### Mitä tarkottaa "ilman lakia" ja Kirjoittanut: "Irti laista" ? 7.5.2009 klo 22.08 ### ### Se tarkoittaa sitä, Kirjoittanut: Sirkka-Iita 7.5.2009 klo 22.44 Se tarkoittaa sitä, että on siirtynyt tuomion alta armon alle! Vasta silloin jos et enää mitään syntiä tee voit olla vapaa laista. Mutta niinkauan kun olet epätäydellinen, olet myöskin lainalainen. ### En löydä logiikkaa tuosta sisaren teologiasta. Kun pakanain apostoli sanoo, olevansa irti laista siksi, että evankeliumi on nyt ilmoitettu ilman lakia, niin ... Sirka-Iita näkee täydellisydyen vapauttavan lain alta armon alle. Mutta mitä armoa siinä enää sitten tarvitaan. Paavali toteaa itsessään vaikuttavan loppuun asti sekä synnin lain lihassaan, että Hengen lain mielessään ja sisimmässään. Tämmöttis: Room. 7:23 mutta jäsenissäni minä näen toisen lain, joka sotii minun mieleni lakia vastaan ja pitää minut vangittuna synnin laissa, joka minun jäsenissäni on. Room. 7:25 Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta! Niin minä siis tämmöisenäni palvelen mielellä Jumalan lakia, mutta lihalla synnin lakia. Room. 8:2 Sillä elämän hengen laki Kristuksessa Jeesuksessa on vapauttanut sinut synnin ja kuoleman laista. Ensin Paavali on todennut, että on "irti laista" ja "ilman lakia". Myös Sirkka-Iita on itsenäinen päättelijä, mutta ilmeisesti omaksutut erilaiset käsitteet aiheuttavat ehkä vain näennäisen ristiriidan. Jos kaikki käyttäisimme raamatullisia käsitteitä, olisi mahdollista keskustella ja oikoa toistemme mahdollisia virhepäättelyjä. "JOS ET ENÄÄ MITÄÄN SYNTIÄ TEE" ## Vasta silloin jos et enää mitään syntiä tee, voit olla vapaa laista. Mutta niinkauan kun olet epätäydellinen, olet myöskin lainalainen. ## Mutta Paavali vakuuttaa oelvansa vielä uskovanakin myyty synnin alaisuuteen - suureen taisteluun lihan ja Hengen välillä. Room. 7:14 Sillä me tiedämme, että laki on hengellinen, mutta minä olen lihallinen, myyty synnin alaisuuteen. Room. 7:25 Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta! Niin minä siis tämmöisenäni palvelen mielellä Jumalan lakia, mutta lihalla synnin lakia. Jos Paavali palveli myös lakia, niin ei ainakaan Hengellä vaan lihassa. Sillä lihallisuus saa voimansa laista. Henki saa voimansa armosta. Gal. 2:19 Lain vaikutuksesta minä kuolin, mutta kuolin vapaaksi laista elääkseni Jumalalle. Minut on Kristuksen kanssa ristiinnaulittu. Room 7:11 Saatuaan lain käskystä aiheen synti käskyn avulla petti ja surmasi minut. [1. Moos. 3:13] RIITTÄÄKÖ YKSINKERTAISEN YKSINKERTAINEN USKO: Minä kun en ymmärrä monimutkaisia asioita, en vaivaa yleensä itseäni tuolla teologialla, vaan pitäydyn yksinkertaisessa käskysanassa: Room. 13:8 Älkää olko kenellekään mitään velkaa, paitsi että rakastatte toisianne. Joka rakastaa toista, on täyttänyt lain vaatimukset. [13:8,9: 2. Moos. 20:13-17; 3. Moos. 19:18 | Mark. 12:31 ] Gal. 6:2 Kantakaa toistenne taakkoja, niin te toteutatte Kristuksen lain. [Room. 15:1 ] Gal 5:6 ... Ainoa tärkeä on rakkautena vaikuttava usko. [1. Kor. 7:19; Gal. 6:15; Kol. 3:11] Jaak. 2:8 Jos te noudatatte lain kuningaskäskyä niin kuin se Raamatussa on: "Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi", te teette oikein. [3. Moos. 19:18; Matt. 19:19 ] 9 Mutta jos te erottelette ihmisiä, te teette syntiä, ja laki osoittaa teidät rikkojiksi. [5. Moos. 1:17] Jos siis en rakasta lähimmäistäni vaan erottelen ihmisiä, niin teen syntiä ja olen lain tuomion alla ikäänkuin. Ei tässä korosteta sapattia tai muutakaan lainvaatijoiden tuputtamia asioita, vaan lähimmäisenrakkauden perään huudetaan.
Vastaukset 23
Filipp. 1:23-24 23 Ahtaalla minä olen näiden kahden välissä: halu minulla on täältä eritä ja olla Kristuksen kanssa, sillä se olisi monin verroin parempi; 24 mutta teidän tähtenne on lihassa viipymiseni tarpeellisempi. I S Ä N M A A Kun Hebrealaiskirje muistuttaa Aabrahamin etsineen isänmaata, niin se epäselvyyksien välttämiseksi korostaa, ettei Aabraham maanpäällisestä isänmaasta haaveillut vaan taivaallisesta. Sednsijaan ns. uusi israel - adventtiliike - haaveilee alhaisesta isänmaasta eikä ylhäisestä. Lue Hepr. 11. luku - uskon ja isänmaan luku! Hepr 11:13-16 13 Uskovina nämä kaikki kuolivat. Sitä, mikä heille oli luvattu, he eivät saaneet; he olivat vain etäältä nähneet sen ja tervehtineet sitä iloiten, tunnustaen olevansa vieraita ja muukalaisia maan päällä. [1. Moos. 23:4] 14 Ne, jotka puhuvat näin, osoittavat kaipaavansa isänmaata. 15 Mutta jos heidän mielessään olisi ollut se maa, josta he olivat lähteneet, he olisivat toki voineet palata sinne. 16 Ei, he odottivat parempaa, taivaallista isänmaata. Sen tähden ei Jumalakaan häpeä heitä, vaan sallii itseään kutsuttavan heidän Jumalakseen, sillä hän on heitä varten jo rakentanut valmiin kaupungin. [2. Moos. 3:6; Hepr. 2:11] MEILLÄ ON YHDYSKUNTAMME TAIVAISSA Me krsitityt vietämme ikuisuuden taivaissa, Isän ja Herramme tykönä. Joh. 14:3 Ja vaikka minä menen valmistamaan teille sijaa, tulen minä takaisin ja otan teidät tyköni, että tekin olisitte siellä, missä minä olen. Filipp. 3:20-21 20 Mutta meillä on yhdyskuntamme taivaissa, ja sieltä me myös odotamme Herraa Jeesusta Kristusta Vapahtajaksi, 21 joka on muuttava meidän alennustilamme ruumiin kirkkautensa ruumiin kaltaiseksi sillä voimallaan, jolla hän myös voi tehdä kaikki itsellensä alamaiseksi. 1. Tess 4:16-18 16 Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasunan kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin; 17 sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa. 18 Niin lohduttakaa siis toisianne näillä sanoilla. Amen! Antti
1. Kor. 4:4 sillä ei minulla ole mitään tunnollani, mutta en minä silti ole vanhurskautettu, vaan minun tuomitsijani on Herra. Herra minut tuomitkoon, mutta ... USKON EVANKEILUMIN ILMAN LAKIA Room. 2:12 Sillä kaikki, jotka ilman lakia ovat syntiä tehneet, ne myös ilman lakia hukkuvat, ja kaikki, jotka lain alaisina ovat syntiä tehneet, ne lain mukaan tuomitaan; Room. 3:21 Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia, Room. 3:28 Niin päätämme siis, että ihminen vanhurskautetaan uskon kautta, ilman lain tekoja. Room. 4:6 niinkuin myös Daavid ylistää autuaaksi sitä ihmistä, jolle Jumala lukee vanhurskauden ilman tekoja: 7 "Autuaat ne, joiden rikokset ovat anteeksi annetut ja joiden synnit ovat peitetyt! 8 Autuas se mies, jolle Herra ei lue syntiä!"
