisäksi koirasi kykenee niin abstraktiin ajatteluun, että se on pystytty kouluttamaan olemaan häiritsemättä muita tienkäyttäjiä. Tietää mikä on missäkin tilanteessa muiden ihmisen kannalta sopivaa käytöstä ja toimii sen mukaan. Pilkkooko koirasi myös puut ja täyttää veroilmoituksesi? "Koiria pidetään vapaana paikoissa missä ei ole mitään asiaa pitää. Yleensä vielä sääntönä näyttää olevan että mitä isompi koira niin sitä varmemmin ilman minkäänlaista remmiä. Ja selitys? Ei koiraa ole luotu remmin päähän!" En nyt oikein ymmärrä miten koirien vapaanapito liittyy tähän asiaan? Muuten kuin itse mainitsin sitä tekeväni joten pitäisikö tuo nyt tulkita syyttelynä?

• ihan vain terveyden vuoksi
        sakemaanikko kirjoitti:

saa hevosen juoksutusliinan, jos ei koiraa voi päästää ihan vapaana missään juoksemaan.

silloin tosiaan päätin, ettei meidän perheeseen mitään fleksejä tule. Ei tarvitse kovaakaan ajaa kun tulee niitä äkkitilanteita. Toisekseen useimmat ihmiset eivät kuule raivokastakaan kellon kilkuttelua. Olenkin ottanut tavakseni ensin kilkutella ja sitten äänekkäämmin huutaa, että täältä tullaan. Teki niin tai näin tai jätti tekemättä niin usein on ihmisillä valitusvirsi päällä. Säikytään kun ilmoitetaan ohitulemisesta ja säikytään jos ei ilmoitetan. Yleistä on sekin, että kun ilmoittaa ihmisille jollain äänellä niin käännähdetään katsomaan ja samalla se kävelylinja menee sellaiseksi hoiperteluksi, etten tiedä miltä puolelta olisi paras ohittaa. Tätä se on. Eikä tule muuttumaan. Ajotiellä ei muistaakseni saa pyöräillä jos on pyörätie tarjolla. Joku noheva voi etsiä pykäliä. Itselläni on kävellessä tapana välillä kurkata taaksepäin, että onko joku tulossa. Jos on niin pyydän koiran tosi lähelle ja varmuudeksi otan hihnan lyhyelle, mikä ei siis tarkoita sitä, että vedetään hihna tiukkana. Vaikka minulla onkin se perustalutin niin kyllä sekin pitkäksi päästettynä on melkoisen yltävä. Noista monista kirjoituksista tuli mieleen nämä kissaihmiset. Auton vikahan sekin on, ettei näe takarenkaan alle hyppäävää kissaa;/

• mutta vaikka
        -jke- kirjoitti:

"Kunnolla oleminen tarkoittaa sitä että koira osaa kuunnella kummalla puolella tietä olen antanut luvan kulkemiseen. Sillä vastakkaisella puolella ei kuljeta. Edes tilapäisesti. Ei vaikka siellä olisi kultainen hanhi munimassa." Väität siit todella, että koirasi on oppinut olemaan ylittämättä tuota kauttasi kulkevaa näkymätöntä viivaa vaikka millainen ärsyke tulisi vastaan? Ja vieläpä kaikissa tilanteissa hahmottamaan, missä tuo mukanasi kulkeva näkymätön linja menee? Aikamoinen kone on koirasi. "Se tarkoittaa myös sitä että muita tiellä kulkijoita ei häiritä. Ei pienimmästäkään syystä eikä syyttä." Lisäksi koirasi kykenee niin abstraktiin ajatteluun, että se on pystytty kouluttamaan olemaan häiritsemättä muita tienkäyttäjiä. Tietää mikä on missäkin tilanteessa muiden ihmisen kannalta sopivaa käytöstä ja toimii sen mukaan. Pilkkooko koirasi myös puut ja täyttää veroilmoituksesi? "Koiria pidetään vapaana paikoissa missä ei ole mitään asiaa pitää. Yleensä vielä sääntönä näyttää olevan että mitä isompi koira niin sitä varmemmin ilman minkäänlaista remmiä. Ja selitys? Ei koiraa ole luotu remmin päähän!" En nyt oikein ymmärrä miten koirien vapaanapito liittyy tähän asiaan? Muuten kuin itse mainitsin sitä tekeväni joten pitäisikö tuo nyt tulkita syyttelynä?

olenkin yleisesti ottaen ylpeä tuosta vesselistä, niin otapa takapakkia viestiini "kahta en vaihda". Siinä nimittäin on selvästi maininta tupenrapinasta jos lenkillä konstaillaan. Eli ei sentään kone, mutta helekutin älykäs(tai viisas) koiraksi kuitennii. Pitää nimittäin "näkymättömän" linjan kohtuullisen hyvin. Seurantaa vaatii silti. Ja toden totta, koirani yleensä ottaen todella harvoin enää nykyään häiritsee muita tienkäyttäjiä. Ajatteleeko sitten abstraktisti en tiedä sitä. Eikä pilko puita, mutta roudaa kyllä välillä milloin minkin kokosta halkoa ainakin kotiinpäin. Vaikka ei tarvitsisi koska ei ole tulisijaa. Ja ihana ajatus tuo että koira täyttäis veroilmoituksenkin. Mutta sitä en ole pystynyt sille vielä opettamaan. Jos tiedät miten se onnistuu niin kuulen mielelläni lisää... Ja vielä vapaanapidosta, se ei tosiaan liity tähän muuten kuin satuit sen vahingossa ottamaan mukaan viestissäsi...En syytä sinua siitä että teet niin mutta hiukan harmittaa se että sitten tulee joskus näitä lööppejä kun kaikki muutkin sitä tekee...

• ja toka viesti
        mutta vaikka kirjoitti:

olenkin yleisesti ottaen ylpeä tuosta vesselistä, niin otapa takapakkia viestiini "kahta en vaihda". Siinä nimittäin on selvästi maininta tupenrapinasta jos lenkillä konstaillaan. Eli ei sentään kone, mutta helekutin älykäs(tai viisas) koiraksi kuitennii. Pitää nimittäin "näkymättömän" linjan kohtuullisen hyvin. Seurantaa vaatii silti. Ja toden totta, koirani yleensä ottaen todella harvoin enää nykyään häiritsee muita tienkäyttäjiä. Ajatteleeko sitten abstraktisti en tiedä sitä. Eikä pilko puita, mutta roudaa kyllä välillä milloin minkin kokosta halkoa ainakin kotiinpäin. Vaikka ei tarvitsisi koska ei ole tulisijaa. Ja ihana ajatus tuo että koira täyttäis veroilmoituksenkin. Mutta sitä en ole pystynyt sille vielä opettamaan. Jos tiedät miten se onnistuu niin kuulen mielelläni lisää... Ja vielä vapaanapidosta, se ei tosiaan liity tähän muuten kuin satuit sen vahingossa ottamaan mukaan viestissäsi...En syytä sinua siitä että teet niin mutta hiukan harmittaa se että sitten tulee joskus näitä lööppejä kun kaikki muutkin sitä tekee...

ensin se koira oli niin 100% näkymättömän viivan takana, että mikään ei sitä häirinnyt. sitten toinen viestisi "Pitää nimittäin "näkymättömän" linjan kohtuullisen hyvin". Huomioi kohta "kohtuullisen hyvin". No eihän se prkl vaadi kun kerran väärässä paikassa livetä siittä ja on fileinä. Eihän ne koiratkaan usein pure ihmisiä, mutta aina välillä... se välillä vaan riittää.

