Lieksa-ilmiö

Tarkkailija...

Piditte kunnallispoliittista älämölöä eri lehtien nettikeskusteluissa siihen asti, kunnes vaadittiin omalla nimellä kirjoittaminen. Minä veikkaan että suurin osa tästä mölyämisestä oli sitä kun yhdet ja samat kirjoittajat remusivat useammalla nimimerkillä. Lisäksi ne avauksien otsikot keskittyivät niin suppealle alalle ettei voi kuin arvailla mikä poliittisen lobbaamisen tarve olikaan koko ilmiön taustalla. Nyt ollaan mm. lakkauttamassa Kimppakyytiä jota sairaat ja vanhukset ovat tarvinneet käydessään Joensuun keskussairaalassa. Mites tässä näin kävi että tällaisesta kaikkia kuntalaisia koskettavasta aiheesta ei yksikään lieksalainen uskalla kirjoittaa omalla nimellään? Sanoisin että koko tuo puskista nimimerkeillä huutelu jäi mediapoliittiseksi hupailuksi jonka arvo jälkipolville on tasan tarkkaan yhtä suuri kuin vaalien aikaan syöty hernekeitto ja sen synnyttämä pieru vastatuuleen. Jos haluatte oppia oikeaa keskustelua niin Googlettakaa vaikka Loviisan sanomat siellä on paikallislehdellä oma nettikeskustelu johon myös päättäjät kirjoittavat, useimmat heistä vielä omalla nimellään. On kovin vaikea ymmärtää että nuoremmat sukupolvet sallivat vanhojen kalkkisten edelleen jyrätä ja vaientaa kansalaiskeskustelun Lieksan kuntaa koskevissa asioissa. Mistä tämä johtuu? Sanokaapas se.

11

879

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • iudapaid

Ensinnäkin, miksi itse kirjoitat nimimerkillä? Toisekseen, ei varmaan kukaan halua kirjoittaa omalla nimellään palstalle, jossa anonyymeina huutelevat menevät heti henkilökohtaisuuksiin kun ei mielipide mielytä. Mitä taas tulee täkäläisiin poliitikkoihin, niin eihän ne jumaliste aja kuin omien kavereidensa asioita. Ihan on mulle kyllä se ja sama tuo touhu. Suoraan sanottuna EVVK. En usko tämän kaupungin touhun muuttuvan koskaan tästä miksikään.

• jos ei

koskaan osallistu mihinkään? Nyt on luvattoman paljon katkeruutta ilmassa sentään kevät ja aurinko paistaa :)

• voin todeta
        jos ei kirjoitti:

koskaan osallistu mihinkään? Nyt on luvattoman paljon katkeruutta ilmassa sentään kevät ja aurinko paistaa :)

etten ole katkera ollenkaan. Sanoinpahan vaan sen, mikä on totta. Olemme takuulla samaa mieltä siitä, että tässä kylässä on monia ihmisiä, joilla olisi tälle kyläpahaselle paljonkin annettavaa. Kuitenkin he pysyvät erossa asioista ihan vain siksi, etteivät he halua joutua vähälahjaisten kytättäväksi ja juoru-ukkojen syynättäväksi.

• Merkkaaja
        voin todeta kirjoitti:

etten ole katkera ollenkaan. Sanoinpahan vaan sen, mikä on totta. Olemme takuulla samaa mieltä siitä, että tässä kylässä on monia ihmisiä, joilla olisi tälle kyläpahaselle paljonkin annettavaa. Kuitenkin he pysyvät erossa asioista ihan vain siksi, etteivät he halua joutua vähälahjaisten kytättäväksi ja juoru-ukkojen syynättäväksi.

