Puhutteko karjalaa?

turun tyttö

Olen kait muutamassa vähäksi aikaa Kouvolaan työn takia ja haluaisin tietää puhutteko samalla tavalla kuin Lappeenrannassa karjalaa? Mitenkä muuten voisin henkisesti valmistautua muuttoon sinne itä suomeen?

61

9782

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KMan

      Lappeenrantalaisena ja Kouvolan seudun hyvin tuntevana voin sanoa, että Kouvolassa ei todellakaan puhuta karjalaa. "Mietä ja sietä" kyllä voi kouvolalaistenkin suusta kuulla, mutta ihan yhtä usein käytetään esimerkiksi "minää ja sinää". Vähän tuntuu, että kouvolalaisilta on ikäänkuin oma kielellinen identiteetti vähän kadoksissa, eli lainataan piirteitä monista eri murteista.

      Kuitenkin kouvolalaiset puhuvat uniikilla tyylillään, jonka voi "haistaa" kilometrin päähän, vaikken pystykään suoralta kädeltä sanomaan, mikä siitä kouvolalaisten puheesta niin korviinpistävän tekee.

      Lienee syytä vielä mainita, että Kouvolan lähikunnissa, kuten Kuusankoskella ja Valkealassa, puhutaan taas hieman eri tyylillä. (Esimerkiksi "karmeudet" tyyliin min (=minun) ja sin (=sinun) ovat käytössä näissä kunnissa.)

      • lippe

        Kouvolan ja Lappeenrannan välillä asuvana taas voin sanoa, että Kouvolassa puhutaan useinmiten mie ja sie, mutta muutoin murre poikkeaa jonkin verran l:rannan murteesta. Toisaalta muualta Suomesta tuleva ei välttämättä yhtä helposti kuule eroa. Minulla on eräs tuttu länsi-Suomesta, joka edelleenkin väittää, että Kouvolassa puhutaan samalla tavalla kuin L:rannassa, joka ei pidä paikkaansa.


      • Anonyymi

        Wtf


      • Anonyymi

        Kouvolaiset ei KOSKAAN sano 'mie' ja 'sie' mitkä ovat karjalalaisia/Imatra jne tapoja puhua (jos on syntyperäinen kouvolalainen syntyperäisestä Kouvolalaisesta perheestä) vaan syntyperäinen kouvolalainen sanoo 'miä' ja 'siä'. 'Min' ja 'sin' ovat Valkealan ja Mäntyharjun alapuolella puhuttavia muotoja eli voi sanoa että eteläisemmästä Savosta Valkealaan.


    • Asko

      nyt kannatta katsoa mihin on menossa töihin,ettei vaan ollut Joensuu johon piti mennä kun oikeen itään matkataan.Kysy oliko paikka mahdollisesti Kaakkois-Suomessa ja Kouvolassa?

      • joku vaan

        Tottahan on, että kaakkois-suomeahan kouvola on, kuten myös lappeenranta, mutta kyllä turun vinkkelistä katottuna itäsuomea. jos ei puhuta kaakosta lainkaan vaan jaetaan maa itä-ja länsisuomeen, niin idässähän me ollaan.


      • ei ihmisille
        joku vaan kirjoitti:

        Tottahan on, että kaakkois-suomeahan kouvola on, kuten myös lappeenranta, mutta kyllä turun vinkkelistä katottuna itäsuomea. jos ei puhuta kaakosta lainkaan vaan jaetaan maa itä-ja länsisuomeen, niin idässähän me ollaan.

        Henkisesti kannattaa varautua kaikkeen pahaan ja törkyyn.
        Tuo murrejuttu on harmeistasi pienin.


      • Anonyymi
        ei ihmisille kirjoitti:

        Henkisesti kannattaa varautua kaikkeen pahaan ja törkyyn.
        Tuo murrejuttu on harmeistasi pienin.

        Hölynpölyä. Ainoa törkykasa on alueella asuva trolli.
        Kaupunki muuten on siisti, ja talvella katuja aurataan ja hiekotetaan. Yllättävän hyvää huolta pidetään - syrjemmistäkin seuduista, jahka isot väylät saadaan auki.