• korjaus
        ihan vain terveyden vuoksi kirjoitti:

silloin tosiaan päätin, ettei meidän perheeseen mitään fleksejä tule. Ei tarvitse kovaakaan ajaa kun tulee niitä äkkitilanteita. Toisekseen useimmat ihmiset eivät kuule raivokastakaan kellon kilkuttelua. Olenkin ottanut tavakseni ensin kilkutella ja sitten äänekkäämmin huutaa, että täältä tullaan. Teki niin tai näin tai jätti tekemättä niin usein on ihmisillä valitusvirsi päällä. Säikytään kun ilmoitetaan ohitulemisesta ja säikytään jos ei ilmoitetan. Yleistä on sekin, että kun ilmoittaa ihmisille jollain äänellä niin käännähdetään katsomaan ja samalla se kävelylinja menee sellaiseksi hoiperteluksi, etten tiedä miltä puolelta olisi paras ohittaa. Tätä se on. Eikä tule muuttumaan. Ajotiellä ei muistaakseni saa pyöräillä jos on pyörätie tarjolla. Joku noheva voi etsiä pykäliä. Itselläni on kävellessä tapana välillä kurkata taaksepäin, että onko joku tulossa. Jos on niin pyydän koiran tosi lähelle ja varmuudeksi otan hihnan lyhyelle, mikä ei siis tarkoita sitä, että vedetään hihna tiukkana. Vaikka minulla onkin se perustalutin niin kyllä sekin pitkäksi päästettynä on melkoisen yltävä. Noista monista kirjoituksista tuli mieleen nämä kissaihmiset. Auton vikahan sekin on, ettei näe takarenkaan alle hyppäävää kissaa;/

"Ajotiellä ei muistaakseni saa pyöräillä jos on pyörätie tarjolla." Täysin päin ahteria. Siellä saa kyllä ajaa oli vieressä vaikka metrokiskot.

• eipäs..
        ja toka viesti kirjoitti:

ensin se koira oli niin 100% näkymättömän viivan takana, että mikään ei sitä häirinnyt. sitten toinen viestisi "Pitää nimittäin "näkymättömän" linjan kohtuullisen hyvin". Huomioi kohta "kohtuullisen hyvin". No eihän se prkl vaadi kun kerran väärässä paikassa livetä siittä ja on fileinä. Eihän ne koiratkaan usein pure ihmisiä, mutta aina välillä... se välillä vaan riittää.

lipeä sitä ensimmäistä kertaa kun pitää silmät auki, eikä pölise kännykkään...

• sattuu?
        eipäs.. kirjoitti:

lipeä sitä ensimmäistä kertaa kun pitää silmät auki, eikä pölise kännykkään...

no kun kaikilla on aina tilanne niin 100% hallussa (muka), mutta ups kun jollain aina lipeää.

• onnistuu fleksill
        -jke- kirjoitti:

hyvin kun opettaa varmaksi muutamat peruskäskyt: sivu, seuraa, tänne ja seis. Meillä nämä ovat hallussa, ja siksi fleksi hyvä keino ulkoiluttaa taajamillakin (ja kyllä väitän koirani nauttivan enemmän fleksin kanssa ulkoilusta kuin nahkaremmissä tallustelua > mahtuu ottamaan pellon reunassa pari juoksuaskeltakin). Ei muuta kuin käskyä sivulle kun vastaan tulee muita ihmisiä/koiria/pyöräilijöitä. Seis, kun näkee jotakin kiinnostavaa. Tänne, jos erkaantuu liian kauas. Koiran elämää on kuitenkin haistella hajuja, jolloin fleksi on hyvä niin ylettyy sinne ojanpohjallekkin haistelemaan. Hihnalenkit on sitten asiat erikseen kuntoilu tai kaupunkilenkeillä tietysti.

• täysin samaa
        onnistuu fleksill kirjoitti:

hyvin kun opettaa varmaksi muutamat peruskäskyt: sivu, seuraa, tänne ja seis. Meillä nämä ovat hallussa, ja siksi fleksi hyvä keino ulkoiluttaa taajamillakin (ja kyllä väitän koirani nauttivan enemmän fleksin kanssa ulkoilusta kuin nahkaremmissä tallustelua > mahtuu ottamaan pellon reunassa pari juoksuaskeltakin). Ei muuta kuin käskyä sivulle kun vastaan tulee muita ihmisiä/koiria/pyöräilijöitä. Seis, kun näkee jotakin kiinnostavaa. Tänne, jos erkaantuu liian kauas. Koiran elämää on kuitenkin haistella hajuja, jolloin fleksi on hyvä niin ylettyy sinne ojanpohjallekkin haistelemaan. Hihnalenkit on sitten asiat erikseen kuntoilu tai kaupunkilenkeillä tietysti.

mieltä. Kaikki onnistuu fleksillä. Ja koira nauttii... Miksiköhän nuo muut ovat epäonnistuneet noin pahoin?

• vähän että
        täysin samaa kirjoitti:

mieltä. Kaikki onnistuu fleksillä. Ja koira nauttii... Miksiköhän nuo muut ovat epäonnistuneet noin pahoin?

"tosiharrastajien" mielestä vain kunnon nahkahihna ajaa asian.. Ei puhettakaan, että vastuuntuntoinen ja asianosaava koiranomistjaa sormensa moiseen fleksipaholaiseen tassujansa sotkisi. Onhan se vaikuttava näky tosiaan kun iso koira kulkee vastaan remmi löysänä! Fleksissä kun ei näy, onko koira löysällä vai ei mikäli ei ole lukituksessa ;)

• -jke-
        onnistuu fleksill kirjoitti:

Näinhän se juuri menee. Fleksin kanssa kuljettaessa koiraa on hallittava käskyillä, koska fleksi itsessään ei sitä hallittavuutta takaa. Omakin koirani hallitsee samat käskyt, mutta en siitä huolimatta voisi kuvitella käyttäväni fleksiä. En luota siihen, että pystyn itse havainnoimaan ja ennakoimaan kaikki mahdolliset tilanteet. Enkä siihen, etteikö koirani yllättäen saattaisi sännätä jonkin liikkuvan kohteen perään. Siinä ei luoksetulokutsu paljon lohduta kun koira on jo renkaan alla. Sinä selvästikin lasket kaiken oman havaintokykysi ja koiran tottelevaisuuden varaan. Takaa tulevan pyöräilijän huomioiminen vaatii sen, että ensinnäkin havaitset pyöräilijän ja sitten vielä koirasi ei ole juuri sillä hetkellä sellainen ärsykkeen alaisena, että saattaisi jättää sivulletulokäskyn toteuttamatta. Joku jo edellä osuvasti sanoi, että onnettomuuksia sattuu niille, joilla tilanne on 100%:sti hanskassa.. Tämä on toki vain yksi monista syistä, miksen fleksiä suostu käyttämään. Lyhyt kiinteä hihna on minulle tietynlainen varmistin. Tekee säntäilyn mahdottomaksi, vähentää tarvettani ennakointiin ja havainnointiin. Tekee myös meidän liikkumisestamme helposti ennakoitavaa muille liikenteenkäyttäjille. Pystyn nauttimaan itsekin lenkistä kun ei tarvitse päätään pyörittää kuin puolukkaa tiedätte-kyllä-missä.