- käsittää asian aivan oikein!
### Se tarkoittaa sitä, Kirjoittanut: Sirkka-Iita 7.5.2009 klo 22.44 Se tarkoittaa sitä, että on siirtynyt tuomion alta armon alle! Vasta silloin jos et enää mitään syntiä tee voit olla vapaa laista. Mutta niinkauan kun olet epätäydellinen, olet myöskin lainalainen. ### Me olemme todella siirtyneet tuomoin alta armon alle ja se on käsittämättömän suurta armoa, sillä ihminen ei sitä antaiste millään tavalla, vaan se armo tulee Jumalan rakkauden tähden. Kuitenkin sydämissämme oleva laki herää puhuttelemaan aina, kun meinaammekaan langeta ja synti yrittää meitä saada paulaansa. Jos tätä lakia ei olisi, niin uskovaisetkin olisivat kuin maailma, tekisivät pahojoja tekoja ymmärtämättä ja käsittämättä niiden pahuutta ja kuolemanvoimaa. Nyt kuitenkin, kun me elämme armonalla, niin laki, joka on sydämisssämme ja jota Jeesus ei koskaan kumonnut, pitää meidät valvovina ja osaamme vastustaa syntiä heti sen ilmaannuttua ajatuksiimme ja näin emme lankea lainrikkojiksi, vaan pysymme täytetyssä laissa. Luonnollisella ihmisellä ei ole voimaa vastustaa syntiä jopa siihen asti, mitä Jeesus totuutena kertoo, että jos teidän uskonne ei ole paljon suurempi, kuin fariseusten ja kirjanoppineiden, ette pääse Jumalan valtakuntaan. Tässä sitten armo tulee käsittämättömän suureksi: uskovainen saa VOIMAN Jumalalta vastustaa syntiä ja näin pysyä täytetyssä laissa. Me saamme elää armossa, eikä meidän tarvitse tehdä syntiä ja ajautua orjuuteen. Jälleen todistan, että olen täydellisessä vapaudessa ja sen on saanut kuuliaisuus Jumalan Tahdolle aikaan ja siitä armosta en lakkaa kiittämästä ja siksi kirjoitan siitä täälläkin ja kerron kaikille ja toivon monen kykenevän vastaan ottamaan Jumalan armon, johon rakas Jumalan ikuinen laki Jumalan kansan ajaa. Laki vartio meitä, kunnes olemma kasvaneet täydellisen irti Kasvattajan tarvitsemisesta, mutta se tapahtuu sinä päivänä vasta, kun täydellisyys koko täyteytenä on voittanut ja kielilläpuhuminen ja profetoiminen lakkaa ja laki käy tarpeettomaksi. Vaikka pidänkin käskyt, niin silti olen paljon vapaampi ja rauhallisempi ja kaikessa tasapainoisempi, kuin he, jotka luulevat, että käskyt ovat lain alla puurtamista ja tekevät elämästä vaikena. Älkää uskoko valhetta, vaan uskokaa Jeesuksen opetukset, jossa Hän lupaa vapauden totuuteen uskoville. Se lupaus toteutuu ja ihminen tulee vapaaksi, eikä hänen tarvitse syntiä tehdä, sillä laki näyttää missä on synti ja Pyhä Henki voimistaa vastustamaan syntiä ja näin ihmisestä tulee täydellisen vapaa. Emme ole lain alla, vaan armon alla ja laki ei tule koskaan tuomitsemaan armon alla eläjiä, sillä he eivät tee lain vastaisuuksia. Laki on vain pahantekijöitä vastaan.
- Eskatologi
"" Laki vartio meitä, kunnes olemma kasvaneet täydellisen irti Kasvattajan tarvitsemisesta, mutta se tapahtuu sinä päivänä vasta, kun täydellisyys koko täyteytenä on voittanut ja kielilläpuhuminen ja profetoiminen lakkaa ja laki käy tarpeettomaksi. "" Totuuden nimissä pitää oikaista tuommoinen outo käsitesekamelska. Että lakikin vartioisi meitä alaikääisinä koko elämämme ajan - vajavaisiahan olemme loppuun saakka. Raamattu sanoo, että uskoon tultuamme emme enää hetkeäkään ole kasvattajan alaisia ja viittaa lakiin, lain poistumiseen elämästämme. Lain täytyykin poistua, jotta Henki voisi ohjata. Jo pari tuhatta vuotta on ollut tarjolla evankeliumi ilman lakia ja uskovilla velvollisuus pysytellä irti laki-intoilusta. Krsitus on lain loppu jokaiselle joka uskoo. Usko ja laki eivät kuulu yhteen. Laki ja evankeliumi eivät sovi yhteen. Laki ja armo ei ei. Room. 10. 2 Sillä minä todistan heistä, että heillä on kiivaus Jumalan puolesta, mutta ei taidon mukaan; 3 sillä kun he eivät tunne Jumalan vanhurskautta, vaan koettavat pystyttää omaa vanhurskauttaan, eivät he ole alistuneet Jumalan vanhurskauden alle. 4 Sillä Kristus on lain loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo. Gal. 3:25 Mutta uskon tultua me emme enää ole kasvattajan alaisia. Luuk 16:16 Laki ja profeetat olivat Johannekseen asti; siitä lähtien julistetaan Jumalan valtakuntaa, ja jokainen tunkeutuu sinne väkisin. Meidät uskovat on kutsuttu rakastamaan ihmiset Herrallemme -- se on Kristuksen lain täyttämistä. Gal. 6:2 Kantakaa toistenne kuormia, ja niin te täytätte Kristuksen lain. Sinun Eskatologi
- on lain loppu
Eskatologi kirjoitti:
"" Laki vartio meitä, kunnes olemma kasvaneet täydellisen irti Kasvattajan tarvitsemisesta, mutta se tapahtuu sinä päivänä vasta, kun täydellisyys koko täyteytenä on voittanut ja kielilläpuhuminen ja profetoiminen lakkaa ja laki käy tarpeettomaksi. "" Totuuden nimissä pitää oikaista tuommoinen outo käsitesekamelska. Että lakikin vartioisi meitä alaikääisinä koko elämämme ajan - vajavaisiahan olemme loppuun saakka. Raamattu sanoo, että uskoon tultuamme emme enää hetkeäkään ole kasvattajan alaisia ja viittaa lakiin, lain poistumiseen elämästämme. Lain täytyykin poistua, jotta Henki voisi ohjata. Jo pari tuhatta vuotta on ollut tarjolla evankeliumi ilman lakia ja uskovilla velvollisuus pysytellä irti laki-intoilusta. Krsitus on lain loppu jokaiselle joka uskoo. Usko ja laki eivät kuulu yhteen. Laki ja evankeliumi eivät sovi yhteen. Laki ja armo ei ei. Room. 10. 2 Sillä minä todistan heistä, että heillä on kiivaus Jumalan puolesta, mutta ei taidon mukaan; 3 sillä kun he eivät tunne Jumalan vanhurskautta, vaan koettavat pystyttää omaa vanhurskauttaan, eivät he ole alistuneet Jumalan vanhurskauden alle. 4 Sillä Kristus on lain loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo. Gal. 3:25 Mutta uskon tultua me emme enää ole kasvattajan alaisia. Luuk 16:16 Laki ja profeetat olivat Johannekseen asti; siitä lähtien julistetaan Jumalan valtakuntaa, ja jokainen tunkeutuu sinne väkisin. Meidät uskovat on kutsuttu rakastamaan ihmiset Herrallemme -- se on Kristuksen lain täyttämistä. Gal. 6:2 Kantakaa toistenne kuormia, ja niin te täytätte Kristuksen lain. Sinun Eskatologi
jolaiselle, joka USKOO ja sen USKON avulla pysyy täydellisesti Pyhän Hengen ohjauksessa, eikä riko TÄYTETTYÄ lakia. Paavali sanoi kuulijoilleen, että ette te vielä ole verille asti taistelleen syntiä vastaan ja nämä kuuliajat olivat USKOVAISIA ja Jeesus käski valvoa kuulijoidensa itseään ja nämäkin kuulijat olivat USKOVAISIA, sillä Jumalan Sana opettaa vain omalle kansalleen, sillä muut eivät kykene Sanan opetusta ottamaan vastaan. Jos menisimme aivan alkeisiin ja kysyisin sinulta, että oletko jo niin kasvanut ja tullut täydelliseen täysi-ikäisyyteen, että synti ei koskaan houkuttele sinua, etkä ikinä tapa, ajattelemalla jostakikaan lähimmäisestä hetkeäkän huonoja ja pahjoja ajatuksia? Muistathan vahvistetun lain, jonka käskyjä Jeesus käski noudattaa, eli pitää. Jos noin on, niin olet tullut todelliseen täysi-ikäisyyteen, etkä tarvitse lakia kasvattamassa, vaan elelet täydellisessä armossa. Itseäni Pyhä Henki silloin tällöin muistuttaa Jumalan Sanalla ja näin vartio minua, että ajatuksiin tullut synti ei saisi sijaa minussa ja koska rakastan Jumalaa, niin teen heti parannuksen synninhoukutuksesta ja pysyn Armon kasvatuksessa ja vapaudessa. Jos en vartioisi itseäni, eikä Pyhä Henki muistuttaisi synnistä ja näyttäisi sitä laista, niin silloin en olisi Armon kasvatuksessa, vaan olisin maailmassa. Olen vapaa laista, koska en sitä riko ja siksi olen Armon kasvatuksessa. Lue galatalaisille kirjoitettu opetuskirje, jossa Paavali opettaa laista ja armosta ja ketä vastaan laki tulee jäämäänkin. Gal.5
- vaikeasti käsitettävä
Eskatologi kirjoitti:
kirjoittaja, että vain Pyhä Henki käsittää hänen kirjoituksensa ja avaa Jumalan kansalle. Siksi Paavalin kirjeistä on saatu aikaiseksi sekamelskaa ja laitonta uskoa ottamalla sieltä täältä jakeita, mutta on muistettava, että Paavali kiittää lakia, joka kasvatti ja suorastaan ajoi hänet Kristukseen. Hän sanoo lain olevan pyhä ja hyvä ja kertoo, että jollei käskysana olisi näyttänyt syntiä ja kuolemaa, hän olisi jäänyt kuolleeseen tilaan, mutta kun käskysana osoitti hänelle synnin ja kuoleman, sai hän tarpeen mennä synteineen Jeesuksen armahdettavaksi, sillä omin voimin hänkään ei olisi kuolemasta elämään pelastunut. Paavali kertoo, että ennen Jeesuksen tuloa elämäänsä hän oli ilman lakia, mutta Jeesuksen tultua laki heräsi hänessä ja osoitti synnin ja kuoleman. Kannattaa lukea ensin paljon evankeliumeja ja Jesuksen omia opetuksia, jotta kasvaa ymmärtämään Paavalin kirjeet, eli saa uskon ja Pyhän Hengen. LAISTA EI KATOA MITÄÄN ENNEN, KUIN TAIVAS JA MAA KATOAVAT: Matteus 5 17 Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään. 18 Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut. 19 Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa. 20 Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan. 21 Te olette kuulleet sanotuksi vanhoille: 'Älä tapa', ja: 'Joka tappaa, se on ansainnut oikeuden tuomion'. 22 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka vihastuu veljeensä, on ansainnut oikeuden tuomion; ja joka sanoo veljelleen: 'Sinä tyhjänpäiväinen', on ansainnut suuren neuvoston tuomion; ja joka sanoo: 'Sinä hullu', on ansainnut helvetin tulen. 23 Sentähden, jos tuot lahjaasi alttarille ja siellä muistat, että veljelläsi on jotakin sinua vastaan, 24 niin jätä lahjasi siihen alttarin eteen, ja käy ensin sopimassa veljesi kanssa, ja tule sitten uhraamaan lahjasi. 25 Suostu pian sopimaan riitapuolesi kanssa, niin kauan kuin vielä olet hänen kanssaan tiellä, ettei riitapuolesi vetäisi sinua tuomarin eteen ja tuomari antaisi sinua oikeudenpalvelijalle, ja ettei sinua pantaisi vankeuteen. 26 Totisesti minä sanon sinulle: sieltä et pääse, ennenkuin maksat viimeisenkin rovon. 