    • tapani

      Ensimmäinen asia on se, että kirjoitat kyseisen alueen nimen oikein, pitää olla: Itä-Suomi.

      Ei Kouvolassa puhuta karjan murretta samoin kuin LPR:ssä, mutta kyllä samaan tyyliin, esim. sana "mie" esiintyy.

      • Tark.

        Siis Kouvola - Kotka alueella ei paljasjalkaiset puhu mie vaan miä, mikä siinä on niin vaikeaa että kaikki sen aina sotkee?


      • MIE
        Tark. kirjoitti:

        Siis Kouvola - Kotka alueella ei paljasjalkaiset puhu mie vaan miä, mikä siinä on niin vaikeaa että kaikki sen aina sotkee?

        sanon mie.


      • KMan
        MIE kirjoitti:

        sanon mie.

        Tämäkin väittely osoittaa hyvin, kuinka kadoksissa kouvolalaisten oma identiteetti on... Ei edes tiedetä, kuinka persoonapronominit pitäisi sanoa.

        Joka tapauksessa omien kokemuksieni mukaan kouvolalaiset käyttävät sekä "mietä" että "minää". "Miätä" ei mielestäni käytetä, sen sijaan Kotkassa ja Mikkelissä käytetään.

        Ehkä Kouvolan asema risteyspaikkakuntana sekoittaa ihmisten kielipäätä.


      • MIE
        KMan kirjoitti:

        Tämäkin väittely osoittaa hyvin, kuinka kadoksissa kouvolalaisten oma identiteetti on... Ei edes tiedetä, kuinka persoonapronominit pitäisi sanoa.

        Joka tapauksessa omien kokemuksieni mukaan kouvolalaiset käyttävät sekä "mietä" että "minää". "Miätä" ei mielestäni käytetä, sen sijaan Kotkassa ja Mikkelissä käytetään.

        Ehkä Kouvolan asema risteyspaikkakuntana sekoittaa ihmisten kielipäätä.

        Kuuleehan täällä myös stadilaisten versiota mä...


      • Kaakkois-Suomi

        Kaakkois-Suomea tai Kymenlaaksoa tämä kylläkin on...


      • salla
        Kaakkois-Suomi kirjoitti:

        Kaakkois-Suomea tai Kymenlaaksoa tämä kylläkin on...

        No ei kyllä mun tutuista kukaan puhu "mä"...kyllä se mie tai miä on.


      • MIE
        salla kirjoitti:

        No ei kyllä mun tutuista kukaan puhu "mä"...kyllä se mie tai miä on.

        vaikka illalla manskilla kuuntelemassa kakaroiden jutustelua. kyllä se aika monella on "mä" ja joskus oikein trendikkäästi ilman äänpilkkuja ;) toki myö vähän vanhemmat sanotaan mie.


      • kouvolan asukas
        Tark. kirjoitti:

        Siis Kouvola - Kotka alueella ei paljasjalkaiset puhu mie vaan miä, mikä siinä on niin vaikeaa että kaikki sen aina sotkee?

        Mie ainakin sanon "mie" enkä "miä" ja Kouvolassa olen asunut koko ikäni!


      • vetyä
        MIE kirjoitti:

        sanon mie.

        Uolevi 80vMie olisin laittanut munnaa piirakan väliin viime yönä,mutta vaemo sano,että olekkos siinä,vanhasta munasta voip suaha salmonellaa.


      • entäsitte

        Sanotaan tuolla Tornionlaakson (Tornionjokilaakson) alueellakin mie ja sie.

        Paitsi nuorempi väki Ruottin puolella joka ei enää juuri suomea ossaa.


      • Anonyymi
        Tark. kirjoitti:

        Siis Kouvola - Kotka alueella ei paljasjalkaiset puhu mie vaan miä, mikä siinä on niin vaikeaa että kaikki sen aina sotkee?

        Olet oikeassa. Jopa Kouvolan bussien kyljissä oli 'sie' ja 'mie' tarroja vaikka ne kuuluu jonnekin Lappeenrannan taakse.