"...tässä kylässä on monia ihmisiä, joilla olisi tälle kyläpahaselle paljonkin annettavaa. Kuitenkin he pysyvät erossa asioista ihan vain siksi, etteivät he halua joutua vähälahjaisten kytättäväksi ja juoru-ukkojen syynättäväksi..." On myönnettävä, että olen paljolti samaa mieltä kanssasi. Kuitenkin jokin sisimmässäni sanoo, että meissä hiljaisissa on arvaamatonta voimaa, kunhan vain ilmaisemme mielipiteemme oikeaan aikaan ja oikeissa paikoissa. Tämä foorumi ei välttämättä ole se paikka, mutta on tälläkin pientä merkitystä; joku syvässä pimeydessä elänyt voi saada ajatuksen kipinän ja valaistua. Kannattaa - ihan vaan piruuttaan ja ikäänkuin vastavetona - ilmaista itseään rohkeasti arkipäiväisissä tilanteissa. Sitä kyllä sopii ihmetellä miten typeriä ihmisiä sitä äänestetäänkin asioista päättämään, mutta mitäpä sitä tyhmältä kansalta muuta voisi odottaakaan. Älykköjä ei valitettavasti ole suuriksi joukoiksi asti ollut koskaan.

• Merkkaaja

Itsekin arvostan omalla nimellään esiintyviä mielipidekirjoittajia, mutta ei sekään välttämättä tee autuaaksi. Onkohan kovin moni näistä nimellään kirjoittavista likimainkaan vilpittömällä asialla liikkeellä? Entäpä jos päämotiivi onkin pelkästään oman mitättömän poliittisen uran rakentaminen. Näitä asioita tulee pohdituksi, kun lukee jopa lapsellisuuteen saakka populistista sanahelinää viliseviä mielipidekirjoituksia, jotka näyttävän olevan silloin tällöin varsin huonolla suomenkielellä tai onnettomalla tyylitietoisuudella laadittuja. Aivan kuin minimaalinenkin itsekritiikki ja häpeän tunteminen olisi sellaisten kirjoittajilta hävinnyt. Enkä tässä nyt tarkoita mitään luki- tai muitakaan häiriöitä, jotka ovat luontaisia ominaisuuksia, joille ei itse mitään mahda, eivätkä ne kenenkään henkilön arvoa alenna vähääkään. Mutta; jos leikkii suurta päättäjää/pyrkyriä, niin olisi suotavaa edes hieman viilata tekstiään, eikä antaa niin onnettoman lapsellista kuvaa itsestään. Minusta sellainen on yleisönsä häpäisemistä ja ylimielisyyttä.Järki se pitäisi olla kerjätessäkin! Vaikka kansa enimmiltään onkin varsin tyhmää - valitettava tosiasia - niin on siellä niitä harvoja viisaitakin, jotka kykenevät näkemään "verhon" taakse. Nimimerkkikirjoittamisessa on tavallaan puolensa, kun silloin voi yrittää vaikuttaa ihan yhtä rehellisesti yleiseen mielipiteeseen kuin omalla nimelläänkin, ellei peräti rehellisemmin. Lisäksi hienon kirjoituksen laatinutta nimimerkkiä voi arvostaa jopa enemmän kuin omalla nimellä kirjoitettua perseennuolenta kirjoitusta. Eikö? Tietysti on hyvä, että nämä julkisuushakuiset henkilöt munaavat kirjoitusillaan itsensä avoimesti, niin aina jossakin "pimeässä" - kaikesta huolimatta - joku lamppu syttyy. Noin yleisesti en usko nimimerkkiä käyttävien ihmisten käyttävän useampaa nimimerkkiä samansisältöistä asiaa käsiteltäessä. Hyvä ja viisas nimimerkillä kirjoittaja kyllä erottuu porukasta, eikä hänellä näin ollen ole tarvetta alentua esim. kehumaan omia kirjoituksiaan toisella nimimerkillä. Tyhmää harmaata massaa edustavat kynäsielut ovatkin sitten erijuttu, mutta ne nyt huomaa kilometkin päästä ja vi jättää lukematta kokonaan.

• Saimpahan osani minäkin mutta sen toteaisin polittikkona olen menneen talven lumia.Eli mielestäni olen jo kauan työskennellyt politiikassa joten aika jo ajaa ohi mutta totta vie mielipiteitäni en panttaa. Olne joskus saanut tunnustuksen toisessa verkossa juuri näiltä tyylitietoisilta hienostelijoilta jotkä osaavat tyylitajuisesti lässyttää. Kuitenkin tavan maatiainen ymmärsi mitä sanon,toteamalla, että kirjoituksissani on elämän maku. Toteaisn ,että olisi joskus paikallaan sinunkin olla hieman lapsellinen,sanotaahan että se on luovuttaa,eikä tarvitse lähteä kurssille sen vuoksi.Myöskin todetaa isossa kirjassa lapsen kaltaisilla on taivasten valtakunta. Millainen on sitten yleisö.Mielestäni se ei ole häpeä jos on mitä on, Mielestäni päätökset tehdään aivan muualla kuin tällä sivustolla. Mielestäni olen hieman kankea joten taivu siihen ruskean reiän nuolentaan kun olen sen verran pitkä. Toisaalta olen näkevinäni, että poistuit karjalaisen palstalta MK