27 Te olette kuulleet sanotuksi: 'Älä tee huorin'. 28 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka katsoo naista himoiten häntä, on jo sydämessään tehnyt huorin hänen kanssansa. 29 Jos sinun oikea silmäsi viettelee sinua, repäise se pois ja heitä luotasi; sillä parempi on sinulle, että yksi jäsenistäsi joutuu hukkaan, kuin että koko ruumiisi heitetään helvettiin. 30 Ja jos sinun oikea kätesi viettelee sinua, hakkaa se poikki ja heitä luotasi; sillä parempi on sinulle, että yksi jäsenistäsi joutuu hukkaan, kuin että koko ruumiisi menee helvettiin. 31 On sanottu: 'Joka hylkää vaimonsa, antakoon hänelle erokirjan'. 32 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka hylkää vaimonsa muun kuin huoruuden tähden, saattaa hänet tekemään huorin, ja joka nai hyljätyn, tekee huorin. 33 Vielä olette kuulleet sanotuksi vanhoille: 'Älä vanno väärin', ja: 'Täytä Herralle valasi'. 34 Mutta minä sanon teille: älkää ensinkään vannoko, älkää taivaan kautta, sillä se on Jumalan valtaistuin, 35 Älkääkä maan kautta, sillä se on hänen jalkojensa astinlauta, älkää myöskään Jerusalemin kautta, sillä se on suuren Kuninkaan kaupunki; 36 Äläkä vanno pääsi kautta, sillä et sinä voi yhtäkään hiusta tehdä valkeaksi etkä mustaksi; 37 vaan olkoon teidän puheenne: 'On, on', tahi: 'ei, ei'. Mitä siihen lisätään, se on pahasta. 38 Te olette kuulleet sanotuksi: 'Silmä silmästä ja hammas hampaasta'. 39 Mutta minä sanon teille: älkää tehkö pahalle vastarintaa; vaan jos joku lyö sinua oikealle poskelle, käännä hänelle toinenkin; 40 ja jos joku tahtoo sinun kanssasi käydä oikeutta ja ottaa ihokkaasi, anna hänen saada vaippasikin; 41 ja jos joku pakottaa sinua yhden virstan matkalle, kulje hänen kanssaan kaksi. 42 Anna sille, joka sinulta anoo, äläkä käännä selkääsi sille, joka sinulta lainaa pyytää. 43 Te olette kuulleet sanotuksi: 'Rakasta lähimmäistäsi ja vihaa vihollistasi'. 44 Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihollisianne ja rukoilkaa niiden puolesta, jotka teitä vainoavat, 45 että olisitte Isänne lapsia, joka on taivaissa; sillä hän antaa aurinkonsa koittaa niin pahoille kuin hyvillekin, ja antaa sataa niin väärille kuin vanhurskaillekin. 46 Sillä jos te rakastatte niitä, jotka teitä rakastavat, mikä palkka teille siitä on tuleva? Eivätkö publikaanitkin tee samoin? 47 Ja jos te osoitatte ystävällisyyttä ainoastaan veljillenne, mitä erinomaista te siinä teette? Eivätkö pakanatkin tee samoin? 48 Olkaa siis te täydelliset, niinkuin teidän taivaallinen Isänne täydellinen on."
on lain loppu kirjoitti:
jolaiselle, joka USKOO ja sen USKON avulla pysyy täydellisesti Pyhän Hengen ohjauksessa, eikä riko TÄYTETTYÄ lakia. Paavali sanoi kuulijoilleen, että ette te vielä ole verille asti taistelleen syntiä vastaan ja nämä kuuliajat olivat USKOVAISIA ja Jeesus käski valvoa kuulijoidensa itseään ja nämäkin kuulijat olivat USKOVAISIA, sillä Jumalan Sana opettaa vain omalle kansalleen, sillä muut eivät kykene Sanan opetusta ottamaan vastaan. Jos menisimme aivan alkeisiin ja kysyisin sinulta, että oletko jo niin kasvanut ja tullut täydelliseen täysi-ikäisyyteen, että synti ei koskaan houkuttele sinua, etkä ikinä tapa, ajattelemalla jostakikaan lähimmäisestä hetkeäkän huonoja ja pahjoja ajatuksia? Muistathan vahvistetun lain, jonka käskyjä Jeesus käski noudattaa, eli pitää. Jos noin on, niin olet tullut todelliseen täysi-ikäisyyteen, etkä tarvitse lakia kasvattamassa, vaan elelet täydellisessä armossa. Itseäni Pyhä Henki silloin tällöin muistuttaa Jumalan Sanalla ja näin vartio minua, että ajatuksiin tullut synti ei saisi sijaa minussa ja koska rakastan Jumalaa, niin teen heti parannuksen synninhoukutuksesta ja pysyn Armon kasvatuksessa ja vapaudessa. Jos en vartioisi itseäni, eikä Pyhä Henki muistuttaisi synnistä ja näyttäisi sitä laista, niin silloin en olisi Armon kasvatuksessa, vaan olisin maailmassa. Olen vapaa laista, koska en sitä riko ja siksi olen Armon kasvatuksessa. Lue galatalaisille kirjoitettu opetuskirje, jossa Paavali opettaa laista ja armosta ja ketä vastaan laki tulee jäämäänkin. Gal.5
Mutta-sanalalko myyt Raamatun totuuden! "Kristus tosin on lain loppu, mutta ..." Ei mitään muttia! Kun kristityistä puhutaan, emme ole tuttipullon alaisia!!! Mutta sinä olet lain alainen, olet myynyt Totuuden lain varjolla. "Katso itse eteesi", sanottiin J.Iskariotillekin lainvartijoiden suulla, kun hänellä ei enää ollut Kristusta. Gal. 3:25 Mutta uskon tultua me emme enää ole kasvattajan alaisia.
- uteljas
¤¤ Sirkka-Iita Kirjoittanut: käsittää asian aivan oikein! 8.5.2009 klo 07.19 ¤¤ Sirkka-Iitaahn tuossa alempana valistaa, että alex ja anne-elina ovat yhtä ja samaa kirjottajaa. Mutta selvästi alex miehenä on poppoon pää ja sirkka-iita jokin muu osa ja anne-elina häntänä.