      • Anonyymi
        kouvolan asukas kirjoitti:

        Mie ainakin sanon "mie" enkä "miä" ja Kouvolassa olen asunut koko ikäni!

        Selvästi perhe tausta ei Kouvolalainen


      • Anonyymi
        KMan kirjoitti:

        Tämäkin väittely osoittaa hyvin, kuinka kadoksissa kouvolalaisten oma identiteetti on... Ei edes tiedetä, kuinka persoonapronominit pitäisi sanoa.

        Joka tapauksessa omien kokemuksieni mukaan kouvolalaiset käyttävät sekä "mietä" että "minää". "Miätä" ei mielestäni käytetä, sen sijaan Kotkassa ja Mikkelissä käytetään.

        Ehkä Kouvolan asema risteyspaikkakuntana sekoittaa ihmisten kielipäätä.

        No kyllä vaan käytetään miä ja siä sanoja.
        Olen 63 v kouvolalainen. Tällä tavalla kaikki mun tuntemat kouvolalaiset puhuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Selvästi perhe tausta ei Kouvolalainen

        "kouvolalainen"

        Tiedän, että identiteetti on siellä tosi sellanen... mutta silti, kiroitetaan pienellä ;)


    • "miä"

      kotkan,Lappeenrannan ja Kouvolan murteet eroaa aika paljon. Kouvolan murre on ehkä vähiten noista viäntävää kieltä ja lappeenrannan eniten, mut kotkan murre on ihan oma lajinsa sekin

      • MIE

        oikein!


    • savompoeka

      Tärkeintä on, ettet puhu siellä Turun murretta.
      Ei ole niin väliä, vaikka et osaisikaan paikallista kieltä.
      Minäkin tulin toimeen siellä savolla, mutta en kauan. On se henkisesti muuten tunkkainen kaupunki.
      Toivottavasti kuitenkin viihdyt siellä.

    • Raanluntin vani

      Terveisiä Joensuusta senkin höpsöt :)

      • hoastellaa

        Joensuu ympäristöineen on kyllä umpisavolainen. Olkoonkin että maakunnan nimenä on Pohjois-Karjala. Jos sieltä jotain "karjalaista" löytyy niin aikoinaan Suojärveltä evakkoina tulleet kreikkalaiskatoliset pagisijat ja nenkoset, eräissä tapauksissa vielä niitten jälkeläiset.


    • Savossakin asunut

      Asutko täällä Kouvolassa vieläkin tänä päivänä??? Kerro kokemuksiasi, ja etenkin tästä täällä puhutusta murteesta, miten olet pärjäillyt turkulaisena?????

    • Nösseli ja Lemi

      Lappeenrannassa puhutaan miuta ja siuta.. Esimerkiksi näin: Voi hitto siuta, jos et sie ole hiljaa - pistän siuta nösseliin =)

    • kakkikikkareè

      joo lappeenrannassa tosiaan puhutaan tota "miuta ja siuta" paljo ja Joutsenossa myös jonkun verran. Imatralla sitten on pelkkää "minuu, sinuu" ja siitä vielä pohjosempaan Parikkalaan ni puhutaa jo " minnuu, sinnuu" poikkes vähä aiheest ja ketju on alotettukki reilu 7v sitte mut vähä "sivistyst" näist kaakonkulman murteist ;;))

    • Turunkorvalla

      Näkyvät nuo tiedemiehet luokittavan Kymenlaaksossa puhutun kielen kaakkoishämäläismurteeksi.

      Ero karjalanmurteeseen ei ole vain tuossa "miä/mie" eroavuudessa. Toki se ensimmäiseksi korvaan kuuluu, mutta kyse on paljosta muustakin.

    • Karelen

      Ei ihme, että varsinais-suomalainen ei tunne sen enempää Karjalaa ja karjalaisuutta, kun me itse karjalaisetkaan emme näköjään sitä tunne.