• Merkkaaja
        markkukorpinen kirjoitti:

Saimpahan osani minäkin mutta sen toteaisin polittikkona olen menneen talven lumia.Eli mielestäni olen jo kauan työskennellyt politiikassa joten aika jo ajaa ohi mutta totta vie mielipiteitäni en panttaa. Olne joskus saanut tunnustuksen toisessa verkossa juuri näiltä tyylitietoisilta hienostelijoilta jotkä osaavat tyylitajuisesti lässyttää. Kuitenkin tavan maatiainen ymmärsi mitä sanon,toteamalla, että kirjoituksissani on elämän maku. Toteaisn ,että olisi joskus paikallaan sinunkin olla hieman lapsellinen,sanotaahan että se on luovuttaa,eikä tarvitse lähteä kurssille sen vuoksi.Myöskin todetaa isossa kirjassa lapsen kaltaisilla on taivasten valtakunta. Millainen on sitten yleisö.Mielestäni se ei ole häpeä jos on mitä on, Mielestäni päätökset tehdään aivan muualla kuin tällä sivustolla. Mielestäni olen hieman kankea joten taivu siihen ruskean reiän nuolentaan kun olen sen verran pitkä. Toisaalta olen näkevinäni, että poistuit karjalaisen palstalta MK

Kahdessa asiassa sait väärän käsityksen; en tarkoittanut sinua missään kohdassa kirjoituksessani, enkä ole esiintynyt Karjalaisen foorumilla koskaan. Myönnän toki, että halu alkaa kirjoittamaan yleiselle mielipidesivustolle olisi kova, mutta mitäpä sillä saavuttaisin? Diipadaapan - vai mikä se nyt oli - mukaisesti voisin joutua vain kyräilevän paikallisen ja emätyhmän juoruorkesterin hampaisiin. Toisaalta se ei haittaisi minua vähääkään, mutta sanan säilällä veteleminen vie kuitenkin aikaa ja energiaa muilta mielekkäiltä asioilta. Myöskään typerän massan sivaltaminen ei ole kovinkaan haastavaa puuhaa, joten se ei juurikaan tyydytä.

• tyhjänpäiväistä
        Merkkaaja kirjoitti:

Kahdessa asiassa sait väärän käsityksen; en tarkoittanut sinua missään kohdassa kirjoituksessani, enkä ole esiintynyt Karjalaisen foorumilla koskaan. Myönnän toki, että halu alkaa kirjoittamaan yleiselle mielipidesivustolle olisi kova, mutta mitäpä sillä saavuttaisin? Diipadaapan - vai mikä se nyt oli - mukaisesti voisin joutua vain kyräilevän paikallisen ja emätyhmän juoruorkesterin hampaisiin. Toisaalta se ei haittaisi minua vähääkään, mutta sanan säilällä veteleminen vie kuitenkin aikaa ja energiaa muilta mielekkäiltä asioilta. Myöskään typerän massan sivaltaminen ei ole kovinkaan haastavaa puuhaa, joten se ei juurikaan tyydytä.

Tuskin kukaan uskoo, että näillä sivuilla maailmaa parannettaisiin. Muutamat, jotka päivästä toiseen kirjoittelevat, kirjoittaa itselleen. Uskoisin pönkittääkseen omaa egoaan. Se, että asioihin halutaan parannusta muutosta tapahtuu normaalin päätöksentekoon. Asiat käydään läpi siellä, missä ne kuuluukin. Toki meneehän se päivä täälläkin notkumalla.

• Merkkaaja
        tyhjänpäiväistä kirjoitti:

Tuskin kukaan uskoo, että näillä sivuilla maailmaa parannettaisiin. Muutamat, jotka päivästä toiseen kirjoittelevat, kirjoittaa itselleen. Uskoisin pönkittääkseen omaa egoaan. Se, että asioihin halutaan parannusta muutosta tapahtuu normaalin päätöksentekoon. Asiat käydään läpi siellä, missä ne kuuluukin. Toki meneehän se päivä täälläkin notkumalla.