• monta puolta
        -jke- kirjoitti:

Näinhän se juuri menee. Fleksin kanssa kuljettaessa koiraa on hallittava käskyillä, koska fleksi itsessään ei sitä hallittavuutta takaa. Omakin koirani hallitsee samat käskyt, mutta en siitä huolimatta voisi kuvitella käyttäväni fleksiä. En luota siihen, että pystyn itse havainnoimaan ja ennakoimaan kaikki mahdolliset tilanteet. Enkä siihen, etteikö koirani yllättäen saattaisi sännätä jonkin liikkuvan kohteen perään. Siinä ei luoksetulokutsu paljon lohduta kun koira on jo renkaan alla. Sinä selvästikin lasket kaiken oman havaintokykysi ja koiran tottelevaisuuden varaan. Takaa tulevan pyöräilijän huomioiminen vaatii sen, että ensinnäkin havaitset pyöräilijän ja sitten vielä koirasi ei ole juuri sillä hetkellä sellainen ärsykkeen alaisena, että saattaisi jättää sivulletulokäskyn toteuttamatta. Joku jo edellä osuvasti sanoi, että onnettomuuksia sattuu niille, joilla tilanne on 100%:sti hanskassa.. Tämä on toki vain yksi monista syistä, miksen fleksiä suostu käyttämään. Lyhyt kiinteä hihna on minulle tietynlainen varmistin. Tekee säntäilyn mahdottomaksi, vähentää tarvettani ennakointiin ja havainnointiin. Tekee myös meidän liikkumisestamme helposti ennakoitavaa muille liikenteenkäyttäjille. Pystyn nauttimaan itsekin lenkistä kun ei tarvitse päätään pyörittää kuin puolukkaa tiedätte-kyllä-missä.

Fleksiä olen käyttänyt kaikilla koirilla, kun ovat ensin oppineet tavalliseen hihnaan. Kyse ei ole luottamuksesta, vaan ennakoinnista kuten ilmaisit. Ei minun tarvitse sen enempää kuin hihnalenkilläkään varoa, miksi pitäisi? Koirani pysyy kiltisti siellä tien reunassa, aivan kuten lyhyemmässäkin, mutta sillä on mahdollisuus haistella hajuja vapaammin ja ottaa pellon reunassa niitä juoksuaskeliakin. Joka lenkki kun ei jaksaisi vääntäytyä sinne metsään saakka. Aivan sama onko koirani hihnassa tai fleksissä, otan sen aina sivulle kun huomaan vastaantulevia pyöriä, rullaluistimia, koiria, juoksevia lapsia.. Samalla tavoin se tavallinen hihna saattaa otteesta livetä, kun koira näkee jotain mielenkiintoista. Eli aivan samoin tavallisella hihnalenkillä saa olla tarkkana vastaantulevien tai takaatulevien varalta. En ymmärrä mikä tässä on ongelma. Jos tajuaa fleksin käytön ja osaa käyttää omaa päätään, niin ei pitäisi tulla ongelmia vastaan enempää kuin tavallisessa hihnassakaan. Samalla tavoin sinä lasket kaiken oman havaintokykysi ja tottelevaisuuden varaan, hihnalla tai ei! Enemmän olen nähnyt tilanteita, joissa tavallinen kaulapanta on napsahtanut poikki/livennyt päästä kuin fleksin aiheuttamia vaaratilanteita säntäilyn taholta. Aivan kaupungissa en tietenkään fleksiä käytä, edes lukittuna. Taajamissa se on kuitenkin korvaamaton ilo koiralle ja minulle. Minulla on ainakin parempi mieli kun näen kuinka koira nauttii rymytä siellä ojissa hajujen perässä. Tavallisella hihnalla olisi ikävä vääntäytyä perässä näillä haistelulenkeillä.

• se onkin
        vähän että kirjoitti:

"tosiharrastajien" mielestä vain kunnon nahkahihna ajaa asian.. Ei puhettakaan, että vastuuntuntoinen ja asianosaava koiranomistjaa sormensa moiseen fleksipaholaiseen tassujansa sotkisi. Onhan se vaikuttava näky tosiaan kun iso koira kulkee vastaan remmi löysänä! Fleksissä kun ei näy, onko koira löysällä vai ei mikäli ei ole lukituksessa ;)

kiinni? Näyttämisen halusta? Katsokaa kuinka hienosti olen kouluttanut koirani! Voi muuten pitää paikkansakin. Nämä jotkut sakemanni- ja muut vasikkasuharit ainakin niin polleina vastaan tulevat nahkahihnat löysällä... Tai voihan se olla että niillä ei fleksit kestä...

• sakemaanikko
        se onkin kirjoitti:

kiinni? Näyttämisen halusta? Katsokaa kuinka hienosti olen kouluttanut koirani! Voi muuten pitää paikkansakin. Nämä jotkut sakemanni- ja muut vasikkasuharit ainakin niin polleina vastaan tulevat nahkahihnat löysällä... Tai voihan se olla että niillä ei fleksit kestä...

me sakemannien ja muiden vasikoiden omistajat emme olisi vähän polleita, olisi meilläkin fifit fleksissä. Suomennettuna: koira tarvitsee jämäkän johtajan! Se fifikin. Tässä johtajuuden näyttämisessä yhdessä liikkuessa auttaa kummasti juuri se periksiantamaton nahka- tai nylonhihna. Se on joko löysällä tai kireällä. Lukekaa hyvät ihmiset fleksien ja hihnojen käytöstä ja ominaisuuksista/vaikutuksesta koirakirjoista, minua ette kuitenkaan usko.

• hengenvaarassa

Meil on koira joka on niin huonosti ts. kokonaan kouluttamaton että noita vaaratilanteita tulee ihan kotonakin. Päivittäin on tilanteita että koira rymistelee jalkojen juuressa, hyppää suoraan kulkutielleni tai muuta vastaavaa että koiraa on tullut sen seurauksena potkittua tahattomasti. Koiralle on meinannut käydä sellasissakin tilanteissa huonosti kun olen noussut sohvalta ja koira hyppää paikalleni ja vielä hautautuu sohvapeitteisiin ja kun palaan niin olen rojahtanut koko painollani koiran päälle, kun en ole sitä huomannut. Ihme että on vielä hengissä!

• ajatella

No voiskos tota ajatella että kouluttaisit sitä, ettei kävisi joku kertta nolosti...

• ei vanha koira uusia temppu...
        ajatella kirjoitti:

No voiskos tota ajatella että kouluttaisit sitä, ettei kävisi joku kertta nolosti...

Jos ois mulla ollut pennusta niin koira olisi koulutettu, mut vanhalle koiralle en jaksa alkaa opettamaan kaikkea a:sta ö:hön varsinkin kun muu perhe antaa koiran rellestää.

• oppii..
        ei vanha koira uusia temppu... kirjoitti:

Jos ois mulla ollut pennusta niin koira olisi koulutettu, mut vanhalle koiralle en jaksa alkaa opettamaan kaikkea a:sta ö:hön varsinkin kun muu perhe antaa koiran rellestää.

