Haudalla...

Suicider

Tämä kirjoittelu nyt taas jatkuu, tosin eri nimimerkin suojassa. Menetin maaliskuussa vaimon ja 2 vuotiaan tyttären. Olen näille palstoille kirjoittanut tästä ja yrittänyt hakee tukee myös täältä. En halua tätä yleistää, mutta kun tuo suru on ollut mun ainoo kaveri. Olen kyl sukulaisille ilmoittanut et haluun olla yksin ja suree yksin. Ja olen myös ilmoittanut että siellä heidän haudallaan ei tarvi käydä talsimassa. Tosin kun saan hautakiven paikkalleen niin siitä tulee julkinen. Ja kuka tahansa siellä voi käydä. Haluan kuitenkin itse hoitaa sen haudan ja viedä itse ne kukat sinne ja sytyttää kynttilät. Mulla on myös paikka samaan hautaan. Surun kohdatessa kysynkin et onko tämä kaikilla yhtä vaikeeta kun mulla.Vai teenkö tän itse sitten näin vaikeeks. Mut tämän halusin nyt kirjoittaa taas julkisesti. Koska tämä on kuitenkin ainakin mulle yksi tapa lievittää tätä tuskaa.Luen paljon myös teidän kirjoituksia ja ihan hyviä ne ovat olleetkin.

10

795

Vastaukset 10

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aritta

tarpeeksi. Tottakai sinä suret ja teet sitä varmaan kauan, mutta aikaa myöten suru pienenee ja pystyt taas elämään. Mutta nyt ei kannata ajatellakaan muita asioita. Surulla on aikansa.

• zigi

En tiedä onko liian pinnallisesti vastattu, jos vois ajatella vaikka sururyhmää, joita järjestetään ja saisi puhua surustaan, toisten ihmisten kanssa, jotka on myös menettäneet rakkaitaan.

• laura_n

menetin itse läheiseni muutama viikko sitten. omassa tilanteessani olen saanut apua jeesukselta rohkaisen sua rukoilemaan että jeesus ottaa tuskasi pois ja auttaa käsittelemään tuota surua kannattaa lukea kirja nimeltä sinulle joka olet menettänyt läheisesi kirjoittaja on fredrik wislöff toivotan sulle taivaan isän siunausta surun keskellä ja muistan sua rukouksin voimia elämääsi

• muutat nimimerkkisi toisenl...

Olen ollut kanssasi vastaavassa tilanteessa, joten tiedän mistä puhun (tai siis kirjoitan). Minäkin halusin surra yksin (eipä silti, ei juuri apua tarjottukaan). Ensimmäinen vuosi tuntui aivan kauhean lohduttomalta, mutta usko minua: aika auttaa. Vaikka nyt sinusta tuntuisikin siltä, että et selviä millään ja mitään positiivista elämällä ei sinulle ole enää tarjottavana, niin on sittenkin.

• Suicider

Mitä elämä vois mulle enään antaa . Olen jo 42 vuotias ja riitävästi tätä elämää ja kokemusta. Yks naksaus ja se on siinä. Jumala on saanut jo nuorta verta ja mun jälkeen kaikki siirtyy historiaan. Siis meidän perhe. Enkä jaksa ennään kohta ennään kirjoittaa. Ja jos alan toistaa tätä niin siinä on mun elämäni. Toivon että Jumala ottaa mut kanssa heidän seuraansa. Kuten huomaatte haen sitä kuolemaa koko aika. Yksi naksaus niin se on siinä. Loppuu kirjoitukset mut julki tämän toin. Voimia!