      Karjala ja karjalaisuus eivät ole mikään yksi ja yhtenäinen "möykky", vaan erittäin moninainen ja monivivahteinen asia. Jo pelkästään karjaloita on useita, joissa asuvat väittävät usein olevansa niitä oikeita karjalaisia. Lisäksi joitakin Karjalan osia ja ihmisiä ei edes kutsuta Karjalaksi ja karjalaisiksi, vaikka niin kieli- kuin sukunimitutkimusten mukaan he sellaisia ovat. Tällaisia alueita on esim. Kainuu ja Savo.

      Karjalassa puhutaan useita murteita, vai pitäisikö sanoa kieliä. Kirjakielihän on keinotekoinen, mitä puolestaan murteet eivät sitä ole. Tietenkin jotkut puhuvat oikeasta Karjalankielestä, mutta luulen, että kyse on enemmän erikoisuuden tavoittelusta. Karjala kun tuo sellaiseenkin hyvät mahdollisuudet.

      Mitä tulee henkiseen valmentautumiseen, niin murteen sijaan voit miettiä enemmän luonnekysymyksiä. Toisin kuin ehkä toisheimoiset, karjalaiset ovat paljon herkempiä reagoimaan erilaisiin asioihin. Esimerkisi erilaiset tunneilmaukset ovat paljon herkemmässä. Siihen liittyen eräs miun kansakoulun opettajani, sotasiirtolainen ordotoksikarjalainen itäkarjalasta sanoi: siit sie tunnet karjalaisen, kun tää itköö ja nauraa samal kertua.

    • Vakuuttavaa =DD

      Voi vittuun sikaa! Kohta mie vedän siuta nösseliin!!!!

      • Karelen

        Ka soppiihan siun vetästä, mut mie huitasennii takasii.


    • kouvolan asukas

      mä asun kouvolassa ja täällä sanotaan paljon stadilaisten versiota mä esim mä sanon aika paljon mutta kaupungissa kuulee paljon mie soitan nyt taksin ja sie pysyt siin oottamassa.


      Kouvolassa puhutaan vähän eri murretta eri suunnissa

    • Gangsta the cool

      Muualta muuttaneena en kuule eroa karjalan ja kymin välillä, ja rinnastan siihen vielä savonkin, juntit puhuu noita kaikkia.

    • mie eikä miä

      Kouvola kuuluu juuri useiden murrealueiden rajalla, mikä aiheuttaa Kouvolan 'hukassa' olemisen murteiden kanssa. Totuus on se, että monet murteet vaikuttavat kouvolaiseen puhekieleen.

    • riitta2

      Turun Tyttö, ole oma itsesi kun tulet Kouvolaan. Tuo uusia tuulia, niitä Kouvola kaipaa.
      Älä välitä ynseästä kohtelusta, jota saatat saada.

    • Kouvolan suoarabit

      Varo vähän, Kouvolassa miehet tykkää vetää kakoseen

    • Miäköhän

      lienee, mikäköhän kellekii oikein.

    • puska kasvaa

      Lappeenranta: kaupunki.
      Kouvola: kaupunki vr:n armosta.

      saimaa saa sairaankin nauramaan

    • taburietku

      "...puhutteko samalla tavalla kuin Lappeenrannassa karjalaa?"

      Ei Lappeenrannassa mitään karjalaa puhuta, vaan suomen kielen kaakkoismurretta.

      Tässä on karjalaa:

      Karjal Žurnualu, Suomen karjalankielisten verkkolehti:

      http://verkolehti.karjal.fi/

      Ylen karjalankieliset uutiset:

      http://yle.fi/uutiset/pohjois-karjala/karjalakse/

      Oma Mua-lehti (Karjalan tasavallassa Venäjällä):

      http://omamua.ru/

      Karjalan kielen ystävät Ruotsissa:

      http://karjalazet.se/

      Kiännä! Kääntäminen, elvytys ja uhanalainen karjalan kieli:

      http://kianna-hanke.blogspot.fi/

      Opastajat-sivusto:

      http://opastajat.net/

      Karjalan kielen koti:

      http://karjalankielenkodi.net/

      Havvinkukkaro-blogi:

      http://havvinkukkaro.blogspot.fi/

      Rasimäen kyläsivuilta löytyy ELDIA-projektin karjalan kieltä Suomessa koskevan osahankkeen lopputiivistelmät suomeksi sekä karjalaksi (eteläkarjalan, livvinkarjalan ja vienankarjalan murteilla):

      http://rasimaki.net/ajankohtaista.html

      Yhty dai tostu ollah vuozien varrel boikoit ristikanzat ruattu, no vie äijän pidäs ližiä ruadua...