- ekköenää
vaikeasti käsitettävä kirjoitti:
kirjoittaja, että vain Pyhä Henki käsittää hänen kirjoituksensa ja avaa Jumalan kansalle. Siksi Paavalin kirjeistä on saatu aikaiseksi sekamelskaa ja laitonta uskoa ottamalla sieltä täältä jakeita, mutta on muistettava, että Paavali kiittää lakia, joka kasvatti ja suorastaan ajoi hänet Kristukseen. Hän sanoo lain olevan pyhä ja hyvä ja kertoo, että jollei käskysana olisi näyttänyt syntiä ja kuolemaa, hän olisi jäänyt kuolleeseen tilaan, mutta kun käskysana osoitti hänelle synnin ja kuoleman, sai hän tarpeen mennä synteineen Jeesuksen armahdettavaksi, sillä omin voimin hänkään ei olisi kuolemasta elämään pelastunut. Paavali kertoo, että ennen Jeesuksen tuloa elämäänsä hän oli ilman lakia, mutta Jeesuksen tultua laki heräsi hänessä ja osoitti synnin ja kuoleman. Kannattaa lukea ensin paljon evankeliumeja ja Jesuksen omia opetuksia, jotta kasvaa ymmärtämään Paavalin kirjeet, eli saa uskon ja Pyhän Hengen. LAISTA EI KATOA MITÄÄN ENNEN, KUIN TAIVAS JA MAA KATOAVAT: Matteus 5 17 Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään. 18 Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut. 19 Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa. 20 Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan. 21 Te olette kuulleet sanotuksi vanhoille: 'Älä tapa', ja: 'Joka tappaa, se on ansainnut oikeuden tuomion'. 22 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka vihastuu veljeensä, on ansainnut oikeuden tuomion; ja joka sanoo veljelleen: 'Sinä tyhjänpäiväinen', on ansainnut suuren neuvoston tuomion; ja joka sanoo: 'Sinä hullu', on ansainnut helvetin tulen. 23 Sentähden, jos tuot lahjaasi alttarille ja siellä muistat, että veljelläsi on jotakin sinua vastaan, 24 niin jätä lahjasi siihen alttarin eteen, ja käy ensin sopimassa veljesi kanssa, ja tule sitten uhraamaan lahjasi. 25 Suostu pian sopimaan riitapuolesi kanssa, niin kauan kuin vielä olet hänen kanssaan tiellä, ettei riitapuolesi vetäisi sinua tuomarin eteen ja tuomari antaisi sinua oikeudenpalvelijalle, ja ettei sinua pantaisi vankeuteen. 26 Totisesti minä sanon sinulle: sieltä et pääse, ennenkuin maksat viimeisenkin rovon. 27 Te olette kuulleet sanotuksi: 'Älä tee huorin'. 28 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka katsoo naista himoiten häntä, on jo sydämessään tehnyt huorin hänen kanssansa. 29 Jos sinun oikea silmäsi viettelee sinua, repäise se pois ja heitä luotasi; sillä parempi on sinulle, että yksi jäsenistäsi joutuu hukkaan, kuin että koko ruumiisi heitetään helvettiin. 30 Ja jos sinun oikea kätesi viettelee sinua, hakkaa se poikki ja heitä luotasi; sillä parempi on sinulle, että yksi jäsenistäsi joutuu hukkaan, kuin että koko ruumiisi menee helvettiin. 31 On sanottu: 'Joka hylkää vaimonsa, antakoon hänelle erokirjan'. 32 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka hylkää vaimonsa muun kuin huoruuden tähden, saattaa hänet tekemään huorin, ja joka nai hyljätyn, tekee huorin. 33 Vielä olette kuulleet sanotuksi vanhoille: 'Älä vanno väärin', ja: 'Täytä Herralle valasi'. 34 Mutta minä sanon teille: älkää ensinkään vannoko, älkää taivaan kautta, sillä se on Jumalan valtaistuin, 35 Älkääkä maan kautta, sillä se on hänen jalkojensa astinlauta, älkää myöskään Jerusalemin kautta, sillä se on suuren Kuninkaan kaupunki; 36 Äläkä vanno pääsi kautta, sillä et sinä voi yhtäkään hiusta tehdä valkeaksi etkä mustaksi; 37 vaan olkoon teidän puheenne: 'On, on', tahi: 'ei, ei'. Mitä siihen lisätään, se on pahasta. 38 Te olette kuulleet sanotuksi: 'Silmä silmästä ja hammas hampaasta'. 39 Mutta minä sanon teille: älkää tehkö pahalle vastarintaa; vaan jos joku lyö sinua oikealle poskelle, käännä hänelle toinenkin; 40 ja jos joku tahtoo sinun kanssasi käydä oikeutta ja ottaa ihokkaasi, anna hänen saada vaippasikin; 41 ja jos joku pakottaa sinua yhden virstan matkalle, kulje hänen kanssaan kaksi. 42 Anna sille, joka sinulta anoo, äläkä käännä selkääsi sille, joka sinulta lainaa pyytää. 43 Te olette kuulleet sanotuksi: 'Rakasta lähimmäistäsi ja vihaa vihollistasi'. 44 Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihollisianne ja rukoilkaa niiden puolesta, jotka teitä vainoavat, 45 että olisitte Isänne lapsia, joka on taivaissa; sillä hän antaa aurinkonsa koittaa niin pahoille kuin hyvillekin, ja antaa sataa niin väärille kuin vanhurskaillekin. 46 Sillä jos te rakastatte niitä, jotka teitä rakastavat, mikä palkka teille siitä on tuleva? Eivätkö publikaanitkin tee samoin? 47 Ja jos te osoitatte ystävällisyyttä ainoastaan veljillenne, mitä erinomaista te siinä teette? Eivätkö pakanatkin tee samoin? 48 Olkaa siis te täydelliset, niinkuin teidän taivaallinen Isänne täydellinen on."
Uskovalle Paavali on helppo ymmärettä ja hyvä opettaja. Mutta adventistille Paavali on vallan mahdoton. Olen usein kuullut adventistin sanovan vimmastuneena, että olisi ollut parempi jos Paavalia ei olisikaan.
vaikeasti käsitettävä kirjoitti:
Ei Kristus turhaan kutsunut Paavalia ainoaksi pakanain apostoliksi ja muut, 12 (11 Mattias) juutalaisia evankelioimaan! Raamattu kertoo, että Paavali sai näyssä kaiken sen, mitä ei silmillään ollut näkemässä. Ehtoollisen asettamisen esimerkiksi. Italiassa vieläkin oikeusoppilaitoksissa käytetään Roomalaiskirjettä esimerkkinä seikkaperäisestä asiain kirjaamisesta. Oletkoha nyks inisitä jotka myyvät Jeesuksen pilkkahinnalla, kuten J.Iskariot? Nimittäin kun käännät Paavalin selkeän opetuksen AIVAN ylösalaisin ja siinä samalla ristin! Paavalihan opettaa kiistattomasti, että ennen Kristuksen kohtaamista hän oli täydellinen juutalainen lainnoudattaja, mutta sittemmin lainhylkääjä kuten hänen tapattamansa Stefanus! Kaikki Paavali ei mahdu tähän, joten valittuja paloja laitan, jotta lukijat voivat itse todeta, että vastaanväittäjät ovat myyneet itsensä saatanalle takaisin ja paaduttaneet tuntonsa. Gal. 3:25 Mutta uskon tultua me emme enää ole kasvattajan alaisia. Room. 6:14 Sillä synnin ei pidä teitä vallitseman, koska ette ole lain alla, vaan armon alla. Room. 3:21 Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia, Room. 3:28 Niin päätämme siis, että ihminen vanhurskautetaan uskon kautta, ilman lain tekoja. Room. 7:6 mutta nyt me olemme irti laista ja kuolleet pois siitä, mikä meidät piti vankeina, niin että me palvelemme Jumalaa Hengen uudessa tilassa emmekä kirjaimen vanhassa. Room. 3:28 Niin päätämme siis, että ihminen vanhurskautetaan uskon kautta, ilman lain tekoja. KRISTUKSEN LAKI Samalla vivialla ovat niin juutalaiset joille lak iannettiin muinoin ja me pakanat, jotka emme laista todellakaan mitään tiedä juutalaisilta rabbeilta kysymättä. meillä on KRISTUKSEN laki. Gal. 6:2 Kantakaa toistenne kuormia, ja niin te täytätte Kristuksen lain. 1. Kor. 9:20 Voittaakseni hänen omikseen juutalaisia olen näille ollut kuin juutalainen; voittaakseni lain alaisina eläviä olen näille ollut kuin lain alainen, vaikka en olekaan lain alainen. 1. Kor. 9:21 Voittaakseni ilman lakia eläviä olen näille ollut kuin eläisin ilman lakia, vaikka en olekaan Jumalan lakia vailla -- onhan minulla Kristuksen laki. [Gal. 2:3 | Joh. 13:34 ] Totuutta rakastaen Antti
ekköenää kirjoitti:
Uskovalle Paavali on helppo ymmärettä ja hyvä opettaja. Mutta adventistille Paavali on vallan mahdoton. Olen usein kuullut adventistin sanovan vimmastuneena, että olisi ollut parempi jos Paavalia ei olisikaan.