Vanha koira oppii uusia temppuja vaikka tahti onkin verkkaisempaa. Mutta parempi olis alottaa koulutus siitä missä koulutuksen tarve on huutavin: muu perhe joka koiran antaa rellestää. Eikä sille haukulle nyt mitään sirkustemppuja sentään tarvi opettaa, vaan ihan kultaisen käytöksen oppaan perussäännöt. Ja samat perusopit muulle perheelle kanssa...

• ehkä oppiikin
        oppii.. kirjoitti:

Vanha koira oppii uusia temppuja vaikka tahti onkin verkkaisempaa. Mutta parempi olis alottaa koulutus siitä missä koulutuksen tarve on huutavin: muu perhe joka koiran antaa rellestää. Eikä sille haukulle nyt mitään sirkustemppuja sentään tarvi opettaa, vaan ihan kultaisen käytöksen oppaan perussäännöt. Ja samat perusopit muulle perheelle kanssa...

mut en siis jaksa, varsinkin kun pitäis koko poppoo kouluttaa. Kauhee projekti!

• ja pistä
        ehkä oppiikin kirjoitti:

mut en siis jaksa, varsinkin kun pitäis koko poppoo kouluttaa. Kauhee projekti!

toimeksi, ettei täällä ole kohta taas joku toinen cyklomaani valittamassa kuinka ajoi pyörällä koiran hengettömäksi. Näitä cyklomaaneja kun tässäkin maassa riittääääää...

• oli vaan
        ja pistä kirjoitti:

toimeksi, ettei täällä ole kohta taas joku toinen cyklomaani valittamassa kuinka ajoi pyörällä koiran hengettömäksi. Näitä cyklomaaneja kun tässäkin maassa riittääääää...

sanoa ettei se aina vaadi cyklomaania paikalle tai 35km/h vauhtia vaan voi tapahtua ihan kotioloissa tai 5 km/h kävelyvaudilla voi onnettomuudet.

• hei haloo pahvit!

Flexi on turvallinen koiralle jos sen KÄYTTÄJÄ osaa sitä käyttää. Fleksin saa kytkettyä lyhyeksikin siinä on sellainen lukkosysteemi. Koiran omistajille:KOULUTTAKAA KOIRANNE KULKEMAAN ASIALLISESTI FLEKSISSÄ TAI MISSÄ TAHANSA HIHNASSA ONKAAN! Ja pyöräilijöille: EI TARVITSE KAAHAILLA PYÖRÄ/KÄVELYTEILLÄ JOS SATTUU OLEMAAN MOLEMMILLE SAMA!! HYVÄT IHMISET, OTTAKAA TOISENNE JA ELUKKANNE HUOMIOON KUN OLETTE YLEISILLÄ PAIKOILLA LIIKKUMASSA.

• pyörän selkään

Minusta voisi jokaisen koiran omistajan joka antaa koiransa vaeltaa pyörätiellä puolelta toisella miten vain pistää pyörän selkään ja mutkaiselle tielle. Sitten vain eteen näitä koiran ajattelemattomia ulkoiluttajia niin eiköhän ala oppi menemään perille. Itse en ole nähnyt eroa flexissä käveleviin sillä ihanyhtä lailla tuolla törttöilee normaalissa hihnassakin talutettavat. Kuljen itse työmatkat pääkaupunkiseudulla pyörällä, noin 20km/pv ja vapaa-ajalla sitten lenkkeilen omien koirieni kanssa. Ei ole ollut mikään ongelma opettaa koirille että kun olen jommalla kummalla puolella, myös koirat ovat sillä pientareen puolella haistelemassa tai kävelemässä. Ei mitään haahuilua mutta toki saa haistella ja riemuitakin jos siltä tuntuu. Pyörällä sitten tulee jatkuvasti vastaan koiria jotka seilaavat puolelta toiselle, tai jopa ihmisiä jotka eivät oikeasti tiedä missä kävelevät. Pyöräilöille haluaisin kyllä sanoa sen että jos näette edessä koiran niin SOITTAKAA SITÄ KELLOA. Soittakaa sitä kelloa vaikka se koira olisi ihan nätisti siinä reunassa. ITse arvostan tälläistä varoitusta erittäin paljon sillä loppujen lopuksi koira on koira ja ei sitä ikinä voi tietää jos se näkeekin vaikka juoksevan jäniksen toisella puolella tietä ja päättääkin hypähtää jahtiin ja samalla hetkellä sieltä tuleekin takaalta pyörä jota ei ole kuullut.

• ...

...että jos sinä arvostat kellon soittoa, niin moent muute eivät. Itse pyöräilen kanssa melko vauhdilla, sillä mitäpä järkeä sitä pyörällä on mihinkään lähteä, jos sama matka on aikaa taittaa kävellenkin, mielumihan silloin kävelee. Eli 35 km/h alamäessä ei ole lainkaan kova nopeus. Alkuketjussa enemmän päiviteltiin noita nopeuksia. Pyörätiellä pyöräily perustuu kuitenkin painoon, ei nopeuteen. Pyöräilijä on painonsa takia turvaton autoilijoiden seassa, vaikka nopeus taajama olosuhteissa onkin lähes samaa luokkaa. Samalla perustella sallitaan mopoilijoiden liikkuminen joillakin kevyenliikenteen väylillä taajamien ulkopuolella, mutta siinä on tekemistä myös nopeudella, suunnilleen samapainoisia moottoripyöriähän ei kevyeenliikenteen väylille sallita. Se on siis kevyenliikenteenväylä, ei nopeusrajoitteisten väylä. Nopeusrajoitukset ovat yhtenäiset muiden nopeusrajoitusten kanssa. Kun itsekin jonkin verran myös moposkootterilla ajan, niin aina on sama ongelma. Ihmiset suoraan sanottuna näyttävät keskisormea, kun ne töötillä huomioi, ettei pääse säikäyttämään vain ohi viuhauttamalla. Sekään ei ole hyväksi, säikähtävät enemmän sitä tööttiä vissiin. Pyörän pirikellossa sama, suurin osa ihmisistä ei pidä, että niille kelloa soitellaan, se on törkeää, se säikäyttää, "pidätkö minua ihan sokeana, etten muka huomannut muuten..".

• diskmaster

Minä ja minä koira saadaan tehdä mitä vaan muut väistyköön, minä minä minä... Kun tämän ketjun lukee läpi tulee todella surulliseksi. Aloittaja halusi vain varoittaa kuinka käy jos koira ei ole hallinnassa liikenteen keskellä, surullisen tapauksen johdosta. Mitä siihen koiran omistajat (osa) vastaa... typerä ihminen etkö tajua että me saadaan mennä, olla ja tehdä mitä me halutaan koiramme kanssa, VÄISTÄ! Surullista.

• cyklomaani

tuo on niin totta ja surullista.