• sunnyriver

Niin, miksi haluat pitää haudan yksin? Muistan vain tilanteen parin vuoden takaa. Vanha perhetuttumme ja sukulaisemme oli kuolemassa, noin kuusikymppinen. Viimeisen kerran sairaalassa hän muisteli, kuinka koulumatkallaan kävi meillä kotona aina lämmittelemässä. Ja totesi: "Kävin minä teillä kotona sinäkin aamuna, kun sinä olit syntynyt." Eli tuo ystävyys oli koko senastisen elämäni mittainen. Samoin naimisiinmentyäni mieheni, jäyhä hämäläinen, jolla ei läheisiä ystäviä paljon ole, ystävystyi hänen kanssaan ja hän, mieheni ja toinen serkkuni saattoivat käyttää tuntikausia iltapuhteesta vain puhumiseen ja puhumiseen. Näin varsinkin isoina juhlapyhinä, jolloin olimme kaikki samalla suunnallamme eli kotiseudullani. Näin jatkui vuosia ja vuosikymmeniä. Sitten ystävämme löysi uuden avovaimon, joka alkoi kammeta meitä sivuun. Emme olisi saaneet nähdä ystävää, käydä häntä katsomassa sairaalassa. Sanoimme, että sitten emme mene, kun ystävä itse kieltää. Pysyimme siis hänen rinnallaan loppuun asti, mutta sen avovaimo teki, että kielsi meiltä hautajaisiin tulon, vaikka monet puolitututkin siellä olivat. Hautajaispäivänä kävelimme kotirantamme, katselimme riitteessä olevaa, jäätyvää järvenselkää ja muistelimme hyvää ystäväämme. Myöhemmin ystävämme sisaret kutsuivat meidät kahville, istuimme iltaa, muistelimme kiitollisina hyvää ystäväämme yhdessä. Ajan kuluessa välit avovaimoonkin korjaantuivat. Osasyynä välirikkoon oli ehkä, että sairausaikana avovaimo oli siirtänyt ystävämme rahoja luvatta poikansa tilille ja hän siirsi syyllisyyden muihin, jotka olivat miehen ystäviä. Ajatteli, että he halusivat hyötyä. Ollutta ja mennyttä kaikki, pääasia, että hyvän ystävän muisto elää, mutta jäin tuossa tilanteessa ja samoin kohdallasi miettimään, onko meillä oikeutta omia ketään tai kenenkään hautaa. Eihän ihminen enää kuitenkaan kuoleman jälkeen meidän omamme ole. Ruumis vain on haudassa. Ihmisen henki, se ikuisesti elävä, on jo kaukana maasta ja mullasta. On kaksi asiaa, joita meidän on joskus vaikea mieltää, erottaa toisistaan, eli Jumalan tahtoa ja Jumalan sallimusta. Jumala on rakkaus, Hänene tahtonsa on hyvä. Toisaalta meillä on vapaa tahto ja sen mukaan, miten tuota vapaata tahtoa käytämme, Jumala sallii asioita tapahtuvan, vaikka Hän ei niiden haluakaan tapahtuvan. On vaikea uskoa, että Jumala olisi halunnut läheistesi kuolevan, päinvastoin. Ja samalla tavalla: Hän puhuu sinulle elämää. Hän on sinulle elämän antanut ja hänen tahtonsa on vahvistaa sinua, lohduttaa sinua. Nimimerkkisi on Jumalan sallimuksen pulolella, ei Jumalan tahdon. Surulla on aikansa, mutta Jumala haluaa kantaa sinua sinäkin aikana. Itse en ole samalla tavoin surua joutunut läheltä-läheltä käymään kuin sinä. molemmat vanhempani olen menettänyt syöpään 3 kk:n sairastamisen jälkeen, puolen tusinaa odotettua vauvaa olen menettänyt odotusaikana, mutta myös saanut useita lapsia. Yhtä totaalisessa surun tilantessa en ole ollut kuin sinä. Mutta sen tiedän, että Jumala rakastaa sinua ja kantaa sinua vaikeidenkin aikojen yli. Elämäsi on Hänen kämmenellään, anna sen olla siellä. Voimia sinulle!

• kannattaa lukea kirja:Fredrik Wisloff(Sinulle joka olet menettänyt läheisesi). Se kirja on antanut minulle voimaa ja iloa.

• Suicider
        MarkkuP kirjoitti:

kannattaa lukea kirja:Fredrik Wisloff(Sinulle joka olet menettänyt läheisesi). Se kirja on antanut minulle voimaa ja iloa.

Miten voi saada iloa kuolemista. Mitä se kirja antais nyt mulle. Sen vai et luen sitä yksin. Ei ole mamia vieressä, eikä Nellyä sylissä. Millä te hyvät ihmiset täytätte tän tyhjyyden jos se osuu teidän kohdalle. Kertokaa! Olen ymmärtänyt et meille annetaan yksi todellinen mahdollisuus tähän elämään. Ja mä olen menettänyt sen. Kirjoitan niin kauan kuin jaksan, ja loppuun asti.

• että...
        Suicider kirjoitti:

Miten voi saada iloa kuolemista. Mitä se kirja antais nyt mulle. Sen vai et luen sitä yksin. Ei ole mamia vieressä, eikä Nellyä sylissä. Millä te hyvät ihmiset täytätte tän tyhjyyden jos se osuu teidän kohdalle. Kertokaa! Olen ymmärtänyt et meille annetaan yksi todellinen mahdollisuus tähän elämään. Ja mä olen menettänyt sen. Kirjoitan niin kauan kuin jaksan, ja loppuun asti.

ihmiset tällä palstalla yrittävät auttaa sinua? Ja et todellakaan ole ainoa kovia kokenut ihminen maapallolla.