      • beguna

        Karjalan kieldy paistah sežo tiä Suomesgi, ei vaigu Ven'an Karjalas da Tverin alovehel.

        Puaksuh tunduu što Suomen virguniekoin pluanu on tappua karjalan kieli hil'l'azuol, olemal vaikkani kogo dielos – buite kui karjalan kieldy nivouse ei olis olemas. Vuotetah vai što ristikanzat heittäs mielenkiinnon omien oigevuksien vuadimizeh…

        Ainos pidäy nostua čoma muamankieli ezile, mustoittua valdivon piättäjii što karjalan kieli eläy da sil on iellehgi pagizijoi. Sidä pidäs avvuttua samah luaduh kui saamin kieldy.


      • Pruur-Eerikki

        HS Mielipide 30.9.2010

        Ruotsi ei ole Suomessa alkuperäiskieli

        " - -. Alkuperäiskieliksi kutsutaan vanhimpia tunnettuja, jollakin alueella puhuttavia kieliä. Suomen alkuperäiskieleksi tunnustetaan perustuslaissa saamen kieli (siis pohjoissaame, inarinsaame ja kolttasaame). Suomessa puhutaan vanhastaan myös kahta autoktonista eli kotoperäistä kieltä: perustuslaissa toiseksi kansalliskieleksemme määriteltyä suomen kieltä sekä Suomen ainoaa kotoperäistä vähemmistökieltä, karjalaa, joka näyttää unohtuneen Arffmanin vähemmistökielten listasta. Kielen kotoperäisyydellä tarkoitetaan, että sitä on puhuttu jossakin maassa tai jollakin alueella "aina". - -. Historialliselta taustaltaan ruotsi on Suomessa alloktoninen eli muualta tullut kieli. Alloktonisuus ei millään tavoin vähennä ruotsin kielen merkitystä Suomen kielimaiseman historiallisesti vakiintuneena ja keskeisenä osana."

        Rino Grünthal

        Johanna Laakso

        Anneli Sarhimaa

        professoreita

        Euroopan komission rahoittama Eldia-projekti

        (European Language Diversity for All)


      • joko-myöhäistä

        Karjal Žurnualu

        Uudizet 8.6.2011

        Paavo Harakka

        Ezitin karjalan kieltä perusskolah jo 1978

        Bomban taloin srojinnan aigah 1977-78 joukkoviešťimilöis eziteldih rajakarjalazie taboi, pravoslaunoida vieruo da karjalan kieldä. Nurmekses zavod´ittih dai enzimäńi karjalan kielen kurssa opastajana FM Matti Jeskańi. Mie oľin kirjuttan karjalankielizie paginoi sidä ennen erähih karjalazih aviezoih. Samah aigah suomalańi yhteiskunda oľi alganuh enďistä paremmin ellendiä vähemmistölöin ažieloi. Oľi sekuitoivot havaitšuttu huomuamah, mi merkitys on karjalan kielel kogo Suomen kulttuuran rikastuttamizes.

        Valdimon Suojärvi-seuran syyzkogovukses kylmäkuus 1978 piin voimakkahan paginan karjalan kielen azemas da tulevaizuuves. Paginas siteerain professor Pertti Virtarandua. Häihäi näit sanoi, jotta karjala kieli on mońin muodoloinker ylen hiitroi tundoloin ilmazija da täyzpädevä kieli samanmoine kui lähimbäńi sugukieli suomi.