• flexistä

En tiedä nyt kenen kannalla olen, enkä jaksanut lukea koko viesti-ketjua läpi, mutta sanon että: flexejä ei pidä kieltää koirien omistajilta kokonaan ! ! ! Itselläni koirien kanssa sellainen tapa että mulla on flexit ja nahkahihnat erikseen mukana. Nahkahihnassa siellä missä kulkee ihmisiä ja missä menee autoja/pyöriä/rullaluistelijoita.... Flexissä syrjemmällä.... eli metsässä tai aukealla hiekkakentällä tms. Järjen käyttö on sallittua...jokaiselle! Otan osaa menehtyneen koiran johdosta... joskus se vaan on niin pienestä kii :'( ps. pyöräilijöille tiedoksi että, kellon soitto HETI kun näkee koiran samalla tiellä missä itse ajaa, olisi viisas teko. Säästäisi paljon henkiä ja muiltakin onnettomuuksilta säästyttäisiin. Ei se vaadi paljoa.

• kyykkymyyrä

Kyllähän se homma menee niin että koira ja koiranomistaja väistää...

• kyllä nämä
        kyykkymyyrä kirjoitti:

Kyllähän se homma menee niin että koira ja koiranomistaja väistää...

koirat ja koiranomistajat väistää kun nämä kaiken maailman cyklo- ynnä muut -maanit koheltaa miten sattuu järjetöntä nopeutta. Eipä ole paljon vaihtoehtoja ellei halua koiraansa tapetuksi. Ja parhaassa tapauksessa vielä itteensäkin. Mutta olisi kuitennii ihan kiva tietää vähän aiemmin missä vaiheessa sieltä selkäpuolelta on se mielipuolinen kamikaze-cyklomaani kulloinkin tulossa. SIKSI VIELÄ KERRAN: SOITTAKAA SITÄ HELEVETIN KELLOA!!!

• ...
        kyllä nämä kirjoitti:

koirat ja koiranomistajat väistää kun nämä kaiken maailman cyklo- ynnä muut -maanit koheltaa miten sattuu järjetöntä nopeutta. Eipä ole paljon vaihtoehtoja ellei halua koiraansa tapetuksi. Ja parhaassa tapauksessa vielä itteensäkin. Mutta olisi kuitennii ihan kiva tietää vähän aiemmin missä vaiheessa sieltä selkäpuolelta on se mielipuolinen kamikaze-cyklomaani kulloinkin tulossa. SIKSI VIELÄ KERRAN: SOITTAKAA SITÄ HELEVETIN KELLOA!!!

...että suurin osa koirien ulkoiluttajista ainakin täällä päin, kulkee napit korvillaan, eli musiikkia pitää kuulla samalla kun lenkkeilyttää koiraa... Onneksi sentään koirat on yleensä aistit valppaana, eli saattaa se kellon pirahdus saada sen koiran edes vilaisemaan taakse päin ja jos kävelyttäjä sen huomaa, saattaa myös vilaista taakseen.

• cyklomaani
        kyllä nämä kirjoitti:

Tänään meni alamäessä 52km/h.... HUI KAHEETA!

• myöhäistä
        ... kirjoitti:

...että suurin osa koirien ulkoiluttajista ainakin täällä päin, kulkee napit korvillaan, eli musiikkia pitää kuulla samalla kun lenkkeilyttää koiraa... Onneksi sentään koirat on yleensä aistit valppaana, eli saattaa se kellon pirahdus saada sen koiran edes vilaisemaan taakse päin ja jos kävelyttäjä sen huomaa, saattaa myös vilaista taakseen.

"eli saattaa se kellon pirahdus saada sen koiran edes vilaisemaan taakse päin ja jos kävelyttäjä sen huomaa, saattaa myös vilaista taakseen"

Se on kyllä siinä vaiheessa jo myöhäistä: koira on siinä vaiheessa jo puoliksi kiinni pyöräilijän kurkussa kun omistaja siihen ehtii reakoita ja ihmetellä heviräminänsä keskellä mitä se rakki ny näki.

Eli napit, iipotit ja kännikät kotiin kun koissun kanssa lenkeillään. Samoin kun pyöräillään.

• koiruus1

tollasta vauhtia alamäkeen vaikka tiedät että siellä voi olla mitä vaan edessä hei haloo
      OPETELKAA PYÖRÄILIJÄT KÄYTTÄMÄÄN SITÄ KILIKELLOA JOS SELLAINEN ON KUN KÄVELEE ETEENPÄIN NIIN EI SITÄ TAKAA TULEVAA PYÖRÄÄ MUUTEN HUOMAA KUN EI OLE SILMIÄ NISKASSA OVAT SEN VERRAN HILJAISIA VEHKEITÄ JA SITTEN KUN VIELÄ AJETAAN NIIN LÄHELTÄ OHI ETTÄ KOIRAN KARVAT VAAN PÖLISEE

• jashe

Todellakin fleksit on vaarallisia!! Varsinkin jos ei tiedä millon niitä pitää käyttää. Ja sitten ku yleensä ne käyttäjät on sellasia "kotikoirien" omistajia, ei mitään koulutettuja "kunnon" koiria.
      Ja jotku ku ulkoiluttaa isoja koiria niin, että niillä on helvetti pahimmassa tapauksessa vedonestovaljaat/kuonopanta ja fleksi!!!!
      Ja ihmisillä kun ei tunnu pennun ulkoilutukseen olevan muuta vaihtoehtoa kuin fleksi.. Koirahan oppii automaattisesti vetämään!
      Opettelisivat ihmiset saatana hoitamaan koiriaan ja pysyisivät pururadalla niiden kanssa!!
      Ite käytä fleksiä vaan sellasessa paikassa missä on suora tie ja näen varmasti ketä on tulossa!! Koskaan en yleisemmillä teillä fleksiä käytä. En halua että koiran aivot murskaantuu ku se jää jonkun kulkuvälineen alle.
      Se ei todellakaan ole pyöräilijän vika jos joku idiootti ei osaa koiraansa ulkoiluttaa kunnolla!!!

• mikku06

Se joka pitää flexin kahvasta kiinni on vaarallinen eikä flexi-naru tai koira joka on siihen kiinnitetty.

Mulla on kaksi koiraa ja molemmat ovat aina flexissä. En päästä niitä kenenkään tielle eikä lähellekään tervehtimään.

Vaikka flexi voi ollakin 8 metrin pitkä "keikka" niin ei tarvi päästä koiraa niin kauas kun narua vaan on!
        Itse meinasin ajaa ison rakin päällä kun omistaja ulkoilutti sen tavallisessa nahka-koulutus-narussa ja se pyöri siksakkia jalkakäytävällä niinku neula ompelukoneessa, voin sanoa etten syyttänyt siitä koiraa eikä remmiä vaan omistajaa!

• 3x koira ja flexi

Toivottavasti edes korvasit koiran hinnan sen omistajalle!!! Jos minun koirani päälle olisit ajanut, olisin haastanut sinut oikeuteen! Kyllä se on niin että pyöräilijä on se jonka velvollisuus on väistää koirakkoa vaikka koira olisi 15 metrin narussa! Flexi on oikein käytettynä erinomainen apuväline. Se antaa koiralle paljon lisävapautta, eikä omistajan tarvitse hyppiä ojiin koiran perässä.

Koira on hallinnassa flexin päässä jos se flexin käyttöön koulutetaan. Omat koirani pysähtyvät käskystä ja kulkevat koko ajan kävelytien reunassa. Kertaakaan yli 10 vuoden aikana, jonka verran olen flexejä koirillani välillä käyttänyt (meillä ulkoillaan myös lyhyessä hihnassa) ei ole sattunut mitään välikohtauksia jotka johtuisivat flexin käytöstä. Tarpeen vaatiessa lukitsen flexit lyhyeksi.