Laki ei milloinkaan johdata Kristuksen luo, mutta se toivon mukaan AJAA, piinaa, ihmisen Krsituksen arnohelmaan suojaan lain kouralta. Paavali selostaa seikkaperäisesti tätä totuutta. Paavali jopa oli olevinaan ikäänkuin lain alla, jotta saisi houkutelluksi lainorjatkin syntisten lisäksi, Kristuksen luo, kriisien keskeltä. Mutta oikeasti Paavali todistaa olevansa uskoon tultuaan vain Kristuksen lain alainen. 1.Kor 9:19-22 19 Vaikka olen vapaa ja kaikista riippumaton, olen ruvennut kaikkien orjaksi voittaakseni Kristukselle mahdollisimman monia. [Matt. 20:26,27] 20 Voittaakseni hänen omikseen juutalaisia olen näille ollut kuin juutalainen; voittaakseni lain alaisina eläviä olen näille ollut kuin lain alainen, vaikka en olekaan lain alainen. 21 Voittaakseni ilman lakia eläviä olen näille ollut kuin eläisin ilman lakia, vaikka en olekaan Jumalan lakia vailla -- onhan minulla Kristuksen laki. [Gal. 2:3 | Joh. 13:34 ] 22 Voittaakseni heikkoja olen näille ollut heikko. Kaikille olen ollut kaikkea, jotta pelastaisin edes muutamia. [Room. 15:1,2; 1. Kor. 10:33] KIISTATTOMASTI 21. jakeen mukaan Jumalan laki on uudessa liitossa Kristuksen laki eikä laintaulut! Tässä vahva näkökulma Kristuksen lakiin: Gal 6:1- 1 Veljet, jos joku tavataan jostakin rikkomuksesta, niin ojentakaa te, hengelliset, häntä sävyisyyden hengessä; ja ole varuillasi, ettet sinäkin joutuisi kiusaukseen. 2 Kantakaa toistenne kuormia, ja niin te täytätte Kristuksen lain. 3 Sillä jos joku luulee jotakin olevansa, vaikka ei ole mitään, niin hän pettää itsensä. 4 Mutta tutkikoon kukin omat tekonsa, ja silloin hänen kerskaamisensa on vain siinä, mitä hän itse on, ei siinä, mitä toinen on;
- juuri sinä
AnttiVKantola kirjoitti:
Ei Kristus turhaan kutsunut Paavalia ainoaksi pakanain apostoliksi ja muut, 12 (11 Mattias) juutalaisia evankelioimaan! Raamattu kertoo, että Paavali sai näyssä kaiken sen, mitä ei silmillään ollut näkemässä. Ehtoollisen asettamisen esimerkiksi. Italiassa vieläkin oikeusoppilaitoksissa käytetään Roomalaiskirjettä esimerkkinä seikkaperäisestä asiain kirjaamisesta. Oletkoha nyks inisitä jotka myyvät Jeesuksen pilkkahinnalla, kuten J.Iskariot? Nimittäin kun käännät Paavalin selkeän opetuksen AIVAN ylösalaisin ja siinä samalla ristin! Paavalihan opettaa kiistattomasti, että ennen Kristuksen kohtaamista hän oli täydellinen juutalainen lainnoudattaja, mutta sittemmin lainhylkääjä kuten hänen tapattamansa Stefanus! Kaikki Paavali ei mahdu tähän, joten valittuja paloja laitan, jotta lukijat voivat itse todeta, että vastaanväittäjät ovat myyneet itsensä saatanalle takaisin ja paaduttaneet tuntonsa. Gal. 3:25 Mutta uskon tultua me emme enää ole kasvattajan alaisia. Room. 6:14 Sillä synnin ei pidä teitä vallitseman, koska ette ole lain alla, vaan armon alla. Room. 3:21 Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia, Room. 3:28 Niin päätämme siis, että ihminen vanhurskautetaan uskon kautta, ilman lain tekoja. Room. 7:6 mutta nyt me olemme irti laista ja kuolleet pois siitä, mikä meidät piti vankeina, niin että me palvelemme Jumalaa Hengen uudessa tilassa emmekä kirjaimen vanhassa. Room. 3:28 Niin päätämme siis, että ihminen vanhurskautetaan uskon kautta, ilman lain tekoja. KRISTUKSEN LAKI Samalla vivialla ovat niin juutalaiset joille lak iannettiin muinoin ja me pakanat, jotka emme laista todellakaan mitään tiedä juutalaisilta rabbeilta kysymättä. meillä on KRISTUKSEN laki. Gal. 6:2 Kantakaa toistenne kuormia, ja niin te täytätte Kristuksen lain. 1. Kor. 9:20 Voittaakseni hänen omikseen juutalaisia olen näille ollut kuin juutalainen; voittaakseni lain alaisina eläviä olen näille ollut kuin lain alainen, vaikka en olekaan lain alainen. 1. Kor. 9:21 Voittaakseni ilman lakia eläviä olen näille ollut kuin eläisin ilman lakia, vaikka en olekaan Jumalan lakia vailla -- onhan minulla Kristuksen laki. [Gal. 2:3 | Joh. 13:34 ] Totuutta rakastaen Antti
olet heitä, jotka et kertakaikkiaan kykene ymmärtämään Paavalin kirjeita ja sinun tulisi pian nöyrtyä se tunnustamaan.
- käsityksiäsi.
AnttiVKantola kirjoitti:
Laki ei milloinkaan johdata Kristuksen luo, mutta se toivon mukaan AJAA, piinaa, ihmisen Krsituksen arnohelmaan suojaan lain kouralta. Paavali selostaa seikkaperäisesti tätä totuutta. Paavali jopa oli olevinaan ikäänkuin lain alla, jotta saisi houkutelluksi lainorjatkin syntisten lisäksi, Kristuksen luo, kriisien keskeltä. Mutta oikeasti Paavali todistaa olevansa uskoon tultuaan vain Kristuksen lain alainen. 1.Kor 9:19-22 19 Vaikka olen vapaa ja kaikista riippumaton, olen ruvennut kaikkien orjaksi voittaakseni Kristukselle mahdollisimman monia. [Matt. 20:26,27] 20 Voittaakseni hänen omikseen juutalaisia olen näille ollut kuin juutalainen; voittaakseni lain alaisina eläviä olen näille ollut kuin lain alainen, vaikka en olekaan lain alainen. 21 Voittaakseni ilman lakia eläviä olen näille ollut kuin eläisin ilman lakia, vaikka en olekaan Jumalan lakia vailla -- onhan minulla Kristuksen laki. [Gal. 2:3 | Joh. 13:34 ] 22 Voittaakseni heikkoja olen näille ollut heikko. Kaikille olen ollut kaikkea, jotta pelastaisin edes muutamia. [Room. 15:1,2; 1. Kor. 10:33] KIISTATTOMASTI 21. jakeen mukaan Jumalan laki on uudessa liitossa Kristuksen laki eikä laintaulut! Tässä vahva näkökulma Kristuksen lakiin: Gal 6:1- 1 Veljet, jos joku tavataan jostakin rikkomuksesta, niin ojentakaa te, hengelliset, häntä sävyisyyden hengessä; ja ole varuillasi, ettet sinäkin joutuisi kiusaukseen. 2 Kantakaa toistenne kuormia, ja niin te täytätte Kristuksen lain. 3 Sillä jos joku luulee jotakin olevansa, vaikka ei ole mitään, niin hän pettää itsensä. 4 Mutta tutkikoon kukin omat tekonsa, ja silloin hänen kerskaamisensa on vain siinä, mitä hän itse on, ei siinä, mitä toinen on;
Sinulla ei ole käsitystä uskontiestä.