        Opastajana oľin dogaďin, sto muamoinkielen opassandakńiigois ei olluh ńimin miittumua maińindua karjalan kieles, hos suomen kielen kohal eziteldih raumalazien da savolazien murdehet. Mie luajingi ezityksen, sto karjalan kieli oľis suadava opassanda-aineheksi perusskolah saamen kielen jyty. Siit maińitšin, jotta sih ńiškoi pidäis järgieh käyńńisťiä ruannat tavoittehena karjalan kielen elvyttämińi da kehittämiń, karjalankielizien opastajien kouluttamińi da karjalankielizien opassandakńiigoin kirjuttamińi. Saamenkielizien itšepäińi ruanda oman kielen eistämiseksi olgah meilgi ezimerkkinä.

        Nygöi on männyh jo ańikkovai 33 vuotta. Sih aigah ollah karjalan kielen ažiet eissytty v. 1995 perussetun Karjalan Kielen Seuran johol kudakui. Olemmo suanuh vähemmistökielen statuksen. Olemmo alottannuh kielipezätoiminnan. On piässetty lugiettavaksi kńiigazie vägi tukul da jägimäseksi on ilmestynnyh karjalankielińi avieza. Mie usson, sto terväh rubiemmo dai opastamah lapsie perusskolas karjalan kielel.

        http://verkolehti.karjal.fi/uudizet/vahnembat-uudizet/ezitin-kielta-skolah-jo-1978/


    • kotkanäijjiä

      Kotkalaiset puhuu miä ja siä, Kouvolaiset mie tai sie. Min ja sin toivoisi käytettävän enemmän kun se olisi omitakeista, eikä muualta lainattua.

      • vaiii

        pillukin on illu


    • karjalaa

      Naverno Suomesgi löydyy vie kobransyväin nuorižuo ket maltetah karjalua, a enimyttäh karjalakse pagizijat ollah starikkoi da staruuhoi - da heidy ei enämbi äijiä ole.

      • koeli-kintti

        Korjalan-kantti koeli-kintti kon-ontti kounis-kantti ko-jantti koeno-hintti koeli-kintti.


    • Anonyymi

      Puhetyylistä yleensä huomaa mistä ihminen on. Kouvolasta itään lähdettäessä raja manee Somerharjun paikkeilla. Pohjoiseen mentäessä Mäntyharjulla, ja Kotkalaisen tunnistaa helposti omasta "murteestaan". Länteen päin mennessä raja hämärtyy.

    • Anonyymi

      Yksi nainen saa paljon tunnekuohuja tälle palstalle.Hän on niin itsenäinen hieno ihminen.

      • Anonyymi

        Puhuu vielä äidinkieltä.


    • Anonyymi

      Ei tod. Puhutaan normi suomea. Jotkut haluaa matkia osottaakseen olevansa kenties paljasjalkaisia maatiaisia tai uskottavuuden takia. Osa ei voi mitään jos on muualta ja puhetyyli on tarttunut.

      • Anonyymi

        Kyl mie sanon siuelle ainaki, oppa hiljaa,kyl lappeella syntynyt oon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyl mie sanon siuelle ainaki, oppa hiljaa,kyl lappeella syntynyt oon.

        Hiihtää pittää


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyl mie sanon siuelle ainaki, oppa hiljaa,kyl lappeella syntynyt oon.

        No sie voit koppajama puhheel ket tahtot, jahka tulhot tajutuks.


    • Anonyymi

      Tänne tuloon ei tarvi henkisesti valmistautua. Katsoo kartasta maastokartasta ja googlesta tärkeimmät reitit, virastot ja kaupat yms. ja sitten vain kamat paikoilleen ja asettuu asumaan.

      • Anonyymi

        En tarvi enää neuvoja, ehdin jo muuttamaan muualle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tarvi enää neuvoja, ehdin jo muuttamaan muualle.

        Normaalit ihmiset ei kysele tyhmiä!A,P on eri tapaus


    • Anonyymi

      2004

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      115
      9084
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2668
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      134
      2433
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2009
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1756
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1560
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1517
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1448
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1306
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      6
      1285
    Aihe