Minun käy sääliksi niitä koiria jotka eivät koskaan pääse vapaaksi ja joita viedään koko elämä lyhyessä hihnassa. Sellaiset koirat eivät voi ottaa edes muutamaa laukka-askelta lyhyissä hihnoissaan!

• jooooh

kulkee koirat flexissä molemmat, ei mitään ongelmaa. Vapaana kun ei ole mahdollisuutta pitää, koirapuistoihin ei perhoskoiran kanssa uskalla mennä, liian monta kertaa nähnyt vihaisten koirien menevän puistoon, mitä tällänen 3-kilonen sitten tekisikään jos isompi koira kävisi kimppuun, eipä oikeen mitään, se ois sitten henki pois.
        Ja vanhempi koira taas menis kokonsa puolesta, mutta välillä arvaamaton muiden koirien seurassa, eipä oo tota tullu koskaan puistoon raahattua ettei satu mitään omalle eikä muiden koirille ;)

Ja kyllä, itse talutin koiraa flexissä ensimmäisen kerran 7-vuotiaana ja siitä asti säännöllisesti lähes päivittäin, toki ensimmäisen vuoden kulki aikuinen mukana, ihan senkin takia että koira oli pentu ja meni helposti solmuun hihnaansa. Kymmenen vuotta nyt olen talutellut kymmeniä koiria päivittäin flexissä, ja mitään EI KERTAAKAAN ole sattunut ;) Flexi on turvallinen oikeissa käsissä oikeanlaisella koiralla. Jos flexissä koiraansa taluttaa, siinähän on aina riski, että jotain sattuu. No, voihan sitä normihihnankin kanssa sattua ;)

Molemmat koiramme tietävät seis, tänne ja sivulle käskyt, niitä käytetään tilanteesta riippuen, jos tulee ihmisiä/koiria vastaan, omat koirat kulkevat sivulla ja lukitusnapit varmuuden vuoksi pohjassa, vaikka kertaakaan nuo ei oo sivulta mihinkään rynnänneet, kerta se on ensimmäinenkin. Ja näitä kaikkia käskyjä harjoitellaan melkein joka lenkillä ainakin pari kertaa vaikka vastaantulijoita ei olisikaan.

Ja kyllä, meillä kuljetaan aina flexissä, mutta jos isommalle paikkakunnalle lähtisin, ja vielä keskustaan noiden kanssa, silloin varmuuden vuoksi nahkahihnat.

Väärissä käsissä flexi taas on katastrofi, täälläkin asuu yksi henkilä, joka ulkoiluttaa pientä koiraansa flexissä, koira AINA eri puolella tietä kuin taluttaja, jos tulee pyörällä näiden takaa, tää henkilä ei edes huomaa ennenkuin soittaa kelloa/yskäsee/karjasee että nyt perhana pois eestä, tämän jälkeen alkaa kelaamaan koiraa luokseen-hitaasti. Nopeemmin pääsisi kun menisi itse koiran luo prkl. Pari kertaa oikeasti tehnyt mieli ajaa koiran hihnan yli niin, että omistaja vähän säikähtäisi, kun itsellä kova kiire, vaikka kaksikon edestä tulisi, silti välillä koira eripuolella tietä...

Tarttis varmaan keksiä joku flexiajokortti mikä pitäis suorittaa ennenkuin saa taluttaa yhtään koiraa flexissä...

• jashe

Luuletko, että ne, jotka ei käytä fleksiä ei koskaan juoksuta koiria irrallaan? Ite sitte et vissiin juoksuta. Harvoin kunnolliset koiranomistajat kuule mitään fleksejä käyttää. Ite en ainakaan koiran perässä ojiin oo menossa. Se oon minä joka päättää mitä koira tekee. Ja tiesitkös, että fleksi aiheuttaa jatkuvaa painetta koiran kaulaan?

• mikku06
        jashe kirjoitti:

Luuletko, että ne, jotka ei käytä fleksiä ei koskaan juoksuta koiria irrallaan? Ite sitte et vissiin juoksuta. Harvoin kunnolliset koiranomistajat kuule mitään fleksejä käyttää. Ite en ainakaan koiran perässä ojiin oo menossa. Se oon minä joka päättää mitä koira tekee. Ja tiesitkös, että fleksi aiheuttaa jatkuvaa painetta koiran kaulaan?

Jos käyttää puolikuristaja ja/tai kuristus-panta flexin kanssa niin sitten se paina helposti koiran kaulaa mutta ei muuten, tavallinen kaulapanta pitää olla aina.
        Kuristaja-pannat kuuluu muutenkin roskapönttöön eikä koiran kaulaan mutta se on sitte toinen jutska, mistä myös voi keskustella ja tapella loputtomiin:)

Mulla on ollut koiria niin kauan jo niin ainahan siitä oppii mikä on hyvä koiran kaulaan ja mikä ei:)

• sakemaanikko
        jooooh kirjoitti:

kulkee koirat flexissä molemmat, ei mitään ongelmaa. Vapaana kun ei ole mahdollisuutta pitää, koirapuistoihin ei perhoskoiran kanssa uskalla mennä, liian monta kertaa nähnyt vihaisten koirien menevän puistoon, mitä tällänen 3-kilonen sitten tekisikään jos isompi koira kävisi kimppuun, eipä oikeen mitään, se ois sitten henki pois.
        Ja vanhempi koira taas menis kokonsa puolesta, mutta välillä arvaamaton muiden koirien seurassa, eipä oo tota tullu koskaan puistoon raahattua ettei satu mitään omalle eikä muiden koirille ;)

Ja kyllä, itse talutin koiraa flexissä ensimmäisen kerran 7-vuotiaana ja siitä asti säännöllisesti lähes päivittäin, toki ensimmäisen vuoden kulki aikuinen mukana, ihan senkin takia että koira oli pentu ja meni helposti solmuun hihnaansa. Kymmenen vuotta nyt olen talutellut kymmeniä koiria päivittäin flexissä, ja mitään EI KERTAAKAAN ole sattunut ;) Flexi on turvallinen oikeissa käsissä oikeanlaisella koiralla. Jos flexissä koiraansa taluttaa, siinähän on aina riski, että jotain sattuu. No, voihan sitä normihihnankin kanssa sattua ;)

Molemmat koiramme tietävät seis, tänne ja sivulle käskyt, niitä käytetään tilanteesta riippuen, jos tulee ihmisiä/koiria vastaan, omat koirat kulkevat sivulla ja lukitusnapit varmuuden vuoksi pohjassa, vaikka kertaakaan nuo ei oo sivulta mihinkään rynnänneet, kerta se on ensimmäinenkin. Ja näitä kaikkia käskyjä harjoitellaan melkein joka lenkillä ainakin pari kertaa vaikka vastaantulijoita ei olisikaan.

Ja kyllä, meillä kuljetaan aina flexissä, mutta jos isommalle paikkakunnalle lähtisin, ja vielä keskustaan noiden kanssa, silloin varmuuden vuoksi nahkahihnat.