• Suicider

Älkää antako tuon nimimerkin häiritä. Mistä lie olen tuollaisen keksiny. Mutta kun pää on pehmentynyt ihan totaalisesti niin siellä pyörii kaikenlaisia sanoja, ajatuksia ja kaiken lisäksi tuon ne julkisuuteen. Mutta elämä on totta ja tässä elämässä pitää kaikkee kokee. Ihastus, rakkaus, onni ja kuolema. Ja koska on mun vuoro. Mistä löydän sen onnen vai kuuluko mun sitä enää löytää. Usko on kyl menny ja toivon itselleni luonnollista kuolemaa ennen kuin tulen vanhaksi. Mutta itse sitä en tee. Voimia kaikille.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen nainen pahoillani, että tykkään sinusta niin paljon, että

Haluaisin panna sua. Tuntuu vaan siltä, että olet sen suhteen ihan haluton. Ei minulle riitä pelkkä ystävyyssuhde.
      Ikävä
      97
      1699
    2. Puukotus Kajaanissa

Kuka puukotti ja ketä? https://yle.fi/a/74-20247765 Vähemmän yllättäen päihteet mainittu
      Kajaani
      49
      1115
    3. Liikenneonnettumuus

Linkkari ja ruotsibiili törmäsivät linkku oli redun opetusajossa
      Ylitornio
      16
      958
    4. Mieti oikeasti

Ollaan lähes tuntemattomia, mutta samalla on tämä erityinen vuosien tilanne takana, joka on ollut monella tapaa väärin.
      Ikävä
      40
      878
    5. Pahin tapa satuttaa toista

On jättää toinen vaille mitään vastausta. Erityisen kipeää se tekee sillon jos toinen ghostaa.
      Ikävä
      86
      827
    6. Taas henkirikos

Kuka lienee nyt asialla.
      Ilomantsi
      16
      775
    7. kene ajoi "kolarin"?

"Punkaharjulla Luston ja Tuppuranmäen välillä sattui tiistaina aamupäivällä liikenneonnettomuus. Poliisin mukaan Savonl
      Savonlinna
      19
      771
    8. Taasko sä vedit

Suojamoodin päälle? Miehelle
      Ikävä
      93
      766
    9. Tiedoksi yhdelle naiselle

että mies lähestyy kaikin tavoin jos on kiinnostunut! 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      46
      748
    10. Minulla on joskus ikävä sinua ja ajattelen sinua joskus.. edelleen

Olin joskus niin rakastunut sinuun. Olin onnellinen, että kohdattiin ja kun vain tiesin sinun olevan olemassa. Täytit aj
      Ikävä
      27
      737
    11. Mitä söpö

Mies mietit?
      Ikävä
      63
      715
    12. 68
      712
    13. Miten uskallan sua nähdä

Kun vaikutat suuttuneelta :(
      Ikävä
      47
      684
    14. Alkaa jotenkin nyt kuvio hahmottuu täällä

Sellainen vaikutelma tästä alkaa tulla, että täällä on joku pieni porukka, joka tuntee toisensa tai ainakin pelaa samaan
      Ikävä
      97
      671
    15. Nainen, tässä olen kahden vaiheilla

Toinen pitäisi valita ja kummassakin on hyvät ja huonot puolensa. Toinen olisi sellainen pysyvä mutta työläs. Toinen taa
      Ikävä
      67
      644
    16. Jos kaivattusi on

Varattu niin miksi et antaisi asian olla hänen suhteen. Miksi ylipäätään vielä jatkat?
      Ikävä
      51
      617
    17. Minä kyllä odotan nainen

että sinun kanssa voisin jutella asioista ihan oikeasti.
      Ikävä
      47
      604
    18. Hyvä on sitten, jos et sitä s*ksiä halua kanssani.

Rakastetaan vaan toisiamme, voin käydä muualla tyydyttämässä fyysisenpuolen tarpeet. Puhumalla tämäkin olisi selvinnyt.
      Ikävä
      131
      595
    19. Oliko virhe palkata näykkelis johtoon?

Kunnan asiat sekaisin eikä mikään homma toimi. Ilmeisesti samaa sekoilua muillekin suunnille. Johtaja asuu itse muualla
      Lappajärvi
      152
      566
    20. Suloinen ja herkkä

Toiset huomioiva, räväkkä, yllättävä. Ei sellaisesta voi olla pitämättä.
      Rakkaus ja rakastaminen
      31
      565
    Aihe