Mikäli tarkoitit minua, niin luulenpa sinun itsesi notkuvan täällä minua huomattavasti enemmän. Missään tapauksessa tämä foorumi ei ole elämäni pääsisältö, mutta hyvin monelle se sitä epäilemättä on. Itse käyn täällä silloin tällöin toteamassa ihmisten typeryyden suuruuden, joka yhä aina vaan jaksaa hämmästyttää. Teot tapahtuvat tosielämässä, ja ihan mukavia juttuja siellä on tapahtunutkin.

• tyhjänpäiväistä
        Merkkaaja kirjoitti:

Mikäli tarkoitit minua, niin luulenpa sinun itsesi notkuvan täällä minua huomattavasti enemmän. Missään tapauksessa tämä foorumi ei ole elämäni pääsisältö, mutta hyvin monelle se sitä epäilemättä on. Itse käyn täällä silloin tällöin toteamassa ihmisten typeryyden suuruuden, joka yhä aina vaan jaksaa hämmästyttää. Teot tapahtuvat tosielämässä, ja ihan mukavia juttuja siellä on tapahtunutkin.

No, ei varmaan ollut sulle. Täällä vaan on näköjään jokunen oman kilpensä kiillottaja aktiivi esiintuojana. Kun harvoin vierailee, niin huomaa tuon tyhjänpäiväisen oman egon esiintuonnin, joka on mittasuhteiltaan melkoinen.Minkä takia täytyy kehua täällä. Eikö omat elämänteot puhu puolestaan. Kirjoituksesi kahteen alimpaan kappaleeseen voisin lisätä näille aktiiveille, että enempi tekoja kuin tyhmiä kirjoituksia.

• ja möly

"Piditte kunnallispoliittista älämölöä eri lehtien nettikeskusteluissa siihen asti, kunnes vaadittiin omalla nimellä kirjoittaminen. Minä veikkaan että suurin osa tästä mölyämisestä oli sitä kun yhdet ja samat kirjoittajat remusivat useammalla nimimerkillä." Juuri tuontakiahan muutos tapahtuikin. Samainen ilmiöhän on ollut tälläkin palstalla. Se mikä tarkoitusperä kokonaisuudella on, voi arvailla. Itse arvelisin sen johtuvan poliittisesta keskustelusta syrjäytyneiden henkilöiden oman itsensä esiintuonnin tarve itselleen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.

Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.
      Ähtäri
      17
      2294
    2. Parrakkaat miehet ovat inhottavia ja vastenmielisiä

Ennen Suomi ja koko maailma oli täynnä kasvonsa hyvinhoitavia miehiä. Tänä päivänä lähes kaikki miehet ovat kuin jotain
      Maailman menoa
      223
      1919
    3. Purrasta tehty huoli-ilmoitus

Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016
      Maailman menoa
      207
      1762
    4. Pelottaa kohdata hänet

En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt
      Ikävä
      102
      1441
    5. Olisin halunnu vaan tutustua

Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno
      Ikävä
      48
      1336
    6. Naiseni on todellinen seksipeto

Vaikka pukeutuu ihan kasuaalisti julkisilla paikoilla. Mutta näin tämän läpi ensisilmäyksellä ja sain seksipedon kaivatu
      Ikävä
      55
      1187
    7. Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta

Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas
      Maailman menoa
      177
      1142
    8. Mitä tapahtuu

Syksyllä?
      Ikävä
      90
      1066
    9. Totuus Sofian miljonääristä :miljoonien velkataakka painaa miestä.

Näin se totuus tulee jokaisesta ja seiskalehden uutiset kertoo totuuden vihdoinkin.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      957
    10. Nina Mikkonen avoimena "vapinataudistaan"- Demonstroi oireet yllättäen tv-kameroiden edessä: "Se..."

Nina Mikkonen oli Viiden jälkeen -ohjelmassa ti 12.8. ja kertoi perinnöllisestä sairaudestaan ja mm. sairauden vaikutuks
      Suomalaiset julkkikset
      14
      901
    Aihe