Väärissä käsissä flexi taas on katastrofi, täälläkin asuu yksi henkilä, joka ulkoiluttaa pientä koiraansa flexissä, koira AINA eri puolella tietä kuin taluttaja, jos tulee pyörällä näiden takaa, tää henkilä ei edes huomaa ennenkuin soittaa kelloa/yskäsee/karjasee että nyt perhana pois eestä, tämän jälkeen alkaa kelaamaan koiraa luokseen-hitaasti. Nopeemmin pääsisi kun menisi itse koiran luo prkl. Pari kertaa oikeasti tehnyt mieli ajaa koiran hihnan yli niin, että omistaja vähän säikähtäisi, kun itsellä kova kiire, vaikka kaksikon edestä tulisi, silti välillä koira eripuolella tietä...

Tarttis varmaan keksiä joku flexiajokortti mikä pitäis suorittaa ennenkuin saa taluttaa yhtään koiraa flexissä...

jossain New Yorkissa, Lontoossa tms. suurkaupungissa, kun ette metsään pääse koirienne kanssa? Vai oletteko vain laiskoja ja jos ette vain viitsi käydä missään koirianne vapaana juoksuttamassa, miksi olette hankkineet kyseisen eläimen?

• jashe
        mikku06 kirjoitti:

Jos käyttää puolikuristaja ja/tai kuristus-panta flexin kanssa niin sitten se paina helposti koiran kaulaa mutta ei muuten, tavallinen kaulapanta pitää olla aina.
        Kuristaja-pannat kuuluu muutenkin roskapönttöön eikä koiran kaulaan mutta se on sitte toinen jutska, mistä myös voi keskustella ja tapella loputtomiin:)

Mulla on ollut koiria niin kauan jo niin ainahan siitä oppii mikä on hyvä koiran kaulaan ja mikä ei:)

Ketjupanta kuuluu niille koirille jotka osaa kävellä hihnassa. Esim minun.

• mikku06
        jashe kirjoitti:

Ketjupanta kuuluu niille koirille jotka osaa kävellä hihnassa. Esim minun.

Nimittäin on niin paljon koiria jotka eivät osaa:( Aina suututtaa kun niitä näkee:(
        Myös silloin kun on noita kidutuspantoja väärinkäytettyinä.

• Gershon

Toki korvaisin vahingon. Korvaisin sen itselleni juomalla pari kylmää olutta terassilla.
        Jokin kumma porukka noissa fifin omistajissa uskoo, että heitä ei lait koske. Koira oltava kiinni ja hallinnassa. Ei voi olla vaikeaa.

Itse olisin tarkastanut pyörän ja maksattanut jokaisen vääntyneen pinnan ja pyörän pesun sen säntäilevän rakin omistajalla.

En ole koirien vihaaja. Omistanpa jopa julman "onks toi koulutettu pureen" raatelija-ihmissyöjä-verikoiran. Tosin se osaa kävellä hihnassa ja tottelee käskyjä kerrasta.

• jashe
        mikku06 kirjoitti:

Nimittäin on niin paljon koiria jotka eivät osaa:( Aina suututtaa kun niitä näkee:(
        Myös silloin kun on noita kidutuspantoja väärinkäytettyinä.

mulla alkaa aina päässä nykimään ku nään että joku koira kiskoo omistajaa ympäriinsä. ja vetävät pikkukoirat. ja varsinki se ku kuristuspantaa käytetään kuristamiseen...

• paljon koiria
        jashe kirjoitti:

jotka kulkevat aina lyhyessä hihnassa eivätkä koskaan pääse juoksemaan vapaana. Omat koirani juoksevat vapaana joka päivä, ja silti käytän sekä flexiä että lyhyttä hihnaa. Lyhyessä hihnassa koiriaan kuljettavat ovat juuri niit joiden koirat paskovat jalkakäytäville!

• maailmassa on muitakin!

Olet itsekäs muista piittaamaton minä minä-tyyppi, joka on aina mielestään oikeassa. Opettele ottamaan kanssakulkijat huomioon, ei maailma ole olemassa vain sinun kaltaisiasi muista piittaamattomia ihmisiä varten. Kaahailusi takia yksi pikkuinen koira kuoli ja sen omistaja menetti rakkaan lemmikkinsä.
      Osaatko edes hävetä?
      Entäs jos rukkisi eteen olisi rynnännyt ihminen, aikuinen tai lapsi, syystä tai toisesta? Liikenteessä täytyy aina ottaa toisetkin huomioon, kuljit sitten millä kulkuneuvolla hyvänsä ja osata ennakoida.

• Omat vastuunsa kullakin

Kyllä se niin on, että kävelytie on jaettu pyöräilijöille ja kävelijöille. Pyöräilijä jos ajaa omaa puoltaan ja joku päästää koiransa fleksissä juoksemaan alle, niin kyllä koiran ulkoiluttaja on vastuussa sekä koirastaan, mutta myös siitä mitä pyöräilijälle sattuu. Jos kuljettaa koiraansa fleksissä, täytyy pystyä hallitsemaan koiraa niin ettei se ryntää minkään eteen eikä alle. Eikä esim. hypi ihmisiä vastaan vaan pysyy omalla puolellaan! Kun eteen tulee tien ylitys, niin koira on otettava vierelle. Pyörällä saa pyörätiellä päästää omaa puolta menemään niin paljon kun tykkää.
        Olen koiraihminen, en pyöräilijä. Ja pidän koirani omalla puolella tietä, vain koulutettu/ nätisti kulkeva koira fleksiin. Jos koira säntäilee ympäri kävelytietä, niin kasvattajalle omatunto käteen.

• mieltä.....
        Omat vastuunsa kullakin kirjoitti:

Kyllä se niin on, että kävelytie on jaettu pyöräilijöille ja kävelijöille. Pyöräilijä jos ajaa omaa puoltaan ja joku päästää koiransa fleksissä juoksemaan alle, niin kyllä koiran ulkoiluttaja on vastuussa sekä koirastaan, mutta myös siitä mitä pyöräilijälle sattuu. Jos kuljettaa koiraansa fleksissä, täytyy pystyä hallitsemaan koiraa niin ettei se ryntää minkään eteen eikä alle. Eikä esim. hypi ihmisiä vastaan vaan pysyy omalla puolellaan! Kun eteen tulee tien ylitys, niin koira on otettava vierelle. Pyörällä saa pyörätiellä päästää omaa puolta menemään niin paljon kun tykkää.
        Olen koiraihminen, en pyöräilijä. Ja pidän koirani omalla puolella tietä, vain koulutettu/ nätisti kulkeva koira fleksiin. Jos koira säntäilee ympäri kävelytietä, niin kasvattajalle omatunto käteen.

vain koulutettu/ nätisti kulkeva koira fleksiin. Tuo lause kätkee kaiken oleellisen flexistä ja sen käytöstä.

• Dro

Seuraavassa lainaus koluttaja Pertti Vilanderilta liittyen flexeihin:
      "yleensä niiden käyttö mielestäni aiheuttaa vain lisääntyviä koirien käytös ongelmia".