juuri sinä kirjoitti:
olet heitä, jotka et kertakaikkiaan kykene ymmärtämään Paavalin kirjeita ja sinun tulisi pian nöyrtyä se tunnustamaan.
1. Kor. 4:16 Kehoitan siis teitä: olkaa minun seuraajiani. 1. Kor. 11:1 Olkaa minun seuraajiani, niinkuin minä olen Kristuksen seuraaja. Fil. 3:17 Olkaa minun seuraajiani, veljet, ja katselkaa niitä, jotka näin vaeltavat, niinkuin me olemme teille esikuvana.
käsityksiäsi. kirjoitti:
Sinulla ei ole käsitystä uskontiestä.
"Sinulla ei ole käsitystä uskontiestä." Uskontietä ei voikaan käsittää, on se senverran suuri IHME. Fil. 4:7 ja Jumalan rauha, joka on kaikkea ymmärrystä ylempi, on varjeleva teidän sydämenne ja ajatuksenne Kristuksessa Jeesuksessa.
- paljastuu
jälleen kerran.
- uteljas
Tästä laistako? Matteus 5. (vuorisaarnasta) 21 Te olette kuulleet sanotuksi vanhoille: 'Älä tapa', ja: 'Joka tappaa, se on ansainnut oikeuden tuomion'. 22 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka vihastuu veljeensä, on ansainnut oikeuden tuomion; ja joka sanoo veljelleen: 'Sinä tyhjänpäiväinen', on ansainnut suuren neuvoston tuomion; ja joka sanoo: 'Sinä hullu', on ansainnut helvetin tulen.
Paljastu: Itsehän olet itseäsi mainostanut. Tuntuu kirjoituksistasi, että olet jokin mahtava älyniekka. En minäkään mitään suurta henkistä kasvua ole sinussa havannut. Paitsi, jos pidät herjan heittoja älykkyyden merkkeina ja lähimmäisten mollaamista viisautena? Tällaiseen kirjoitteluun pystyy kuka tahansa. Näet mollaamalla toisia mollaat itseäsi. Herätys palstalla hätään joutuneet ystäväsi etsivä lohtua sinulta. Oletko antanut? Etpä suinkaan koska aikasi menee Kokonaisuudessaan Kristittyjen mollaamiseen ja herjojen heittoon. Näet oikea oppiset ystäväsi Jotka ovat sairastuneet AIDS niniseen sairauteen kaipaavat sinua antamaan heille apua ja lohtua. Missä viipyy laupias Antti.
- paljastuu
tyhmyys. Kannattaisi olla kirjoittelematta, jotta ei koko häpeäänsä julki toisi.
JEESUS PURKI LAKIIN KATSOMISEN JA JUUTALAISEN USKONNON KAIKKINENSA JA KEHOTTAA KATSOMAAN RISTIINNAULITTUUN NIINKUIN MOOSES ERÄMAASSA KOHOTTI KÄÄRMEEN, JOHON KATSOMALLA PELASTUTTIIN Luuk. 5:36 Ja hän sanoi heille myös vertauksen: "Ei kukaan leikkaa uudesta vaipasta paikkaa ja pane vanhaan vaippaan; muutoin hän rikkoo uuden vaipan, eikä uudesta vaipasta otettu paikka vanhaan sovi. "Uuden käskyn" tarkoittaa sitä ilman muuta, että se tuli kivitaulujen ja niihin liittyvien tarkempien säädösten sijaan. Kun tutkimme Raamatusta tai katekismuksesta käskyjä selityksineen, niin emme silti lain tietä kulje, vaan verratonta rakkauden tietä meidän täytyy vaeltaa niinkuin laupias samarialainen kerran. Joh. 13:34 Uuden käskyn minä annan teille, että rakastatte toisianne, niinkuin minä olen teitä rakastanut-että tekin niin rakastatte toisianne. 1. Piet. 1:22 Puhdistakaa sielunne totuuden kuuliaisuudessa vilpittömään veljenrakkauteen ja rakastakaa toisianne hartaasti puhtaasta sydämestä, Emme löydä 10 käskyistä tai 316 säädöksestä mitään vastaavaa, joten petämme itsemme, jos luulemme, että elämässä selviää sillä, kun noudattaa laintaulujen 8 kieltoa ja kahta teoreettista kehotusta. Katekismuksessa on onneksi, toisin kuin Mooseksen lakikirjassa, lisätty rakkauden näkökulmaa käskyjen selityksiin. http://www.evl.fi/katekismus/10kaskya/10kaskya.html VÄLISEINÄ ON PURETTU EVANKELIUMIN USKON KAUTTA ! On purettu väliseinä juutgalaisten ja pakanain välillä, kun me pakanat, joilla ei lakia ole, on evankeliumin uskon kautta yhdistetty heihin!!! Efes. 2:12- 12 että te siihen aikaan olitte ilman Kristusta, olitte vailla Israelin kansalaisoikeutta ja vieraat lupauksen liitoille, ilman toivoa ja ilman Jumalaa maailmassa; 13 mutta nyt, kun olette Kristuksessa Jeesuksessa, olette te, jotka ennen olitte kaukana, päässeet lähelle Kristuksen veressä. 14 Sillä hän on meidän rauhamme, hän, joka teki molemmat yhdeksi ja purki erottavan väliseinän, nimittäin vihollisuuden, 15 kun hän omassa lihassaan teki tehottomaksi käskyjen lain säädöksinensä, luodakseen itsessänsä nuo kaksi yhdeksi uudeksi ihmiseksi, tehden rauhan, 16 ja yhdessä ruumiissa sovittaakseen molemmat Jumalan kanssa ristin kautta, kuolettaen itsensä kautta vihollisuuden. Halleluja yhteiselle Paimenelle! Antti
I S Ä N M A A Kun Hebrealaiskirje muistuttaa Aabrahamin etsineen isänmaata, niin se epäselvyyksien välttämiseksi korostaa, ettei Aabraham maanpäällisestä isänmaasta haaveillut vaan taivaallisesta. Sensijaan ns. uusi israel - adventtiliike - haaveilee alhaisesta isänmaasta eikä ylhäisestä. Lue Hepr. 11. luku - uskon ja isänmaan luku! Hepr 11:13-16 13 Uskovina nämä kaikki kuolivat. Sitä, mikä heille oli luvattu, he eivät saaneet; he olivat vain etäältä nähneet sen ja tervehtineet sitä iloiten, tunnustaen olevansa vieraita ja muukalaisia maan päällä. [1. Moos. 23:4] 14 Ne, jotka puhuvat näin, osoittavat kaipaavansa isänmaata. 15 Mutta jos heidän mielessään olisi ollut se maa, josta he olivat lähteneet, he olisivat toki voineet palata sinne. 16 Ei, he odottivat parempaa, taivaallista isänmaata. Sen tähden ei Jumalakaan häpeä heitä, vaan sallii itseään kutsuttavan heidän Jumalakseen, sillä hän on heitä varten jo rakentanut valmiin kaupungin. [2. Moos. 3:6; Hepr. 2:11] MEILLÄ ON YHDYSKUNTAMME TAIVAISSA Me krsitityt vietämme ikuisuuden taivaissa, Isän ja Herramme tykönä. Joh. 14:3 Ja vaikka minä menen valmistamaan teille sijaa, tulen minä takaisin ja otan teidät tyköni, että tekin olisitte siellä, missä minä olen. Filipp. 3:20-21 20 Mutta meillä on yhdyskuntamme taivaissa, ja sieltä me myös odotamme Herraa Jeesusta Kristusta Vapahtajaksi, 21 joka on muuttava meidän alennustilamme ruumiin kirkkautensa ruumiin kaltaiseksi sillä voimallaan, jolla hän myös voi tehdä kaikki itsellensä alamaiseksi. 1. Tess 4:16-18 16 Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasunan kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin; 17 sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa. 18 Niin lohduttakaa siis toisianne näillä sanoilla.