Lainattu koiraneuvola.fi sivuilta

• Flexit

Sympatiat pyöräilijälle, koirat flexeissä ovat vaaraksi itselleen, omistajalleen ja liikenteelle - jos niitä ei osata siinä hallita.
      Tuo wuffe olisi myös päässyt hengestään jos olisi sattunut esim hyökkäämään puskasta oman koirani eteen joka kulkee normi remmissä - koiran tulee olla omistajansa hallinnassa ulkoillessaan.

Flexissä ulkoilevat koirat ovat pääasiallisesti pienempi rotuisia - tai muuten vaan huonosti käyttäytyviä. Koira saa aivan liian paljon vapautta flexissa tehdä omia päätöksiään ja toimia niiden mukaan.

Oman koirani toimii huomattavasti paremmin remmissä ja kulkee nätimmin käskyn alla - suosittelisin kaikille lämpimästi opettamaan koiransa remmiin, vetäminenkin vähenee heti.

• Flexi_2

Hei Haloo
      En nyt viitsinyt kaikkea lukea mutta koiran taluttaja pitää koiran lähellään jos puhuu puhelimeen varsinkin taajamassa missä on vaikka minkälaista viheltäjää.
      Tässä vielä Flexin käyttövideo jos et ymmärrä miten flexi toimii.
      http://www.flexiusa.com/videos/flexiusa-videos.php

• kikkelitonttu

Nyt ymmärrän

• työmatkalainen30

Juu sama juttu paitsi että koira (ja omistaja)selvisi säikähdyksellä ja meinasin lentää yli pyörän sarvien kun keskikokoinen koira ryntäsi pimeästä eteeni. Huh huh..minulla on valot ja kaikki ja pirautan kelloa aina tarpeen tullen. Mutta yllättäen en huomannut ja kun on pyörätiekin niin vauhti on suurempi kuin kävellessä. Minullekin olisi voinut käydä huonosti. :(

Samaa mieltä lyhyellä hihnalla koira kun menette pyörätien reunassa.!!

• Anonyymi

Kyllä se olet sinä joka oot syyllinen sen koiran kuolemaan! Te helvetin pyöräpellet syytätte aina kaikkia muita, paitsi itseänne! Vitun koirantappaja!

• Anonyymi

Saisipa Suomessakin pitää asetta mukana rakkien varalta, poistuisi rakkiongelma äkkiä, mutta voihan sen hoitaa muutenkin, vain mielikuvitus rajana :)

• Anonyymi

Flexit ovat perseestä!!!!
      Nykyään kun ei ole tavallista remmiä kenelläkään. Ei ihme, että koirat räyhää, kun joku tulee vastaan, niitä joutuu metrikaupalla kiskomaan luo. Jos nyt sitten edes on voimia kiskoa sitä luokse. Sitten koira vaan riekkuu siellä 8m päässä ja itse mietit, että mistä tuonkin ohittaisi.
      Ja se, että siitä muovikahvasta ote on aina tosi heppoinen. Itse juurikin jouduin koirani kanssa koirahyökkäyksen uhriksi, kun tuommoinen 40 kg uros lähti rynnimään niin eihän se nainen siitä pystynny kiinni pitämään ja siinä sitten omaa koiraa puolustamaan.
      Omillani kunnon rasvanahkaa olevat 2m remmit, josta saa kunnon otteen joka tilanteessa. Ei mitään venyvää nahkaa vaan kunnon nahasta tehty. Joita ei muuten perus eläinkaupasta enään nykyään saa. Myös pienemmällä 6 kg painavalla on tällainen. Harmi vaan, että lukot ovat sekunda kamaa myös nykyään. Joutuu välillä vaihtamaan uuteenkin remmiin.
      Näin koiraihmisenä myös havettää, kun flexi-ulkoiluttajat laskevat koiransa tarpeilleen toisten ihmisten pihoihin, kun niin mukavasti koira ylttyy sinne ja eihän sitä remmiä voi koskaan lyhyenä pitää. Samoin vois huomioida, että sieltä nurkan/ mutkan takaa voi joku tulla ja lyhentää remmiä.
      Totta myös on, että pyöräilijät ajaa nykyään aivan mielettömän kovaa!
      Omat koirani vilkaisevat taakse kun kuulevat jonkun tulevan takaa ja itsekin vähän väliä katson taa, varsinkin kun poijjaat levittäytyvät molemmin puolin hajujen perään.
      Varsinkin metsässä pyöräilijöillä tuppaa olemaan fiilis, ei täällä muita ole. Ja vauhti on kova pienillä poluillakin.
      Normi pyörät pitävät kuitenkin jonkun äänen ja itselläni on koira joka kertoo jo kaukaa, kun kuulee jonkun tulevan. Mutta nämä sähköpyörät, kulkevat aivan liian kovaa, niin pyörätiellä ja metsissä. Kun pääsevät kovaa myös ylämäkeen. PAHINTA ON, ETTÄ SÄHKÖPYÖRISTÄ EI LÄHDE MITÄÄN ÄÄNTÄ. Niitä on vaikea havaita vaikka kuinka pitää silmät ja korvat auki.
      Voitasko myös ulkona unohtaa se some ja puhelimen tuijotus. Nautitaan ulkoilusta
      ja huomioidaan muutkin.

• Vanha ketju, mutta uusia kommentteja. Tuossa ei varmasti ollut yhtä tekijää. Koiran omistajan huomio kiinnittyi puhelimeen, pyöräilijällä vauhtia, koira vilkas ym. Monta tekijää. Ikävä tilanne, mutta monen asian summa.

• Anonyymi

Rakit ovat luonnostaan erittäin haitallisia petoelukoita eikä omistajat välitä mitään ja ellei valtiovalta tee tarpeeksi haittojen poistamiseksi, pitää kansalaisten itse toimia. Onneksi rakkien karkoitamiseen ja eliminoimiseen on paljon tehokkaita keinoja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta

Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi
      Ikävä
      36
      2899
    2. Lubondaksentiellä taitaa huomenna tyssätä!

Nyt TAX-1 hakee kolmatta kertaa poikkeuslupaa venevajan muuttamiseksi kesäasuntoon! Sari Paljakka ehdottaa lautakunnalle
      Loviisa
      3
      1741
    3. Mitä aktiviteettia harrastaisit

kaivattusi kanssa? 🏕️
      Ikävä
      120
      1550
    4. Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!

https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!
      Maailman menoa
      275
      1331
    5. Nainen, olen huolissani sinusta

Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!
      Ikävä
      62
      1114
    6. Kun satutin sinua

Niin vihasin itseäni. Kaikki paha minkä sinulle suuntasin oli pahuutta itseäni kohtaan. Puhuttelit sieluani. Tunsin rakk
      Ikävä
      34
      1083
    7. Ulkoilureitin Pitämä-Lomakylä talvikunnossapidon lopetus

Millaisia tunteita herättää?
      Suomussalmi
      70
      1033
    8. "Elokapina": "Olemme tyhjentäneet renkaan autostasi

älä ota henkilökohtaisesti." Asialla on ilmastonmuutoksen takia autojen renkaita tyhjentävä Tyre Extinguishers -aktivis
      Maailman menoa
      127
      1000
    9. Ollaanko me päästy

Toisista yli vai mikä on tilanne
      Ikävä
      63
      932
    10. Koetko koskaan kohdanneesi

oikean ihmisen väärään aikaan tai väärässä paikassa?
      Ikävä
      41
      877
    Aihe