Tämä olkoon asemani Herran edessä: 1. Kor. 4:4 sillä ei minulla ole mitään tunnollani, mutta en minä silti ole vanhurskautettu, vaan minun tuomitsijani on Herra. Herra minut tuomitkoon, mutta ... USKON EVANKEILUMIN ILMAN LAKIA Room. 2:12 Sillä kaikki, jotka ilman lakia ovat syntiä tehneet, ne myös ilman lakia hukkuvat, ja kaikki, jotka lain alaisina ovat syntiä tehneet, ne lain mukaan tuomitaan; Room. 3:21 Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia, Room. 3:28 Niin päätämme siis, että ihminen vanhurskautetaan uskon kautta, ilman lain tekoja. Room. 4:6 niinkuin myös Daavid ylistää autuaaksi sitä ihmistä, jolle Jumala lukee vanhurskauden ilman tekoja: 7 "Autuaat ne, joiden rikokset ovat anteeksi annetut ja joiden synnit ovat peitetyt! 8 Autuas se mies, jolle Herra ei lue syntiä!"
Huomaan noutaa - itse asiassa Pyhä Henki noudattaa kauttani - pienimmänkin piirron, vähäisimmänkin sanan palstalle, kun laista on kyse! Ja vaapudesta. Matt 5:21-22 21 Te olette kuulleet sanotuksi VANHOILLE: 'Älä tapa', ja: 'Joka tappaa, se on ansainnut oikeuden tuomion'. 22 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka vihastuu veljeensä, on ansainnut oikeuden tuomion; Miten niin vanhoille? Vakuuttihan eräs rikas nuorukainen Jeesukselle, että hän on nuoruudestaan asti noudattanut kaikkea lakia. Mutta Jeesuspa tarkoittaakin vanhoilla vanhan liiton edustajia. Hän sanoutuu irti vanahsta, ei myönnä, että uusille - Hänen seuraajilleen, myöhempien aikojen pyhille - sanottaisiin kivitaulujen litaniat. Uuden käskyn Jeesus antoi uusille: rakastakaa. Siksi hän muistuttaa vanhoista kivitauluista, että siellähän kielletään vain tappaminen, mutta Hän kieltää vihastumisenkin omiltaan. Laintaulut - 10 käskyä - eivät siis kelpaa edes pohjaksi Jumalan valtakuntaan pyrkiville! Edes "Älä tapa"-käsky, tuo tunnetuin ja helpoin noudattaa - ei kelpaa, ei riitä. Kokonaan uusi on "Kristuksen laki", tämä: "Kantakaa toistenne kuormia ja niin te täytätte Kristuksen lain". Jos en tapa, en kenenkään kuormaa kevennä tuolla kiellolla. Mutta vihastuessani veljelle, taakoitan häntä, vaikka pitäisi rakastamalla keventää sitä. TAHDOMMEHAN NOUDATTAA JEESUKSEN KÄSKEMIÄ UUSIA PIENIÄ PIIRTOJA? Matt 5:19- 19 Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa. 20 Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan. Tässä on sitten jo aika tarkka piirto: 22 ... ja joka sanoo: 'Sinä hullu', on ansainnut helvetin tulen. Mutta todella ahtaaksi Jeesus laittaa portin vasta tässä: 23 Sentähden, jos tuot lahjaasi alttarille ja siellä muistat, että veljelläsi on jotakin sinua vastaan, 24 niin jätä lahjasi siihen alttarin eteen, ja käy ensin sopimassa veljesi kanssa, ja tule sitten uhraamaan lahjasi. Ainakin minulla on vielä aika paljon vaikeroimista totuttelemisessa tuon viime mainitun pienimmän lainpiirron kanssa. Että koettaa poistaa vihamiehen taakkaa, pyrkimällä sopimaan hänen kanssaan ja sitten vasta rukoilla omien asioittensa puolesta. Mitä on sanottu vanhoille, se ei päde meille nuorille. Herra armahda! Antti
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1791329
- 851236
- 96977
- 48823
Suhde sinuun on ollut yhtä draamaa
ilman draamaa ja suhdetta. 😅 Oikeasti ei naurata. Nainen, olet pitänyt minut pihdeissäsi. Tunne on välillä vahva ja su40723Haluatko, että kierrän sinut kauempaa
Kun näyttää, ettet minusta innostu. Voisit edes täällä kertoa selvät sävelet.83599Mikä on vahvuutesi palstalla?
Oletko kuullut asian joltain toiselta vai oletko itse sitä mieltä? Itse luen avarakatseisuuden omaksi vahvuudekseni. Yr111520Yritit nainen sammuttaa kiinnostukseni
mutta se tehtävä epäonnistui. Se oli sitä bitch -mode vaihetta silloin. Lopputulos on nyt se, että rakastan sinua tällä29516Kyllä mä tiedän et me kuulutaan yhteen ja se on tähtiin kirjoitettu!!
En vain halua satuttaa sua. Olen aivan perseestä epävakaan ja ADHD oireiluin vuoksi. Ja kun olisi aika "vapauttaa" ne su44478Tunnetta ja sinua on vaikea kuvailla
Paremmin se varmaan aukeaa muulla tavalla. Olen merellä, jossa kovin usein puhkeaa rajuilma ja huomaan taistelevani hu33465